Arnould Diepenveen ontwerpt
niet-gepeperde boetiekmode
MODEMOE
Zangstuk Vol
Kunst
en Schoonheid
MUSICAL
Weet u dat u
bijdeAmro Bank
een hypotheek
kunt krijgen?
foj amro bank
GEWORDEN"
„VROUW IS
Het kopen van een
eigen huis.
„HAIR”
„Carmilla
Haar modejournaal
KAMPERMAN
De Stoeterij
„Godspell” in Den Bosch
y
Br
ETC MET MÉÉR DAN SCHITTEREND EFFECTWERK
I Bon voor gratis vraagbaakje.
ZEKERHEIDSMODE
MANNENKLEDING
99
s
I
I
BONTSPECIALISTEN
I
I
I
KOMEET
J
DINSDAG 4 JULI 1972
10
D
I
van
met liedjes-toer
spellingsonderzoek
VOOR ONZE ABONNEES IN OPENLUCHTTHEATER BLOEMENDAAL
14 en 15 juli - 8.30 uur
i
„Reisoogst”: Bern van
Paul Klee
I
1
En een handig boekje over allerhande problemen
bij het kopen van een huis?
de Uilenboom
AMSTERDAM De ETC Com
pany van La Mama is een hoogst bij
zondere groep theatermakers. Het bij
zondere zit ’m in de hoge mat* van
professionaliteit op alle fronten
muziek, spel, be
lichting en an
dere technieken.
Maar dat niet al
leen. Dat je het
hoogst bijzonder
noemt, komt ook
nog door de omstandigheid, dat de
ETC iets heel anders brengt dan we
de laatste jaren van voorlopers in het
wereldtheater, met name bij de groe
pen van La Mama, gewend zijn. De
ETC blijft verre van de richting die
we tot dusver voor avant-garde ver
sleten.
Bij het kopen van een eigen huis komen
ingewikkelde dingen kijken. Vragen rijzen, zoals:
Kan ik hypotheek krijgen? Hoeveel procent van
de koopsom? Welk bedrag kost dat dan per
maand aan rente en aflossing? Wat is het
verschil tussen k.k. en v.o.n.? Wat zijn de fiskale
mee- en tegenvallers?
Wat is erfpachtscanon? Weet u dat allemaal?
De natuurlijke charme van bont
wordt door Kamperman subliem
verwerkt tot een prachtige
nieuwe collectie mantels in
kort, driekwart en lang, bolero’s
en hoeden.
Wij nodigen u graag uit tot een
bezoek, let daarbij eens op
onze speciale zomerprijzen
Uw nieuwe mantel of bolero
bewaren wij desgewenst gratis
tot de winter in onze bontkluis.
SANTPOORT
SOEST. Voor een groot deel
van de Nederlandse bevolking is
de boetiek van een modeontwerper
nog heilige grond. Een domein, dat
onder geen enkele voorwaarde be
treden kan en mag worden. Men
gelooft nog in de image van de ar
tistieke, goedgeklede en sierlijke
heren, die de modelijnen voor het
nieuwe seizoen uitstippelen. De
couturier wordt in een keurig om-
lljnd hokje geplaatst. Deze artiest
is er immers alleen maar voor de
gefortuneerde en wat excentrieke
dames. De reportages over mode
shows, waar modellen ter waarde
van duizenden guldens worden ge
toond. worden weliswaar aandach
tig, maar op afstand bekeken. Het
is allemaal prachtig maar te duur.
Liselore en Ramses
Literaire bladen eisen
me Ft
Ff
AAAAAA,
ADVERTENTIE
1
4
ADVERTENTIE
Naam:
Adres:
opsturen aan AMRO bank,Antwoordnummer 441, Amsterdam
II
II
Do vrouw heeft genoeg gekregen van
het sleurkostuum, waarmee haar man
kwijt. Nu zijn ze praktisch niet te
krijgen”, aldus de modeontwerper, die
zich ook mateloos ergert aan de kle
ding van de jeugd. „Nederland is hip-
ziek. Hoe hipper hoe gekker. Men gaat
tegenwoordig zelfs in een spijkerbroek
naar een bal. Ook de verzorging van
het uiterlijk laat veel te wensen over.
