Wereldpremière werk van Jan Mul VIER DIRIGENTEN VOOR NIEUW NPO-SEIZOEN Bidprentjes: spiegel van voorbije vroomheid EXPOSITIE !tl Dolle Mina-parodie op de western I I I p ife Dansen is puur plezier tel wOÉ I L 1 AMSTERDAMSE BIOSCOPEN O I BI® V or stenportretten uit de 16e eeuw •w IN BISSCHOPPELIJK MUSEUM HAARLEM MEUBELFABRIEK OISTERWIJK toonzaal leidsekade 102 Amsterdam (naast Lido, dus vlakbij Leidseplein). Vrije toegang FM Ofl „La Deutekom” zingt met Gelders Orkest r?1 f* o i f. VRIJDAG 11 AUGUSTUS 1972 11 10 i wl - M| SEIZOEN 1972-1973 - Concertgebouw - Haarlem - 8.15 uur SERIE A SERIE B \S SERIE C f NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST (Van onze kunstredactie) HAARLEM Het Noordhollands Philharmonisch Orkest staat in het komende seizoen onder vier dirigenten: De Nederlander Hans Vonk en de Tsjech Libor Pesek (van het Fries Orkest) dirigeren elk drie concerten. De Fransman Yves Prin en de Pool Jerzy Katlewicz leiden ieder zes uit voeringen. Het viertal heeft al verscheidene malen met het orkest gewerkt, vooral in het afgelopen seizoen waarin het NPO geen vaste dirigent na Henri Arends meer heeft gekend. Het werd geleid door zo’n dertien gast- dirigenten. Na het komend seizoen zal een vaste dirigent (een van de drie bovengenoemde buitenlanders) worden aangesteld voor de periode van enige jaren. Hij zal echter veel minder concerten per seizoen van het NPO leiden dan zijn voorganger. Dit alles om verstarring te voorkomen en va riatie te bevorderen. Gehoord, gisteren op radio veronica? Vooral als je het goed kunt. Dat is logisch. iiRiai In Prentenkabinet van Rijksmuseum KLASSIEK MODERN - „Wings” wegens hasjiesj in Zweden aangehouden GÖTEBORG. (Reuter). De ex-Beatle Oisterwijkse dekenkisten „de Uilenboom' .De Stoeterij” F "i PLEZIER 6 vrijdagavondconcerten (Van een onzer verslaggeefsters) HAARLEM „Spiegel van voorbije vroomheid” heet een aan trekkelijke en curieuze tentoon stelling van 600 devotie- en bid prentjes in het Bisschoppelijk Mu seum voor Religieuze Kunst in Haarlem. Conservator J. A. J. M. Verspaandonk heeft uit het bezit van het museum de vaak aandoen lijke prentjes bijeengebracht en tentoongesteld in enkele boven zalen van het museum, waar ze tot begin december te zien zijn. ;>*>1 3 t r V- l De V’ ouds 9» 4 1 /f/'' Een doodsprentje wit het laatste kwart van de vorige eeuw. Het Rijksprentenkabinet bezit de belan- gri'kste collectie Nederlandse portretten in dit genre ter wereld. Zij worden in de catalogus voor het eerst gepubliceerd, sa men met een groep Duitse en Italiaanse voorbeelden, die op de tentoonstelling he laas slechts fragmentarisch zijn vertegen woordigd. JS- ?e i 'k Maar op Radio Veronica hadden ze het over dansles. Ja, je moet het eerst leren. Maar je leert het al dansend. Met goeie muziek, ontspannen sfeer, leuke lui om je heen. Puur plezier! Hangt wel van de dans school af, natuurlijk. Echt goed dansen dat betekent de nieuw ste dansen, als eerste leren, de nieuwste hits als eerste horen. In een gezellige omgeving. Daarom: dansen is puur plezier bij „Frenzy”. Bijzondere nachtvoorstellingen„Ostia” van Pasolini in Bio; „Little Big Man” van Peckinpah in Calypso, „De man van Kiev” (The Fixer) in Cineac Reg. Breestraat, „Wild Angels” en „The Trip” van Roger Corman in Leidsepleintheater. „Morgan, an suitable case for treatment” in de Uitkijk. En verder veel westerns. Twee solisten voor het Noordhollands Philharmonisch Orkest in het komend