lang
Haarloheim
zomerconcert
filmfestival
Tien
uur
ustralië.
Land om te léven.
Opmerkelijk
merkwaardig.
Herman Berkien maand Mieke Biesta
MODE binnen!
M
Paco Pena te gast bij
Kunstkring
FILMS IN
HAARLEM
Vondel
Crackerhash
Amateursmalftimers bijeen in Bloemendaal
Timmerman
Franck
Tips
Mozart
11
t
DONDERDAG 1 JUNI 1972
(Werken moet je toch)
I
Blow up
vrmwuwmHHHmfmHmmHmwmHrwmHffHfrmmHmrmmmn.
Dracula de
V ersch rikkelijke
Honderd geweren
Willard
Overige films
ADVERTENTIE
MIEKE BIEST A
P. Zwaanswijk
O 9
PACO PENA
te
C.S.
UIT-
Herman Berkien (rechts)
met zijn cabaretgroep.
Mens erger je niet langer. Kom naar Australië.
Land dat rust en ruimte, zon en gezondheid
biedt. Voor meer informatie, kunt u gebruik z
maken van de coupon of bellen:
070-647908, vragen naar mevr. Posma.
Stijur de ingevulde coupon In een .z
envelop met postzegel aan
Australische Ambassade.
Postbus 8011,
Amsterdam.
PACO PENA, NEL OOST-
HOUT, Paul Duval. Dat zijn zo
wat namen van artiesten die de
Heemsteedse Kunstkring in het
programma van het nieuwe sei
zoen heeft opgenomen. En om
er maar meteen nog een paar
te noemen die in 1972-1973 in
hel Coornhert Lyceum zullen
optreden: Musica da Camera,
Johan en Daniel Otten, Bob de
Lange samen met Hetty Ver
hoogt en Paul Cammermans (in
het blijspel De kleine hut) en
het Ensemble National du Se
negal.
BOLLEN-
zaterdaga-
9
in
9 9
wijzer
Het concert zal worden be
sloten met de uitvoering van
drie bekende gedeelten uit „La
Damnation de Faust” van Hec
tor Berlioz, te weten „Menuet
des Follets”, „Danse des Syl-
phes” en „Marche Hongroise”.
De toegangsprijs voor dit
concert is 2,20 voor volwasse
nen en voor de jeugd tot 16
iaar f 1.
ORGELKRING
STREEK verzorgt
vond 10 juni om 8.15 uur het
tweede concert in de St. Aga-
thakerk te Lisse. Organist Jo
han Timmerman uit Haarlem
zal werken uitvoeren van Mar
chand, Stanley, Franck, Alain
en van Timmerman zelf.
MARJA BON IS soliste in
het pianoconcert KV 453 van
Mozart dat als onderdeel van
het Zomerconcert op donderdag
avond 15 juni wordt gegeven
door het Noordhollands Phil-
harmonisch Orkest in het Con
certgebouw. Het NPO, dat deze
keer onder leiding speelt van
Hubert Soudant, zal voorts
werken spelen van Bizet, Eme-
tana en Gounod. Het concert
begint 8.15 uur.
Pena is een
menco-gitarist
teit en lyrisch geaarde muzika
liteit vergende concert vertol
ken met begeleiding van het
jeugdorkest.
Na de pauze zal eerst aan
dacht worden gevraagd voor
een werk van Francis Poulenc
.Aubade” genoemd, dat ge
schreven werd voor piano en 18
andere instrumenten. Het is ei
genlijk een soort pianoconcert
met een vrij omvangrijke solo
partij, die zware eisen stelt aan
de solist. Van Hans Bruin, de
begaafde jonge pianist, die ter
vervolmaking van zijn spel les
sen volgt van de pianopedagoog
Piet Vincent, kan verwacht
worden, dat hij zijn partij
voortreffelijk zal spelen. Acht
tien muzikanten van het jeugd
orkest zullen hem onder lei
ding van André Kaart begelei
den.
HET REGIONAAL HAAR
LEMS Jeugdorkest, dat zo men
eet, één van de ensembles is,
lie onder beheer van de stick
ing „Jeugd en Muziek - Haar-
em” zich toelegt op de actieve
>eoefening der muziek, zal za-
erdagavond 3 juni om 8.15 uur
n de Haarlemse Gemeentelijke
Concertzaal onder leiding van
rijn dirigent André Kaart zijn
raditionele zomerconcert ge
ren.
