Wethouder Lammers noem tnog geen namen AL VIER GEGADIGDEN AMSTERDAMS TONEEL VAN „GALAHAD” TOT CAPE KENNEDY Amerika door de Edmund Wilson, ogen van Hemmingway, Tom Wolfe Frank Slaughter en 01 Jonge uitgeverij op zoek naar talent Natalia Orlofs toonde hoe een goede balletles in de praktijk moet zijn I R.ODIER PARIS? WE „v Iè T< m: Pi Nederlandse poëzie Holland Festival het Engels m Ur BALLETOPLEIDING IN ONS LAND NIET IDEAAL eindigde als dansfeest Paul MacCartney treedt weer op ff l MA MAANDAG 10 JULI 1972 8 (Van onze kunstredactie) Scht Posthume Hemingway PLANNEN VAN ONDERNEMENDE OI DICHTER ROLAND STEKETEE „Lekker9 boek T rippers-flippers Plan in la Zwanenmeer Wil vestig schap tnidde direct AMSTERDAM Er zijn al vier lollicitaties binnengekomen bij het hoofdstedelijk gemeentebestuur voor de toneelvoorziening in Amsterdam in de nabije toekomst. Het betreft namen van personen en of groepen, die wethouder Han Lammers (kunst zaken) nog niet heeft willen vrij geven. De datum van 15 november 1972 is de sluitingsdag van alle sol licitaties. TILBURG De balletopleidingen in ons land zijn nog verre van ideaal. Tekenend daarvoor is o.a. het feit, dat „Het Nationale Ballet” nog steeds „corps de ballet-meisjes” (jawel, ook meisjes) uit Engeland haalt, en dat terwijl de leiding van onze balletgroepen zelf inspraak heeft in de wijze waarop er aan de diverse ballet-academies les wordt gegeven. Het is al jaren zo, dat afgestudeerde leerlingen van die academies, indien zij bij „Het Nationale Ballet” worden aangenomen, nog ongeveer twee jaar daar in opleiding moeten blijven voor ze werkelijk op het toneel gebruikt kun nen worden. In Engeland schijnt men dat beter te doen, dus kiest de leiding van „Het Nationale Ballet” nu de meer gemakkelijke weg, door haar danse ressen vandaan te halen. Of we op die manier ooit een werkelijk „Natio naal” ballet zullen krijgen is natuurlijk de vraag. Moeilijke opgave WhIr I KAAAAAA VVWVYWWWVWVWWWV! ERNEST HEMINGWAY Hossende heren PETER JAN DE VOOGD. Verkoop v.a. 13-7-1972 CONRAD VAN DE WEETERING Als uw „kleur11 er nog bij is, boft u enorm. Alle restanten van afgelopen winter en deze zomer tegen zeer lage prijzen. AD de v te zi van echt Wal De l enig, eind ÜEL in ge w< ga pa aa ge w kt vo me Rc om De nieuwe toneelgroepering zal haar werk met ingang van 1 september 1974 moeten beginnen. Wat de tussentijd be treft worden de mogelijkheden opengela ten. De sollicitaties zullen behandeld wor den in de commissie toneel van de Am- Wethouder Lammers wil vroeg in het voorjaar van 1973 de definitieve voorstel len aan de raad voorleggen. Hij heeft over de kwestie overleg gepleegd met de Een andere belangwekkende verta ling van een groot Amerikaans schrij ver is Hemingway’s postuum versche nen werk, „Eilanden in de golfstroom” (Islands in the Stream), uitgegeven in Over the Cuckoo’s Nest”) en niet van Wolfe is. In een nawoord geeft Wolfe aan wat hem voor ogen stond bij het schrijven van zijn boek over Keseyy en zijn groep The Merry Pranksters: gets van materialistische labels, einde loos vervelende gemeenplaatsen, en is tenminste even Amerikaans als de af gewezen maatschappij: GR. HOUTSTRAAT 26 HAARLEM UTI bet sc jaren priva. Een i onwas manei assur: lijke rings! wor< koer blee de r Lon Han als een dooi inde nivi een van sha har deh ster wai ter dit Koi te Hoi KL Op we In vat dai for Va Dit van lijk 1 Econc van onlan man gen. De formulering „een toneelgroepering” is met opzet vaag gehouden om alle moge lijkheden te kunnen onderzoeken. Er kan dus een vast gezelschap