DE POPFESTIVALFILM VARA-proef met beroemde STEEDS DIEPER ZAKT Amerikaanse „Sesame Street T oenemende vraag naar TV-reclame FILMSin AMSTERDAM Orkesten niet naar publiek Atphenaar KINDERPROGRAMMA MET EEN STERK AMUSANT EN OPVOEDEND KARAKTER Concurrentie voor Radio-Noordzee Kamervragen over ANP tegen eigen nieuwsdienst Scriabin-concours waterfluoridering George Harrison in „The Concert for Bangladesh” voor pianisten op Queekhoven 15 10.- EERSTE ZOMERCONGERT p e t r i VRIJDAG 9 JUNI 1972 14 99 (Van onze RTV-redactie) Zeven miljoen kijkers Aangepast goed wonen interieur B. en W. Amsterdam: Benoeming en ontslag Raad van de Kunst HILVERSUM Al enkele jaren zoekt de VARA naar „openingen” om het voortreffelijke Amerikaanse kin derprogramma „Sesame Street’’, dat daar al drie jaar lang dagelijks zeven miljoen kleuterogen op zich gevestigd weet, ook in Nederland op het scherm te brengen. Twee grote obstakels (te weinig geld en te weinig zendtijd) hebben tot nu toe de pogingen van de VARA dwarsgezeten. VOOR DE 3E KEER ALLE 13 GOED Originele versies! Après Toi Hello-A Mama, papa Beg, steal or Borrow Mary’s mamma Les enfants enz. enz. Slechts zeeleeuwen in het Zee aquarium Beigenaan Zee en een grote kollektie zeedieren uit alle wereldzeeën. NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST KRUISWEG 47-49 HAARLEM TEL. 023-320244 Donderdag 15 juni 1972 - 20.15 uur dirigent: HUBERT SOUDANT soliste: MARJA BON - piano De enige vermeldenswaardige programmawijziging waarop de Amsterdamse filmagenda zich de ze week kan beroemen, heeft plaats in Tuschinski, dat „De ge weldenaars” van en met Paul Newman heeft laten vallen en overhaast „Valdez is coming” met Burt Lancaster heeft ingezet. Wie het heeft over muziekfilms, filmregistraties dus van belang rijke muzikale evenementen, denkt allereerst natuurlijk aan „Wood- stock” die nog altijd min of meer beschouwd wordt als het grote voorbeeld en de grote stimulans tot het maken van popfestival-re- portages. Het succes van „Wood- stock” heeft ongetwijfeld tot een soort rage in dit soort filmmaken geleid, maar aan het begin van een nieuwe stroming heeft de film zeker niet gestaan. In die rol kan men zich beter een film als „Rock around the clock” uit 1956 denken die een reeks „Rock”-films op gang heeft gebracht, maar toch eigenlijk geen zuivere voorbeelden van het genre zijn, omdat ze het niet hele maal zonder een verhaaltje konden stellen en zich niet uitsluitend durfden beperken tot een al dan niet interpreterende weergave van een muziekfestival. ADVERTENTIE Ex-Beatles-gitarist George Harrison CHARLES BOOST (Van onze rtv-redactie) gekeerd aan de Nederlandse pers. City probeert het met „De levende Ch. B. ADVERTENTIE ADVERTENTIE J Het project, dat niet zonder meei’ van Amerika kan worden overgenomen, maar dat zeker voor de helft „aangepast” en eigenlijk helemaal „nieuw” moet worden gemaakt, kost ook scheppen geld, die de Een eerste poging in die richting, althans voor zover hier bekend, was „Jazz on a summer day”, waarin de reclame-fotograaf Bob Stern zijn film debuut maakte met een bijzonder poë tisch verslag van het jaarlijkse New Port jazz-festival. In dit geval betrof het een optreden van leidende muziek- figuren uit die jaren, zoals George Shearing, Gerry Mulligan, Louis Arm strong en Mahalia Jackson. 