een filmmusical naar Isherwood Slobbertruien in OPKOMST NAZI’S DECOR VOOR trendcollectie Zuiderveen van LAUREL EN HARDY OP TV VERBODEN Bartjes foto voor geld Liza Minelli ster in „Cabaret”, GODFRIED BOMANS „VERRUKKELIJKE DECADENTIE” s Naaldprinses Edmund Wilson overleden r 5 Op reis rond de wereld en op Rottumerplaat SM? Vbóft als u vanvis houdt Heerlijke vissalade (4 personen) VPRO-TV brengt in zomerseizoen „Viridiana" van Luis Bunuel EERSTE ZOMERGONGERT donderdag 15 juni 1972 - 20.15 uur dirigent: HUBERT SOUDANT soliste: MARJA BON - piano DINSDAG 13 JUNI Nieuwe Tatort-serie Drukambacht Floriade Thema’s AMSTERDAM Modemaker Bert Zuiderveen (31 jaar) gaat zijn vleugels uitslaan. Nadat hij het sinds hij in 1966 van de En- schedese modeacademie kwam, vooral met het ontwerpen van trendcollecties druk had, heeft hij zich nu ook op vesten, truien, pull en slipovers gestort. Trendcollec ties zijn bedoeld de toon aan te ge ven voor een seizoen dat soms nog maanden op zich laat wachten. Met zijn truien en andere kleding stukken van dralon en wol wil hij de klant sneller bereiken. Godfried Bomans, terug van bezoeken aan Nederlanders in den vreemde, geïnterviewd door Michel van der Plas. BOMANS aaaaa~uv«aa~v ID O Cil© j ootohhI Zijn belevenissen in Engeland in 1970 bij de herdenking van Dickens honderdste sterfdag. Het dagboek van zijn verblijf op Rottumerplaat, van 10 tot 17 juli 1971. En rondom t deze drie hoofdschotels: een hors d’oeuvre van kleinere reisavonturen. Een gevarieerd en boeiend boek over en van een man die de naam had zich ongaarne te verplaatsen, maar die op alle punten van de aardbol kon worden waargenomen. 160 blz., paperback 8,90 Bij elke boekhandel Een uitgave van Elsevier. (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM De programma- leiding van de VPRO-tv heeft een niet onaanzienlijke streep door het reeds vastgestelde zomerprogramma moeten halen. Het plan was aanvan kelijk een aantal montages te maken van oude, Hoepla-uitzendingen. Bij nader inzien bleek dit op korte ter mijn niet realiseerbaar. Inmiddels heeft de Nederlandse Bioscoopbond de VPRO een verbod opgelegd vijf speelfilms van Laurel en Hardy uit te zenden. De keus is nu gevallen op vijf films met Abott en Castello in de hoofdrollen. tbA L&.J 1972 (Van onze redacteur in Londen) een gekleurd en VVVVVVWVXA/VVWVVVVVVVVVV>^VVVVVVVVWVVVVVVVVVWVVVVVVVVVVVVVWVVVWVVVVVVVVWVVVVVVVVVVAn n/vvvvvvvv\A#\^nA<vwvvvvvfvvvvvvvvvvvvvvv\A/vvvviA/wvvvvvfvv^vvvvvvvvvvvvvvvv>nn/vvvvvvvvvvvvvv' ADVERTENTIE 9 OORD HOLLANDS PHILHARMONISCH ORKES „Bartje’ 'te maken toen hij met een jonger broertje bij de boerderij van zijn vader aan het spelen was. Naar verluidt zouden de ouders zich hebben laten overhalen door buurtbe woners die van mening waren dat de kranten grif zouden betalen voor een foto van de jongens. Willy van Hemert (de initiatiefnemer van de serie) wilde vandaag het hele gezelschap aan de pers voorstellen. Omdat de namen van de jongens inmiddels zijn uitgelekt, zouden de ouders het laten maken van een foto hebben overwogen. Overigens verbaast het niemand in Drouwen dat Jan en Luit uitgekozen zijn voor de serie. Zij staan bekend als pientere knapen die niets te dol is. Pakken en jasjes uit een trendcollec tie hangen in afgeleide vorm pas in de winkel als de fabrikant meent dat het seizoen of de klant er rijp voor is. „Maar”, zegt Bert Zuiverveen, „een winter- en zomercollectie bestaat voor mij niet meer. Ik wil met deze kleding direct antwoorden op nieuwe, opko mende trends.” De truien van Zuiderveen zullen op z’n laatst in september