seizoen: Links Elisabeth Stefanska, een 29-jarige Poolse claveciniste en rechts Anner Bijlsma, de bekende Nederlandse cellist. AMSTERDAM. Het Prentenkabinet van het Rijksmuseum toont van 16 augus tus tot 29 oktober houtsneden onder de titel: „Vorstenportretten uit de 16e eeuw”. Deze ongewone tentoonstelling laat dit onnekende werk niet zien om de schoon heid van het materiaal, maar vooral om een belangwekkend historisch verschijnsel toe te lichten: de verspreiding van beeld informatie in een uiterst bewogen perio de van de Europese geschiedenis. De zes zwaardere” concerten op dins dagavonden hebben op het programma o.a. het pianoconcert van Grieg, dat voor de linkerhand van Ravel en het pianocon cert in Bes van Mozart; verder vioolcon certen van Brahms en Mendelssohn; sym fonieën van Berlioz, Wanski, Beethoven (de eerste), Haydn, Sain Saens en de vierde van Bruckner. Van Richard Strauss wordt Tijl Uilenspiegel uitgevoerd en van Hendrik Andriessen de Kuhnau Variaties. De solisten in deze dinsdagavondserie zijn de pianiste Gina Bachauer (Grieg), de violiste Ayla Erduran (Brahms), de pianist Geza Anda (Mozart), de claveciniste Elisa beth Stefanska (Bach en Haydn), de pia nist Michel Block (Ravel) en de violiste Edith Peinemann (Mendelssohn). De „moderne serie” opent elk program ma met een klassiek werk: Telemann, Handel, Boccherini, en vermeldt daarna werk van min of meer eigentijdse compo nisten. Er zijn flink wat Nederlanders vertegenwoordigd. Er is één wereldpre mière bij. Van de Haarlemse componist Jan Mul (overleden eind 1971) zal worden gespeeld „Divertimento voor piano en or kest”, waarbij de pianosolo wrdt vertolkt door Herman Uhlhorn. Voorts ,>Pas de deux voor orkest” van Otto Ketting. Pianoconcert van Van Baa- ren, Vioolconcert van Hendrik Andriessen, Violoncelloconcert van Hans Kox en Ana chronic I van Louis Andriessen. Voorts „Jeux” van Debussy, het vioolconcert van Alban Berg, de derde symfonie van Ho negger en een werk van dirigent Yves Prin zelf, Mobile II. In deze serie krijgen verschillende leden van het orkest de mogelijkheid als solist op te treden; als gasten zijn er Vera Beths viool, Anner Bijlsma cello en Theo Bruins piano. De abonnementsprijzen lopen van 20 tot f 35 voor series van zes concerten van 35 tot 50 voor series van 12 concerten, terwijl een passepartout voor alle concer ten 65 kost. Plaatsbespreken begint op donderdag 17 augustus aan het concertge bouw, Lange Begijnestraat 13 van 10 tot 15 uur, tel. 023-320994 van 12 tot 15 uur. Een knipselprent (uit de periode 1760-1820) met twee voorstellingen: Boven een piëta en onder Sint Antonius met het kindje Jezus. Rechts een ingekleurde gravure, engelen. gebruikt als wandversiering. Kleinere werden in gebedenboeken geplakt of er los ingelegd. Heel boeiend vindt men dit geïllus treerd op het Anna-altaar van de 16de-eeuwse schilder Quinten Metsys, waar een van de kinderen speelt met een getijdenboek met miniaturen en enige houtsneden die met de hand zijn ingekleurd. In de loop van de 16de eeuw werd de houtsnede geleidelijk verdrongen door de kopergravure. Deze werd toe- I gepast voor boekillustraties en vooral sinds het einde van de 16de eeuw ook voor de devotieprentjes. De Zuidelijke Nederlanden en met name Antwerpen werden toen het voornaamste centrum van de verspreiding daarvan. Uit deze tijd stammen de oudste prentjes op deze tentoonstelling- Rond 1750 ontstond er een geheel ander genre, namelijk de