7.000 soorten schelpen. Open werkdagen 10.00 tot 18.00 uur zon- en feestdagen 12.00 tot 18.00 uur. A Tel.: (02208)2928 b.g.g. 4770. Concertgebouw Haarlem panel waarin allerlei deskundigen zitten, zoals staatssecretaris mevrouw Van Vee- nendaal, Fabeltjeskrantmaker Thijs Cha- nowski, Dick Bruna, Dolf Kohnstamm, Nelly Frijda, psycholoog Co van Calcar, huismoeders en mensen, die in het kleu ter school wezen bezig zijn. „Sesame Street” voorziet in Amerika, waar geen systeem van kleuterscholen bestaat, zoals wij die in Nederland ken nen, in een grote behoefte. Amerika is een land, waar overal en elke dag de volle 24 uur de televisie aanstaat, dus zocht en vond men een kinderprogramma, met een zo sterke amusementswaarde, dat met succes de sterke concurrentie op de vele ander netten kon worden aangegaan. Nog steeds zijn die struikelblokken niet overwonnen, maar om in elk geval de Nederlandse kijker met Sesame Street te confronteren en de discussie open te bre ken over de wenselijkheid en mogelijk heid het programma ook in ons land uit te zenden, brengt de VARA zondagmiddag 11 juni één aflevering van 45 minuten op het scherm en laat die volgen door een DEN HAAG. „Het ANP is van me ning dat de radionieuwsdienst niet losge maakt moet worden van het ANP tenein de volledig onder de NOS te worden gebracht.' 'Dit heeft de voorzitter van de Raad van Beheer van het ANP, drs. J. R. Nieuwenhuis, donderdag desgevraagd in Den Haag verklaard op de jaarlijkse ver gadering van deelnemers van de Stichting Algemeen Nederlands Persbureau ANP. De heer Otten, firmant van de radio- en tv-zaak „Radio TV Noordzee Internati onaal” te Amsterdam heeft herhaaldelijk met het zendschip Radio Noordzee moei lijkheden gehad. Otten claimt de naam Radio Noordzee, een naam die in het handelsregister van de Kamer van Koop handel ingeschreven staat op zijn naam en die van medefirmant F. Koller. De heer Otten: „Wij hebben door het zendschip dat onze naam gebruikt veel schade geleden. Wij hopen dat de regering het verdrag van Straatsburg niet zo snel zal ratificeren, zodat wij nog even de tijd hebben alles te regelen. Wij zijn al bezig met een schip, terwijl mede-firmant Kol ler zich geheel met de zender bezighoudt. We blijven tegen de Mebo II vechten.” Nederlandse televisie voorlopig niet kan opbrengen. De NOS zou graag dit project samen met de Scandinavische landen (daar komt het waarschijnlijk al in janu ari op de buis) willen maken, omdat dit dan zeer kostenbesparend zal werken. Men kan zich natuurlijk ook af vragen of de kijk- en zendpatronen van de West- europese televisie „rijp” zijn voor een dergelijk groot educatief kinderprogram ma. Mogelijk is een uitzending elke dag helemaal niet te verwezenlijken en komt er niet meer dan een half uurtje per week uit. De VARA hoopt in elk geval dat er na zondag veel over „Sesame Street” gepraat gaat worden. Kijkers wor den ook verzocht mee te doen aan een enquête. Zijlweg 36-38, Haarlem, tel. 023-316399 Programma: Bizet - L’Arlesienne Suite 2; - Mozart - Pianoconcert KV 453 in G gr. t.; Smetana - Die Moldau; Gounod - Faust Ballet Entree f 3,50 (a.i.) c.j.p. geldig. Kaartverkoop en plaatsbespreken bij het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, van 10-3 uur, telefonisch 32 09 94 van 12-3 uur. (Van onze correspondent) DEN HAAG. Hvt Tweede-Kamerlid Dolman (P.v.d.A.) heeft minister Stuyt van Volksgezondheid en milieuhygiëne schriftelijk vragen gesteld over het wets ontwerp inzake „een speciale regeling van de drinkwaterfluoridering. De heer Dolman wil weten wat de strekking van het wetsontwerp zal zijn en vraagt voorts welke rol de adviesaanvrage van de minister aan de Centrale Raad voor de Volksgezondheid hierin speelt. keerden en die met All Akbar Khan (sarod), Alla Rakah (tabla) en Kamala Chakra varty (tamboerijn) tenminste toepasselijke Indiase muziek ten gehore brengt. En daarna breekt het geweld los met George Harrison (met onder zijn begeleiders drummer Ringo Starr) gevolgd door het show-nummer Bob Dylan die