FILMFESTIVAL CANNES heeft een vermoeid gezicht Evangelische Omroep: PANDA K.APPIE „Al wat lieflijk is” ft Toneelprijzen Bloedbruiloft in La reine Margot Polle, Pelle en Pingo Arman en Ilva RADIO EN TELEVISIE Reportage over opleiding van commando’s PR goudmaker woeste 9 WOENSDAG 17 MEI 1972 TV VANAVOND TV WOENSDAG RADIO DONDERDAG T.V. DONDERDAG en de meester* en de nieuw voor de opgave zien geplaatst om de beste keuze te doen uit het aanbod van een kleine honderd films en ’s nachts na de laatste voorstel ling altijd weer het teleurgestelde ge voel hebben dat ze niet de best mo gelijke keus hebben gemaakt. CANNES Zo geleidelijk aan be gint het gezicht van dit 25ste film festival steeds duidelijker trekken te krijgen en het blijkt een tamelijk ver moeid en geblaseerd gezicht. Eigen lijk hetzelfde als van de festival- bezoekers, die zich iedere dag op- HILVERSUM III uuiiinnnnn--------------------------- Nederland I Nederland II AB VAN IEPEREN. CHARLES BOOST. (Van onze kunstredactie) NOS-NOT: Schooltelrvi- 10.45 HAARLEM. Nederland II ifBTW HILVERSUM II HET IJS WORDT STEEDS DIKKER WE MOETEN WEER NAAR DE OPPERVtAKTE? r' 12450 80120 l/s-jo Piet Römer en Loudi Nijhoff in hun prijswinnende rollen. wilt u alstublieft WAT ZACHTER LOPEN? ER WONEN OVERAL. MENSENOMON5 HEEN! Een aantal jaren geleden werd het be staansrecht van Cannes zeer aangevochten met als culminatiepunt het halverwege opbreken van het festival in het jaar van de contestatie 1968. Dat is de reden ge weest waarom de directeur van het festi val, Robert Favre le Bret, zijn aangekon- digde aftreden met enige jaren heeft uit gesteld om het voortbestaan van „zijn” festival volgens de vertrouwde formule veilig te stellen. Met een alternatieve, gelijktijdige mani festatie zonder commerciële of politieke belangengroep achter de schermen, La Quinzane der Réalisateurs, werden de on tevredenen gesust en van het feitelijke festival afgevoerd. iets De HER IS HET GAAT U MAAR NAAR BINNEN tJRRRt>£ "ZEê VRIEST DICHT! WAT VOEREN POltE EN PINGO TOCH AL DIE TUD UIT 17.00 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.20 20.30 20.36 22.40 23.05 23.10 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 20.45 21.40 22.15 22.40 22.45 19.55 20.00 20.15 20.21 20.35 20.50 21.30 22.30 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.11 19.24 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.10 19.55 20.00 20.15 20.21 22.00 22.35 23.00 NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. TROS: (K) Calirhero (tekenfilm). (K) Op losse groeven. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. TROS: (K) Zevensprong. (K) Wereld óp Wielen. NOS: (K) Ter Visie. (K) Journaal. w& leven her METI5OOOANDEREN. WE VORMEN 'N HECHTE EENHEID, WE ZUN L ÉÉN GROTE FAMILIE! OH...EH SORRY, NEENTTU MENIET KWALIJK WE HEBBEN DE BUITENWERELD NIET NODIG WE ZUN VOLKOMEN GELUKKIG Gebeurtenissen die tot deze slachting leidden en de intriges die eraan vooraf gingen, worden uitvoerig in de film be handeld, waarbij vooral geput is uit de roman van Alexandre Dumas „Madame Serpent” die door niemand minder dan Abel Canee tot een scenario werd ver werkt. In de titelrol de toen nog vrijwel onbekende actrice Jeanne Moreau die van Catherine de Médici een bloeddorstige ko ningin maakt. Nederland I en 14.00 sic. NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VPRO: Betty Boop (tekenfilm). (K) Beertje Colargol (tekenfilm). (K) Achter het net met Barend Servet. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VPROBerichten uit de samenle ving. Laurel en Hardy. (K) De burger in d e verdediging, (doe.). (K) Fred Haché-Show (5). NOS: (K) Journaal. „La reine Margot” behandelt een droeve bladzijde uit de geschiedenis van de Cal vinisten in Frankrijk die tussen 1562 en 1598 in bloedige godsdienstoorlogen met het overwegend katholieke volksdeel ge wikkeld waren. Even scheen er uitzicht op vrede toen Hendrik van Navarre de aanvoerder der Hugenoten, zoals de Fran se protestanten zich noemde, in het huwe lijk trad met de katholieke Catharine de Medici. Dat gebeurde op 24 augustus 1572, een datum die als Bartholomaeusnacht of Bloedbruiloft in de geschiedenis bekend zou worden. Van de gelegenheid dat veel hooggeplaatste Hugenoten naar Parijs wa ren gekomen om de plechtigheid bij te wonen, maakte Catharine gebruik om een waar bloedbad onder haar geloofstegen- standers te houden. De TROS verzorgt vanavond de woens dagse film en heeft voor deze gelegenheid een Frans historie-spektakel uit ’54 uitge kozen. „La reine Margot” is de titel van deze Frans-Italiaanse coproduktie die door Jean Dréville geregisseerd werd.- Dréville liet kort na de oorlog van zich spreken door films als „La bataille de l’eau lourde” (’47) en „Les casse-pieds” (met Noel-Noel uit ’48), maar is daarna in een nogal kleurloze routine vervallen, die maakte dat hij bij een huidige generatie van bioscoopgangers een vrijwel onbeken de is. AVRO: Kinderprogr. NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. TROS: (K) Nancy (serie). 19.30(K) TROS Pop International. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: Reclame. Pol. Partijen: DS’70. Socutera. TROS. (K) Film. (K) Podium - jonge kunstenaar*. NOS: (K) Journaal. Den Haag vandaag. was en hij daardoor de tak van de tegenoverstaande boom net niet grijpen kon. Daar hing hij nu. De liaan zwaaide steeds langzamer heen en weer, als de slinger van een klok die stil gaat staten, en zo kwam de indiaan al spoedig boven AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Dag met een gaatje. 8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Top pers van toen. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.30 Rondom 12 Beursber. 12.30 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. 13.30 Viool Een andere kwalijke tendens is dat de films steeds langer worden. Films die korter duren dan twee uur zijn op het festivalprogramma in de minderheid en voor het overige, uitstekende films komen zeer moeizaam aan hun einde. Wat jurylid Milos Forman de uitspraak ontlokte: „Ik vind alle films tot nu toe even mooi. Dat wil zeggen de eerste vier uur van elk. Daarna raak ik wat oververmoeid, maar dat is alleen maar menselijk Een Nederlander die hier in Cannes zijn come-back maakt, is Paul Kijzer, onze musical-en filmproducent die na zijn fail lissement enkele jaren geleden de wijk heeft genomen naar Spanje. Hij is nu niet alleen op de filmmarkt met de buiten- landse rechten van een paar Spaanse griezelfilms, maar ook met de wereldrech- ten van een reeks voor het merendeel zwijgende films met één van de allereerste sterren. Mary Pickford. Miss Pickford hoeft zelf geen aandeel van de eventuele opbrengt te hebben, die doneert ze aan charitatieve instanties. Afwachten maar of iemand die films nog zal willen zien. NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. AVRO: (K) Tarzan (serie). STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. AVROMuzikale show Adamo. (K) TV-spel Henk Voges. De Cursisten: opleiding comman do’s. IKOR-CVK-RKK: Kenmerk. NOS: (K) Journaal. TELE AC: Filosofie (10). NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Te Deum Laudamus. 7.30 Nws. 7.41 Hier en Nu. 7.55 (S) Preludium. 8.30 Nws. 8.41 (S) Podium voor de vrouw 9.10 Klass, orkestwerken. 10.00 Zondags bed schoolradio. 10.04 Schoolradio. 10.30 Nws. 10.33 (S) Voor zieken. 11.55 Meded. 12.00 Los-Vast. 12.10 Kunst- en vliegwerk. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw: 12.30 Nws.; 12.41 Hier en Nu; 13.00 De tafel van drie. 13.30 Volksmuz. 13.45 Gedichten rond thema Ziek zijn. 14.05 (S) Liedjes. 14.25 (S) Klass, kamermuz. 15.00 Oud- Katholieke dienst. 15.30 Nws. 15.33 Lichte orgelklanken 15.45 (S) Kinderkoren. 16.00 (S) Pop-Tater. 17.00 (S) Popmuz. 17.30 Nws. 17.32 Hier en Nu. 18.00 Country and western rubriek. 18.24 Op de man af. 18.30 Nws. 18.41 Wereldpanorama. 18.50 (S) Muz. in vrije tijd. 19.20 Leger des Heils. 19.35 (S) Draaischijf luchtig. 21.20 (S) Promenade orkest. 