Annemarie Oster: Hadimassa Shakespeare op de film stond op eenzame hoogte FILMS IN AMSTERDAM :r Nieuwe theatergroepen: Kant en klare kunsthars vnlpasta PORION „CRM verergert toneelcrisis” Uniek inHederland! EO krijgt de donderdagavond M i 17 zeeleeuwen in het Zeeaquaïium BeïgenaanZee VRIJDAG 26 MEI 1972 miiiniimiiiwiimiinniiiiiiiniiiiiiiinniiiiiiiHniiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiwiiimiiiiiimHiiiiiiiiiiiiiimiiiiiuiii Typetje aan- Nachtv o or stellingen Cowboys Nieuw TV-zendschema Negen staarten Robert Stolz (91) sluit 10-jarig contract met Westduitse maatschappij (Van onze correspondent) BENTVELD Vanavond, van 21.45 tot 22.25 uur, de allerlaatste Hadimassa. Volgend seizoen geen schimpscheutige sketchjes meer, want Van Kooten en De Bie begin nen een theatershow en tekstschrij- ver-regisseur Dimitri Frenkel Frank denkt „over een satirische show maar niet in de stijl van Hadimassa”. Baby J Wandelen door Europa's grootste stalenboek, 700 des- J sins geplakt op 750 m2. 2 Wat u niet zoekt vindt u bij 2 BAKKER’sJf^BEHANG 2 DOE-HET-ZELVERS ATTENTIE! NU ROMAN POLANSKI’S filmversie van „Macbeth” in ons land is (al blijken de bioscopen in het westen nog weinig happig om tot vertoning ervan over te gaan), wordt weer eens de aandacht ge vestigd op de bijdrage, die Wil liam Shakespeare ongeweten (en onbetaald) aan het filmbedrijf heeft geleverd. Bij een bespreking van de film vermeldden we vorige week al dat alleen „Macbeth” zo’n vijftienmaal gediend heeft voor kleine en grote filmprodukties. Veiliger plaats voor beelden in Rome „de Uilenboom0 Santpoort ons winkeltje vindt u voor een gemakkelijke maar exclusieve maaltijd 1 I T (dat voor ADVERTENTIE CHARLES BOOST iiniiiiniiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiniHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHniiiiiiiiimiiiiiiiimiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiini ADVERTENTIE In g en arden HILVERSUM. De per 1 oktober als C-omroep tot de ether toegelaten Evange lische Omroep krijgt in het nieuwe win terseizoen op de televisie de donderdag avond togewezen. De TROS zal vanaf oktober vrijdag als vaste zendavond krij gen, iets waartegen deze omroep overigens bezwaar heeft gemaakt. Een en ander blijkt uit het nieuwe zendtijdschema, dat na moeizaam overleg met de zendgemach tigden is opgesteld en vandaag door het bestuur van de NOS zal worden vastge steld. MET „DE KAT MET negen staarten” („Cat o’nine tails”) is ditmaal niet be doeld de negen-riemige karwats die vroeger o.a. op de vloot nog wel eens als strafwerktuig gebruikt werd, maar een van de vele mysterieuze elementen in de film van Dario Argento. Hij maakte nog niet zo lang geleden „De vogel met de kristallen pluim”. Hij bezit dus bijzondere belangstelling voor film te bewerken. De eerbied van de meeste filmma kers voor het werk van de Bard van Stratford-on-Avon heeft hen vaak par- ren gespeeld. Maar sinds aan de „cre dits” van een verfilming van „Taming of the shrew” in 1929 met het echtpaar Mary Pickford-Douglas Fairbanks de onsterfelijke woorden werden toege voegd :„aanvullende dialoog van Sam Taylor” ging men wat lichtzinniger met de oorspronkelijke tekst en met de in traditie geheiligde opvattingen om en begon men zelfs het verhaaltje van de toneelstukken los van de tekst te gebruiken in eigentijdse drama’s. In ’55 maakte Ken Hughes bijv, met Paul Douglas in de titelrol een gang sterdrama, „Joe Macbeth” dat veel