uit zijn vele successen „A hard rain’s gonna fall”, „It takes a lot tot laugh, it takes a train to cry” en „Blowing in the wind” zingt, waarna Harrison besluit met zijn speciaal voor dit doel gecomponeerde „Bangladesh”. Ondanks de zes camera’s die voor 400 uur materiaal schoten, valt er een weinig boeiende beeldwisseling te sig naleren. Een enkele maal wordt het muzikaal gebeuren onderbroken met opnamen van misère en dood in de Indiase provincie, maar het publiek blijft anoniem en de uitvoerenden worden ook niet onthullend benaderd. En zo zal een genre waarschijnlijk via cliché’s en ongeïnteresseerdheid zijn natuurlijke dood sterven. Newmans film over een eigenzinnige Amerikaanse houthakkersfamilie (aan gevoerd door Henry Fonda als een roerige stamvader) die sociale onrust in de omgeving veroorzaakt, had verdien stelijke momenten en betekende voor een groot publiek ongetwijfeld een sterke speelfirm met enige sensationele hoogtepunten en een opwindend decor van wilde natuur. Een wat ongunstige zaalbezetting in het weekend is dan oorzaak dat zo’n film snel uit de circulatie wordt genomen en vervan gen wordt door een spaghetti-achtige western met Burt Lancaster die over aanzienlijk minder pluspunten be schikt. Plaats van handeling is Mexico, hoofdpërsoon is Bob Valdez, een door de jaren getekende en moedeloze poli tieman die pas weer als vanouds in actie komt als een misdadiger hem dwarszit en vernedert. „Valdez is coming” wordt dan de slagzin die zijn wraakactie begeleidt. De enige attractie in d eze film van Edwin Sherin is natuurlijk de aanwe zigheid van Burt Lancaster die altijd wel goed is voor een stoere karakter rol. AMSTERDAM. De hoofdredacteur van het muziekblad „Europop Music Ma gazine”, de heer E. Otten ,wil binnen niet al te lange tijd met een zendschip pal naast de Mebo II van Radio Noordzee voor de Scheveningse kust gaan liggen. Het schip van de heer Otten zal ook Radio Noordzee genoemd worden, terwijl de zender zeker zo sterk zal zijn als die van de Mebo II, het zendschip van de Zwitsers Bollier en Meister. AMSTERDAM. B. en W. van Am sterdam zien geen aanleiding er bij het Concertgebouworkest en het Amsterdams Phii.harmonisch Orkest op aan te dringen het initiatief van het Residentie-orkest te volgen, dat in de afgelopen maand mei onder het motto „Stad vol muziek” dertig concerten op verschillende plaatsen in de stad heeft gegeven. Zij antwoordden dit op een vraag van het raadslid mr. E. van Antwerpen (D’66), die deze wijze van optreden buiten de geijkte concertzaal een geweldige manier vindt om een totaal ander publiek te bereiken dan men ge woonlijk in de concertzaal aantreft. Volgens B. en W. moet men bij de beoordeling van de situatie in Amsterdam er in de eerste plaats rekening mee hou den dat het aantal symfonieconcerten in het Concert gebouw bijna tweemaal zo groot is als in het Concertgebouw in Den Haag en dat de belangstelling daarvoor als regel goed tot zeer goed is. De tijd om nieuwe activiteiten te on dernemen zijn voor het zwaar bezette Concertgebouworkest beperkt. Alleen het RAI-gebouw en Carré bieden voldoende accommodatie. Overwogen wordt om de jeugd in de gelegenheid te stellen op vaste data de orkestrepetities bij te wonen, aldus B. en W. DEN HAAG. De heer Egbert van Paridon uit Amsterdam is tot lid en ondervoorzitter van de Raad voor de Kunst benoemd. Daniel de Lange is op zijn verzoek eervol ontslag verleend als lid van de Raad uit Kamerik voor de kunst onder dankbetuiging voor in deze functie bewe zen diensten. s tot lid de Raad voor Het opvallende van Stern’s film was toen dat hij naast de muzikale presta ties nagenoeg evenveel aandacht had voor