Liefde moet het
winnen van
Paul Williams’ bloedneus
Het luxueuze, Hollandse
SOOSAGENDA
Beach Boys
leventje van
Bioscoopbond klaagt
over censuur
SOFT PILLOW
VOOR DEBBIE
wo:
de PEN
BEATLEDAG
Discussiefilm over
peuterspeelplaats
iek
n
<Broodwinner^Sê~z
500gram
malse hele
Waar vindt U
eksklusieve
interieurs?
T
r
LIEDJESSCHRIJVER EVEN IN NEDERLAND
BLOOT NOG STEEDS GEKNIPT
Oscar Benton
ft»
in
NEGEN MUZEN
I
DONDERDAG 22 JUNI 1972
t.
De Beach Boys wonen in Neder
land. Zo’n twee weken geleden zijn
ze stuk voor stuk zonder al te veel
misbaar Nederland binnengeslo
pen om zich - voor zover aanwe
zig - met vrouw en kinderen te
vestigen in het wat betere villa-
werk dat ons land rijk is.
Raamsingel 42, Haarlem. Tel. 31 51 12.
TIJDELIJK 1
EXTRA
VOORDELIG
o
Dat is de Inventum broodrooster. Maakt van oud
brood knapperige toast. Roostert twee sneetjes
(Van onze correspondent)
HILVERSUM Paul Williams is
donderdagavond in een TROS-pro-
gramma op het televisiescherm met
zijn „Just an old fashioned lovesong”.
Een benepen stemmetje, een wat na
sale klank, maar een geluid dat boeit.
Paul Williams is een fenomeen. Hij
schrijft songs voor Tiny Tim, Andy
Williams, José Feliciano, Mama Cass.
Tom Jones, Engelbert Humperdinck,
kortom alle groten der aarde. Ook
groepen als de Carpenters en Three
Dog Night werden groot dankzij het
materiaal dat Williams hun verschaf
te.
Als u vanaf de Scnouwüurg
naar het Houtplein gaat en U
blijft langs het water rijden,
dan stopt U bij nummer 42.
Daar vindt U karaktervolle
meubelen.
fèS
N'.-.
n
PAUL WILLIAMS
ADVERTENTIE
(Van onze correspondent)
vrijdag:
Eemstraat
6.
lWVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVWVWVVVWVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVWVVV^^
ADVERTENTIE
(Van onze redactie in Amsterdam)
ADVERTENTIE
■i
I
1.
5:
2.
KUIKEN
POTEN
„Ik hou van vrouwen boven de zeven
en onder de zestig. Ze moeten alleen erg
eerlijk zijn. Ze moeten kunnen lachen en
even sentimenteel zijn als ik. We zoeken
allemaal naar perfectie liefde. Ik geloof
niet dat ik die zal vinden, maar ik beleef
veel plezier aan het zoeken ernaar”.
heeft afgeleverd. De film wordt vertoond
op de manifestatie „Kind- en Leefmilieu”,
op de tuinbouwtentoonstelling Horiade in
Amsterdam. De film zal door instanties,
die op het gebied van kinderdagverblijven
actief zijn, het land worden ingebracht.
Het is geen diepgravende film geworden
die Vrijman in elkaar heeft gezet. Hij
filmde in een crèche in de Amsterdamse
Kinkerbuurt, wat veel leuke, lieve plaat-
Zaterdag 24 juni wordt een grote
Beatledag gehouden in discotheek „In”,
De Weyman, Hoofdstraat 248, Sant
poort. Ell^ Beatlefan kan van 14 tot 2
uur terecht en krijgt dan van vaste DJ
Ruud Jansen een gevarieerd en smake
lijk Beatle-menue voorgeschoteld. De
toegang is gratis.
n
13
x
13
o
>e
)0
Een verrassende
traktatie
i.
1
>0
0
>0
'0
10
!5
i5
1
Hoewel dat wél de bedoeling was,
zijn niet alle Beach Boys op het ogen
blik in Nederland. Dennis Wilson is
vorige week met zijn vrouw naar Los
Angeles teruggevlogen voor „zaken” en
kleine Alan Jardine geeft er de voor
keur aan in Engeland te zomeren.
