van
Henri James goed verfilmd
Marilyn
van Brian
Onderzoek naar
subsidiëring
beroepstoneel
E.O. maakt tv-
DUITSE POP IN DE PEN
Amsterdamse filmfront
zonder premières
SOOSAGENDA
opnamen op
Noorderpier
Top de pop pop dertien
i
I
„The turn of the
screw”
V
GRIEZELIG EROTISCH SPEL MET
VERBEELDING EN WERKELIJKHEID
TIENERSTUIF
de ongrijpbare
Mouth gaat
varen
aag
I
VRIJDAG 4 AUGUSTUS 1972
9
Tekorten stijgen
Popfilm
Acteur Bernhard Droog
uitgevallen
JAN
R
irouwd
;rt»ek-
;n van
g onze
meu-
nd ter
rij ko-
b.g.g-
I
RS
larlem
INE
tanden
lagen
Al bijna twee maanden wonen
er vijf Beach Boys in Nederland.
De Amerikaanse popgroep heeft
verschillende redenen om hier tot
september maandelijks een kapi
taal te verwonen. Niet alleen is
Holland dit jaar weer het hippie
land bij uitstek, maar de Beach
Boys vinden er in de eerste plaats
de rust die in Amerika ver is te
zoeken. Hun telefoonnummers zijn
geheim, alle contacten lopen via
de Amsterdamse Boodschappen
dienst.
(Van onze correspondent)
LONDEN Wat er gebeurt met
een kikker als hij een sigaar rookt is
te zien in de nieuwste film met Mar
lon Brando: „The Nightcomers”. Hij
ontploft. De 36-jarige Michael Win
ner is de regisseur van deze film en
hij maakte zowat tegelijkertijd „Cha-
to’s Land”, dat kortgeleden in Lon
den ook in première is gegaan. „Cha-
to’s Land” is een harde western,
maar eigenlijk slingert Winner de
lasso door beide films, zoals we zien
wanneer Marlon Brando liefde be
drijft. Hij doet dat als Peter Quint,
de Ierse stalknecht in „The Night-
comers”, met de gouvernante Miss
Jessel, gespeeld door de veelal in TV-
films optredende Stephanie Bea
cham. En Peter Quint vindt er niets
aan als hij miss Jessel niet eerst aan
handen en voeten heeft vastgebon
den, haar van bed heeft sleurd en met
haar over de slaapkamervloer solt.
Spookwereld
N achtvoorstellingen
■k'
A
I
(Van onze correspondent)
(Van onze kunstredactie)
I
Bernhard Droog speelde een rol in „Het
testament van de hond”, dat tot 18 augus
tus in het Amsterdamse De La Marthea-
ter te zien is. Zijn rol is donderdagavond
overgenomen door Eric van der Donk.
De rol in „Bruid aan huis” van Lope de
Vega, waarvan hij slechts een repetitie
heeft bij gewoond, is overgenomen door
Jerome Reehuis. De rol van Jerome Ree-
huis zal nu worden gespeeld door Rene
Lobo.
Stephanie Beacham als de Victoriaan
se miss Jessel.
I
I
I
1
I
I
I
I
Marilyn, niet moeders mooiste, wel
moeders aardigste, raakt niet uitge
praat over American Spring en haar
zusje, die voor een TROS-tv-special
weer en wind, frisse neuzen te
Wil Duijn is in zijn element.
speciaal uit Amerika is gekomen. We
hebben net zo lang aan de plaat ge
werkt tot alles perfect was. We hebben
samen tien jaar gezongen. En nu hopen
we alleen maar dat het gevoel en de
liefde die we in onze muziek hebben
gestopt bij het publiek overkomen.”
i
I
B
5
Zilver
arlem
320431
1. Un canto a galicia Julio Iglesias; 2. Popcorn diverse uitvoeringen; 3. A
whiter shade of pale Procol Harum; 4. Sing along Mac Katie Kissoon;
■5. Sealed with a kiss Bobby Vinton; 6. Oh babe, what would you say Hurri
cane Smith; 7. Rock and roll part I Gary Glitter; 8. Smoke gets in your eyes
Blue Haze; 9. Mario Hanny en de Rekels; 10. Zomerzon De Makkers; 11. The
first time I ever saw your face Roberta Flack; 12. Child in time (part I) Deep
Purple; 13. Michaela Bata Illic.