ge lijkende trekken vertoonde met de in trige die Shakespeare op zijn beurt in net begin van de 17de eeuw aan be taalde kronieken had ontleend. in een met ER VINDEN DEZE week in het hele land maar vier filmpremières plaats en daar zijn dan bovendien nog weinig belovende titels onder als „De duivelin van Texas”, „De duivels van de race baan en ,Cat o’nine tails”. Dat in deze landelijke malaisestemming ook Am sterdam deelt in die zin dat er weinig •nieuws op filmgebied valt te beleven, ligt voor de hand. ANNEMARIE WOONT IN Bentveld. In een prachtige flat bij de duinen met haar man, John Vis, directeur van een platen firma en organisator van het Grand Gala. Op de loodzware lage tafel zit Annema- ries zoontje Erik Jan in een luie schom melstoel. Hij kan zijn hoofd net zó draai en dat hij haar op de bank ziet zitten. Annemarie vergeet af en toe dat ze wordt geïnterviewd. Ze praat dan in een voor buitenstaanders moeilijk te volgen moe der-en-kind-taaltje. Af en toe kijkt ze heel lief naar de baby, die een dag voor haar verjaardag werd geboren, een half jaar geleden. Wat Erik Jan voor Annemarie bete kent? Ze weifelt daarover te praten. Je komt zo gauw met clichés, vindt ze. „Door het kind ben ik minder met mezelf bezig. Ik ben minder egocentrisch geworden. Trouwen verandert je ook. En dan komt dit er nog eens bovenop. Je weet dat je nooit meer alleen bent.” Annemarie heeft zich gerealiseerd dat de behoefte om „de blitz” te maken haar ook steeds vreemder f- l- 6. n i. en een grote kollektie zeedieren uit alle wereldzeeën. 7.000 soorten schelpen. Open werkdagen 10.00 tot 18.00 uurI zon* en feestdagen l 12.00 tot 18.00 uur. JgjK Tel.: (02208)2928 b.g.g. 4770. waaronder ,Genou de „The last Laurence Harvey en Susan Shen- tall als Romeo en Julia in Renato Castellani’s verfilming van Sha kespeare’s liefdesdrama uit 1954. Over „The cowboys” is hier al enige tijd geleden geschreven, naar aanlei ding van het bezoek van regisseur Mark Rydell aan ons land die toen vertelde over de plezierige samenwer king met hoofdrolspeler John Wayne ndanks het feit dat zij politiek gezien eikaars tegenstanders waren. In „The cowboys” is Wayne een rijke hereboer die door personeelsgebrek onthand zit als hij een grote kudde vee door moeilijk gebied naar het station netje Belle Fourche moet brengen. Hij schakelt ten einde raad een tiental minderjarige jongens in die na een harde training de kudde zullen begelei den. Natuurlijk met Wayne als aan voerder. Het wordt een avontuurlijke tocht, waarin de jongens een harde leerschool tot volwassenheid doormaken en ten slotte in staat zijn de dood van hun opdrachtgever die zinloos vermoord wordt, te wreken, zoals geharde man nen dat plegen te doen. Een film dus met een aanvechtbare, maar wel ty pisch Amerikaanse moraal die niette min als een boeiende variant op het western-genre gewaardeerd kan wor den. ten, verpleegden, gevangenen, werkende jongeren. Het theatrale aanbod van deze groepen en de inhoud van het spel wordt bepaald door de behoeften van de groep waarvoor men speelt, tot wie men zich richt. De concrete maatschappelijke realiteit van de publieksgroep wordt daarbij in het pro- dukt verwerkt. Het toneel dat de nieuwe groepen brengen is „geen passieve spiegel, maar bieinvloeder van de situatie van een bepaalde groep publiek”. DAT, Sater, Proloog en Werktheater maken dit soort toneel, terwijl Mickery een serviceinstituut is dat de laatste ont wikkelingen op