komen, dan wel een pool van acteurs en regiseers, dan wel verschillende andere organisatievor men. In ieder geval wil wethouder Lammers dat de bestaande staf van tech nisch- en administratief personeel, ver bonden aan het gezelschap van de Stads schouwburg, het werk kan voorzetten. Het wordt tijd, dat er iets meer gedaan wordt aan de opleiding van balletleraren in ons land. Het is mij bekend, dat Sonia Gaskell een uitgebreid plan voor een der gelijke opleiding, waaraan enkele specia listen te pas zullen komen, heeft inge stuurd aan het conservatorium in Den Haag. Het schijnt daar ongebruikt in een la te liggen. Gezien de situatie van onze leraren hoop ik, dat het daar spoedig uit tevoorschijn komt. Tot het zo ver is, moeten we blij zijn met het privé initia tief van Simon André c.s. in de weten schap, dat dit nog maar een piepklein stapje in de goede richting is. (Van onze Haagse redactie) DE NHAAG. Roland Steketee wist toen hij 7 jaar werd, al zeker dat hij •chrijver óf uitgever zou worden. Hij is nu 19 en het „eerste schot voor de boeg” is gelost. Zó minitieus heeft hij geschoten, dat hij kan zeggen dat beide wensdromen zijn uitgekomen. Want op tafel ligt de dichtbundel „Laat de kinderen tot mij komen”, geschreven door Roland G. D. Steketee en uitgegeven door uitgeverij Arxveld, waarvan de oprichters zijn Mi chael John Feitz én.Roland Steketee. „Och”, zegt de in Vlissingen geboren Hagenaar, niet bepaald twijfelend aan het eigen talent, „ik heb alles tegelijk gekre gen: dat is het probleem. Wat ik niet alllemaal gedaan heb: HBS, vrije acade mie, toneel, muziek, journalistiek. Te veel om op te noemen”. Roland heeft zijn artistieke ambities niet van een vreemde: zijn vader Ab heeft vele jaren vaardig de viool bespeeld, zijn moeder is de niet geheel onbekende dichteres Annemarie Bremer. Er zat dus niets anders voor Roland op dan op een gegeven moment de schouders te zetten onder een vermetel project, waarbij hij gebruik zou kunnen maken van „zijn vele goede kennissen onder de Nederlandse schrijvers”. Het moest dus een uitgeverij worden. En op 22 april j.l. was die uitgeverij er. Maar wat is een uitgeverij zonder mid delen? „Dat is de grote moeilijkheid”, geeft Roland toe, die echter over een inventieve geest blijkt te beschikken. Na lange overpeinzingen heeft hij het gezocht in het aan de man brengen van „de jonge, onontdekte kunst”. Hij zegt: „Iedereen weet wel zo langza merhand dat jonge schrijvers nauwelijks aan bod komen. Al ben je van het niveau van een Hans Verhagen, bij de officiële subsidie-trekkers zeggen ze toch: nou, me neer, we hebben geen tijd voor u. Ons doel is nu om werk van jonge kunstenaars uit te gaan brengen, die wei nig of nog geen naam hebben. Elly Ameling tijdens haar eerste jazz- optreden met het trio Louis van Dijk op de laatste avond van het Holland Festival. gen vrijwel iedere dynamiek, waren zich nauwelijks bewust van hun richtingen, hadden stijve armen en slechte posities (waarbij de hiel vaak niet op de grond kwam. Ook haastten zij zich van de ene pose naar de andere, daar men schijnt te denken, dat dit zo hoort bij klassiek ballet, terwijl het bij het dansen juist gaat om de beweging zelf en niet om de pose. minister van cultuur, recreatie en maat schappelijk werk die bereid is in de tussenliggende periode de subsidieverhou- ding (60 percent gemeente en Amsterdam- 40 percent Rijk) te Handhaven. De plan nen van Amsterdam betekenen dat er in de nabije toekomst flinke verschuivingen in het Nederlandse toneelbestel zijn te verwachten. De sollicitanten zijn vrij in de keuze van hun taakstelling maar zij moeten wel hun sollicitaties doen vergezellen van een begroting. Het hangt van hen af of de sollicitaties al dan niet in openbaarheid zullen worden besproken. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht bestaat in het buitenland heel wat belangstelling voor Nederlandse letterkunde; vele instellingen van ho ger onderwijs hebben instituten voor Neerlandistiek, en de laatste jaren ver schijnen steeds meer studies over onze litteratuur in het buitenland. Aan de Universiteit van Cambridge is bijvoorbeeld Peter King verbonden, van wiens hand een interessante studie over dageraadspoezie in de Nederlan den verscheen: „Dawn Poetry in the Netherlands”. Het idee voor deze studie is afkomstig uit het door A. T. Hatto geredigeerde Eos: An enquiry into the theme of lovers: meetings and partings at dawn in poetry, en met name de bijdrage van professor L. W. Forster daarin over Nederlandse poëzie. De studie van Peter King is versche nen bij Atheneum-Polak Van Gen nep, is goed "erzorgd, bevat een zeer uitvoerige bibliografie en index, en in teressante Engelse vertalingen van Ne derlandse dageraadspoëzie van de Mid deleeuwen tot Achterberg. De Neder landse tekst staat er steeds bij, en het is een fascinerende bezigheid vertaling en origineel te vergelijken. De analyses hadden vaak wat uitvoeriger gekund, en zullen weinig nieuws bieden voor ken ners van Nederlandse litteratuur, maar de studie is ook in enige haast geschre ven. Als overzicht van een boeiend genre in de dichtkunst, en vooral als basis voor een diepgaander studie is de uitgave zeer geslaagd. TOULON (FRANKRIJK) (AP). Ex- Beatle Paul MacCartney zal maandag avond zijn eerste Europese concert geven sinds de Beatles uit elkaai gingen. Hij zal optreden in het culturele centrum van Chateauvallon in de buurt van Toulon in Zuid-Frankrijk, met zijn nieuwe groep The Wings en zijn vrouw Linda. De voorstelling is al uitverkocht. Het door hem uitgegeven persbericht voegt daar zonder omwegen aan toe: die jonge schrijvers moeten het streven heb ben om de maatschappij te veranderen „Een niet geringe opgave”, volgt daar dan niet geheel ten onrechte op. Hij put echter moed uit het feit dat „meermalen is gebleken dat jonge mensen met talent gestalte wisten te geven aan het levensge voel van hun generatie en het gezicht daarvan medebepaalden. Het allerbeste voorbeeld in onze tijd zijn de werken van The Beatles. Het is een opmerkelijk feit hoe soms jonge volwassenen er met hun enthousiasme, idealen en visies in slagen de opgedrukte gevoelens van een gefrus treerde maatschappij te bestrijden”. Dat is klare taal, zoals het klare taal is dat „Arxveld zich ten doel stelt de werke lijke talenten uit te brengen en niet de navolgers”. Daarom ook hebben Roland Steketee en compagnon Michael John Feitz besloten tot het houden van een litteraire talentenjacht onder jonge men sen tot 35 jaar. Vanaf heden tot 15 september a.s. kunnen bij „Arxveld” korte en lange verhalen, toneelstukken en strip verhalen worden ingesturd. Alle inzen dingen worden door een deskungdi- ge jury beoordeeld. Uit de beste inzendin gen wordt een boek samengesteld. Iedere schrijver, dichter, scenarioschrijver of te kenaar, die in dit boek publiceert, zal een bedrag krijgen dat afhankelijk is van de totale verkoop van het boek. De manu- Indien een muziekleerling aan een con servatorium eindexamen doet, is het de gewoonste zaak van de wereld, dat hij of zij een klassiek stuk speelt, d.w.z. een stuk waarmee hij