Centrum met „Kees de Jongen VRIENDENBOEK VOL ANEKDOTEN Belgrado’s A tel jé 212 van Margaret Rutherford overleden in ANOUK vraagt meer geld voor de kunsten Nazi Altmann publiceert mémoires Zaken doen belangrijker dan winnen van prijzen Godfried Bomans inspirator grote vriendenkring ■i o! VORM SLOEG BIJ JOEGOSLAVEN AAN MAAR HET VERHAAL NIET VON wil snel Russen lanceren communicatie satelliet Cecil Day-Lewis overleden vereenvoudiging spelling Ir a ja 9 DINSDAG 23 MEI 1972 8 9) 99 Tegenbezoek Weglopers TERUGBLIK IN MINEUR OP Overladen FILMFESTIVAL VAN CANNES Mystificatie Facade IN BRIEF AAN MINISTER CRM t). Nu ook politiek Extra voorstelling schone slaapster Internationaal overleg prentenkabinetten BELGRADO Niemand minder dan Velibor Vasovic kwam zondag avond in het theater Ateljé 212 in Belgrado kijken naar een voorstel ling van „Kees de Jongen” door de toneelgroep Centrum. De vroegere vedette van Ajax, nu coach van Par tisans eerste elftal en „weer gewoon mens” zoals hij zei, verklaarde na af loop, dat hij het een goed stuk had gevonden. Wat aardig gezegd van hem was. CANNES Over het weinig avontuurlijke van de programmering heb ik al eerder geschreven, want in al zijn aspecten had het filmfestival het karakter van een verplicht num mer. Natuurlijk is het traditionele aura van Cannes veel zon, drank, mooie vrouwen en af en toe een ci neastisch meesterwerk een legen de. Cannes is voor niemand een pret je, mag ik in deze nabeschouwing de prijswinnaars hebben we zaterdag reeds gemeld wel concluderen. Maar een pretje hoeft het ook niet te zijn, als het maar voortdurend zijn bestaansrecht bewijst, waar maakt dat het voor de promoties van die specifieke film, filmstijl of filmont- wikkeling van de tijdelijke con centratie van nagenoeg iedereen die met cinema te maken heeft gun stig of noodzakelijk is. Dit jaar draai den er echter uitsluitend films in het festival en voor een groot deel ook erbuiten die geen promoties nodig hadden of niet verdienden. I Engelse hofdichter AL EEN JAAR GELEDEN was het plan gerezen om Godfried Bomans bij zijn zestigste verjaardag, op 2 maart 1973, een „Boek der vrienden” aan te bieden. De dood is eerder geweest. Nu is het boek er toch ge komen, maar onder de titel „Herinneringen aan Godfried Bomans” (Elsevier-Semper Agendo). Liefst 35 vrienden en bekenden, voorafge gaan door drie broers en een zuster, hebben hierin een indruk gegeven van de man die voor hen en voor honderdduizenden andere Neder landers een onvergetelijke is. „Iets blijvends zou het moeten zijn, de nationale figuur Godfried Bomans waardig”, zegt samensteller Michel van der Plas in zijn voorwoord. „Redacteur en uitgever van het onder havige boek hopen, dat het een dergelijk klein monument is geworden”. Biografie ■Ml usi j F - 6 TF' 1 JACQUES HEYER er BO- GODFRIEI heeft en op de eerste diepe na HAN$ VAN STRATEN mrnnnnnriirBinnnnnruuiiinnnnniwwww»»wwwwwwwww«««Mwwwvvwww««wvwwwwwwwwwww«w»»»vwMwwwMwwwMW»<wwwwvwwwwwwwwwwwwvMwvwwwwwwwMwwvwwvw»» j- aan I MOSKOU (TASS/DPA). De Sovjet unie heeft een nieuwe communicatiesatel liet, de Mo!nija-2, in een hoge elliptische baan om de aarde gebracht, zo is zaterdag in Moskou bekendgemaakt. AMSTERDAM :ANP). - Het nationale ballet zal op 6 juni een extra voorstelling geven van „De Schone Slaapster” in het Nederlands Congresgebouw in Den Haag, omdat de op 15 april in Den Haag gege ven voorstelling geheel werd uitverkocht. De