Een bijzonder aantrekkelijk
irogramma is voor dit concert
samengesteld. Een joyeus begin
ran de avond wordt ongetwij-
'eld de ouverture voor het
uchtige, amusante theaterstuk
,La belle Hélène” van de be-
‘aamde in 1819 in Duitsland
geboren componist Jacques Of
fenbach, die in Frankrijk zijn
tweede vaderland vond en in
Pari’s zijn grote triomfen vier
de met werken als „La belle
Hélène”, „Orphée aux enfers”
en „Les Contes d’Hoffmann”,
welk laatste stuk hem we
reldberoemd maakte.
Het tweede werk, dat ten
gehore zal worden gebracht, is
het derde Concert voor viool en
orkest in b kleine terts opus 61
van Camille Saint-Saëns.
Van de drie vioolconcerten,
die deze Franse componist ge
schreven heeft, is het derde
Concert bijzonder geliefd ge
worden bij de concertviolisten.
Hun voorkeur is begrijpelijk,
want dit werk munt uit door
rijke melodische vondsten,
prachtig aangepast aan het we
zen van de viool. Bovendien
kan de vereiste grote techni
sche bedrevenheid bij de uit
voering van het concert met
grote natuurlijkheid, ja haast
ongedwongen door de solist
worden toegepast, omdat Saint-
Saëns bij het schrijven van de
ze muziek zijn bewonderens-
waardige kennis van de bespe-
lingswijze van de viool doel
treffend heeft weten in te
schakelen.
■De jeugdige talentrijke vio
liste Mieke Biesta, die haar op
leiding ontving van de vioolpe-
dagoge Davina van Wely, een
jaar lang studeerde bij de be
roemde violist Joseph Szigeti en
thans lessen volgt van Herman
Krebbers, zal het veel virtuosi-
DE AMSTERDAMSE GROEP
Crackerhash speelt zaterdag 3
juni in folkclub De Waag.
Crackerhash is geformeerd uit
twee jongens en een meisje die
a capella zingen of met bege
leiding van gitaar en mandoline
zingen. Ze brengen Ierse en En
gelse traditionals.
Gitarist Phill Nobel komt
vrijdagavond in De Waag. Hij
zingt zowel eigen werk als dat
van andere folksingers.
Borgnine). Dat is in h< kort het verhaal
zoals Stephen Gilbert in zijn roman ver
werkt heeft en dat Daniel Mann met
gevoel voor sensatie in beeld heeft ge
bracht. Het is een ongewoon griezelver
haal geworden, waarin Willard, evenals de
„Tovenaarsleerling” van Goethe omkomt
door de krachten die hijzelf opgeroepen
heeft. In Luxor.
ANTONIONI’S EERSTE film buiten Ita
lië, „Blow up”, met „swinging London” als
achtergrond, is alweer vier jaar oud, maar
blijkt nog met onverminderde aandacht
bekeken te worden in filmclubs en op
nachtvoorstellingen.
Mode-fotograaf Thomas (David Hem
mings) is de hoofdfiguur in deze merk
waardige „thriller” die bij het uitvergro
ten van een foto van een verliefd paartje
in een park, een hand met een revolver in
het struikgewas ontdekt. Tot het laatste
toe blijft het onzeker of Thomas inder
daad een moord op het spoor is of dat hij
slachtoffer is van de verbeelding die een
grote rol in zijn schijnbestaan speelt.
Zoals hij later in „Zabrisky Point” een
bizar beeld van de VS zal oproepen, zo
weet Antonioni nu een uiterst grillige en
vaak verbijsterende visie op Londen te
geven en meer speciaal op het wereldje
van mode- en model-fotografen die aan
de werkelijkheid van hun foto’s meer
waarde hechten dan aan de realiteit van
hun directe omgeving, ’s Nachts in Cine
ma Palace.
schouwburg, hebben alle voor
stellingen plaats in het Coorn-
hertlyceum
Contributie en abonnements
gelden kunnen worden voldaan
op postrekening 110.001 van de
Algemene Bank Nederland NV
te Heemstede. Inlichtingen
worden zo mogelijk gegeven op
het secretariaat van de Heem
steedse Kunstkring, Franz
Schubertlaan 7 te Heemstede.
