Vandernoot leidde NPO uit Hermitage en Poesjkin Museum in Beethovenconcert IN KROLLER-MULLER Plancton Thermal, de grote wonderdoener IS KvanVEELEN ZELDZAME „KUNSTBUIT” Expositie „Van Gogh tot Picasso” lêxoro shirts Italianen wonnen festival in Cannes Haar Modejournaal Kamervragen over C-status E.O. Gesprek minister nieuwe - en „contra NIEUWE EN APARTE SERIE HUID- EN LICHAAMSVERZORGINGSPRODUKTEN Baai en pilo OUDE EIKEN KAST PERZISCH TAPIJT OUDE KLOK in snelle pakken 7 ZATERDAG 20 MEI 1972 6 MET VIOLISTE MASUKO USHIODA (Van onze correspondent) weer open Beste Gauguins „Ontaarde kunst" Belg won jazzquiz van Europese Radio Unie EERSTE IJMUIDER MARKIEZEN FABRIEK VANDAAG, trouwe lezeressen, ga ik u eens kennis laten maken met een geheel nieuwe en zeer aparte serie huid- en lichaamsver- zorgingsprodukten, die onder de naam Biotherm deze maand op de vaderlandse markt worden ge- introduceerd. Het voornaamste be standdeel van deze preparaten, die een geneeskrachtige werking heb ben, bestaat uit plankton. Het zal u wellicht bekend zijn, dat plank ton de verzamelnaam is voor in het zeewater zwevende plantaar dige en dierlijke micro-organis- men. Het dient onder andere tot voedsel van hogere dieren, zoals baardwalvissen, waaruit blijkt dat plankton alle voedingsstoffen, vitaminen en mineralen verschaft om het voortbestaan van dit enorme zoogdier te waarborgen. Veer//&soepel... dus altijd korrekt Theaters „Seinpost” OTTERLO Het is misschien niet aardig gezegd, maar de tentoonstel ling „Van Gogh tot Picasso”, in Rijksmuseum Kröller-Müller, is eigenlijk een stukje van de grootste kunstbuit, die ooit een staat heeft binnengehaald. Op één uitzondering na zijn deze 58 schilderijen (waarbij vier Van Goghs, zeven Cézannes, acht Gauguins, vier Monets, zeven Picasso’s en acht Matisses) immers in 1918 in beslag genomen door de toen net aan de macht gekomen regering der Bolsjeviki in de Sovjet-Unie. Voordien behoorden ze tot de collec ties van twee verzamelaars, I. A. Mo rozov en Pjotr (in 1912 opgevolgd door zijn zoon Sergej) Sjtsjoekin. Twee Russische heren, die ongetwij feld vermogend waren, hoewel mis schien niet zó vermogend. In elk ge val hadden ze een feilloze smaak voor wat in de jaren tussen 1900 en 1914 „hedendaagse kunst” was. Zeldzame Picasso’s wil P. ZWAANSWIJK ADVERTENTIE jo- ?n- :o- 1.30 i.3O so- *nd ;nd ;d- 50- nd en. nd nd nd nd n- 15 it. it. o- it. it. ADVERTENTIE J. H. 1 4 if. er- 3or en »or en lor en uit de lucht, warme De snelle modellen zijn jammer ge noeg nog niet te koop. Met de show wilde Ewald Holzhaus zoveel belang stelling kweken, dat textielfabrikanten zich meer op het oude ambachtsgoed gaan toeleggen en de modellen gecon fectioneerd kunnen worden. )or en 19. )el Voor inrichting van KLASSIEK KANTOOR gevraagd geen handelaren. Brieven onder nummer 6572. MABKIEZEN/ZONMESCWERMEN ROUUIKENAUXAPLEX JALÓUZIE6N Om te beginnen noem ik u de reini- gingsproduktenlait- en savon thermal en de lotions hydro-cure en tonique thermal. Voorts de verzorgingsproduk- ten, zoals crème triple usage, crème thermale de jour, crème thermale de nuit en hydrothermal, die over het algemeen, evenals de andere prepara- Er zijn twee' Rousseau’s, waarvan „Ge zicht op de Pont de Sèvres” met een drietal luchtvaartuigen anno 1908, een verrukking is. Bij de Picasso’s signaleert men vooral vier werken uit zijn kubisti sche tijd een zledzaamheid. Het toeval wilde dat de beide Russische verzamelaars juist in deze periode in Parijs „aan de markt” waren. Er zijn ook enkele vroege werken van zijn hand, „De omhelzing” en „De ab- sinthdrinkster” beide uit 1901 (de schilder was toen 20 jaar) en „Portret van Soler” De uitvoering van de vijfde Symfonie getuigde van een duidelijk streven van de dirigent om