Weer boeiende expositie van textiele kunst in Haarlemse Vleeshal WEEFSELS UIT POLEN TUSSEN TWEE POLEN Antiek BLEYLE-SHOP 50% KORTING 1 PRIJZEH VERKOOP Giftige-spinnenplaag door moderage Wandelrally op Floriade --Haar modejournaal Oude Griekse stad Muntenschat op Noorse zeebodem EXAMENS bij Cairo ontdekt gevonden Expositie foto’s uit Sovjet Unie en üet wapen van Enklwzen By DINSDAG JULI 1972 5? Realistische aanduidingen Zwevende STER-blokken niet voor 1974 JAPONNEN BROEKPAKKEN Andere vormen BONNETERIE ROKKEN PANTALONS BADKOSTUUMS Henk van Ulsen naar Indonesië Uit Nederlands schip want alle sitie gaat, na Haarlem, naar Den Bosch, Enschede, Arn hem, Groningen en Venlo, een Nederlandse tournee dus. Poolse weefkunst is hier niet helemaal onbekend. In de Vleeshal op de Grote Markt werd eerder door Polen ge ëxponeerd, met name door Magdalena Abakanowicz. Zij stelde haar „mammoetweefsel” in drie dimensies ten toon, die destijds een sterk avantgardistische indruk maakten. De tentoonstelling van nu, georganiseerd bin nen het kader van de culturele overeenkomst tussen ons land en Polen, kan men als een gevolg zien. Poolse renaissance Tournee in ons land (Van een medewerkster) PARIJS Milieubeschermers hebben bij de Franse couturiers niets in te brengen. Op de tweede dag van de Parijse modeweek liet Henri Chombert, de bontjassen leverancier van Liz Taylor, Ursula Andress en Catherine Deneuve, zóveel luipaard-, panter- en ja guarmantels zien, dat zijn show- bezoeksters de tel kwijtraakten. In tegenstelling tot zijn Italiaanse collega Fendi, die de vorige week in Rome zoveel succes had met zijn sportieve, met camel afgewerkte lamsj assen, moest Chombert niets van goedkope bontsoorten hebben. HAARLEM De afdeling moderne kunst van het Frans Halsmuseum doet veel om belangstelling te wek ken voor de textiele kunsten. En dat is de moeite waard. Niet alleen het publiek kan daardoor kennisnemen van een der oudste kunstvormen, maar het moet ook be vruchtend werken op de velen in onze omgeving, die deze kunst beoefenen. Nu wordt dan tot 28 augustus aandacht gevraagd voor de uitstekende expositie „Weef sels uit Polen”, een initiatief van Krystyna Kondriatuk, directeur van het museum voor geschiedenis van de textiel te Lodz en de heer D. Schwagermann. Deze expo- 1 bij wie zij assistente is geweest. HEIN STEEHOUWER in de HAARLEM ANEGANG 26 VWWWWWWWWtA/WWWVWWWWWVWWWWWVWWWWWWWV worden vanaf heden OPGERUIMD met (Van onze correspondent) astrakan banen. ADVERTENTIE rvwvw- w w wwvv^ JANSSTRAAT 5 - HAARLEM Voor U het juiste moment om BLEYLE ('s werelds beste yersey) te kopen voor de ALLERLAAGSTE PRIJS LOUIS FERAUD liet gisteren zien dat hij ook voor de komende winter trouw blijft aan zijn zo langzamerhand wereldbekende jeugdige jurken, jassen en mantelpakjes, in allerlei vrolijke is het artistieke vuur toen niet geblust. In de jaren zestig brak een renaissance in Polen door, verdergaande op de vroegere intenties en voerende naar weven als een zelfstandige kunstuiting. De catalogus houdt zich natuurlijk be zig met de Polen. Men zou de indruk ku.men krijgen, dat het daar gestelde typerend voor de Poolse weefkunst is. Dat is - gelukkig - niet zo. Ook elders (en ev -neens in Haarlem zelf) worden dezelf de inzichten uitgedragèn. Maar goed, het gaat nu om de Polen en hun zweven tussen twee polen. Het werk van allen op de voet volgen vergt te veel plaatsruimte. Hef blijft bij een enkele naam. Hóe be roemd zo’n naam is en welke internatio nale onderscheidingen er achter verborgen gaan, moet de kijker maar zelf opslaan in de catalogus, evenals de andere gegevens ove- opleidingen