Links Margaret Benczak als Laura
en rechts Nancy Haikin als de vam
pier Carmilla.
Ltd Stichting Bontwaarborg.
uw waarborg voor onze vatunanschao.
Wagenweg 11 Haarlem - Tel. 31 20 86
100 meter van Houtplein, parkeren
voor de deur*
I
I
L
s
s
e
u
v
t
o
h
n
o
g
1
Na de mini, de maxi en de volgens
mij totaal mislukte midimode (het was
•och geen gezicht al die vrouwen met
laarzen aan tijdens etentjes en party’s)
en de te hippe modetendensen is de
vrouw modemoe geworden. Uit deze
voorgaande stijlen is thans een nieuwe
stijl geboren. Deze doet een mooie,
draagbare en rustige „zekerheidsmode”
ontstaan met voldoende ideeën om de
ze zomer goed gekleed te zijn. Deze
zomer geen mode, die vol zit met
schokkende nieuwigheden, maar wel
een flatteuze mode. Naast de lange
jurken in combinatie met een bikini
van batist met rushes aan mouwen en
voorsluiting, spelen ook de broekpak-
ken bij mij een grote rol. Bijvoorbeeld
de speelse matrozenpakken.
De plaats van de tailleurs is voor het
komende seizoen ingenomen door ja
pon met jasje. De materialen zijn veel
al zijde, linnen en wol of een Combina
tie daarvan. De kleuren geel, marine
Ik heb de „zekerheidsmode” bewust
gekozen. Dagelijks lees je in de kran
ten. dat personeelsleden bij alle moge
lijke bedrijven ontslagen worden. De
mensen moeten op een gegeven mo
ment in zorgen raken. Het gevolg Is
bezuinigingen en ik dacht, dat wij
zoiets het eerst merken. Enkele .laren
geleden besloot de regering een beste
dingsbeperking in te stellen. De coutu
riers hebben daar erg onder geleden.
De zaken gingen ronduit slecht De
„zekerheidsmode” houdt in, dat de kle
ding ook volgend jaar gedragen kan
worden”, besluit Arnould Diepenveen,
die overigens tot zijn verbazing niets
merkt, van de economische moeilijkhe
den. De mensen kopen er lustig op los.
Voor de Soester couturier een bewijs,
dat ook zijn collectie voor deze romer
bij het publiek bijzonder goed in de
smaak valt.
haal in zeer melodieuze recitatieven van
de componist Ben Johnson gezongen. Dat
gebeurt op formidabele wijze. Vooral de
Carmilla heeft wanneer haar vampie-
ren-aard de overhand heeft hallucine
rende momenten. Haar aria „Liefde is een
wreed paradijs” heeft al het magische dat
de ETC-regisseurs Wilford Leach en John
Braswell beogen.
In „Carmilla” vindt de ETC precies de
inhoud die het voor zijn verbluffende
techniek nodig heeft.
Carmilla wordt morgenavond in de Ko
ninklijke Schouwburg te Den Haag her
haald. Gaat het zien.
schoots verdiend. Na een 12-jarige sa
menwerking met Dick Holthaus begon
hij jaren geleden voor zichzelf. Hij
deed al snel van zich spreken door als
eerste Nederlander speciale tiener- en
twennymode te ontwerpen. Een initia
tief, dat bijzonder aansloeg. In alle
kranten en weekbladen verschenen lo
vende recensies over zijn vlotte collec
ties.
