Unieke positie in Europese avant-garde
SINFONIA VAN BERIO
EEN
MEESTERWERK
Heinrich Schütz met
koorzang herdacht
Kuis masochisme in werk
I
NOS vergadert
openbaar
Texoro shirts
„Lulu” gaat mank
a
van Fires of London
praktijken kenmerkt alle drie de werken
van Maxwell Davies. Ze gaat al een
stapje verder in „l’Homme armé” dat hij
schreef uitgaande van een 15e-eeuwse
mis. Ongehoord knap laat Maxwell Davies
de overgang van de middeleeuwse sfeer
naar een modern muziekidioom voltrek
ken. Op het toneel verschijnt een non,
gespeeld door de acteur Murray Melvin.
Als een vervoerde mystica zegt hij enige
Latijnse teksten. Plotseling rukt hij zich
de kap van het hoofd en snelt de zaal uit.
Waarop de spinet-bespeler zich naar een
piano spoedt en daar de laatste noten
aanslaat.
Geen frisheid
de natuur, dan
maar
natuurlijke frisheid uit een potje
in
EXAMENS
MAXWELL DAVIES IN HOLLAND FESTIVAL
Werk van Hinze
en Porcelijn
in première
8
BELANGRIJKSTE VOORLOPER VAN BACH
PROJECT VAN TONEELSCHOOL
ZATERDAG 24 JUNI 1972
1
tot f 10 000,-
HET ZAL U bijwijlen wel net
zo vergaan als mij; het wordt al
lengs steeds moeilijker om ergens
nog wat frisse lucht te happen,
zeker in onze geïndustrialiseerde
randstad. Als u tot de sportieve
gedachte komt eens een stevige
duin- of strandwandeling te gaan
maken en het ongeluk wil dat de
windrichting u niet welgezind is,
dan doen de uitbraaksels van al
lerlei soorten bedrijven je bijkans
naar adem snakken. Hoe effectvol
op den duur ons „Ho, ho, ovens
dicht. Dit gaat ons te ver. Ons
milieu wordt hoe langer hoe meer
verpest”, ook moge zijn, ondanks
deze hartekreten en eventueel bij
komende spandoeken, moeten wij
tussen de bedrijven door niet ver
geten ook nog wat extra aandacht
aan onszelf te besteden. Dat kan,
en waarom ons niet eens verzorgd
met die preparaten waarin nog een
vleugje natuur is verwerkt?
ERSOONLIJKE
■mb eningen
West Holland Bank Den Haag
X^er,'JkSoege\... dus altijd korrekt
Consumentenbond krijgt
Gouden Bandenwipper
ROTTERDAM.
Het programma
van het Rotter
dams Philhar-
monisch Orkest
donderdagavond
in de Doelen te
Rotterdam bevatte uitsluitend wer
ken van Luciano Berio, die ontstaan
zijn in de laatste vier jaar. Sterker
dan ooit heeft Berio, die het concert
zelf leidde, met deze vier stukken,
waarvan er drie premières beteken
den voor Nederland, zijn hoge niveau
aangetoond en zijn welhaast unieke
positie onder de Europese avant-gar-
disten, voor zover we de generatie
van de twintiger jaren nog als zo
danig mogen betitelen.
-v» :r - r-wrjj,-J7 T-
WIM WITTEMAN
J. H. MOOLENIJZER.
BÉ TER MAAT.
WVVVVVVVVVVVVVVVVUWVVMVVVVVVVUVVUVUUVMVU
naar
JAC HEIJER
ADVERTENTIE
ADVERTENTIE
Meer dan de helft van zijn werken is
tijdens zijn leven in druk verschenen,
waardoor hij internationale bekendheid
verkreeg. In 1628 vertrok hij opnieuw
duktén een olie (Huile Solaire) en de
Crme Ultra-Solaire toegevoegd.
Kont. Heemstede loon van Insulindc 1
Telefoon 023-284027
In de Lancöme familie behoort de
dagcrème tot de kleinste loot aan de
stamboom. De lichtgetinte Bienfait du
Matin heeft nu een donkergekleurd
zusje gekregen, die met de naam Sport
hoogstwaarschijnlijk als een sportieve-
ling de wereld door moet gaan.
