DICK BOS WIL MAAR HEIMWEE NAAR JAREN ’30 NIET DOODGAAN Zomeravond bij Paul van Vliet GROEN&CO blanken Alfred Mazure heeft geen belang meer bij verrijzenis van zijn held Rïdosari voetspray UNICURA N.V. Amsterdam De bloedarmoedige imitaties van Ken Russell in „The Boy Friend” gr* heet uw baity? Gooi dit blad niet weg! film THEODORAKIS NAAR ONS LAND blank blanker H&J.LAMP mus rnfigo O» IMF F lö h 11 VRIJDAG 14 JULI 1972 (Van onze correspondent) W el pjes Hotelsuite Dwangarbeiders Detective Nachtvoorstellingen nimn Centrale Verwarming IDEAL-STANDARD Gasketels een milieu bewust leven. Een praktische handleiding, die aangeeft wat u zelf kunt doen. VOOR HET BETERE SCHOONMAAK- en ONDERHOUDSWERK KUIKENSWEG 11 - BEVERWIJK - TELEFOON 02510-3 33 73-3 58 66 commercialiteit terugdeinzende nemingsdurf dat de Amerikaanse film in de jaren ’30 te zien heeft gegeven, heeft van dat decennia een van de boeiendste periodes uit de filmgeschiedenis gemaakt. Het waren de jaren, waarin de geluids film zich aanvankelijk aarzelend ontwikkelde, Garbo haar eerste woorden sprak, Disney naar voren schoot, Marlene Dietrich nieuwe inhoud gaf aan het woord „vamp”, de jaren van nieuwe genres als musical, showfilm, „sophisticated comedy”, sociaal drama en gang sterfilm. Het bonte patroon van talent, grove commercialiteit en voor niets terugdeinzende onder- I -4 j Maar geef het mee aan een handelaar in oud papier. Daarmee bereikt u, dat er weer nieuw papier van wordt gemaakt. En draagt u bij tot ’t zo noodzakelijke behoud van de bossen. Dit is één van de vele adviezen voor een milieu bewuste handelwijze in het dagelijks leven. Die u aantreft in Gids voor Voor f8,90 bij elke boekhandel. Een uitgave van Elsevier, in samenwerking met de Raad voor Milieudefensie ffezfenttfoóajn/b# ROTTERDAM Vlak voordat de tweede wereldoorlog uitbrak kreeg de redactie van het weekblad „De Prins der Nederlanden” een briljant idee. Er moest een strip komen. Een klantenbindertje. Het verhaal zou in zes plaatjes per keer aan de hoog geëerde lezers en lezeressen worden voorgeschoteld en wie zou (mits de strip goed was) het dan nog in zijn hoofd halen om zijn abonnement op dit blad op te zeggen? Scholieren in Amsterdam Dick Bos, gespierde held in smoking. ADVERTENTIE b«- ADVERTENTIE ft» (Van onze Haagse redactie) ADVERTENTIE ADVERTENTIE Ch. B. Hl ADVERTENTIE (Van onze correspondent) ADVERTENTIE b A of van King Kong; „Het teken des Krui ses” was mogelijk, maar ook „I’m a fugi- BARTE1DOMSSTRAAT y HAA/PLES1 cfe X9^k voor» hol /eren gen rea- /er- ner, um- leld. oor- aakt Zer- *eds ive- van irop /TOy ve<e/ meer/ Zaterdagavond 23 september is de Ne derlandse première in Eindhoven, daarna volgen voorstellingen in Den Haag (24, Congrescentrum), Alkmaar (28, Wapen UTRECHT. Mikis Theodorakis komt weer naar ons land. De Griekse compo- nist-dirigent die in januari een zeer suc cesrijke concerttoer door ons land maak te, kom* in oktober terug. Zijn show zal in zes steden te zien zijn. De chorusgirls als bewegingsfi- guren in Ken Russells imitatie van een shownummer van Busby Ber keley. Bergmans „De grote stilte” kan men vinden in Bio die zich in zijn nachtvoor- stellin^en onderscheidt door een gedurfde keuze En om enige andere klassieke films te noemen Pabtst’ .Die Dreigroschenoper” staat op het nachtprogramma van The Movies, evenals (voor zaterdagnacht) Hitchcock’s „The 39 steps” plus Bunuels „Viridiana” Twee popfestivalfilms vragen nog de aandacht, respectievelijk „Wood- stock” in