Het Nederlandse publiek zocht ech
ter vergeefs naar de kleding van Ar
nould Diepenveen. Zijn creaties ver
dwenen namelijk allemaal onder de
naam Arnoldo Jeunesse naar het bui
tenland. Vooraanstaande modehuizen
in New York, Parijs en Londen ver
kochten zijn collecties aan de lopende
band. Het duurde echter niet lang voor
ook de Nederlandse inkopers een be-
jurken, twee „Wilhelmina’s met hangend
haar”. De een is Laura, de ander Carmil
la. Toen zij zes jaar waren hebben zij van
elkaar gedroomd. Pas op 18-jarige leeftijd
ontmoeten zij elkaar. Gaandeweg blijkt
dat Carmilla een vampier is, verliefd op
Laura. Zij zitten op een bank, waarvan de
leuning uit grillig gevormde takken be
staat, waarin drie openingen zijn. Daarin
steken de zwartgeschminkte hoofden van
het koortje. Achter hen een filmdoek,
waarop dia’s en filmfragmenten al dan
niet in kleur, en al dan niet over elkaar
heen vertoond worden. Dit om de sfeer te
bepalen. Het verhaal gaat over kerkhoven,
kamers met spinnen, bebloede vrouwen
borsten, de magie van het maanlicht, de
hypnotiserende glinsteringen in een ring,
de wrede liefde van Carmilla en het
wegkwijnen van Laura.
In dertien hoofdstukken wordt dit ver-
I Stuurt u mij het handige boekje „Het kopen van een eigen huis”
Plaats:
Invullen, uitknippen en in open envelop zonder postzegel HDY
opsturen aan AMRO bank,Antwoordnummer 441, Amsterdam
Arnould Diepenveen, de 43-jarige
couturier, die jaren geleden als een
komeet in de modewereld omhoog
schoot, heeft zijn sporen in „het vak”
in binnen- en vooral buitenland ruim-
De wekelijkse KRO-radiorubriek „Rels-
oBgst”, een toeristisch magazine onder
redactie van Tom Bouws, wijdt op zon
dagmiddag 9 juli aandacht aan de moge
lijkheden van de Zwitserse stad Bern
voor de toeristen. „Het Bern van Paul
Klee” is de titel van deze aflevering,
waarin aan de hand van getuigenissen
van zijn zoon Felix wordt nagegaan, wel
ke invloed de stad Bern heeft gehad op de
schilder Paul Klee, die in de buurt van
Bern in 1897 werd geboren, vele jaren
•ver Europa zwierf langs allerlei Europe
se hoofdsteden en tenslotte in 1933 door
de dreiging van Hitler definitief terug
keerde in de Zwitserse hoofdstad, in de
nabijheid waarvan hij in 1940 overleed.
PLAATSEN DAGELIJKS AAN DE LOKETTTEN van HAARLEMS DAGBLAD, IJMUIDER COURANT en BEVERWIJKSE COURANT A ƒ10,- tegen inlevering van deze advertentie
roep op hem deden. De kleding voor
meisjes tussen 13 en 19 jaar ging er in
als koek.
Later ging Diepenveen zich ook meer
richten op de mode voor oudere vrou
wen. vorig jaar deed hij weer van zich
spreken. Hij betrad namelijk een vol
gens hem volledig braakliggend terrein.
Hij ontwerpt nu kleding voor de oude
re man. De ontwerper daarover: „Ik
dacht een goede greep. De dikkere
mannen kunnen voor een goed en
modieus zittend kostuum praktisch
nergens terecht. De Nederlandse indus
trie mikt volgens mij te veel op de
jonge mensen. In de grotere maten zijn
leuke modellen niet te krijgen. Dat ook
de oudere man een fijn kostuum wil,
blijk uit de verkoop in mijn boetiek.
De vrouw speelt hierbij natuurlijk een
grote rol. Zij wil haar man ook wel
eens in een goedzitend vlotte combina
tie zien.
AMSTERDAM. De redacties van de
literaire tijdschriften in Nederland zijn
tegen een vereenvoudigde spelling. Zij
wensen eerst een gedegen onderzoek dat
antwoord moet geven op de vraag op
welke wijze in in welke mate sociale
verschillen kunnen worden genivelleerd
door het vereenvoudigen van de spelling.