AMSTERDAM. The Fires of London
is een kleine groep musici, die moderne
muziek speelt en zich daarbij toelegt op
theatrale aspecten. Ze bracht gisteren
voor het Holland Festival in de Brakke
Grond drie werken van Peter Maxwell
Davies, een 38-jarige componist die zelf
twee composities dirigeerde.
Men had het programma goed opge
bouwd. Het ensemble begon met een can
tate van Buxtehude. Niets aan de hand,
keurige religieuze muziek met een echte
sopraan. Maar opeens wordt het gekeuvel
van Buxtehude onderbroken voor een
brokje moderne muziek: plukjes op de
snaren, valse strijkjes, wat geluidjes op de
fluit. Het valt bij Buxtehude net zo uit de
toon als het gemeen-rode hemd en de
smalle broekspijpen van de kale, maar
toch langharige violist. Maar eer je de
grap of is het wel een grap?
door hebt, pakt de sopraan weer uit met
het slot-alleluja van de cantate.
De liefde-haat-spotternij met religieuze
Het was een vreemd stel. Ik wijt dat
„vreemde” aan de omstandigheid, dat ik
van het vasteland ben en zij eilandbewo
ners zijn. Vreemd vind ik die zeer Brits
aandoende combinatie van tegenstrijdig
heden. Het is bloedserieus en toch iro
nisch; kuis en toch pervers; aangenaam
en toch heeft het iets engs.
Het bestuur heeft zich tevens gebogen
over de begroting, waarin enige wijzigin
gen zijn aangebracht. In verband met de
nieuwbouwplannen en de ononderbroken
doorgang van de bouw is de storting in
het bouwfonds verhoogd van 16,4 tot 50
miljoen gulden. De uurbedragen zijn met
12,2 percent gestegen, hoewel de NOS de
regeringscommissaris om een verhoging
van 14,4 percent had gevraagd. Per uur
wordt voor Hilversum 1 en 2 1245 gulden
beschikbaar gesteld. Hilversum 3 krijgt
522 gulden per uur. Het uurbedrag voor
de televisie is vastgesteld op 16.045 gulden,
terwijl de kleurentoeslag 2380 gulden be
draagt.
De besparingen, zoals de regeringscom
missaris die heeft aangebracht belopen
voor de gehele omroep 1.3 miljoen gulden.
Er is tevens een beperking aangenomen
voor het dannemen van personeel. Dat
mag de 750.000 gulden niet overschrijden.
Het betekent dat een aantal vacatures
niet wordt vervuld, nlterne verschuivin
gen zijn wel mogelijk.
Al met al resteert de NOS nog een
tekort van 56 miljoen, dat uit de reserves
moet worden gehaald. Daar zit echter nog
zo’n 70 miljoen gulden in. De NOS kan
zich het volgend jaar niet nog een tekort
permitteren, aangezien de liquiditeit van
de organisatie dan ernstig gevaar loopt.
DR. N. G. PAYOT heeft ter comple
tering van zijn Ligne Héméra een Lait
Démaquillant toegevoegd, die evenals
de andere Héméra-producten op basis
van het activerend Ribo-celkernzuur is
vervaardigd. De reinigingsmelk bevat
tevens biologische oliën, Hamamélis-
extracten en allerhande verzachtende,
hydraterende en verfrissende stoffen.
U kunt de melk het beste met de
vingertoppen op gezicht en hals uit
smeren en daarna met een stukje wat
ten met Lotion Tonique Héméra afne
men. Deze behandeling kan men het
beste ’s morgens en ’s middags herha
len.
De zonaanbidsters kunnen zich met
behulp van Dr. Payot zorgeloos door
de koperen ploert laten bestralen. Voor
iedere huid, ook voor de tere kinder
huid, zijn er aan de zonnebrandpro-
Wat wil men nu eigenlijk bij de toneel
school: vaktechnieken leren of een (op de
maatschappij gerichte) theaterpersoonlijk
heid vormen? Onder de spelers, van wie
een paar met dit stuk eindexamen doen,
zitten enkele interessante persoonlijkhe
den. Maar die komen er niet uit in „Lulu”.