afstand te nemen van de ongeremde ontketening van toch waarlijk OOK IK HEB ME ertoe laten verlei den daar eens te gaan baden. Je hult je in een enorme badjas en op je slippertjes spoed je je naar de lift, die je in no time naar een van de zeventig luxueuze marmeren badkamers zoeft. HAARLEM. Voor het tweede concert van de Beethoven-cyclus van het Noord- hollands Philharmonisch Orkest, dat vrij dagavond weer onder zeer grote belang stelling in de Gemeentelijke Concertzaal werd gegeven, was ter inleiding de derde ouverture „Leonore” gekozen. Onder leiding van de dirigent André Vandernoot kreeg Beethovens muzikale samenvatting van het „Fidelio”-drama een geladen uitvoering, waarbij vooral voor het inleidende gedeelte een gunstig even wicht tussen muziek en uitdrukking werd verkregen. Het slot raakte door toegespit ste emotionaliteit te veel op drift. Zo zag Henro Rousseau (Le Doua nier) dis nestor van alle latere z.g. naieve schilders de luchtvaartuigen in zijn tijd. dem van waterplanten, thermal” zich kan gaan ontwikkelen. Na drie weken heeft het plankton het stadium van optimaal leven bereikt. Wanneer het om de directe begeleiding ging, paste Vandernoot zich bewonderens- waardig bij Masuka Ushiodas persoonlijk geaarde spel aan. Voor de orkest-tutti was hij weer zichzelf en dan verkreeg Beetho vens muziek weer een extra-geladenheid. De toehoorders waren gul met applaus op deze avond, ook wanneer dit beter achter wege had kunnen blijven. uit 1903. Het is vaker gezegd, maar men ziet het hier nog eens bevestigd: ook als Picasso omstreeks 1914 was gestorven, zou hij nu tot de allergrootsten behoren. „Van Gogh tot Picasso” (tot 16 juli) is een tentoonstelling waar men uren kan zoek brengen, vooral als men zich (tegen schappelijke prijs) voorziet van de voor treffelijke, door de Russische musea ver zorgde catalogus, waarin ik maar één stukje informatie mis: ik zou zo graag weten hoe het is afgelopen met de heren die tenslotte al dit kostelijks Lij elkaar hebben gebracht, Morozov en Sjtsjoekin. Niet zo best, vrees ik. Een klein eerbewijs aan hun smaak en inzicht was wel op zijn plaats geweest. uu^N6tba4t 27 Gezien vanuit het standpunt van het socialistisch realisme, dat nog altijd de officiële kunstrichting is in de Sovjet unie, is dit alles immers ontaarde kunst. Gelukkig is het regime in Moskou slim mer geweest dan de heer A. Hitler, die bij zijn machtsaanvaarding in 1933 ook hon derden schilderijen in beslag heeft laten nemen en er een mooi vuur van heeft gestookt. De tijd heelt vele wonden en bewerkt vele wonderen. Weliswaar staat de heden daagse Russische avantgarde-kunst nog altijd in het verdomboekje (men leze er Amalriks „Niet begeerde reis naar Siberië” maar op na!), maar de westerse kunst van omstreeks 1900 heeft in de Sovjet-Unie allang museale erkenning gevonden. Een aantal schilderijen is zelfs in nogal tsaris tisch aandoende gouden krullijsten gesto ken. Nu wij twee jaar geleden met de Russen een cultureel akkoord hebben ge sloten, kunnen wij ook van hun museum- bezit kennis nemen. Vorig jaar, toen Kröller-Müller dicht ging voor restauratie en uitbreiding, stuurden wij onze Van Goghs naar het Oosten, nu sturen de Russen ons 58 meest Franse meesterwerken uit (grofweg) de De kranen zijn van verguld brons om ieder risico van oxidatie uit te sluiten. En daar lig je dan in je badje met „plancton thermal” met het uitzicht op weelderige bloementuinen. Ja, lieve mensen, het is een waar genot en na enige tijd kom je er werkelijk streel- zacht uit tevoorschijn. Je hoeft dus beslist niet een of andere aandoening te hebben om er eveneens voor de volle honderd percent van te kunnen genieten en heerlijk te ontspannen. De oude Ferdinand voelde de Jorda nese humor goed