HUIS TEN BOSCH OPEN Hildo Krop: Op gemeenschap gericht „beeld de straat m vervelend Boek Rinus Ferdinandusse verboden Handelwijze wethouder Chauffeur na tv-uitzending ontslagen De MUSICAL Stoeterij KAMPERMAN daar blijft n mens gezond bij! „HAIR” ziekte? REMOVINE EXPOSITIE MET EERLIJKE KLEMTONEN BIJ MAK VAN WAAY IN AMSTERDAM Moeder van Melina Mercouri overleden PORNOGRAFIE IN BELGIË: BONTSPECIALISTEN Sib 7 DINSDAG II JULI 1972 99 F Democratische Conventie Gemeentelijk concert Menselijk van Vioolduo Vos en Lemkes in Schalkwijk BLOEMENDAAL 14 en 15 juli - 8.30 uur VOOR ONZE ABONNEES IN OPENLUCHTTHEATER de Uilenboom Reactie toneelplannen in Amsterdam: Een van de vijf bronzen uit de serie „The only jealousy of Emer’’ van Hildo Krop, een vormgeving die aantoont, dat de beeldhouwer zich kon uitdrukken in geheel andere stileringen dan men ge woonlijk van hem kent naar aan leiding van zijn bekende beelden op Amsterdamse bruggen en aan gebouwen. Een bizarre poëzie was hem evenmin vreemd als een hem typerend Nederlandse zin voor symbolisch realisme. t „Blue Movie” wel Verstaanbaar PLAATSEN DAGELIJKS AAN DE LOKETTEN van HAARLEMS DAGBLAD, IJMUIDER COURANT en BEVERWIJKSE COURANT a 10,— tegen inlevering van deze advertentie De mysterieuze charme van bont wordt nog geaccentueerd door de prachtige afwerking van de Kamperman collectie. U moet echt onze geheel nieuwe modellen komen zien en passen, en let daarbij eens op onze speciale zomerprijzen. Uw nieuwe mantel of bolero bewaren wij desgewenst gratis tot de winter in onze bontkluis. door de gemeenschap geïnspireerd, de gemeenschap wilde dienen. Maar om dat gemotiveerde gemeenschapszin zo zelden anders dan in onleesbare pam fletten wordt uitgedragen, is het wel eens goed, dat nu Hildo Krop wordt herdacht en dat zo’n expositie de schijnwerper op zijn persoonlijkheid richt. AMSTERDAM Een herdenkings tentoonstelling (tot eind juli) in de expositiezalen van Mak van Waay aan de Nes. Is het een markante ex positie? Ja, want het gaat om Hildo Krop, de Amsterdamse „stadsbeeld houwer”, daartoe officieel in 1956 be noemd bij wijze van eretitel na een jarenlange dienst aan de gemeen schap, die Amsterdam is. Hildo Krop (1884-1970) is buiten Amsterdam te weinig opgemerkt. Zijn monumenten zijn immers onver plaatsbaar aangebracht op bruggen en aan gebouwen. In Amsterdam is hij eveneens te weinig opgemerkt, omdat zijn kunst dagelijks „voer voor passanten” is geworden, zozeer met het stadsbeeld vergroeid, dat weini gen zich afvragen wie de maker is ge weest. Eigenlijk is dat goed, want voor alles heeft Krop gemeenschaps kunst willen scheppen en niet meer dan de ambachtsman willen zijn, die SANTPOORT Zeer aantrekkelijke prijzen I in NOS-nachtuitzending van Poolse organist 7 t® W BBFM''9 [A i A ADVERTENTIE I 5 ADVERTENTIE ADVERTENTIE ADVERTENTIE (Van onze correspondent) Hl UI ATHENE (AFP) Mevr. Irene Helio- poulos, de moeder van de Griekse actrice Melina Mercouri-Dassin, is gisteravond in Athene aan een hartaanval bezweken. 1 AMSTERDAM. „Wat ik merkwaar dig vind, is dat de wethouder ons. ais betrokkenen, geen briefje heeft gestuurd. Het zal voor de meesten wel geen grote verrassing zijn, deze beslissing, maar het is toch vervelend als zo iets net betaald wordt midden in het vakantieseizoen.” De uitzending zal bestaan uit flitsen van het gebeuren in Miami door verslag gever Peter Schröder, commentaar vanuit de Hilversumse studio door Henk Neuman en lichte muziek. Studiopresentatie: Jaap Brand. Regie: Kees Buurman. Met zo’n wetgeving bij de hand is het