Ik heb eerdere voorstellingen gezien,
waarin ze veel beter tot hun recht kwa
men. Vier jaar geleden al, toen ze nog in
de eerste klas zaten, in het Dada-pro-
gramma (met het roemruchte goudvisje),
vervolgens in .Salomé” van Oscar Wilde
alle zangpedagogen in een groot gebouw,
en dan een bom erop”).
Zoals gezegd waren er voorts drie pre
mières. „Chemins He” (1972) werd in de
recente versie geschreven voor bas-klari-
nettist Harry Sparnaay (winnaar dit jaar
van het Gaudeamusconcours) en kwam
bij eerste beluisteren zeer virtuoos, maar
enigszins onrustig over. Als je een baskla
rinet zo hoort bespelen, vraag je je overi
gens wel af, waarom er ooit een saxofoon
uitgevonden moest worden.
Voorts „Bewegung II”, een zeer fraai
statisch inpressionistisch werk, waarin
bariton Claudio Desderi een enigszins
monotone zangpartij te zingen had, die
mijns inziens iets teveel verloren ging in
de prachtige orkestklank: waarschijnlijk
een fout van de technici, die juist bij de
Swingle Singers voor uitstekende klank
verhoudingen wisten te zorgen.
„Ora” tenslotte werd geschreven in 1971
in opdracht van het Detroit Symphony
Orchestra. De Swingle Singers hebben er
een dankbare partij in. Vooral het sensuele
geluid van Christiane Legrand wordt
meesterlijk uitgebuit, terwijl de mannen
stemmen met vooral gesproken teksten
een zeer functionele betekenis hebben in
de structuur van dit werk, dat als geheel
van hetzelfde hoge niveau bleek te zijn
als de Sinfonia.
Beter tot hun recht kwamen de Drie
Motetten uit de Beistlicshe Chormusik
(1648), die alleen door het Kamerkoor
werden gezongen. De beide koren brach
ten vervolgens het „Unser Herr Jesus
Christus” op indrukwekkende wijze ten
gehore. Hierna droeg Felix de Nobel de
leiding over aan Marinus Voorberg en
nam zelf achter het orgel plaats. Het
NCRV-koor zong drie motetten uit „Can-
tiones Sacrae”. Het was jammer dat de
orgelbegeleiding niet harmonieerde met de
zangstemmen, dit lag natuurlijk niet aan
Felix de Nobel, maar aan de over-akoes-
tische eigenschappen van de kerk.
Tot slot werd het groots opgezette eer
ste Magnificat uitgevoerd. Het gehele zin
gende gezelschap had hiertoe met de con
trabassen plaats genomen op de galerij.
De overige instrumentalisten, het orgel en
de solisten waren beneden opgesteld. Dit
bleek een groepering te zijn die veel meer
voldeed. Het is echter onbegrijpelijk, dat
men het nodig had geoordeeld om de
begeleiding te laten spelen door krasserige
barok-violen en nogal vals klinkende ba-
rok-trombones. Dit is hinken op twee
MISSCHIEN IS UW cosmetica-voor-
raadje aan een aanvulling toe en wilt
u juist van die gelegenheid gebruik
maken weer eens wat nieuws te probe
ren. Wel, ik heb u vandaag met een
aantal van de nieuwste preparaten in
kennis gebracht, wellicht is er iets van
uw gading bij.
voor enige jaren naar Venetië, dat in die
jaren als het Mekka der muziek gold.
