LUCHTIG ZOMERVERTIER
Verdeeldheid over
Wezenloos
orkestbestel
nieuw
amusement
IN „KAIN EN ABEL”
I
Warme wollen mannenmode
kille zomerdagen
voor
KAMPERMAN
De Stoeterij
Breuker en Lodewijk de Boer niet komische opera
Belangwekkende
oudheidkundige
vondst in
Egypte
Half miljoen voor
19 Mondriaans
BONTSPECIALISTEN
DERDE ZOMERCONGERT
donderdag 29 juni 1972 - 20.15 uur
dirigent: LIBOT PESEK
solist: WILLEM BRONS - piano
L
DINSDAG 27 JUNI 1972
1
BALLETS BLASKA
van
..-S&b
de Uilenbooran
NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST
Concertgebouw Haarlem
De prachtige nieuwe collectie
bontmantels van Kamperman
is NU geheel compleet. Bont
in vele modellen van strak modern
tot tijdloos luxueus.
Komt u daarom NU eens kijken
en passen en ervaar onze speciale
zomerprijzen.
Uw nieuwe mantel of bolero
bewaren wij desgewenst gratis
tot de winter in onze bontkluis.
SANTPOORT
Zeer aantrekkelijke prijzen I
ROME EN PARIJS hebben in al
hun optimisme voordat zij ons
binnenkort weer met hun naj aars
en wintercollecties gaan confron
teren nog even laten zien wat
zij voor dit zomerseizoen allemaal
aan vlotte en modieuze kledij voor
zijn majesteit de man hebben ge
creëerd. Een seizoen dat, gezien
zijn start en het daaraan vooraf
gaande weinig aantrekkelijke
voorjaar, zonder enig protest
mijnerzijds tot ver in oktober mag
uitlopen. Overigens schijnen de
ontwerpers daar al enigszins reke
ning mee te hebben gehouden,
want voor killere dagen zullen
’s mans zomerse combinaties het
nog voortreffelijk doen. Laten wij
maar op zo’n zonnig extraatje ho
pen, het verschaft de mensheid
nog enige troost.
AMSTERDAM De luchtige toon
die het Aktueel
Muziektheater
III gisteravond
aansloeg in het
spel „Kain en
Abel” in thea
ter De Brakke
Grond paste wonderwel bij het war
me weer dat nog in slierten in de
hoofdstad hing.
Het Zuid-Frankrjjk van
de schilder Matisse
F
I'
-'3
h’.B
2
CEES STRAUS
ADVERTENTIE
ADVERTENTIE
CONRAD VAN DE WEETERING
De doeken worden beschouwd als kern
punten van de unieke Mondriaan-collectie
van het gemeentemuseum. De gezamenlijke
waarde van de schilderijen is onlangs ge
taxeerd op ruim 1,2 miljoen.
Uitstekend was, dat de twee piano’s en
het slagwerk (voor het stuk van Bartók)
op het toneel bespeeld werden evenals het
slagwerk en de tam-tam voor de belde
werken na de pauze: „Electro Bach” en
„Ballet voor tam-tam en slagwerk”. Die
muziek klonk uitstekend, maar ondanks
de boeiende kreten in het programma
vond ik het ballet zelf slechts wezenloos
amusement. Het publiek in Amsterdam
was er echter dol op en klapte langdurig.
Lid Stichting Bontwaarborg,
uw waarborg voor onze vakmanschap.
Wagenweg 11 - Haarlem Tel. 31 20 86
100 meter van Houtplein, parkeren
voor de deur!
Henk Votel speelde als Donald Duck
een komische inleider bij „Kain en
Abel’’.
CAIRO (AFP). Een Egyptische oud
heidkundige expeditie heeft in de streek
van Fayoum op 150 kilometer van Cairo
85 faraograven van 3.000 jaar oud gevon
den
DEN HAAG. De gemeenteraad van
Den Haag heeft maandag een half miljoen
gulden beschikbaar gesteld waarmee een
collectie van negentien schilderden van
Mondriaan in het bezit van het Haags ge
meentemuseum kan bleven. Het bedrag is
bestemd voor de erfgenamen van de man
die de werken tijdens zijn leven aan het
museum heeft geschonken.
