Wybrand Hendriks’ beeldkroniek van voorbij Haarlem een ct Voorlopig geen wet op nieuwe spelling van 56 voor et h Ptedosari Wajang pakje van M voordo Wajang laiipjé vanjSOvoor DIJKSTRA LAMPEN AMSTERDAM. TL BIJZONDERE TENTOONSTELLING IN TEYLERS MUSEUM Gecatalogiseerd Gastronomerie De Bokkedoorns" Ij 13 WOENSDAG 24 MEI 1972 Realist VLAAMS CULTUURPARLEMENT CONTRA MINISTERS NEDERLAND EN BELGIE Problemen Verwarring HAARLEM Een uitvoerige tentoonstelling van het werk van Wy brand Hendriks (1744-1831) in Teylers Museum, begeleid door een uit stekende catalogus, spreekt dat nu nog aan, in deze gehaaste tijd? Een typisch Haarlemse expositie in een uiterst Haarlems kader als dit museum, doet het ons nog iets? Het werk van een schilder uit de tweede garnituur (ten opzichte van toen levende grote meesters in Frankrijk en Engeland) in een „petit milieu”, is het nog belangrijk? Ja, wonderlijkerwijze wel, al thans voor de mens, die zich nog wil „laten pakken” door de charme van de intimiteit, de moeilijk uit te leggen behoefte aan het deelnemen aan of inleven in voorbije situaties. Die situaties zijn overigens nog lang niet zo definitief voorbij en misschien vormt het erkennen daarvan, namelijk dat het „gewone leven” aan lang durende wetten schijnt te zijn gebonden, de mogelijkheid om met zo’n intens plezier deze expositie in het Teylers Mu seum (tot 16 juli) te bezoeken. Veelzijdig kunstenaar U itschieters r ■Stap uit de Zorgenwereld in een Oase van Sfeervolle Gastvrijheid bij temidden van romantisch natuurschoon in het Weth. Van Gelukparx Zeeweg 53, Overveen, tel.: 023-263600 Wij zijn in staat om U en Uw gasten Culinair te verwennen! Omdat wij vakbekwame medewerkers hebbrn die gelukkig begrijpen dat U ten volle wilt genieten van onze Culinaire schotels alsmede onze Service en Rustieke omgeving! Daarom staan wij reeds jaren bekend als een gerenommeerd Restaurant! Gelegenheid voor Recepties en Parties! Het gehele raar geopend! HEIN STEEHOUWER .NTENMARQADIN ^AAAAMMAMAAMMAAAMMMWWMUAMUWWUUWUl (Van onze onderwijsredacteur) ADVERTENTIES ■AAAAAAAAAA/WMMIWUW'UWiMJWWWUWWWlAAAAAAj UNICURA N.V., AMSTERDAM STEENOKKERZEEL Er is voorlopig geen wet te verwachten tot hervorming van de spelling De Nederlandse ministers van onderwijs en cultuur hebben hun Bel gische collega’s dinsdag in Steenokkerzeel bij Brussel ervan overtuigd dat op dit mo ment geen besluit kan worden genomen. Te verwachten is slechts een nota, op gesteld door een ambtelijke commissie, die de standpunten van beide ministersdele- gaties zal samenvatten. Deze nota, die al over een paar weken klaar moet zijn, zal de beide regeringen en de parlementen moeten helpen bij het bepalen van hun houding. geïnteresseerdheid (hij behoorde tot het „verlichte deel der natie”, zoals de patri otten zichzelf zagen) spreekt in dat mens beeld ook al een woordje mee. IN DIE STUKKEN komt Hendriks niet uit boven de veel grotere voorbeelden. Maar ja, wie kan dan ook in Haarlem de concurrentie met Frans Hals aan. Hen- men voor geen goud zou willen missen in de Haarlemse kring, maar die ook in veel grotere musea met zijn beste werk een veel ruimere aandacht verdient, dan hij ooit heeft gekregen. Ik ben geen Haarlemmer, mijn voorva deren vind ik hier niet terug en veel liever is mij dus het „kleine” werk van Hendriks, vaak portretten, die hij voor zichzelf of voor vrienden maakte. En dan gaan veel dingen de beschouwer treffen. Moet je Hendriks een plaatsje in het vaderlandse schilderspantheon geven, dan zie ik hem „ergens” tussen figuren als Metsu aan de ene kant en Bakker Korff aan de andere. Dan bereikt Hendriks in sommige portretten en genrestukjes een hetzij slapend of ziek, vinden in de uit beelding van de omgeving een steun voor vlot geschilderd realisme, gebonden aan een g rote