van Peter Schat Amsterdam Reorganisatie toneel m PANDA F v. a K.APPIE 1 I wK I I boeit stampvol Carré „To You g! J® INGRIJPENDE NOTA VAN TWEE RAADSLEDEN Pol Ie. Felle en Pingo Arman en II va S: iA 1 'L T|< Tenor Rosvaenge overleden V'v) „ZE MAKEN ONS GEK MAAR WE MOGEN HET NIET WETEN” RADIO EN TELEVISIE wfy I I A WOENSDAG 21 JUNI 1972 9 8 1 TV VANAVOND RADIO DONDERDAG i TV WOENSDAG 1 TV DONDERDAG O, wijnvaten! ^2) 'o en de z, meester* TO goudmaker 1, p i en de woeste Pochtli Ié lEtgj-a1 1 M wLj r* k IJ w Mr WAT'N RARE C PLAATS VOOR M WIELEN; INOUDE I XMaei.BHjsJ P F ’HET IS HELEMAAL NIET MOEILIJK EEM -KOETS TE MAKEN Ais JE HET MATERIAAL .MAAR HEBT.' AMSTERDAM Het wil niet erg met de Cheap Imitation van John Cage. Vori ge maand kon het op een concert ter gelegenheid van de zestigste ver jaardag van de componist in Den Haag niet integraal worden uitge voerd, gisteren kregen we op een in- legvelletje in het programma van het concert in Carré de korte mededeling te lezen: „Het werk „Cheap Imita tion” van John Cage komt te verval len”. Ik vraag me af of dit betekent dat van het uitstel inderdaad afstel j is gekomen het lijkt me in ieder geval de moeite waard het stuk op een ander tijdstip nog eens te pro grammeren. HET ZOU NATUURLIJK HELEMAAL FIJN ZIJN, i.K—ALS ER WIELEN //.Z-A—pl AAN ZATEN 44/ fc, »mjL. 1 ll 4^4 DIE VIND JE WEL IN DE ^VIJN KELDER Jklli ;e rf HILVERSUM III et HILVERSUM I Nederland 1 HILVERSUM II ROB DU BOIS Nederland II (Van onze redactie in Amsterdam) J/A 7 t". C«l a AXz r i W - AMSTERDAM. De bezem moet ri goureus door de toneelwereld in Amster dam, vinden de gemeenteraadsleden mr. Evert van Antwerpen (D’66) en Wim Po lak Emzn (P.v.d.A.). Zij willen alles tonelisten, theaters, dramaturgen, admi nistraties en geld bij elkaar stoppen in één pot, waaruit voor elke produktie kan worden geput. Spelers van het Werktheater steken hun hoofd uit een enorm zeildoek tijdens hun weg door het leven. wel een was 18.45 18.55 ■19.05 20.00 20.20 20.50 21.25 21.50 22.10 22.35 22.40 17.00 18.45 18.55 19.05 19.30 19.50 20.00 20.20 20.30 20.35 20.05 22.35 22.45 22.50 18.45 18.55 19.05 19.10 20.00 20.21 21.20 22.10 22.50 19.30 19.48 20.00 20.21 20.35 21.40 22.40 23.05 18.45 18.55 19.05 VARA: (K) Kinderprogramma. NOS: (K) De Fabeltjeskrant. NOS(K) Journaal. NOS: Van gewest tot gewest. Internat, agrarisch nws. Tips Nat. Bureau Toerisme. NOS: (K Journaal. Pol Partijen: C.P.N. Socutera NCRV: (K) Ellery Queen (film.) Indiaas dansensemble. Dagsluiting. NOS: (K) Journaal. Den Haag vandaag. NOS: (K) De Fabeltjeskrant. NOS: (K) Journaal. VARA: (K) Coronation Street. NOS: (K) Journaal. VARA: (K) Festival Montreux. (K) Uitreiking J. B. Broekszprijs. Ned. speelfilm. (K) „Van Onderen” Special. IKOR-RKK: Kenmerk. NOS: (K) Journaal. Teleac: Filosofie (13). Nederland I NOS: (K) De Fabeltjeskrant. NOS: (K) Journaal. TROS: (k) Calimero (tekenfilm). (K) Op losse groeven. NOS: (K) Journaal. TROS: (k) Studiozomer. (K) De FBILisa (serie). (K) Show Marcel Amont. NOS: (K) Journaal. AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag met een gaatje. 8.00 Nws. 8 11 Radiojourn. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Top pers van toen. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.30 Rondom 12. 