Vooral
i leef-,
en. En
het u.
se. Een
toornis
Neem
witte
Met 6
a.
rust.
Stopt
ME
I
I
I
I
I
K
De Tienerstuif in een tent op het
terrein van de ijsbaan aan de Delftlaan
heeft een redelijk succesvolle eerste
week achter de rug. Per dag kwamen
zo’n 100 voor het overgrote deel zeer
jonge tieners een kijkje nemen, wat
meer was dan de organisatoren hadden
verwacht.
Calypso houdt aan met de uitstekende
muziekfilm „The Concert for Bangladesh”
met de groten der popwerled bijeen. Op
één van de schitterendste concerten na
„Ubod-Stock”. Stanley Kubrick’s beangsti
gende rolprent „A Clockwork Orange” die
•en inzicht wil geven in het geprogram-
Maar liefst zes weken duurt de
tournee die Mouth MacNeal in okto
ber door Amerika gaan maken. Het
tweetal heeft deze trip verdiend dank
zij de beleefde manier waarop zij met
het Amerikaanse publiek hebben ken
nisgemaakt: „How do you do?”.
Op American Spring de LP die
Marilyn samen met zusje Diane en
echtgenoot Brian heeft opgenomen
staat ook een stel nummers dat door
de Beach Boys al eens eerder is opge
nomen. Op de hoes bedanken de meis
jes Rovell Brian voor zijn inspiratie,
begeleiding en liefde. Marilyn: „We
zijn er zo trots op. Het is moeilijk uit
te leggen, maar deze plaat betekent
voor ons allemaal zo veel.”
DEN HAAG. In de jaren zestig is
het door de overheid gesubsidieerde tekort
van het beroepstoneel gestegen van 54
naar 70 percent van de totale uitgaven.
Drs. J. D. Hilferink, als wetenschappelijk
medewerker verbonden aan het instituut
voor onderzoek van overheidsuitgaven,
heeft een analyse gemaakt van de stijgen
de exploitatietekorten en deze gepubli
ceerd in Openbare Uitgaven, een publika-
tie van genoemd instituur.
zijn en wat hun relatie tot de kinderen is.
Henry James noemde het verhaal zelfs
„in de eerste plaats een stuk om den
brode, een jeu d’esprit”. Het ontleent zijn
spanning echter aan het feit dat alles
open blijft. En men mag aannemen dat
Henry James met zijn overheersende be
langstelling voor psychiatrische gevallen
wel meer heeft willen bewerkstelligen
dan een „jeu d’esprit”.
De makers van „The Nightcomers” spe
len dit spel en ze doen een suggestie voor
wat aan de komst van de nieuwe gouver
nante vooraf zou kunnen zijn gegaan. En
in maar enkele scènes zoals de plotse
linge starre verschijning van de Ierse
stalknecht, van verre tussen de takken
door gezien, starend in het niets wordt
een enkele frase uit het boek overgeno
men. En hoewel er in „The Nightcomers”
geen spook te zien valt, is de atmosfeer
van het eerste ogenblik af van een doel
treffende onwerkelijkheid en ongemakke
lijkheid.
Wie „The turn of the screw” niet kent
moet het boek lezen voordat of nadat hij
„The Nightcomers” heeft gezien. Een aar
dig „jeugd’esprit” en wellicht een reden om
eens iets meer aan Henry James te gaan
doen.
Jammer genoeg kon de geplande
filmmarathon niet doorgaan. Er is te
veel licht in de tent. Men denkt er nu
over de films in de Kennemer sporthal
af te draaien. Ook voor volgende week
ligt het weer in de bedoeling elke dag
van 3 tot 4 uur een groep op te laten
treden. Welke dat zullen zijn is echter
nog niet bekend. Wel speelt de vaste
Stuif-groep Tired Moon iedere dag
even, maar de tijden verschillen.
De Tienerstuif is van maandag tot
vrijdag van 10 tot 4 uur geopend. De
toegangsprijs is 1 gulden.
Het blijkt, dat deze ontwikkeling in
belangrijke mate veroorzaakt wordt door
de sterke groei van het aantal medewer
kers bij de gezelschappen. Een goed
waartegenover echter geen toeneming van
het aantal voorstellingen stond. Verder
loopt ook het toneelbezoek terug, hetgeen
mede bijdraagt tot de verliesstijging.