beschouwelijkheid. Dan wordt een gezicht bijzonder levend in licht dat bijzonder verstild aan doet. Een paar figuren in een vertrek, hetzij doende, lijst. Dan zijn het geen figuren tégen een hun gehele wijze van existeren binnen de achtergrond of in een omgeving, maar dan ontstaat er een totaliteit, waarbinnen alles zijn waarde krijgt en alles elkaar ondersteunt. Dan is er geen sprake meer van een opdracht uitvoeren, maar wel van een geïnspireerde Hendriks, die veel meer aandacht als schilder verdient, dan hij in anderhalve eeuw heeft gekregen. Voeg daarbij dan nog Hendriks vermo gen om straattaferelen zeer levendig te kunnen afbeelden in een kostelijk schilde rij als een schilderssociëteit met 22 tijdge noten heel raak getypeerd, sommige bij zonder indringende dierportretten, rake schijnbaar moeiteloos gedane landschaps- tekeningen en daar staat dan die veelzij dige Hendriks, weliswaar nooit een be roemdheid, maar ’n beeldchroniqueur van het Haarlemse leven van zijn tijd, die HAARLEM, SPAARNE 65, TEL.(023) 31 93 73 GEOPEND: ELKE DAG 9.00 TOT 6.00 UUR, 00KZATERDAGS De Belgische minister Claes (opvoe ding) en Van Mechelen (cultuur) waren naar deze tweede culturele topontmoeting (de eerste werd in maart gehouden) toege gaan met de bedoeling dat daar besloten zou worden de zogenaamde progressieve spelling uit de Woordenlijst van 1954 verplicht te stellen. De Woordenlijst („het Groene Boekje”) laat bij veel woorden de keuze tussen een voorkeurspelling en een alternatieve, pro gressievere spelling. Zo heeft in de lijst „cultuur” voorkeur, maar „kuituur” mag ook. Het „Teekencollegie” te Haarlem, heet dit kostelijke paneel (63x81 cm) uit het bezit van mr. A. Staring te Vorden. Het werk toont in een voor Hendriks doen losse trant geschilder de groep collega’s in het huis van het college in het Klein Heiligland. Hen driks had tevoren vele collega’s ge tekend met naam en toenaam en daardoor valt nog na te gaan, althans voor een deel, wie er op dit schilderij voorkomen. Nergens is het portret teren opgeofferd aan het totaalbeeld, maar evenzeer wint het totaalbeeld door de goed getroffen psychologische uitbeelding van de figuren. Trouw plannen makers Trouwplannen makers doen er goed aaneersthunlichtbij Dijkstra op te steken. Onze toonzalen hangen weer vol strakke en moderne, klassieke en romantische, hippeen speelse lampen. WETERINGSCHANS 84a TEL. (020) 6 35 10 DEN HAAG, STATIONSWEG 102, \TEL.(070) 63 08 59 staatscommissie voor de spelling Pée-Wes- selings, aangevuld met de reacties daarop uit de wereld van onderwijs en literatuur. driks officiële opdrachten doen meestal wat droog aan. Hij schildert knap, hier en daar rammelt toch de plastiek van een gezicht, maar hier en daar treft toch ook een mild ironische toon en in heel veel gevallen een uitstekende psychologische kijk op de geportretteerden. Hij smukt ze niet op, ontluistert ze evenmin en velen van hen zou je nu nog zo op straat kunnen tegenkomen als je ze in moderne kleren zou denken. Hendriks is dus voor alles in dat werk een scherp ziende rea list, die zijn vak verstaat en die bovendien heel soepel werkt. Hij is niet gebonden aan vaste schema’s, stelt zijn groepen dan eens zus en dat weer zo op en blijkt dus over een tamelijk grote variabiliteit te beschikken. Een bijzonder levendig en goed ge troffen portret van Adriaan van der Willigen, die in de vorige eeuw heel veel heeft gedaan voor het Haar lemse kunstleven. Hij was met de schilder bevriend en aan die connec tie moet worden toegeschreven, dat dit portret ver uitsteekt boven veel van de typisch opdracht-conterfeit- sels. Niet alleen de verdeeldheid tussen de beide ministersdelegaties zorgt er intussen voor dat een oplossing van de spellingpro blemen uitblijft; er zijn nu ook juridische problemen gerezen. Tot nu