het publiek, wat een reeks boei ende portretten opleverde van verveel de, geëxalteerde, vermoeide, spontaan- dansende en etende toeschouwers. Het werd zodoende een bijzonder vitaal en geïnteresseerd verslag over het muzi kale gebeuren en men mag met enig recht stellen dat „Jazz on a summer- day” model gestaan heeft voor „Wood- stock”, ook al is er in die 10 tussenlig gende jaren wel het een en ander veranderd, zowel op muzikaal gebied als in het gedragspatroon van het aan getrokken publiek. In de hier besproken filmcategorie kan eventueel ook opgenomen worden een documentaire als „Lonely boy” uit hetzelfde jaar als de film over New Port. De camera is nu geconcentreerd op een enkele figuur uit de jazz- wereld, in dit geval het teenageridool van toen, de zanger Paul Anka, maar wisselt voortdurend van blikveld en rapporteert ook over concerten en pu- bliek-reacties. Vergelijkbaar met deze (Canadese) poging tot een psychologische studie die meer sociologische dan muzikale bedoelingen verraadt, is de in ’68 uitge brachte film over Bob Dylan, „Don ’t look back”, uitgaande van een reporta ge over Dylans tour door Engeland in 1965. Dylan tussen haakjes is ook een der sterren van „The concert for Bangladesh” die volgende week in ons land start en de eigenlijke aanleiding vormt tot deze vluchtige kenschets van een nieuw filmgenre. Maar straks meer daarover. schietschijf” („Sitting target”) van Douglas Hickox, de maker van „Enter taining Mr. Sloane” en Cineac Damrak laat de twee hoofdfiguren uit de klas sieke griezelfilm elkaar ontmoeten in „Dracula contra Frankenstein”. In Al hambra is „De gedegenereerden” In AI- ven en dus de gelegenheid kennis te nemen van een tweede „Satyricon”- versie, ditmaal van Gian Luigi Polidori die ongeveer in dezelfde tijd als Felli ni’s film tot stand kwam, alleen wat meer keuringsmoeilijkheden had en daardoor vertraagd in de bioscopen is gearriveerd. Een mooie kans dus om beide films te vergeleken die naast veel overeenkomsten toch ook duidelij ke verschillen in temperament en fan tasie vertonen. Overvallen. Vier inwoners van Sittard hebben gisteren na arrestatie bekend dat zij de afgelopen drie weken vijf overvallen in Limburg hebben geplegd. De totale buit was ongeveer 6000 gul den. De opgeloste overvallen: op tank stations in Venlo, Weert en Sittard, op het NS-station in Geleen-Oost en het postkantoor in Urmond. Een volgende stap is „Monterey Pop,” een registratie van het in 1967 gehouden Monterey Pop Festival, waarin The Who, Jimi Hendrix, The Mamas and the Papas, Simon and Garfunkel, Country Joe and the Fish en de soitar-silist Ravi Shanka (die we ook op het concert voor Bangladesj zullen ontmoeten) optreden. Regisseur is evenals bij „Don ’t look back” Don Allen Pennebaker die een ontspannen, vaak met de handcamera opgenomen indruk van het festival overbrengt, waaraan 7 cameraploegen hun mede werking verleenden. De voorbereidin gen tot de overtreffende trap die „Woodstock” heet, zijn dan gemaakt. De nu legendarische samenkomst in ’69 van ongeveer 500.000 pop-fans op de hellingen van Bethel in de staat New York om drie augustusdagen lang naar zang en muziek van Joan Baez, Joe Cocker, Jimi Hendrix en vele anderen te luisteren, werd door Michael Wadleigh met 20 cameramensen voor het nageslacht vereeuwigd. „No one who was there will ever be the same” was toen de slagzin en met een kleine variant zou men kunnen zeggen dat niemand die „Woodstock” gezien heeft, ooit meer vergelijkbare ervaringen in de bioscoop zal hebben en zich dus niet gauw door een volgende „Woodstock” of imitatie ervan zal laten intimideren. En er kwamen natuurlijk na het overvloedige succes