het Leidseplein Theater en „Gimme shelter” in Victoria. En nóg een film met een zekere reputatie is te be zichtigen in Kriterion. waar de Free Cine ma Club „Het zaad van de mens” van Marco Ferreri vertoont. AMSTERDAM. De Lutherse werk groep voor kerkmuziek houdt van 15 tot 23 juli in Vaals de 22ste werkweek voor kerkmuziek. Ruim 100 deelnemers zullen daar een programma instuderen dat in het teken staat van de Schütz herdenking 1972. Dit programma zal in de vorm van avondmu- ziek worden uitgevoerd in vier plaatsen, Vaals, Ubacht-Palenberg, Aken en Arn hem. hem vrijuit gaan. Zijn wraakzucht is inmiddels gelouterd door de talrijke zinlo ze moorden en hij rijdt eenzaam de prairie in, waarschijnlijk naar Susan Hay ward die een klein rolletje in de stijl van 1950 speelt van verpleegster onderweg als ook Holden bijna gedood wordt. Een onoriginele en slecht gemaakte Western van de nu 60-jarige Daniel Mann die de laatste twee jaren zigzaggend films maak te, waaronder „A dream of kings” met Anthony Quinn en „Willard”, de ratten film met Bruce Davison. NOG EEN PREMIÈRE is „Suite 917 Plaza Hotel” in Alhambra, het door Ar thur Hiller („Love story”) verfilmd to neelstuk „Plaza Suite” met Walter Mat thau in een drievoudige rol die steeds in hetzelfde appartement van het luxueuze Plaza Hotel speelt. We zien hem achter eenvolgens als gescheiden man tijdens een poging tot herstel van het kapotte huwelijk, als Don Tuan-op-Ieeftijd die met zijn verouderde techniek opnieuw tracht te slagen en als vader van de bruid die met een onwillige bruid te maken krijgt. Aardige, maar vaak geforceerde komedie zonder enige finesse, schreven we destijd in een uitvoerige bespreking van de filrr die langer op zich heeft laten wachten dan we dachten, maar nu toch te zien is in Alhambra. superworp deed zonder zijn mouwen op te strepen, nog kon zeggen: „Hela, moet jij afkerig van Vicki Baums „Grand Hotel” wat’ of „Nu ging je te ver, mannetje.” -- —-x w Iedereen kan zich met Dick Bos vereen zelvigen. Ook de zonen van de vaders die de Bos-lectuur verslonden. In de Boekjes kon Dick Bos niet doodgaan. Buiten de boekjes om kan de idee kennelijk ook niet aan zijn eind komen. van Heemskerk), Rotterdam (29 Doelen) en Amsterdam (30. Concertgebouw) De tournee, die weer door Lou van Rees wordt georganiseerd, zal op zondag I ok tober besloten worden met twee voorstel lingen in het Utrechtse Congrescentrum. Behalve een aantal musici neemt Theo dorakis eind van dit jaar dezelfde vocalis ten mee als in januari: de Finse Ar ja Saijonmaa de ook in Nederland beroemde Maria Farantouri en de Griek Andonis Kaloyannis. Er wordt een nieuwe show gepresenteerd. TWIGGY in „The boy friend” heeft Rembrandtplein Theater moeten verlaten en is afgezakt naar Cinétol. Voor haar in de plaats is William Holden gekomen met zijn „Kettinggangersbende”, een andere naam voor „The revengers”, een botte imitatie door Daniel Mann van „The dirty dozen”, met als enig verschil dat de han deling zich niet aan het oorlogsfront, maar in het wilde westen afspeelt. Daar wordt William Holdens hele familie, moe der, twee dochters en twee zoons uitge moord door Commanche-Indianen onder aanvoering van twee blanken. Reden vol doende voor de zwaar beproefde vader en echtgenoot om op wraak uit te gaan en zich daarbij te laten assisteren door een stel in Mexico vrijgekochte dwangarbei ders. Er wordt hier en daar wat gemoord en gevochten, maar alles is eigenlijk voor niets, want als Holden tenslotte oog in