Herboren musical Hair
Zomerboijtprijzen lOXkgrting
PANDA
KAPPIE
r
ER AL MUZIEKTHEATER”
„VOOR VERDI BESTOND
Jan Derksen over nieuwe „Falstaff”
r
/.50^
ijaaii
Arman
en
Ilva
op alle bontmantels bij Frits van deR ven
Kalverstraat 174Amsterdam tel.020-253020
frits w
van deR
ven
RADIO EN TELEVISIE
„Lang leve de
operette”
PoUe, Peöe en Pmgo
Br4
DINSDAG IS JUNI 1972
10
lllllllllllllllllllllllllll
■lllllllllllillllllllllllli
TV VANAVOND
I
I
TV DINSDAG
PREMIERE IN TILBURG
TV WOENSDAG
a
1
meester*
goudmaker
en de
woeste
Pochtli
v
7^
RADIO WOENSDAG
BONT
SCHEVENINGEN Vergeleken bij vorige jaren valt er een duidelijke
verandering waar te nemen in de opera-sector van het Holland Festival.
Twee jaar geleden bijvoorbeeld kon men een keuze maken uit vijf min of
meer klassieke opera’s. Voor experimenten in de progressieve richting
was er toen geen plaats. Vorig jaar werd de eerste stap gezet om buiten
de cirkel van het „ijzeren repertoire” te treden met „Die Soldaten” van
Bernd Alois Zimmermann en met „Spinoza” van Ton de Kruyf. Daarnaast
stond de opvoering van „Esperanza”, een co-produktie van Mies Bouhuys,
Bernard van Beurden en Theo Loevendie. Dit jaar staat bij de opera:
„Falstaff” van Verdi en „L’Ormindo” van Cavalli, maar wat muziek
theater betreft is er veel meer te doen, zoals al is gemeld.
en de
TE VERVOEREN!
VLIEG EERST EENS OVER HET
C
1
I
WOENSDAG
het
naar
Duitsland
(2e
J. H. MOOLENIJZER.
ADVERTENTIE
u
1'
i
i
STEL UB Ifeoe fcyr/BPEREEN ZM- MAAR
PROBEERDE DE ALLERMOOISTE TE ZJINf
WE ZOUDEN NERGENS ANDERS TUD MEER
VOORHEBBEN. BENENDEN ZOU
DST DE HELE SFEER, f—
VERPESTEN S
„Denkt u dat het een goede voorstelling
wordt? Is er geen gevaar dat het publiek
iets heel anders te zien en te horen krijgt
dan het verwacht”?
Het is een wonder dat er nog zulke goeie
voorstellingen uit de bus komen!”.
Jan Derksen in de titelrol van
„Nabucco” van Verdi.
„Héél boos als hij wordt gestoord”
beaamde Pilli-pilli. „Héél oud, zie
je? Zo oud als deze stad. En altijd
35. Terwijl Kappie en de meester
op zoek gingen naar de heer Wartz,
bleef de maat achter bij de indiaan.
„W-wie is die woeste Pochtli ei
genlijk?” vroeg hij wat ongerust. „Is
hij echt zó boos?”
zomerpro-
komende
oorspronkelijk enkele maanden later was
gepland, maar dat op aandrang van vele
20.50
20.55
18.45
18.55
19.05
19.55
18.45
18.55
19.05
20.00
20.20
21.00
22.05
22.45
22.50
18.45
18.50
18.55
19.05
19.30
20.00
20.21
20.45
21.25
22.25
22.35
terde de stuurman bleek van ont
zetting. „W we moeten hem stop
pen. Ik w-wil niet in de Trochtli!"
En omdat Pilli-pilli daar ook wei
nig voor voelde, besloten ze om de
gezagvoerder achterna te gaan
„Daar zijn vallen, geloof ik’ riep
de inboorling. „Kunnen we ze mee
tegen houden”
1
i
1
..Gelooft u in de toekomst van de opera,
of bent u van mening dat er op den duur
de voorkeur moet worden gegeven aan
het muziektheater?”
Het is duidelijk, dat er een ommezwaai
(reuzenzwaai) gemaakt is in progressieve
richting met het accent op de actualiteit.