In een van de tomben ontdekten de
oudheidkundigen stoffelijke overschotten
waarvan de wervelkolom was vervangen
doo- een stam van een palmboom, om een
bepaalde rigiditeit te verkrijgen. De be
weegbare delen van de kaak waren ver
vangen door linnen verbanden om sluiting
van de mond mogelijk te maken.
Uit een en ander leiden de oudheidkun
digen af dat de Egyptenaren op lijken
experimenteerden, hetzij uit medisch oog
punt hetzij om hun conserveringstechniek
te vervolmaken.
UTRECHT. De Raad voor de Kunst
wordt gevraagd samen met de Federatie
van Beroepsverenigingen van Kunstenaars
een evaluatie op te maken, van wat er
over het orkestenbestel in ons land aan
rapporten en commentaren allemaal is
neergelegd. Bij de evaluatie kunnen ook
de componisten als sector van het Neder
landse muziekleven worden betrokken.
Destijds zijn de componisten uit onvrede
over de samenstelling van de commissie
orkestenbestel uit de Raad voor de Kunst
weggelopen.
De tweemansfractie van de kabouters in
de Haagse gemeenteraad stemde tegen het
voteren van het bedrag. De fractie van
D ’66 diende een amendement op het raads
voorstel van B. en W. in, maar trok dit in
toen er geen meerderheid voor bleek te
vinden. In het amendement werd voorge
steld de helft van het benodigde bedrag,
dus een kwart miljoen, bijeen te brengen
uit een actie onder de burgerij. Als dit be
drag er na een jaar niet zou zijn zou het
gemeentemuseum moeten bijspringen door
kunstwerken uit zijn bezit te verkopen,
aldus het ingetrokken amendement.
VOORTS IS DE man die principieel
weigert de schoudertas om te slingeren,
ook niet vergeten. Op zijn uitverkoren
jasje zijn rondom handige royale zak
ken opgestikt, zodat hij, alle voor hem
onmisbare zaken op zijn zomerse wan
del-, fiets of autotochten, toch gemak
kelijk en onder handbereik kan mee
zeulen. En wie zou onze vrienden dat
eenvoudige genoegen misgunnen?
BE TER MAAT
het verwezenlijken van de verruimde
maatschappelijk-culturele doelstelling van
het orkestwezen de meest constructieve
bijdrage vindt. Met wellicht de nota van
de componisten wordt dit idee als de
meestbelovende stellingname voor de ver
nieuwing en verdere ontwikkeling van het
Nederlandse muziekleven genoemd.
De afdeling muziek van de Raad voor
de Kunst had de raad een pre-advies
gestuurd. Daarin heette de structuur van
het muziekcentrum een constructief alter
natief voor die orkesten, die bewust van
uit hun eigen situatie kiezen voor een
geïntegreerde conceptie. De afdeling vond
een experiment van groot belang. De
overheid zou het belang en het risico
moeten honoreren met een afzonderlijke
garantiesubsidie voor verscheidene jaren.
Een planmatiger beleidsopzet heeft al
leen kans van slagen, aldus de afdeling
muziek, als de orkesten een taakstellende
begroting indienen met een begrotingsplan
voor drie jaren en met een omschrijving
van de artistiek-sociale doelstelling, de
wijze waarop men deze denkt te ver
werkelijken, en het geheel van activitei
ten en het publiek dat men denkt te
bereiken.