van „Wood- stock” allerhande imitaties en vlugge mede-profiteurs. „Celebration at Big Sur,” „Joe Cocker, Mad dogs and Eng lishmen” „200 Motels” (met Frank Zappa en Ringo Starr) en natuurlijk het (Va onze rtv-redactie) DEN HAAG. De belangstelling van de adverteerders voor tv-reclame is nog altijd groot. Gedurende een belangrijk deel van het jaar overtreft de vraag naar reclametijd nog altijd het aanbod. In vergelijking met 1971 zijn de tarieven voor het contractjaar 1972 voor Nederland 1 iets lager geworden, voor Nederland II iets gestegen. De zendtijd voor tv-reclame is voor 1972 onveranderd vastgesteld op 180 mi nuten per week. Dat is het wettelijk maximum dat op 1 januari 1971 werd bereikt. Dit blijkt uit een NOS-overzicht van de radio- en tv-reclame in Nederland. Bij de radioreclame is het wettelijk maximum van 432 minuten per week, verdeeld over drie zenders, nog niet be reikt. Niettemin is de beschikbare zendtijd voor 1972, vergeleken met het jaar daar voor, niet uitgebreid. Voor 1972 is in totaal 234 minuten per week beschikbaar. Evenals bij de tv is de belangstelling van de adverteerders voor radioreclame groter dan het aanbod. De belangrijkste nachtvoorstelling is deze week te vinden in Studio K, waar „De dader staat boven verdenking” van Elio Petri vertoond wordt. Een cyni sche politiefilm met Gian Maria Vo lante die het begrip machtsmisbruik tot thema heeft. Verder zet Calypso zijn serie Paul Newman-films voort met „Butch Cassidy and the Sundance Kid” van George Roy Hill, wiens hier al besproken „Slaughterhouse 5” bin nenkort te verwachte is. „Secret ceremony” van Joseph Losey met Elizabeth Taylor en Mia Farrow is te vinden in Ceintuur, terwijl een oude klucht met Peter Sellers, „De muis die brulde” in Bio’s nachtprogramma is opgenomen. Leidseplein Theater is een nieuwe nachtreeks begonnen onder de titel „Filmkick”. De eerste van die „kicks” is „Performance” van Nicolas Roeg met Mick Jagger. Het ANP heeft zijn bezwaren tegen de inhoud van de rapporten van een NOS- studiecommissie, waarin is gepleit voor een ontkoppelen van de radionieuwsdienst van het ANP, onlangs in een gesprek met leden van de Raad van Beheer van de NOS naar voren gebracht. Het ANP meent, dat de ervaring van de afgelopen 35 jaar leert dat de radio nieuwsdienst, contractueel aan het ANP opgedragen door de NOS (en vroeger de NRU), bij het ANP altijd in goede handen is geweest. Het ANP heeft nooit een eigen zend machtiging aangevraagd. Als de NOS zich nu gaat beroepen op de bepalingen van de Omroepwet inzake eigen NOS-verant- woordelijkheid voor de verzorging van de radionieuwsdienst, komt de vraag van een eigen zendmachtiging voor het ANP in een ander licht te staan, aldus de voorzit ter van de Raad van Beheer van het ANP. Vooralsnog worden voor TV-reclame- sports in kleur geen hogere tarieven bere kend. De belangstelling voor commercials in kleur is zeer groot. In 1970 steeg het percentage van in kleur uitgezonden films van 27 percent In januari tot 57 percent in december. In 1971 heeft deze ontwikke ling zich doorgezet. De bruto-opbrengst van de TV-reclame steeg van 56,1 miljoen in 1967 tot 100,6 miljoen gulden in 1970. De brutoresulta- ten van de radioreclame beliepen in 1968 5.4 miljoen en in 1970 10.6 miljoen. Het nettoresultaat van de STER beliep in 1967 nog 44,3 miljoen. Gedurende de eerste drie jaar (’67- 69) is 40 percent van de netto-opbrengst uit- Er werd enorm veel geld in dit pro gramma gestoken en dat was ook wel nodig voor een uitzending, die in de Amerikaanse vorm een vol uur duurt en elke dag terugkeert. Tweehonderd zenders brengen „Sesame Street” elke dag en in de omgeving van New