Dit is kennelijk een poging om de belang
stelling voor het muziektheater aan te
wakkeren bij de jonge mensen. Of deze
onderneming met succes zal worden be
kroond moet nog worden afgewacht.
35. Panda nam de kruiwagen vol
gouden munten, die Joris in de
mine had neergezet, en rolde het
voertuigje naar buiten. „D-dat valt
niet m-mee.mompelde hij hij
gend. „Al dat goud is heel zwaar.
Bah dit is eigenlijk helemaal
geen baantje voor mij. Ik leer niets
beters dan kruien. Maar ik verdien
20.36 (K) Paul Vlaanderen (serie).
21.26 (K) St. Kilda (natuurfilm).
21.50 De Smokkelaars (film).
23.20 NOS: (K) Journaal.
23.25-23.30 Den Haag vandaag.
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
NOS: (K) Journaal.
AVRO: (K) Tarzan.
Voetbalwedstrijd BelgiëW. Duits
land.
NOS: (K) Journaal.
AVRO: België—W.
helft).
Televizier Supplement.
IKOR-RKK: Kenmerk.
NOS: (K) Journaal.
TELE AC: Filosofie (12).
„De Nederlandse Opera kan zich ge
makkelijk meten met de theaters in het
buitenland en als er een eigen gebouw
komt, dan kan de Nederlandse Opera een
van de beste theaters van Europa worden.
Er gaat nu veel tijd en energie verloren
met heen en weer reizen soms zitten
we langer in de bus dan we reperteren.
ziektheater eigenlijk al. Verdi wilde geen
„sta-zangers”, maar dramatische actie in
de eerste plaats”.
„Staat of valt een voorstelling met de
regie, of met de muzikale leiding?.,.
„Hebt u al eerder onder Götz Friedrich
gespeeld wist u hoe zijn manier van
werken was?”
„Een voorstelling moet het resultaat
zijn van een hecte samenwerking tussen
regisseur, de zangers en de dirigent. Je
moet voldoende tijd hebben om te repete
ren en de medewerkers tot een ensemble
samen te smelten.”
'NEE, WE 3UN HIER ALLEMAAL GEIDK..
WE WONEN ALLEMAAL HETZELFDE,
WE KIEPEN ONS EENDER. IEDEREEN
HEEFT HETZELFDE EN EVENVEEL.
J zr-r-rx GEEN NAVNER.OF COMPE-
\ll Tire, her heerst
De groep zal met deze ruim drie uur
durende voorstelling van juli tot novem
ber door het land trekken. Vanaf half
november tot eind december is dit her
nieuwde „Hair” in theater Desmet in Am
sterdam.
liden getoond. Aan het eind van de zeven
delige serie wordt de winnende uitvinder
onderscheiden met de „Gouden Archime
des”. Tja, en dan na het journaal van
acht uur het definitieve afscheid van de
serie „Please sir”. Vervolgens aandacht
voor de actualiteit in de rubriek „Hier en
nu”. In deze uitzending muziek van onder
anderen Léhar, Suppé, Strauss en Offen
bach. De NCRV besluit haar uitzending
met „Het nieuwe kerklied”, waarin het
lied „Vrees niet, gij land” wordt uitge
voerd door een viertal koren. Resteren
nog het laatste nieuws en „Den Haag
MMMMK—IIWIWi I i W: tctmöWBHBK
21.40
22.05
22.30
22.40-23.10
Nederland I
17.00-17.30
18.45
18.55
19.05
Jan Derksen: „Wat zangers vinden, kan
door het publiek verworpen worden, dat
is nooit tevoren te bepalen, maar ik
geloof wanneer wij het goed doen, dat het
publiek dan wel degelijk voelt dat er
mensen op het toneel staan en niet alleen
maar opera-zangers”.
Hebt u kennis genomen van de plannen
voor het komende seizoen van de Neder
landse Operastichting? Hebt n de indruk
dat er een opgaande lijn te bespeuren valt
in de activiteiten van onze opera?
er goed mee. Als ik dit verkoop aan
die meneer in dat oude winkeltje,
krijg ik mooi veel geld, en mis
schien geeft Joris me dan opslag en
promotie. Het zou leuk zijn als ik
hem mocht helpen goud te maken".
