Marthe van Gilst GAAN NAAR Onbehagen over economische en culturele expansie VS ANTLAMERIKANISME IN CANADA GROEIT ra DE BLIKSEM” „DE ESKIMO'S van onze hoogleraren is Amerikaan” „We zijn een land van gekken want driekwart 1 BIK lill ijl I I f tl i 15 elm ZATERDAG 12 AUGUSTUS 1972 na twee jaar ’’avonturen in een malle wereld”: 1 13 1 ff» Land van gekken Massa-ontslagen Beste Samilies Desillusie 1 ..■Sag Geen uitgever Erbij - um w -1 w Br V g WBF - - sa ROLF STALLINGA k:" s®Ss l i GERARD BRANDER A BRENDIS l i JEANETTE MCLEAN r j 1 t ROLF STALLINGA t 1 t 1 3 C 3 1 t 1 3 l I i r I I r Maatschappelijk werkster ge vraagd voor de eskimo’s. Deze ad vertentie kreeg Marthe van Gilst, een in Montreal wonende Neder landse, in 1966 onder ogen en dat was voldoende om spoorslags naar Alaska te reizen. Samen met haar man, de Brabantse oud-journalist Cas van Gilst, die er een baan 'als administrateur kreeg. De ervaring van een paar jaar in de hel van het noorden was voor Marthe vol doende om nu te kunnen zeggen, dat de eskimo’s „naar de bliksem gaan”. Met de indianen vormen de eskimo’s de oorspronkelijke bewoners van Ca nada. De indianen zijn zorgvuldig in armoedige reservaten opgeborgen en timmeren nog wat aan de souvenirweg, maar met de eskimo’s is het nog droe viger gesteld. De meesten leven van de sociale bijstand en het jagen en bou wen van iglo’s zijn ze vrijwel verleerd. „Ze drinken veel en geven hun kin deren makkelijk weg aan de stam. Aan de andere kant neemt hun aantal door Het terugkerende beeld van werk loosheid en stakingen verscherpte deze „De luchtmacht is er”, zegt Marthe, „twintig jaar geweest en ze zijn nu bedorven. Het is een verloren zaak, maar de regering wil dat officieel niet desillusie. Bovendien voelde men dat de enige visionaire politieke beweging, die van de separatisten van Quebec, vijandig is ten opzichte van de toe komst van het land. Na ruim twee jaar „avonturen in een malle wereld” hield de eerste (en vermoedelijke ook laatste) maatschap pelijk werkster onder de eskimo’s het voor gezien en keerde ze terug naar Montreal, waar in haar flat nu nog als herinnering aan de lange sneeuwjach- Behalve bij de politici leeft het verzet het felst bij de intellectuelen en de studenten. Onze gids op de universiteit van Quelph, Jeanette McLean (vader Schots, moeder Hongaars) zegt daar over: „De jongeren haten de Amerika nen vanwege de Vietnampolitiek en de rassendiscriminatie. Ze zijn bang voor Nixon en het kapitaal. De Amerikaanse regering op haar beurt is erg boos, omdat het deserteren van Amerikaanse militairen door de Canadese houding gestimuleerd zou zijn.” „Het was een interessante ervaring, maar ik zou nooit meer terug willen. Het is er een complete mannenwereld. Br zijn geen kappers of winkels en dat vond ik op den duur heel erg. Boven dien had ik met de huwelijksproble men in de blanke kolonie - er waren er 150 - vaak meer moeite dan met de eskimo’s”. ten en- nachten een gevelde ijsbeer voor de cv ligt. 24.366 of de totale Opvallend Veel wat goed is in Canada wordt al snel „weggekocht”. Het varieert van i H9HHHH99B9HHRB9H99HHH99i Er leven 14.000 eskimo’s in Cadana en Marthe was maanden lang met vliegtuigjes-op-ski’s en ijsbrekers op pad om ze te bezoeken. Wat deed ze er? „Van alles. De meest krankzinnige dingen. Verplichte nummers waren het regelen van aanvragen en uitkering en het opvangen van gezinnen, waarvan de moeder naar een ziekenhuis in het zuiden moest”. Er is van alles geprobeerd om juist dat punt te verbeteren. „Een dominee zei: je moet ze paperclips laten maken, maar dat mislukte. We hebben het toen met een kippenfarm geprobeerd, maar ook dat werd een flop. De ver antwoordelijke eskimo ging zonder iets te zeggen tien dagen jagen en toen hij toegeven. Natuurlijk, ze mogen alle maal gratis studeren, maar zo krijg je alleen maar ontwikkelde werklozen, want werk is er in Alaska nauwelijks.” ment, want de burgerlijke stand is in Alaska nooit uitgevonden. Als je ze vroeg wanneer ze geboren waren, kreeg je antwoorden als: mijn moeder zei dat het sneeuwde of: jaren daar voor was er een bisschep langs ge weest. aldus Marthe van Gilst, die vindt dat de eskimo’s erg gefrustreerd zijn. terug kwam, waren de kippen natuur lijk dood. De regering heeft