Bram Vermeulen: actueel zijn is een trucje TIJDENS HOLLAND FESTIVAL 5 f. PANDA KSB f KAPPIE II ie w II it I 9 „NEERLANDS HOOP” WERD TOP 7 Geroofd land van indianenstam Arman PoHe, Pelle Pingo en en i r 9 8 IG Ilva RW meester* (|'nb 1^ 12 RADIO EN TELEVISIE vz II li Jï >1 *1? VRIJDAG 21 JULI 19 72 TV VANAVOND s TV VRIJDAG Kritisch laten kijken In Haarlem begonnen n. van Franz Schubert TV ZATERDAG RADIO ZATERDAG iW. - D z< Y 91 7 en de i goudmaker en de woeste Pochtli a RK5Ë0 1 IK BLAAS EN BlAAb -A/IAAR-ZOVEEL IK oo ,00 00 00 00 ,90 ,00 ,00 ,00 ,00 ,00 85 k 3W rDETUBA HEEFT, IN DE REGEN GESTAAN* Reisoogst: het Wenen v JE MOET 8LA3EN, A 5LURF...EEN TUBA moet veel y geluid geven! y ZR Oudste disc-jockey ter wereld trekt zich terug (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM Lauriergracht, Jordaan, dorpsachtige rust. Op num mer 82 doet Bram Vermeulen de deur open. Een gesprek met het muzikale brein van The Dutch Music and Comedy Show „Neerlands Hoop in Bange Dagen” begint met het voorstellen van zijn gestroomlijnd hondje Sam. Sam is vriendelijk, maar doortastend: Als je niet oplet, zijn pen en blok noot in het hondemaagje verdwenen. Snel noteren dus. „Ik heb me net drie weken de pleuris gespeeld. Maar na twee dagen rust, moet ik weer zo nodig. Dan zit ik weer achter de piano of pak ik de 4-snarige gitaar. Freek is anders. Die speelt meer platen”. Vervolgens strooit Bram kwistig met superlatieven als hysterisch, oneindig en waanzinnig rond. „Planken koorts”, het speciaal voor het Holland Festival gemaakte programma, zit er op. „Met de recensies heeft de pers iets goed willen maken, wat ze bij de première van „Panama” heeft laten hangen. Nu zijn ze met waanzinnig goede kritieken gekomen. Gewoon te gek. Zó goed was het niet. Het pro gramma heeft waanzinnig goed gelopen. Met Von Karajan zijn wij het succesvolst in de Holland Festival geweest. Op Enschede, Tilburg en Hoorn na overal uitverkochte zalen”. De één uur durende selectie uit „Planken koorts” in de Haagse Koninklijke Schouwburg sloeg in als een bom. „Toch hadden we dat niet moeten doen. Het is ongelukkig om er één uur uit te halen. Maar ja, we hadden het nu eenmaal aangeboden. Het programma had geen verband meer, geen opbouw meer. Het waren eigenlijk losse nummers. Met een voorstelling had het in Den Haag eigenlijk nauwelijks meer te maken”. Jerry Lewis liet het in Monaco afweten Niet geëngageerd EN NU KOMT ER UIT) DE SAXOFOON r 6E8N GELUID 7a rad MEER! 22.00 Nws. de 20.20 22.15 Nederland I het Am- ik /t-V/A 4’ 3MK 4 -"Tl IJ 'd TOONDER STUDIO'S 'C' WW»; i r s 68. Panda keek verrast de jeep na waarin hij Joris geboeid naast in- spekteur Snappers had zien zitten. „De politie heeft zeker ontdekt dat Joris al die gouden dubloenen had gestolen” mompelde hij. „En nu gaan ze hem opsluiten. Dat is maar goed ook. Want hij ih héél oneerlijk geweest.” Hij stapte bedrukt zijn hut binnen en zette zich op z’n kooi, zonder 20.00 20.21 21.00 22.10 22.25 18.45 18.55 19.05 19.30 19.40 20.00 20.21 21.45 22.00 22.50 18.45 18.55 19.05 19.30 20.00 20.21 22.00 22.50 22.55 16.00 16.02 18.25 18.45 18.55 19.05 NOS: (K) Brigadier Dog. NOS: (K) Journaal. KRO: (K) De Partners (serie). (K) Filmimpressie Floriade sterdam. NOS: (K) Journaal. KRO: (K) Wiener Blut (operette). (K) Operatie Barbarossa (doc.). Epiloog. NOS: (K) Journaal. WAAROM A. ZFGJE-CMr 1 WAT A1£ £OS.' ^/STtXHrtWKO.WOlE^' weer iets stoms heeft uttgehaald JE