in sommige warenhuizen en vooral in de toonaan gevende herenmodezaken in Nederland te koop zijn. Ze dragen volgens de ontwerper het stempel van de jaren vijftig. „Afzakkende schouders, slobberachti ge toestanden, gemoderniseerde mode Mevrouw M. E. Pool uit Emmel- oord is in Amsterdam op de natio nale finale Nederlands Naaldprin ses 1972 geworden. Tezamen met zeven andere finalisten zal zij op '24 juni in München meedingen naar de titel „Naaldprinses van Europa 1972”. In zeven Europese landen: Nederland, Duitsland, Oo stenrijk, Zwitserland, Italië, Dene marken en Engeland hebben da mes deelgenomen aan deze wed strijd in het maken en ook zelf tonen van kleding. AMSTERDAM. Studenten van de Gerrit Rietveld akademie, een opleidings instituut voor beeldende kunst en vorm geving, zullen in de komende maanden op de Floriade in Amsterdam verschillende druktechnieken demonstreren. Zij zullen op een hoogdruk- en op een plaatdruk- pers eigen houtsneden en etsen van bloe men en planten, die door de bezoekers gekocht kunnen worden, afdrukken. De demonstraties worden dagelijks gegeven in het Expo-paviljoen, in de zaal waar ook de tentoonstelling van de afdeling beplantingen van de gemeente is onderge bracht. Dat Hoepla niet doorgaat is volgens Arie Kleywegt, chef van de TV-afdeling van de VPRO, te wijten aan een aantal technische omstandigheden. dagen aan de hand was. De aankondigin gen voor de film hier spreken over een „verrukkelijk decadente ervaring” en dan blijkt dat de nazi-praktijken in ons tijds gewricht al teruggebracht kunnen worden tot een „couleur locale”, waarmee men naar wens het decor opverft. In feite is „Cabaret” een vreselijk En gelse film en zo blijkt Isherwoods invloed ondanks de malle ingrepen van de scriptwriters niet uit te roeien. Britten schrijven niet zelden het indringendst over continentale toestanden, maar som migen komen zelf uit het betoog te voor schijn als een soort sexloze Old Shatter hands die alles begrijpen en zien aanko men, het goede helpen waar ze kunnen, in ellendige complicaties verzeild kunnen ra ken maar de zekerheid hebben dat alles toch weer veilig voor de eigen open haard afloopt. Zo’n rol speelt Isherwood in zijn eigen verhalen wel een beetje, en onvermijde lijk krijgt ook de tegenspeler van Liza Minnelli, de good-looking Michael York, van deze molen een tik beet. Aanvanke lijk schijnt hij geheel zonder sex, maar laat zich dan door Liza verleiden en tenslotte kan hij ook van haar vriend een kort moment niet af blij ven. Een curieuze bijzonderheid aan Michael York is dat hij zo’n vreselijk Duits gezicht heeft dat ik zelf aanvankelijk de kluts kwijtraakte ove>- wie het nu eigenlijk ging. Een nieuwkomer in de film is de beeld schone Marisa Berenson, kleindochter van Elsa Schiaparelli, fotomodel van beroep. Ze trad zwijgend en kort in Visconti’s „Dood in Venetië” op als de vrouw van Dirk Bogarde. Ook Helmut Griem in derdaad wel een Duitser die in „Caba ret” paradeert trad in een film van Vis conti op: „The damned”, over de onder gang in decadentie van een Duitse indus triëlenfamilie in de nazitijd. En over Visconti gesproken: dan blijkt wie de ware meester is; Cabaret’s regis seur Bob Fosse (van „Sweet Charity”) of Visconti, als het erom gaat bij benadering uit te beelden hoe Duitsland onder het opkomend nazisme was. Want van Vis- conti’s wat dik aangezete dramatiek in „The Damned” heeft „Cabaret” beslist te weinig. te, deels vrolijke, maar altijd leerzame documentaires die door verschillende VPRO-regisseurs zijn gemaakt. ADVERTENTIE (ImtMrü (Van onze correspondent) DROUWEN. De