Ze protesteren tegen „de gemakzuchtigen
die hun vereenvoudigde norm willen op
leggen aan allen.” De tijdschriften zijn De
Gids, Hollands Maandblad, Maatstaf, Ras
ter, Soma, Tirade, terwijl van Kentering
drie redacteuren het standpunt hebben
JAC HEIJER. ondertekend.
Men treft er geen sociaal engagement
in, geen spontaniteit, geen overeenkomst
tussen de persoonlijke integriteit van de
acteur en de inhoud van het werk dat
men brengt, geen „echtheid,” geen lijfelij
ke emotionaliteit, geen humor. De ETC
legt zich toe op kunst en schoonheid. Ik
ben het met me zelft nog niet eens over de
vraag of de ETC daarmee een nieuwe
richting inslaat dan wel teruggaat op het
pad der laat-19e eeuwse kunstopvattingen,
zoals we die bijvoorbeeld bij Onze .Tachti
gers vinden.
Bij eerste kennismaking zondagavond
met „Demon” en „Renard” bekroop me
het gevoel met grandioos uitgevoerde nep
te maken te hebben. Maar na gisteravond
op de tweede dag de ETC-tournee door
het Holland Festival, weet ik het niet
meer. Men bracht „Carmilla,” een zang
stuk voor een sopraan, een alt, een koor
van drie stemmen en een muziekensemble
dat het midden hout tussen een combo en
een klassiek septet.
Het verhaal is gebaseerd op een roman
van de „gothic novelist” J. S. LeFanu. Het
lijkt me een „gotisch roman van het
genre „Dracula” van Bram Stoker. De
ETC brengt de roman nauwelijks in
beeld, maar vertelt het verhaal al zin
gend.
Men ziet twee meisjes in wit kanten
zich jaar in jaar uit blijft kleden. De
„flinke” zelfverzekerde man, die zo
overtuigend goed weet, en die „precies
zo’n pak als de vorige keer” wil, die
man heeft de strijd volgens mij verlo
ren. Mode voor de man van 1972 is niet
zoals de avantgardisten het publiek
willen wijsmaken een leren ridders-
kiel of een science-fiction pak. Nee,
soepele, goed gemaakte kleding, waarin
hij zich plezierig voelt, wordt dit jaar
gekocht.
Het is verheugend, dat de mode voor
de man In een snel tempo naar de
voorste linies marcheert. De achter
stand op de vrouw wordt snel ingelo
pen”.
Uit de ervaringen in de loop der
jaren opgedaan heeft Diepenveen ge
leerd, dat de Nederlandse vrouw op
modegebied te kort schiet. Arnould
Diepenveen; „De Nederlandse vrouw
ziet er over het algemeen armoedig uit.
Niet zo verwondelijk als men de men
taliteit van de doorsnee vrouw hier
nader bekijkt. Het streven is er name
lijk naar om zoveel mogelijk kleren in
de kast te proppen. Die instelling is
volgens mij niet juist. Stel je voor zeg,
je kan op een feestje bij vrienden of
kennissen toch niet aankomen met een
jurkje of pakje, dat je enige tijd gele
den ook al hebt gedragen.Ze zullen
denken, dat je niets anders in huis
hebt. Nee, in plaats van een goede
blazer volgens de nieuwe mode
koopt de Nederlandse vrouw drie
goedkope exemplaren. Deze zijn na één
keer stomen of wassen lelijk, ze zak
ken als plumpudding in elkaar. Zo
iets is onbegrijpelijk”.
Meer waardering heeft hij voor de
Parisienne. „Deze modebewuste vrouw
volgt de mode op de voet. Zij koopt in
plaats van drie blazers één blazer van
een zeer goede kwaliteit. Wel iets duur
der, maar je bent er altijd netjes en
modieus in. De Franse vrouw deinst er
zeker niet voor terug om meerdere
malen op een feestje of andere gele
genheid aan te komen in die zelfde
blazer. Bij haar zorgen de accessoires
voor de variatie. Leuke blouses en
stropdassen zijn momenteel in. Een
vrouw, die voor deze accessoires in
mijn boetiek komt, raad ik aan een
minder goede (goedkopere) stropdas te
kopen.