Al duwende kwam hij langs de
steen waar de goudmaker meestal
verbleef. Maar er was nu geen
Nederland I
NOS: (K) De Fabeltjeskrant
NOS: (K) Journaal.
VARA: (K) Zo maar ’n Zomera
vond.
NOS: (K) Journaal.
VARA: (K) Z.O. maar ’n Zomera
vond.
(K) McCloud (film).
(K) Achter het Nieuws.
NOS: (K) Journaal.
TELE AC: (K) Graven
verleden (18).
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
NCRV(K) Follyfoot (serie).
(K) Mijn idee (serie over uitvindin
gen).
NOS: (K) Journaal.
NCRV: (K) Please Sir (serie).
(K) Hier en Nu.
(K) Lang leve de operette.
Het nieuwe kerklied.
NOS: (K) Journaal.
22.40-22.45 Den Haag vandaag.
„U kunt mij binnenkort zo vaak horen
als u wilt, want ik ga met de Bovema en
het Amsterdams Philharmonisch Orkest
o.l.v. Anton Kersjes een plaat maken van
al mijn rollen in de verschillende Verdi-
opera’s, van Nabucco tot Falstaff. Ik ben
een baritone-drammatico een karak-
ter-bariton en daar heeft Verdi prachtige
aria’s voor geschreven. Bovendien kom ik
in december terug voor de Nabucco en
Lucia en in februari voor Tosca! Ik ver
heug mij enorm op die voorstellingen en
ik ben er erg gelukkig mee weer meer in
Holland te zingen”.
Zonder enige twijfel kan worden aan
genomen dat de Falstaff-voorstellingen
een groot succes zullen worden. Daarbij
krijgen wij de gelegenheid om kennis te
maken met de resultaten van het werk
van Götz Friedrich en met de nieuwe
chef-dirigent van de Nederlandse Opera
stichting, Michael Gielen. In de hoofdrol
len horen wij Joanna Bruno, Ruth Hesse,
Sophia van Sante en Antigone Sgourda,
verder de fameuze Gabriel Bacquier als
Falstaff, Jan Derksen als Mr. Ford, Ha
rald Ek als Fenton, Nico Boer als Bardol-
fo en Henk Smit als Pistola.
Voorstellingen in Scheveningen op 17
en 19 juni, in Amsterdam op 21, 23 en 25
juni en in Rotterdam op 27 juni. Aanvang
om 20.15 uur.
„Ik heb alle opera’s van Verdi gezongen.
Dertien jaar geleden zong ik „Falstaff"
voor het eerst en ik heb al heel wat
regisseurs meegemaakt, maar zoals Götz
Friedrich werkt, dat heb ik nog nooit
beleefd. Hij gaat heel diep. Hij komt uit
de school van Felsenstein van de Komi
sche Oper in Oost-Berlijn. Ze werken
daar onder ideale omstandigheden als ze
het nodig vinden om een half jaar te
repeteren dan doen ze dat. Friedricht wil
een absolute eenheid tussen woord, toon
en gebaar. Het is niet alleen voldoende
om je rol zang-technisch te beheersen,
dan begint het pas. Je moet je helemaal
inleven in de persoonlijkheid van de man
die je voorstelt je moet vergeten wie
jezelf bent. Het zingen moet zo natuurlijk
gaan, dat de mensen nooit op het idee
komen zich af te vragen waarom je zingt.
Ik geloof dat Friedrich mij wel vijftig
keer heeft laten opkomen in de scène
waarin ik als Mr. Ford Falstaff hoop te
betrappen en vermoedt dat hij in Se
mand zit. De grote moeilijkheid is dat het
er na zo’n vijftig repetities toch nog
spontaan uit moet komen”.
In Tilburg zal bijvoorbeeld het toneelsei-
zoen worden besloten met „Hair” (tot 10
juli'. In de loop van het jaar zal een
langspeelplaat van de herboren musical
worden uitgebracht.