21.50 (S) Kerkorgel - concert. 22.20 Avon do verdenking. 22.30 Nws. 22.40 Den Haag vandaag. 22.50 Mid den- en kleinbedrijf, (lezing). 23.10 (S) Late Date. 23.55 Nws. en piano. 14.00 (S) Tombola, licht platen programma met ned. artiesten. 5.00 Palet. 16.00 Nws. 16.03 Aspecten.. 17.00 Mobiel. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojour naal.- 1820 Uitz. G.P.V 19.00 Hotclub ’69. 19.00 (NOS) Olympia’s Ronde .19.25 De gesproken brief. IKOR: 19.30 Kleur. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Donemus 25 jaar. 21.30 (S) Syntehese: auteurs uit eigen werk. 22.30 (S) Dichter bij de muziek. 22.55 Meded 23.00 Nws. 23.10 Radiojourn. 23.20 Culturele revolutie in Nederland? 23.55 Nws DEN HAAG. De Evangelische Om roep wordt per 1 oktober c-omroep, en krijgt dan dezelfde zendtijd al* de VPRO. De EO zal ook verstrooiende programma's uitbrengen 30 percent van haar 2,5 uur televisiezendtijd in de vorm van een familiespel en een muziekprogramma. het water te hangen. Daar was het niet zo veilig „Hoey!” riep hij geschrokken, toen een krokodil zich hongerig uit de rivier verhief. En hij trok zijn benen net op tijd boven de klap pende kaken op. Denemarken, Canada en Engeland dra gen ook hun steentje bij, zonder in welk opzicht dan ook de beroering te veroorza ken die enige jaren geleden mensen nog in de rij deed staan voor een film waar inte zien zou zijn. Harde sex komt overwegend uit de V.S., maar ook dat blijft een moeizaam gehannes van weinig aantrekkelijke en slecht acterende men sen. Het aardige van die films is dat er nu tegenwoordig wel een scheutje humor aan wordt toegevoegd, een ironisch com mentaar dat de aandacht extra op de krikkemikkigheid van spel, makelij en decors legt en een rand-intrige met mens- etende kamerplanten. 13. Kappie en de maat staarden vanuit de stuurhut verbijsterd naar de inboorling. Deze had een liaan gegrepen en zwierde daaraan naar de overkant van een zij-arm van de n» n ti r*v*er- Maar hij haalde het niet, Pocnth omdat zijn vaart niet groot genoeg woord voegend. „De vloer is vlak genoeg. Die tas wordt er alleen een beetje vies van.Tjonge wat een stoffige boel! Ik laat er gewoon sporen in achter!” Maar toen zweeg hij, want in het glijspoor was een inscriptie in de stenen van de vloer zichtbaar geworden. .Mauper- tuus.las Panda verrast. „Vreemd.Die naam komt me be kend voor. zendtijd van een zendgemachtigde wordt uitgebreid. De verhouding tussen de a-, b- en c-omroepen zou 5:3:1 moeten zijn. Maar de a-omroepen hebben momenteel geen vijfmaal zoveel zendtijd als de 2,5 uur van VPRO en EO. CRM laat zich echter „in de huidige situatie” niet uit over eventuele uitbreiding van de tv- zendtijd per 1 oktober. Tijdens een hea ring door de Omroepraad heeft EO-voor- zitter ds. Glashouwer gezegd dat in de actualiteitenrubriek het nieuws uit kerk en wereld wordt belicht vanuit de Bij bel. De verstrooiende programma’s zijn nog niet rond. De EO zoekt programma’s, „die naar inhoud en schoonheid uitgaan boven wat ook wel via de tv aan ver strooiing wordt geboden. Criterium zal moeten zijn al wat lieflijk is, al wat schoon is, al wat welluidt. Perschef Leeflang van de EO gaf als reactie op de promotie dat blijkt dat we wel degelijk in een rechtsstaat leven... We zijn c-omroep geworden ondanks heftige tegenwerking. Dit is duidelijk een zaak van gebed”. Het NCRV-bestuur daarente gen betreurt het dat protestants christe lijk Nederland „nu duidelijker dan tot dusver gespleten zal optreden in de ether” en dat men daarvan „nauwelijks zegen voor het koninkrijk Gods” mag verwach ten. Het ledental schommelt onduidelijk rond de 100.000, naar steekproeven hebben aangetoond, maar minister Engels van CRM heeft het „een daad van behoorlijk bestuur” gevonden om aan te nemen dat de EO heeft aangetoond te voldoen aan het getalscriterium. Hij heeft zich daar mee gebaseerd op het advies van een merderheid van 10 leden van de Omroep raad. Deze leden realiseren zich dat alle programmastof van de EO „in belangrijke mate een verkondigend karakter” zullen dragen, maar dat een „belangrijke groepe ring” ook verstrooiing met de bijbel als uitgangspunt inderdaad als verstrooiend aanvaardt. De minderheid van 7 leden meent dat de EO niet als bijvoorbeeld het IKOR een mini-omroep moet blijven, om dat de EO niet heeft .waargemaakt een wettelijk vereist „totaalprogramma” te brengen. De Omroepraad dringt erop aan dat de zendtijd wordt uitgebreid als een nieuwe zendgemachtigde wordt toegelaten of de TROS: 7.00 Nws. 7.02 Hugo van Gelde- ren Show 8.00 Nws. 9.00 Nws. 9.03 Take nine. 10.00 Nws. 10.03 Robbie Dale on Radio. EO. 11.00 Nws. 12.03 Muzikale fruitmand. KRO: 12.00 Nws. 12.03 Van twaalf tot twee. 13.00 Nws. 13.03 Raden maar14.00 Nws. 14.03 Discjockeyshow. 15.00 16.00 en 17.00 Nws. voorraad eh.uit te breiden. Trou wens hoe prettig is het niet om de kleine Panda een leerzame werkkring te verschaffen!” Panda zelf vond zijn werk op dat moment helemaal niet zo leerzaam. Want de tas was heel zwaar en log, en hij was erg blij toen hij eindelijk het vervallen gebouw bereikte. „Nu kan ik het tenminste verder duwen,” mompelde hij, de daad bij het niets nieuws onder de zon is (een zon die het hier trouwens ook danig laat afwe ten). Opvallend is wel de hoeveelheid bloed die er in de diverse films wordt vergoten. Als het waar is dat het publiek steeds sterkere prikkels vraagt, dan valt daar op het terrein van de sex weinig te merken. Weliswaar lijkt Duitsland nau welijks iets anders te produceren dan films over erotische bedrijvige huisvrou wen, schoolmeisjes en olympische atleten, maar niemand wordt er hier heet of koud van. Op advies van de jury voor de toneelprijzen bestaande i uit Elsa den Hertog, Charles Boost, Walter Lankamp en Carel Willink, heeft het bestuur van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdi recties in Nederland besloten de prij zen voor 1972 toe te kennen aan de \wlgende actrices en acteurs: De 'Theo d’or aan Loudi Nijhoff voor haar rol van Claire Lannes in „Clair-Obscur” van Marguérithe Duras, dat zij in eigen produktie uitbracht. De „Louis d’or” aan Guido de Moor voor zijn rol van Julien in „Maak mevrouw niet wakker” van Jean Anouilh, bij de Haagse Comedie. De „Colombina" aan Elisabeth An dersen voor haar rol van de moeder van Julien in dit stuk. De „Arlecchino” aan Piet Römer zoor zijn rol van vader in „Bloesem van seringen brengt herinneringen van Peter Nichols, bij de toneelgroep Centrum. De prijzen zullen op dinsdag 23 mei in Hoogeveen worden uitgereikt op het jaarlijkse congres van de vereniging van schouwburg- en concertgebouwdi- recteuren. ‘3. 115 Panda zeulde hijgend het zware valies naar de ruïne toe, en Joris keek hem peinzend na. „Ik hoop nu toch echt dat het man neke tot zaken komt,” prevelde hij. „Eigenlijk zou ik me zelf met de verkoop van mijn goud moeten be zig houden. Maar dan zou men mij waarschijnlijk hinderlijke vraag- kens stellen. En bovendien zou ik aan geen tijd meer hebben om mijn Iedereen was weer tevreden en Favre le Bret trekt zich dit jaar terug.' Hij wordt dit keer al voor het grootste gedeelte vervangen door Maurice Bessy, ooit hoofdredacteur van het filmsterrenblad Cinémonde, die nu al verantoordelijkheid draagt voor het programma. Daarbij heeft hij zich helemaal aan de gevestigde for mule gehouden, maar zo dat de sleetse plekken erin nu duidelijk zichtbaar zijn geworden. Niet alleen heeft men zich angstvallig gehouden aan de beroemde namen van regisseurs of actrices: Annie Girardot, Jeanne Moreau en Marlène Jobert (met Bardot de Franse tapsterren) zijn elk met een film present ook oude succesnum mers zijn geprolongeerd. Het huldigen van een oude komiek: vorig jaar Chaplin, dit jaar Groucho Marx. De programmatic van een pop-docu- mentaire, destijds gestart met Woodstock, dit jaar voortgezet met een registratie van The Cöncert for Bangla Desh, waar fil misch niets aan te beleven viel en muzi kaal ook niet veel (en met minder dan een minuut opnamen uit