ViwrZEKER CWIK ME DRUK MAAK.OM nikgIoatikn olifant maak vwEEsry MUG! ALG JIJEENS... j- «iZ Nederland I. Als hekkesluiter vanavond Schuldgevoelens, een aflevering uit de serie My world and welcome to it. Daar aan voorafgaand een Maigret-story en de vrolijke avonturen van de Engelse schut ters. Dat alles franco thuis te bezorgen door de VARA, die na het nieuws van acht uur de wacht van de Evangelische Omroep overneemt. De EO komt met koor- en samenzang uit Dirksland (mede werking verlenen de christelijk gemengde koren Jubilate en Soli Deo Gloria, respec tievelijk afkomstig uit Ooltgensplaat en Stellendam), de rubriek Ten Slotte en Van hart tot hart. In „Van hart tot hart” een gesprek met mevrouw A. Wachtmees- ter-Schipper uit Emmen. Om twintig over acht de Schutters. Nederland II NOS: (K) Brigadier Dog NOS: (K) Journaal. NCRV: (K, Follyfoot (serie). (K) Home, het geroofde thuisland (doe. herh.). NOS: (K) Journaal. NCRV: Hier en Nu. Mensen, Mensen, Mensen. (K) Glory Halleluja 2000 (2). NOS: (K) Journaal. Nederland I 18.25 NOS: (K) Tour de France. 18.45 (K) Brigadier Dog. 18.55 NOS: (K) Journaal. 19.05 E.O.: (K) Van Hart tot Hart. 19.20 (K) Koor- en samenzang. 19.50 Tenslotte. 20.00 NOS: (K) Journaal. VARA: Daar komen de Schutter» (serie). 20.50 Commissaris Maigret. (K) Kom maar binnen: Schuldge voelens. 22.40 NOS: (K) Journaal. HILVERSUM. Reisoogst, het toeris tisch magazine van de KRO-radio haakt zondagmiddag 30 juli van twee uur tot half drie in op de viering van het Schu bert jaar met de aflevering „Het Wenen va i Franz Schubert”. In deze uitzending tre"dt Frau Doktor Hilde Hellmann op als gids om een beter inzicht te krijgen in de fig.ur van deze componist, die 175 jaar geleden in Wenen werd geboren en daar zij o (kortstondige) leven heeft doorge bracht. Met deze gids wordt een bezoek gebracht aan Schuberts geboortehuis; een buurtcafé in het Lichtentaler district, waar Schubert leefde en de Lichtentaler Pfarrkirchen waar hij het orgel bespeelde en het koor dirigeerde en waar ook zijn Mis in F-Dur voor de eerste maal werd uitgevoerd. Uiteraard zijn in dit programma frag menten uit een groot aantal werken van Schubert te beluisteren. Nederland 2. Er was eens.zo begin nen sprookjes, zo begint ook „Home, het geroofde thuisland”, een programma dat de NCRV al eerder uitzond maar vana vond nog eens op de buis brengt. Home is allerminst een sprookje, al gaat het over het opperhoofd Seattle van de indianen stam Dwamish „die er ooit eens was” en die zich, in 1855 afvroeg of hij wel in kon gaan op het voorstel van de staat om het land van de indianen te kopen. Zijn land en lucht te koop? Zo vroeg het opperhoofd zich af, om daarna te gaan filosoferen over de schoonheid van de natuur. In Home worden de woorden van het opper hoofd vertaald in beelden van het natuur schoon in het vroegere „indianenland”. Men ziet de film in de vooravond, nè een aflevering uit de serie Follyfoot. De NCRV heeft voor de rest van de avond de actualiteitenrubriek Hier en Nu, Gerard van den Berg’s show Mensen, mensen, mensen en nogmaals een tv- registratie van Glory Halleluja op het pro gramma staan. Tot besluit opnieuw aandacht voor de Vlaamse groep Miloscope die in eigen (België) en in ons land zoveel succes oogsten met hun „klankbijbel” Glory Hal leluja. Apollo XXI (10). 21.20 (S) Puntjes naast de I.22-20 <S) En passant. 22.30 Nws. 22.40 (S) T.,S T. sport Tour de France. 