knipselpren- I ten, een geknipte of uitgesneden prent 1 dus. Tot ongeveer 1820 werden deze I prenten vaak uitgereikt ter gelegenheid I van een eerste H. Communie of als beloning voor het opzeggen van de katechismus, een gebruik dat op katho lieke scholen en in vrome gezinnen tot in de jaren ’50 is volgehouden. In de eerste helft van de 19de eeuw werd het devotieprentje al machinnaal gedrukt. Steendruk, staalgravure en modernere technieken werden toen al I toegepast. Buitenlandse uitgevers, met I name in Parijs, veroverden de wereld- I markt met vaak wekelijke en roman tische prentjes. Het is een bezienswaardige tentoon stelling, die voor velen ongetwijfeld een stuk jeugdsentiment betekent. Ze duurt tot 3 december en is dagelijks (behalve maandag) te zien van 10 tot 12 en van 2 tot 5 uur; zondags van 2 tot 5 uur. Conservator Verspaandonk houdt zich aanbevolen voor oude devo- tieprentjes, die nutteloos op zolder lig- 1 gen of toch maar worden weggegooid. I WVVWVbn^VWVVIAniVVWVIAAIVVVWWWWtAiWWWWWIMfiraVMWIRRMMIlfWV^ Het karakter van het programma van het NPO is niet veranderd. Men gaat op de oude voet van drie series voort: klas siek repertoire, populair klassiek en ge matigd modern. De populair-klassieke „landen-serie” (elk concert muziek uit één land) heeft het meest succes bij het publiek en die succesformule blijft gehand haafd. De vijfde symfonie van Tschai- kowsky, pianoconcerten van Liszt, Chopin en Mozart, ouvertures van Smetana, Ber lioz en symfonieën van Schubert, Haydn, Bizet, Mendelssohn; ook de negende sym fonie van Dvorak (Aus der neuen Welt) heeft het tot de landenserie gebracht. Onder de solisten die deze serie opluis teren zien we de violisten Emmy Verhey en Gijsbert Beths en de pianisten Janine Dacosta en Dubravka Tomsic. door degenen die miniaturen schilder den voor getijden- en gebedenboeken. In verschillende steden, waar de mini atuurkunst bloeide zoals Gent, Brugge en Utrecht kon men minia turen kopen op losse vellen die dan in de geschreven boeken werden bijge bonden. Rond 1400 ging men voor het eerst prenten drukken, zodat ze een grotere oplaag konden krijgen. Het waren al dan niet met de hand ingekleurde houtsneden. Waren ze van groter for maat, dan werden de heiligenprenten ARNHEM. De nog slechts zelden in haar vaderland optredende sopraan Cristi na Deutekom zal deze maand in drie concerten zingen met het Gelders Orkest onder leiding van Leo Driehuys. De con certen worden gegeven in de Stads schouwburg in Nijmegen op de 22ste, op de 24ste in Musis Sacrum in Arnhem en op 26 augustus in Amphion in Doetin- chem. „La Deutekom” zal acht aria’s zingen uit „Don Giovanni”, en „Die Entfürung aus dem Serail” van Mozart, uit „Attila” en „Arnani” van Verdi, uit „Lucia di Lammermoor” en „Linda di Chamouni” van Donizett, uit „Die lustige Witwe” van Lehar en uit „Die Fledermaus” van Jo hann Strauss. Cristina Deutekom zingt in het seizoen ’73-’74 opnieuw in Nederland en wel bij de Nederlandse Opera de titelrol in „Nor- ma” van Bellini. Paul McCartney en zijn huidige pop groep „Wings” zijn donderdagavond in de Zweedse stad Göteborg gearresteerd op verdenking van het bezit van verdovende middelen. De hele groep werd na een optreden gearresteerd omdat de douane 200 gram hasjiesj had ontdekt in een pakje dat aan een van hen was geadres seerd. De groep is na vier uur ondervraging in vri heid gesteld. Massief eikehouten deken kisten, maar ook wandkas ten, tafels, ronde