HET KLIKT UITSTEKEND hoeden en TUSSEN TOON EN HENK voor Cinerama in Rotterdam hoopt op herleefde belangstelling Parijse kapsels herfst en winter KvanVEELEN IP I Haar Modejournaal VELDHUIJZEN BLOEMENDAAL TEL. 023-379909 Henk Westrus werd nieuwe orkestleider van Toon Hermams SUPERRONDBEELDSPEKTAKEL LEVERDE NIET MEER DAN TIENTAL FILMS OP r ZATERDAG 29 JULI 1972 Respect Artistiek (Van onze correspondent) Radio Free Europe Militaire uitvinding k tot f 10 DOO?! EERSTE IJMUIDER MARKIEZEN FABRIEK NIET ALLEEN de couturiers pijnigen zich voor ieder seizoen het hoofd om weer iets nieuws te be denken, doch vele andere ideeën rijke lieden laten het er evenmin bij zitten. Ook zij hopen en ver trouwen dat hun nieuwste creaties niet alleen de nodige aandacht ver krijgen, maar ook bij het modebe wuste publiek zullen aanslaan. In middels zijn de grote Parijse cou tureshows weer achter de rug en we weten nu zo ongeveer wat het. ons voor de komende herfst en winter om het lijf geeft. HAARLEM „Tja, ik vind het moeilijk om een mening te geven over een man waarmee je dagelijks samenwerkt. Hij is een groot artiest, een perfectionist. Hij is erg gevoelig en een denker. Dat merk je vaak aan .zijn teksten. Het is gewoon het feit dat hij nadenkt voordat hij wat zegt. Toon probeert nooit iemand te kwet sen. Het is zalig met hem te werken”. Aan het woord is Henk Westrus, be woner van een riante flat aan de Haarlemse Engelandlaan en sedert enkele maanden de vaste orkestlei der van ons nationaal bezit: Toon Hermans. Populariteit ROTTERDAM Het is iedere keer weer een hele operatie: het in- bedrijf-stellen van Abel, Baker en Daroll. Chef-operateur Rien van Oostveen naast Baker, per microfoon n verbinding met de cabines van Xbel en Caroil. Van Oostveens: .Heren, we vertrekken weer”. Resul- aat: een 32 bij 8,5 meter groot lucht- mnorama van New York met pas- ;ende muzikale omlijsting. Abel, Ba- ter en Caroil zijn de jargonnamen oor de drie projectoren, die sinds nige tijd het doek van Cinerama te 'otterdam weer vullen met on ver leden Cinerama-films. Dat wil zeg ent drie naast elkaar geprojecteer- -» beelden, samen goed voor een ge- ehtsveld van 146 graden. „Het ootste schouwspel van deze eeuw”, Mus de programmaboekjes van /eleer. tot f 10OOOTI 11 ERSOONLIJKE lm ÉNINGEN West Holland Bank Den Haag en de EEG EjctHL WW he wwwwwwvvinfwvvwvvvwvvvwwvwwwvinnnfw 0 JWUMU n u aldus Westrus vrijdag is pp CEES STRAUS. Lange, naar binnen gekrulde pony. Lang en kort in één kapsel. Asymmetrisch ADVERTENTIE ADVERTENTIE 1 G. VAN WIJNGAARDEN „We zijn nu”, zegt Rotterdams Cinera- ma-bedrij f sleider Henk Westrus bezig met het arran geren van enkele van Toons liedjes voor de komende show. DE BAKKENSPECIALIST 1— a- te ;r. ar a- 00 Henk Westrus, 35 jaar oud, is van huis uit studio-musicus. Hij werkt voor radio en TV, heeft soms eigen orkestjes en begeleidt ook andere artiesten. Zo zorgde hij de laatste twee seizoenen voor de muziek in de show van Jasperina de Jong. Ruim 400 keer trad hij met haar op. MARKlEZEN/ZONNESCWEBMeN WX.LUIKEN/LUXAPLEX JAL0UZIE6N Westrus kent Toon van 1969 toen hij met hem samenwerkte tijdens de voorbe reiding van Toons vorige show. Enkele tientallen malen klonk Henks muzikale inbreng op de planken. Een contract met Jasperina de Jong verhinderde Westrus vast bij Toon Hermans te komen, een gelegenheid die zich dit komende seizoen wel voordeed. Cinerama, in Europa geïntroduceerd op de Expo in Brussel in 1958, is een idee van de Amerikaan Fred Waller. Voordat de commerciële aanwending in de vijfti ger jaren vaste vorm kreeg, had het systeem gedurende de Tweede Wereldoor log al zijn nut bewezen in de vorm van Er zijn twaalf jaar verlopen sinds in Rotterdam Neerlands enige Cinerama-bio- scoop met veel tam-tam van start ging. Verlengstuk