Haarlem, Grote Houtstraat 32
Amsterdam, Damrak 87 de Glercqstraat 46 - donderdag koopavond
Opvallend hoeveel Meuwsen in breigoed heeft.
Juist voor de man die vreest nergens te slagen.
Want er is overvloed. Alle modellen voor de zomer.
Voor uitzonderlijk zonnige dagenT-shirts
(vanaf 9,95). Kom.
„WESPENNEST” IS de titel
van een blijspel dat dinsdaga
vond 6 juni om 8 uur wordt
gespeeld door toneelvereniging
Vondel. Dit blijspel in drie be
drijven, dat geschreven is door
J. W. van der Heiden en Henk
Bakker wordt opgevoerd in ge
bouw De Linge, Lingestraat 1
in Haarlem-Noord.
TEN HOOGSTE DRIE perso
nen, elk decor teruggebracht
tot een skelet, de tijd van de
ontblote boezems... Aldus be
gint de imeiding die de Franse
schrijver René de Obaldiade
geeft bij zijn stukken Het offer
van de beul, Stikstof. De Over
ledene en Eduard en Agrip-
pien. Deze vier stukken, die
vertaald werden door Josephine
Soer, worden 2 en 3 juni in de
Toneelschuur opgevoerd door
toneelvereniging Ludamus in de
Toneelschuur in de Smede-
straat. Laszlo Bubenik voert de
regie.
De Obaldiade is thans 54 jaar
oud. Hij werd geboren in Hong
Kong, maar werd in Frankrijk
opgevoed, waar hij o.m. direc
teur van het cultureel centrum
te Royaumont werd. Naast de
toneelstukken schrijft hij ro
mans en gedichten.
AMATEURSMALFILMERS
GAAN zaterdagmiddag 2 uur
naar Het Jeugdhuis aan de
Donkerelaan te Bloemendaal
waar een 10 uur durend smdl-
filmfestival wordt gehouden.
Daaraan wordt meegedaan door
12 smalfilmclubs uit Noord- en
Zuidholland. Amsterdam levert
drie clubs w.o. Cameradéri en
Filmgroep 9,5 Nederland, waar
van de naam al aangeeft dat
zij met een afwijkend formaat
werkt.
Den Haag is met twee clubs
eveneens goed vertegenwoor
digd. terwijl ook uit de naaste
omgeving twee clubs komen:
Smalfilmclub Velsen en Amfi
66.
Organisator is de Haarlemse
Smalfilm Liga, met 90 leden de
grootste filmclub in Nederland.
Voorzitter J.H. Meijer: „We
trachten in de club door dit
festival dat voor de tweede
keer plaats heeft de ama-
eurfilm op een hoger peil te
brengen En tja, wat is dat
hogere peil dan. Een film moet
je wal doen zo gauw je hoort
dat de mensen achter je praten
zit je fout met je film. We
willen bewust af van het dia-
tjes knippen met de filmcamera.
Reacties van het publiek zijn
uitermate belangrijk. Je filmt
liet voor ie club of het huise
lijk verkeer, maar voor een
publiek waarbij je ideeën moe
ten werkomen. Er wordt zeer
zeker een bepaalde esthetiek in
iet oog gehouden. Het getuigt
/an standing voor een filmer of
hij de film doorlaat voor open-
□are vertoning. Een amateurfil-
AMSTERDAM, HAARLEM, HILVERSUM, DEN HAAG, ROTTERDAM,
BREDA, TILBURG, NIJMEGEN, ARNHEM EN GRONINGEN
beroemde fla-
die met zijn
groep 9 november zal komen.
Het winterprogramma ziet er
verder als volgt uit: 9 oktober
Senegalees Ballet; 19 oktober
Op Hoop van Zegen door het
Amsterdams Volkstoneel, geleid
door Bepp;e Nooy; 14 december
twee korte stukken in een
.France Soir”; 10 januari Johan
»n Daniel Otten; 22 februari
Vel Oosthout; 22 maart Musica
da Camera; 26 april De Kleine
lut. Er is op 29 september een
ïennismakingsavond waarop
Rob Bakker voor passende ach
tergrond zal zorgen.
