Koopman bakte zelf duur Haags porselein (VROUW DE GEKKE MEIDEN VAN HET AMSTERDAMS CONCERTGEBOUW Sinaasappel liefdessymbool recht op de af h ZATERDAG 24 JUNI 1972 16 Erbij Vrouwelijkheden Schuscha Chaya Hondeleven Gootje Teuntje Te harmonisch Oma Liz Teddy (Van een medewerkster) Vijf van de zes „gekke meiden" op de kiek. Van links naar rechts: Teuntje, Schuscha, Chaya, Teddy en Gootje. eethuis PETRA WASSENBERGH-CLARIJS ’WWWVWWWWWWWWWWWWWWWWW' de ff I Teuntje de Haan, gekleed in diverse jurken met verschillende lengtes en een hemelsblauwe fluwelen jas, is 22. Ze woont in de hoofdstad en bezoekt de meeste concerten, maar gaat verder weinig uit. „Ik maak zelf muziek en ben bezig een zang- en dansgroep van de de De 21-jarige Schuscha komt uit Ber lijn en vertoeft sinds driekwart jaar in Amsterdam, waar ze welwillend in het selecte damesgezelschap werd opgeno men. Samen met haar vriendin Teddy Blümchen drijft ze een makrobiotisch restaurant. Al gauw na haar aankomst in Holland vond ze de weg naar het tweedehands klerenzaakje van Marijke in de Bethaniënstraat, waar ze haar hele garderobe vandaan haalt. Een paar porseleinen kopjes uit de achttiende eeuw. Echt Haags por selein gemaakt in de fabriek van de Duitse koopman Anton Lyckert. Waarschijnlijk hebben de kopjes deel uitgemaakt van een heel thee servies zoals er toen vele zijn ge maakt. en ze popfestival in Kralingen de eerste die de borsten bloot gaf en daarmee haal de ze veel kranten. Vooral Chaya’s schoenen verdienen speciale aandacht: zwarte suède gevallen met sleehakken van minstens veertig jaar geleden. „Die komen uit het kledingdepot van het Leger des Heils. Daar kunnen arme mensen goedkoop kleding krijgen”. ELIZABETH Taylor is nu 40 jaar, heeft 41 films gemaakt, vijf echtgeno ten gehad en intussen ook nog vier kinderen ter wereld gebracht. Na al die beslommeringen moest volgens La- meer die soms naar er een hoofdstad arriveert, die zich bij groep aansluit. Ze hebben geen vast beroep en meesten kunnen hun bezigheden nietz duidelijk omschrijven. Ze maken mu ziek, staan soms model voor foto’s waarvoor niet de geijkte modeltypes nodig zijn, doen mee aan experimente le theaterprodukties, werken in macro biotische eethuizen. Aan kleding kun nen ze weinig geld besteden, maar van het Waterlooplein, bij tweedehands klerenzaakjes en uit het kledingdepot van het Leger des Heils weten ze prachtige exemplaren van oude jurken, schoenen en hoeden bijeen te garen. VAN HET laatste zijn hier een paar kopjes afgebeeld, die een poos geleden te koop waren bij de kunsthandel J. Denijs te A’dam. Een vrij eenvoudige decoratie van bloemen, losjes er op gestrooid in de meest verfijnde kleu renrijkdom, waarvan de achttiende eeuw het geheim heeft gehad: rood, groen, blauw, lila, roze, geel, oranje, bruin, alles in tere tussentinten; de tekening heel luchtig, speels en toch heel zorgvuldig. Waarschijnlijk hebben deze kopjes deel uitgemaakt van een der theeserviezen, waarvan er zoveel Je zou ze „de groupies van het Concertgebouw” kunnen noemen ,want waar de muziek is, daar zijn ze. Maar dan wel groupies van klasse ,want ze zijn er bepaald niet op uit om met de eerste de beste popmuzikant in aanra king te komen. Ze zijn het roerend met elkaar eens dat de meeste musici knap lelijk en ongemanierd zijn. Nou ja, als er eens een mooie jongen tussen zit, ja dan.... Aanvoerster is Laurie Langenbach, die zo’n jaar of zes geleden haar naam in de popwereld vestigde door haar puntige interviews met pop (toen nog beat)-groepen in Aloha (toen nog Hit week). Ze is een Dolle Mina van het eerste uur en werkt wel eens mee aan televisiedocumentaires van de VARA. Om haar heen zwermt een min of vaste kern van vijf, zes meisjes, wisselt doordat er iemand het buitenland vertrekt of omdat leuke buitenlandse meid in dies’ Home Journal haar „gelukkigste” rol nog komen: die van grootmoeder. HET BLAD mocht haar, onder su pervisie van zoon Michael Wilding, va der van