in de praktijk ook in aanraking kan komen. Bij het eindexamen van de balletafdelingen is het echter meestal zo, dat er eenvoudige werkstukjes gemaakt worden, aangepast aan de (te beperkte) mogelijkheden van de leerlinge. Uiteraard, blijkt die leerling daarna dan niet klaar te zijn voor de danspraktijk. sterdamse Kunstraad en de commissie kunstzaken van de gemeenteraad. De voorkeur van het Amsterdams ge meentebestuur gaat uit naar „een to neelgroepering, die garant kan zijn voor een zo gevarieerd mogelijk en sterk aanbod aan het publiek, waarmee reke ning kan worden gehouden met de bespeling van de verschillende accom modaties die er in Amsterdam zijn”. Om aan deze situatie iets te doen, besloot Simon André, sinds een jaar le raar aan de dansvakopleiding van het conservatorium te Tilburg, (hij was voor dien eerste danser bij „Het Nationale Ballet”) voor de einduitvoering van de hoogste klas het tweede bedrijf van „Het Zwanenmeer” in te studeren. Om een zo goed mogelijk resultaat te verkrijgen, haalde hij Natalia Orlofskaja voor vijf weken uit Moskou, uiteraard met behulp van de Russische ambassade, maar Ook met de financiële hulp van een aantal Tilburgse partikulieren, die zich garant scripten moeten worden gezonden naar Arxveld, postbus 9480, Den Haag. De schrijvers behouden de rechten van hun werk. Het inschrijfgeld bedraagt tien gul den. Vanwaar dat bedrag? Roland Steketee: „Door bekende Haagse auteurs is ons aangeraden om dat te doen om enige voorselectie in de toezendingen te bren gen. Als je dat niet doet, dan krijg je twee miljoen sinterklaasgedichten, is ons gezegd. Bovendien krijgt iedere inzender een juryrapport thuisgestuurd en zijn er natuurlijk allerlei administratieve werk zaamheden, die geld kosten. En daar komt dan nog bij: we zijn met helemaal niets begonnen, dus we hebben geen geld om die talentenjacht en dat boek gratis te doen”. Het boek met de uitverkoren inzendin gen gaat „Voor en door u” heten. De jury zo hoopt Roland zal bestaan uit Hans Verhagen, Jan Wolkers, Karei van Muyden en Jaap Harten. De eerste twee schrijvers die in druk bij „Arxveld” zul len verschijnen zijn Albert in 't Veld met de bundel „Het leven dat ik gekozen heb” en Albert C. Koekebakker jr. (de oprich ter van de Leidse Bomans-Sociëteit) met „Ironie incognito”. Roland Steketee zegt: „Ik verwacht zo’n 2000 inzendingen voor die talentenjacht. Toch willen wij ons niet alleen beperken tot het gedrukte woord. Onze uitgeverij streeft ook naar een vorm van expressie, waarin gedichten met behulp van muziek en theaterelementen een grotere indrin gende kracht zullen verkrijgen”. Volgens Roland Steketee is voor een der gelijk neentewege. stelden voor het honorarium van deze bijzondere lerares, daar het schoolbudget daar niet in voorzag. Voor de hoofdrollen moesten nog be roepsmensen opdraven en zo zagen we Olga de Haas, als Odette, dansen met Simon Adré, als de prins, temidden van een corps de ballet van zich zeer stijlvol bewegende leerlingen. Het vereiste techni sche niveau was er nog niet helemaal, met name wat het voetwerk betreft, maar de armen waren fraaier dan van welke aca- demie-leerling in ons land, die ik tot nu toe ooit heb gezien, terwijl er een zeer redelijke harmonie in de totale beweging werd bereikt, één en ander, zoals bekend, duidelijk stokpaardjes van Natalia Orlofs kaja. Orlofskaja beperkte zich trouwens ge durende haar verblijf in ons land niet uitsluitend tot het lesgeven in Tilburg. Zij gaf ook enkele openbare lessen, waarvan ik die aan het conservatorium in Den