dit gebied laat zien en eigen workshops organiseert. De nieuwe groepen hebben een gemeenschappelijk doel: „in samenwerking met hun publiek een reëel maatschappelijk bewustzijn ont wikkelen door middel van alle creatieve activiteiten die ze daarvoor kunnen ge bruiken. Op deze concreet vast stelbare en controleerbare werkzaamheden baseren zij hun recht om door de overheid gesubsi dieerd te worden”. De genoemde groepen genieten in de meeste gevallen al overheidssubsidie, maar in het zicht van de bezuinigingen ziet het er naar uit, dat ze niets of minder dan voorheen zullen krijgen, terwijl de schouwburggezelschappen in ieder geval 3 pet verhoging krijgen. De groepen menen dat hun werk op andere dan artistieke maatstaven beoordeeld moeten worden, die de Raad voor de Kunst pleegt te hanteren.De kritiek van de vijf groepen wordt gedeeld door Studio, maar deze groep wordt met ingang van het nieuwe seizoen ontbonden. De twee groepen waaruit Studio nu bestaat beraden zich wat ze op grond van dezelfde uitgangs punten verder gaan doen. de staartvormige uiteinden van dieren. Argento kan het best omschreven wor den als de maker van spaghetti-thril- ’ers, waarbij hij via buitenlandse ac teurs mikt op de internationale markt. Bij „De vogel” waren dat de Ameri kaanse Tony Musante, de Engelse Suzy Kendall, de Duitse Eva Renzi, ditmaal komt de Italiaanse filmer met nog sterker geschut: Karl Malden en Ca- iherina Spaak zijn van de partij en zij zorgen dat behalve het griezelaspect van de film ook de attractie van de erotiek niet ontbreekt. Naar Tuschinski dus deze week. CINE D prolongeert de Italiaanse documentaire over „God’s own coun try” die dan ook cynisch, want de documentaire van Luigi Vansi is uiter aard zeer kritisch, „Amerika, land van God” heet en veel verrassende en saty- rische bijzonderheden over dat land vol tegenstellingen bevat. WENEN. Robert Stolz, de beroemde Oostenrijkse componist van walsmelodie- ën en operetten en dirigent van verschil lende orkesten heeft een contract afgeslo ten met een Westduitse productiemaat schappij. Stolz, die 91 jaar is, sloot het 10- jarige contract af voor TV-, film- en platenopnamen. wordt. Maar dat was toch al een beetje gesleten, voegt ze eraan toe. „Ik ben eigenlijk vrij huiselijk en dat kan ik nu helemaal botvieren. Maar het is wel erg ingrijpend hoor, een kind krijgen. Het maakte me niets uit of het een jongetje of een meisje zou worden. Nu denk ik wel eens dat het heel anders zou zijn met een meisje. Ergens voel ik me zelf ook geschikter voor een meisje. Als een jongen leuk is, is-ie érg leuk. Maar ik zou ook nog wel een meisje willen.” Annemarie vertelt over Hadimassa waarvan ze maar drie uitzendingen heeft gemist dat ze zich lekker kan uitleven in haar favoriete bezigheden: parodiëren en genres imiteren. Zo is ze ook begon nen. Met een programma dat de heel pretentieuze titel droeg (zegt ze zelf) „Door de ogen van Annemarie Oster” en waarin ze Conny van den Bosch, Liesbeth List en Zwarte Riek imiteerde. Ze had de teksten voor die uitzending zelf geschre ven, een parodie op het toneel jargon, door haar ouders (Ank van der Moer en Guus Oster) gesneden koek voor haar. „Geestige teksten schrijven is het moeilijkste wat er is”, zegt ze. Het hart van Annemarie Oster, de enige vrouw in de vaste kern Hadimassa-lol- broeken, zal vanavond behoorlijk bloeden, want ze had nog best een seizoentje door willen gaan. „Vreselijk jammer”, zegt ze over „het einde”. „Ik heb vanaf mijn 24ste meegedaan. Ik ben nu 29, dus vijf jaar. Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen, want ik ben er vanaf het begin bij geweest. Daar ga ik erg prat op.” Voornamelijk reprises, zeer aantrekkelijke als Claire”, „Viva la muerte”, picture show” en „Trash”, vullen de Amsterdamse agenda van deze week met slechts hier en daar een beschei den première. Zoals in Du Midi, waar Mark Rydell’s „The cowboys” op het programma staat, in Cinétol, waar een Zweedse „love-story” Gunnar Hog- lund’s En toch heb ik je lief” is ingezet of in City met „The people next door” van de Engelsman David Greene die hier de aanlokkelijke titel „Tripster van 16” heeft meegekregen. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Vjjf nieuwe theater groepen beschuldigen de minister van CRM ervan door een verkeerde subsidie politiek de toneelcrisis te verergeren en de toneelontwikkeling af te stoppen. De groepen zijn: Dokumentair Aktueel Thea ter (DAT), Proloog, Sater, het Werkthea ter en Mickery. De groepen stellen, dat de minister van CRM enige jaren geleden toen de actie groep Tomaat de aandacht vestigde op de crisis onder de toneelmakers om alterna tieven heeft gevraagd. Met de komst van bovengenoemde groepen heeft hij die al ternatieven gekregen. „In zijn beleid ech ter heeft hij niet de prioriteit verschoven van het schouwburgtoneel naar de nieuwe groepen” aldus het vijftal. „Hij heeft besloten dat het schouwburgtoneel, dat in steeds heviger crisis verkeert, in stand gehouden moet worden en zelfs in subsi die mag groeien”. De vijf groepen noemen bet „een vreemde politiek, die zittenblij- vers honoreert ten koste van de ni :uwko- mers, die weliswaar het oog van de tradi tionele theatermakers niet zullen strelen, maar wel het theater van de toek maar wel het theater van de toekomst zullen moeten maken”. Annemarie Oster, enige vrouw in Hadimassa. Gen. Cronjéstraat 135, tele- foon023-255432. Herensingel 5 2 Hoek Amsterdamstraat, tele- 2 foon 023-322377 e 2 Er is altijd wel parkeerruimte in een straal van 100 m. Wat slecht te repareren lijkt lukt met PORION, de in Zwitserland ontwikkelde universele kunsthars VUL/STOP/PLAMUUR-MASSA. Gebruiksgereed, geen verlies van resten, onbeperkt houdbaar. On misbaar bij elk karwei. Hecht op al les; op hout, steen, beton, metaal, tegels, glas, noem maar op, en zowel op droge als vochtige ondergrond. Onschadelij k voor de handen. Krimpt niet, zet niet uit, scheurt niet. 1 kg/8£5» 2 kg 15JQ, 6 kg 29.95 woont, alleen het idee al....” Ze gelooft niet dat er mensen zijn (in dit geval tutten) die zich aan haar typetjes zullen storen. „Niemand identificeert zichzelf er mee. Niemand weet toch van zichzelf dat- ie een tut is? Ik vlei me met de gedachte dat het iemand is die heel ver van me afstaat. Maar misschien ben ik zelf ook wel een tut.” Annemarie Vis ze is nu toch ge trouwd, waarom dan toch nog steeds An nemarie Oster zeggen weet nog niet wat ze op t.v. gaat doen nu Hadimassa voorbij is. „Ik doe zelf ook weinig moeite, dat komt omdat ik het thuis zo lekker heb. Maar ik zou alleen iets leuks willen doen. En dat is moeilijk, want er zijn weinig goeie amusementsprogramma’s”, zegt Annemarie, die na twee jaar van de toneelschool ging omdat ze zichzelf zo slecht vond. Ze zegt: „Ik ben altijd nogal gemak zuchtig geweest. Niet dat ik te beroerd was Iets te doen. Maar als het even niet hoefde, deed ik liever niets. Ik zou voor