Beiden zullen wel aanwezig zijn bij de
plaatopnamen.
Zo’n vier maanden lang heeft road-
manager Bill Desemone van de B.B.’s
AMSTERDAM. „De mensen aan het
praten brengen over de wenselijkheid, of
de niet-wenselijkheid die ik weliswaar
niet veronderstel van crèches, of peu
terspeelzalen of hoe je die dingen ook
wilt noemen”. Dat is de bedoeling van de
cineast Jan Vrijman met de 40 minuten
durende film „Speelruimte” die hij zojuist
lyrisch. Daarbij komt en dat is mis
schien wat ouderwets dat iedereen op
z’n best en z’n edelst is als hij bezig is lief
te hebben. Dat is dus het fijnst om over
te schrijven. Liefde, maar ook milieube
sef”.
„Ik ben geïnteresseerd in de toekomst
en nogal egoïstisch vooral in die
van mezelf. Ik zou nog graag een paar
bergen overhouden om naar t e kijken,
maar we hebben de akelige gewoonte ze
allemaal te slechten. Al die dingen pro
beer ik emotioneel te benaderen. Ik geloof
dat het erg gezond is emotioneel te zijn.
Als we ons zelf wat meer tonen, zal dat
ongetwijfeld schelen in de hartaanvallen.
Misschien keren we dan terug tot het
begin; toen we nog niet op elkaar scho
ten”.
„Ik schrijf niet over sociale moeilijkhe
den. Politiek begrijp ik niet.- Ik kan alleen
over mijn eigen ervaring spreken. Ik hou
meer van meisjes dan van jongens, sinds
ik ontdekte dat er verschil tussen was.
Mijn leven is gemaakt door relaties, voor
al door relaties met dames. Mijn songs
zijn daardoor nogal sentimenteel. Ook al
bezing ik de schaduwzijde van de liefde,
dan nóg bekijk ik hef positief. In feite
schrijf ik voor mezelf. Daarna probeer ik
ermee te communiceren, want dat is mijn
enige en beste gereedschap”.
„De laatste anderhalf jaar zijn erg bizar
geweest. Ik had nooit gedacht dat ik
liedjesschrijver zou worden. Acteur moest
het zijn. Maar ik mocht alleen maar
slagersjongen spelen. In die rotzooi en
verveling pakte ik een gitaar en begon
liedjes te maken. Nooit gedacht dat ie
mand er aandacht aan wilde besteden.
Iemand stuurde me naar een uitgever.
Sindsdien voel ik me beter. Geluk is geen
eeuwigdurend bezit. Geluk is een emotie.
Eén veer uit de vleugel, waarmee een
vogel kan vliegen. Woede en teleurstelling
horen daar ook bij”.
De Boys uit de Verenigde Staten, die
al hun fans enige maanden geleden
verrasten toen ze twee Zuidafrikaanse
negers uit de voormalige groep „The
Flame” binnenhaalden, willen tot 15
augustus in Nederland blijven. Ten
eerste om een beetje vakantie te hou
den en uit te rusten van de vermoeien
de tournee’s dit voorjaar, maar daar
naast ook om een nieuwe LP op te
nemen, die in september zal moeten
verschijnen. Dit zal gebeuren in een
studio even buiten Amsterdam, die
wordt gevuld met eigen apparatuur die
de B.B.’s speciaal uit Amerika hebben
laten overkomen.
Debbie, de Haarlemse zangeres die
met zoveel mensen „hands gejoind”
heeft dat haar Ariola-single tot vijfde
en zesde plaatsen op de hitparades
steeg, is druk bezig zich voor te berei
den op zaaloptredens. Daartoe heeft zij
zich verzekerd van de muzikale steun
van de groep „Soft Pillow” uit Haar
lem en omstreken.
erg veel moeite moeten doen om ge
schikte huizen voor de anderen te
vinden. In die tijd had hij zelf geen
onderkomen, maar kreeg gastvrijheid
bij de Haarlemse groep John the Reve-
lator. Zijn moeite werd echter beloond:
de B.B.’s waren dik tevreden.