toe konden in België spellingher vormingen bij eenvoudig Koninklijk Be sluit doorgevoerd worden; de regering hoefde het parlement daarin niet te be trekken. Zo pas heeft echter het Vlaamse Cultuurparlement in zijn allereerste ple naire vergadering (het werd bij de jongste grondwetswijziging ingesteld) inspraak in de spellingverandering geëist. Minister Van Mechelen erkende dinsdag dat het verlangen van het Vlaamse Cul tuurparlement terecht is; volgens de grondwet is het cultuurparlement bevoegd met betrekking tot alle zaken die „de luister en de bescherming van de Neder landse taal” aangaan. Door deze ontwikkeling werden niet alleen de Belgische ministers verrast, ook de Nederlandse. In Den Haag is namelijk een wetsvoorstel in de maak, zo verklaar de minister Van Veen, dat inschakeling van het parlement bij spellinghervorming nu juist overbodig wil maken. Nu in België een ontwikkeling inzet, die precies in de andere richting gaat, zullen de Nederlandse ministers hun ontwerp nog eens goed overwegen, zo zeiden zij toe. Wanneer dezelfde ministers in het na jaar opnieuw bijeengekomen, zoals werd afgesproken, hopen ze inmiddels wél tot concrete beslissingen te kunnen komen. „Het wordt beslist geen zaak die tot 2000 zal lopen", aldus minister Van Veen. Maak er snel en effektief een eind aan. U zult merken dat de Pedosanpleister de oplossing is, waarop u zo lang hebt WYBRAND HENDRIKS IS een onbe kende, buiten de kring van intimi. Die intimi zijn dan de particuliere bezitters van portretten met voorouders, door Hen driks „geconterfeit”. Daarnaast vindt men werk van Hendriks natuurlijk in Teylers Museum, waarvan hij in 1785 casteleyn werd tot aan 1819, in het Frans Halsmu seum, het gemeentearchief en het Rijks- museum en zo hier en daar nog iets. Bij Mak van Waay zal hij niet zo bar hoog genoteerd staan en bij Sotheby zullen ze in de catalogi moeten zoeken om zijn naam te vinden, als iemand een „Hen driks” daar ter veiling wil aanbieden. En is dat allemaal bepalend voor de beoordeling van het talent van Hendriks? Nee, gelukkig niet. Alle mogelijke zwaar gedenatureerde (om niet te zeggen verval ste) zeventiende eeuwers worden tegen goudgeld verkocht. En Hendriks is in vele gevallen hun mindere niet. Het zijn twee zalen en een kabinet, gevuld met schilderijen groot en klein, aquarellen en tekeningen, die getuigen van de grote veelzijdigheid van een kleine meester, die door zijn meesterlijkheid in sommige gevallen aan dat „klein” weet te ontsnappen in kleine paneeltjes, die van een grote opvatting getuigen. Bedenkt men daarbij, dat Hendriks een der direc teuren van de Haarlemse tekenacademie is geweest en dat hij als „opzichter van het kunstkabinet” van Teylers Museum half Europa afreisde om uit ruime beurs kunst te kopen voor het museumbezit en ook als museumbeheerder een drukke taak had, dan verrijst het beeld van een bijzonder veelzijdig mens met een grote Werkkracht. Getuige zijn werk, zal Hendriks wel Zijn kracht hebben kunnen putten uit een grote blijmoedigheid, tegenwoordigheid van geest en een groot begrip van wat er in zijn omgeving leefde. Zijn politieke HET IS NATUURLIJK volslagen on mogelijk om in een paar krantekolom-I men een enigszins compleet beeld van het (lange) leven en werk van een manj als Wybrand Hendriks te geven. Wie echt meer wil weten tijdens zijn rond- wandeling, waartoe de recensie hier-1 ■naast oprecht aanbeveelt, moet de ca- I talogus kopen. Daarin vindt men uit- I Ivoerige gegevens van de hand van prof. I J. Q. van Regteren Altena, J. H. van I i Borssum Buisman en C. J. de Bruyn I Kops. Die catalogus bevat, behalve een van I drie zijden toegelichte levensbeschrij- ving van Hendriks ook de opsomming met datering en verklaring van zijn Iwerken. Er is vrij veel algemeen Haar lems historisch