Vijftig
jaar
toneel
IDA WASSERMAN
onze grootste actrice
0
I
KAPPIE
I
ra
PANDA
Ls
Ks
Polle, Pelle en Pingo
Arman
Ilva
Economisch belang
van radiopiraten
Onschuldige zat
20 jaar in cel
Echt griezelen
met zicht op
„De wenteltrap”
KB
11
10
en
wwrlozen
RADIO EN TELEVISIE
WOENSDAG 30 AUGUSTUS
1972
TV VANAVOND
TV WOENSDAG
RADIO DONDERDAG
TV DONDERDAG
en de
o
Luis Bunuel heeft grote
belastingschuld
Uit jaarverslag
BUMA blijkt:
Tkverveêl me', er
GEBEURT HIER OOK
TENMINSTE NOOIT
IETS SPANNENDS!
rHÊ, DAT HEBBEN WÉTE
VROEG GEZEGD! KIJK EENS
"lK DURF NIET NAAR BOVEN Tg KIJKEN»/
HET MOET GEIA/OON EEN SPOOK ZIJN
DEN HAAG Nu Ida Wasser
man vijftig jaar aan het toneel is
precies gerekend zijn het er eigenlijk
al eenenvijftig wordt het hoog tijd
om eens heel duidelijk uit te spreker
dat zij niet alleen maar, zoals dik
wijls wordt gezegd, „een van onze
grootste actrices” is; zij is meer: zij
is zonder twijfel DE grootste Neder
landse actrice van deze tijd. Als er
een Joanna Wattier-ring bestond, of
een Maria Kleine-Gartman-ring, had
die al lang aan haar vinger moeter
prijken.
WAT
GRIEZELIG
iliii
NOOIT IETS!
verdorster
So-ml
IHHIIIIIIIIIIIHIiniHI
'-i Jltllll*
•IHKrm
HILVERSUM ni.
10.03
Nederland I
NOS:
(K) O.S.
München
Nederland II
maandag
HILVERSUM I.
Nederland I
NOS:
(K)
O-S.
München
Washington
22.40
Nederland II
ER KOMEN j
V ER STEEDS MEER I
een
Ida Wasserman in
haar nieuwste rol
als een vrouw op
haar veertigste
trouwdag,
gefeliciteerd door
haar man
(Ko van Dijk).
16.30
19.05
19.15
19.30
19.50
20.00
20.20
20.25
18.45
18.55
19.05
20.00
20.21
21.45
22.00
22.25
22.45
22.50
NOS: (K) Brigadier Dog.
NOS: (K) Journaal.
NCRV: (K) Eddy Ready Go.
OS: (KN) Journaal.
NCRV: Film uit serie Recht of
Onrecht.
Koorzang.
IKOR-RKK: Kenmerk.
HIRO: De Ned. Bond Bestrijding
Vivisectie.
NOS: (K) Journaal.
TELE AC: Hoe word ik de compu
ter de baas (les B).
WAT HOOR K DAAR TOCH? t AJKT
WEL GEPIEP...'* Z3NWST CSE RATTEN
VAN. HUN ZE HEBBEN NATUUR^
tan HONGER
18.55
19.05
19.10
19.35
20.00
20.21
20.50
21.50
(Van onze Haagse redactie)
De BUMA heeft in 1971, 9,8 miljoen
gulden aan auteursrechten verdeeld. Voor
het eerst in BUMA’s geschiedenis was
(iets) meer dan de helft (4,96 miljoen)
voor binnenlandse rechtenhouders.
Desondanks slaagt de BUMA er niet in
30. De zware kei vloog over het
hoofd van Panda heen, en stuitte
toen van het bergpad in de afgrond.
„D-dat w-was op het nippertje
mompelde Panda verbleekt. „W-
waar kwam die st-steen vandaan?
D-dit lijkt me een erg onveilige
toe. Ik kan beter terug gaan
18.45
18.55
19.05
19.30
19.37
19.44
20.00
20.21
21.40-00.30
1972.
21.55 (K) Journaal.