Na 550 voorstel’ingen werkten de ar
tiesten als automaten aldus De Badts. Hij
vond het de grote verdienste van regisseur
Mariug. Mpnkau, dat. deze het oude en
thousiasme en f”
ven spelers heeft teruggebracht, die op
hun beurt de nieuwelingen weten mee te
slepen. In de musical zijn de zangnum
mers gehandhaafd, evenals de „beroemde”
naaktscène aan het eind. Het publiek zal
eveneens weer worden uitgenodigd aan
het slotspektakel deel te nemen. Indien de
weersomstandigheden het toelaten zullen
de bezoekers reeds bij het binnenkomen
in de juiste stemming worden gebracht,
doordat het orkest dan op straat enkele
nummers ter verwelkoming zal spelen.
AMSTERDAM. De musical „Hair”
zal op 1 juli in de stadsschouwburg in
Tilburg herboren in landelijke première exploitanten vervroegd wordt begonnen,
gaan. De musical is door regisseur Marius
Mookau in een geheel nieuw „jasje” ge
stoken en wordt geproduceerd door de
Amsterdammers Theo Desmet en Jacques
de Radts.
Jan Derksen: „Voor mij is er geen
verschil opera is muziektheater. De
moderne opvoeringspraktijk van de opera
staat nog in de kinderschoenen. Verdi
heeft gezegd dat hij tot de laatste minuut
het recht wilde hebben om zijn werk
terug te trekken. Hij was met redenen
bevreesd dat de zangers zijn opera-princi-
pes zouden ontwrichten. Hij was zijn tijd
ver vooruit; voor hem bestond het mu-
Wat is het verschil tussen opera en
muziektheater? Voor de gemiddelde toe
schouwer is een opera een muziekdrama,
waarbij de zang hoofdzaak is. Muziekthe
ater is een samenspel van toneel, muziek,
film, electronica, ballet en pantomime,
waarbij het zwaartepunt valt op de eigen
tijdse problemen. De opera zit gevangen
in het keurslijf van de traditie. Het mu
ziektheater heeft zich losgemaakt van be
staande normen en zoekt naar nieuwe
uitingsvormen. Volgens de moderne regis-
aeurs echter zijn er bepaalde opera’s die
ontdaan kunnen (moeten) worden van de
gebruikelijke opvattingen en die aange
past dienen te worden aan de eisen van
deze tijd.
GÖTZ FRIEDRICH de nieuwe chef-
regisseur ,van de Nederlandse Operastich
ting. is van mening dat „Falstaff” een
produkt is van een nieuwe geestelijke en
compositorische instelling, even weinig
conventioneel als uitgesproken avantgar-
distisch. „Deze laatste opera van Verdi is
geen werk van iemand op gevorderde
lefeftijd, waaruit moeheid en berusting
spreken, maar een werk vol spirituele
frisheid, die bijna jeugdig aandoet. Omdat
in „Falstaff" traditie en vooruitgang op
een zo unieke en niet-speculatieve wijze
culmineren, voert juist dit werk het te
genwoordige muziektheater en zijn pu
bliek naar de drempel tot een nieuw
begrip van het genre en de instelling er
tegenover”.
Al wekenlang (met soms drie repetities
per dag) geven de zangers zich de uiterste
moeite om zich aan te passen bij de
moderne instelling en het stijlbegrip van
hun regisseur. Jan Derksen, die hard op
weg is een van de beste baritons van deze
tijd te worden, en die een hoofdrol in
„Falstaff” vervult (Mr. Ford), was gaarne
bereid om iets over zijn laatste ervaringen
te vertellen.
Nederland 1: Veel van de
gramma’s die de VARA de
maanden op het scherm gaat brengen,
kennen we al van vorig jaar. Dat is onder
mer het geval met „Zomaar een zomera
vond”, dat vanavond wordt uitgezonden.
Het programma is in twee stukken ge
deeld, waarvan het eerste al vijf over
zeven te zien is. Het duo Letty Kosterman
en Herman Stok, die de vaste presentators
zijn van de „Zomaar een zomeravond”-
reeks, voert dan onder meer gesprekken
mt een aantal gasten, een goochelaar
presenteert zijn kunsten en kinderen pra
ten over boeken lezen. Het tweede deel
volgt direct na het nieuws van acht uur.