HILVERSUM. Reisoogst, het weke
lijkse toeristische magazine van de KRO-
radio tijdens de zomermaanden, is zon
dagmiddag 2 juli gewijd aan „Het Zuid-
Frankrijk van Henri Matisse”. Deze afle
vering van „Reisoogst” vertelt over de
„Chapelle du Rosaure” te Vence, die de
Franse schilder Henri Matisse, die in 1956
in Nice overleed, als zijn meesterwek
beschouwde. Het programma schenkt ver
der geen aandacht aan de hotels langs
Frankrijks Zuidkust, maar wijst op het
bergland daarachter, waar prachtige dor
pen liggen, die alleszins het bezoeken
waard zijn, zoals Cagnes, waar veel be
kende schilders, waaronder Modigliani en
Renoir gewerkt hebben en Simone de
Beauvoir „Les Manddarins” begonnen is
in gezelschap van Jean-Jacques Sartre;
Biot, waar het Fernand-Léger-museum
gevestigd is; Saint Paul, waar kunstenaars
als Chagall, en Giacometti exposeren en
het centrum van de parfum-industrie:
Grasse.
Presentatie: Frits Bloemink en Jean
Gallot. Samenstelling en produktie: Tom
Bouw».
Programma: Dvorak - Serenade voor strijkorkest in E gr. t-; Rachmaninoff -
Pianoconcert no 2; Beethoven - Symfonie no- 7
Entrée 3,50 (a.i.) c.j.p. geldig. Kinderen tot 12 jaar 1,
Kaartverkoop en plaatsbespreken bij het Concertgebouw. Lange Begijnestraat 13.
van 10-3 uur, telefonisch 320994 van 12-3 uur.
In het Aktueel Muziektheater III gaan
onder „aanvoering en regie” van Willem
Breuker en Lodewijk de Boer een groep
musici en anderswillenden op vrolijke wijze
tekeer tegen het instituut der culturele
subsidieverschaffing. De avond wordt aan-
eengepraat door een clownesk figuur in de
vorm van Donald Duck, waarin Henk Votel
rondloopt. Het resultaat vindt zijn neerslag
in een komische opera (ook genoemd een
ROMEINSE ONTWERPERS hullen
onze heer en meester in zuiver wollen
zaken met de fraaiste dessineringen en
in zo mogelijk nog mooiere kleuren.
Prachtige kostuums in Prince of Wales
ruiten te combineren met laken of
leren overjassen gevoerd met dezelfde
ruit als van het kostuum.
Ontwerper Testa’s ideeën werden
gerealiseerd in een grijs blazerpak van
wollen tweed met ruitvormige rode
strepen. Palazzi’s nieuwste opvattingen
kwamen tot uitdrukking in een kos
tuum van zuiver wollen twill(keper) in
blauw-witte ruit waaronder een hoog
gesloten gebreid vest in blauw-witte
visgraat werd gedragen.
Hiertoe is met instemming van de
Werkgroep Muziekpraktijk van het ge
nootschap van Nederlandse componisten
maandag besloten op de vergadering van
de commissie orkestenbestel, onder leiding
van drs. J. J. Voogd. De commissie had
het rapport van de werkgroep besproken
en vervolgens met een delegatie van de
werkgroep van gedachten gewisseld.
Daarbij was gebleken dat iedereen de
verdienste van de symfonie-orkesten in
ons land erkende: ze hebben een duidelijk
stempel gezet op de Nederlandse muziek
cultuur. Hierin tekent zich thans een
ontwikkeling af die door vernieuwingen
wordt gekenmerkt. De meningen over de
wijze waarop nieuwe doelstellingen moe
ten worden verwezenlijkt, bleven uiteen
lopen.
De ene groep van de commissie orkes
tenbestel wilde dit bereiken door de sym
fonie-orkesten uit te breiden. Een andere
vond de doelstelling alleen uitvoerbaar in
een geheel nieuwe structuur, waarin ook
de adviezen van de Raad voor de Kunst
kunnen worden verwezenlijkt. In het gro
tere organisatieverband: een muziekcen
trum. De componisten wilden de starheid
van de huidige structuur van de muziek
praktijk doorbreken door een flexibele
structuur te ontwerpen, waarbinnen voor
activiteiten van allerlei aard ruimte is en
waardoor nieuwe ontwikkelingen kunnen
worden opgevangen.