eigenlijk nog verbazingwekkend dat een Een woordvoerder van de firma noemde de zaak overtrokken. Hij ontkende niet dat er in dergelijke bewoordingen was gerea geerd. „Natuurlijk kan er geen ontslag volgen. De chauffeur loopt in de Ziektewet. Tijdens het telefoongesprek dat van beide zijden verkeerd is begrepen, heeft men de heer Janssen alleen duidelijk willen maken dat hij van de internationale lijn na zijn terugkomst geplaatst zou worden op de binnenlandse vrachtroute.” Harrie Janssen zegt: „Natuurlijk wordt dit ontkend, maar ik heb in de vakbond geleerd op mijn woorden te passen. Enfin, een grote actie via bond en chauffeursor- ganisaties is op gang gekomen. De pam fletten liggen klaar en zullen spoedig via chauffeurs, café’s en dergelijke verspreid worden. Het wordt hoog tijd dat er een vuist tegen de onmenselijke toestanden in het vervoerswezen wordt gemaakt.”. Lid Stichting Bontwaarborg, uw waarborg voor onze vakmanschap. Wagenweg 11 Haarlem - Tel. 31 20 86 100 meter van Houtplein, parkeren voor de deur! i 3 tl (Van onze correspondent) TEGELEN. De vervoersfirma Rothoff uit Velden vindt dat de 33-jarige chauffeur Harrie Janssen uit Tegelen opzettelijk een rel heeft geforceerd rond het impulsieve telefoontje van mevrouw Rothoff, die de chauffeur in bedekte termen zijn ontslag zou hebben aangezegd. Na een uitzending van de VARA-tv-rubriek „Van Onderen”, waarin chauffeur en vakbondslid Harrie Janssen enkele kritische opmerkingen, ook ten aanzien van zijn werkgever, plaatste, riep volgens de chauffeur de woedende mevrouw Rothoff uit: „Als je beter bent kom je er niet meer in. Kijk maar vast uit naar wat nieuws.” De tentoonstelling (met een uitgebreid comité achter de hand) gaat vergezeld van een niet uitvoerige, maar wel goede cata logus, waarin ir. J. Leupen, oud hoofd van Nederlandse film als „Blue Movie” hier zonder officiële hinder wordt vertoond en zelfs een opmerkelijk kassucces mag boe ken. Bij toneelvoorstellingen van enigszins avantgardistisch karakter pleegt de Justi tie wel in te grijpen en de gegevens van de opgewonden rechercheurs tot bij tijden nogal potsierlijke rechtszaken te verwer ken. Op filmgebied echter is België eigen lijk lange jaren het land geweest waar toen nog strakjes levende Nederlanders in de bioscoop wat ongegeneerd bloot kon den gaan aanschouwen zonder zich be trapt te voelen. Sommige vrijzinnige Belgen denken, dat de zedelijkheidswetgeving bij onze zuider buren een van de peilers is van het regerend etablishment. Vrije zeden bete kent dat vooral dit establishment met al zijn soms zo bolle verwatenheid aan ge loofwaardigheid zou inboeten. Want men kan immers niet plotseling toelaten wat men jaren lang als verwerpelijk heeft EEG-voedselhulp. De EEG-ministerraad heeft gisteren in Brussel besloten aan Chili 135.000 kilo magere melkpoeder te gaan leveren via het internationale Rode Kruis. Ook aan Palestijnse vluchtelingen zal voedselhulp verleend worden. Daar voor stelt de gemeenschap 4 miljoen kilo suiker ter beschikking die aan de V.N. verstrekt zal worden. Koninklijke vakantie. Koningin Juliana en Prins Bernhard zijn gistermiddag per vliegtuig voor een zomervakantie naar Porto Ercole in Italië gereisd. haring stevig bollende boezems en buiken waar van de Belgen maar liever niet wisten dat die bestonden of zelfs voor wat lustvoller vermaak dan de eenvoudige voortplan tingsdaad konden worden gebruikt. Welnu, „La Vie Parisienne” komt na 36 jaar terug in de Belgische kiosken zulk eenvoudig bloot kan nu geen kwaad meer, heeft het ministerie