DEN HAAG. De positieve invloed die
Radio Veronica en Radio Noordzee indi
rect uitoefenen op de Nederlandse beta
lingsbalans kan gesteld worden op vele
tientallen miljoenen guldens per jaar. Dit
zegt de BUMA, de vereniging die belast is
met het incasseren van het muziek-au-
tersrecht, in haar thans verschenen jaar
verslag 1971.
Als Radio Noordzee en Radio Veronica
moeten stoppen vallen met name voor de
Nederlandse auteur, belangrijke bronnen
van inkomsten weg, aldus de BUMA.
Nederland is een muziekimporterend land.
Radio Veronica en Radio Noordzee dragen
echter in hoge mate bij tot de promotie
van de Nederlandse muziek, niet alleen in
het binnenland, maar ook in het buiten
land.
Nederland 1. De speelfilm die de NOS
vanavond op h et scherm brengt is „De
Wenteltrap” uit 1945 van Robert Siodmak.
Verder is het alles Olympische Spelen wat
de klok slaat op de buis. Behalve dan een
klein uur voor de jeugd. De NCRV heeft
een buitenballet in de Bijlmer, een pro
gramma over tekenen en een poppen
filmpje in petto. Tussen zeven en acht de
gebruikelijke rubrieken „Van gewest tot
gewest”, „Internationaal agrarisch nieuws”
en „Tips van het Nat. Bureau voor Toe
risme”. Na het journaal en de vijf minu
ten voor Stichting Socutera (met een
filmpje over kankerbestrijding) komt dan
de speelfilm op het scherm.
09.54-19.00
1972.
(K) NCRV-Kinderprogr.
NOS: (K) Journaal.
NOS: Van gewest tot gewest.
Internat. Agrarisch nws.
Tips Nat. Bur. Toerisme.
NOS: (K) Journaal.
Socutera.
NOS: De Wenteltrap (film uit 1946)
(18 jr.).
21.45-01.00 (K) O.S. München 1972.
21.55 (K) Journaal.
Het is niet zo. dat de toneelwereld en
het publiek de uitzonderlijke kwaliteiten
van Ida Wasserman niet al jaren geleden
hebben erkend. In 1956 verleende de Ver
eniging van schouwburgdirecties haar de
Theo Mann-Bouwmeesterprjjs (populair
de "Theo d’Or”geheten) en de toneellief
hebbers in het algemeen, vertegenwoor-
IN DIE LANGE Haagse periode heeft
haar talent zich schitterend ontplooid. Dat
is stellig ook voor een niet gering deel te
danken aan de voortreffelijke leiding van
de in 1960 overleden Cees Laseur, van
Paul Steenbergen, en van haar man, Joris
Diels, onder wiens regie zij haar belang
rijkste rollen heeft gespeeld. Het is on
doenlijk, zelfs maar een globaal overzicht
te geven van haar talrijke creaties in die
zesentwintig jaar. Ook als ik volsta met
een opsomming van de voornaamste,
wordt het al een lange lijst:
„Die twee daar doen goed hun
best”, prevelde hij. „Als ik nu de
hele stad aan het werk heb is er tn
een wip een loopgraaf om de stad
heen. Ik zal een paar van deze half-
zachten naar een plek sturen waar
NOS: (K)BrigadierDog.
NOS: (K) Journaal.
NOS; (K) Mensenkinderen.
VPRO: Betty Boop (tekenfilm).
(K) Popeye (tekenfilm).
Jazz-orkest.
NOS: (K) Journaal.
VPRO: Film van Luis Bunuel.
NOS: (K) O.S. München
Heel wat onderscheidingen dus, maar
allemaal onderscheidingen die in andere
jaren andere actrices ten deel vallen. En
als ’’actrice van het jaar” is zij de laatste
tien jaar niet meer gekozen, misschien
wel om de kleinzielige, bekrompen over
weging dat je niet aan de gang kan
blijven, steeds maar dezelfde kunstenares
te onderscheiden; "ze zou zich eens iets
kunnen gaan verbeelden”.