en tentoonstellingen. Veertien Poolse kunstenaars zijn met 36 werken gekozen uit veel grotere aantallen in Polen. Hun werken zijn van de laatste vijf jaar. De beide stromingen zijn dus even „modern”. Beneden in de Vleeshal vindt mén overwegend de illustratieven, boven de anderen. met dne modellen. Van links naar rechts: Extra lang jasje van bruine en blauwe wol, overjas in zwarte en groene wol en kort wijd jasje van fuchsiakleurige wol over lange japon met fuchsia’s op zwarte ondergrond. Teresa Muszynska, die drie-dimensionaal en non-figuratief werkt met sisal en der gelijke materialen en met toepassing van een paar primaire kleuren. Het zijn oer vormen, waarin zij zich uitdrukt, maar uitsluitend afgeleid van het materiaalge bruik en niet herinnerend aan andere beeldconcepties, zoals bij de vorigen. AMSTERDAM. Op de Floriade in Amsterdam wordt op zaterdag 29 juli een wandelrally gehouden om de bezoekers te laten zien dat er ook schaduwrijke paden zijn die zelden worden betreden, aldus de organisatoren. Deelnemers aan de vijf ki lometer lange tocht zijn die dag 50 cent goedkoper uit dan normale bezoekers aan de Floriade: zij betalen de halve toegangs prijs (2.50 gulden) en twee gulden in schrijfgeld. vanuit „schering en inslag” denken - zo zij beide elementen nog op de gewone wijze benutten - dan de eersten, die aan beeldvorming gewend zijn Rechts „Een spoor” van Janina Tworek-Pierzgalska, waar over in de recensie hieronder meer wordt geschreven. idéé komt in het werk van genoemde Pool absoluut niet over, daar is het te steriel mathematisch voor. Een paar stromingen heb ik enigermate toegelicht. De complete expositie beschrij ven is binnen krante-bestek een onmoge lijkheid. Verdere indrukken moet men zelf gaan opdoen, het is beslist de moeite waard. PACO RABANNE, de Parijse coutu rier die een paar jaar geleden van garagemonteur modeontwerper werd, is helemaal genezen van zijn pailletten rage. Zelfs voor zijn zusje heeft hij voor de komende winter geen enkele harnasjurk meer gemaakt, maar in plaats daarvan liet hij zijn mannequins een soort Peruviaanse mantels van ge haakt kunstbont in allerlei felle kleu ren showen. CAIRO. (AP) Archeologen hebben in een oase ten zuidwesten van Cairo de overblijfselen gevonden van een 23 eeu wen oude Griekse stad. Men vond onder meer 1500 zilveren munten en kleitafels met Griekse letters. De stad bekend als „Karnis” bevindt zich ongeveer 30 meter onder de duinen in de oase Fajoem, die 100 km van Cairo af ligt. Zij bestaat uit tientallen van leem vervaardigde huizen met een verdieping en twee tempels, welke waren gewijd aan de krokodillengod. Een der kleitafels beschrijft het leven in de stad. De zilve ren munten zijn afkomstig uit de tijd van de Romeinse keizers Nero, Claudius en Diocletianus. OSLO. Kikvorsmannen hebben bij Aalesund voor de westkust van Noorwe gen 75 kilo gouden en zilveren munten en acht scheepskanonnen op de zeebodem gevonden. De munten zijn waarschijnlijk afkom stig van een Nederlands schip; dat in 1725 in dat gebied verging. Volgens oude papie ren was het schip geladên met goud, zilver en andere waardevolle zaken. De kikvorsmannen hebben totaal 2500 zilveren en 120 gouden munten bij de politie van Aalesund ingeleverd. Ei zijn ook tussenvormen te vinden zoals bij Jolanta Odwidzka, bij wie een wandkleed als „Weichsel” de natuur in herinnering roept, zonder dat die natuur herkenbaar wordt en Agnieszka Rusz- cynska-Szafranska met haar „kolidien” in ongeverfd vlas en sisal, onregelmatig ge vormde structuren van een grote harmo nie, die men lyrisch-abstract zou kunnen noemen. Links