Carl Wilson woont aan een rustig
laantje in Hilversum, evenals „nieuwe
ling” Blondie Chaplin, die als twintig
jarige vrijgezel een gehele villa voor
zichzelf heeft. Brian Wilson houdt zich
schuil in Laren: Mike Love kruipt
ergens in het naburige Bloemendaal
rond, maar verreweg het beste is de
jongste Beach Boy, de negentiehjarige
Flame-drummer Rickey Fataar eraf
gekomen. Hij woont in een paradijs
van een huis aan de Loosdrechtse plas
sen, met boot voor de deur evenals een
gehuurde Mercedes waarmee ook de
andere Beach Boys rondtoeren.
HILVERSUM. De herziening van de
46-jarige Bioscoopwet is kennelijk na de
vergeefse pogingen i n het verleden nog
steeds een ongemeen lastig vraagstuk. Dit
concludeert de Nederlandse Bioscoop
bond in z(jn jaarverslag op grond van het
ongebruikelijke lange stilzwijgen van de
regering, die na ruim een jaar nog steeds
geen memorie van antwoord op de voor
lopige verslagen van de Tweede Kamer
heeft ingediend.
Tijdens zijn bezoek aan Nederland
slaapt hij het meest van de tijd. Voor de
repetities en de opnamen wordt hij wak
ker geschud door een van zijn lijfwach
ten. Williams is een vadsig, maar bijzon
der aardig mannetje, dat er diepzinnige
filosofietjes op nahoudt.
„Moe? Ja dat ben ik. Ik heb al vijf
nachten niet geslapen. In een vliegtuig
lukt me dat niet en toen ik uit Los
Angeles in Londen aankwam was Jimmy
Webb, een collega muziekschrijver en
vriend van mij daar ook. Veel tijd had ik
niet om met hem op stap te gaan, want ik
ben nu bezig voor de BBC met een
uitzending over mezelf. Ik kon makkelijk
even overwippen om in deze show te
zingen. In het laatste half jaar heb ik in
de States zo’n zeven eigen shows op de
televisie gehad. Er kijken dan ongeveer 40
miljoen mensen naar Dat is wel angst
aanjagend. Maar het went”.
Paul Williams zit met zijn dikke lijf
onder een slappe vilthoed voor zich uit te
mompelen. Een idool voor miljoenen
Amerikanen, een trendsetter van de popu
laire muziek. „Op de achterkant van mijn
laatste lp staat dat ik de muziek opdraag
aan hen die luisteren en aan hen, die
wachten met praten. Als mijn liedjes
geaccepteerd zijn, komt dat omdat men er
naar heeft willen luisteren”.
„Ik ben geen Gershwin. Ik kan alleen
schrijven wat ik voel en dat is soms
Gaan de Beach Boys nog wat doen
hier? Er zijn geruchten dat er een free
concert zal komen. De B.B.’s zelf, die
naar Nederland zijn gekomen omdat
de sfeer hen hier bevalt, zouden graag
in een of ander park "'en spelen.
Archeologie. Bij het bouwen van een brug
over de rivier de Tigris is bij Takrit in
Irak een unieke koperen lamp uit de
9de eeuw gevonden. Op de lamp is in
riëf het leven van Christus uitgebeeld
van de tijd van zijn geboorte tot en
met de kruisiging.
Youth for Christ, Turfsteeg, 2a, vrij
dag: de groep „Credo”; zaterdagmid
dag: groots roei- en picknickfestijn
(vooraf opgeven) en avond: groep „Salt
of the Earth” uit Beverwijk, woensdag:
afsluiting seizoen door Credo”.
Deining, Ripperdastraat 13a, zater
dag: Continental Uptight Band.
Koinonia, Bavokelder, Westergracht,
vrijdag: soosavond met platen en dan
sen.