Deze oorzaken zijn strijdig met de veel
gehoorde opvatting dat de stijgende ver
liezen het gevog zijn van het feit, dat bij
het arbeidsintensieve toneel de produkti-
viteitsontwikkeling sterk achterblijft bij
het landelijk gemiddelde. De voordelen
van massa-produktie en arbeidsbesparende
vernieuwingen gaan aan het toneel voor
bij volgens deze opvatting en minister
Engels zag in deze redenering voldoende
aanleiding om de toeneming van de subsi
die te rechtvaardigen.
Volgens drs. Hilferink wordt de verlies
stijging niet zo zeer veroorzaakt door het
feit dat het toneel arbeidsintensief is>
maar doordat de arbeidsintensiteit sterk
toeneemt. Per toneelspeler wordt volgens
hem minder gedagn met méér geld- Drs.
Hilferink beschouwt het als een ernstige
tekortkoming dat een bruikbare omschrij
ving van het doel van de toneelsubsidies
ontbreekt, zodat niet kan worden nage
gaan bij welke omvang van de toneelpro-
duktie het gestelde doel bereikt zou zijn.
De door hem geschetste ontwikkeling is
voor hem reden tot bezorgdheid over de
doelmatigheid van de subsidies, te meer
daar voortzetting van deze ontwikkeling
zou betekenen dat in het jaar 2000 de
overheid het toneel vrijwel volledig zou
subsidiëren.
(Van een onzer verslaggevers)
WIJK AAN ZEE- —De Evangelische
Omroep maakt donderdagmidc van 2
tot 3 uur televisie-opnamen op de Noord
erpier van de Engelse protestzanger Peter
Canlan. De zuil komt de volgende dag, 11
augustus, terug om dan van 18 tot 20.30
uur opnamen te maken van een optreden
van de groepen The Baming Candles en
New Generation. Ook deze opnamen zijn
op de Noorderpier.
WWVVWWW»
Beach Boys-oprichter Brian Wilson
woont met zijn Marilyn en twee doch
ters in Laren, in het huis van een
schoonheidsspecialiste. Huur ongeveer
2500 gulden per maand. Beach Boy
Carl Wilson, die het ’t eerst in zijn
hoofd kreeg zich een tijdje in Holland
te vestigen, woont met zijn Ann in
Hilversum, waar hij maandelijks 1600
gulden voor een vrijstaand huis neer
telt. Mike en Tamara Love betalen
eenzelfde som voor een kanjer van een
huis-in-een-rijtje in Bloemendaal. Ook
de twee nieuwkomers bij de popforma-
tie, slagwerker Ricky Fataar en basgi
tarist Blondie Chaplin, hebben veel
geld over voor een eersteklas onderko
men. Ricky woont in een vrijstaande
villa in Vreeland 2400) en Blondie
kost het iedere maand ongeveer 1575
om heer en meester te zijn in een
Hilversumse villa.
Marilyn Wilson heet eigenlijk Rovell,
maar sinds haar huwelijk met Beach
Boys-oprichter Brian in 1964 heet ze
Wilson. Er zijn twee dochtertjes, Car-
nie van vier en Wendy, die tweeëneen
half is.
Ze woont met Brian die tijdens
ons gesprek boven in de huurvilla in
Laren een steeds groter wordend gat in
de dag slaapt de twee kinderen en
kindermeid Raquel tot september in
Nederland. Waarom kon ze haar
Spaanse huis met zwembad in Bel Air
(bij Hollywood) zo makkelijk en zo
lang in de steek laten? „Thuis gaat
elke vijf minuten de telefoon. Er zijn
altijd mensen in huis. Dat kwam om
dat we de studio de laatste vier jaar in
ons huis hadden. Maar daar heb ik een
eind aan gemaakt. Je huis moet alleen
je huis zijn en geen studio”, is Mari
lyns opvatting.
Wat haar in Nederland zo aanstaat?
Ze zegt: „De vrede. Ik houd van dit
land. Wie zou er niet van houden. We
zijn hier zo gelukkig. Winkelen, in
Amerika laad ik eens in de twee
weken de auto vol. Hier ga ik elke
dag, ik ben er gek op. En op de fiets.
Het lijkt of er hier ook meer natuur is.
In Amerika vind je dat ook wel, maar
het is daar alleen meer verstopt.” Wat
ze in dit land mist, zijn de restaurants
die ook ’s nachts open zijn. „Als je om
één uur ’s nachts een ijsje wilt kopen,
kan dat niet eens.”