Duitsland werd geteisterd door de dertig
jarige oorlog en het muziekleven was
dermate ontwricht, dat Schütz zich ge
dwongen zag ook enige tijd in dienst te
treden van koning Christian VI in Kopen
hagen. Na de oorlog spande hij zich
enorm in om het muziekleven aan de
hoven in de Lutherse delen van Duitsland
te herstellen. Hij componeerde in hoofd
zaak voor het koor van de hofkapel in
Dresden. Het concert werd geopend met
het „Deutsches Magnificat”, dat Schütz in
1671 voltooide. Het is zijn laatste werk
geweest. Geheel in de stijl van zijn leer
meester Gabriëli componeerde hij dit
tweede Magnificat voor twee vierstemmi
ge koren. Het Kamerkoor van Felix de
Nobel en het Vocaal-ensemble van Mari
nus Voorberg waren naast elkaar opge
steld in het schip van de kerk tegenover
het orgel. Een beter effect was wellicht
bereikbaar geweest door de koren tegeno
ver elkaar op te stellen, nu ging de
contrastwerking grotendeels verloren in
de dooreenvloeiende klankenmassa.
AAAAAAJVUVtAAAAAAAAAAAAAAAAAAA/VSAAAAAA Haar modejournaal WWIAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAMMAAAA
Nu de nagellakken en de lipsticks.
De eerste nagellak kreeg de naam
Lima toebedeeld en is een donkere
abrikooskleurige crème lak, die voor
treffelijk harmonieert met de nieuwe
lipstick Sport. De andere helft van het
kleurige duo is een parelmoerlak, die u
als een heldere abrikoos toelacht en
dat in combinatie met de lipstick Jazz
maakt u tot een fleurig, flitsend
vrouwspersoon.
AMSTERDAM. De voorstelling van
„Lulu” (van Alban Berg naar Frank We
dekind) door leerlingen van de Toneel
school in het Mickerytheater hinkt op
twe.i gedachten en mislukt daardoor. Er is
een circusachtige proloog en de speelsce-
nes worden afgewisseld met enige acroba
tiek- en jongleer- toeren. Daaruit zou je
kunnen opmaken dat de spelers zelf met
Jan Joris Lamers aan kop vorm aan de
voorstelling hebben willen geven. Maar de
eigenlijke speelscenes worden in de alou
de theatrale speeltrant geacteerd in regie
van Johan Greter met bewegingsadviezen
van Max Dooijes.
Jongleren doen ze heel aardig, maar de
geviaagde speeltrant zijn de spelers niet
meester. De soms pathetische dialogen vol
fin de siècle-termen („Ik verzoek u haar
van uw grofheden verschoond te houden”)
komen er ladhwëkkend uit en een sigaar
tje omsteken kunnen ze niet. Sommige
toeschouwers menen dat het allemaal iro
nisch bedoeld is, maar dat zou met verba
zen, uit de programmatoelichting blijkt
dat men zeer serieus aan de intepretatie
van het stuk heeft gewerkt. Van olijkheid
geen spoor.
HILVERSUM. De Nederlandse Con
sumentenbond krijgt woensdagmorgen 28
juni de „Gouden Bandenwipper”, een on
derscheiding van de redactie van „spreek
buis”, het personeelsblad van de Neder
landse Omroep. De Consumentenbond
krijgt de prijs voor de „meest originele"
oplossing voor het probleem rond de om
roepbijdragen: „kijk- en luistergeld alleen
omhaog als de „Ster” verdwijnt”.
Vorige winnaars van de „Gouden Ban
denwipper” waren onder meer: de makers
van de Fred Haché show voor hun stre
ven naar „kwaliteit ongeacht de waarde
ringscijfers’ ’en de Evangelische Omroep,
onder meer als bewijs van welkom bij het
bereiken van de C-status.
SIMPELE VELDBLOEMETJES en
planten gebruikte HARRIET HUB
BARD AYER voor vijf verzorgingspro-
dukten, die onder de naam Flor Ayer
op onze vervuilde wereld werden los
gelaten. Stof, rook en uitlaatgassen, die
de huid verstikken, schrikken zich het
ongeluk als ze Flor Ayer op uw snoet
ontdekken. Ze krijgen dan gewoon
geen kans om iets slechts met uw huid
uit te halen. Ingrediënten als meidoorn,
donderkruid, kaasjeskruid, witte do-
venetel en salie regelen de bloedcircu
latie, vernauwen de poriën, verzachten
en kalmeren de huid, geeft deze even
eens veerkracht en stimuleer^ haar ook
nog.