11.55 Beursber. 12.30 Modern platte- ZE BEHANDELT HEM WERKELJJK ALSOF THFWR EIGEN KIND 15 debuut van de 37-jarige Maastrichtenaar Jacques Huinck uitgezonden. Het is de film „Het kind met het scheermes”, waar in de bom centraal staat. De bom, zegt Huinck, wordt gezien als een statussym bool en als bewijs van intelligentie; Huinck wil met zijn film aantonen, dat de mensheid niet rijp is voor de techniek die haar ten deel gevallen is. Het laatste Vara-programma is een „Van onderen- special”, dat over de vrouwen van Fa- kingham gaat, die zich niet bij hun ont slag wilden neerleggen. IKOR/RKK komt hierna met de rubriek „Kenmerk”, waarna we nog het laatste nieuws en de herhaling van les 13 van de TELEAC- cursus over Filosofie volgen. tend theater. De leden van het Werkteater worden, op het toneel, geboren en maken onder een van gaten voorziene lap elf stadia vah het menselijk leven mee, en het moet gezegd: het is lang niet alles botertje tot de boom. Vervolgens maken de dezelfde stadia nog eens mee, maar minder direct, via de tekst en de muziek. De acteurs veranderen eerst in luisteraars, maar op een bepaald moment worden ze weer ingeschakeld: zes van hen bedienen de bromtollen. De functie daarvan: het accentueren van de nagalm die het ref rein met zich meebrengt: „My love, they are trying to drive us mad.” Mijn lief, zij proberen ons gek te maken.” Peter Schat heeft, zoals hij dat gewend is, weer een stuk van grote pretentie afgeleverd. Misschien is het resultaat, vooral muzikaal, iets te eenvormig om de pretentie helemaal waar te maken. Maar in ieder geval heeft een vol Carré zeer geboeid gekeken en geluisterd. Ook Toon Hermans deed aan de staande ovatie na afloop mee. Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. NOS: (K) Journaal. E.O.: Impressie feestelijke dank dag. VPROLaurel en Hardy. (K) Popeye, (tekenfilm). NOS: (K) Journaal. VPRO: Berichten uit de samenle ving. (K) Disappearing world, (doc.). Griezelfilm. NOS: (K) Ter Visie. (K) Journaal. straat tegen kom en d-dan kan ik hem vertellen dat hij niet woest op mij moet z-zijn De indiaan vooi - een de maat en de inboorling maar nét had nisgelopen. Want die twee rondden juist een gebouw zodat ze aan het gezicht onttrokken werden. „Indringers niet te vinden mompelde Pilli-pilli triest „Mis schien ver weg. Zal je plaatje van woeste Pochtli laten zien, intussen”. „J-ja”, zei de stuurman onzeker. „D-dat is goed. D-dan herken ik hem t-tenminste, als ik h-hem op vast bespelend gezelschap. Het vindt ook dat voor al de verschillende publieksgroe pen er eigen theaters moeten zijn, waar een bepaald soort repertoire wordt gebo den Mogelijkheden om daarin te voorzien sommen zij op in hun nota. In plaats van de huidige subsidiëring, moet er een financieringsfonds worden opgericht waarin jaarlijks de overheids bijdragen voor het toneel worden gestort. Er dient een tonelistencentrale te worden opgericht van spelers en technici, die ’n basissalaris van bijvoorbeeld 80 procent van het laatstgenoten salaris zouden moe ten ontvangen. Een dramaturgencentrale moet er komen, waaraan dramaturgen, toncelschrijvers-vertalers en regisseurs zijn verbonden. Er moet een toneelpro- duktie en projectgroepen komen. Mede werkers moeten per