ouders van „Bart je”, de familie Krol uit Drouwen (Dr.), hebben enkele dagbladen het aanbod gedaan voor 100 gulden een foto te komen maken van hun zoons Jan en Luit. Zoals bekend, zijn de broers door de NCRV uitverkoren de rollen van Bartje en Gert te spelen in de op stapel staande TV-serie „Bartje”, naar het gelijknamige boek van Anne de Vries. De ouders hielden tot voor kort alle krantemensen buiten de deur, met als argument dat zij hun kinderen niet voortijdig in de publiciteit wilden heb ben. Hel Nieuwsblad van het Noorden slaagde er gistermiddag in een foto van LONDEN. De Londense filmcritici ■taan op het ogenblik op hun hoofd van waardering voor een recente uit de Vere nigde Staten geïmporteerde film die „Ca baret” heet en waarin de hoofdrol wordt vervuld door Liza Minnelli, de dochter van Judy Garland. Men roept al opge wonden uit dat opnieuw „A star is born” en vergelijkt Liza met haar moeder en met Barbra Streisand. Nu is Liza evenmin direct een schoonheid en ze zingt wel wat schreeuwerig, maar dat ze „het” heeft is iets dat niemand zal kunnen betwisten. „Het is beslist géén principiële zaak”, zo zegt hij. „Van uitstel komt dan ook geen afstel. Maar we willen de zaak wat zorg vuldiger selecteren. Daar blijkt de tijd nu te kort voor te zijn. We zijn gewoon bang dat in zo korte tijd de montage wat zal tegenvallen. De beslissing om Hoepla uit de ijskast te halen, is wat te achteloos genomen. Maar in het nieuwe wintersei zoen zal Phil Bloom zeker weer op het scherm verschijnen. Dan verwachten we ook beelden te kunnen uitzenden van de laatste Hoepla-uitzending, die nog nooit op de TV is geweest. Tenslotte hebben we hier te maken met een stukje TV-geschie- denis.” Na twee seizoens met Laurel en Hardy (in totaal werden ruim 80 korte films uitgezonden) wilde de VPRO deze zomer de relatie met dit tweetal afsluiten met de uitzending van vijf van hun speelfilms. Omdat tal van bioscopen voor deze zomer Laurel en Hardy op het programma heb ben staan, heeft de Nederlandse Bioscoop bond de VPRO laten weten aan dit voor nemen geen medewerking te kunnen ver lenen. Als alternatief is nu de keus geval len op Abbott en Castello. De eerste film „Abbott and Castello meet Frankenstein” staat voor 13 juli op het programma. Het tweede net heeft de VPRO in de maanden juli en augustus gereserveerd voor een aantal speelfilms van Bunuel. Vertoond worden uit een periode van 20 jaar „Los Olvidados” (6 juli), „Robinson Crusoë” (20 juli), „La Mort” (3 augustus), „Viridiana” (17 augustus) en „El Angel Exterminador” (14 september). De Bunu- el-films worden vooraf gegaan door lich- Vooruit kijkend naar het nieuwe win terseizoen toont Arie Kleywegt zich ge lukkig met de nieuwe zendtijdindeling. „Toen we in 1969 tegenover de TROS kwamen te zitten, heb ik daar niet zo zwaar aan getild .Nu blijkt dat het veel negatiever is uitgevallen, dan ik had ge dacht. Als we straks tegenover de Evan gelische Omroep zitten, is dat veel gunsti ger. De cijfers tonen tenslotte aan dat de EO niet zo’n grote belangstelling wakker weet te maken als de TROS. Dus menen we dat er nu een groter potentieel voor de VPRO overblijft. Want laten we eer lijk zijn, we hebben gewoon gemerkt dat zeer veel mensen a priori door vrijblij vende amusementsprodukties worden weggelokt. En dat werkt altijd nadeling voor een omroep als de VPRO. Tegen de „Dief van Washington” is tenslotte niet op te boksen.” TALCOTVILLE. (UPI) De Ameri kaanse litteraire criticus en romanschrij ver Edmund Wilson is maandagmorgen vroeg op 77-jarige leeftijd overleden. Hij stierf