Over een paar maanden is dis rage
afgelopen en dan zit je met een dure
herenstropdas. Dergelijke kledingstuk
ken gooit men na de rage weg. Corsa
ges worden ook veel gevraagd. Twintig
jaar lang had ik kunstkersen liggen. Ik
raakte ze aan de straatstenen niet
In een romantlech paardespul, anno
1780 met een riant terras, een wandel
terrein van bijna 6000 m2 en een
eigen parkeerterrein, vindt u het juiste
sfeertje voor diners, recepties, koude
buffetten en feesten van uiteenlopen
de aard.
Zeer aantrekkelijke prijzen I
De gepeperde prijzen zijn voor de
meesten onbetaalbaar. Het gevolg is,
dat de drempels van de modehuizen
van de topcouturiers in Nederland, zo
als onder andere Dick Holthaus, Max
Heymans, Edgar Vos, Ernst Beeuwkens
en Arnould Diepenveen voor velen een
te hoog obstakel vormen.
„Onzin en een jammerlijk image,
waar we zo gauw mogelijk van af
moeten”, zegt één van Nederlands
vooraanstaande couturiers Arnould
Diepenveen. Gekleed in een lichte
broek en zwarte blazer met uitstekend
bijpassend ovejfciemd en stropdas
dwaalt de Soeste» modeontwerper tus
sen zijn collectie» in zijn boetiek aan
de Kerkstraat.
Hij zegt: „Dit gerestaureerde pand
kan je toch niet sjiek noemen. Ieder
een is welkom. Je kan er zo binnen
wandelen. Ik ben net zo blij met een
juffrouw van een patatkraam als met
wie dan ook. En die juffrouw kan hier
rustig komen, want ik heb jurkjes
hangen, die niet duurder zijn dan die
in de eerste de beste modezaak. En dan
bedoel ik dingen van ver beneden de
honderd gulden. Natuurlijk kan ie
mand, die een paar duizend gulden
voor een prachtige avondjurk of
trouwjapon uit wil geven, hier ook
terecht”.
DEN BOSCH. De Nederlandse pre- Conyer, die eveneens „Hair” in Nederland
mière van de rockopera „Godspell” van de
Amerikaanse student John Michael Tebe-
lak is op 24 augustus in de stadsschouw
burg Casino in Den Bosch. De schouw
burgdirectie is erin geslaagd, in een per
soonlijk gesprek tot overeenstemming te
komen met de Engelse producer David
heeft gebracht.
De rockopera „Godspell” wordt in Ne
derland geregisseerd door Liz Whiting, die
ook in Londen de regie heeft. Zij wordt
bijgestaan door Eddy Habbema, die de
Nederlandse dialoog regisseert.
De muziek in de opera is van de
Amerikaanse componist Steven Schwartz.
(Van mnze correspondent)
UTRECHT. Liselore Gerritsen en
Ramses Shaffy, die dit voorjaar in Den
Haag opzien hebben gebaard door ter
gelegenheid van een nieuw» lp van Lise
lore op het Lange Voorhout te verschij
nen als straatzangers bij de accordeon,
gaan het komend seizoen samen optreden.
Zij komen met een Tour de Chant: elk
van de twee zingt afzonderlijk, maar zij
brengen ook een aantal liedjes samen.
?n wit. De lengte van de jurken-mees-
tal op de knie of er iets boven. De
rokken van de japonnen zijn van het
rechte strakke veranderd in zwierig
plissé of platte plooien rondom. Baret
ten of strohoeden kunnen bij vele
modellen gedragen worden. De „zeker
heidsmode” geldt ook voor de man.
Veel pantalons van linnen voor de
vakantie, goedzittende kostuums en
sportieve corduroypakken met diepe
splitten en verkrijgbaar in diverse
kleuren.
K,
4