Wat mankeert die krant? GERMAINE GREER EN DE VRIJHEID VAN DE VROUW Musical van Dick Bode, met schooljeugd voor televisie Groot misverstand over filmsubsidies CRM moet beslissen over uitleenrecht „Ik ben de vrouwelijke eunuch zelf ook” i Toneelstudente in hoofdrol film E Jan Wiegel - van NBF We smijten niet met geld Gastronomerie Promoveren bij minister MET PROFESSOR EXPLOSIEF NAAR DE MAAN „Turks Fruit” De Bokkedoorns” i I F' I 13 WOENSDAG 7 JUNI 1972 Feministe 53 137 i 46 Solidariteit (Van onze RTV-redactie) Woman Health Service (Van onze correspondent) GEEN BEPALING IN AUTEURSWET Ontspanning Suhsidie-pot STAPBLSTEIGERS I I M eningsverschil Stap uit de Zorgenwereia in een Oase van Sfeervolle Gastvrijheid bij DEN HAAG Minister Van Agt (Justitie) voelt er niet voor om ter gelegenheid van de wijziging van de Auteurswet in deze wet ook bepa lingen op te nemen over het uitleen recht, d.w.z. het verplicht stellen van de betaling van enkele centen bij het uitlenen van bibliotheekboeken ten behoeve van de auteurs (Fonds voor de Letteren). DEN HAAG Alles mag van „Bootje”. Tenminste, bijna alles. Wie is „Bootje”? „Bootje” is de 28-jarige heer Dick Bode, onderwijzer aan de christelijke Prof. mr. A. Anemaschool in Den Haag. Hij heeft zijn bijnaam te danken aan een liedje „Jij en ik in een bootje”. Dat verklaart véél, als men weet dat het voorkwam in een door hem geschreven en geregisseerde kinder musical „Hip-hipper-hipst”, door de NCRV in december 1969 uitgezonden en in mei 1970 wegens groot succes herhaald. Nu staat zijn tweede musical op stapel: op 15 juli zendt diezelfde NCRV-televisie namelijk „Manus en de Maan-ijakken” uit. De opnamen worden op 16 en 17 juni gemaakt. temidden van romantisch natuurschoon in het Weth. Van GelukparK Zeeweg 53, Overveen tel.: 023-26360D Wij zijn m staat om V en Uw gasten Culinair te verwennen: Omdat wij vakbekwame medewerkers hebban die gelukkig begrijpen dat U ten volle wilt genieten van onze Culinaire schotels alsmede onze Service en Rustieke omgeving! Daarom staan wij reeds jaren bekend 'als een gerenommeerd Restaurant! Gelegenheid voor Recepties en Parties! Het gehele laar geopend! MEETEREN De Nederlandse Beroepsvereniging van Filmers (NBF) heeft vorige week in een telegram aan de minister van CRM haar ern stige verontrusting uitgesproken over „de ongunstige berichten naar aan leiding van de publikatie van het jaarverslag van de Algemene Reken kamer betreffende de financiële as pecten van de lange Nederlandse speelfilm”. De Rekenkamer consta teert onder meer dat van de 30 Ne derlandse filmprodukties, die sinds 1956 geldelijk gesteund zijn door de Stichting Produktiefonds voor Ne derlandse Films, slechts in vier ge vallen de verstrekte gelden geheel of gedeeltelijk waren gerestitueerd. De overige 26 moeten als financieel mis lukt worden beschouwd. Museum Fodor brengt hoofdstedelijke kunstenaars Mickery-workshop (Van een medewerkster) AMSTERDAM „Ik ben zelf ook de vrouwelijke eunuch, ik heb me zelf nog lang niet bevrijd. Het is een harde strijd, maar ik blijf vechten. Gelukkig ben ik me bewust van mijn situatie, daar gaat mijn boek ook over”. Dat zegt Germaine Greer over zichzelf en haar boek ;The female eunuch’. Ze is enige dagen in Neder land om de publiciteit voor haar boek te verzorgen. Haar boek, waarvan er in Amerika en Engeland al drie miljoen zijn verkocht, kwam gisteren in Nederland bij Meulenhof uit onder de titel ,De vrouw als eunuch’. De vertaling is van Henny Scheepmaker. Moeilijke situatie H. Algra voorzitter Radio Wereldomroep Een jaar repeteren Honorarium