het kleinkind, in kleuren foto graferen met kleindochter Leyla van zes maanden, van wie Elizabeth zegt: ..Deze baby is zo mooi dat ik mijn gevoelens voor haar gewoon niet onder woorden kan brengen”. Echtgenoot Ri chard, inmiddels al aardig grijzend aan de slapen, voegt hieraan nog toe dat hij nooit aan zijn Elizabeth denkt als aan „een grootmoeder”. zijn gemaakt. Zoals trouwens heel veel gebruiksgoed: eetserviezen, wasstellen, bloempotten, vazen, parfumhouders, wierookbranders, kandelaars, inktstel- len e.d. Geen snuisterijen, zoals beeld jes: door gebrek aan modelleurs mis schien? Behalve bloemfiguren, amortj es en engeltjes, koppen in medaillons en, wat elders zelden wordt aangetroffen, groentes. WAS HET Haags porselein al kost baar, toen het nieuw was, de stukken die nu haast twee eeuwen hebben overleefd zijn het des te meer. Veel is in verzamelingen, van musea en parti culieren opgenomen. Toch duikt er tel kens nog wel eens iets op, bij anti quairs, op veilingen waar het grof wordt verkocht aan hen, die voor iets unieks graag wat over hebben. VIJFTIEN MILJOEN Amerikanen lijden onder het ongemak van galste nen. Per jaar laten vijf miljoen inwo ners van de VS de lastige stenen via een operatie verwijderen. Die galsteen operatie zal, volgens de medische ru briek van Ladies’ Home Journal, mis schien in de toekomst niet meer nodig zijn. In een grote Amerikaanse kliniek heeft men zeven vrouwen, die aan galstenen leden met speciale medicij nen behandeld: bij vier van hen bleken daarna de stenen geheel of gedeeltelijk weggesmolten”. Zonder al te voorbarige conclusies te willen trekken, geloven de betrokken artsen toch wel dat ze op het spoor zijn van een doeltreffend en veilig middel om galstenen zonder de klassie ke operatie te verwijderen. een man of negen uit te werken”, zegt Teuntje, die vorig jaar in de Amster damse popgroep OPMC (spreek uit: Opium C) zong. Ze is op tournee geweest met het internationale theater gezelschap The Rainbow Gipsies een soort living theatre. De jas die ze aan heeft, komt uit Turkije, de jurken van het Waterloo plein en de band met struisveren heeft ze met een ander meisje geruild. Teuntje’s wangen en voorhoofd zijn beplakt met zilvergroene sterretjes en glitter. „Soms kom ik wel met popgroepen in contact, maar ik ben er niet op uit”, zegt ze. Als ze genoeg van Amsterdam heeft, mag ze graag naar „the country” gaan, naar Friesland, waar vrienden een boerderij hebben. Dat komt wel overeen met haar muzikale favoriet: The Incredible Stringband; een relaxte country-groep. BIJ VRIJWEL ieder popconcert dat in de Amsterdamse poptempel het Concertgebouw plaatsvindt, zorgt een select groepje meisjes voor speciale luister. Te midden van het bont-geklede volkje weten ze zich altijd te onderscheiden. Kleding, haardracht en houding zijn zo karakteristiek, dat het ge zelschapje voor iedere geregelde concertbezoeker een vertrouwd beeld vormt. Nu eens bewegen ze zich, gekleed in ouderwetse avond jurken, statig en ongenaakbaar door de gangen van het gebouw, dan weer staan ze gestoken in kinderlijke kledij giechelend als bakvissen in een hoek van de foyer, of zitten ze spinnend van tevredenheid op de voorste rijen in de zaal en verheffen zich nu en dan om even een ontspannend dansje te maken. Kortom, ze weten altijd wel iets te bedenken waar door ze aller blikken trekken. Blonde, langharige Godelieve Claes- sens (roepnaam Gootje) is zeer in haar nopjes dat ze voor niets het gebouw in kwam. „Het is wel duur hoor als je altijd een kaartje moet kopen. Ze zou den ons eigenlijk speciale reductie moeten geven”, zegt de 29-jarige Am sterdamse. Haar ogen zijn rose opge maakt ,wat haar een tragische aanblik geeft, de lippen felrood aangezet in dezelfde kleür als de superdik gezoolde klompen van rood suède, die ze van een recente trip naar Londen meenam. Kleding haalt ze in tweedehands- zaakjes maar het is haar nog nooit gelukt iets op het Waterlooplein te vinden. „Dat