extra voorstelling zal gegeven worden in het kader van het Holland Festival. pelijke x geraakt. rt) •5 c Cf BUENOS AIRES (DPA). De beweer de memoires van de Duitse Boliviaan Klaus Altmann, die de vroegere Gestapo- chef Klaus Barbie uit Lyon zou zijn, verschijnen van vandaag af in drie kran ten in Buenos Aires (La Opinion), Sao Paulo (O Estado de Sao Paulo) en Parijs (France Soir). De artikelenreeks is vervaardigd door de Braziliaanse journalist Evaldo Dantas Ferreira, die naar eigen zeggen in de Boliviaanse hoofdstad La Paz geruime tijd met Altmann heeft samengewoond. van Bomans' geeft Herman UTRECHT. Afschaffing van de ver makelijkheidsbelasting voor musicals, re vues, cabarets en andere vrije theaterpro- dukties is een van de vele punten op een „verlanglijst” die de Algemene Nederland se naars wereldrevolutie” tijdens het Holland Fes tival en met een bewerking van „Hamlet” in het Mickery Theater in Amsterdam. Ook deze tournee gebeurt net als bij Centrums optreden in Belgrado in het kader van de culturele uitwisseling tussen Nederland en Joego-Slavië. Bezuinigingen op het gebied van de kunst noemt de ANOUK al bij voorbaat onaanvaardbaar. Ze meent dat het belang van een maatschappelijke integratie van de kunst zo groot is, dat het ministerie van CRM bij de verdeling van de be schikbare financiële middelen prioriteit moet krijgen. De ANOUK pleit voor subsidies die het mogelijk maken, de achterstand in de beloning van orkestmusici en koorvocalis- ten in te halen, voor financiële steun aan kamermuziek-ensembles, voor subsidiëring van het Gewestelijk Orkest voor Zuid- Holland en voor meer steun aan het Operagezelschap Forum en aan de Hoofd stad Operette. De kunstmaan is bestemd voor radio verbindingen en voor het overbrengen van televisie-uitzendingen De baan varieert van 460 km. boven het zuidelijk halfrond tot 39.300 km. boven het noordelijk half rond. De omlooptijd bedraagt 11 uur en. 45 minuten en de baanhoek is 65,5 gradem 1927 een bundel Oxfordpoëzie uit de verte van een Godfried dubbele vanuit de je raad gevolgd en houd me stipt aan de kuur. God, was ik hier maar eerder heengegaan.” Zo’n verhaal was waarschijnlijk niet of maar half waar. Maar het moest De VON verzoekt de minister dit in haar brief, waarin aanvullingen worden gegeven op de spellingsvoorstellen van de Algemene Nederlandse Onderwijzersfede- ratie (ANOF) van de sectie Nederlands van de Vereniging van Leraren in levende talen, van de Vereniging voor Weten schappelijke spelling en van de VON zelf. Deze voorstellen gaan verder dan die van saregie) zich weer over de historie van zijn land boog in „Meg ker a nep” (Rode Psalm): de eerste staking van landarbei ders in de vorige eeuw. Waarschijnlijk zal dit een van de eerste festivalfilms zijn die ook in Nederland te zien is, want hij is geboekt voor het Film International Rot terdam, de volgende maand. „KEES DE JONGE” heeft niet dezelfde emotie bij het. Joegoslavisch publiek te weeggebracht als bij de Nederlandse toe schouwers. Het verhaal van de fantasie rijke schooljongen Kees Bakels uit het povere Amsterdam van 65 jaar geleden, zei de Joegoslaven weineg of niets. Max Wagenaar, directeur van het Nederlands centrum van het Internationaal Theater Instituut, die de tournee ondanks veel tegenspoed heeft kunnen organiseren, had niet anders verwacht. Het ging hier voor al om de theatervorm die regisseur Peter Oosthoek gevonden