Wie lid wordt van de Heem
steedse Kunstkring (zes gulden
oer oersoon en drie gulden
voor een huisgenoot) heeft
recht op drie gratis avonden
Op één avond daarvan, te we
ten 20 november zal Paul Du
val ’iedies uit de oude doos
brengen. Met uitzondering van
de eerste toneelavond en de
eerste muziekavond, die plaats
grijpen in de Haarlemse Stads-
DE „HORROR”-FILMS ZIJN in grote
lijnen in twee categorieën te verdelen, de
Dracula-serie en de Frankenstein-vervol-
gen. Van beide richtingen in het griezel-
genre, resp. met een vampier of een
kunstmatig gecreëerd mens in de hoofd
rol, laat de VPRO ons de laatste tijd om
de twee weken enige klassieke hoogtepun
ten zien, maar er zijn sinds de jaren
dertig toen Universal de grote leverancier
van dit angstaanjagende werk was, ontel
bare variaties op beider thema’s gemaakt
(„Frankenstein created a woman”, „Dra
cula has risen from the grave” enz. enz.)
die na de oorlog voornamelijk uit Enge
land, van de Hammer Film-onderneming
afkomstig waren. Meestal met Terence
Fisher als regisseur en Peter Cushing of
Christopher Lee in de macabere hoofdrol
len.
Zo ook bij „Dracula, de verschrikkelij
ke” die een zoveelste vampier-verschrik-
king op het doek zet en, gemaakt met de
jarenlange ervaring van Hammer Film, op
z’n minst beantwoordt aan zijn primaire
taak, het publiek op geraffineerde wijze
aan het griezelen te krijgen. Daarmee
tegemoet komend aan dat ondoorgronde
lijke verlangen van de mensheid om,
hoewel omringd door de reële gruwelen
van het dagelijks bestaan, zich met enig
welbehagen over te geven aan de imagi
naire verschrikkingen van een fantasti
sche geest. In Frans Hals.
MET „100 RIFLES” heeft Tom Gries
een variant op de wildwestfilm gemaakt
door als plaats van handeling Mexico te
kiezen waardoor niet als gewoonlijk de
Yanks tegen de Indianen moeten vechten.
En om de breuk met het genre compleet
te maken wordt de hoofdrol van een
sheriff die in 1912 achter een bankrover
aanzit, gespeeld door de neger-acteur Jim
Brown.
Als deze zwarte politieman, al achter
volgend in Mexico komt, wordt hij ver
liefd op een Indianenmeisje (Raquel
Welch) en raakt daardoor betrokken bij
de strijd tussen Mexicanen, aagevoerd
door een sadistische gouverneur en de
plaatselijke Indianen.
Een stoere sensatiefilm dus die boeit
zonder dat er door regisseur Gries opval
lende dingen worden gedaan. In de nacht-
voorstelling van Frans Hals.
EEN WAT SCHUWE, in zichzelf ge
keerde jongeman, gaat behagen scheppen
in de omgang met ratten. Ze zijn er in
overvloed in de tuin en de kelder van de
wat vervallen Hollywood-villa, waar hij
met zijn moeder in moeilijke omstandig
heden is blijven wonen na de dood van
zijn vader. Willard, zoals de jongeman
heet, weet het vertrouwen van de beestjes
te winnen, slaagt er daarna in ze te
dresseren en ze op zijn commando’s te
laten reageren en beschikt zodoende op
een gegeven ogenblik over een goed ge
dresseerd leger van angstaanjagende en
vraatzuchtige knaagdieren. Hij voelt zich
dan sterk om zich te wreken op de
wereld die hem niet aardig behandeld
heeft en vooral op de man die de onder
gang van zijn vader op zijn geweten heeft
en oorzaak van hun armode is (Ernest
ADVERTENTIE
destijds in de reclame. „Copy
writer om precies te zijn, het
vak van tekstschrijver is me dus
niet vreemd, ook het ontwerpen
niet”. Drie jaar geleden kwam
hij als gast bij Muzeval, waar
hij aanvankelijk werd aangeno
men als koffieschenker in de
pauze met kleine acts er tussen
door.
Dit seizoen dus voor het eerst
cabaret Herman Berkien na op
tredens in de Nieuwe Linie-
nacht in het Amsterdams Kras-
napolsky, in het Nederlandse
congrescentrum van de Jaar
beurs in Utrecht. Voor het ko
mend seizoen wordt een lang-
speler verwacht.
„We mikken op een zo breed
mogelijk publiek. Misschien
zijn we wel te commercieel.