Haag heb gezien. De stof die zij in die les behandelde, was aangepast aan het jaar van de opleiding, waarin die leerlingen zich bevonden. De wijze waarop deze leerlingen op die stof reageerden, toonde duidelijk een aantal gebreken in die op leiding aan. Met name misten die leeriin- Tot slot een korte vermelding van een best-seller uitgegeven bij Fontein: een vertaling van Jan Derksen van Frank G. Slaughter’s (van de dokters romans) Countdown vertaald als „Vijf, Vier, Drie, Twee, Een” en het gaat inderdaad over die diepmenselijke complicaties bij het Amerikaanse ruimtevaart-program, waarin geleerden en astronauten heel wat narigheden te overwinnen hebben en zelfs de sex niet schuwen. Het rótte is, dat zo’n boek lekker weg leest, veel lekkerder dan Wolfe, of Wilson, of Hemingway. Maar als het weggelezen is, blijft het ook weg, en die andere zijn er nog, en blijven. De kortelings overleden Edmund Wilson is een van Amerika’s meest belangwekkende auteurs, en een zeer invloedrijk litterair criticus. Hij werd in 1895 geboren en heeft in zijn lange leven zich bezig gehouden met het symbolisme zijn „Axel’s Castle” is nog steeds een „classic”), het marxisme, de Amerikaanse geschiedenis, cultuur filosofie, politicologie. Daarnaast schreef hij korte verhalen, gedichten, en experimentele toneelstukken. Zijn „Shock of Recognition” is een stand aard anthologie van Amerikaanse let terkunde, zijn „Memoirs of Hecate County” een schitterende inleiding tot New England. Het is verheugend dat de Arbeiders pers op het idee gekomen is een vroeg kort verhaal van deze schrijver in een gave vertaling van Else Hoog uit te brengen: het in 1927 verschenen „Gala- had” dat met zijn zestig bladzijden een mooie aanwinst is in de Kattengat- boekjes. Het is een verrukkelijk ver haal, over een knaap van streng chris- teijken huize die moet ervaren dat ook hij ontvankelijk is voor de lusten des vlezes. Heel subtiel verteld (en ver taald) in het puntig proza, Wilson ei gen, en heel triest-ironiserend. Heel die hippe wereld van heads en Angels en trippers blijkt stijf te staan van paranoia, van elektronische gad- .De Pranksters, Babbs en Gretch en Page an anderen, nemen de plaats van het orkest in. Totaal ge ëlektrificeerd en ze beginnen de meest keiharde Chinese science-fiction mu ziek uit te golven en gaan als mani akken tekeer op het Buchla elektro nische muziekapparaat totdat het zichzelf in de meest onberekenbare sonische hoek lanoeuvreert, de laat ste draai in het gesoldeerde circuit- labyrint, en een zuiver topologisch gemeten kreet uitstoot. Ultima-tijd, heavy-duty-bedrading, de hele an- del. Kesey staat nog altijd aan de kant, in het schimmige duister, bij Control Central, alleen heeft hij nu zijn Vlaggenoverall uitgetrok ken en zijn borst is bloed, hij draagt alleen een witte maillot en een wit- satijnen cape die om z’n nek vastzit en een rood-wit-blauwe sjerp diago naal over zijn borst, 't Is Captain America! The Flash! Captain Mar vel! de Superheld, kortom...” (blz.) 380). kloeke band door Strengholt, in een soms wat haastige vertaling van Klip huis. Het is een merkwaardig werk, deze trilogie over een kunstschilder, Thomas Hudson, waarin we naast alle overbekende Hemingway-trekjes (drin ken, vechten, jagen, vissen en een boel „machismo”) ook eindelijk eens kennis kunnen nemen van Hemingway’s rijke gevoel voor humor en toch wel aanwe zige gave van understatement. Het eerste deel beschrijft het leven van Thomas Hudson op het eiland Bimini nabij Florida, en het bezoek van zijn zoons. Het bevat