PEN-centrale, Kanaalstraat 257, IJ-
muiden, vrijdag: groep „Serendipity”;
zaterdag: Oscar Benton Blues Band.
IN, De Weyman, Santpoort, vrijdag:
disco; zaterdag 12 uur durende Beatle-
happening van ’s-middags twee tot ’s
nachts twee uur; zondag: disco.
Donkey-Shot, A. Verherentstraat 1,
Heemskerk, zaterdag: The Relaxed
Drive-In-show; vrijdag en zondag: dis
co.
Toy-Toy, Stoofsteeg 1, iedere avond:
bar-dancing-disco.
Voom-Voom, Spaarnwouderstraat 61
vrijdag, zaterdag en zondag: drive-in-
show.
Jeugdcafé,
soosavond.
Arnoldushoeve, Hoofddorp, donder
dag: film; zaterdag: disco.
Buurthuis Koudenhorn, Koudenhorn
34. zondagmiddag: disco.
Paul Williams staat op de hoes van zijn
plaatje „Just an old fashioned lovesong”
afgebeeld met een prachtige auto. Het is
zijn speelgoed, zegt hij. Een Bugatti uit
1953. Hij houdt van oude dingen. Zijn
huis staat vol met antiek. „Oude auto’s
horen bij mijn image als machtige troon-
bestijger, een image dat vrijheid uit
straalt. Begrijp me goed, ik ben naar
Hollywood gegaan, toen iedereen vond dat
ik een degelijk vak moest kiezen. In
Hollywood werkte ik als loopjongen en
was er ontzettend ongelukkig. Daar ben ik
bovenuit gekomen”.
Water. Het Stedelijk Museum in Schie
dam houdt van 24 juni tot 14 augustus
een expositie over het water. Het mu
seum tracht met schilderijen uit diverse
perioden een contrast in de sfeer te
scheppen tussen de klassieke wijze van
het weergeven van de zee en de manier
waarop dat thans gebeurt.
ine oeacn aoys mei van tintcs naar
rechts: Carl Wilson, Al Jardine,
Ricky Fataar, Dennis Wilson, Blondie
Chaplin en Mike Love.
Broekszprijs. VARA-voorzitter André
Kloos heeft woensdagmiddag in de VA-
RA-studio te Hilversum de eerste I. B.
Broekszprijs (genoemd naar de vorige VA
RA-voorzitter) uitgereikt aan Ria Janse,
hoofd van de educatieve dienst van het
museum Boymans-Van Beuningen te Rot
terdam. De prijs, groot vijfduizend gulden,
is haar toegekend voor de wijze, waarop zij
de kunst voor een groter publiek bereik
baar en toegankelijk heeft gemaakt.
„Men kan natuurlijk stellen dat dit
risico aan onze bediijfsuitoefening inhe
rent is, doch het is wel een twijfelachtige
eer om in dit opzicht een uitzonderingspo-
site te mogen innemen” aldus de Bio
scoopbond.
Het keuringsbeleid is inderdaad op het
ogenblik op de valreep zou men kun
nen zeggen grilliger dan ooit. Het is
zeker waar dat de censuur de laatste
jaren soepeler is gaan optreden. Maar de
praktijk van het beleid blijkt toch wel in
strijd te zijn met de bewering van de
zijde der centrale commissie, dat zij zeer
tolerant is geworden tegenover sex en
bloot, doch met name ingrijpt in films die
het geweld verheerlijken of al te aan
schouwelijk uitbeelden. Een blik op de
keuringslijsten leert wel anders.
Tussen 1 januari 1966 en 1 januari 1972
werden 58 films in eerste instantie afge
keurd, maar bij herkeuring, al dan niet
met coupures, toegelaten. In zeker 40
gevallen was sex en bloot, al dan niet in
combinatie met sadistische scènes, aanlei
ding tot de aanvankelijke afkeuring. Tot
de categorie films die bij herkeuring ge
nade in de ogen van de censor vonden,
behoorden Godards Le Weekend, het Joe
goslavische meesterwerk Mysteries van
het organisme, Easy Rider en Blue Movie.