31. „Dus er is hier nog iemand
die zo’n denkkastje laat werken"
mompelde Kappie peinzend. „Hoe
is dat mogelijk? TenzijEh, had
Weetveel een plantje op z’n hoofd
groeien, Tjeerd?” „Dat weet ik
niet”, antwoordde de maat. „Daar
heb ik niet zo op geletZullen
we dan nu maar naar hem toe gaan
om te graven? Hij klonk erg streng
en als we niet gehoorzamen,
wordt hij misschien wel boos”.
HET BIJZONDERE talent van Ida
Wasserman heeft in Nederland al heel
vroeg erkenning gevonden. Toen zij als
vijfentwintigjarige actrice na vijf jaar
tevoren in Antwerpen te zijn begonnen
in het seizoen 1926/27 voor het eerst naar
„het Noorden” kwam en toetrad tot het
Nieuw Rotterdams Toneel van Frits Tar-
taud, trok zij al dadelijk de aandacht
door haar spel als de doodzieke vrouw
van de voerman in Hauptmanns ’’Voer
man Henschel”. Maar Tartauds gezelschap
hield het niet lang vol en Ida Wasserman
kwam daarna terecht bij troepjes die al
even kort bleven bestaan: bij het Zomer-
toneel van Jan van Ees en Herman Poort
(waar zij in een klucht van Tristan Ber
nard, ”De onbestorven weduwnaar”, vol
gens de pers ”een alleraardigste Jacqueli
ne” was), bij een groepje spelers van het
Heijermans-ensemble (waar zij een Lon-
dense schoonmaakster mocht spelen in
James Barrie’s „Medailles van een oude
vrouw”) en bij Louis de Vries. Na al die
kortstondige engagementen in een paar
jaar tijds ging zij naar Antwerpen terug,
om zich daar weer bij het gezelschap van
de koninklijke Vlaamse Schouwburg te
voegen. Maar kort na de oorlog kwam zij
naar Den Haag en daar is zij eerst bij
het Residentie-Toneel en vanaf 1947 bij
de in dat jaar opgerichte Haagse Comedie
tot nu toe gebleven.
Nederland 2. Op de zender, waarop
van het olympische spektakelstuk niets te
merken is, het tweede net, wordt het
programma vanavond verzorgd door de
NCRV, althans tot tien uur. Daarna komt
IKOR/RKK nog met de informatierubriek
„Kenmerk” en zendt de HIRO een pro
gramma uit over de 75-jarige Nederlandse
Bond bestrijding vivisectie. De vraag
wordt aan de orde gesteld in hoeverre
proeven op en met levende dieren zinvol
zijn voor wetenschappelijk onderzoek. Na
het laatste nieuws komt TELEAC met
nog les B van de cursus „Hoe word ik de
computer de baas”.
Belangrijkste programma van de NCRV
is, om tien voor half negen, het Duits
documentair spel „De zaak Meinberg” een
aflevering uit de serie „Recht of onrecht”.
In deze reconstructie van een strafproces
gaat het om een herziening van een
eerdere veroordeling, die het falen van de
rechterlijke macht aantoont, de proble
men rond de heropening van een straf
zaak en de terugkeer van de ten onrechte
veroordeelde in de maatschappij. De in
september 1950 wegens beschuldiging van
moord op zijn collega tot levenslang tucht
huis veroordeelde Arthur Meinberg werd
twintig jaar later aan deze moord on
schuldig bevonden na een herziening van
het proces.
Na dit spel is er een kwartier zang door
het Katwijks christelijk mannenkoor Ju
bilate en de C.O.V. Cantate Deo uit Zoe-
termeer. In de vooravond, tussen zeven en
acht, draaft er weer een legertje van
bekende en minder bekende ariesten over
het scherm in het programma „Eddy rea
dy go”. Te zien aan de namen een sterke
aflevering van dit pop-programmaTee-
set, Shocking Bleu, Ekseption, The Cats,
Les Humphrie Singers, Sandra en Andress
onder anderen.