Mijl 1 ft 1 ft 1 /UVWVUVUVWUWVWWlAAAAJVWUlAAAAAAAAAAAAAAAAAAAft vertelt GERMAINE GREER ADVERTENTIE ADVERTENTIE de Het geld is niet teruggekomen, betoogt de Rekenkamer. Maar dat is toch onzin. Als al het geld was teruggekomen dan hoefde er helemaal geen subsidie te zijn. Bovendien zijn de laatste paar jaar niet in het jaarverslag betrokken en juist in dié In het vijfde-klaslokaal van de fraai gelegen lagere school vertelt Dick Bode, in het bezit van het hippe uiterlijk van de jonge leraar uit „Please, Sir”, over zijn 75 nietige acteurs en actrices, die tussen de 10 en 14 jaar oud zijn. Door ziekte van de schrijver ztfn wjj helaas genoodzaakt de verschijning van de tweede aflevering van onze nieuwe rubriek „Wat mankeert die krant?” even uit te stellen. JAN KARING8TRAAT 60 HAARLEM Telefoon 0 23 - 26 84 96 b.g.g. 32 67 02 en in te In de Tweede Kamer bestaat verschil van mening over de vraag of bij het gebruiken van audio-visuele middelen bij het onderwijs al dan niet rekening moet worden gehouden met het betalen van Verhuur Montage Demontage Vraag onze cono. offerte WETERING'S STAPELSTEIGERBOUW In Engeland zijn we bezig een „Woman Haith Service” op te bouwen. We willen de vrouwen vooral geestelijk gezond ma ken. Vooral huisvrouwen, die alle narig heid van peppillen kennen, willen we uit hun eenzame ellende halen. Ze moeten leren zichzelf gezond te maken en dan weer andere vrouwen helpen. Schrijft U verder nog? Ik ben bezig aan een nieuw boek over de problemen van de creatieve vrouw. De vrouwen zijn door de eeuwen heen actief creatief geweest, maar het werd nooit gezien. Dat wil ik in dit boek beschrijven. Dan schrijf ik een artikel over verkrach ting voor Playboy en een artikel over de Democratische Conventie in Chicago voor Harpest Magazine. Ook schrijf ik zo nu en dan voor „Suck”, begrijp me goed, niet „Fuck”. Dit blad „Suck” pleit voor een nieuwe seksualiteit van tederheid en ero tiek. Dat bestaat nu nog niet, dus het Bent u lid van één speciale groep? Nee, ik ben feministe. Ik hou niet van mensen met discipelen. De groepen zijn veel te sektarisch. En ik heb veel te veel groepen gezien, die door ideologische ver schillen uit elkaar vielen. Ik doe wel mee aan acties. Ik ben zeker geen reformist, toch werk ik mee aan kleine veranderin gen, zodat de vrouw wat meer tijd krijgt om na te denken over haar eigen situatie. Dan pas kunnen mensen politiek bewust worden. Ik probeer ook veel met school kinderen te werken, een hoopvolle groep, die nog niet zo vast zit aan de gevestigde orde.” AMSTERDAM. Van 1 juni tot met 23 juli is in Museum Fodour Amsterdam de zesde tentoonstelling zien van de serie „Amsterdamse kunste naars in Fodor”. De expositie bestaat uit werk van Ger rit Benner, Rudi Bierman, Eugène Brands, Constant, Pieter Defesche, Jef Diederen, Ge card van den Eerenbeemt, Shlomo Ko ren, Ger Lataster, Guillaume Lo-A-Njoe, Theo Niermeijer, Ria Rettich, Aart Roos, Anton Rooskens. Jan Sierhuis, Pierre van Soest en Chris van Voorst. Alle schilderij en voor deze tentoonstelling komen uit gemeentelijk kunstbezit. staat vol met fantasiën”. Er staa took pornografie in, maar dan alleen om er de romantiek mee af te zweren.” gds germaine AMSTERDAM. In de serie nacht- voorstellingen van „werk in uitvoering” in het Mickery theater in Amsterdam zal een workshop experiment plaats hebben op 8, 9 en 10 j uni, tot stand gebracht onder leiding van Peter Feldman en Rhea Gaisner. De workshop toont onder de titel „The cave” of „Met twee woorden spreken”, een collage, gebaseerd op aspecten van instituten, die zich bezig