23.55 Nws. HILVERSUM II. VARA: 7.0C Nws- 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Z.O. 7.25 Van de voorpagina. 7.54 VPRO: Deze dag. 8.00 Nws. 8,11 Aktuali teiten. 9.35 Waterstanden. 10.30 (S) Zater dag inform. 11-00 Nws. 13.00 Nws. 13.11 Aktualiteiten. 13.23 (S) Dit is het begin. Jongeren. 14.30 Vara-varia. HIRO: 14.35 Het PLUS-Magazine. NOS: 15.05 Nederl. muz.leven. 15.30 Internat. IJspatrouille, (doe.)- 16.00 Nws. 16.03 (S) NOS-Jazz. 16.45 Inzet. 17.15 Vrije Gedachte. 17.30 Hebt u geluisterd...? VARA: 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Aktualiteiten. 18.20 (S) Lichte muz. 18-30 Reisimpressies uit Noorwegen. 19.00 (S) Licht instr, ensemble. 20.00 Nws. 20.05 (S) Brassband Magazine. 20.30 (S) Metropole Orkest. 21.00 Artistieke Staal kaart. 22.00 (S) Muz. van deze eeuw. 22.55 Meded- 23.00 Nws. 23.10 Serenade in Blue. 23.55 Nws. 68-139 De maat keek sprakeloos van verbazing naar Kappie en Wartz, en draaide zich toen lang zaam om. „De geest van Tjeerd gaat weg,” sprak de gezagvoerder. „Als je opschiet, kan je je in ons berg hok verstoppen. En zolang je je niet laat zien, valt die klo... eh... die geest je misschien niet lastig.” De stuurman slofte intussen vol BEZV JJ> NOU HELEMAAL IKD4CHT DAT WE HADDEN AFGESPROKEN DAT WE HAAR ZOUDEN DWINGENOMTE ZE56EN WAT ZE MET DAT MEISJE WILLEN DQENl. aan wens kant sta JE EIGENLEK? Ja 1 Bram Vermeulen, de in vergelijking •ot Freek de Jonge bijna zwijgende helft van „Neerlands Hoop in Bange Dagen”, voelt zich „spelverdeler” en in de eerste plaats „muzikant”. Praten doet hij vooral naast het toneel. Be zwaar tegen zijn eigen programma: nuziek te veel in dienst van de tekst. ,Het publiek lacht ook om humor in de muziek, hebben wij gemerkt”. Bram, die alle muziek schrijft, kwalifi ceert Neerlands-Hoop-cabaret als „leuk en toch beschaafd, net als D’66”. Nl> jockey ter wereld is, de 95-jarige dokter Alfred Ernest Floyd, heeft zich uit de ether teruggetrokken. Donderdag werd het laatste programma van Floyd opgenomen dat de afgelopen 28 jaar elke zondag door de nationale Austrlische radio is uitgezonden. Het zal op 30 juli worden uitgezonden. Voordat hij in 1915 naar Australië emi greerde, woonde Floyd in Cambridge in Engeland en studeerde aan dé universiteit van Oxford. WlCJENU'SNAARMELDlSrERetJ^ ALS 1K\ niet had gedaan alsof we wes mldeni\ &AAN,W>ZE NOOT GOED GEVONDEN DAT WE DAT MEISJE NOG ZAGEN! EN IKHATS METEEN DOOR DAT ZE ZKH. NERGENS TOE LAAT HILVERSUM I. TROS: 7.00 Nws. 7-02 (S) Ontbijt zo’s. Lichte platen, reportages en berichten. 7.30 Nws. 7.41-8.00 Aktualiteiten. 8.30 Nws. 10.00 (S) Verzoekplaten. 10.30 Nws. 11.55 Meded. 12-00 Aktualiteiten. Overheids- voorl. 12.16 Franco huis. Informatie be drijfsleven. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. TROS: 12.41 (S) Op Sleeptros. 14.00 (S) Jazz-cocktail- 14.45 (S) Tross-Country. 15.30 Nws. 15.33 Revue 3.33: Doe-het-zelf” kursus revue-spelen. 16.45 (S) Poster. 17.30 Nws. 17.32 Aktuali teiten. 17.52 (S) Kort binnenkort. 18-00 (S) Thé concert. 18.30 Nws. 18.41 Voor kleu ters. 19.00 (S) Concert a la Carte. 