t.v. daarom graag iets willen doen op hetzelfde niveau als Hadimassa. En dat lijkt me moeilijk, want het stond toch wel op eenzame hoogte.” thuis Crustacés a la méditerranée uitermate geraffineerd sausje een prachtig kruidenbouquet. Wijnen en sherries van het fust. Dagelijks verse pêtes hors d’oeuvres en fonduesauzen. ANNEMARIE SPEELT GRAAG voor een ander. „Ik zing nogal slecht. Ik vind het heel eng met mijn eigen stem te zingen. En niet om mezelf op de borst te slaan, maar ik wilde in Hadimassa wel alle verkleedpartijen doen. Ik wil er graag zo onvoordelig mogelijk uitzien. Uit een soort van omgekeerde ijdelheid, maar wèl om later weer heel hard toe te slaan. Ik vind het leuk typen te maken die zo ver mogelijk van me afstaan. Op toneel is het zo vaak in de huid van een ander kruipen, om die rot uitdrukking maar eens te gebruiken. Maar toch altijd met je eigen mogelijkheden. Ik denk altijd aan andere mensen als ik een typetje maak. Misschien haal ik het onbewust toch bij mezelf vandaan. Maar Dimitri Frenkel Frank gaat ervan uit dat het komisch moet werken.” Een andere meer bekende vorm van modernisering treffen aan in „West Side story” waarin het Romeo en Julia-thema herkenbaar is. Zoals in Helmut Kautners in ’59 gemaakte „Der Rest ist Schweigen” het Hamlet-ver- haal in een loodzware moderne para frase verpakt werd, waarin zelfs schuldgevoelens uit de 2de wereldoor log een rol gingen spelen. Verreweg het vermakelijkste voorbeeld van een Shakespeare-bewerking leverde echter ..Forbidden planet” (1956) op, een science fiction-film van Fred Macleod Wilcox die vagelijk geïnspireerd leek op „The tempest”. Met Shakespeare heeft de filmindus trie in de loop van meer dan een halve eeuw kans gezien alle kanten uit te kunnen gaan. In „Kiss me Kate” de lóneel- en de film-musical was een opvoering van „De getemde feeks” bin- hedendaags gebeuren overeenkomsten vertoonde met de strekking van het toneelstuk) ver werkt. In een in de eigen tijd (’59) spelend drama werd het thema van verraad en machtsmisbruik uit „Julius Caesar” verplaatst naar de directieka mer van een modern bedrijf. Maar overwegend zijn in de filmge schiedenis natuurlijk de aan tekst ge bonden verfilmingen die meestal tot de prestige producties van de betrokken filmondernemingen behoorden. Bekend in die functie zijn „A midsummer night’s dream”, uit 1935 waarvoor Warner niemand minder dan de Duitse toneelregisseur Max Reinhardt inscha kelde en het kostbare antwoord van MGM daarop, die George Cukor van „Romeo en Julia” een weelderig schouwspel liet maken met Norma Shearer en Leslie Howard als een niet al te jeugdig liefdespaar. Dertig jaar later zou Franco Zeffi relli die misleidende opvatting corrige ren, door voor Romeo en Julia minder jarigen te engageren die nauwelijks enige theaterroutine, maar wel hun onbedorven jeugd en onervaren harts tocht meebrachten. Van dezelfde Zef firelli kwam daarna nog de zoveelste versie van „De getemde feeks” na tuurlijk met het echtpaar Burton-Tay- lor dat het immers in „Virginia Woolf” ook zo goed had gedaan als ruziema kende gelieven. In deze categorie horen echter in de eerste plaats de bemoeienissen thuis van Laurence Olivier met het medium film. Naast veel gevraagd acteur in romantische rollen werd hij in ’44 ook regisseur met een indrukwekkende film adaptatie van „Henry V” in ’48 ge volgd door „Hamlet”. In beide gevallen trad hij behalve als hoofdrolspeler ook op als producent en