zal mijn lot wel wezen”. Godelieve heeft geen beroep. „Ik heb gestudeerd, wat rondgekeken in Lon den, waar ik het wel zag zitten en in Amerika, waar ik het absoluut niet zag zitten en doe nu mijn eigen dingetjes”. Dat houdt o.a. in dat ze wel eens model staat, waarmee ze zelfs eenmaal, gewikkeld in de Nederlandse vlag, op de voorpagina van de Nieuwe Revue terecht kwam. Haar voorkeuren op muziekgebied zijn: Neil Young, Spirit, Rory Gallagher en David Bowie. HET WAS geen eenvoudige onderne ming. De benodigde klei moest worden aangevoerd en buitenlandse vaklieden moesten worden aangetrokken. Maar er kwam Haags porselein, een schitte rend produkt, hoewel duur, toen al. Toch grif verkocht aan mensen met smaak en kwaliteitsgevoel. Lyckert stierf en de zaak kwam aan zijn zoon, die zich baron Van Lyckert noemde en die meer in beslag genomen werd door zijn romance met een uit het klooster gevluchte adellijke dame - met wie hij tenslotte huwde - dan door de fabriek. Die verliep en het werd wederom uit sluitend decoreren van geïmporteerde stukken. Totdat in 1790 ook dat niet meer ging en het bedrijf ophield te bestaan. Een tijd van 14 jaar dus. Maar met een prachtproduktie van drieërlei soort porselein: Duits werk, uit Meissen en uit Ansbach-Brugsberg; Doorniks porselein, dat van een andere samenstelling is dan het Duitse, anders van kleur ook, meer crème-wit en dat zacht porselein of paté tendre genoemd wordt. En ter plaatse gemaakt, echt Haags porselein. ONDANKS HET feit dat de Engelsen oekend staan als de grootste dierenlief- nebbers van deze wereld, hebben toch heel wat honden ook in Groot-Brittan- nië een hondeleven in de slechte zin van het woord. Volgens het weekblad Woman zijn er in 1970 19.000 honden gebruikt bij experimenten ten behoeve van de vivisectie Volgens schattingen ligt het aantal honden, dat jaarlijks op straat wordt gegooid of mishandeld en op zeker ogenblik noodgedwongen wordt afgemaakt, niet ver van één miljoen. Het meisje dat de schilderachtige naam Schuscha Lila Stemenfroh draagt, heet in werkelijkheid Roswitha Kulessa, zegt ze. Ze ziet er met haar paars omrande ogen en blauw geverfde lippen enigszins angstaanjagend uit. maar heeft in haar welgemeende po gingen Nederlands en Engels te spre ken iets ontroerends. Je zou Chaya Perdeck, Poolse van origine maar sinds jaren woonachtig in Amsterdam, ouder schatten dan haar 20 jaren. Ze is een indrukwekkende verschijning in haar zwarte strapless jurk met tulen en gitten en zilverom- rande zonnebril met zwarte glazen. „Ik heb niet zo’n behoefte aan con tact met de musici die hier spelen”, zegt ze. „Ze zijn grof en onaantrekke lijk —de uitzonderingen daargelaten en bekijken je of je een koe bent. Ze denken dat ze iedereen kunnen versieren, maar als er iets gebeurt, gaat het wél van mezelf uit”. Sinds drie jaar is ze te vinden bij de meeste popconcerten. Beroep „Ik ben actrice en danse res” schertst ze. „Nou ja, ik doe wel eens mee aan experimenteel toneel. Ik speelde mee met de nieuwe Komedie in De Box”. Chaya was tijdens het HET OOIEVAARTJE, dat we onder op de kopjes zien, is het merk, altijd is blauw opgebracht. Op de authentieke stukken staat het onder de glazuur, op de andere er overheen, wat logisch is, omdat het in dat geval later werd aangebracht. Op de Duitse stukken ko men soms voor een A of de twee gekruiste zwaarden van Meissen en het Doorniks heeft wel eens een schrijflet ter J; dit is een vormersmerk. Bij dit porselein is erg veel serviesgoed, mooi van vorm, dat dikwijls al een versie ring had in een effen stralend blauw, waaraan dan de meerkleurige Haagse decoratie wordt toegevoegd. Gouden randen zijn er ook. op alle drie de soorten. Sinaasappelen bezitten liefde-op- wekkende eigenschappen. Tenminste, volgens de oude Chinezen Op oude schilderijen, wandtapijten, beeld houwwerken en op porselein werden duidelijk citrusvruchten als liefdes symbolen afgebeeld. Ook in liefdes verzen en in poëzie