Nog langer is de lijst van films die in
dezelfde periode van zes jaren pas in
gewijzigde samenstelling toelaatbaar wer
den geoordeeld: 72. Daaraan waren dan de
nodige herkeuringen voorafgegaan, va
riërend van twee tot zes. De gewijzigde
samenstelling hield in dat de aanbieders
zelf een aantal meters voor de censuur
onverteerbare film hadden verwijderd
(soms wel met een totale vertoningstijd
van meer dan 10 minuten) en ook dan
werden nog wel coupures gelast.
Het record aantal herkeuringen staat op
naam van Schulmadchen Report, terwijl in
Robin Hootj und seine Lüstemen Mad-
chen het meest werd geknipt. Tot de
hevigste verminke films behQorde voorts
Vilgot Sjoemans Ik ben nieuwsgierig-geel.
Van deze groep werd ook het merendeel
op grond van sex-puur of sado-sex afge
keurd. In totaal werden de pas in gewij
zigde samenstelling toegelaten films met
maar liefst 6406 meter verkort, dat is
bijna vier uur projectie.
Dat de gesignaleerde soepelheid van de
censuur maar zeer betrekkelijk is, bewijst
het grote aantal films dat verboden bleef:
in de periode 1966 tot en met 1971 niet
minder dan 75, waarvan alleen al het
vorig jaar 24. Afgaande op de titels en op
wat van deze verboden vruchten bekend
is, betreft het ook hier in hoofdzaak sex-
films: naar schatting tweederde sex en
éénderde geweld.
Het gaat zeker niet alleen om zachte en
in een enkel geval harde porno: ook de
gedeeltelijk in ons land gemaakte film
Vrijheid voor de liefde van dr. Phyllis en
dr. Eberhard Kronhausen heeft zelfs na
vijf herkeuringen geen genade in de ogen
van de keuring kunnen vinden. Zolang de
volwassenen nog niet de vrijheid wordt
gegund om zelf uit te maken wat zij wel
en niet willen zien, kan kennelijk van
„Vroeger .was ik een heel bittere jongen.
Ik ben opgegroeid in de blackboard-jungle.
Mijn vader stierf toen ik 13 was. Ik
was verschrikkelijk voor mijn omgeving,
want ik dacht dat de wereld mij uitspuw
de. Overal was ik de kleinste. Pesterijtjes
hadden vaak bloedneuzen tot gevolg.
Meestal de mijne. Totdat ik besefte dat
iedereen er meer bij gebaat was als ik
een beetje liefde ging verspreiden. Ik
kreeg een doel in het leven. Dat was toen
nog een mistig punt in de verte. Nu ik
het bereikt heb, blijkt het een groot bos
te zijn. Ik weet niet waar ik nog naar toe
kan, maar ik probeer de goede richting te
bewaren. Ik heb weer zo’n punt nodig om
naar toe te leven”.
De combinatie Debbie-Soft Pillow
moet in september op volle toeren door
het land gaan jagen. „Ik ga mijn single
zingen natuurlijk” zegt Debbie enthou
siast, „en verder stukken van m’n LP,
nieuwe composities en wat werk van
Carole King. We hebben al één proef-
□ptreden achter de rug - in Leeuwar
den - en het ging boven verwachting
goed”.
Na haar plotselinge hitsucces heeft
Debbie al tv-optredens gehad in België
(2 x) en Duitsland. Frankrijk zit eraan
te komen. Wanneer komt een nieuwe
single? „Zo gauw deze uit de hitpara
des verdwenen is”, zegt Debbie.
jes van kinderen opleverde. Hij filmde
ook een „wijkraad” die over het al dan
niet oprichten van een peuterspeelzaal
discussieerde. „Dat is een stukje pseudo-
documentaire. Ik heb die wijkraad zelf
geformeerd met felle voor en felle tegen
standers met wat gradaties daar tussenin”.