aan en noemde zijn zaak op de Haarlemmerdijk derhalve De Mof, een naam die zelfs de oorlog neeft overleefd. Kleinzoon Ewald, „me neer Ewald” volgens goede familietra ditie, zet de zaak in „werkmansgoede- ren en gemaakte ondergoederen” op de hippe wijze voort; de zaak heet nu dan ook Mofshop. jaren 1875-1913. Die schilderijen behoren tot twee van de grootste Sovjet-musea, de Hermitage in Leningrad en het Poesjkin- museum in Moskou. Het is inderdaad een verzameling van zeer hoog gehalte. Welis waar maken juist de vier Van Goghs een minder grootse indruk, omdat wij maar tien stappen hoeven te doen om de kabi netten te bereiken, waar de Van Goghs uit het eigen' bezit van het museum zijn opgehangen. Maar het is toch een zeer boeiende aanvulling. „Arena te Arles” mag dan niet meer dan een studie van Vincent zijn geweest om zich de stijl van de schilder Bernard eigen te maken (Van Goghs vriend Gauguin had hem in oktober 1888 een werk van Bernard gebracht), het is toch treffend te zien hoe, door de dikke zwarte contouren a la Bernard heen, de hand van Vincent zichtbaar blijft. „De ronde der gevangenen”, naar een prent van Doré, is misschien niet zijn mooiste, maar wel een van zijn bekendste werken. „Portret van dr. Felix Rey is een raak en fijn mannenportret (voorzien van een zeer forse, driftig neergekalkte signatuur „Vincent Arles 89” en „De hutten” uit Auvers, gesceildhrd kort nadat Van Gogh het gesticht in St. Rémy had verlaten, is een representatief stuk uit zijn laatste periode, toen de kleuren zo heftig gingen golven en vlammen en het einde in zicht kwam. VROEGER DROEGEN de mannen kleren die bij hun ambacht hoorden. De timmerman droeg „Engelsch leer”, de boerenknecht een hemd van „pol- derflanel” de kolenboer een vest van „zwartgebrande pilo”, de melkboer had zijn „casimirjasje” en het ondergoed was van stevig baai”. Die stoffen zijn bijna uitgestorven; ze worden zelden of nooit meer gemaakt. De Amsterdam mer Ewald Holzhaus nu heeft er een maandenlange speurtocht voor over gehad zoveel mogelijk van het soort textiel op te duiken, dat zijn grootva der Ferdinand bijgenaamd De Mof vanaf 1885 placht te verkopen aan de arbeiders en neringdoenden in de Amsterdamse Jordaan. Ewald Holzhaus heeft de fossiele textiel aan de vergetelheid ontrukt. Hij heeft zijn rode baai bij Sijtje Boes op Marken (waar anders; maar je moet er maar op komen) gevonden, het jaeger- oaai en het pilo bij een vrouwtje in Scheveningen en lappen moleskin, buckskin en het fameuze rode huis- knechtstreepje bij de textielfabrikant v.d. Acker in Gemert. ten, voor verschillende huidtypen ver krijgbaar zijn. Wat het meeste geschikte voor u is, kan na envoudig overleg met uw depositaire of schoonheidsspe cialiste gemakkelijk genoeg worden vastgesteld. MIJNHEER LUPIA, ook niet op zijn achterhoofd gevallen, combineerde en deduceerde. Derhalve stichtte hij in 1757 de eerste, hans alom bekende, warme baden, aangemoedigd door de wonderlijke genezing van zijn Blackie. In het huidige kuuroord is plaats voor drieduizend patiënten en het is via een lift rechtstreeks verbonden met het Grand hotel Thermal. Men ver zorgt en geneest er allerlei huidaan doeningen, zoals eczemen, psoriasis (schubvlecht), acnésoorten, allergiën, maar ook aandoeningen van de lucht wegen, bijvoorbeeld astma en chroni sche bronchitus. HET SCHOONHEIDSHUIS Biotherm is nu als eerste en enige begonnen om dit bijzondere „plancton thermal” uit Molitg-les-Bains in een reeks huidver- zorgende produkten te verwerken. Der halve behoeft men nu geen verre reis meer op het programma te zetten, om toch de heilzame werking van het „Plancton thermal” voor de volle hon derd percent te kunnen ondergaan. Het wordt de volgende eigenschappen toe gedicht: voedend, herstellend, zuive rend, verstevigend, regulerend en vochthoudend. DE HISTORIE WIL nu, dat een zekere Heer van Llupia in deze omge ving nogal eens op jacht placht te gaan, uiteraard in gezelschap van zijn hond. Laten wij hem voor het gemak Blackie noemen. Het arme dier leed evenwel aan een hardnekkig eczeem, wat natuurlijk geen pretje was. Nu wilde Blackie, zoals dat bij honden ook nu nog gebruikelijk is, weleens de poten nemen. Opmerkelijk was echter dat zwartgallige Blackie na zijn esca pades steeds vrolijker kwispelstaartend terugkwam en nog verwonderlijker; het eczeem genas. Grote nieuwsgierig heid maakte zich van de Heer van Llupia meester, volgde zijn trouwe viervoeter en ontdekte dat deze zich uitzinnig vermaakte in de warmwater bron. DEN HAAG. De Theaters van „Sein post” in Scheveningen worden op 1 okto ber heropend. Tot artistiek leider is daar toe aangetrokken Eric Kroes. „Seinpost” telt een grote theaterzaal met 750 plaat sen en een mini-theater met 250 plaatsen, alsmede een foyer, die ook voor theater en cabaretdoeleinden kan worden ge bruikt. Het Seincomplex aan de zeekant in Scheveningen kwam vorig jaar in finan ciële moeilijkheden en moest worden af sloten. IN DE SECTOR lichaamverzorgende preparaten zijn er twee bustecrèmes op het programma gezet. De ene om het spierweefsel te verstevigen en verzak king te bestrijden (Biotherm-buste raf- fermissant), de andere om het natuur lijke groeiproces te stimuleren, waar door de buste in omvang en stevigheid toeneemt (Biotherm-buste dévelop- pant). Nog een andere belangrijke crème in deze, niets ontziende, vet aanzettende, welvaartstijd, is een ver- mageringscrème, die tevens verstevi gend werkt. Deze crème „A.R.” zorgt niet voor afname van kilo’s, maar van centimeters. Bij voornoemde crèmes kunt u de hulp van de schoonheidsspe cialiste zeker niet ontberen en ik zou u bovendien wel willen adviseren om toch ook nog even uw huisarts te raadplegen. Tot slot nog drie zonnebrandproduk- ten. Voor tere en gevoelige huidsoorten de crème solaire régénératrice; voor de normale huid de crème solaire integra le en voor baby- en kinderhuidjes en de zeer gevoelige huidsoorten de crème solaire haute-protection. AMSTERDAM. Vertegenwoordigers van de colleges van burgemeester en wet houders van de gemeenten Amsterdam, Bergen, Groningen, ’s Gravenhage. Maas tricht en Rotterdam zullen op donderdag 25 mei een onderhoud met de minister van Sociale Zaken drs. J. Boersma, heb ben over de complementaire voorziening voor beeldende kunstenaars. Dit onder houd zal in het bijzonder betrekking heb ben op de achterstelling van jonge kun stenaars, welke een gevolg is van de per 1 januari van kracht geworden wijzigingen in de beeldende kunstenaarsregeling. PLANKTON KOMT echter niet alleen voor in zeewater. Waar u het mis schien allerminst verwacht, maar niet temin volop aanwezig is, is in het Zuidfranse dorp Molitg-les-Bains. Dit dorp, reeds ten tijde van de Phoeni- ciërs en de Gallo-Romeinen bekend om zijn warmwaterbronnen, ligt halverwe ge Perpignan en Font-Romeu, vlak bij de Spaanse grens op een hoogte van 450 meter. niet bij dit werk passende overspannings- krachten. De vijfde Symfonie, al te veel belast met „hinein-interpretirungen”. zou er niet mee gediend zijn. Dank zij een nu beheerster directie kon bijvoorbeeld het Andante con moto een verrassend goede indruk maken. Aan het concert .werd solistische mede werking verleend door de Mantsjoerijse violiste Masuko Ushioda. Reeds eerder trad zij met het Noordhollands Philharmonisch Orkest met veel succes op. Nu speelde zij Beethovens vioolconcert en weer gaf haar spel blijk van een degelijke technische vorming op een hoog ontwikkelingsniveau. Haar vertolking kenmerkte zich door een