produktie of project worden geëngageerd en gehonoreerd vol gens vast te stellen normen. Dan moet er een theatercentrale wor den opgericht, vinden Van Antwerpen en Polak. Die krijgt tot taak: de coördinatie tussen theaters, het publiek en de toneel- produktie en projectgroepen, het pro grammeren van de beschikbare accommo daties waarbij verschillende voorstellingen naar genre in verschillende theaters wor den ondergebracht, zodat een duidelijker situatie voor het publiek ontstaat. Voorts: administratieve en technische 1 begeleiding van de produktie- en project- Nederland 1: De aflevering „Ellery Queen en het hydra-mysterie” uit de World Premiere reeks vormt vanavond de vervanging voor de gebruikelijke hoofd film op de woensdag. De rol van Ellery Queen, de beroemde detectiveschrijver, wordt gespeeld door de acteur Peter Law- ford. Het gaat er in de film, die vijf over half negen op het scherm komt, erg spannend aan toe. Vervolgens is er een opname van een optreden van het Indiase dansensemble Kalakshetra, dat klassieke dansen uit In dia vertolkt. Wie dan nog tv wil kijken, an de dagsluiting door ds. A. C. D. van den Bosch uit Ginniken, het laatste nieuws en „Den Haag vandaag” meema ken. Voor en direct na het journaal van acht uur zijn er de gebruikelijke onder werpen: „Van gewest tot gewest” „Tips van het Nationaal Bureau voor Toerisme”, „Internationaal agrarisch nieuws”, zend tijd van de politieke partijen (CPN) en de Stichting Socutera met een filmpje van de Maatschappij tot Redding van Drenkelin gen. Het kinderprogramma om vijf uur wordt door de VARA verzorgd. Eerst is er een aflevering van» „De wind in de wil gen” en vervolgens een ontdekkingstocht door het dierenrijk en het negende deel van „Zes kinderen op een kotter”. land. 12.35 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. 13.30 (S) Mod. muziek. 14.00 (S) Tombola: Ned. artiesten. 15.00 Voor zieken. 16.00 Nws. 16.03 Aspecten. 17.00 Mobiel. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.20 Pol. Partijen: D.S.’7O. 19.00 (S) Amateurs musiceren. 19.25 Ge sproken brief. IKOR. 19.30 Kleur: schrift en samenleving. NOS: 20.00 Nws. 20.05 (S) Holland Festival 1972: inform.20.15 Rot terdams Philharm. Orkest. AVRO: 22.30 Partners in Europa. 22.55 Meded. 23.00 Nws. 23.10 Radiojourn. 22.30 Essay: Natio nalisme in Oostenrijkse en Joegoslavische litter. 23.55 Nws. De twee raadsleden hebben hun ge dachten neergelegd in een nota die van daag in de raadsvergadering zal worden behandeld, wanneer het voortbestaan van het Amsterdams Toneel aan de orde komt. Burgemeester en wethouders stellen voo- het contract waarbij het Amster dams Toneel als vaste bespeler van de Stadsschouwburg is aangewezen, niet te verlengen. Een van de overwegingen daarbij is dat de publieke belangstelling voor de voorstellingen van het toneelge zelschap uiterst gering is. Met het verdwijnen van het Amster dams Toneel hebben de twee raadsleden ook geen moeite. Ze vinden dat in zijn opbouw het gezelschap niet de verschei denheid kar^ bieden waaraan in Amster dam behoefte bestaat. Voor een belangrijk deel zit de fout van het hele toneelbeleid in de subsidierege- TROS: 7.00 Nws. 7.02 Hugo van Gelde- ren Show. 8.00 Nws. 9.00 Nws. 9.03 Take nine. 10.00 Nws. 10.03 Robbie Dale. E.O. 11.00 Nws. 1103 Verzoekplaten voor zie ken. KRO: 12.00 Nws. 12.03 Van twaalf tot twee. 13.00 Nws. 13.03 Raden maar. 14.00 Nws. 14.03 Dis jockeyshow. 