21.00 NOS: (K) Journaal. AVRO: (K) Gevar. kinderprogr. NOS: (K) Tour de France. (K) Brigadier Dog. NOS: (K) Journaal. AVRO: (K) Rally Cross van 9 ju li. (K) Dag Nederland. NOS: (K) Journaal. AVRO (K) Drieluik. (K) Een kwartiertje Gooi. AVRO’s Sportpanorama. NOS: (K) Journaal. Nederland II Hij draaide zich tevreden om en sloeg de weg naar zijn huis in. „Hij heeft van zijn eigen familie gesto len” vervolgde Panda zijn gedach tengang „inplaats dat hij netjes wachtte tot hij zijn erfenis zou krijgen. En daarom gaat hij nu achter slot en grendelMisschien wel voor een paar maanden Hij begon langzamer te lopen aandacht te schenken aan Kappie’s stem, die hem door de spreekbuis beval om de trossen los te gooien. „Hij vergist zich,” vervolgde hij zijn treurige gedachtengang. „Ik kan hem niet horen, als geest. Ik kan niets meer... Niet eens prente- briefkaarten in albums plakken. En straks zweef ik omhoog vast...” HILVERSUM III. NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Popstation. (8.00 Nws.). 9.00 Nws. 9.03 Pers vers. 10.00 Nws. 10-03 Muziek bij de koffie. 11.00 Nws., 12.00 Nws. 12.03 Elpee Pop. NOS: 13.00 Nws. 13.03 Tour de France, Popmuz. 14.00, 15.00. 16.00 en 17.00 Nws. BRUSSEL. 12.00 Nws. 12-OJ Lichte muz. 12.50 Bui- tenl. persoverz. 13.00 Nws., weerber. en toneelagenda. 13.20 Amusementsmuz. Tour de France. 14.00, 15.00 en 17.00 Nws. 17.55 Weegschaal- 18.00 Nws. 18.05 Lichte muz. 18.45 Sportmagazine. 18.55 Taalwenken. 18.57 Muz. 19.00 Nws. 19.30 Musicalmuz., film en musicalnws. 22.00 Nws. 22.10 Dansmuz. 23.40 Nws- In „Plankenkoorts” stellen Freek Jonge en Bram Vermeulen de meest be kende theatertrucs aan de kaak. Niet omdat er niet om gelachen zou mogen worden. Maar om mensen kritischer naar hun beetnemen te laten kijken. Bram zegt: „Ik wil een sinaasappel aan een draadje wegrappen. Dat draadje zie je niet. De sinaasappel rolt vanzelf weg. Applaus- De mensen willen niet weten dat hij aan een draadje zit. Een truc!, roep het publiek. Maar het is helemaal geen truc. Dat is theater, zoals Freek dat zegt. Het nylondraadje zal altijd blijven wer ken. Fred Haché heeft dat tot in den treure bewezen en nóg is het niet begre pen. Zodra Haché begrepen wordt, vallen er een heleboel shows af.” Een ander voorbeeld: „Freek doet dat nummer als blinde neger. De mensen lachen wel, maar houden hun hart vast als hij te dicht aan de rand van het toneel loopt. O. hij valt! Ze staan doods angsten uit. De toneelknecht zei zelfs: pas op voor de draad, terwijl Freek gewoon kon zien. We doen gewoon dingen, die echt niet leuk zijn. En toch is er een zenuwachtige reactie, ze zien een lachend gezicht en denken: er is,een mop geweest. Ze zoeken overal verklaringen voor, ze zijn als de dood dat ze iets missen.” Theater en televisie zijn in de visie van Bram Vermeulen twee volmaakt verschil lende werelden. Op het toneel gaat het om de wisselwerking tussen artiest en pu bliek. Bij televisie is die er nog lang niet. Bram, wat grimmig, zegt: „Televisie is een kinderachtig medium. Je staat er in dienst van een cameraman- Terwijl hij in dienst van jou moet staan. Want j ij moet de wisselwerking tot stand brengen. Een regisseur kan met de mooiste effecten komen, maar het wordt pas televisie als de mensen het gaan begrijpen. Het is net als bij volleybal: je hebt een hoofdaanval ler en een spelverdeler. Als spelverdeler krijg je niet dat applaus wat je als aanvaller, die de dreun verkoopt, wel krijgt. En als je daar niet tegen kan, dan moet je geen spelverdeler worden.” „Dat heb ik op het toneel ook: probeer de dingen die Freek zegt ook niet naar me toe te trekken. Dat vind ik ook niet interessant. Ik heb meegeholpen aan het creëren van de situatie. Dat is mijn 3 en tenslotte stond hij stil. „Een paar maanden is een lange tijd” prevelde