oog met de moordzuchtige aanvoerder van de Commanches komt te staan, laat hij Pedosan verfrist en verkoelt vermoeide en branderige voeten snel en bestrijdt doeltreffend transpiratiegeur. MEER NATUURLIJKHEID in City, waar „Living free”, een vervolg op „Born free” draait, een nieuw avontuur van Joy Adamson die eerst met de leeuwin Elsa, nu met haar welpjes allerlei plezierige en minder prettige belevenissen heeft, daar over boeken schreef waarvan nu de laatste door Jack Couffer in een natuurfilm voor jong en oud is omgezet. Niemand minder dan Carl Foreman voerde de produktielei- ding. Uit de Arnhemse Filmweek van vorig jaar is „Per grazia ricevuta” nog blijven overstaan, een ironische film van Nino Manfredi over een door zondebesef en bijgeloof lichtelijk gefrustreerde Italiaan se jongeman (door hemzelf gespeeld) die na een z.g wonder in het klooster te rechtkomt, waar zijn problemen zich slechts vergroten. De film die met enige surrealistische en symbolische toelichtin gen wat moeilijk in de markt is komen te liggen, is nu in Cineac Reg. Breestraat belandt, waar hij onder de titel „Met een knipoog naar de zonde” als een soort Italiaanse sexfilm uitgebracht wordt. Arm bedrijf dat zich in de vreemste bochten moet wringen om films die enigszins af wijken van het doorsneepatroon, aan de man te brengen! De AVRO probeert hardnekkig de radio rechten voor Bos te kopen. In AVRO- gedachten staat een nieuwe Paul Vlaan deren op; zonder zijn Ina, overigens. De BBC heeft een optie op de tv-rechten, maar worstelt nog met proef filmpjes. En dat alles op een ongelegen ogenblik. De geestelijke vader van detective Bos heeft er geen belang meer bij opnieuw met zijn held te beginnen. Mazure (58 jaar) heeft voiooende illustratie-opdrachten van En gelse bladen, tekent voor Engelse kranten een strip met een vrouwelijke detective (het genre is niet kapot te krijgen) en schrijft daarnevens nog boeken (ontspan ningslectuur). ,Jk zou alleen doorgaan met Dick Bos als de BBC een contract met me wil sluiten waardoor ze niet van de ene op de andere dag tegen me kunnen zeggen: Nee, die Dick Bos bevalt ons niet, we stoppen er mee. Dan zou ik alles wat ik nu heb verworven, hebben afgestoten. En dan moet ik weer opnieuw beginnen. Dat is me een te grote onzekerheid.” Dick Bos is uit het graf opgestaan. Kennelijk hebben nog teveel mensen goede gedachten aan de tijd dat ze in het geniep Bos lazen en hun held vlak voor hij een Spaar met Ardita voor baddoeken met ingeweven de naam van uw baby (broertje of zusje mag ook). Let op het pak met de kuikentjes. Ardita wegwerpluiers De betere luier ¥77 ffj bij uw kruidenier.xAlv.ITIAaJ unicura nv, amsterdam p-stbus 1384 Die roem scheen eerst maar niet te willen loskomen. Alfred Mazure die ge noeg had van De Prins, gooide het op een akkoordje met een uitgever. Ten Hagen, me wie hij op sam-sam-basis begon. Goede verkoop betekende veel verdienen, slechte verkoop wilde zeggen veel geld kwijtraken. Daar zag het in het begin naar uit. Totdat men ontdekte dat enkele duizenden onder scholieren verspreide boekjes wonderen deden. Mond-op-oor- reclame. Onderwijzers namen ze in beslag en verklaarden dat met dit soort lectuur de kinderen tot de meest verdorven gene rate die ooit in Nederland rondgelopen had zouden gaan behoren Die generatie is uitgegroeid tot een groot aantal goedmoedige huisvaders die me‘ genoegen aan Dick Bos terugdenken. De propaganda voor Dick Bos liep via verhitte discussies in dag- en