ingezien, dat het niet gaat en nu zijn er weer cursussen voor eskimo’s om te leren vissen en jagen De rol van een neutrale staat, die Canada in de wereldpolitiek kan spe len, wordt volgens de intellectuelen ondergraven door de machtige Ameri kaanse invloed op het binnenlands ge beuren. X Canada dus op zoek naar een identi teit, maar niet direct de Amerikaanse, want die is al heel nadrukkelijk aan wezig. In de (wolkenkrabber)bouw van de grote steden, de manier van zaken doen, de grote auto’s, de scholing van technici, de (school)boeken en tijd schriften, de kolossale winkelcentra en In 1967, het jaar van de Expo en van het eeuwfeest van de federatie, heeft het er even naar uit gezien, dat de droom van één Canada realiteit zou worden. Er waren bruisende feesten en kort daarop verscheen Pierre Trudeau op het politieke toneel. Een universeel denkend man, die het in tal van op zichten niet eens was met Nixon (de afwijzing van de Vietnam-oorlog, de erkenning van de Volksrepubliek Chi na). Het „Trudeaumania”, zoals deze beweging werd genoemd, leek de ope ning te zijn voor een ware maatschap pij. Maar al spoedig werd veel Canade zen duidelijk dat ook Trudeau ondanks zijn talenten maar een gewone liberaal was. Mli# ff* af geleerden tot topsporters. Het verzet tegen deze leegloop groeit. Het legertje schrijvers, dat zich uitsluitend met de Canadese problematiek bezighoudt, is de laatste vijf jaar even snel gegroeid. Maar hun kansen om een uitgever te vinden, zijn gering, want bijna alle uitgeverijen zijn Amerikaans en het aantal opiniërende tijdschriften in Ca nada is tot twee geslonken. Ook de meeste schoolboeken zijn „made in USA”. Veel Canadezen onderkennen nu pas het gevaar hiervan. Begin juli stond een professor in Ottawa, Robin Mathews, op om daar scherp tegen te protesteren. Hij ver klaarde dat driekwart van alle hoogle raren in Canada Amerikaan is. „We zijn geen land”, aldus Mathews, „maar een land van gekken, want wie anders zou er in één jaar zo veel professoren uit het buitenland huren? Canada deed dat in 1971-’72. Deze buitenlandse prof fen zijn onwetend van wat er in ons land gebeurt en leeft. Het zijn culture le imperialisten, want zij veroorzaken dat onze studenten onwetend en onge traind zijn in de kennis van hun samenleving.” Volgens Mathews is de gemeen schappelijke vijand van Canada verte genwoordigd door een structuur, die georganiseerd is om het Canadese volk en de rijkdom te exploiteren ten voor dele van een imperialistische (Ameri kaanse) macht, die naar voren is ge schoven door een kleine klasse van werkelijk gekolonialiseerde Canadezen. „Deze klasse vraagt ons te geloven”, aldus de hoogleraar, „dat onze econo mie niets met onze cultuur te maken heeft. De Amerikanisering heeft een wanhopige, maar nog geen hopeloze situatie geschapen. Het wordt tijd daar iets aan te doen.” Er is nu een nieuwe wet in de maak, die moet voorkomen dat Canadese be drijven door Amerikaanse worden op gekocht. Dit is een reactie op het feit, dat veel van de overgenomen bedrijven direct werden geliquideerd omdat de Amerikanen het lucratiever vonden de markt vanuit de V.S. te voorzien. De massa-ontslagen, die hieruit voortvloei den, zetten veel kwaad bloed. Maar wat maakt het voor verschil als de directie van een „Canadees” bedrijf voor driekwart uit Amerikanen be staat? Daar komt nog bij dat de mees te Canadezen hun geld liever in zekere Amerikaanse fondsen beleggen dan die in hun eigen land. De enorme kapitaal- vlucht naar de V.S. wordt als een wordt gestimuleerd door de centrale regering in Ottawa, die er alles aan gelegen is meer eenheid in het verdeel de land te brengen. Canada stand together, understand together, is de slogan hierbij. Er zijn Amerikaanse immigranten, die bij het passeren van de grens rancuneuze opmerkingen van Ameri kaanse douanebeambten kregen te ho ren, omdat ze dat „heerlijke en godde lijke land gingen verlaten.” Hij vertelt dat artistiek Canada de laatste tijd een enorme renaissance doormaakt en dat er in de steden veel uitgeverijtjes als het zijne bij zijn gekomen, die hun best doen Canadese litteratuur op de markt te brengen. „Ze verdienen er meestal niet meer mee dan een droge boterham, maar het idealisme is ontzettend groot.” Maar op