een fragment van „Organisme III” van Urszula Plewka-Schmidt, een van de laatste ontdekkingen in de Poolse weefkunst. Dit werk is drie-dimensionaal en roept herinneringen op aan de tentoonstelling van Abakanowicz, In beide gevallen geldt echter, en dat leert de catalogus dan, dat in de jaren twintig zich in Polen een nieuwe ontwik keling begon af te tekenen. Poolse wevers braken met de gewoonte om het werk van beeldende kunstenaars, hun via ont werpen of cartons toegevoerd, als het ware in textiele grondstoffen „na te we ven”. Ze maakten zich los van een tradi tie. De lezer, die met textiele kunst op de hoogte is, make zelf zijn gevolgtrekkin gen met war de laatste decennia in Frankrijk is gebeurd, waar binnen de oude traditie eveneens bijzonder mooie dingen zijn gemaakt (Lurcat). De tweede wereldoorlog is natuurlijk een onderbreking geweest, maar gelukkig AMSTERDAM. Geslaagd voor het exaen Engels m.o.-A de dames C. M. v. d. Hotst, M. F. Lijnzaad A. E. H. Panman- Straatman, C. H. M. Stam de Jonge-Koets, allen te Haarlem; R. C. Wilbrenminck- Wapenaar, Heemstede; L. Feningstein-Van der Linden, Beverwijk en M’. A. Keene- Fioiet, Aalsmeer: voorts de heren G. J. Stoel, Haarlem; M. van de Meeberg, Over- ven; L. J. van Guliks, Zwanenburg; R. H. P. Duiker, S. Faber, J. Koster, allen te Beverwijk; E G. Karst. Zandvoort; J. H. UTRECHT. Henk van Ulsen begint in mei 1973 een zes weken durende tour nee door Indonesië met zijn solotoneel- stuk „Dagboek van een gek”. De Amster damse toneelspeler zal daarvoor een spe ciale Engelse versie maken. Van Ulsen heeft een paar jaar geleden bij Studio veel eer ingelegd met „Het dagboek van een gek”, maar voor deze vrije produktie heeft hij een geheel nieu we benadering gekozen van Gogols novel le. De première v an het nieuwe „Dagboek” is begin o ktober in Hooge- veen, „om de provincie ook eens de eer van een première te geven.” Behalve in h et „Dagboek” gaat Henk van Ulsen die het vorig seizoen in de liedjesshow „Jacques Brel is alive and well and living in Paris” zat met Josephine van Gasteren in het stuk „Mo ther Adam” spelen. Het stuk gaat in september in het Rotterdamse Piccolothe ater van stapt. In het land zullen er ongeveer 60 voorstellingen van worden gegeven. De auteur van „Mother Adam’,’ Charles Dver. van wie Guus Oster en Joan Rem- met zijden blouses met een gestrikte kraag. Stuk voor stuk creaties in grij ze, zwarte, bruine en andere gedekte tinten, die werden gecombineerd met kleurige wijde driekwart mantels. Een moderne versie van de na-oorlogse toppers. Maar natuurlijk showden de manne quins ook langere jassen. Donkergetin- te wijde mantels, met raglanmouwen met grote, rode, grasgroene of hemels blauwe kragen en een smal ceintuur tje. Het waren double-face-jassen, die zoals zoveel wintermantels aan twee kanten kunnen worden gedragen. De meeste maakte Marc Bohan van zachte wollen stoffen, maar hij lan ceerde er ook een paar van verticaal doorgestikte denim en zelfs nog enkele canvas-regenjassen met een rubber voering. DE AMERIKAANSE cosmetica-fa- brikante Esteelauder had gisteren haar volledige assortiment make-up op haar gezicht gesmeerd om bij Diors winter show de onbetwiste ster te kunnen zijn. En dat was ze Op haar gouden stoel tje, in de grote met varens en kerstro zen versierde salon schitterde en flon kerde zij aan alle kanten. En dat kwam goed van pas, want ook Diors ontwerper Marc Bohan voelt wel iets voor een kleurige winter. Hij liet zijn mannequins over zwarte, grijze, choco- lade-kleurige plooirokjurkjes rode, he melsblauwe, grasgroene en oranje wij de driekwart jasjes