tafels, eet- kamertafels,tv-kasten, hoek kasten, broodkasten,stoelen, bankstellen, bijzettafels, e.d. ziet u in de gezellige sfeer van onze toonzaal Leidse- kade 102, Amsterdam. Maandag t/m zaterdag 9-18 uur, donderdag van 9-21.30 uur. 6 dinsdagavondconcerten 3 old., 7 nov., 12 dec., 16 jan., 6 febr., 6 maart Dirigenten: Libor Peiek, Yves Prin, Jerzy Katlewicz, Hat» Vonk Solisten: Gina BACHAUER, Géza ANDA, Michel BLOCK - piano; Ayla ERDURAN, Edith PEINEMANN - viool; Elisabeth STEFANSKA - davecimbel Abonnement 6 concerten p.p. f 35,- (alles inbegrepen) 6 vrijdagavondconcerten - Populaire Landenserie 13 old., 17 nov., 8 dec., 12 jan., 16 febr., 16 maart Dirigenten: Libor Peiek, Yves Prin, Jerzy Katlewicz, Hans Vonk Solisten: Dubravka TOMSIC, Peter PALECZNY, Janine DACOSTA, Barbara NISSMAN - piano; Emmy VERHEY, Gijsbert BETHS - viool Abonnement 6 concerten p.p. f 25,- (alles inbegrepen) (n.1.) reduktie <10,- (a.i.) reduktie <10,- (e.l.) reduktie <10,- Auberge Santpoort Gezellige, Frans getinte, dorpsher berg waar u zonder te reserveren altijd welkom bent. Keuken geopend tot ’s nachts half 1. Vrijdags en zaterdags tot half 2. Voor recepties, diners, koude buffetten en feesten van uit eenlopende aard. Danscentrum „Schröder”, Raamsingel 16, Haarlem Danscentrum Griffioen, Parklaan óA, Haarlem Dansschool André Bakker. Kerkweg 221, Heemskerk AMSTERDAM De belangrijkste„Tbe Birds”, volgens kenners beter dan nieuwe film in ie Amsterdamse bioscopen hei' „Ontembare vrouwen in het Wilde Westen” (Les petroleuses) waarin niemand mir der dan Brigitte Bardot en Claudia Cwdinale de hoofrollen spelen. Twee kei harde bendeleid.sters, die alles doen wat we keiharde bendeleiders in alle voor gaande westerns hebben zien doen. Ze zijn eikaars concurrenten, maar na een stevige knokpartij op de vuist worden Brigitte en Claudia eikaars beste maten. En hun bendeleden die van BB zijn vrouwen, die van CC mannen vinden elkaar op minder platonische wijze. De mannen in deze film hebben onder geschikte rolletjes, die door de Franse regisseur Christian Jaque nog eens dubbel- ondergeschikt aangezet worden. Het is een Dolle Mina-parodie op de van ouds mannelijke western. Het is niet de eerste keer dat een Franse regisseur een Ameri kaans genre aanpakt. Louis Malle maakte „Viva Maria”, waarin het ook al lachten geblazen was, met Brigitte Bardot en Jeanne Moreau. Maar dat was een film waarin de dames zeer vrouwelijke vrou we!1, es speelden. In het geval van Jaque zijn Brigitte en Claudia twee zeer fraaie, stoere travestieten. De Amsterdamse bioscopen prolongeren deze laatste vakantieweek veel films. In Tuschinski Hitchcock’s „Frenzy” over de wederwaardigheden van een ten onrechte van sexmooren verdachte jongeman. In Nöggerath nog steeds de science fiction- achtige „A Clockwork Orange” van Stan ley Kubrick. In Roxy gaat nog „Klute”, een goede misdaadfilm met Jane Fonda en Donald Sutherland. In Royal weer een Japanse trucagefilm met voorwereldlijke monsters „Satans creatuur”. In Calypso de popmuziekfilm van Joe Cocker „Mad dogs and Englishmen”. Het „Concert voor Bangladesj” is naar Cine- tol verhuisd. In Kriterion het aangrijpen de familieportret „Family Life”; in het Leidseplein-theater Newyorkse randfigu ren in „Ciao! Manhattan”; in het Rem- brandtpleintheater de „wurgende wes tern.”: ,De rauwe leerschool” (The Cul pepper Cattle Co); in Studio K een reprise va.i het drieluik naar verhalen van Edgar Allan Poe: „Les histoires