houden met gees telijk gestoorden. „We erkennen wel dat er een betere organisatie bij de verdeling van de subsi dies moet komen. Er zou een soort Neder lands Filmcentrum moeten worden ge creëerd, die alle subsidies in een pot verzamelt en het totale subsidiebedrag zou vanzelfsprekend aanzienlijk hoger moeten zijn. Per slot van rekening kost een beetje speelfilm gauw een miljoen. Met zo’n nieuwe organisatievorm zouden we sneller aan wensen van subsidieaanvragers en publiek tegemoet kunnen komen. Germaine Greer verzorgt haar publici teit zelf omdat haar boek dan de grootste uitwerking heeft. Inderdaad zouden zoveel mogelijk mensen haar boek over de on derdrukking van de vrouw moeten lezen. Iedere vrouw is „gecastreerd” door haar opvoeding, door zich vast te klampen aan haar huwelijk en haar hele houding tegen over de man van de vrouw. Door een op voeding, die de vrouw leert bang te zijn voor nieuwe dingen, haar dus veiligheid opdringt en de vrouw het waanidee mee geeft dat het huwelijk zekerheid en vei ligheid biedt. Een zekerheid en veiligheid, die iedere creativiteit doden. Dick Bode met de kinderen aan het werk. -- Dick Bode vindt ook dat de musical bijzaak moet blijven. ,Het blijft leuk, zolang het ontspanning is. Het moet nooit te grote inspanning worden, waardoor er van het schoolwerk niets meer terecht komt. Van mijn collega’s hier op school krijg ik aardige reacties in het algemeen. Vooral het hoofd M. J. Japenga verleent alle medewerking. Met de ouders is het precies zo. Zij knippen de kleding, geven eten mee als er rond etenstijd gerepeteerd wordt. Maar ook zij vinden wel dat het plezier moet blijven”. „Bootje” staat op gemakkelijke voet met zijn leerlingen. „Dag, meneer” of „dag, meester” is er niet meer bij: het is gewoon „dag”. „Ook dat moet je enigszins in de hand houden”, meent Dick Bode. „Op de repetities maken ze natuurlijk mee dat mijn vrienden je en jou tegen me zeggen. Automatisch nemen zij dat over”. Bode laat tenslotte een exemplaar zien van „Het laatste nieuws”, een speciaal ter gelegenheid van de musical vervaardigde bijna-echte krant. In de krant onder meer een interview met de vrouw van voor noemde professor, mevrouw Eulalie Ex plosief. Het succes van „Hip-hipper-hipst” was groot. Mensen, die repetities van „Manus en de Maan-ijakken” hebben meegemaakt, gaan in hun enthousiasme nog een graad verder. „Het kan niet anders, dit wordt een grandioze opvoering!” De NCRV lijkt met de „Haagse ontdekking” een goede greep te hebben gedaan. Wiegel vervolgt: „Die film is een waan zinnig veelomvattend gebied. Je kunt niet zeggen: wij zijn kunst. Er is ook het aspect van de industriële film in opdracht. Conjunctureel is de situatie niet in orde. Zeer bekwame vakmensen lopen in de bijstand. Film is ook erg kwetsbaar. De bedrijven zien hun omzet verminderen en besteden minder aan reclame. Toch is het op het gebied van spotjes weer druk. „Het grote probleem is ons gebrek aan macht over de buitenlandse distributie. Natuurlijk, als hier werkelijk een mees terwerk zou worden geproduceerd, dan is die distributie geen moeilijkheid. Maar het gaat om de gemiddelde film die moeilijk toegang krijgt tot de buitenlandse markt. Trouwens, ook in het buitenland loopt de filmindustrie op krukken. Daar werken ze ook met subsidies en speelfilmsteunfond- sen”. DEN HAAG. Met ingang van 29 mei zijn voor een termijn van drie jaar in het bestuur van de Stichting Radio Nederland Wereldomroep benoemd: tot lid en voor zitter: H. Algra te Leeuwarden, tot lid en plv. voorzitter: drs H. A. Korthals te Leiden: tot leden: prof. dr. A. D. Belin - fante te Amsterdam, mr. G. A. Bos te Amsterdam, W. Ch. J. M. van Lanschot te Eindhoven, dr. J. E. de Quay te Beers, mr. M. van der Stoel te Den Haag en mr. J. in ’t Veld te Den Haag. MAASTRICHT. De 19-jarige Monique van de Ven zal de hoofdrol vertolken in de nieuwe Nederlandse speelfilm naar het boek „Turks Fruit” van Jan Wolkers. Monique van de Ven, die de rol van Olga zal spelen in „Turks Fruit”, is eerste-jaars leerlinge aan de Toneelacademie in Maas tricht. Haar tegenspeler wordt Rutger Hauer (27 jaar) die bekendheid kreeg als de held Floris in de gelijknamige TV-serie. Zoals bekend wordt „Turks Fruit” geregisseerd door Paul Verhoeven, die ook „Wat zien ik” en „Floris” regiseerde. De opnamen beginnen volgende maand. Jan Wiegel (42), voorzitter van de NBF sedert enkele dagen is door toetreding van de Televisiegroep 73 denaam veran derd in Audiovisuele Beroepsvereniging NBF is slecht te spreken over deze „„publiciteit”. In zijn rustieke boerderij hissen de Betuwse vruchtbomen zegt hij „Het gigantische misverstand wordt alleen maar vergroot, als zouden Nederlandse filmers met geld smijten. Volkomen onte rechte verontwaardiging onstaat er op die manier. (Van onze correspondent) NIJMEGEN. Na de academische zo mervakantie treedt minister Van Agt (Justitie) nog eenmaal op ais promotor aan de katholieke universiteit in Nijme gen voor de 38-jarige drs. K. II. Meyring uit Papendrecht die rechten studeerde bij prof. Van Agt, toen hoogleraar strafrecht en strafprocesrecht aan de Nijmeegse uni versiteit. Voor de minister zal het bij deze éne keer blijven. Een hoogleraar, die de ka tholieke universiteit verlaat anders dan met pensioen, behoudt twee jaar promo- tiebevoegdheid. niet eenvoudig, toch heb ik het zo con creet mogelijk geschreven. Toch krijg ik veel brieven van mensen die misschien voor het eerst in hun leven schrijven. Ze denken dat ik ze kan helpen, maar ik kan ze alleen maar zo eenvoudig mogelijk antwoorden. Het boek heb ik speciaal in kleine hoofdstukjes geschreven, zodat huisvrouwen het weg kunnen leggen. Plaatjes en strips konden er niet in dan werd het te duur. Mijn acties richt ik vooral op de middenstand. Zelfs arbei dersvrouwen vinden dat zij tot de mid denstand behoren. De vrouwen organisa ties worden radicaler en ik probeer ze zo veel mogelijk te bundelen. Ook kleine groepjes vrouwen die over hun problemen praten lijkt me zinnig, als ze daarna die ideeën maar weer in andere groepen brengen.” Germaine Greer eindigt haar boek met het hoofdstuk „Revolutie”, waarin zij on der meer schrijft: we moeten solidair zijn, wij vrouwen moeten strijdbaar worden en we moeten aanspraak maken op de man nelijke deugden edelmoedigheid, groot moedigheid en moed. Gisteren sprak Germaine Greer in een groot warenhuis in Amsterdam over haar boek. Het is opvallend, hoe uitstekend zijzelf aansloot op haar boek. Ze heeft de juiste conclusies uit haar boek getrokken, dat zouden wij ook moeten doen. Tijdens het intervieuw praat Germaine Greer over haar strijd na het boek en nauwe lijks over het boek. In Vrij Nederland werd alleen uw hoofdstuk over sex integraal opgenomen. Hierdoor zouden de lezers een verkeerd beeld van Uw boek krijgen. Deze keuze werd trouwens door mannen gedaan. „Ik geloof dat het bijzondere aan deze kindermusical is, dat alles aan de kinde ren zelf wordt overgelaten. Ik heb welis waar tekst en liedjes geschreven, maar de kinderen kunnen er alles aan veranderen. Als bepaalde uitdrukkingen moeilijk over hun lippen komen, dan zeg ik: doe het op je eigen manier. Het grappige