hoofdrolspeler een stunt die hij in ’59 herhaalde met „Ri chard III”. En in dit verband kan natuurlijk Orson Welles niet onvermeld blijven die het minder geslaagde „Macbeth” in ’53 goed maakte met ’n veel accetabelere bewerking van „Othello” en de kroon op zijn contract met Engeland’s produc tiefste dramaturg zette met „Chimes at midnight” die hij opbouwde rond de figuur van Fallstaf Er zijn mooie Shakespeare-verfil- mingen te noemen van Russische fil mers („Hamlet” Othello”) en tot de fi'm-Shakespeariana moet zeker het feit gerekend worden dat de Deens- Duitse actrice Asta Nielsen ooit de Hamlet heeft gespeeld (in 1922). Ook Jat Ronald Colman een Academy Award kreeg in ’47 voor zijn rol in „A double life” waarin hij een acteur speelt die gedomineerd wordt door zijn eigen Othello-vertolking. Materiaal voldoende in ieder geval om aan te tonen dat Shakespeare ook als leveran cier van scenario’s en ideeën voor sce nario’s geen onbetekende rol in de filmindustrie heeft gespeeld en ook op celluloid zijn onsterflijkheid heeft be wezen. Charles Boost Ze noemt Ton van Duinhoven, met wie ze menig olijke schets heeft gespeeld „een unieke figuur in Nederland”. Maar dat weerhoudt haar niet van de opmerking: „Ik heb nog nooit iets geweigerd te spelen in Hadimassa. Maar ik heb het wel eens vervelend gevonden weer een tut te spe len ter meerdere glorie van Ton van Duinhoven. Maar erg heb ik het nooit gevonden, want die man is zó goed.” Over tutten gesproken. In het vredige gezin dat, als een „eerbewijs” aan een nieuwe omroepvereniging, muziek in de huiselijke kring maakte, speelde Annema rie laatst een supertut, compleet met knotjes in de „koptelefoonstijl”. Annema rie bedenkt zelf hoe de figuren er uitzien die ze moet spelen. Die bepukkelde meid heeft ze ook zelf bedacht. Ze stikt nog van het lachen als ze eraan denkt: „Een dochter van 32, die nog bij haar ouders nen een weer Dat begon al in 1905 toen een van de eerste Amerikaanse filmondernemin gen, Biograph, een korte film wijdde aan het gevecht tussen Macbeth en Macduff, de scène dus waarmee het drama eindigt. En in 1908 maakte een ander pioniersbedrijf op filmge bied, Vitagraph, een meer complete, zij het sterk ingekorte versie van Shakespeare’s koningsdrama,, waarin Maurice Costello, het filmidool van die de titelrol vervulde naast Thomas H. Incé, de latere regisseur van wildwest- films. Italië, Engeland en Duitsland volgden in die onhandige beginperiode van de cinematografie het Amerikaanse voor beeld en de resultaten, voor zover bewaard leveren treffende voorbeelden op van de spelstijl in het theater van die tijd, dat in al die films braaf geïmiteerd werd, ook al omdat men voor dit klassieke werk graag een be roep deed op vooraanstaande toneelac teurs. Een Duitse productie uit 1922 was voorlopig een laatste poging om „Mac beth” (nog altijd zwijgend) op het doek te krijgen en daarna heeft de bioscoop bezoeker tot 1948 moeten wachten toen Orson Welles met zeer weinig geld, ongeveer 700.000 en in de korte tijd van drie weken een eerste serieuze poging deed het stuk enigszins in stijl voor de ROME (AFP). Weldra zullen de toe risten in Italië naar musea moeten gaan om de schatten van de Italiaanse beeld houwkunst te bewonderen die voorheen de straten of parken van de „eeuwige stad” sierden. Na de beschadiging van de Piëta van Michelangelo in de Sint Pieter in Rome nemen de autoriteiten voorzorgs maatregelen. Zo zagen de toeristen op de