De Raad voor de Kunst heeft inmiddels
minister Engels van CRM geschreven dat
hij het idee van het muziekcentrum voor
spel van zang, muziek en dans in negen
delen) waarin de subsidieverstrekker nie
mand minder dan God is, oftewel het mini
sterie van cultuur, recreatie en maatschap
pelijk werk.
Het is God (bassist Maarten van Regte-
ren Altena) die bij het verstrekken van
gelden uit de subsidiepot keuze maakt voor
de serieuze muziek, terwijl hij de „on-”
serieuze muziek en de amateurmuziekbe-
oefening respectievelijk met afwijzing en
hoongelach bejegent. Gedrieën strijden zij
om de hoogste eer, terwijl ze ondertussen
duidelijk laten zien dat deze drie soorten
muziek elkaar onderling al evenmin goed
liggen. Tussen de serieuze Kain en de on
serieuze Abel komt het tot de bekende
broedermoord, door respectievelijk Willem
van Maanen op trombone en Willem Breu
ker op saxofoon op fraaie muzikale en hef
tige wijze neergezet.
Want daar komt het op aan in „Kain en
Abel”, de gewelddadige sfeer die keer op
keer de kop opsteekt wordt vertaald in
een chaos van tonen, niet het minst af
gedwongen door het verwarrende spel van
Han Bennink die ook hier weer aanwezig
is met zijn slagwerkwinkel. Bennink haalt
als bekend uit de verschrikkelijkste toe
stand nog geluid; gisteravond was de mooi
ste act wel het uitstrooien van grauwe
erwten op bekkens en trommel.
De slagwerker was ter ondersteuning van
zijn oerwoudgeluiden gehuld in een Tar-
zanpakje, terwijl hij niet naliet de aardigste
rochels uit het hem omringende traliewerk
te timmeren. Bennink verzorgde deze ge
luiden als een geraffineerd solist, waarbij
hij ondersteuning kreeg van het Neder
lands Blazers Ensemble. De rollen waren
op deze avond dus omgedraaid: hout en
koper speelden een ondersteunende partij
en het was Bennink die tot de held van de
voorstelling uitgroeide.
De Instant Composers Pool vulde verder
de eigenlijke acteurs in, waarbij niet on
vermeld moet blijven de muzikale opmer
kingen van Herman de Wit als Henoch op
tenorsaxofoon, Peter Bennink als het
Zwarte Schaap te weten de amateuristische
kunstbeoefening op alt en de plotseling
uit het publiek oprijzende declamator Bur
ton Greene, ook wel de Nieuwe Mens ge-
genoemd, met zijn speciale piano-behan-
deling.
Aktueel Muziektheater III heeft tijdens
dit Holland Festival een vlotte avond ver
strooiing verzorgd. Een avond die bij tijd
en wijle de pretentieloze lulligheid van een
Fred Haché show haalde, met veel zelfspot
en weinig zwaarwichtigheid. Er kan nu
misschien van de jongens van de ICP en
het NBE gezegd worden dat zij cultuur met
een kleine c willen schrijven, dat moet dan
maar zo zijn. Ze zijn in ieder geval wel in
staat muzikaal op komische wijze te boeien
en dat is iets dat steeds minder valt te be
leven.
Sylvie Guy en Peter Heubi blijken mooie
dansdieren te zijn, maar volgens een oude
Franse traditie vindt choreograaf Blaska
het regelmatig nodig zijn bewegingspa
troon te onderbreken om zijn dansers op
eens enkele pirouetten te laten draaien en
dit nu kunnen zij helaas niet zo goed. We
zagen veel wijdbeense sprongetjes, veel
stilstaande of bibberende gespreide vin
gers aan gestrekte of gebogen armen en
veel fotogenieke standjes.
In een romantisch paardespul, anno
1780 met een riant terras, een wandel
terrein van bijna 6000 m2 en een
eigen parkeerterrein, vindt u het juiste
sfeertje voor diners, recepties, koude
buffetten en feesten van uiteenlopen
de aard.
AMSTERDAM Het schijnt, dat het
Holland Festival zich de kritiek als zijnde
te elitair ernstig
heeft aangetrokken.