beslist omdat zelfs Playboy doorgaans mag worden verkocht, inclusief de gezonde plukken schaamhaar, waarover Heffners fotomodellen tot voor enige tijd nimmer leken te beschikken. Overigens gaan de bezwaren van het ministerie vooral tegen de Deense porno grafie en vooraly tege nfotostrips met zulke aantrekkelijke namen als „Hot Dogs” en „The boys in the band”. De tentoonstelling bij Mak van Waay is eerlijk. Zij toont zijn strak gestyleerde monumentaliteit, vooral in marmer, bron zen en hout en tevens zijn hang naar een gezellige kneuterigheid in zijn keramiek, die aan slapte ten onder gaat in tegenstel ling tot zijn monumentale „hardstenig heid”. Ook dat is goed, want Krop was voor alles bijzonder menselijk. Zijn eerste beeldende kwaliteiten volbracht hij als bakkersleerling in suikerwerkplastieken en dat bleef aanwijsbaar in zijn keramiek, evenals zijn van zijn grootvader geërfde zin voor monumentaliteit bespeurbaar is gebleven tot aan zijn sterven, dat hem in 1970 overviel, nog altijd als een arbeider hakkende in zijn atelier. Dit alles symboliseert zijn realisme in daad en denken op een eigenlijk typisch Nederlandse manier, groot en klein door één en alsmaar doorwerkende zonder naar de lauwerkrans der genialiteit te vragen, er vermoedelijk zelfs nooit bij stilstaande. Want daarvoor had Krop in ieder geval nooit tijd: hij werkte hard aan zijn beel den, of hij vulde zijn vrije tijd met commissiewerk om goede sociale regelin gen te bepleiten voor kunstenaars. Met enige andere Amsterdammers behoorde hij tot de pioniers. De bekende 2 procent regeling kwam mede door hem tot stand, voordat de rijksoverheid aan zoiets dacht en hij deed alles om het geven van Men heeft inmiddels stappen bij de re gering ondernomen om gedaan te krijgen dat Melina Mercouri, een fel tegenstandster van de Griekse dictatuur, de begrafenis mag bijwonen. In april van dit jaar werd Melina Mer couri geweigerd bij de begrafenis in Grie kenland van haar in 1967 in Londen over leden vader, de linkse politicus Matis Mer couri, aanwezig te zijn. De Griekse rege ring motiveerde haar besluit toen met de verklaring, dat de actrice de Griekse na tionaliteit was ontnomen. overheidsopdrachten aan kunstenaars te stimuleren. Zelfs had hij de zegen van „beschermers” als hoofden van Amster damse Publieke Werken leren ervaren (met de lang overleden ir. Hulshoff voor op) en de binnen zijn kring levende gedachten droeg hij zo praktisch mogelijk uit. Wie daarover meer wil weten, leze de catalogus, die een goed inzicht biedt van een humaan-artistiek streven vanaf de vroege jaren van het symbolisme (Berlage met de Koopmansbeurs) tot aan onze jaren toe. Merkwaardig land, waar anno 1936 een wet tegen dit soort zedenbederf werd aangenomen, die met name ten doel had het vrolijke Parijse blaadje „La Vie Parisien ne” buiten de deur te houden. Daarin immers onthulden dames schaamteloos Aldus het commentaar van de heer Bleyleve, artistiek leider van het Amster dams Toneelgezelschap op de plannen van het Amsterdams gemeentebestuur om door het aantrekken van gegadigden te komen uit de huidige toneelimpasse te zamen met de continuering van de reeds overeengekomen subsidiëring. Zoals wij reeds gisteren in onze bladen vermeldden, heeft wethouder Lammers (kunstzaken) reeds vier sollicitaties binnengekregen van personen en/of groeperingen di evoorstel- len willen doen over de toneelvoorziening in 1974-’75. Tot 15 november van dit jaar kunnen sollicitaties worden ingediend, waarna ze zullen worden behandeld in de commissie toneel van de