heeft voor „Kees” en die iets unieks is in Nederland, te laten zien in Belgrado, dat sinds enige jaren een gerenommeerd centrum voor internatio naal modern theater is. Het unieke van Oosthoeks theatervorm is hier goed begre pen, vooral natuurlijk bij de Joegoslavi sche theatermensen. De vondst om Kees te laten spelen door twee acteurs, de ingenieuze manier waarop de droom- en werkelijkheidscènes ineen vloeien, de ou derwets gehouden bruine kleuren en de fantastische belichting zijn de Joegoslaven niet ontgaan. De Grand Prix werd voor het eerst sinds 1961 in tweeën gedeeld en kwam terecht bij „II casa Mattei” van Francesco Rossi en bij „La classe opera va in paradiso” van Elio Petri. Twee Italiaanse films, beide met Gian Maria Volonte in de hoofdrol en beide zeer duidelijk links- politiek gekleurd. Het i s voor het eerst dat een film met een politieke stellingna- me de voornaamste onderscheiding heeft gekregen; tot op heden hielden de jury’s zich op de vlakte en reserveerden daar de verdere prijzen voor. Zoals de prijs voor de beste regie, die nu ging naar de Hongaar Miklos Jancso, die met zijn bekende formalistische aan pak (een combinatie van camera- en mas- Tenslotte pleit de ANOUK voor een wijziging van de Omroepwet. Dit omdat de op grond van de huidige wetgeving niet te voorkomen sterke uitbreiding van het aantal zendgemachtigden negatieve gevolgen heeft voor de verscheidenheid aan programma’s en nadelig is voor de rechtspositie van de medewerkers. LONDEN. (UPI en DPA) De officiële Engelse hofdichter, Cecil Day-Lewis, is maandag op 68-jarige leeftijd aan kanker overleden ten huize van de romanschrij ver Kingsley Amis. Hij kreeg zijn aanstelling in 1968, tegen een jaargeld van ongeveer 600 gulden. Daarvoor was hij hoogleraar poëzie in Cambridge en Oxford geweest. Als schrij ver van detectiveromans onder het pseu doniem Nicholas Blake oogstte hij zo veel succes dat hij ontslag kon nemen als professor. In literaire kringen werd zijn benoe ming tot hofdichter een post die al 600 jaar geleden werd ingesteld zeer kri tisch ontvangen. Hetzelfde gold de gele genheidsgedichten die hij vervaardigde. In de jaren dertig, toen hij met W. H. Auden, Stephen Spender en Louis Mac- neice behoorde tot de zogenaamde Ox- forddichters. werd hij eens de schrijver genoemd van het „slechtste gedicht van het jaar”. Samen met Auden gaf hij in HET GEZELSCHAP van „Ateljé 212” komt eind juni begin juli naar Nederland met „De rol van mijn familie in de Maar eigenlijk is ook die hele prijs toekenning een verplicht nummer, een stuk van de facade, die verbergt waar het hier eigenlijk om draait: de business. De filmgeschiedenis wordt hier niet geschre ven op het witte doek, maar op het papier waarop de contracten staan opgesteld. De afgang van Frankrijk in het Palais is één ding, maar dat een Franse producent voortaan al zijn films over de wereld kan laten distribueren door 20th Century Fox is voor de Franse cinema waarschijnlijk van veel wezenlijker belang. Of om in de artis tieke sector te blijven: dat regisseur Roger Vadim hier toevallig actrice Anne Hey wood en producent Roaymond Stross ont moet, met als resultaat dat ze nu gedrieën „The woman rode away” van D. H. Law rence gaan verfilmen. Of dat Andrei Tar kovsky met actrice Bib Andersson lid van de jury kan onderhandelen over een rol in zijn volgende film. AB VAN IEPEREN Er is al veel geschreven overladen programma