schitterende beschrijvingen van diepzeevissen, maar ook een uiterst subtiel portret van het gevoelsleven van de kunstschilder. In het tweede deel wordt niet op vissen gejaagd, maar op Duitse onderzeeboten. De achtergrond is hier een bar in Havana, en Hemingway leeft zich uit in prachtige dialogen en dwaze por tretten van het menselijk wrakhout dat in die bar is aangespoeld. In het derde deel wordt de jacht op een onderzeeboot voortgezet, op zee, en hierin wordt de kunstenaar gedwongen zich ook in directe actie te ontwikke len. In het derde deel bereikt Heming way trouwens ook weer die stijl die doet herinneren aan het beste van zijn vroegere werk. Eilanden in de golf stroom vult het oeuvre van deze grote schrijver aan en mag niet ontbreken in de kast van hen die een zuiver beeld willen hebben van Papa Hemingway. (Van onze correspondent) ROTTERDAM dames. Dat was het laatste beeld dat het Holland Festi val 1972 opleverde. Zes uur lang was de Rotterdamse Doelen een vrij doorgangshuis voor iedereen die voor de Holland Festival-finale nog wat guldens over had gehad. Een zeer muzikaal feest, dat elke liefhebber wel wat wils bood. Om een kleine greep te doen: Elly Amerling zong liederen van Gustav Mah ler, Pim Jacobs begeleidde zijn vrouw, de jazz-zangeres Rita Reys. In een andere zaal werd achtereenvolgens Griekse, Turkse en Joegoslavische volksmuziek ge maakt. Optredens van Greet je Kauffeld, de Leidse Sleuteltjes, Leen Jongewaard, Marilyn Tyler en nog een handjevol an deren. Van klassiek tot populair, van snel tot slow, van puur zang totinstrumentaal. Volgens Doelen-directeur Huub van Dael waren er 3200 aanwezigen. Verspreid over alle ruimtes leverde dat een redelijk bezet muziekcentrum op. Opvallende af wezigen bij deze nationale sluiting van het Holland Festival waren autoriteiten uit Amsterdam en Den Haag. Niemand die daar zwaar aan tilde. Ze zouden immers terstond anoniem zijn geworden in het krioelende, duizendkoppige pu bliek, dat op deze luchtige wijze afscheid nam van het jaarlijkse kunstgebeuren. Bij Bert Bakker verscheen Bert Ko- ning’s erg knappe vertaling van Tom Wolfe’s merkwaardige „The electric kool-aid acid test” onder de hoofdtitel „De Trip”. In dit boek, waarmee Wolfe zich in 1968 openbaarde als een hoogst oorspronkelijk schrijver, wordt een re portage gegeven van Ken Kesey’s unie ke experimenten in alternatief leven. Aangezien Wolfe voornamelijk als journalist-observator optreedt, is het heel juist gezien van de uitgever dat het portret op de kaft van Kesey (de schrijver van, ondermeer „One Flew „Ik heb niet alleen geprobeerd to vertellen wat de Pranksters deden, maar ook de mentale atmosfeer trachten te herscheppen of de sub- jektieve werkelijkheid ervan”. En aangezien wat de Pranksters de den kort samengevat op het terrein van de geestverruimende drugs lag, is de wel zeer subjectieve werkelijkheid van hun experimenten in groepsleven, tripping, enz. door Wolfe weergegeven in een ademloze opeenvolging van stijl en idioom van het „hier en nu” schijn baar zonder ordening. Schijnbaar, want Wolfe’s grootheid schuilt juist hierin, dat vanuit de herschepping van die subjectiviteit op griezelig objectieve wijze zich een beeld begint te vormen, dat in de strikt logische opbouw van de roman steeds duidelijker vormen aanneemt, van een benauwende we reld. Het vertelritme versnelt zich steeds, totdat in het trieste eind de objectieve werkelijkheid van de Pranksters op niet mis te verstane wijze doorschemert. en

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 8