Om te reinigen is er de Demaquil-
lant Gel, ter verfrissing de Tonique
Fraicheur, als dagcrème de Crème Mati
nal en voor de nacht Crème de Nuit
Beauté, waar u een snoezig gezond roze
kleurtje van krijgt. En dan om één
keer per week toe te passen eeh mas
ker (Masque Fraicheur), een complete
schoonheidsbehandeling, die uw huid in
een geweldige conditie houdt. Voordeel
van djt masker is de vleeskleur, zodat
u het nagenoeg op ieder uur van de
dag zonder dat de „concurrentie”
het in de gaten heeft kunt opbren
gen.
DEN HAAG. Driehonderd jaar gele
den - op 6 november 1672 - overleed te
Dresden de zeer bekwame hof-componist
Heinrich Schütz. Gisteravond werd in de
Lutherse Kerk te zijner ere een herden
kingsconcert gegeven door het Nederlands
Kamerkoor in samenwerking met het
NCRV. Vocaal Ensemble.
Schütz is ongetwijfeld de belangrijkste
voorganger geweest van Johann Sebasti
an Bach, die dertien jaar na de dood van
Schütz geboren werd. Hoewel Schütz in
tegenstelling tot Bach nooit in kerkelijke
dienst is geweest, heeft hij bijna niet
anders dan religieuze muziek gecompo
neerd. Zijn nagelaten werk omvat onge
veer vijfhonderd geestelijke composities;
het aantal wereldlijke werken is klein.
Hij schreef uitsluitend voor koor, instru
mentale werken van hem zijn niet be
kend. Hij werd in 1585 in Thüringen
geboren. Zijn buitengewone muzikale be
gaafdheid bracht hem al op drieëntwintig
jarige leeftijd in Venetië, waar hij van
DEN HAAG. In het kader van het
Hol’and Festival zijn vrijdagavond in het
Scheveningse Circustheater twee muziek-
premières uitgevoerd. Jazzfluitist en
Componist Chris Hinze was verantwoorde
lijk voor zijn „live music now”, de diri
gent en avant-garde-componist David
Porcelijn bracht voor de eerste maal
„confrontations and indoctrinations” voor
het voetlicht.
Meer dan 50 musici werden ingescha
keld voor Hinze’s project. In dit werk zijn
dri1 groepen - jazzkwintet, jazz big band
en ensemble - tot één orkest samenge
voegd, waarmee drie karakters werden
geïntegreerd tot een totaliteit. David Por
celijn is uitgegaan van het eigen karakter
van iedere groep. Daarbij vinden confron
taties plaats die elkaar tegelijkertijd in
doctrineren. De medewerkenden vrijdag
avond waren: De Chris Hinze Combinati
on, het Radiokamerorkest, het Gaudea-
mu .quartet en een big band combination.
De muzikale leiding berustte bij David
Porcelijn, Chris Hinze en Dolf van der
Linden. Solistische bijdragen werden gele
verd door Chris Hinze (fluit), de Duitse
gitarist Sigi Schwab en de A.merikanen
Charly Marino (alt saxofoon), Jiggs Whig
ham (trombone) en Roger Cooke (bas).
OOK DE FRANSE parfumeur GUER
LAIN heeft zich in de zonnestrijd
geworpen. Hij gaat het duel aan met
zijn allernieuwste vinding, de Emulsion
Après Soleil. Om irritatie van de huid
te voorkomen smeert u zich na ieder
zonnebad met deze kostelijk geurige
emulsie in. Het lome gevoel verdwijnt
als sneeuw voor de zon en bovendien
krijgt de huid weer genoeg vocht en
voedende bestanddelen toegediend om
niet te gaan schilferen en vooral om
mooi te blijven.
BIJ HUIZE LANCÖME heeft men
ook niet stilgezeten. Activiteit die re
sulteerde in de lancering van maar
liefst twee nieuwe fonds de teint, twee
kleuren nagellak en lipsticks en een
nieuwe tint dagcrème. Om niets te ver
geten noem ik ze u op het rijtje af.