extraordinaires” (regisseurs: Vadim, Malle en als hoogte punt Fellini); in de Uitkijk Dustin Hoff man in „Harry Kellerman”. The Movies op de Haarlemmerdijk gaat' door met Hitchcock’s films; dit keer „Psycho” en die de Heilige Familie voorstelt in de timmerwinkel van Jozef. Maria en Anna, Jozef en Joachim werken, terwijl het kind Jezus bellen blaast in gezelschap van enige Het is niet toevallig, dat juist in de 15e en 16e eeuw de vorstenportretten ontston den. De techniek van de houtsnede maak te verspreiding ,n grote oplagen mogelijk. Renaissance en humanisme wekten de belangstelling voor persoonlijkheden en hun portretten. Adel en burgerij hadden behoefte aan informatie over de machtsstrijd die overal in Europa losbarstte: de opkomst van Bovrgondië en Spanje, het oprukken van de Turken, de spanningen in Duitsland. Ni’uwe ambitieuze vorsten lieten zich gelden. Hoe konden de hoofdfiguren in deze belangenstrijd bij gebrek aan massamedia propaganda maken voor zichzelf en hun huis? Keizer Maximiliaan was de eerste, die de houtsnede als medium benutte. Met zijn stamboom verspreidde hij de faam vau zijn belangrijk en oud geslacht. Het vo >i beeld vond navolging. De reeksen houtsneden groeiden vaak uit toe een soort nieuwsbrieven door toe voeging van tekst. In Duitsland werden de „Bilderbogen” of „Briefe” vooral gewijd aar. allerlei toestanden in de reformatie. In Nederland was de nieuwsbrief minder gebruikelijk, al kende Antwerpen wel „Tijdighe”, geïllustreerde pamfletten over actuele zaken. i lifl 20 okt, 24 nov., 22 dec., 26 jan., 23 febr., 23 maart Dirigenten: Libor Peiek, Yves Prin, Jerzy Katlewicz, Hans Vonk Solisten: Jan HESMERG, Dick de REUS, Vera BETHS-viool; Jan van den BERG-fluit; Theo BRUINS, Herman UHLHORN - piano; Sylvia VEELO - harp; Henri GOUDER DE BEAUREGARD - hobo; Wout van WILGENBURG, Anner BIJLSMA - violoncello; Jacques van HARTEN - contrabas; NOORDHOLLANDS BLAASKWINTET Abonnement 6 concerten p.p. f20,- (alles inbegrepen) Combinatie-Abonnement Serie A Serie B - 12 concerten <50,- Serle A Serie C 12 concerten <45,- Serie B Serie C- 12 concerten <35,- Passe-Partout Serie A, B en C - 18 concerten <65,- (a.i.) reduktie <15,- Abonnementsverkoop bij het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13 Hiariom, tóL 32 09 94 .-HA De devotieplaatjes stammen uit de periode tussen de 17de en het begin van de 20ste eeuw. Het zijn produkten van een voorbije katholieke volks kunst. De heer Verspaandonk heeft maanden werk gehad de prentjes bij elkaar te zoeken, ze te ordenen en de expositie in te richten. Ze zijn chrono logisch gerangschikt en volgens onder werp gegroepeerd: taferelen uit het Oude en Nieuwe Testament, de ge schiedenis van de kindheid en het lijden van Christus, afbeeldingen van Maria en andere volksheiligen en voorts verschillende zinnebeeldige voorstellingen’ Ook aan de „kerkhofsymboliek”, vooral in de 19de eeuw in zwang geraakt, is veel aandacht besteed. Bid- of doodsprentjes zijn het, die soms een indruk maken, die we nu als luguber, soms smakeloos ervaren. Aanvankelijk werden gewone heiligenplaatjes ge bruikt om op de achterzijde een doods bericht van een dierbare overledene te vermelden. Maar later werden ook de voorstellingen op de dood toepasselijk. De vroegste exemplaren werden in de 13de eeuw vervaardigd in vrouwen kloosters. Later werden ze ook buiten de kloosters getekend en geschilderd van

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 11