Amsterdamse Kunstraad en de commissie kunstzaken van de gemeenteraad. De heer Bleyleve, die met het Amster dams Toneelgezelschap het afgelopen jaar onder andere de Stadsschouwburg heeft bespeeld, vervolgde zijn commentaar door te zeggen: „Wij als Amsterdams Toneel hebben er niet per se op gehamerd om de schouwburg in Amsterdam altijd te moe ten bespelen. We zitten er uitdrukkelijk niet aan vast gebakken, getuige ook al het feit dat we verschillende malen in De Brakke Grond en in Shaffy hebben ge speeld”. Het is, zo besloot de heer Bley leve, altijd zijn bedoeling geweest een gezelschap voor geheel Amsterdam te zijn. Hij kondigde aan in het komende seizoen evenveel premières in De Brakke Grond uit te brengen als in de Stadsschouwburg. Over de besluiten van wethouder Lam mers merkte hij nog op: „Wij zullen vermoedelijk toch ook wel met voorstel len voor de toneelvoorziening in het sei zoen 1973-’74 aankomen.” (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Het gemeentelijk orgel concert dat donderdagmiddag om 3 uur wordt gehouden, zal ditmaal worden ge geven door de Poolse organist Joachim Grubich, die ter gelegenheid van de Or- gelmaand in Haarlem verblijft. Het nro- gramma vermeldt onder meer werken van Poolse orgelcomponisten. gepresenteerd op basis van wetten die stoelden op een samenleving welke meer dan nu door heren en knechten werd gekendmerkt De Rooms-Katholieke Kerk in België is de laatste jaren gaan begrijpen dat geloof niet meer kan bestaan op basis van een achterhaalde zondebegrip. De zeveraars op sommige ministeries zijn zover kennelijk nog niet gekomen. Op hen is nog steeds de gr.'(o van toepassing: „Wat is het verschil tussen een (al dan niet van een brede rug voorziene Neder landse) maagd en een Belg? Antwoord: een Belg blijft altijd een Belg.” „Best leuk”, zei Rinus Ferdinandusse in een eerste reactie op het Belgische verbod. Hij voegt er aan toe: „Ik kan alleen maar zeggen wat ik al vaker heb beweerd, namelijk dat de Belgen als gevolg van de taalstrijd cultureel ver achterop zijn ge raakt en dit soort maatregelen alleen maar tot gevolg kan hebben dat ze cultu reel nog achterlijker worden.” (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Morgen, woensdagavond, «peelt om kwart over acht het vioolduo Jeanne Vos en Bouw Lemkes met de organist Albert de Klerk in de r.k. kerk „Moeder van de Verlosser” in Schalkwijk- Óp het programma staan werken van Cavazzoni, Frescobaldi, Cabanilles, Leclair l’Ainé, Bennett en Handel. Dit concert wordt gegeven in het kader van de Haarlemse Orgelmaand. BRUSSEL. De Belgische zedenmees ters hebben weer onverbiddelijk toegesla gen: maar liesft 414 „onwelvoeg!jjke bui tenlandse publikaties” zjjn verboden ten einde de seksuele opwinding van dit in zedeljjke zin blijkbaar aangevreten volk zoveel mogelijk binnen de perken te hou den. Ook het werk „De brede rug van de Nederlandse maagd” van Rinus Ferdinan dusse staat op de verbodslijst, want zo verklaarde de samensteller op het ministe rie van Binnenlandse Zaken kortaf: „Dit is een pornografisch werk en alles wat pornografie is wordt in België verboden.” In een romantisch paardespul, anno 1780 met een riant terras, een wandel terrein van bijna 6000 m2 en een eigen parkeerterrein, vindt u het juiste sfeertje voor diners, recepties, koude buffetten en feesten van uiteenlopen de aard. thans wonend in Overveen, de persoon van Hildo Krop als vriend belicht. Uit die persoonbeschrijving blijkt dan die ge meenschapszin van Hildo Krop en een vertrouwen in de mens - zelfs hooggehou