gave tekening, een helder-getimbreerde toonvorming, die, waar nodig, een zeer beheerste, ja soms gereserveerde bezieling verkreeg. schijn1 12.001 an on! •taling g pe> DEN HAAG. Het Tweede Kamerlid De Gaay Fortman (PPR) heeft minister Engels (CRM) gevraagd of het waar is dat toewijzing van de status van C-omroep aan de Evangelische Omroep met name op juridische gronden geschied is. Het kamerlid wil weten of over de kwestie een advies ingewonnen is van de landsadovaat en-of van andere juridische zijde. Indien dit het geval is, vraagt De Gaay Fortman of de bewindsman vertellen hoe deze adviezen luiden. HILVERSUM. België is vrijdagavond winnaar geworden van de zesde internati onale jazzquiz van de Europese Radio Unie, die door de NOS-radio in Hilversum werd georganiseerd. De Belgische journalist Edmond de Voghelaere, ontving als prijs een reis voor twee personen naar een Amerikaans jazz festival naar keuze. De tweede prijs, die werd gewonnen door de Nederlandse kandidaat, de 31- jarige Delftse ambtenaar R. Goudzwaard, was een soortgelijke reis naar een festival binnen Europa. De jazzquiz werd door de acht deelnemende landen rechtstreeks via de radio uitgezonden. ZO ZIET U NA deze opsomming wat dat wonderlijke „plancton thermal” al niet vermag. Wat ik wel van harte hoop is, dat als u er eens toe over mocht gaan, dat het evenzo heilzaam, ontspannend en lieflijk zacht bij u werkt als voor mij, toen ik enige tijd in dat pompeuze marmeren bad in Molitg-les-Bains mocht verwijlen. BÉ TER MAAT 4 Vervolgens liet Holzhaus bij de jon ge ontwerper Hans Nuyten van „opa’s laken een pak” maken en dat werd deze week op een show in de kelder van het Huis der Westindische Com pagnie in de Haarlemmerstraat onder grote bijval getoond. Strakke pakken, broeken, hemden op de ranke longens- leest gesneden Wijduitlopende broeken van het huisknechtenstreepje, van sa- lijnglanzende blauwe „simson”, een jek «an polderflanel, dat blauw van buiten an rood van binnen is. een pak van „stavanger” de voorloper van het Amerikaanse denim; bijpassende hem den uit rode en blauwe boerenzakdoe ken gemaakt of uit de bekende geruite *heedoekenstof. Oerdegelijk, onverslijt- oaar materiaal, wat aan de warme kant, maar een stuk eerlijker dan welk kunstvezelmengsel dan ook. Wie nu een dergelijke verzameling zou willen aanleggen, zou moeten beschikken over de miljoenen van een Paul Getty. Maar de heren Morozov en Sjtsjoekin konden profiteren van het feit, dat de schilders van hun voorkeur in die jaren nog geen wereldfaam genoten. Zo kon Morozov in 1908 op de Salon des Indépendants in Parijs het stuk „Weg in de bergen” van André Derain kopen voor zegge en schrijve 250 francs (de Franse franc was ongeveer de helft waard van onze toenmalige gulden). Voor werken van Cézanne werd in die jaren al frs. 20.000 tot frs. 35.000 betaald. „Kind met zweepje” van Renoir ging in 1913 voor frs. 42.000 in Russische handen over. En onze Van Gogh, de man wiens schilderijen op dit moment meer opbren gen dan die van al zijn tijdgenoten? Welnu: in 1908 werd genoemde heer Mo rozov eigenaar van „De hutten” een werk uit Vincents laatste levensjaar, voor de somma van frs. 5.865. Een koopje dus. De schilder, die bij zijn leven nooit één schilderij had kunnen verkopen, was toen nog geen 18 jaar dood. Dit zijn enkele materialistische kantte keningen bij deze tentoonstelling, maar ik ben niet materialistischer dan de tegen woordige eigenaars, die in 1918 men mag wel zeggen een meesterslag hebben gesla gen. Te meer als men bedenkt, dat zij dit werk niet eens mooi vonden. Althans, niet mooi móchten vinden. Indrukwekkender dan de serie Van Goghs vind ik de serie Gauguins, die zonder twijfel behoren tot het mooiste van deze meester. Het „Café te