hij. „En ik heb dit geld nog steeds. Dat zou hij best kunnen gebruiken in de gevangenis, om wat snoepgoed voo. te kopen of zoIk denk maar, dat ik het hem ga brengen; tenslotte is het toch van niemand MONACO. (AFP) Jerry Lewis heeft donderdagavond het publiek in de opera van Monte Carlo met op de eerste rang prins Rainier, prinses Gracia en hun drie kinderen in de steek gelaten. Veertig minuten na het begin van de voorstelling die twee uur zou duren, verliet hij bruusk het podium uit protest tegen de slechte belichting, de gebrekkige coördinatie van de toneelmeesters en het hinderlijke ge luid van de televisie-camera’s. Na drie kwartier vergeefs gewacht te hebben op de terugkeer van de Ameri kaanse acteur verliet het publiek gebouw- MELBOURNE. (Australië) (AP) De man die beweert dat hij de oudste disc- van dat Wim Kan de enige in Nederland is, die werkelijk goed met actualiteiten kan opschieten. „Wim Kan kan het zo goed, dat het geestig blijft. Zijn stijl is ongelofelijk detaillistisch. Als hij maar denkt dat zijn publiek weet dat Schmel zer in de zaal zit, dan weet hij dat zijn publiek graag wil dat hij Schmelzer in zijn conférence inlast. En dan noemt hij hem ook. Ontzettend knap. Kan heeft ook altijd gezicht gehouden: je hebt mensen die hem leuk vinden en je hebt er die hem niet leuk vinden.” Bram, 25 jaar, geboren in Den Haag, legt uit dat het plotseling volledige succes van „Neerlands Hoop” te maken heeft met het snijpunt van drie coördinaten. Je hebt te maken met de coördinaat van de pers, die het oog op je heeft laten vallen. Dan de coördinaat van het publiek dat van je gehoord heeft (via „Panama”). En ten slotte de coördinaat van de tijd: de mensen willen wat anders- „Dan maak je een dreun! Voor een manager, of voor jezelf de kunst om te bekijken of liever te voorspellen wanneer het juiste tijdstip er is.” Bram Vermeulen (links) en Freek de Jonge. taak. Een tv-man is niet in staat te zeggen: ik werk mee, maar ik moet verder m’n bek houden. Wij staan daar niet ter meerdere glorie van de camera. We staan er ter meerdere glorie van de uitzending. En het applaus is niet voor de regisseur, maar voor de man die voor de camera staat. Het is absurd dat Rooyens bekender is dan een Liesbeth List.” „Neerlands Hoop” verdient goed op het ogenblik. Bram vertelt dat zij met „schuifbare” tarieven werken, maar niet meer onder de 950 gulden. „Door de meeste artiesten wordt het plafond ge vraagd.” „Maar op die manier houden de thea ters niets over, dus kunnen ze geen risoe’s nemen, dus komt er niets beters binnen. En dan blijft dus alleen de Mounties-show komen- Want dan huren ze 20 autobussen en dan zit de zaal vol. Het principe van voorstellingen verkopen, is schering en inslag. Bezettingspercentages zeggen dan ook niets meer. In Tilburg hebben we alleen met „Plankenkoorts” een vrije voorstelling gegeven. Anders altijd: jeugd voorstellingen. En dat doen we dan alleen als we met de jeugdleiders hebben ge sproken en duidelijk is dat niemand ge dwongen naar de zaal komt.” In principe vindt hij geen enkel oubliek vervelend, als er maar aan bepaalde theatrale voorwaarden wordt voldaan. „Zodra je in een kroeg staat, waar harder wordt getapt, dan jij kunt tingen, wordt het moeilijk. Toon Her mans acht Bram momenteel „erg moeizaam bezig” en Sonneveld’s pro gramma „Schandalige zoethouderij”. In 1973 gaat Neerlands Hoop samenwer ken met een popgroep. Het jaar daarop