weekbladen. Iedereen wist dat de boekjes er waren en kocht ze. Waarschijnlijk om te kijken of hij zijn ziel voorgoed ongezond kon ma ken door zoiets verdorvens te lezen!! Om dat Mazure weigerde van Dick Bos een Herr Bos in SS-uniform strijdend aan het Oostfront te maken, werd hem door de Duitsers het tekenen verboden. Dat was het enige wat nog mankeerde om Dicx Bos .eeuwigheidswaarde” mee te ge ven Inmiddels was het zo dat Mazure die na de oorlog eerst naar Engeland uitweek, later in vele andere plaatsen van de weeld vertoefde, wel doorging met het tekenen van Dick Bos-boekjes, maar toen de animo er bij de lezers een beetje sch<-en af te gaan, ophield. Dat was in 196K. Sindsdien is heel langzaam de vraag naar Dick Bos weer opgelopen. De Arbei derspers begon met heruitgaven. Vier boekjes tegelijk. Dit jaar verschijnt het derde verzameldeel. Aan de andere kant is het bioscoopbe drijf zich de attracties van het verleden bewuster geworden en het terugbrengen van klassieken die dertig jaar en langer op de plank hebben gelegen, behoort ge lukkig genoeg niet meer tot de uitzonde ringen, al blijft het een zeldzaamheid. Maar ook op andere, meer indirecte wij zen wordt hulde gebracht aan de gouden tijd van het bioscoopamusement. Peter Bogdanovich doet het door in „Targets” of „The last picture show” te verwijzen naar vroegere films en Ken Russell gaat zelfs zo ver een genre met een zeer speciale stijl bewust te imiteren, zoals gebeurde in „The Boy Friend”. Vorige week hebben we naar aanleiding van de première van deze film (die inmiddels van Rembrandt plein Theater naar Cinétol verhuisd is) op overeenkomsten gewezen tussen Russells uitstapje in de amusementswereld en de Busby Berkeley-shows uit het begin van de jaren dertig. De showfilm uit die tijd vertoonde een merkwaardige combiantie van amusement en uiterlijke glamour met een soort soci aal realisme, waarvan de verbindende in trige doortrokken was. Dat sociaal realis me hoorde bij de studio die het genre bij voorkeur beoefende: Warner Bros. Want meer dan in welke periode van de Ameri kaanse filmgeschiedenis werden de film uit de jaren '30 bepaald door de studio’s, door Paramount, Metro-Goldwyn-Mayer, Universal of Warner die (algemeen ge sproken) ieder een eigen stijl en een eigen soort films verzorgde Zoals Universal be kend is gebleven door de „horror”-film, zo werd de MGM-reputatie verbonden aan zijn kostbare produkties met ontelbare sterren („Dinner at eight”, „Grand Ho tel”). Paramount kreeg naam door zijn bijbelse kijkstukken van Cecil B. DeMille en zijn Lubitsch-operettes en Warner moest op den duur geassocieerd worden met zijn eigentijdse belangstelling die zich A..-; DEN HAAG. Paul van Vliet stapt in deze zomerse dagen uit een echt, onver valst badkoetsje. Aan het Scheveningse «trand zou dat geen nieuws zijn, maar de Haagse cabaretier heeft het wagentje het toneel op doen rollen van Neêrlands al lerjongste (voorlopige) monument, het Kurhaus. Het betekent dat hij voor de derde maal in successie enkele weken lang „Een avond aan zee” gaat verzorgen voor de badgasten en andere liefhebbers in de Scheveningse Kurzaal. Bij de première waren er al weer velen die zich in de ontspannen sfeer van het café-chantant kwamen laven aan Van Vliets bevindingen in liedjes en conféren ces. Dit jaar krijgt men Paul van Vliet alléén te zien in zijn programma „Noord West”, dat het afgelopen najaar in pre mière ging en hem deed kennen in zijn nieuwe stijl van mijmeraar en denker over onze