Arles” (ook door Van Gogh geschilderd) is een topstuk en „De wonderbare bron” een onderwerp van Tahiti, maar in Parijs op het doek gebracht evenzeer. Wie de werken die Gauguin in Tahiti zelf heeft geschilderd, nauwkeurig bekijkt, ontdekt een dramatisch detail: door de verf heen laat zich de grove jute bespeuren, waar mee de schilder zich in zijn zwarte ar moede moest behelpen. Bij de Cézannes ben ik het meest ger troffen door „Het blauwe landschap” een onvoltooid werk waarin men de schilder met dunne olieverf als het ware ziet aquerelleren en dat in het gebladerte een gloed vertoont als ik maar zelden op een schilderij gerealiseerd heb gezien. Waarom de schilder het niet heeft afgemaakt wordt niet duidelijk en evenmin, waarom hij er met een mes een scheur in heeft gemaakt. Cézanne deed zulke din gen, soms. In 1897 kwam Camille Pissarro (hij liep al tegen de zestig) naar Parijs om er een serie stadsgezichten te schilderen. Een oogziekte maakte het hem onmogelijk in de openlucht te werken. Hij koos dus zijn uitkijkpost achter een hoog hotel raam en het resultaat was een vijftiental boulevardgezichten, waarvan er hier twee hangen. Daarvan maakt vooral „Boulevard „Montmartre” met zijn machtig perspectief en tientallen rijtuigen beneden een magi strale indruk. Het andere stuk, „Place du Théatre Francais” is misschien wat min der imposant, maar treft dan weer door de intimiteit van het straatleven onder de bomen. Bij de vier schilderijen van Claude Monet, een naam die tegenwoordig min der tot de verbeelding spreekt, is het zeer indrukwekkende „Rotsen te Etretat.” De beide Renoirs behoren tot het beste werk van deze meester. Een rijke indruk ma ken ook de acht doeken van Henri Matis- sen. Zijn „Balspel” en zijn „Nimf en sater” ook het portret van zijn vrouw hebben een tijdperk helpen maken. HET „PLANCTON THERMAL”, dat zich ook in mijn badwater bevond, is dus niet alleen genezend, maar tevens verzorgend. Het ontstaat op het mo ment dat het zwavelhoudend water uit de bronnen komt en in contact komt met de zuurstof uit de lucht. Het geneeskrachtige warme bronwater stroomt langzaam in een groot bassin, dat geheel uit rotsen bestaat. De bo- dit bassin is begroeid met waarop het „plancton CANNES. De grote prijs van het filmfestival 1972 in Cannes is gisteren toegekend aan twee Italiaanse films, res pectievelijk „De zaak Mattei” van Frances- oo Rosi en „De arbeidersklasse gaat naar het paradijs”, van Elio Petri. De jury had veel lof voor het spel van Gian Maria Volonte in deze films. De prijs voor de beste mannelijke vertolking ging naar Jean Yanne voor zijn spel in „Wij worden niet oud samen”, van Mauri ce Pialat. Die voor de beste actrice kreeg Susannah York voor haar rol in de Ierse film „Images” van Robert Altman. „Solaris” van de Rus André Tarkovski en „Abattoir V” van de Amerikaan Geor ge Roy Hill werden met een speciale prijs bekroond. Milkos Janesco uit HoTïgarije ontving de regieprijs voor de film „De rode psalm” De prijs voor korte films werd gegeven aan „Fusi a lunette” van de Fransman Jean Chapot. Een speciale prijs ging naar de Belgi sche tekenfilm „Opéraition X-70 van Raoul Servais. DAN ZIJN er in de Biotherm-serie ook nog vier specialiteiten. Aller eerst een anti-rimpelcrème (crème etonnante), die van het veertig ste jaar af kan worden gebruikt. Voorts een verstevigingscrème (crème embellisante) voor de leeftijden van om en nabij de dertig en de crème- cure purifiante om de huid eens een fijne oppepper te geven. Ter afronding van deze grote vier is er een gistmas- ker in crèmevorm (masque peau neu- ve) dat voor iedere huid geschikt is en niet hard wordt, hetgeen overigens veel dames bijzonder zal verheugen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 7