worden voor de VARA acht TV-snows ■jpgenomen. Op dit moment rust Bram uit van de toejuichingen van de Hol land Festival-zegetocht. Hoewel, rus ten die abnormale uitschieter weer in norma le proporties terugdrukken en beginnen het nieuwe seizoen 1 september in DeLaMar weer met „Panama”. Van een bijzondere geëngageerdheid is bij „Neerlands Hoop” geen sprake. „Eigen lijk hebben wij nog nooit over de inhoud van een programma gepraat. Wij vipden: je belééft dingen. Daar wil je over praten. Het is ons vak dat je die dingen vertaalt in toneelsituaties. Maar niét: het is een troep in Vietnam, nu gaan we een num mer aan Vietnam wijden. Dat is een uiterst verwrongen manier van op het toneel verschijnen- Dat is het verschil tussen bijvoorbeeld Don Quishocking en ons.” Bram Vermeulen, die in zijn wit-geverf- 3e grachtenhuis met enthousiasme een frisfles ontkroont, is er heilig van over tuigd, dat actueel-zijn een trucje is. En dat de mensen, die veel naar theater gaan, dat dóór krijgen. Maar wij beginnen ge woon het programma met welke datum het is, de hoeveelste voorstelling het is, hoeveel mensen er zijn, het gemiddelde aantal bezoekers enz. Zo van: over actua liteiten hoeven we het ook niet meer te hebben.” Ook Bram Vermeulen maakt er gewag nare gedachten weg. „Kappie noem de me een geest,” mompelde hij. „Net zo als onze passagier... Zou ik ongemerkt een vreselijk ongeluk hebben gehad? Misschien ben ik er niet meer. Misschien ben ik écht een geest geworden. Wat vreselijk..." Kort terug naar het begin. Het Amster dams Studentencorps. Freek de Jonge stu deerde Nederlands. Bram psychologie. Een optreden tijdens een lustrum: Freek had ontdekt dat Bram piano speelde. Met z’n tweeën doorgegaan. Een tijd lang werken voor de Joop Doderershow: veel eigen ideeën die nooit werden uitgevoerd. Jon gens, jullie hebben nog veel te leren, werd hen door vermoeide televisiepotenta- ten toegevoegd. Voor een redelijk loon werd er in de studio’s door Bram en Freek voornamelijk gevoetbald. Later volgde de schnabbeltoer. Toen de „echte” première van „Neerlands Hoop in Bange Dagen” in Haarlem: juni 1969. Bram Vermeulen licht met schorre ■tem toe: „Freek zei vanaf het allereerste begin: binnen vijf jaar moet ik in „Carré” staan. Dat zei-ie gewoon. Daar werd eerst hard om gelachen. Maar ik zag dat Freek het kón, tenminste als hij erg hard zou werken. Maar Freek zéi het alleen maar en ging dan weer verder met andere dingen..” Hij vertelt dat Freek vooral werkt van uit „het waanzinnige op het toneel willen zijn Het is bij hem puur ambitie voor iets totaals. Bram zegt veel meer het besef te hebben dat iets lukt als hij zijn schouders er onder zet. Met „Neerlands Hoop in Bange Dagen werden in twee jaar bijna 360 voorstellin gen gegeven. „De naam van ons duo is nooit helemaal begrepen”, gelooft Bram. Na „Neerlands Hoop in Bange Dagen” in seizoen 1971-1972 vóór het Holland Festival „Neerlands Hoop in Panama”. In het Holland Festival zélf zoals gezegd: „Plankenkoorts”, een geheel nieuw pro gramma en niet, zoals Bram zegt, „een oud programma met vier nieuwe grappen, wat Paul van Vliet deed”. De top, waar Freek altijd naar streefde, werd met „Plankenkoorts” bereikt. Stormlopen op de kassa’s. Bram verzekert nu: ,,We zijn de top voorbij geschoten. Dat is gevaarlijk. Ei genlijk gelukkig dat we er voorbij zijn, nu kunnen we weer terug. Nu gaan we

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 9