Voor zang zorgen dan Tonny Huurdeman,
Frits Lambregts, Lydia Oosthoek en The
Secrets. Verder onder meer een filmpje
van Hans de Graaf in gesprek met kinde
ren over actuele gebeurtenissen. Terug
van weg geweest is ook sheriff McCloud
uit de gelijknamige NBC-serie.. Na deze
spannende momenten heel andere kost in
de actualiteitenrubriek „Achter het
nieuws”. Na het laatste journaal om
kwart voor elf wordt de 18e en laatste
aflevering van de Teleac-cursus .Graven
naar het verleden” uitgezonden.
Nederland 2. Op het tweede niet bij de
NCRV begroeten we vanavond twee uit
het vorig seizoen bekende programma’s, te
weten „Mijn idee” en „Lang leve de
operette” en nemen we afscheid van een
vertrouwde serie op de buis, n amelijk
„Please sir”. De NCRV start zeven uur
met het derde deel van de serie „Folly-
foot”. Om half acht keert radio-man Hans
Zoet op het scherm terug met het pro
gramma „Mijn idee”. Er wordt nu ook
gekeken naar het werkelijke nut van de
uitvindingen. Vanavond worden onder
meer een variant op een veiligheidsslot
voor auto’s en een hulpmiddel voor inva-
oeschermd door mijn voorvaders
Maar ik ben laatste van allemaal
en ik heb niet goed opgelet. Nu kan
ik niet beschermen, en de god
PochtH kan best eens woest worden
Ons in de Tlaxqi gooien, en de
Tchototl sturen en allemaal vrese
lijks -
„En n-nu is K-kappie hem m-
misschien aan het sto-storen!” stot-
Zullen wij u in de toekomst vaker
kunnen horen en komt u het volgende
seizoen terug by de Nederlandse Opera
stichting?
HILVERSUM I
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt zo’s.
7.30 Nws; 7.41 Aktualiteiten8.30 Nws.;
8.41 Aktualiteiten. 10.00 (S) Voor de
vrouw. 10.30 Nws. 11.55 Meded. KRO'
12.00 (S) Van twaalf tot twee. 12.26 Me
ded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws;
12.41 Echo; 13.00 Raden maar. NOS: 14.10
Van Ta-ta tot totale taal. 14.20 CS) Aspec
ten van de kamermuz. 14.5(LJazz uit het
hist, archief. 15.10 Meer over minder. 15.30
Nws. NCRV: 16.45 Kom met je boek. 17.00
(S) NCRV-Vocaal Ensemble. 17.20 Tekst
en uitleg, NCRV: 17.30 Nws. 17.32 Hier en
Nu. 18.00 (S) Aperitief. 18.30 Nws. 18.41
Gevr. gew. muz. 19.00 De kerk vandaag.
NOS: 19.10 Progr. voor blinden en slecht
zienden. 19.20 Openbaar Kunstbezit. 19 30
(S) Woensdagavond-Muziekmagazine.
Bond zonder Naam: 22.25 Al jaren boos'
Waarom ook weer? NOS: 22.30 Nws. 22.40
Den Haag vandaag. 22.50 Zin-Tuig nr. 78.
23.20 (S) Rostrum of Composers 1971:
23.55 Nws.
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Gymn. 7.20 (S)
Dag woensdag! 7.25 Van de voorpagina.
VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws.
8.11 Aktualiteiten. 8.23 (S) Dag woensdag.
8.35 Van alle markten thuis. 9.00 (S)
Radioweekblad. 9.15 Koning Klant; 9.35
Waterstanden; 9.40 Schoolradio; 10.45
Voor de kleuters; 11.00 Nws. 11.03 Op de
koffie. 12.00 (S) 'VARA-dansorkest met
solisten. 12.35 (S) Ensemble met zangsolis-
ten. 13.00 Nws. 13.11 Aktualiteiten. 13.25
Muz. gisteren. 14.00 (S) Speelruimte. 16.00
Nws. 17.00 (S) Geef me de vijf. 17.55
Meded. 18.00 Nws. 18.11 Aktualiteiten. Pol.