van de Amerikaanse Cinera- ma-Inc, die het systeem en alle appara tuur monopoliseerde. Maar wat niet min der dan „een revolutie” in de filmwereld moest worden, blijkt achteraf niet meer dan een jeugdsentimentele cinema-gril, snel verdrongen door bruikbaarder per fectie van het 70 mm-systeem. Nekslag voor cinerama oleek de kostba- Wollen skimuts met veelkleurige strepen, waarvan rand en pompoen van wit marterbont. bij Toon werkt. Hij is nu eenmaal publiek eigendom. Begeleiden zie ik niet zo die nend als vaak wordt gedacht. Het is een brok werk dat de artiest een basis kan verschaffen voor een goede prestatie. Mijn solistische neigingen leef ik wel uit in mijn radiowerk. Ik voely dat er tijdens het werken met Toon eenheid aanwezig is. We denken en voelen gelijk. Dat heb pe met iedereen zolang tekst en muziek goed zijn. Als je werkterrein goed is en je laat jezelf niet verstoren door onbelangrijke dingen,, dan kan je lang samenwerken”. Hoe lang dat wordt, weet Westrus nog niet. „We houden (iet voorlopig op één seizoen, maar het kunnen er net zo goed tien worden”. thet, die onder meer van zwart en wit marter een soort monnikskap vervaar digde, die hij met twee opvallende broches versierde. „Geen haartje mag de aandacht van mijn modieuze schep pingen afleiden,” heeft hij wellicht ook bij dit ontwerp gedacht. JEAN-CHARLES BROSSEAU ont wierp voor zijn collectie onder andere een groen vilten capeline, waarvan hij de voorkant met wit marterbont om zoomde. Halflang haar mag er rustig onderuit komen. Zo er echter bij dit charmante hoedje geen enkel haartje te bespeuren zou zijn, zou het er niet minder beeldig door uitkomen. Marterbont schijnt voor het komende seizoen nogal „in” te zijn bij de Parijse ontwerpers. Bruine, witte en pastel- kleurige marter werden door Parijse Paulette omgetoverd tot een fraaie ba ret met bijpassende shawl. Overigens een creatie die, vooral door haar le vendigheid, overal bijpast en ongetwij feld met veel plezier zal worden ge dragen. MAAR WAT HEBBEN bijvoorbeeld een paar bekende coiffeurs uit de Lichtstad voor ons bedacht? Patrick Alfs ziet voor het komende seizoen wel wat in lange, naar binnen gekrulde pony. De dun opgenomen zijpartijen worden boven op het hoofd tot een minuscule chignon verwerkt. Mocht u het niet zo erg kunnen waarderen, bedenk er dan wel bij dat het in ieder geval makkelijk is. ALF’S BEFAAMDE collega en stad genoot Molinario lanceerde asymmetri- zo’n groot succes, dat Toon besloot de liedjes ook in zijn nieuwe show op te nemen. Vandaar. Bovendien kwam er bij dat de plaat wat ruis produceerde, maar dat zou zonder het succes „life” nooit aanleiding zijn geweest, de plaat terug te. trekken, aldus Westrus. „Ik weet niet uit welke bronnen die kranten (Telegraaf en Parool, red.) dat hebben vernomen. Wij waren allebei op vakantie, Toon zat in Zwitserland en ik in Noorwegen”. De liedjes als „Ik ben zat”, „Vier maten glimlach”, Toe lach me toe” en „Groen is mijn dorp”, door Henk als „geweldig fijne dingen” genoemd, moeten nog voor het aohtmans orkest bewerkt worden. Ook het orkest is „geweldig” volgens Westrus. Er zitten veel geroutineerde muzikanten in, die hun sporen reeds lang in de studio’s hebben verdiend. Dat zijn achtereenvol gens Tony Nüssen (percussie), Jan Blok (gitaar), Tom Dissevelt (bas), Rob van Stiphout en Ab van der Molen (riet), Benny Ludeman (fluit, piccolo en snaarin strumenten) en Huug den Ouden (koper). Westrus zelf speelt orgel en piano. De nieuwe orkestleider, die de vrije hand kreeg bij het aantrekken van zijn musici, laat zicsh liever niet uit over het honorari um dat hij van Toon ontavngt, maar voegt er wel aan toe: „Mijn strijkje is bepaald niet goedkoop”. Hoe bevalt het Henk Westrus om als musicus steeds maar weer in de schaduw te