werden sinaasap pelen bezongen. Zelfs de geharnaste ridders van een paar eeuwen terug, plaatsten een mandje sinaasappelen voorop het zadel van hun paard om dat naar hun ge liefden te brengen. De Portugezen wa ren van oordeel dat deze vruchten een magische kracht hadden door hun ge nezende werking. Een feit is dat door het hoge vitamine C gehalte in sinaas appelen deze vruchten een genezende kracht hebben. Algemeen wordt nu aangenomen dat sinaasappelen, mandarijnen en grape- fuits uit China stammen. Citroenen vinden hun oorsprong in India. HET WAS in vroeger jaren een hele gebeurtenis als het kermis was, vooral toen zij nog een soort jaarmarkt was, waar de mooiste dingen van heinde en ver geïmporteerd, te koop waren. Er werd het hele jaar naar uitgekeken, je leefde er naar toe, je spaarde ervoor. De dochter van prins Willem V kocht de japonstoffen voor haar uitzet op de Haagse kermis, die door de stadhouder geregeld werd bezocht. Misschien heeft hij, liefhebber als hij was van mooie dingen, er wel eens porselein gekocht aan de kraam van Anton Lyckert, een Duits koopman, die rondreisde met Duits porselein. REIZEN MET zo’n breekbare en toenmaals erg dure koopwaar was een riskante onderneming met de slechte transportmiddelen en hobbelige wegen van vroeger. Er was altijd veel breuk en dus schade. Daarom koos Lyckert tenslotte een goedkoper produkt: por selein dat nog. niet was afgewerkt, namelijk nog niet van versiering voor zien. De decoraties liet hij er zelf op aanbrengen. Maar op die manier kon hij natuurlijk niet blijven rondreizen maar moest hij een bedrijf stichten. Daarvoor koos hij Den Haag, de hof stad met rijke inwoners van verfijnde smaak en uit op de nieuwste snufjes. Want porselein van Europese makelij was altijd nog een betrekkelijke nieu wigheid. Maar om een bedrijf te stich ten moest hij Haags burger worden, wat in 1776 ook gebeurde. HET BESCHILDEREN van porselein werd met de hand gedaan, niet met verf, maar met metaaloxyden. Daarna werden de stukken in een matig war me oven, een zogenaamde moffeloven, op de stukken gebakken. Verscheidene van de decorateurs die Lyckert in dienst had en waarvan het aantal tus sen de 20 en de 30 bedroeg, waren Duitsers. Al gauw begon Lyckert er over te denken om een complete por seleinfabriek op te richten, een kostba re installatie, waarvoor hij een obliga tielening uitgaf, waarop de stadhouder intekende. Schuscha Lilia Stemenfroh een makro biotisch eethuis op de Nieuwmarkt drijft. Haar kleding komt van de vlooien markt. Soms laat ze wat naaien regelmatig ruilt ze kleren waar genoeg van heeft tegen iets waar een vriendin op is uitgekeken. Teddy, die een heel klein beetje op Stones-gitarist Keith Richard lijkt ,is ook een tijdje in Parijs geweest, maar vond het daar „schlimm”. In Holland voelt ze zich gelukkig, verheugt zich altijd op de popconcerten, maar vindt de musici doorgaans te lelijk om moeite voor te doen. De Duitse 21-jarige Teddy Blümchen Irgendwo heet eigenlijk Teddy Blümchen, maar kreeg er de toevoe ging Irgendwo aangeplakt omdat ze „irgendwo wo’s schön ist” te vinden is. Kwam een jaar geleden van het Duitse platteland naar Amsterdam, waar ze nu samen met de eveneens Duitse OP LOUTER rozegeur en mane schijn kan een huwelijk blijkbaar ook niet gedijen. In het Duitse blad Jasmin schrijft de 30-jarige Christiana Diet- holz: „Al deze jaren is mijn man attent en lief voor mij geweest. Er was nooit ruzie en maar zelden ergernis. Nooit deed hij iets zonder het mij tevoren te vragen. We hielden van elkaar, maar het was een liefde zonder bergen en dalen. Misschien heb ik Robert daarom zo vaak bedrogen. Ik weet geen andere verontschuldiging. Ik schaam me, ik ben ongelukkig en ik zie geen uitweg.” En daarom wil Christiane (acht jaar getrouwd ge weest) nu van haar man scheiden met als ongebruikelijk motief dat haar huwelijk voor haar té harmonisch was. ■yi. i'wj

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 16