15.00, 16.00 en 17.00 Nws. donderdag BRUSSEL 12.00 Nws, meded. SOS-ber. 12.08 Lichte muz. 12.50 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws weerber. toneelagenda. 13.20 Lichte muz. 13.55 Beursber. 14.00 Nws. 14.03 Amuse- mentsmuz. 15.00 Nws. 15.03 Liedjesprogr. 16.00 Nws. 16.10 Licht concert. 17.00 Nws. 17.10 Voor oudere luisteraars. 17.55 Weeg schaal. 18.00 Nws. 18.05 Voor soldaten. 18.28 Paardesportber. 18.30 Wegwijs we zen. 18.45 Sportmagazine. 18.55 Taalwen- ken. 18.57 Lichte orkestmuz. 20.00 Operet te. 22.00 Nws. De Zeven Kunsten. 22.20 Jazz. 23.00 Kamermuz. 23.40 Nws. NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord 7.08 Te Deum laudamus. 7.30 Nws. 7.41 Hier en Nu. 7.55 (S) Preludium. 8.30 Nws. 8.41 (S) Podium voor de vrouw. 9.10 Klass, muz. 10.00 Zondagslied. 10.04 Schoolradio. 10.30 Nws. 10.33 (S) Voor zieken. 11.05 (S) Inspraak - verzoekprogr.. 11.30 Hier en Nu. 11.55 Meded. 12.00 Los- Vast. 12.10 Kunst- en vliegwerk. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.3C Nws. 12.41 Hier en Nu. 13.00 De titel van drie. 13.30 Volksmuziek. 13.45 Litter, ge sprek. 14.05 Schoolradio 14.25 (S) Altmez- zo en piano. 15.00 Herv. dienst. 15.30 Nws 15.33 Lichte orgelklanken. 15.45 (S) Koor zang. 16.00 (S) Pop-Tater. 17.00 (S) Pop- muz. 17.30 Nws. 17.32 Hier en Nu. 18.00 Country and western. 18.24 Op de man af. 18.30 Nws. 1841 Wereldpanorama. 18.50 (S) Muz. in vrije tijd. 19.20 (S) leger des Heils. 19.35 Radiospel 21.00 (S) Ned. klein- kunsttheaters. 21.20 (S) Metropole Orkest 21.50 (S) Kerkorgelconcerto. 22.20 Avond- overdenking. 22.30 Nws. 22.40 Den Haag vandaag. 22.50 Rondom 1572. 23.10 (S) Late Date. 23.55 Nws. groepen, beheer van de toneel-technische middelen en het behandelen van de zake lijk en administratieve rompslomp van alle groepen en groepjes die in het Am sterdamse toneelleven werkzaam zijn. To nelistencentrale, dramaturgencentrale en theatercentrale moeten volgens het plan onder één bestuur komen, waarin specia listen uit de verschillende centrales wor den gekozen. De dagelijkse leiding moet dan berusten bij tenminste drie mensen, een artistiek leider, een zakelijk leider en een technisch leider. MÜNCHEN De in Kopenhagen gebo ren tenor Helge Rosvaenge is maandag in München dood op bed aangetroffen. De 74 jaar geworden zanger heeft waar schijnlijk een hartverlamming gehad. En kele dagen geleden nog had Rosvaenge in Wenen opnamen gemaakt voor een jubi leumprogramma bij gelegenheid van zijn 75sm verjaardag op 28 augustus. Rosvaenge, die van 1929 tot 1944 aan de Berlijnse staatsopera verbonden was, ex celleerde vooral in Mozart- en Verdirol- len. Jarenlang gold hij als Duitslands meest vooraanstaande operatenor. Sinds 1932 werkte Rosvaenge mee aan de Salz burger Festspiele, en sinds 1934 ook aan het Wagnerfestival van Bayreuth. Hoe dit zij, gisteren hoorden we het niet. In plaats van Cage speelde men de Serenata I van Luciano Berio, een werk voor fluit en dertien instrumenten dat het aantal van vijfentwintig Berio-stukken in dit festival volmaakte. Met alle respect voor