dragen. AMSTERDAM. Van 28 juli tot en mee 23 december zal in ons land een fototentoonsteling van in de Sovjet-Unie bekroonde foto’s van Russische fotografen worden gehouden. De expositie omvat zes tig foto’s die een beeld geven van ver schillende facetten van de Sovjet-Unie. Op 28, juli wordt deze expostieie „De USSR in deze tijd”, die gehouden wordt ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de vereniging ,',Nederland-USSR”, ge opend in cultureel centrum De Linden berg in Nijmegen. Daar blijft zij tot 19 augustus. Na Nijmegen komen Amster dam Doorn, Enschede, Den Haag, Maas tricht, Utrecht en Zaandam aan de beurt. Ook bij Dior kunnen de modemin- nende vrouwen deze winter voor pan ter- en vossej assen terecht. En nu zelfs iedere Parijse boetiek zijn rekken vol met vossej assen heeft hangen, wordt het zo langzamerhand tijd dat het Wereld Natuurfonds onze eigen vossen gaat beschermen. In Zuid-Europa zijn de eerste gevolgen van de massale jacht op vossen al merkbaar. In Italië en Zuid-Frankrijk heerst deze zomer namelijk voor het eerst sinds jaren een giftige-spinnenplaag. De spinnen, die anders door vossen worden doodgebe ten, leiden nu zo’n onbekommerd be staan dat zij een gevaar voor wande laars en kampeerders zijn geworden. Mocht u dus nog in Zuid-Europa gaan kamperen dat doet u er verstandig aan om bij de apotheek in uw vakantie- plaats medicijnen tegen giftige-spinne- beten te kopen. CHOMBERT HEEFT ER, zoals ge zegd, geen last van. „Een bontjas is voor een vrouw net zo belangrijk als een auto voor een man. Dus waarom zouden dan niet een paar vrouwen de allermooiste bontjassen mogen heb ben”, aldus Chombert. Overigens liet hij maandag in het Parijse hotel Inter continental niet alleen pan ter jassen, maar ook een hele serie vrij wijde lynx- nerts- otter- en vossemantels showen. Door de brede schouders, de grote revers en de wijde mouwen, stuk voor stuk nogal kolossale creaties. Ook al. omdat hij zijn mannequins brede ceintuurs op de langharige, tot op de knie vallende jassen liet dragen. De beste creaties van zijn show wa- VOOR ’s AVONDS was Dior wat minder praktisch. Maar van het mode huis van de Perzische Keizerin Farah Dibah, koningin Fabiola en prinses Gracia van Monaco kon men ook moeilijk comfortabele broekpakken verwachten, die kwamen trouwens vrijwel niet in de nieuwe wintercollec tie voor. Diors avondjurken waren vrij sluik en lieten één schouder bloot, met als afwisseling een paar vrijwel doorzich tige vlinderachtige japonnen die rijke lijk met ruches waren gegarneerd. Als straks de margarineprijzen stij gen, dan komt dat vast doordat de fabrikant die zoveel reclame met ar- resledes maakt, voor zijn vrouw bij Dior het met rinkelende bellen bezette broekpak van poolvos heeft gekocht. Na afloop van de show durfde geen enkele verkoopster mij de prijs van dit peperdure ensemble te vertellen. (Van onze RTV-redactie) DEN HAAG. Het voorstel van de STER om in radio-uitzendingen zoge naamde zwevende blokken tussen zelf standige platenprogramma’s te mogen brengenn ter compensatie van het niet- uitbreiden van de radiozendtijd, zal voor 1973 buiten beschouwing blijven. Minister Engels (CRM) heeft de beslissing over het voorstel aangehouden, omdat de Reclame raad de tarieven voor dergelijke uitzen dingen nog niet had goedgekeurd. Ook wilde de minister het overleg met de Kamer over persbeleid en omroepbijdra gen afwachten. Minister Engels, die het bovenstaande antwoordt aan de heer Scholten, lid van de Tweede Kamer voor de A.R.P., voegt er aan toe, dat hij niet bevreesd is voor „vercommercialisering” van de omroep, zoals de heer