van toneel spelende kinderen is, dat zij volkomen zichzelf blijven. Een vader, die een repeti tie bij woonde, zei: dit is gewoon mijn eigen Paula. Aan deze musical is in totaal één jaar gewerkt. Gerepeteerd wordt er meestal na schooltijd, in het begin van de avond, en op zaterdagmorgen”. „Manus en de Maan-ijakken”, vertelt het verhaal van professor Explosief, die in staat is in enkele uren naar de maan te vliegen. Een nieuw technisch wonder dus. Weinig mensen geloven de professor, die het één en ander dan maar gaat bewijzen. Een inhoud, die nog steeds tot de verbeel ding spreekt, al vliegen de Apollo’s ons dan ook om de oren. „Ik ben altijd met toneel bezig geweest. Vroeger al op straat. Maar ik vond niet dat ik voldoende talent had. Ik ben me voor de talenten van de kinderen gaan interesseren. En dat talent is er beslist. In de musical speelt bijvoorbeeld ene Fran kie een rol als „De kleine”. Dat is onge looflijk. Maar je moet er wel erg mee oppassen. Hij weet dat hij goed kan zingen. Hij is getapt. En vóór hij het weet, zit hij misschien voorgoed in het toneelvak. Dat zou niet erg zijn, als hij dat graag zou willen. Maar ik zou toch niet graag schuldig willen zijn aan het feit dat ik hem misschien wel tégen zijn zin in de showbusiness heb ge bracht. Het moet kinderwerk blijven. Een jongen als Heintje Simons moet toch bijna een ongelukkige toekomst tegemoet gaan”. periode is onze filmindustrie een klein beetje van de grond gekomen. Aan die negatieve berichtjes hebben we niets”. Wiegel is bang dat door dergelijke pu bliciteit voor de komende begroting op de post „film” nog meer bezuinigd zal wor den. Dit jaar moet „de produktie van kunstzinnige en culturele films” het al met 3,5 ton minder doen. „Dat hebben we vooral aan DS’70 en de K.V.P. te danken. Die vonden de amateuristische muziekbe oefening belangrijker. Door gesprekken met kamerfracties, ge organiseerd door de Federatie van Be roepsverenigingen van kunstenaars, ver wacht de Audiovisuele Beroepsvereniging NBF dat de „fout”, die volgens haar met 3,5 ton beknotting is gemaakt, zal worden hersteld. En dat zij in 1973 zal kunnen beschikken over het „oude” bedrag van 1.150.000 gulden. (De gehele post „film” stond dit jaar voor 4.450.300 gulden op de begroting, eentiende deel van wat bij voorbeeld „muziek en dans” krijgen). De NBF, volgens Wiegel vroeger meer een gezelligheidsvereniging is, sinds de televisie-medewerkers zijn toegetreden, een fikse beroepsvereniging geworden die nu nog omstreeks 400 leden telt, maar binnenkort wellicht zal uitgroeien tot het dubbele aantal. Jan Wiegel, zelf documentair filmer, maker van onder meer „De Klas” (NOS), „Waterweg” (in september uit te zenden), „Onvoltooid verslag” (India-actie) en in voorbereiding zijnde films over woning bouw en de Amsterdamse Pijp, vertelt dat de beroepsvereniging vooral aan een goed sociaal beleid wil werken. auteursrecht. In het regeringsvoorstel tot wijziging van de auteurswet wordt er van uitgegaan, dat geen auteursrecht betaald hoeft te worden als bij het onderwijs gebruik gemaakt wordt van projectoren en geluids- en beeldcassettes en - recor ders. DS’70, VVD, CHU, ARP en D’66 zijn van mening dat er in deze gevallen wel auteursrecht verschuldigd moet zijn. Als er eenmaal een band is met geluid of beeld, dan kan hiervan naar believen gebruik gemaakt worden en er kunnen ook kopieën worden vervaardigd. De rechten van de auteurs zullen, indien men geen regeling voor het auteursrecht treft aan de lopende band worden overtreden en op den duur zal niemand meer zin hebben voor