Partijen. 18.20 P.v.d.A. VARA: 18.30 (S)
Klink Klaar, zonder nonsens. 19.30 (S)
Licht orkest met zangsolisten. 20.00 Nws.
20.05 (S) Musical-fragmenten. 20.25 Koos
mag het zeggen: 21.00 (S) Popsmuk. 21.45
(S) Koloriet. 22.30 (S) Radio Kamerorkest
en solisten. 22.55 Meded. 23.00 Nws. 23.10
Aktualiteiten. 23.20 (S) Radio Jazz Maga
zine. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
AVRO: 7.00 Nws. 7.02 Steevast. 8.00
Nws; 8.02 Journaal. 9.00 Nws. 9.03 De
negen-uur-show. 10.00 Nws. 10.03 Arbéids-
vitaminenn. 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.03
Journaal. 12.06 Zet ’m op. 13.00 Nws. 14.00
Nws. 14.03 Superclean Dreammachine.
15.00 Nws. 15.03 Licht platenprogr. 16.00
Nws. 17.00 Nws. 17.06 Postbus 700.
BRUSSEL 324 M.
18.55 Taalwenken. 18.57 Lichte muz. 19.00
Nws., actualiteiten en lichte muz. 19.40
Keurig Engels. 19.45 Missie-klankbeeïd.
20.00 Promenadeconcert. 22.00 Nws., De
zeven kunsten. 22.20 Lichte muz. 23.00
Beroemde zangcyclussen. 23.40 Nws.
De nieuwe opzet heeft ook een spelers-
wisseling tot gevolg gehad Van de na 550
voorstellingen uitgebluste bezetting van 20
spelers van de eerste Nederlandse versie
van „Hair” zijn tien man overgebleven.
Voor de muzikale begeleiding is de tien-
mans formatie „Ambrosia” uit Eerbeek
aangetrokken. De spelers, onder wie Hans
van der Gragt (Oh Calcutta), de in Am
sterdam wonende Zweedse Mette Anthon-
son en Marius Monkau, zijn deze week
begonnen met dagelijkse repetities, die
volgens procudent De Badts van ’s ochtends
tien tot ’s avonds tien uur duren.
Sumire Ray speelt de grote rol van
Sheila. De mannelijke hoofdrol wordt
vertolkt door de 38-jarige Duitser Jelle
Balder, die ook in Duitsland de hoofdrol
speelde en onlangs een tournee van vijf
maanden door Duitsland heeft beëindigd
van de musical „Jesus Christ Superstar”,
waarin hij „Jezus” speelde.
Jac. de Badts vertelde dat de première
spoor van hem te bekennen. „Tjon
ge, wat is hij ijverig”, mompelde
Panda onder de indruk. „Nu is hij
alweer aan het werk. Ik vraag me
af, waar hij zijn fabriekje heeft-
"Verde/ kwam hij niet, want op
dat moment werd Pat O’Nozzle
plotseling zichtbaar, bovenop de
steen.
AVRO: (K) Kinderprogr.
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
NOS: (K) Journaal.
KRO: (K) Lippy de leeuw.
19.10 (K) Pebbles en Bamm-Bamm.
19.30 (K) Nat. Koreaans kinderballet.
20.00 NOS: (K) Journaal.
._--.Tii-.niri- 20-21 Po1.- Partijen: G.P.V.
frisheid bij de óvergeble- 20.31 Stichting Socutera.
PRACHTIG! MAR HEB JE ER AL EEN.'
DIE VANGEN WE1. iz
-~rr3f DAN HOEVEN WE
HEM TENMINSTE NIET MEER
KASTEEL, DAN KUNNEN WÉ
DE MAAT VOOR EEN DRAAK
OPNEMEN
/over rust n.
GBGROREN.UE HEBT
ME NO& STEEDS NIET
VERTELD WAT
„MOEDERRU5T"
Wfëb, 1
35-11