„Muziek is niet werken, maar liefde.
Zo is het album ook ontstaan. We
hebben er lang naar verlangd en dan
opeens is het zo ver. Diane en ik
hebben al acht singletjes gemaakt,
maar een album is altijd onze grote
wens geweest. Brian trok het zich een
beetje aan dat we nog steeds geen hit
hadden. Hij had evenveel zin en plezier
in de lp als wij. Sinds „Pet Sounds”
had hij niet zo veel lol tijdens de
opnamen gehad.” De weg naar de lp is
op zijn minst „lang” te noemen. Mis
schien wel een soort lijdensweg. Op
haar elfde begon Marilyn al met zin
gen, met haar zusje en haar moeder
(piano).
De Amerikanen zijn en bloc voor de
bijl gegaan met als resultaat een acht- I
ste plaats op de VS-hitlijsten van deze I
week. Mouth MacNeal zullen op I
deze reis afrekenen met het image van I
zich snel per vliegtuig verplaatsende
popsterren. Niet omdat zij dat een
vervelend image vinden, maar simpel
en alleen omdat Haarlemse Mouth Wil
Duijn als de dood is voor vliegen. Wil
heeft de ruimte nodig en vindt het I
zeer belangrijk af en toe eens een I
frisse neus te kunnen halen.
Vandaar dat Wil en Sjoukje nu per
boot zullen afreizen. Vijf dagen in
weer en wind, frisse neuzen te over.
Geadviseerde films tijdens deze week
„Verscheurd leven”, van Kenneth Loach
en Tony Garnett, handelend over een
meisje dat in een psychiatrische kliniek
wordt opgenomen; en „Ciao! Manhattan”
over het leven van Edie Sedgwick, een van
de filmsterretjes in de schaduw van pop
art man Andy Warhol. Respectievelijk in
Kriterion en het duo Cinetol en Leidse-
pleintheater-
Marlon Brando blijft de meester van de
weinige gebaren en in deze scènes gaat er
een griezelige kracht van hem uit. Miss.
Jessel speelt overtuigend de vreemde
hartstocht mee en ze heeft daarbij opval
lend mooie borsten. De kinderen die ze
onder haar vleugelen heeft het jonge
tje Miles en het meisje Flora zijn
helemaal onder de ban van stalknecht
Quint en alles wat hij zegt en doet nemen
ze als de onomstotelijke waarheid aan.
Als Miles dan ook door het sleutelgat de
curieuze verrichtingen van zajn held met
miss Jessel gadeslaat, begrijpt hij dat het
zo hoort en hij probeert de „act” later
met zijn zusje Flora uit.
Miles en Flora leven ouderloos op het
grote landgoed van hun oom en voogd,
die een afkeer van kinderen heeft en hun
opvoeding overlaat aan de gouvernante en
de huishoudster, mrs. Grose. In „The
Nightcomers” wordt in veelal filmisch
niet al te opwindende, maar gorgelend
mooie opnamen, uiteengezet hoe miss Jes
sel zich helemaal overgeeft aan de bruine
transpirerende huid, de lange haren en de
striemende touwen van stalknecht Quint.
Maar terwijl de Victoriaans opgevoede
miss Jessel in deze Victoriaanse enscène-
ring met zijn frustraties en geheime erup
ties de weliswaar ontmaagde engel zonder
vrees of blaam blijft, is Quint de incarna
tie van het boze.
Het gaat tenslotte slecht tussen hem en
de miss en als hij de kinderen vertelt dat
de ware geliefden elkaar soms pas in de
dood voorgoed ontmoeten, nemen Flora
en Mlles deze mededeling letterlijk: ze
zorgen dat het voor elkaar komt. Hoe dit
in zijn werk gaat moet de verrassing
blijven voor wie deze zo vol luxe en verse
bloemen gestopte kleurenfilm gaat zien.
„The Nightcomers” is zoals dat heet
„gebaseerd” op iets anders, en wel op een
van de best geslaagde spookverhalen ooit
geschreven, namelijk op „The turn of the
screw” van Henry James. Daargelaten de
vraag of het in „The turn of the screw”
nu werkelijk om „spoken” handelt dan
wel om de hallucinaties van een gefrus
treerde ziel met name de opvolgster
van miss Jessel als gouvernante voor
Flora en Miles in ieder geval heeft de
scenarioschrijver van „The Nightcomers”
een aardig spel gespeeld.