Vrijman komt in zijn film niet tot een
conclusie, al laten de beelden weinig twij
fel over zijn voorkeur. Hij legt het onder
werp, vrij oppervlakkig zelfs ter discussie
en geeft met het gesprek in de wijkraad
en met opmerkingen van moeders die hun
kinderen naar de crèche brengen, handvat
ten voor het op gang brengen van ge-
spreksbi j eenkomsten.
Mogen ouders hun kinderen in die eer
ste drie, vier jaren van hun leventje dat
ze nog helemaal van hen zelf kunnen zijn,
al in een crèche onderbrengen. Of moeten
ze juist dan al „onder de anderen” wor
den gebracht?
Vrijman: „Crèches zijn geen noodzake
lijk kwaad meer. Ze kunnen juist ten
voordele van ouders en kinderen zijn. Die
eerste jaren van een mensenleven zijn een
kritische leeftijd voor de vorming van
karakter en intelligentie van het kind.
De Huif, Gen. de la Reijstraat 4,
dinsdag: De Bond; donderdag: Love
Inn.
Riverside, Spaarne 91, woensdag:1
soos; vrijdag en zaterdag: disco.
HJC, Sanderzaal, Elizabeth Gasthuis,
vrijdag: de Amerikaanse tenor-saxofo-
nist J. R. Monterose met het Hans
Dulfer trio: dinsdag: Jimmy Heath met
Cees Slinger, Jacques Schols en John
Engels.
Clubhuis Naast d’Appelaer, Dam
straat: vr. 20.30 uur groep Box 18
Deze verslagen, naar aanleiding van de
ontwerpwet jeugdfilmkeuring en het initia
tiefvoorstel van de Kamerleden Visser en
Voogd, laten blijken dat de Tweede Ka
mer het eens is over een afschaffing van
de filmkeuring voor volwassenen, maar
dat de gehele problematiek schuilt in de
strafrechtelijke en gemeenterechtelijke
gevolgen.
„Voor hen, die met de praktijk van de
huidige Bioscoopwet hebben te maken, is
deze impasse hoogst onbevredigend” aldus
de Bioscoopbond. „De handhaving van een
censuur bij uitzondering voor de film is
voor de bedrijfsgenoten een moeilijk te
verteren zaak en des te moeilijker nu er
een communis oppinio bestaat omtrent de
afschaffing van deze censuur ten aanzien
van volwassenen.”
„Het beleid van de centrale commissie
voor de filmkeuring wie zijn toch de
moedigen die in deze tijd voor een ander
durven uitmaken wat onder goede zeden
moet worden verstaan? vertoont een
golfbeweging van soepel naar streng en
omgekeerd. De inkoop van films is een
uiterst riskante aangelegenheid, omdat 05
de keuringsuitslag onder de gegeven om
standigheden in menig geval geen peil is
te trekken en bij afkeuring belangrijke
financiële verliezen worden geleden.”
De IJmuidense PEN-centrale blijft
haar bezoekers verrassen met poppro-
gramma’s van niveau. Vorige week
„Earth and Fire”, nu de Oscar Benton
Blues Band, altijd goed voor een jui
chend bluesfeestje. Zaterdagavond zijn
ze er: meester Oscar Benton himself,
pianist Barrelhouse Bailey, drummer
Jay Walker, basgitarist Gus la Porte en
gitarist John la Porte.
Vrijdagavond treedt de groep „Se
rendipity” op, een vrij nieuwe en onbe
kende formatie met een zeer eigen
geluid, opgebouwd uit jazz- en bluesin-
vloeden.
zijn. Waarmee de censuur zich en passent
een oordeel aanmatigt over werk en stre
ven van de Kronhausens en hen als
pornografen te kijk zet.
ten die in die tijd ontstaan, blijven een
kind in zijn verdere groei achtervolgen”.
Vrijmans film helpt het onderwerp voor
discussie klaar te leggen. Na het zien van
die film begint het „werk” voor de toe
schouwer eigenlijk pas.
H Mr”)
j
•>f r
4
7