de componist moet men zich toch wel afvragen of dat nu niet overdreven is. De Serenata I is inmiddels een bijzon der fijnzinnig stuk, dat het beluisteren altijd weer waard is. Koos Verheul speel de de solopartij met gave toon, maar voor mijn gevoel iets te ingetogen Michel Tabachnik dirigeerde exact en overtui gend. Fijnzinnig en ingetogen zijn bijvoeglijke naamwoorden die men met geen moge lijkheid zou kunnen gebruiken bij het tweede stuk van Berio op het programma van gisteren: „Allez-hop”. Het is een or kestwerk uit de vijftiger jaren, dat door de toevoeging die het werkteater er mi misch aan gegeven heeft zijn eigenlijke bestemming pas vorig jaar heeft bereikt. Oorspronkelijk is het uitgevoerd als or kestwerk met enkele vocale toevoegingen door Cathy Berberian, vorig jaar is het bij het Residentieorkest in een met mime gecombineerde vorm in première gegaan. „Allez-hop” is niet Berio’s sterkste mu ziek de uitvoering werd daarbij giste ren ongunstig beïnvloed door de, in ver band met de mime noodzakelijke maar akoestisch zeer ongelukkige opstelling van het orkest achter op het toneel en door het feit dat er in de tweede song van Cathy Berberian nogal opvallend iets mis ging met de begeleidende tape. Het Werkteater had de nogal geënga geerde achtergrond van het werk benut voor een mimevertoning die voor mijn gevoel wat al te naïef was. Hoewel er zeker voortreffelijke vondsten te bewon deren waren, was het geheel op een voor mij onverwachte wijze zo traditioneel, dat de voorstelling me betrekkelijk gauw ging vervelen. Ook traditionele mime kan boei end zijn, dat spreekt vanzelf. Maar het y HEB JE ZO'N VERDRIET, MNSCHATJE HIER IS 'N STUKJE KOEK. MAAR JE MOET'T WEL VLUG X.OPETEN. DAGly lingen, vinden Van Antwerpen en Polak. In hun nota zeggen zij: „Toneelsubsidie is in het algemeen gericht op twee doelstel lingen: het stimuleren van de produktie of het bevorderen van de afname. Het toneelbeleid sinds 1945 is ten onrechte vriiwel uitsluitend op die eerste doelstel ling gericht geweest, zodat wij een over producerend toneelbedrijf kregen (onge veer 70 premières per jaar van 11 gesub sidieerde gezelschappen) waarvoor zeer geringe publieke belangstelling bestond”. Voornaamste oorzaak daarvan vinden Van Antwerpen en Polak, dat tekorten op grond van de subsidieregeling tóch wel werden gedekt. Daardoor „hoefde het aan bod niet meer op de vraag te zijn af ge stellid en verviel ook iedere behoefte om nieuw publiek te werven. Op zichzelf is het een goed ding dat het repertoire niet op basis van „verkoopbaarheid” hoeft te worden samengesteld, maar een aantal gezelschappen verviel in het andere uiter ste, vervreemdde een groot publiek van zich met het gevolg dat een groot gat viel waar juist grote behoefte lagen van een publiek dat graag gezellig uit wil. Een gat dat steeds meer door vrije produkties werd opgevuld”. Van Antwerpen en Polak vinden dat in een toekomstig toneelbeleid niet langer het grootste deel van het in Amsterdam voor toneel beschikbare geld wordt geïn vesteerd in één groot, de Stadsschouwburg tegenwoordig, met al die oneerlijk heid”, sprak de inspecteur meele vend. „Neem dat winkeltje nu, bij voorbeeld Dat zit stampvol gestolen waar!” „Behalve de munten dan toch, die ik