We vervullen een soort cen
trumfunctie tussen de Mounties
en het avondje waarop je de
hele tijd kritische dingen hoort
zeggen, dat hele zwarte. Een
beetje van uit het midden dus.
Er zitten Hadimassa-achtige
dingen in het programma, het
echte gooi- en smijtwerk be
paald niet. Het blijft cabaret,
maar hoewel we niet uitslui
tend concessies willen doen,
houden we wel rekening met
wat de mensen van ons ver
wachten”.
Herman Berkien (met de na
druk op de eerste lettergreep
van zijn achternaam)hanteert
tere verzorging van het beeld
zal na verloop van tijd wel
gewild worden. Technisch kan
Warhol zich natuurlijk het een
en ander permitteren, de men
sen weten dat hij beter kan.
Dat is wat anders met een
amateurfilmer van wie je niet
weet of hij de techniek onder
de knie heeft”.
Hoewel beiden het er over
eens zijn dat de experimentele
film weer opleeft, kunnen zij
in hun eigen club maar ook in
andere verenigingen slechts een
of twee clubleden kiezen voor
de documentaire: het reisver
slag, bezoek aan de kaarsenma
kerij, Keukenhof. De speelfilm
is als onderwerp veel minder
aanwezig. Daarom ook koos het
bestuur van de HSL voor Jan
van Hillo, hoofd van deafd. do
cumentaire uitzendingen bij de
NCRV als jurylid naast publi
cist Jan Veenhuysen en Cees
Sb-aus, kunstredacteur Haar
lems Dagblad.
De jury kiest slechts de beste
zes films uit, zonder aan te
wijzen welke de eerste of
tweede plaats behaalt. De film
clubs krijgen ieder een oorkon
de met daaraan verbonden een
Kunstvoorwerp.
Er zijn voor dit filmfestival
nog kaarten a zes gulden ver
krijgbaar (ei is eveneens a rai-
;on van 10 gulden koud buffet
aanwezig) op de volgende
adressen Joh Vermeerstraat 25
te Heemstede (tel 285363) en
Dr. Jac P Thijsselaan 3
Bloemendaal (tel. 25.7^49).
net oude spreekwoord de
op straat ligt „Een opa
die je tegen komt op straat.
Daarop borduur ik voort. Men
selijke mensen, menselijke din
getjes. Ik krijg sterk de indruk
dat de mensen zichzelf herken
nen. Dan wordt er pas gelachen
of zwijgen ze Een voorbeeld
uit zijn programma dat Berkien
in Haarloheim brengt en dat de
menselijkheid aantoont is de
act van de voorzitter van een
buurtvereniging, maar ook een
scene waarin een blik op de
padvinderij wordt geworpen.
Natuurlijk ontkomt hij niet
aan een zekere mate van enga
gement, daarvoor is het na
tuurlijk cabaret. „Al vind ik
geëngageerd cabaret een rot
woord. Ik geloof dat als je
cabaret doet, er dingen zijn
waar je niet omheen kunt. Zo
als het hartinfarct bijvoorbeeld.
Te veel roken, te veel eten en
zitten, daar is een geweldige
toestand op te maken. Het is
echter belangrijk dat het voor
iedereen begrijpelijk blijft. Je
moet niet preken voor eigen
parochie, zoals het studentenca
baret voor een select gezel
schap doet”.
Stel je groep eens voor.
„Herman Berkien schrijft de
teksten. Hij is de „leider”, al
heeft ie een hekel aan dat
woord, maar het is nu eenmaal
zo. Yvonne Groeneveld assis
teert zonder de aangeefster te
zijn. Ze speelt haar eigen rol.
We doen sommige acts samen,
maar ze doet ook solo. In wel
ke vorm dan ook kan zij een
erg gekke meid spelen. En ik
heb haar natuurlijk nodig voor
specifiek vrouwelijke dingen.
Ik schrijf een liedje over kin-
derspeelruimte, dat zal zij meer
kunnen aanvoelen. Maar ook
voor een subtiel liedje is ze
goed geschikt. Begeleiders zijn
John de Groot piano en Ferry
Kneefel gitaar en bas. In het
nieuwe programma worden de
musici meer ingepast”.