moeten staan van een dergelijke be roemdheid? Westrus: „Ik heb de ervaring dat je wordt meegetrokken door Toons popula riteit. Dat merk je buiten je werk. Een heleboel mensen vinden het leuk dat je Wijngaarden: „Er moeten hier altijd vier man bezig zijr met een cinerama-film, drie voor de projectoren en één voor de geluidsmachine. En dan heb je maar een beperkt aantal theaters in de werled. Speelfilms kon men nauwelijks maken, omdat kopieën met een ondertiteling waardeloos worden. Bijvoorbeeld: een ko pie met Nederlandse ondertitels is niet meer te gebruiken voor de rest van het buitenland”. Uiteindelijk werden alleen een tiental echte cinerama-films geproduceerd. Op „How the West was won” en The story of the brothers Grimm” (staat later dit jaar op het programma) na eigenlijk allemaal reisfilms, waarbij met een commentator kon worden volstaan. Overigens betekende dat niettemin, dat er - gevolg van het speciale geluidssysteem - speciaal iemand naar Amerika moest voor het inspreken. MAAR WAT VOOR een kapsel zich ook laat aanmeten, u ontkomt er bijna niet aan of een hoed, baret, of muts zal uw hoofd eens moeten sieren. De Parijse ontwerpers rekenen er in ieder geval op en laten uw bewonder aars vrijwel niets meer van uw weel derige haardos zien. - Onder een wollen skimuts met veel kleurige strepen, waarvan rand en pompoen van wit marterbont, kwam althans geen haartje uitpiepen- Crea tieve schuldige hieraan was Jean Bar- Bruine, witte marter werden omgetoverd tot een fraaie baret met bijpassende shawl. Toon door te nemen. „De show in de grondverf zetten”, noemt hij dat. Dinsdag beginnen in Hilversum de eerste orkestre petities. Veel over de nieuwe show van Hermans weet Westrus nog niet. „Er zijn wat schema’s. We werken door tot half september. Tegen die tijd zal de première vermoedelijk in Nijmegen worden gehou den. Maar zeker is dat nog lang niet. Ik denk er trouwens nog niét aan. Eerst lekker knutselen en repeteren. Mocht blijken dat de show half september nog niet klaar is, dan wordt het eind septem ber. Het is zalig dat dit kan. Je kan met Toon dagen aan een object bezig zijn en het in de prullebak laten verdwijnen als je het niet goedvindt. Het hoéft niet persé 'van Toon. Dat geeft je rust.” )vvvvifvtnfvinRiiRHnfvwvvvifvirvvvtfiRnnHfinHnfviHfvwvwvviAnfvvvinnfvvvvvvinHfvvvvi4vvvvvvwvvviRnfiHf^^ latie waarmee duizenden piloten en boordschutters van de US Air Force aan „droge” gevechtstraining werden geholpen. Toch miste de reclamesloagn „U zit er midden in” in eerste instantie zijn uitwer king niet. Van Wijngaarden: „Er waren voorstellingen waarbij alle asbakken vol lagen met braaksel. De mensen bluften gewoon tegen elkaar, dat ze niet misselijk waren geworden tijdens die scènes in de achtbaan, uit de eerste film. Het is ook gewoon waar, dat gevoel van: daar ga ik. We hadden een keer een vol huis op een zomerse dag: nou, de mensen wisten nau welijks hoe ze de uitgang moesten vin den”. De echte kenner prefereert het wiebe lige cinerama-beeld ook vrre boven het „briefkaart”- gedoe van de 70mm-projec- tie. Van Oostveen: „Cinerama-camera’s werken met een fixed-focus. Je hebt daardoor onder alle omstandigheden on eindige scherpte. Dat geeft een diepte, die 70 mm niet heeft. Bovendien is de verte kening van het beeld minder. Voor mijn gevoel is 70 mm alleen maar een groot en plat plaatje”. Hij zegt ook: „Dat wat de mensen in cinerama boeit, is volgens mij het onvol maakte ervan. We konden dat vooral merken, toen na de allereerste films de kleurverschillen tussen de drie beelden minder begonnen te worden. Een heleboel mensen reageerden met: jammer, vroeger kon je zo duidelijk zien dat het echt verschillende beelden waren”. „bezig een recival te houden van echte Cinerama-films. De eerste, „This is