daar verkocht heb”, zei Panda „Want die waren écht niet gestolen, hoor. Waarom wees u me eigenlijk de weg hierheen, als u wist dat het hier oneerlijk toe <2-M5| 42. De politie had een inval ge daan in het zaakje van Kleine Klaasje, en was nu druk bezig om de heler van Aal de Glibber te arresteren. „Dat was maar net op tijd”, zei Panda die opgelucht naar inspecteur Snappers toe stapte. „Want Aal wilde de helft van mijn geld hebben, en hij ging akelig doen met een revolver". „Het is toch wat, ging?" Daar hoefde de inspecteur niet op te antwoorden, want Kleine Klaasje en Aal kwamen juist naar buiten. En die waren heel boos op Panda „Je hebt ons verlinkt!" rie pen ze. „Met je gestolen goud bij ons binnenkomen, en de politie hierheen lokken!” „Dat goud was natuurlijk niet gestolen”, sprak Snappers. 42. De meester stapte de tempee uit om het flesje van Wartz te gaan halen. Maar omdat hij toch eens weten wilde of er nog laatste overlevende Azteek keek hij zoekend rond. „Dat is pech” prevelde hij. „Die indiaan is er vandoor. Met Tjeerd. Nu ben ik nog niets wijzer Hij verdween schouderophalend het oerwoud in, niet wetend, dat hij Nederland 2. Ook vanavond, tien voor half negen bij de VARA, weer een Mon- treux-inzending. namelijk de Belgische produktie „Baratzeartea”, die op het tv- festival goed was voor de persprijs. In dit programma wordt de tv voorgesteld als een droomfabriek. Hoewel Baratzeartea” een Belgische schepping is, zal de Neder landse kijker er een landgenote in kunnen aantreffen, namelijk Liesbeth List, die haar liedjes zingt met op de achtergrond een muurfresco van de surrealistische schilder René Margritte. De liedjes die zij brengt zijn o.a. van Boudewijn de Groot en Jaques Brel. De VARA begint na het nieuws van zeven uur met vijftig minuten „Coronation Street”. Na vertoning van de Belgische Montreux-inzending volgt de uitreiking van de J.B. Broeksz-prijs aan Ria Janse, hoof van de educatieve dienst van het Museum Boymans-van Beuningen in Rot terdam. Deze avond wordt ook het film- w Ir ging hem vooi naar zijn huis, en wees op een afbeelding die daar naast de deur hing. „Boomstam' verklaarde hij „Van mijn fanmie. Allemaal hier ge woond. Nu ben ik enige Alles van mij. Maar niets leuk, hoor. Bescher men is héél druk”! Werkteater haalde het voor mij in Berio niet. Geheel in tegenstelling overigens tot de prestatie van datzelfde Werkteater in het stuk na de pauze: Peter Schats nieuwe stuk „To You and to Joe Cocker who said he would otherwise kill somebody.” Peter Schat heeft op een tekst van de Engelse dichter Adrian Mitchell een stuk geschre ven voor acteurs, zang, negen gitaren (elektrische en elektrisch versterkte), zes toetsinstrumenten (elektrisch versterkt) en zes gigantische bromtollen. Om te begin nen, Peter Schats muziek is bijzonder helder van vorm, hangt qua openheid van klank tegen de popmuziek aan zonder enige concessie te doen aan de stompzin nigheid, die veel popmuziek eigen is en bestaat het ook nog op voor iedereen verstaanbare wijze een boodschap over te brengen: ze maken ons gek maar we mogen het niet weten. De eerste helft van het stuk is uitslui- r ZO-KOMTU EENS kuiken hoe HETBUONS 7QE6AATÏ ^4

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 9