materiaal in verwerkt. I De catalogus is dus ook van belang voor historisch belangstellenden in het algemeen. Ook al daarom is een expositie als deze belangrijk, want wie door het schilderslinnen en het aqua- relpapier vermag heen te kijken, ont waart een compleet beeld van een Isteedse samenleving in een tijd, waarin izich grote omwentelingen voltrokken, zoals de Franse revolutie, de patriot tentijd, de Franse overheersing en tenslotte de restauratie van ons land I als zelfstandige natie, een ware weder- I geboorte vanuit een definitief voorbije I tijd en een doorbraak naar de onze. Ik weet wel, in onze ogen is het allemaal uiterst braaf en burgerlijk, maar de tijdgenoot van toen moet het alles hebben ervaren als een hoogst turbu- lent tijdsbestek, dat dan in Hendriks de man vond, die het voor een deel I heeft vastgelegd. Om dat na te proeven I is die catalogus belangrijk. De tentoonstelling was mogelijk dankzij de financiële bijstand van het provinciaal bestuur, het gemeentebe- I stuur en het Anjerfonds, dat f 2000,- voteerde. Daarnaast was er de kundige bijstand van museumbestuurders en I andere bruikleengevers en uit die geza- i, menlijke inspanning is dan tenslotte een expositie gegroeid, waarvan al een kwarteeuw geleden sprake was, dat die er zou moeten komen. Het is dan zover en de initiatiefnemers hebben er recht op met dit werk te worden gelukge wenst. Volgens minister Van Mechelen zou in elk geval begonnen moeten worden met alle verwarring over de schrijfwijze van het Nederlands uit te sluiten; hij en zijn collega Claes kozen daartoe voor de sinds 1954 steeds gebruikelijker geworden pro gressieve spelling. De Nederlandse ministers Van Veen (onderwijs), De Brauw (wetenschappen) en Engels (cultuur) die voor ’t moment niet verder wilden gaan dan de nota, waartoe besloten is, gaven als hun mening dat uit gegaan zou moeten worden van de voor stellen van de Belgisch-Nederlandse MISSCHIEN IS de alzijdige belangstel ling van Wybrand Hendriks wel een rem geweest op een monomane ontplooiing van zijn schilderstalent. Schilderen was beslist niet zijn „één en alles” en wellicht was hij een beroemdheid geworden, als hij uitsluitend werken had kunnen maken in de zin van het beste wat er hier van hem hangt, in plaats van de talloze reek sen portretopdrachten, waaraan hij zich niet onttrok. De eerzucht naar een grootsheid die een tijdgenoot zoals Goya kenmerkte, zullen we bij een Hendriks volkomen moeten missen. Hij is een typische Nederlandse regentenschilder geweest, met uitschieters in de richting van vrije portretten, land schappen, stadsgezichten, kortom alles wat hij fijn vond om te doen nadat hij in zijn jeugd behangsel-schilder was geweest in Amsterdam (tot 1776) en na vestiging in Haarlem tot 1782 en een vrij schildersle- ven op de Veluwe tot 1785, tenslotte zijn benoeming bij Teylers Museum aanvaard de. Hendriks was in zijn tijd een achtens- waardig man. Zijn aanstelling bewijst het, zijn connecties met regentenfamilies, zijn kunstaankoopbeleid. Maar het is een ach tenswaardigheid, die hij zelf op de korrel durfde te nemen in huiselijk humoristisch tekenwerk. Er zijn een paar kostelijke aquarellen en tekeningen, waarin hij het leven van alle dag zeer raak heeft ge schetst als een typische beeldreporter. Zijn gevreesde directeur Van Marum, be gaafd maar dictatoriaal, neemt hij in een serie tekeningen kostelijke op de hak en daarin ss hij een vroege cartoonist, zo goed als bij een late schilder van regentenstuk ken was. Nu eerst die regentenstukken, die op deze expositie de meeste plaatsruimte vra gen. Het zijn officiële schilderijen van regenten en directeuren in ambtelijke glo rie, maar ook van dezelfde figuren thuis met vrouw en kinders. lil

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 13