onderwijsdoeleinden mee te werken aan onderwijsmateriaal, dat op de band vastgelegd kan worden. De vijf frac ties dienden een amendement in, waarin hun wens werd neergelegd. De socialist Roethof schaarde zich ach ter minister Van Agt, die de aanneming van het amendement sterk ontraadde. „Er moet een algemene uitzondering voor het onderwijs blijven”, zo betoogden zij. „O, dat gebeurd in Engeland ook. De pers legt teveel nadruk op dat ene hoofd stuk. Het enige dat ik in mijn boek zeg; de vrouw is niet passief in de liefde, de vrouw moet geen verlengde zijn van haar man. Ze moet zelf een hele persoonlijk heid worden, zodat ze niet hoeft te zeg gen: „Ik kan niet zonder hem leven”. Als je iemand aardig vind, moet je hem of haar niet willen bezitten. Het is veel fijner met iemand naar bed te gaan, die jou en jij ook speciaal heeft uitgeko zen, dan met iemand die geen andere plaats heeft om te slapen. Bezitten bete kent de dood voor de werkelijke'trouw. Het valt niet mee, het is een lange, harde strijd,” aldus Germaine Greer, die hoewel zelf niet vrij, ons toch nog ontzettend veel kan leren. Germaine Greer is in 1939 in Melbourne geboren en promoveerde in 1968 aan de Universiteit van Cambridge. Het is haar aan e zien dat ze er plezier in heeft humorvol „petites histoires” te vertellen. Haar genialiteit bestaat hierin, dat zij met deze verhaaltjes het grotere geheel duide lijk maakt. Óver haar geboorteland Au stralië, waar ze ook een reclame campan- je voerde, zegt ze: „Ik werd er bekogeld met eieren, aangevallen door nazi’s en dood gezwegen door de pers. Vergeleken met NieuwZeeland waar ik drie weken „lik” kreeg, vie? het nog mee.” Op wélke groepen richt u uw boek en uw acties? „Mijn boek heb ik geschreven voor iedereen die het lezen wil.Het boek is Schrijvers en vertalers kunnen zich voor september tot het Fonds voor de Letteren wenden om een aanvullend ho norarium te krijgen uit de totale som die hiervoor beschikbaar komt, een bedrag dat zal liggen tussen de ƒ150.000 en 190.000. De aanvullende honoraria zijn beschik baar voor oorspronkelijke in het Neder lands of Fries geschreven werken. Vakvertalingen kunnen voor een aan vullend honorarium in aanmerking ko men. Dit bedraagt anderhalve cent per woord en als de vertaling litteraire kwali teit bezit drie cent per woord. De Kamer zou vanmiddag, als over alle voorgestelde wijzigingen van de auteurs wet beslist wordt, ook het oordeel over het amendement vellen. andere groepen weer in Om dit uitleenrecht was bijna een maand geleden in de Tweede Kamer door het Kamerlid Geurtsen (WD) gevraagd, toen in eerste termijn de wijziging van de Auteurswet aan de orde kwam. De herzie ning heeft tot doel deze wet aan te passen aan veranderde omstandigheden en mo derne technieken. Bij zijn beantwoording van de opmer kingen van de Kamerleden zei minister Van Agt gistermiddag, dat het uitleen recht typisch een kwestie is voor zijn collega Engels van CRM. Het recht zal immers verhoging van de contributies van de bibliotheken tot gevolg hebben. De bewindsman deelde mee, dat de bestude ring van deze zaak zeker nog wel enige tijd in beslag zal nemen. Minister Van Agt zei niet de mening te delen van de fracties van ARP, DS’70, KVP, VVD en CHU - neergelegd in een amendement - dat de auteur recht heeft op een billijke vergoeding, als zijn werk via een discotheek of een videotheek wordt uitgeleend. Omdat minister Van Agt toezegde, de zaak ook met minister Engels van CRM te gaan bepraten, trokken de vijf fracties het amendement in. V

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 13