Scholten omdat de STER geen enkele invloed kan uitoefenen op de programmering. Beneden valt dan Janina Tworek-Pierz- gaL.ka op, die tevens grafica is. Van haar is hier aanwezig „Een spoor”, bij deze recensie gereproduceerd en een vierdelig kamerscherm „Krimsonnet”. Inderdaad is haar uitgangspunt typisch grafisch, ver moedelijk met pentekeningen als ontwer pen Het werk is figuratief, maar bevat eveneens irreële elementen. Lijnvoering en verwerking en toepassing van materi aal onttrekken het werk echter aan welke vorm van naturalisme dan ook. Wel blij ven het realistische aanduidingen. Eveneens figuratief is een Danuta Sien kiewicz in een qua kleur en lijn impone rend wandtapijt „Maanlover”, een sterk visionaire en poëtische verbeelding, waar in vegetatieve elementen en vrouwelijke figi ren elkaar compositorisch aanvullen tot een sterk geïnspireerd decoratief pa troon Van haar hangen er echter ook non-figuratieve „gatenweefsels”. Iemand die lyrisch probeert te zijn, althans „musisch” is een van de twee mannelijke exposanten, Antoni Starczews- ki, ook keramist, graficus en criticus. Hij werkt met de allereenvoudigste geometri sche ritmen en patronen, teruggebracht tot stippellijnen op wandkleden. Zijn ei gen inbreng is, schrijft hij zelf, dat zijn ritmen overeenkomen met geluidsopna men. „Door zelf de geluidsopname uit te zoeken stel ik mijzelf in staat te bepalen welke tekens ik wil overbrengen”. Het is een staaltje van z.g. geobjectiveerde inspi ratie, maar tevens loos pamflettisme. Of een ouderwetse” schilder zelf een roos plukt, dan wel zich aan de bloemenkraam laa» aanreiken is van geen enkel belang. Het begrip „een roos, is een roos, is een roos” van Gertrude Stein, en door mij bedoeld als het uitbeelden van de idéé roos, daar gaat het om. En de muziek als rokken net op of iets boven de knie. Nadat de Parijse couturiers met hun midi-mode twee jaar geleden ongelofe lijke verliezen leden, is de roklengte voorlopig geen probleem meer. Diors ontwerper Marc Bohan geeft voor de winter de voorkeur aan gewo ne, comfortabele, ongecompliceerde kleding. Aan eenvoudige overhemd- jurkjes van wollen voile; aan flanel Een volstrekte tegenpool tot de ge noemden is bijvoorbeeld op de verdieping De Poolse weefwereld kent niet alleen svantgardisten, of men moet het hier aanwezige figuratieve werk toch als een vervolg zien, dan wel een wederkeer naar oude motieven. Ik kan er niet over oorde len maar wel constateren, dat er twee duidelijke polen zijn, een figuratief pa troon en een non-figuratief. De behoefte aar. afwijkingen van het „normale” platte vlak via „gatenweefsels” en drie-dimensi- onale elementen in ruw natuurmateriaal is - ik zou bijna zeggen uiteraard - sterker bij de non-figuratleven. Pertinent wil ik in kwaliteit geen keuze maken tussen beide groepen. Artistieke inspiratie, intentie en verwerkelijking zijn in geen geval geboden aan de scheiding wél, dan niet non-figuratief. Wat overigens opvalt is, dat de hier aanwezige figuratieven vaak tevens werkzaam zijn met grafiek of schilderkunst en de anderen in het alge meen alleen vanuit weefkunstige opzet werken. Logischerwijze kan men ver wachten, dat die laatsten eerder puur van garnering in het voorpand in zig-zag- modeweek hield Dior de mantels en aan combinaties van gerende rokken melts een paar seizoenen terug „De Trao” speelden, gaat het stuk in Nederland re gisseren. Makaaij, IJmuiden; J. B. M. Roemer, Heemskerk; P. Bot en G. W. Spek, beiden te Lisse; M. Winkel, Hillegom. Marc Bohan, ontwerrter van Dior, F verwerkte witte en zwarte

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 9