in zijn slaap, vermoedelijk aan een hartaanval. NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST Concertgebouw Haarlem Programma: Bizet - L’Arlesienne Suite 2; Mozart - Pianoconcert KV 453 in G gr. t.; Smetana - Die Moldau; Gounod - Faust Ballet. Entree f 3,50 (a i.) c-j.p. geldig Kaartverkoop en plaatsbespreken bij het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, van 10-3 uur, telefonisch 32 09 94 van 12-3 uur. Vermeng 400 g gaar visvlees (wijting, schel vis, kabeljauw) met 250 g gekookte aard appelen, 1 grote ui, 1 grote gesneden appel, peper en mosterd naar smaak. Bedek een schaal met slabladeren. Leg de massa erop en maak deze glad met slasaus. De salade gameren met 3 gesneden tomaten en schijf jes ei. Vis houdt fit Vraag recepten bij uw vishandelaar of bij het Produktschap. voor Vis en Visprodukten, Wassenaarseweg 20, Den Haa^jj In dezelfde maanden prolongeert de VPRO een aantal thema’s, die in het afgelopen winterseizoen zijn ontwikkeld en die, in enigerlei vorm, ook in het nieuwe winterseizoen zullen worden ge hanteerd. Beginnende op 13 juli zal eens per 14 dagen aandacht worden besteed aan binnenlandse gebeurtenissen op een wijze, die in de namens-serie is geïntro duceerd. Aan de orde komen onder meer de alternatieve hulpverlening via „onoffi ciële” instanties als JAC en Release, het jeugdtoerisme, met name in en rondom het Amsterdamse Vondelpark en het lager onderwijs. Deze reeks programma’s wordt 24 augustus onderbroken voor een repor tage van Hans Keiler over de democrati sche Conventie in Miami. BONN. De Duitse cineast Wolfgang Petasen is begonnen met opnamen voor een nieuwe Tatort-serie. Het betreft hier een aflevering geschréven door Herbert Lich- tenfeld en getiteld „Jagdrevier”. In het stuk gaat het om een gevangene die kans heeft gezien tijdens werkzaamheden bui ten de gevangenismuur te ontsnappen. Commissaris Finke krijgt tot opdracht de voortvluchtige man op te sporen en in de kraag te pakken. De aflevering komt eind van dit jaar op de Duitse beeldbuis. Andere Tatort-afleveringen zijn eveneens in voorbereiding. Links: pullover waarvan verlaagde armsgaten geaccentueerd worden door de inzet van niet geruwde mouwen in een andere kleur. Hon derd procent dralon. Rechts: ver laagde schouderlijn extra onder streept door het gebruik van randen. van de jaren vijftig”. Zuiderveen heeft de truitjes en polo-jacks in Italië laten breien omdat de Nederlandse in dustrie er tot zijn verdriet nog niet op is ingesteld om snel een collectie in produktie te nemen. Maar hij hoopt zijn volgende serie herenkleding (broe ken, overhemden, colbertjes) wel door een Nederlandse fabrikant te laten maken. De moeilijkheid is echter dat de confectionairs nog niet toe zijn aan bet werktempo waarin Zuiderveen ont werpt en zijn ideeën door anderen wil laten realiseren. In zijn eerste serie zitten veel truien met verlengde schouders (soms wordt dit effect bereikt door een bepaald breipatroon in een tegertstelde kleur), slipovers met enorme verdiepte armga- ten „van extreem tot optisch verteke nend door de breitechniek”, aldus Zuiderveen. Sommige truien doen, doordat de dralon is geruwd, angora-achtig aan, soms is een deel van de pullover van angorawol gemaakt, en de mouwen van gladde dralon. Heel grappig zijn de coltruien waarbij het verlaagde arms gat door de breitechniek wordt gesug gereerd en de pullovers, waarbij ver diepte armsgaten of verbrede schou ders worden benadrukt door tweekleu rige biezen. Hierdoor lijkt het alsof er een debardeur overzit. Grappig doen ook de truien aan die sterk lijken