de vraag of idealisme alleen in dit tweede dollarland voldoende is om te overleven, weet ook Gerard het ant woord niet. in de T-Bonesteaks en Hamburgers, die je onderweg krijgt voortgezet. De Canadese economie js grotendeels op de V.S. afgestemd. De cijfers bewij zen dat. Amerikaanse bedrijven inves teerden er vorig jaar voor 18 miljard dollar, waarbij de 344 miljoen uit Ne derland (toch altijd nog eenderde van de investeringen van alle EEG-landen) mager afsteekt. Canada is economisch met handen en voeten aan de V.S. gebonden en de protectionistische maatregelen, die de regering heeft ge nomen om de Amerikaanse, „wals” tot staan te brengen, sorteren niet alleen weinig effect ze zijn ook nog ge vaarlijk, omdat de tegenmaatregelen vanuit Washington de economie op haar gevoelige plekken raken. We praten over dit soort problemen met de dertigjarige Gerard („Jerry”) Brander a Brendis, die zich met zijn „Brandstead Press” heeft teruggetrok ken in een als studio omgebouwde boshut, waar hij als houtsnijder, illus trator, papiermaker en drukker een uitgeverijtje in leven houdt. Toch zijn er duidelijke aanwijzingen dat Canada zich meer en meer tegen zijn grote broer in het zuiden begint af te zetten. Helemaal onverwacht komt dat niet, omdat de Canadees histo risch gezien nog een tiener zich bewust is geworden van het gemis van een eigen identiteit. Want wat is nu „de” Canadees? Tot dusver niet meer dan een mengelmoes van verschillende nationaliteiten, die zich vaak bewust van elkaar isoleren. Een diversiteit ook van cultuurpatro nen, die de neiging hebben een eigen leven te leiden. Kijk naar de Italianen, Chinezen, Wit-Russen, Portugezen. Ze leven in gesloten gemeenschappen. ernstig probleem beschouwd. Canada helemaal anti-Amerikaans? Verre van dat. Tenslotte profiteert men volop van de welvaart, die de grens overwaait. En wat heeft het voor zin om je als werknemer boos te maken? Je wilt een baan en wat maakt het dan nog uit of je in Cana dese of Amerikaanse dollars wordt uit betaald. Bovendien zijn de lonen door toedoen van de keiharde, in de V.S. geschoolde vakbondsleiders (Groenevelt is er een zacht eitje bij) de laatste jaren sneller omhoog gegaan dan in Amerika, waar de arbeidsproduktiviteit evenwel 10 tot 15 percent hoger ligt. een lager sterftecijfer als gevolg van de medische verzorging toe. Maar van hy giëne mag je niet veel verwachten. Een bad is voor een eskimo niets. Als hij zijn gebiedje wast, is het al heel wat.” De tragiek van de eskimo’s is dat zij zich steeds moeilijker aan de barre omstandigheden kunnen aanpassen. „Voor oude eskimo’s is er het Drees- geld, maar dan moeten ze wel een geboortebewijs kunnen tonen. Een krankzinnige eis van het gouverne- Over dat anti-Amerikanisme ver klaart een Nederlandse diplomaat: „Natuurlijk, het bestaat. Alles wat hier binnenkomt, is Amerikaans, maar wat moet je er tegen doen. De mensen beseffen het al bijna niet eens meer. Er wordt flink gescholden en er zijn felle uitspraken, maar die komen in de beste families voor. Ik zie de verhou ding tussen deze landen zoals die tus sen Nederland en West-Duitsland. Ze maken ruzie, maar ze hebben elkaar vreselijk hard nodig.” Voor de eerste maal in de Cana dese historie emigreerden er vo rig jaar meer Amerikanen naar dit land dan Engelsen en Italianen tot dan toe de gevestigde kop lopers. Het waren er twintig percent van immigratiebeweging. groot was de „vlucht” van deser teurs en intellectuelen, die zich vooral door de oorlogspolitiek van de Nixon-administratie in Viet nam niet meer thuis voelen in de Verenigde Staten. De Amerikaan is net zoals elke andere emigrant (er is op dit punt geen discrimi natie) welkom in Canada, maar niettemin is het anti-Amerikanis me hier de laatste tijd duidelijk toegenomen. De anti-houding vloeit voort uit een groeiende be duchtheid voor de macht van de Verenigde Staten in Canada. Eco nomisch, maar ook cultureel. Rad- wansky, redacteur van de liberale krant „The Gazette”: „Amerika controleert onze economie en han del. Veertig percent van de be drijven is Amerikaans. Er zou 25 tot 40 biljoen dollar voor nodig zijn om deze bedrijven terug te kopen”. ISr' De speurtocht naar een identiteit

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 15