De koningin in „Hamlet”, Ljoebov An-
drejevna in „De kersentuin” (al in 1952),
Antwerpse Marie in "Trijntje Cornelis”,
Lola in ”M’n kleine Sheba, kom terug”
van William Inge, Zuster Angelique de
Saint-Jean in „Port Royal” van Henry
de Montherlant, mervrouw Persilès In
„Broceliande” van dezelfde schrijver,
Lady Catherine in „De cirkel” van
naar de stad om een kaart te kopen
waarop een andere weg staat. En ik
wil trouwens ook wel eens weten
waar die Limo fabriek is.” Met die
gedachte keerde hij op zijn schre
den terug en na een paar uur
bereikte hij moe en bestoft het
stadje Donkerstein. De eerste die hij
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.08 Te Deum laudamus. 7.30 Nws.
7.41 Hier en Nu. 7.55 (S) Preludium. 8.30
Nws. 8.41 (S) Podium voor de vrouw. 9.10
(S) Klass, orkestmuz. 10.00 Schoolradio.
10.30 Nws. 10.33 (S) Voor de zieken. 11.05
(S) Inspraak. 11.30 Hier en Nu. 11.55
Meded. 12.00 Los-Vast. 12.26 Meded. t.b.v
land- en tuinbouw 12.30 Nws. 12.41 Hier
en Nu. 13.10 Pauzedienst. 13.30 Zingen
met Cecilia. 13.45 Con Amore (5). 14.05
Schoolradio. 14.25 (S) Klass, en mod. ka-
mermuz. 15.00 Geref. dienst. 15.30 Nws.
15.33 Lichte orgelklanken. 15.45 (S) Licht
ensemble met solisten. 10.00 (S) Poptater.
17.00 (S) Elpee Pop in stereo. 17.30 Nws.
17.32 Hier en Nu. 18.00 Strictly Country
Style. 18.24 Op de man af. 18.30 Nws.
18.41 Wereldpanorama. 18.50 (S) Vrij voor
muz. in vrije tijd. 19.20 (S) Muz. van Het
Leger des Heils. 19.35 (S) Metropole Or
kest. 20.00 (S) Draaischijf 21.50 (S) Kerk-
orgelconcert. 22.20 Avondoverdenking.
NOS: 22.30 Nws. 22.40 Den Haag vandaag.
NCRV: 22.50 Konflikt of harmonie, idsc.
23.10 (S) Late Date. 23.55 Nws.
Dat een actrice van zulk formaat en
met een zo indrukwekkende lijst van
prachtige creaties op haar naam, in de
volle kracht van haar kunstenaarschap
haar vijftigjarig jubileum kan vieren (al
„viert" zij het dan ook niet op de oude
manier met een lange „jubileumtournee”
door het land), daarmee mogen wij haar
èn onszelf gelukwensen. En de Haagse
Comedie mag zichzelf feliciteren met het
feit dat ze vijfentwintig jaar lang de on
schatbare medewerking van een Ida Was
serman heeft gehad, en die nog altijd heeft.
SIMON KOSTER
HILVERSUM II.
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Gymn. 7.20 (S)
Dag met een gaatje. 8.00 Nws en 8.11
Journ. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Topper»
va ntoen. 9.35 Waterstanden. 9.40 School
radio. 10.00 Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvi
taminen. 11.00 Nws. 11.30 (S) Rondom
twaalf. 11.55 Beursber. 12.30 Mod platte-
l.and. 12.35 (S) Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11
Journ. 13-30 (S) Gitaarspel. 1400 (S) Tom
bola 15.00 (S) Voor zieken. 16.00 Nws.
16.03 (S) Aspecten. 17.00 (S) Mobiel. 17.55
Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 19.00
(S) Amateurs musiceren. 19.25 De gespro
ken brief. IKOR: 19.30 Kleur. AVRO:
20.00 Nws. 20.05 (S) Radiophilh. Orkest en
solist. 21.55 (S) Synthese. 22.25 Partners in
Europa. 22.55 Meded. 23.00 Nws. 23.10
Radiojourn. 23.20 (S) Instrumentaal kwqin-
tet. 23.35 (NOS) Olymp. journ. 23-55 Nws.