Het antwoord erop
is even eenvoudig
als effectief en heet
„Ballets Felix Blas
ka”. Iedereen, die
van de balletten uit
de „Folies Bergè-
De geleerden vonden ook drie mummies
van een echtpaar en zijn kind
waarvan de gezichten met gouden mas
kers, waarop inscripties staan die het
eeuwig leven prijzen, waren afgedekt.
In een houten sarcofaag vond men het
uitzonderlijk goed bewaarde lijk van een
jonge vrouw en een kruik met geheel
intact gebleven graankorrels.
Uit Sonia Rykiels eerste collectie
van gebreide mannenkleding is
deze zuiver wollen trui met ge
kruiste seinvlaggen, waarover een
blauw-wit gestreept vest in een
stoere breisteek.
res” of uit het „Casino de Paris” houdt,
zal ervan genieten. De groep heeft aar
dige dansers, het programma zit vol grap
pige bewegingscombinaties, die het in de
vroegere Hirsch-operette ook al zo aardig
deden en de begeleidende muziek van
tam-tam of piano en slagwerk (Bartók)
is weldadig energiek evenals het dansen,
al is er in de muziek heel wat meer vari
atie te ontdekken dan in het ballet.
jonge man zich op zijn supersnelle
brommer lekker behaaglijk zal voelen.
Wat nog belangrijker is, hij zal spoedig
ontdekken dat er een extra oogje aan
hem wordt gewaagd omdat ie er zo
voortreffelijk uitziet. Hetgeen ook het
geval is als hij zich steekt in die
kostelijke korte en lange jassen van
Donegal tweed of geruite trenchcoats
en jacks.
NAAST DE OMVANGRIJKE gebrei
de collecties ontbreken vanzelfspre
kend ook de kostuums en de jassen
niet op het zomerappèl. De overjassen
bedekken over het algemeen royaal de
knieën. Daarenboven zijn er vele ande
re mogelijkheden, zoals blousons en
van zeer korte, gladde tot in de taille
reikende jasjes tot de klassieke col-
bertlengte. De materialen kunnen
eveneens met ere worden genoemd.
Ook hier treffen we de fraaie wollen
Prince of Wales ruiten <}an. benevens
flannel, tweed en jersey.
vvvvvvvvvwwvwwwwvv^ Haar modejournaal
PARIJS LAAT ONZE mannen, voor
al waar het de truien betreft, er zeer
zeewaardig bij lopen. Behalve de kleu
ren blauw, wit en hier en daar een
vleugje rood, wordt Adams’ stoere
„zeemans”-borst extra geaccentueerd
met het vlaggenalfabet. Doch heeft
mijnheer meer belangstelling voor het
edele ballonvaren, dan bestaat de mo
gelijkheid zich een trui aan te schaffen
waar zo’n zwevend gevaarte is inge
breid.
Mocht ik u enige tijd geleden al
deelgenote maken van het feit, dat ook
allerlei soorten beesten het aanzien
van de truien verlevendigden, dan kan
ik u volledigheidshalve onthullen dat
ook Parijs op dit gebied geen verstek
heeft laten gaan. Voorts zijn ruitjes en
andere motieven van angorawol in
gladde wolsoorten, zoals shetland en
lam, dit seizoen eveneens erg in.
OVERIGENS HEBBEN de Romeinen
bijzonder leuke combinaties weten te
bereiken met leer en wollen stof. Zo
was er onder andere in de collectie
van Palazzi een sportief pak van blauw
leer met wollen flannel, waarin de
1
De Nederlander Van Gils ont
wierp voor Parijs bovenstaande
wikkeljas van wollen visgraat-
tweed (links), evenals het sport
jasje met de opgestikte zakken
(rechts) vervaardigd van hetzelf
de materiaal.
Twee creaties van de Romeinse
ontwerper Palazzi. Links een
blauw-wit geruit kostuum met ge-
EiciaWwur- -n_
‘..?l
breid visgraat vest. Rechts een
sportieve combinatie van leer met
wollen flannel.