Cine rama”, hebben we al gehad. We draaien nu, de vakantieperiode nog wel uit, de tweede: „Seven wonders of the world”. Eigenlijk allemaal een beetje op verzoek, men wil het kennelijk toch nog eens meemaken.” The „revival” krijgt na de „Seven won ders” in ieder geval een hoogtepunt met de hervertoning van „How the West was won”, het drie uur durend verhaal over de bloedige „ontginning” van het Wilde Westen, gemaakt naar een serie in het blad Life, met medewerking van John Ford, Henry Hathaway en George Mars hall als regisseurs en sterren als Caroll Baker, Gregory Peck, Henry Fonda en Karl Malden. Kant. Heemstede Laan van Insulinde 1 Telefoon 023-284027 naar Maastricht gereden (zelf aan het stuur maakt hij 80.000 km of anders gezegd één auto per jaar om een aantal zaken met Groen vilten capeline aan de voor kant omzoomd met wit marterbont. Wat zeker wel in de show komt, is een serie liedjes die voorkomt op de elpee „Kleine liedjes voor jou”. Een plaat die twee maanden geleden bij Bovema uit kwam, maar inmiddels niet meer ver krijgbaar is, want Toon en Henk hebben hem uit de produktie gehaald. Enkele kranten hebben vanwege dit laatste feit geschreven dat Toon de plaat uit de handel heeft gehaald „omdat hij er artistiek niet meer achter stond”. Toon zou gezegd hebben dat de pianist, i.c. Henk Westrus, op de plaat de leidj es overstemde. Het blijkt echter wel eventjes anders te zitten, zo verklaart Westrus. Toon brengt op deze plaat voor het eerst een serie louter luisterliedjes. Om aan dachtig naar te luisteren en niet zo zeer om in lachen uit te barsten. De plaat zat al in de verkoop, toen beiden op het idee kwamen de liedjes in een programma voor poliopatiënten te brengen. Dat bleek sche kapsels, die hij vakkundig aanpas te aan het gezicht dat zij moeten omlijsten. Hoog weggeknipt aan de ene kant van het voorhoofd, liet hij het haar aan de andere kant in een punt uitlopen tot bijna op het ooglid. Net voldoende om er nog juist even ondeu gend onderuit te kijken. Figaro Moli nario gooide er in al zijn ijver nog een ander kapselt je tegenaan en liet lang en kort samengaan: van voren kort en gekruld- van achteren lang en glad. Nu is het zeer goed mogelijk dat u zegt of denkt: „Voor mij hoeft dat allemaal niet,” wel, dan is er nog geen vrouw over boord. U laat uw eigen coiffeur zijn beproefde gangetje gaan en ik neem aan dat het dan ook dik in orde voor elkaar komt. DEN HAAG. Problemen over de uit zendingen van Radio Free Europe, die radioprogramma's voor Oosteuropese lan den verzorgt, vallen niet onder de be voegdheden van de Europese Gemeen schap. De Europese Commissie heeft, in haar antwoord op vragen van een Belgisch lid van het Europese parlement, Norbert Hougardy (lib), niet willen ingaan op de kwestie of deze uitzendingen kunnen bij dragen tot de toenadering tussen oost en we«t. VOORLOPIG HOUDEN we het hoofd nog maar even koel. Tenslotte duurt het nog bijna tweemaanden voordat we aan de herfsttooi toe zijn. BË TER MAAT kapsel van Moli nario. De pianist werkt sedert december vorig jaar met Hermans aan diens nieuwe show. „We mogen elkaar erg graag, we hebben respect voor eikaars mening”, ver telt Henk Westrus die zijn bewondering voor Toon Hermans niet onder schouw- burgstoelen of banken verborgen houdt. „Evenals vele anderen is hij in staat typen neer te zetten, maar Toon kan dat zo verschrikkelijk ontroerend doen, zo tragi-komisch, dat je niet weet of je lachen of huilen moet. Bij andere arties ten heb je vaak geen uitwijkmogelijkheid, ze brengen één gegeven. Toon wil niet zo zeer boodschappen nastreven. Hij probeert de normale waarde, die er allang niet meer is, naar voren te halen”, Westrus. Afgelopen F 1 en en re I’d® G. van Wijngaarden,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 9