van DEN HAAG. De Vereniging voor het Onderwijs in het Nederlands (VON) heeft er bij minister Van Ven van Onderwije en wtenschappen op aangedrongen het wets ontwerp voor een nieuwe, vereenvoudig de spelling spoedig bij het parlement in te dienen. Een principebeslissing kan het on derwijs de vrijheid geven om bepaalde spellinonderdelen niet meer te onder wijzen als de officiële invoering van de nieuwe spelling door de financiële positie van het land nog een tijdje moet wach ten. HET STUK DUURT echter voor velen te lang, ook al konden zij luisteren naar een kundige simultaanvertaling in het Servokroatisch van Margie Timmer. Tij dens de pauze van de eerste voorstelling zaterdagavond, die met een uitverkocht huis begon, liepen nogal wat mensen weg. Maar daaruit mag men niet concluderen, dat ze het slecht vonden. Dat zegt ten minste Jovan Cirilov, die als de organisa tor van het internationale festival op de hoogte is met de reacties van zijn publiek. „Men heeft de vorm gewaardeerd, maar men is waarschijnlijk niet verder geïnte resseerd geweest in het vervolg van het verhaal.” De mensen die wel waren blij ven zitten (behalve de theatermensen, ook jongelui en opvallend veel soldaten) heb ben geboeid toegekeken en lang geapplau- diseerd. Zondagmiddag speelde Centrum „Ver- ichuivingen”, dat evenals Kees de Jongen van Gerben Hellinga is. De titel was hier vertaald met het komiek aandoende „Po- Wranja”. De aanblik van zeer dwaas lachminkte koppen, die absurde teksten uitkraamden, sloeg goed aan bij het pu- ifek, dank zij de vele visuele grappen van regisseur Christiaan Nortier en de vier spelers. Zo intens als er bij „Pomeranja” werd gesoeeld, zo slecht ging het met „Kees” bij de tweede voorstelling. Het Louis HIJ WAS EEN MAN met een grote voorliefde voor de „petite histoire”, het dagelijks doen van de groten der aar de. Hij had een goede smaak voor de anekdote, die iemand vaak beter tekent dan een omvangrijke studie. En als er geen anekdoten waren,wist hij ze wel te bedenken. Hij was een meest in de mystificatie. Er worden in dit boek diverse verhalen als apocrief ontmas kerd. Maar er worden ook een groot aantal verhalen verteld die men uit eigen waarneming heeft. Bomans lééf de zijn anekdoten. Hij hoefde ze soms niet eens te bedenken, ze gebeurden eenvoudig. Een van de meest tekenende anekdo ten die over Bomans de ronde doen, wordt overigens niet in dit boek ver teld, alleen aangeduid. In de „Proeve van een beknopte biografische kalen der” van Michel van der Plas kan men lezen hoe op 14 april 1944 het bur gerlijk huwelijk werd gesloten tussen Godf"ied Bomans en Ger'rude („Piet- sie Maria Verscheurt Zoekt men nu naar de datum van het kerkelijk huwelijk, dan vindt men 17 augustus 1945. Een verklaring voor de- -,e merkwaardig lange wachtperiode wordt niet gegeven. Het verhaal gaat, dat Bomans zijn bruid eerst een keer d’Or-winnende tweetal in de hoofdrol, bij de première goed geconcentreerd op dreef, was er totaal uit. Wim van der Grijn kon zijn slappe lach niet maskeren en Hans Dagelet liep duidelijk bang te zijn voor een black-out. Als sportlieden op interna tionale ontmoetingen zoiets overkomt spreekt men van een „mentaal zwakke ploeg”. Het had er veel van weg. Natuurlijk is het wel interessant dat beroemde veteraanregisseurs als Elia Ka zan en John Huston die als ze zouden willen de bekendste sterren, de best geou tilleerde filmstudio’s en