Berkien vindt Haarloheim
het prototype van een klein-
kunsttheater.„Ik speel ook
graa gin grotere zalen, maar
dit heeft een enorm leuksfeer-
tje. Die lekkere losse stoeltjes,
zonder dat rooie pluche”. En
over directeur Paul Scheelings:
„Hij doet het enorm daar, zo’n
man zou iedere stad voor caba
ret moeten hebben”.
CEES STRAUS
TER GELEGENHEID VAN
het feit dat het 150 jaar gele
den is dat de Franse componist
Franck werd geboren zal Fei-
ke Asma vrijdag 2 juni een
orgelconcert geven in het Con
certgebouw. Francks werken
worden door Asma op het Ca-
vaillé-Coll-orgel afgesloten
met de vijfde Symfonie van
Widor. Deze Franckherdenking
wordt georganiseerd door de
Orgelkring „Haarlem en om
streken”. Het concert begint
8.15 uur.
"EEN LUDIEKE hersenspoe
ling zonder nadelige gevolgen”
zo omschrijft Herman Berkien
het cabaretvroor'i—-^n hij
de hele maand juni in micro
theater Haarloheim in de Sme-
destraat hoopt te brengen. Ber
kien is blij dat hij weer eens
terug kan komen bij Paul
Scheelings na een jaar lang
met bijzonder veel succes voor
eigen publiek in Utrecht te
hebben gestaan.
Berkien, die nu een jaar lang
een eigen cabaret heeft, was in
1970 en het jaar daarop met
het cabaret Muzeval in Haarlo
heim. „We zoeken het niet in
pure tenentrapperij, het wordt
geen avondje bijten. De nadruk
ligt meer op het komische”. Er
wordt dan ook veel en hard
gelachen als Herman op het
podium staat, zegt hij zelf. Ge
lachen door een publiek dat hij
zo br'eed mogelijk ziet. Van 16
tot 60 van werkende jongeren
tot rijke artsen.
„Ik speculeer op de lach met
een achtergrond van droevig
heid. Kijk, humor begint een
schaars artikel te worden. De
mensen zeggen nu al „we heb
ben eindelijk eens kunnen la
chen” als ze bij cabaret Her
man Berkien zijn geweest.
De Utrechtse cabaretier - hij
is geboren en getogen in de
Domstad en maakt dankbaar
gebruik van het Utrechtse dia
lect - is sinds dat jaar full-time
bezig met zijn groep. Hij zat
CHARLES BOOST
LIDO GAAT ONVERSAAGD door met
The French Connection, de spannende po-
litiefilm over het oprollen van een bende
van heroïnesmokkelaars. Ook Ben Hur
heeft veel succes. Dit bijbelse verhaal dat
geregisseerd werd door William Wyler
draait in Cinema Palace. Een prolongatie
ook in Studio waar Sam Peckinpahs
„Straw Dogs” aanblijft.
NIEUW IN ROXY is de Itliaanse wes
tern „Voor goud en wat dollars”. Montgo
mery Wood speelt de hoofdrol in een
verhaal speelt ten tijde van de burger
oorlog tussen de noordelijke en zuidelij
ke staten van Amerika. In de nacht en
tijdens de tweede helft van de week
brengt Roxy verder „Liefdesspel en over
spel”, waarin een journaliste een soute-
neursbende op het spoor is.
VOOR KINDEREN VAN 8 tot 88 jaar
deze week drie matinees. In Cinema Palace
de dolle avonturen van het onafscheidelij
ke duo Sjors en Sjimmie. De titel van dit
Nederlandse produkt heet „Sjors en Sjim
mie en de gorilla”. In Studio voorts
„Voetstappen op de maan”, waarin de
complete maanvlucht in kleur wordt ver
toond. Lido tenslotte, brengt de documen
taire „Galapagos, droomeiland der Zuid
zee” met veel dierenopnamen.
J. H. MEYER
mer moet zich wel enige fijn
gevoeligheid ten aanzien van
net publiek opleggen”.
Penningmeester H. Pelt ver
telt over de esthetiek: „Ze
wordt in hoge mate bepaald
door de geëngageerdheid van de
naker. Zijn oogmerken zijn be-
angrijk Steekt er opzettelijke
oerversiteit achter, dan zal de
filmer zich vrij snel uit de
hub rangeren”. En ever Andy
Warhol, die in Flesh en Trash
doelbewust esthetiek tegengaat
an technische feilen ingebouwd
aat zitten- „Op den duur zal
hij geen stand houden. Een be-