De professor wilde
graag gehoorzaamd worden. Want
hij had grootse plannen en daar
kon hij de willoze inwoners van
Westende goed voor gebruiken.
digd door de lezers van het Theater-
jaarboek, kozen haar al drie keer tot
’’actrice van het jaar”: in 1958/59 voor
haar rol van Nora. Melody in O’Neills ”De
dag van Talavera”; in 1961/62 voor haar
drie zo sterk gevarieerde creaties als
Ljoebov Andrejevna in „De Kersentuin”
van Tsjechov, de voedster in „De Vader”
van Strindberg en Gwenny in René Fau-
chois’ blijspel ”Pas op de verf’; en het
jaar daarna, seizoen 1962/63, opnieuw,
voor haar zo zuiver, diep-bewogen spel als
Mary Tyrone in O’Neills ’’Tocht naar het
duister".
de binnenlandse componisten en tekst
dichters te doen delen in de toenemende
welvaart. De beschikbare middelen moe
ten over steeds meer rechthebbenden
worden verdeeld.
Somerset Maugham, haar aangrijpende
Phoebe Rice in John Osborne’s ”De
humorist” en haar aanstekelijk-vroiijke
Maria in ’’Driekoningenavond”, Mrs.
Patrick Campbell in „Lieve Leugenaar”
(de brieven van Bernard Shaw), Johan
na de waanzinnige in ”De kardinaal
van Spanje” van De Montherlant, de
gravin in „Het donker is licht
genoeg” van Christopher Fry. Amanda
in „Glazen speelgoed” van Tennessee
Williams, mevrouw Frola in Pirandel
lo’s ”Zo is het of zo lijkt het”, de
demonische oude koppelaarster "Celes-
tina” van Fernando de Rojas, en, om te
besluiten met een paar van haar vertol
kingen van de laatste jaren: haar tragi
komische pensionhoudster Meg in ”Het
verjaardagsfeest” van Pinter, een mag
nifieke uitbeelding van de zielige, hope
loze hunkering naar liefde en van het
kinderlijke zelfbedrog van een naïeve
vereenzaamde vrouw; haar grandioze
egocentrische toneelspeelster-van-de-
oude-school in ’’Vriend Antoine” van
Anouilh; en de kosteljjk-komische fi
guur die zij in ’’Schakels” van Heijer-
mans van de onuitstaanbare feeks Ger-
ritje maakte, Vergelijkt men deze rol
len, of desnoods maar enkele ervan,
met die diep-tragische echtgenote in ’t
Is voorbij”, dan realiseert men zich niet
alleen de ontzagwekkende veelzijdigheid
van Ida Wassermans talent, maar ook
de grote hoogten waartoe dat talent
kan stijgen. "De grootste Nederlandse
actrice van deze tijd” is niet teveel
gezegd.
Alle ingrediënten van de onvervalste
griezelfilm vinden we bijeen in „The spi
ral staircase” („De wenteltrap”) die de
Duits-Amerikaan Robert Siodmak in 1946
in Hollywood maakte. Daar is de tijd van
handeling, de periode van het gaslicht, zo
rond de eeuwwisseling, daar is de lust
moordenaar die zich vooral aangetrokken
blijkt te voelen door vrouwen mét licha
melijke gebreken, daar is het Victoriaanse
huis van de familie Warren vol duistere
vertrekken, donkere hoeken en een wen
teltrap naar de dienstbodenvertrekken en
daar is tenslotte het meisje van gezel
schap Helen (Dorothy McGuire) dat zich
bedreigd voelt, maar omdat zij haar
spraakvermogen kwijt is, op het beslissen
de ogenblik geen geluid kan uitbrengen.
Helen is in dienst bij de oude, invalide
mevrouw Warren (Ethel Barrymore) en
ontdekt bij toeval dat een van de beide
zoons van haar meesteres (George Brent
en Gorflon Oliver) de man moet zijn die
een hele streek in de ban van de angst
houdt.