York is het zelfs op vijf zenders zesmaal in één etmaal te zien. Daarmee, zo heeft een onderzoek geleerd, worden drie miljoen gezinnen be reikt en zien zeven miljoen van de twaalf miljoen kinderen, die Amerika in de leef tijd van drie tot zes jaar bezit, het programma. „Sesame Street” leert die kleintjes letters, cijfers en begrippen als „groter dan” en „kleiner dan.” Zelfs ideeën als jaloezie, angst, samen delen, komen aan bod. En dat in een tempo, dat waanzinnig hoog ligt en waarbij de herhaling en de technieken van de reclametelevisie sterke rollen spelen. De resultaten blijken erg goed te zijn en veel kinderen leren wer kelijk van „Sesame Street”, vooral de kinderen in minder goedbedeelde gezinnen (kijkdichtheid 60 percent) hebben er erg veel van opgestoken. Het is dan ook zonde en jammer, dat de kansen dat „Sensame Street” binnen rede lijke tijd de Nederlandse buis haalt, voor lopig erg klein lijken. De VARA speelt het in zijn eentje niet klaar. De NOS voelt wel veel voor het typische gezamen- lijkheidsproject, maar bezit niet elke dag op het juiste tijdstip de zendtijd ervoor. Dus moet er aparte zendtijd gecreëerd worden en de Omroepwet geeft daar ook wel („zeer speciale programma’s”) ruimte voor. BREUKELEN. Op Queekhoven In Breukelen wordt 4 en 5 november het Nederlandse concours voor pianisten ge houden, waarvoor het programma bestaat uit werken van Scriabin. Het concours wordt georganiseerd door de NOS in sa menwerking met de Eduard van Beinutn- stichting. vergeten „Stamping verfilming door Jason Pohland van ons eigen, door meer dan 100.000 jongeren bezochte Kralingse festival, dat zijn attractie vooral ont leende aan het feit dat het hier een voor ons land uniek gebeuren gold. Maar de cliché’s zijn er dan al, zoals het gebruiken van de „split-screen” technieken, waardoor simultane hande lingen op het doek verenigd kunnen worden. En tenslotte belanden we dan op het oninteressante niveau van „The concert for Bangladesh” dat ondanks zijn goede bedoelingen (opbrengsten van uitvoering, grammofoonplaten en film zouden ten goede komen aan de slachtoffers van Bangladesj) een mo notone indruk achterlaat. Waaraan de slechte en ongenuan ceerde kwaliteit van de geluidsweerga ve ongetwijfeld veel bijdraagt, want de aandacht is vooral op muziek en uit voerders gericht. Dat begint met een lang optreden van Ravi Shankar, onder wiens ban de Beatles een tijdlang ver- Tijdens het concours wordt een deelne mer of deelneemster aangewezen voor het internationaal Scriabin-concours voor pia nisten, dat van 28 tot en met 30 november in Oslo wordt gehouden, georganiseerd door de Europese Radio-Unie. De jury voor het nationale concours wordt gevormd door: dr. Jos Wouters, Gerard van Blerk, Danielle Dechenne, Clemens von Gleich en Cor de Groot. De internationale bijeenkomst van jon ge musici en musicologen voor een brede re oriëntatie op de culturele en sociale basis van hun beroep, Musicultura ’72, wordt van 3 september tot 15 oktober op Queekhoven gehouden. Musicultura is een confrontatie met in formatie over muziek en de verbindings lijnen naar andere artistieke processen en naar de wetenschap. Het centrale thema is „Vernieuwers in de kunst”, waarbinnen vier componisten centraal zijn gesteld: Monteverdi, Beethoven, Wagner en We bern. Na inleidingen over het begrip vernieu wing vanuit de musicologische, de cul tuurfilosofische en de muzieksociologische hoek worden vier componisten opgezet en uitgewerkt. door omstandigheden dramatisch ge worden „Gimme shelter” met het op treden van Mick Jagger en de Rolling Stones. En niet te ground”; een

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 15