Allereerst de fonds de teints: Maqui-
mat O2V2 is helder koperkleurig met
een licht abrikoos effect en de Maqui-
mat 06 is bestemd voor de gelukkigen,
die gezegend zijn met een matte, door
de zon gebruinde huid
en in de „Crisisshow”, dat rond „Artu
ro Ui” van Bertolt Brecht gebouwd was.
Dat. was allemaal een stuk intenser, fris
ser, leuker, méér theater dan deze „Lulu”
of De schuldeisers” van Strindberg en
„Pierrot' en de lantaarn” van Nijhoff,
weike laatste twee ik enige maanden
geleden heb gezien.
Zijn de laatste projecten voortgekomen
uit de vrees, dat de toneelscholieren wel
eens niet meer op de gebruikelijke manier
onder gebruikelijke regisseurs kunnen
wecken? Zo ja, waarom is men dan met
zoveel verve een nieuwe koers ingeslagen?
Het moet toch mogelijk zijn, dat jonge,-
bij de samenleving betrokken mensen met
een intense aanwezigheid en uitstraling op
het toneel ook goede vakmensen kunnen
worden.
Wie Lulu wil zien, kan vanavond nog
naar Mickery. Een verloren avond is het
niet helemaal. Trudy de Jong als Lulu is
de moeite waard om bezig te zien. Haar
tekstbehandeling is niet best, maar ze is
een mooie meid met de krengigste oogop
slag van de lage landen. Daar brandt koud
vuur in, fataal genoeg om het onbevan
gen. hoerige karakter van Lulu, die man
nen te gronde richt, waar te maken. Ze
beweegt zich prachtig en draagt schitte
rende wulpse jurken. En het programma
biedt boeiende informatie.
hebben is met deze laatste uitvoering vol
ledig bevestigd.
Berio’s gehele muzikale ontwikkeling
als componist vindt in dit werk voorlopig
een kollosale synthese. Seriële werkwij
zen, vocale experimenten en collage-tech-
nieken worden hier volledig onderschikt
gemaakt aan een ongebreidelde inventivi
teit die zich gesteund weet door absolute
beheersing van het vak.
Berio’s muzikale voorstellingsvermogen
manifesteert zich hier meest in de grote
middenmoot van het werk, dat een colla
ge vormt met als raam het derde deel van
Mahlers tweede smyfonie. Er ontstaat
hier een uiterst complexe muziek waarin
zeer vele dingen tegelijk klinken die door
hun juist dosering en instrumentatie toch
alle goed hoorbaar overkomen. De wijze
verder waarop Berio de citaten laat inha
ken, zowel op de Mahler-partituur als op
elkaar is van een ongeloofelijk raffine
ment.
In een flits vindt een meamorfose
plaats van een Rosenkavalier-wals in „la
Valse” van Ravel; een ritmisch gegeven
uit Debussy’s La Mer blijkt plotseling te
kunnen rijmen op een kort fragment uit
Agon van Strawinsky. Veel, zo niet het
meeste van het modieuze collagewerk van
de laatste jaren verschrompelt hiernaast
tot droevige Fröbelarbeid.
De vier ander delen zijn min of meer
symmetrisch rond dit meesterstuk gecom
poneerd. Vooral hierin hebben de fameuze
„Swingle Singers” een prachtige gelegen
heid hun technisch en muzikaal kunnen
bot te vieren, zo zeer zelfs dat men zich
af vraagt hoe een dergelijk werk ooit later
nog tot een bevredigende uitvoering kan
komen, wanneer deze groep ooit niet meer
samen optreedt. (Wie zal trouwens Berio’s
„Sequenza for Voice”) ooit zo kunnen
zingen als zijn ex-echtgenote Cathy Ber-
berian. Zij zegt niet voor niets deze week
in een interview in Vrij Nederland geëmo
tioneerd! „Ik ben vóór een congres van
AMSTERDAM. Voor het examen li
chamelijke oefening m.o. zijn geslaagd: P.