grote budgets kunnen krijgen beiden bewust gekozen hebben voor een bescheidener soort film: opnamen uitsluitend op lokatie, onbeken de acteurs, weinig geld, een minimale filmploeg, met opmerkelijk en zeer auten- tiek resultaat. Paradoxaal genoeg stelden meer geld en bekendere acteurs dan waarmee hij tot dan toe had gewerkt, Harry Kumel in staat om zijn formele virtuositeit in Mal- pertuis zo duidelijk te bewijzen, dat het alleen iemand die filmblind is kan ont gaan. De mineurstemming hangt ook nauw samen met een organisatie die vaak moei zaam en slecht verliep. Dat wil zeggen: voor de duizenden buitenlanders die in welke functie dan ook het festival bevolkten. Het nationale chauvinisme heeft overi gens ook dit jaar een geduchte knauw gekregen. Werd vorig jaar geen enkele Franse film bekroond (terwijl er enkele zeer goede, zoals „Le souffle au coeur” bijzaten), dit jaar ging er een troostprijsje naar de inderdaad beste film uit een verder miserabele Franse selectie, „Nous ne vieillerons pas ensemble”, door de be kroning van Jean Yanne, bepaald niet de beste acteur van de hier vertoonde films. Over de actriceprijs zal weinig tegen spraak ontstaan. Susannah York werd te recht bekroond voor haar spel in Robert Altmans film „Images”. Organisatie van Uitvoerende Kunste- (ANOUK) in verband met de voor bereiding van de CRM-begroting 1973 aan minister Engels heeft gestuurd. De ANOUK herinnert in haar brief aan het in 1971 door de Raad voor de Kunst uitgebrachte advies, een fonds te vormen voor niet gesubsidieerde musicalproduk- ties. Dat advies heeft geen enkel gevolg gehad. Wel is het aantal produkties sinds dien sterk teruggelopen. In het seizoen 1972-1973 zal er waarschijnlijk maar één worden uitgebracht. De ANOUK meent dat hierdoor niet alleen het publiek tekort wordt gedaan, maar dat ook de kunste naars die voor deze kunstvorm een oplei ding hebben genoten of genieten bij ge brek aan werkgelegenheid de dupe drei gen te worden. worden verteld, want het liet zien hoe sc’ Iderachtig illusies in elkaar kunnen donderen,” aldus Herman van Run. Maar toen de Van Deijssel-kenner Harry G. M. Prick eens veronderstelde dat Bomans in zijn „Herinneringen aan Lodewijk van Deijssel” de waarheid geweld had aangedaan, kreeg hij zo’n forse repliek, dat al zijn twijfel wel moest vervliegen. Wouter Paap vertelt over de muzi kale avonturen met zijn Haarlemse vriend. „Kort na de bevrijding werden onze maandelijkse „zittingen” ingesteld, die begonnen in restaurant Brinkmann, voortgezet werden in een reeks Haar lemse etablissementen, en tegen het ochtendgloren beëindigd werden in de muziekkamer van Jan Mul. Aan mijn logies bij Bomans in de Zonnelaan was een kleine verplichting verbonden: mijn gastheer rekende er op dat ik een uurtje eerder zou opstaan om voor hem het binnengaan in de nieuwe dag met pianospel wat te vergemakkelijken en te veraangenamen.” En over het spel van de meester: Bomans heeft zijn pianospel eens be schreven als „het onbestemd meester lijke van iemand, die niet kan spelen, en het dan toch met verve doet.r zijn bescheidenheid was dit juiste karakteristiek.” over het het jaar 1971, dat Bomans' levenseinde verhaast zou hebben. Hier is de mening van de Nijmeegse arts Wil Huygen: „Helaas in al die gelukkige bijeenkomsten de eeu wige sigaret, afgewisseld met een pijp of een sporadische sigaar, waar hij met zijn prachtige lange vingers en nagels het