op de donkere, lekker warme visserstrui- en, maar Zuiderveen heeft ze getail- leerder ontworpen en daardoor staan ze eleganter. Wilson was een van de veelzijdigste Amerikaanse auteurs, behalve boeken over vooraanstaande letterkundigen en bepaalde perioden in de litteratuur schreef hij gedichten, toneelstukken, arti kelen over culturele onderwerpen, maat schappij-kritische artikelen en boekrecen sies. Zijn omstreden boek „The memoirs of Hecate county” werd in 1946 door een gerechtshof van de staat New York ver boden omdat het obsceen zou zijn. In zijn jonge jaren stond Wilson bekend als een radicaal en in de jaren dertig was hij communist, waarvan hij na een be zoek aan Rusland terugkwam. Hij bleef evenwel kritiek uitoefenen o p bepaalde instellingen in de VS. Toch kreeg hij in 1963 de vrijheidsmedaille, de hoogste on derscheiding voor burgers in Amerika, en in 1966 de nationale medaille voor letter kunde. Tot zijn bekendste werken beho ren „The wound and the bow”, „The shock of recognition” en „To the Finland station”. In dit laatste werk behandelt hij de Bolsjewistische revolutie. Edmund Wil son is o.a. getrouwd geweest met de romanschrijfster Mary McCarthy. „Cabaret” is geïnspireerd op een reeks korte verhalen van de tegen de zeventig lopende Engelse schrijver Christopher Is herwood, een van die makers van het soort fijnproevers literatuur, waarvan on ze eigen W. F. Heymans vindt dat ze uit de verte op suikergoed of fondant lijkt, maar van dichtbij gekleurd kaarsvet blijkt te zijn. Zeldèn heeft Iemand met zo weinig zo S goed geschoten als Isherwood. Zijn bun deltje „Goodbye to Berlin” werd eerst verfilmd tot „I am a camera”, daarna tot een musical onder de titel „Cabaret” ge maakt en nu is van de musical een film gemaakt en die heet ook „Cabaret”. De hoofdpersoon in de meeste verhalen in „Cabaret” is Sally Bowles, die de Britten al als een klassieke figuur in hun literatuur zijn gaan beschouwen. Sally is een van die uit niet onbemiddelde fami lies weggelopen woelwaters die in vreem de steden onbeschreven jongemannenzie len in verwarring brengen, om dan weer aan de horizon te verdwijnen met achter lating van liters liefdesverdriet. Sally Bowles speelt de hoer en ze zingt In een cabaret en in de film brengt ze de jeugdige en kennelijk wel erg onbeschre ven Christopher het hoofd op hol, hoewel dat in het boek allerminst gebeurt Christopher in de film anders heet. „Cabaret” is een musical, dat wil zeggen een film waarin de hoofdrolspeler op de meest onberekenbare momenten in gezang uitbarst, maar het is daarbij een moderne musical en daarin gebeurt het minder en dan alleen op het toneel. Dat is de zogenoemde „Kitkat-club” in een Berlijn van de jaren dertig, waarvan de filmbe- zoeker overigens niets wezenlijks te zien krijgt. Deze Kitkat-scènes zijn verreweg de meest geslaagde van „Cabaret”, niet in het minst door de bijdragen van Joel Grey, die voor zijn optreden in dezelfde rol op Broadway in ’67 een onderscheiding ontving. Grey is ook de enige in de film die iets weet over te brengen van wat Berlijn in de dagen van het opkomende nazisme geweest moet zijn. De arme Liza is en blijft onvermijdelijk te direct uit Amerika geïmporteerd en tenslotte spreekt en zingt iedereen Engels, wat niet meteen bij draagt tot het opwekken van de gewenste atmosfeer. De dosering aan nazistische gruwelda den is nogal willekeurig en er is dan ook geen sprake van dat in „Cabaret” iets overkomt van wat er werkelijk in die ftodÊfa WslBWwB: UK Liza Minelli in „Cabaret”

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 9