C. G. Heynis, Wijk aan Zee., J. J. L. van
der Horst, Zandvoort, M. J. van der Lin
den, IJmuiden, R. J. T. Nadorp, Overveen,
P. M. van Nugteren, Zaandam, N. A.
Offenberg, Zaandijk, A. J. M. Kauffman,
Hoofddorp.
Alleen nog van Ligeti kunnen we zeg
gen dat er een soortgelijke waardering
voor het oeuvre aan het groeien is. De
anderen, zoals Boulez of Stockhausen, blij
ken ondanks - of juist door - hun ontem
bare experimenteerdrang nog steeds niet
een bevredigend stijlgemiddelde te hebben
gevonden, dat de luisteraar voldoende
houvast geeft. Ze komen slechts inciden
teel met belangrijke successen voor het
voetlicht.
Welnu, dat succes had Berio donderdag
beslist wel. Aan het eind van het concert
viel hem een haast on-Hollandse ovatie
ten deel van een publiek, dat overigens de
zaal slechts half had kunnen vullen. Dat
succes betrof dan wel voornamelijk de
grandioze Sinfonia uit 1968, waarvan twee
jaar geleden reeds 4 van de 5 delen in het
Holland Festival hadden geklonken, toen
onder leiding van Edo de Waart. Het
vermoeden dat toen reeds rees met een
buitengewoon meesterwerk te maken te
jarige leeftijd in Venetië, waar hij
1609-1613 studeeerde bij Giovanni Gabrië
li. Na diens dood keerde hij terug
Kascsel, waa rij werd aangesteld als hofor
ganist.
„Vesalii icones” legt het meeste gewicht
in de schaal. Ook hier zeer knap collage
werk en ingenieuze patronen, waarover de
componist boeiende dingen schrijft in het
programma. Hij ging uit van de veertien
staties van de (Anglicaanse) kruisweg en
van de gravures van het menselijk li
chaam, van de hand van de beroemde
ontleedkundige Vesalius uit de renaissan-
ce-tijd. Men kent ze wel: gespierde man
nen zonder huid in allerlei standen staan
de in een landschap.
Deze houdingen worden bij de aanvang
van elke statie aangenomen door de Ame
rikaanse danser William Louther. Vanuit
elke houding, aangekondigd met een mis-
dienaarschel, bouwt hij veertien dansen
op die het lijden van Christus uitbeelden.
Dat gdbeurt meestal „abstract”, maar
soms blijven ze in de illustratie steken,
ook al was dat niet de bedoeling. Louther
volgt een heel persoonlijk, nerveus pa
troon, dat af en toe iets ontleent aan het
klassieke ballet (met name in de statie
van de kruisdood). Een heel absurd effect
wordt bereikt, als de naakte danser de op
het toneel los van het ensemble
gezeten celliste betrekt in de dans. Zij zit
in een witte pij zonder enige mimiek in
dat typisch Engelse gezicht en laat haar
violoncel spreken. Haar muziek en die
van de andere musici is de beul die
Christus geselt, maar ook de troost van
Veronica. Dit beeld van de koele celliste
bij die trillende gewelde danser is van een
merkwaardig kuis masochisme.
I. HEIJER
gedachten, want Schütz kende alleen het
knapen- en mannenkoor en onze gemeng
de kor^n zijn allerminst barok van klank
en een electrisch orgel past er helemaal
niet bij, als men konsekwent wil zijn.
Gelukkig was de koorklank alles-over-
heersend en daar hebben wij met volle
teugen van genoten.
HILVERSUM. De vergaderingen van
het NOS-bestuur zullen van september af
openbaar zijn. Het NOS-bestuur heeft
daartoe besloten na een discussie van
twee uur. Uit de stemming blijkt dat 15
leden vóór en 6 tégen waren. De te behan
delen stukken zullen tevoren aan de pers
worden toegezonden. De vergaderingen
|:ijn zowel voor de pers als voor het
publiek toegankelijk. Het probleem is nu
nog dat de NOS geen geschikte accommo
datie ter beschikking heeft.