bandje vanaf haalde, en die ik hem waarachtig nog zelf aanbood. Had ik hem toen maar, en dat is de niet te dragen straf voor mijn verzuim als arts, met alle macht van dit gevloekte gif afgehouden, dat hem te zamen met overgecompenseerde jeugdtraumata, te- levisie-stress en aan de wortel van zijn ziel knagende twijfels ruim twintig jaar te vroeg aan de radeloos achter- blijvenden ontrukt heeft, waarbij we maar zullen zwijgen over de bijna misdadige Rottumerplaat- en Vlaamse tv-avonturen. Hij zou waarschijnlijk tóch niet geluisterd hebben, hij kon toch nooit NEE zeggen?, en wellicht was hij anders niet de onvervangbare en door het hele Nederlandse volk als een deel van zichzelf beminde figuur geworden, die hij was; niettemin had ik het moeten proberen.” Bittere woorden. Tot slot de kortste bijdrage uit het boek, een kwatrijn van A. Roland Holst: IN MEMORIAM MANS Nu hij zijn afscheid nam uit dit kort leven. zijn laatste woorden sprak geschreven, tbemerken wij, schok, dat hij onzichtbaar naast ons is geble ven. Veel artistieke waardering, maar geen eclatant succes dus voor Centrum, al hadden het ITI en de Joegoslavische gas theren (Ateljé 212) alles gedaan voor het welslagen. Centrum had de hele techni sche staf meegenomen om samen met de Joegoslavische collega’s niet alleen het decor, maar ook het ingewikkelde belich- tingsapparaat (130 verschillende lichtstan- den) in enkele uren op te bouwen. De vertaalster Margie Timmer was daarbij een tolk en wel zo’n goede, dat ze zelfs de schilderachtige verwensingen die soms over het toneel vlogen in het Nederlands vertaalde. Het programma was bijzonder mooi uitgevoerd en bood uitvoerige infor matie over Theo Thijssen, Peter Oosthoek en Gerben Hellinga en een korte inhoud van het stuk. Overal in de stad kan men nog steeds de affiches van „Decak Kes” (zoals „Kees de Jongen” hier heet) en „Pomeranja” tegekomen. Jammer dat Centrum zich daar maar met 75 percent tegenover gesteld heeft. De ANOUK meent, dat de salarissen van de dansers in het internationaal folk loristisch danstheater moeten worden opgetrokken tot het niveau van die van dansers bij andere balletgroepen. Over de mime-gezelschappen zegt de ANOUK, dat de meeste mime-kunstenaars financieel en maatschappelijk in een on houdbare situatie verkeren. Ze vraagt dan ook om een subsidiëring die een gezonde artistieke ontwikkeling van deze kunst vorm mogelijk maakt. Verder brengt de ANOUK de minister nogmaals de uitgangspunten van het ad vies van de raad voor de kunst van september 1970 over het toneel onder de aandacht. Ze wijst voorts op de noodzaak van een drastische verhoging van de rijkssubsidie de muziekscholen, die in ernstige financiële moeilijkheden verkeren. AMSTERDAM (ANP). De beheerders van de belangrijkste openbare verzame lingen van tekeningen en grafiek hebben zich op initiatief van de directeur van het Rijksprentenkabinet in Amsterdam, de heer K. G. Boon, verenigd in het „Inter national Committee of Keepers and Cura tors of Public Collections of Graphic Art.” Doel van de organisatie is het bespre ken van de problemen die rijzen bij het beheer van deze uiterst kwetsbare kunst werken en het formuleren van aanbeve lingen voor goede conversatie. Ook is het de bedoeling coördinatie te bereiken bij het opzetten van internationale tentoon stellingen. In overleg met de internationale mu- seumorganisatie ICOM en met UNESCO, wilde commissie een