zekerheden, die geen zekerhe den zijn. Als extraatje krijgt men in Schevenin- gen een ouverture over de badplaats, commentaar van een krakerig oud man netje, dat wat sceptisch aankijkt tegen de ontwikeklingen (of liever gezegd het ge brek aan ontwikkelingen) in de dreven rond het Gevers Deynootplein. Van Vliet scoort vooral in zijn liedjes die een be roep doen op vergane gevoelens. Daarte genover staan plezante mannetjes als de kruideniers en zeldzame Nederlanders, veilig opgeborgen in museumhokken. Alhoewel de redacteuren onderling meenden dat strips niet tot het cultuur goed van deez’ aarde behoorden, maar meer ter verstrooiing van kleuters en analfabeten dienden, hapte men toch toe. Alfred Mazure (op bezoek in Nederland) zeg* nu, achteraf: „De afleveringen van het Geval Kleyn duurden eeuwen. Ik kreeg er wat van, zo langzaam.” Toch weid met het afdrukken van de eerste tekening de basis voor een stripheld ge legd die nog steeds de klank van bekend heid met zich meedraagt. Want in het eerste het beste gedachtenwolkje boven een besnorde grijsaard die aan de telefoon zat, stond: „Ja hallo - Met meneer Bos? - Juist meneer Bos. U spreekt met dr. Kleyn uit de Pauwlaan 7. Ik heb uw advies dringend nodig. Kunt u vanavond nog even hier komen?” Waarmee Dick Bos was geboren. Hij kwam ter wereld op 30- tot 35- jarige leeftijd. Zijn afkomst is duister, maar Rechtschapen. Zijn gevoel voor Rechtvaardigheid en Eerlijkheid onnoem lijk groot; zijn portefeuille is altijd zo goed gevuld dat hij beloningen voor ge- WËnCk/ /net monter gQfó j med éér, /‘etoséee ij ó/rri^AAe/s^a'rntTvrw Ce f’e/hsge/iy t^lszen sdsnatssiro's., Bij de redactie was kort voordat dit Idee ontsproot aan de breinbazen een man langs geweest. Hij ging gebukt onder een groot aantal vierkante vellen met niet o.l te veel lijnen volgeschetst. Het was een man die van De Prins wel eens een opdracht kreeg een illustratie bij een verhaal te leveren. Hij heette Alfred Ma- tur klaarde karweien zonder met de ogen te knipperen kan afslaan. Geen vrouw op zijn pad hoeft hem te duchten; sex is hem vreemd. Mazure verklaart nog steeds dat hij dat alles van het begin af aan zo heeft gedaan. „Met opzet tekende ik de achter grond zo dat je je er alles bij kon voorstellen. Soms vroegen mensen- is dat niet die en die plaats? Dan antwoordde ik steevast: juist, waar zag u dat aan? En als een ander dan daarop een andere plaats noemt, zeg ik weer juist, maar waar zag u dat nou aan?” Overigens gaat Mazures ijdelheid wel ver als hij beweert alles van te voren gezien te hebben. Het internationale in J Dick Bos, het eeuwige, het onoverwinne lijke In dat eerste Dick Bos-verhaal sen iet de man met een revolver alsof hij in het Wilde Westen van de Verenigde Staten rondloopt. Na zes deeltjes Bos is dat voorgoed veranderd. Zijn snelheid en r zijn handen zijn hem genoeg. En dat is misschien juist wat hem in de oorlogsja ren zo populair maakte en de totaalver- koop tot aan het verbod op verspreiding door de bezetter, steeg naar 150.000 exem plaren. Dick Bos, de Nederlander die ie dereen aankon. Welk wapen de ander ook had Dick Bos, de blote-hand-vechter wond elke aanvaller (lees: Duitse bezet ter' om zijn vinger en vloerde hem voor goed. Shirley Temple was in opkomst en Bette Davis, Clark Gable en Boris Kar loff, Deanne Durbin en de Marx Brothers. Groter rijkdom en verscheidenheid aan films en genres is zelden binnen een zo korte tijd bereikt. Men deinsde niet terug voor Shakespeare, van wie „Romeo en Julia” en „A midsummernight’s dream” op het doek kwamen, maar was ook niet uitstrekte van sociaal onrecht („20.000 yearsi n Sing-Sing”, „I’m a fugitve from the chain gang”) tot gangsterfilms en zelfs op het amusementsvlak doorwerkte. Lloyd Bacon, Mervyn LeRoy en Archie Mayo waren de regisseurs die het sociale gezicht van de showfilm bepaalden, ter wijl Busby Berkeley als choreograaf zorg de voor de revue-apotheoses die befaamd waren door de driltechniek van de cho rus-girls. Zingende, dansende en bewegende figuren samenstellend, vormden zij achter grond en entourage voor de ster van het gezelschap, levende decoratie met sterk- erotische inslag. Maar de schitterende show diende tege lijk als tegenstelling tot het armoedige dagelijkse bestaan der girls. Dat waren de meisjes die „back stage” bittere of ironi sche gesprekken over hun baan en over de werkeloosheid in haar vak hielden, die zich afhankelijk voelden van de geld schieter die de vertoning gaande moest houden of van producent-regisseur die hen op staande voet kon ontslaan en die jaloers waren op de „ster” die in een dure autc kwam voorgereden en champagne dronk met de geldschieter. En evenals in Russels „The Boy Friend” werd het sprookje van het eenvoudige dansmeisje dat moest invallen voor de ziekgeworden „star” en „overnight” beroemd werd, meer dan eens werkelijkheid. Meestal waren Ruby Keeler en Dick Powell de centrale figuren in Busby Ber keley’s wervelende finales en moesten af wisselend Joan Blondell, Ginger Rogers of Aline MacMahon voor het cynische com mentaar zorgen, maar ook in de songs van „Golddiggers of 1933” en „42nd Street”; om de meest bekende van dit genre showfilm te noemen klonk sociaal profest en .Remember my forgotten men” en „I’ve got to sing a torch song” kunnen nu nog altijd als voorbeelden gelden van de geraffineerde manier waarop bij War ner show en eigentiidse kritiek gemixt werden. Het leverde vulgair, maar effec tief amusement op, want de inzet en vakbeheersing waarmee een en ander ge beurde, hielp de toeschouwer over veel be-waren heen. Hoe uniek en onnavolgbaar die combi natie van vaak tegenstrijdige creativitei- ten uiteindelijk was, bewijst nu de wat bleke en bloedarme imitatie van Ken Russell die hij als hulde aan de jaren ’30 in Hollywood bedoeld had. five from the chain gang” of „Fury” van Fritz Lang; Champlin maakte „City Lights” en „Modern times”. San Francisco ging ten onder in een MGM-studio en nog altijd draait „Gone with the wind” als onverwoestbaar symbool van een periode die geen produktielimieten kende. Het is niet verwonderlijk dat de televi sie bij de grote uitverkoop van Hollywood vooral haar keuze heeft laten vallen op de beschikbaar gekomen films uit de ja ren dertig zodat een nieuw miljoenenpu bliek kon kijken naar het tapdansende duo Ginger Rogers-Fred Astaire, naar Willam Powell als de „Thin man” en de Marx Brothers tijdens „A day at the races”. Dat het produktiecentrum daarmee de toch al weinig florerende bioscopen die tenslotte zijn, zij het slinkend afzetgebied vormen, niet bepaald een dienst heeft bewezen, is duidelijk. In de VS blijken dit soort reprises op klein-scherm zelfs een ernstige bedreiging voor gelijktijdige uit zendingen met grote kijkdichtheid als de Dick Cavett- of de Johnny Carson-shows. Het effect op het bioscoopbezoek laat zich dan wel ongeveer raden. 2***. IMu «tuut. out S» At item i* tws teta. mw gssas AtteteAtA.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 11