De film eindigt namelijk waar het boek
van James begint: bij het binnentreden
van de nieuwe gouvernante, als miss Jes
sel en Peter Quint van het toneel verdwe
nen zijn. In „The turn of the screw” zijn
beide kinderen in de macht van de gees
ten van Jessel en Quint, die zich ook
heifcaaldelijk op dreigende manier aan de
nieuwe gouvernante manifesteren. Niet
alleen Quint, maar ook miss Jessel, zijn in
James’ versie „slecht”.
Wie het verhaal echter met het kippe-
vel op zijn rug heeft uitgelezen, weet nog
steeds niet wat er nu eigenlijk achter al
die griezeligheid steekt. En ook niet hoe
Quint en Jessel aan hun eind gekomen
Donkey-Shot, A. Verherentstraat 1,
Heemskerk, vrijdag en zondag: disco.
Can Can, Stoofsteeg 1, iedere avond
bar-dancing-disco.
Jeugdcafé, Eemstraat 6, vrijdag: soos.
Arnoldushoeve, Hoofddorp, donder
dag: film, zaterdag: disco.
De Huif, Gen. de la Reij straat 4,
dinsdag: De Bond, donderdag: Love
Inn.
Voom-Voom, Spaarnwouderstraat 61.
vrijdag, zaterdag en zondag: drive-in-
show.
Riverside, Spaarne 91, woensdag:
soos, vrijdag en zaterdag disco.
AMSTERDAM De bioscopen in de
hoofdstad stellen het deze week met een
programma van louter prolongaties en
reprises. Van het Amsterdamse filmfront
dus weinig nieuws. Wellicht wordt de
adem even in gehouden om straks, als
iedereen goed en wel van vakantie naar
huis terug is gekeerd, met des te groter
première-geweld te komen. Wie reeds op
vakantie is geweest, heeft nu mooi de
gelegenheid „bij” te raken.
meerde gedrag van een misdadiger, gaat
in Nöggerath zijn 16e week in.
Nog langer, nu 22 weken, draait „Klute”
en wel in Roxy, met Jane Fonda en
Donald Sutherland. The Movies brengt
een Hitchcock-week. In de vroege avond
eerst „Psycho”, later gevolgd door „The
Birds”. Een klassieke moordzaak staat
centraal in een derde film van Afred
Hitchcock: Frenzy (in Tuschinsky). Met
Son Finch en Barry Foster.
Nog minder nieuws is er in de nacht-
programma’s te bespeuren. Anthony
Quinn excelleert in „Zorba de Griek”,
eigenlijk meer een film voor sirtaki-lief-
hebbers, want het verhaaltjes heeft wei
nig om het lijf. In Bio.
„Morgan, a suittable case for treat
ment”, met Vanessa Redgrave, wordt in
De Uitkijk vertoond in het kader van
„Lachen in de nacht”. Het Leidsepleinthe-
ater brengt „The Yellow Submarine”, een
fantastische impressie met de (getekende
Beatles in de voornaamste rollen. „Little
Big man” tenslotte, blijft in Calypso. In
Arthur Penn’s moorddadige western spe
len Dustin Hoffman en Faye Dunaway.
Voor de liefhebbers van films met Ma
rilyn Monroe, die 10 jaar na haar dood
steeds minder worden gedraaid, brengt
Kriterion „River of no return” waarin ze
tegenspel krijgt van Robert Mitchum.
Het PEN-jeugdcentrum aan de Kanaalstraat in IJmuiden vergast de komers
vrijdagavond op een stukje Duitse pop van de hier af geheelde groep „Saneti”
uit München. Zaterdag komt de Engelse groep „Trapeze" en volgende week
dinsdag kun je geheel gratis en voor nop kijken en luisteren naar de Ameri
kaanse groep „The Group” (uitstekende vondst!).
ARNHEM. Bernhard Droog, acteur
en lid van de gekozen leiding van de
Toneelgroep Theater te Arnhem, zal de
komende weken niet op ’t Nederlandse to-
neel te zien zijn. Na de eerste repetitiedag
van dit nieuwe seizoen, voelde hij zich
niet goed Volgens zijn specialist is er iets I
met zijn hart niet in orde en zal hij I
tenminste vier weken rust moeten hou- I
den.
’"K,
r 1
V