internationale doua neregeling treffen, die voorkomt dat pren- tentransporten naar tentoonstellingen aan de grens worden uitgepakt of worden opgeslagen buiten bereik van de verant woordelijke begeleiders. De commissie wil de douaneformaliteiten laten gebeuren aan het begin en einde van de reis. „in de kerk heeft laten zitten.” Hij kwam eenvoudig niet opdagen. Juist over dit verhaal, en de motieven, had- ik wel eens wat meer willen weten. HET LIGT VOOR de hand dat de vrienden deze, voor mevrouw Bomans misschien pijnlijke herinnering hier niet hebben willen ophalen. Maar het is óók duidelijk dat deze bundel „Herin neringen” niet de plaats kan innemen van een biografie. Daarvoor zullen er toch'andere lagen moeten worden aan geboord dan in dit bestek mogelijk was. Een voorbeeld van Bomans' kunst Is mj ificateur geeft Herman van Run. Het gaat over een gemeenschap- -d. die aan de drank was Bomans vertelt: „Laatst werd ik opg'" En ja jr, hij was het. Hoorbaar dronken. Uit klonk F jukebox; riep ie, tong, ik kliniek. Ik heb VRIENDENBOEKEN hebben soms de eigenschap dat de bejubelde zó hoog in de hemelen wordt 'getakeld, dat wij alleen nog de onderkant van zijn schoenen zien. Men heeft moeite nog iets menselijks aan te onderken nen. Dit nu is met deze „Herinnerin gen” niet het geval. Bomans heeft het niet nodig met vereende krachten de onsterfelijkheid in gewerkt te worden. Hij bevindt zich daar al. Geen van de vrienden en magen gaat zich gelukkig aan panegyriek te buiten. Het is ook niet zozeer de schrijver Bomans, die in deze bijdragen wordt beschreven al zegt Kees Fens daar nuttige dingen over. Het blijkt dat men vooral geïntrigeerd is door de vele schakeringen die de mens Bomans ver toonde. Daarmee houden verreweg de meeste vrienden zich bezig en het is opmerke lijk dat zij er zo goed inslagen de fascinerende indruk, die hij op hen ge maakt moet hebben, op de lezer over te dragen. Zelfs mensen voor wie het voeren van de pen geen dagelijkse routine is, spelen dat verrassend goed klaar zo inspirerend kan het feno meen Godfried Bomans blijkbaar ook na zijn verscheiden nog werken. LONDEN, (UPI/AP). De bekende Britse actrice dame Margaret Rutherford is gistermorgen op 80-jarige leeftijd in haar woning in het graafschap Bucking hamshire overleden. Margaret Rutherford is wereldberoemd geworden door haar uitbeelding van excentrieke Engele da metjes. Ze begon haar toneelloopbaan in 1925 bij „Old Vic” in de pantomime „Little Jack Hamer”. Naarmate zij ouder werd, ging zij meer in films optreden. Haar bekendse rollen waren daarbij die van Miss Marple, de oude vrijster die in een serie boeken van Agatha Christie ettelijke moordzaken tot een oplossing brengt. Margaret Rutherford kreeg al spoedig bekendste rollen waren daarbij die van helderziende Madame Arcati in „Blithe Spirit” van Noel Coward dat meer dan drie jaar op het repertoire bleef Later speelde zij die rol ook in de filmversie.- Andere films waarin zij speelde waren onder meer „The happiest days of your “fe", „Murder at the Gallop” en „The Importance of being Ernest”. In 1964 kreeg zij voor haar optreden in „The Vip’s” een Amerikaanse Óscar voor de beste bijrol. Drie jaar later werd zij als „Dame of the British Empire” in de adelstand verheven. In al een zeer gewr ""e waai een overvol café, uitzinn' blij, bel je even l K) 151 'Aim> ««X't F S*

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 9