oude Via Appia tot hun verbazing dat mannen systematisch de bas-reliëfs van de ro- meinse tomben weghaalden en op vracht auto’s plaatsten. Op een naburige politie post moest de commissaris de toege stroomde menigte geruststellen en meede len dat het slechts een veiligheidsmaatre gel betrof om de oudheden te beschermen tegen vandalen en dieven- De groepen stellen dat de pogingen van de „schouwburggezelschappen” om naast het trouwe publiek nieuwe soorten publiek voor toneel te interesseren mislukt zijn. Volgens het CBS is het toneelbezoek het afgelopen jaar met 25 pet. gedaald. De nieuwe groepen spelen dan ook niet meer in schouwburgen, maar richten zich op groepen publiek die een bepaalde maat schappelijke gelijkgerichtheid hebben: •cholieren, bewoners van saneringsbuur- CHARLES JARROTT’S „Maria Stu art, koningin van Schotland” met Van essa Redgrave als Mary en Glenda Jackson als koningin Elisabeth van Engeland is, zo kort na zijn première, al te zien in de nachtvoorstellingen van Studio K. Andere opmerkelijke reprises voor late bioscoopbezoekers zijn te vinden in Bio, waar Claude Chabrol’s „Le scandale” met Anthony Perkins en Maurice Ronet te vinden is; in Victoria, waar Mike Nichols’ oor- logssatyre „Catch 22” vertoond wordt en in Cineac Reg. Breestraat, waar men nog eens kan kijken naar de verfilming van de science fiction-strip „Barbarella” met Jane Fonda. In de serie „Le policier” brengt het Leidseplein Theater „Le deuxième souffle” van Jean Pierre Melville, met Lina Ventura, terwijl Kriterion nog eens aandacht besteed aan Roger Cor man’s „The trip” met Peter Fonda en Ceintuur de gruwelijke, maar aangrij pend gemaakte Japanse film „Onibaba” van Kaneto Shindo laat zien. Peter Sellers komt men tweemaal tegen op het programma van de nachtvoorstel- ’ingen, n.l. in „I love you Alice B. Toklas (De Uitkijk) en in „The magic Christian” naast Ringo Starr (Nögge rath). The Movies brengt overdag en ’s nachts een Marx Brothers-festival. Dagelijks is in de eerste avondvoorstel ling „At the circus”, in de tweede „A day at the races” te bewonderen, ter wijl donderdag- en zondagnacht „The big store” en op vrijdag- en zaterdag nacht zelfs een Marx Brothers mara thon van vijf hoofdfilms gehouden wordt, wat zoals de advertentie terecht opmerkt, een absoluut wereldrecord filmkijken inhoudt. Volgens de nieuwe televisie-zendtijdin- deling zullen de VPRO en de Evangeli sche Omroep tweemaal in de drie weken samen het programma op een van de beide netten verzorgen, de ene omroep van 19.05 tot 22.00 uur en de andere van 22.00 tot 23.15 uur en de week daarop omgekeerd. Een van de A-omroepen zal dan het programma op de andere zender verzorgen. Eenmaal in de drie weken staan de VPRO en de Evangelische Om roep tegenover elkaar. De VPRO verzorgt het programma op het ene net, de EO op het andere. In het nieuwe schema zenden de AVRO en KRO op maandagavond uit, de NCRV en de VARA op dinsdagavond, de NOS en een van de vier A-omroepen of de TROS op woensdagavond, de TROS en afwisse lend een van de A-omroepen de vrijdag avond. De NOS zendt voorts nog uit op zondagmiddag en zondagavond. Het pro gramma op de zaterdagavond zal vier maal door de TROS en voor de rest afwisselend door de A-omroepen worden verzorgd. Van de twee uur, waarmee de televisie zendtijd per 1 oktober per week wordt uitgebreid, gaat anderhalf uur naar de Evangelische Omroep. «F»-»-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 17