den tijdens de bange oorlogsdagen - dat Krop nooit heeft verlaten. Geen passieve gemeenschapszin, maar een actieve, die hem in 1959 de prijs voor de beeldende kunst van de Stichting Kunstenaarsverzet opleverde. Gemeenschapszin, hoe dan ook beleden, brengt geen kunsteaars voort. Iedere vakbondsman, die méér is dan een loon- rondespecialist, elke verpleegster die zich opoffert zonder dat het een sublimering van zelfvernedering is, zou dan kunst kunnen bedrijven met slechts een greintje expressievermogen. Bij Hildo Krop is er natuurlijk veel méér aan de hand ge weest, ook al mag men zijn kunst in sommige opzichten gedateerd noemen, te veel afhankelijk van een voorbije tijd en het denken binnen de humaan-sociaal ge richte ideeën uit zijn jeugd. HILVERSUM. De NOS-radio zal de beslissende stemming op de Democratische Conventie in Miami, die in de nacht van woensdag 12 op donderdag 13 juli plaats heeft, rechtstreeks uitzenden. De nachtuit- zendjng, die te beluisteren is via Hilver sum 2, begint 24.00 uur en duurt tot omstreeks 4 uur, als de Democratische kandidaat voor de Amerikaanse presi dentsverkiezingen bekend is. Vanaf vandaag tot en met IS augus tus is het koninklijk paleis Huis ten Bosch in Den Haag voor het publiek ter bezichtiging gesteld tussen 10 en 16 uur op de eerste vijf werkdagen. Hier zien we belangstellenden in de witte eetzaal van het paleis. Omdat het in deze tijd bijna onmogelijk is om een kunstenaar te beoordelen los van zijn engagement met de gemeenschap (zijn „motivatie, zo men wil) heb ik daar tot nu de nadruk op laten vallen, alsof Hildo Krop als kunstenaar minder be langrijk was dan als stimulator, dan als de man, die ver voor allen zijn „kunst in de straat” wilde brengen, die creëren wilde om via een sociaal gerichte symbo liek te getuigen van de behoefte een creërende mens tussen de mensen te zijn. Dat is namelijk slechts één kant van de waarheid,. De andere kant is, dat hij vermoedelijk ook in andere tijden naar voren was gekomen als kunstenaar. Hij wilde niet anders, dan voor alles verstaanbaar voor iedereen zijn werken op bruggen, in gebouwen of op pleinen hebben, maar anderzijds torende hij ei genlijk monumentaal boven die gedachte uit. Óok de niet geëngageerde realist kan grote creatieve vreugde beleven aan de beste werken van Krop, omdat zijn mo numentaliteit, zijn creativiteit de bron was van zijn symbolisme. En dat laatste is van alle tijden, sociaal gericht of niet. Ik zal niet lang stilstaan bij de afzon derlijke werken van Hildo Krop. Velen kennen die uit het Amsterdamse stads beeld, anderen moeten maar naar de expositie gaan om Hildo Krop opnieuw te leren ontdekken in intiemer werk, dat niet vaak is tentoongesteld geweest. Zij zullen juwelen vinden in zijn amper „aan de steen ontrukte” portretten, dieren, zijn bijzonder interessante „Judith en Holofer- nes” in gepolychromeerd hout en vermoe delijk vooral zijn serie bronzen maskers, ontworpen naar „The only jealousy of Emer” van W. B. Yeats, die Krops hang naar het mythische verraadt, een vrijwel onbekende trek, die ook naar voren komt in zijn „Le sacre du printemps.” inspiratie- de afdeling bouwwerken in Amsterdam, bron bekend), maar evenzeer in een van zijn beste „bruggebeelden”, het kleine meisje, dat het grote paard in de sprong schraagt, een voor velen eerst toeganke lijk beeld als ze de totaliteit - met inbegrip van de zwakheden - van Hildo Krop hebben leren ervaren door deze expositie te gaan bezoeken. hein steehouwer. I 7 3

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 7