Bangla Desh zelf) en een documentair portret van Johnny Halliday, hier in Frankrijk nog altijd een idool, blijkens een zaal vol hysterische meisjes. Dat alles geeft het programma verrassingsloos, bijna tweedehands. Italiaan Elio Petri maakte met „La classe operaia va in paradiso” een bijzonder intelligente film over het dilemma van de revolutionaire arbeiders, die toch altijd beducht moeten blijven om het onderhoud van vrouw en kinderen (en dus om hun baantje) en daarom vaak al genoegen ne men met ’n piepkleine overwinning, terwijl de studenten met het theorieboekje in de hand vaak alleen agiteren om de rotte plekken in de maatschappij zichtbaar te maken. Maar het komt nauwelijks als een ver rassing dat Petri een knappe, geëngageer de film heeft gemaakt, want hij laat er In Cannes om de twee jaar een zien, steeds met Gian Maria Volonte in de hoofdrol. Voor het normale bioscooppro- gramma is daar geen enkel bezwaar te gen. Binnen dit festivalprogramma is het één van de betere films, maar het geheel doet toch denken aan herhalingsoefe ningen. En dat, terwijl er ook andere, wellicht minder goed in de markt liggende Italia nen zijn die belangwekkende films ma ken. Of is dat eigenlijk wel zo? Ook op de talrijke randmanifestaties was er voorals nog weinig te bespeuren van nieuw film talent uit welk land dan ook. De interes sante films kwamen van regisseurs die al eerder interessante films hadden gemaakt, de debutanten paarden vrijwel stuk voor stuk een minimale inhoud aan een onver werkt pretentieuze vormgeving. Men kan niet van ieder festival een nouvelle vague verwachten, maar het wordt toch wel somber als er helemaal Nederland 1. Omdat de TROS op deze woensdagavond op het eerste net zit ver zorgt deze omroep ook de wekelijkse speelfilm. Het is het Frans-Italiaanse pro- dukt uit 1954 „La reine Margot” van Jean Dréville. Het kinderprogramma om vijf uur komt voor rekening van de AVRO. In de laatste „Bibelebons” van dit seizoen beleven Bolletjeboos eh Sebastiaan weer een dwaas avontuur. De TROS begint haar uitzending om zeven uur met een aflevering van „Nancy.” Half acht komen de popliefhebbers aan hun trekken. In „TROS Pop Internationaal” ziet men on der meer Slade, The Electric Light, John Kongos en Lindisfarne. Na het journaal, de politieke zendtijd (DS’70) en de Stich ting Socutera. Het laatste programma van vanavond, voor het nieuws en „Den Haag vandaag” is de rubriek „Podium.” In dit programma voor jonge uitvoerende kunstenaars tre den ditmaal op de pianiste Tamara Pos- piszyl en de klarinettist Harry Blijholt, die werken van onder andere Chopin en Strawinsky zullen vertolken. Nederland 2. De eens zo succesrijke zanger Salvatore Adamo is een beetje in het vergeetboek geraakt. Zijn laatste op treden in Nederland was in augustus vo rig jaar in Scheveningen. De AVRO maakte opnamen van dit concert waarvan de eerste uitzending enkele maanden gele den plaatshad. Vanavond op het tweede net kan men Adamo weer aan het werk zien in liedjes als zijn succesnummer „Quand les roses” „Si jamais” en „Et t’oublier.” De AVRO start zeven uur met een aflevering uit de Tarzanserie. Na het optreden van Adamo wordt kwart voor negen het televisiespel „Alles is altijd anders” van Henk Voges uitgezonden, die vorig jaar met „Een kring om de zon” zijn TV-debuut als schrijver maakte. Het hierna volgende programma „De cursisten” gaat over de uitsluitend uit vrijwilligers bestaande Nederlandse com mando’s. Enkele weken volgde een came raploeg de opleiding van aankomende commando’s. Tijdens de elementaire commando-opleiding zijn soldaten, officie ren en onderofficieren eikaars gelijke. Ie dereen heet dan cursist. Na deze reportage wordt de uitzending door CVK-IKOR- RKK voortgezet met de informatierubriek „Kenmerk” over kerk en samenleving. Op het laatste nieuws volgt de herhaling van les 10 van de Telac-cursus Filosofie. 1st kt e- Tv 3908J 15-' ju LIT RUSTING IN ORDE??/ r c

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 9