Een en ander heeft Siodmak ontleend
aan de roman „Some must watch” van
Ethel Lina White die ook „The lady
vanishes” schreef, waarvan Hitchcock ge
bruik maakte voor een van zijn beste
voor-oorlogse films. En het is duidelijk
dat Siodmak er op uit is in „De wentel
trap” de „master of suspense” zo niet te
overtreffen dan toch te evenaren. De
filmer die op het eind van de twintiger en
het begin van de dertiger jaren naam
maakte met films als „Menschen am
Sonntag” en „Voruntersuchung”, slaagt
een heel eind in die opzet. 1946 was
trouwens een goed jaar voor hem, hij
maakte toen ook „The killers” naar He
mingway die met „The staircase” hét
beste is wat Siodmak in Hollywood tot
stand bracht.
inderdaad m’n wier nog niet is geweest en
waar nog bouwmateriaal te vinden
isMaar waar blijft die zeeman
met de rest van de bevolking?"
Toen herinnerde hij zich plotse
ling iets, en hij schrok hevig. „Hij
had geen plantje op z’n hoofd!",
riep hij uit. „Vandaar dat hij me
nu niet gehoorzaamt! Ik moet hem
onschadelijk maken voor hij mijn
plannen dwarsboomt!"
TROS: 7.00 Nws. 7.02 Take from seven
till nine. 8.00 Nws. 9.00 Nws. 9 03 Robbie
Dale on radio. NOS: 10.00 Nws.
Radiolympia: Ol. S, Hele uren: Nws.
BRUSSEL.
12.00 Nws, meded. en SOS-ber. 12.08
Lichte muz. 12.50 Buitenl. persoverz. 13.00
Nws, weerber, olymp. journ., toneelagen
da. 13.30 Lichte muz. 13.55 Beursber. 14.00
Nws. 14.03 Virtuose vingers. 15.00 Nws.
15.03 Liedjes. 16.00 Nws en beursber 16.10
Licht promenadeconcert. 17.00 Nws en
meded. 17.10 Muz. en Olymp.rep. 17.55
Weegschaal. 18.00 Nws. 18.05 Uitz. voor de
soldaten. 18.43 Paardesportber. 18.45
sportmagazine, Olymp. journ. 19.00 Nws,
actualiteiten en taalwenken. 19.30 Lichte
muz. 20.00 BRT-Festivalorkest. 22.00 Nws
en Olymp. nws. 22.10 Dansmuz. 23.40 Nws.
09.54-18.45
1972.
NOS: (K) Journaal.
TROS: (K) Calimero (tekenfilm).
(K) Wat een familie! (serie).
(K) Het Rijk der ijsberen (doc.).
NOS: (K) Journaal.
TROS: (K) The Protectors (serie).
(K) Studiozomer.
(K) De dief van
(film).
NOS: (K) Journaal.
Wel, Ida Wasserman heeft gelukkig
verbeelding genoeg, maar juist helemaal
geen ’’verbeelding” van het soort dat in
die nare uitdrukking is bedoeld. Haar
verbeelding reikt tot aan de verste gren
zen van de verbeeldingswereld waaruit de
toneelkunst is voortgekomen en die in de
toneelkunst steeds opnieuw gestalte krijgt.
En hoe ver die grenzen voor haar reiken,
heeft zij toch ook in deze laatste tien jaar
met een hele reeks van onvergetelijke
vertolkingen bewezen. Alleen al haar su
blieme creatie van het vorige seizoen, de
echtgenote in Edward Albee’s 't Is
voorbij”, verdient een ereplaats onder de
topprestaties van de afgelopen tien jaar
op het Nederlandse toneel. Niemand die
de opvoering heeft gezien, zal vergeten
zijn, of ooit kunnen vergeten, hoe Ida
Wasserman die rol speelde, hoe zij iie
vrouw tastend in haar geheugen naar het
vervaagde beeld van een droomtuin liet
zoeken, hoe zij wakker werd na in slaap
te zijn gevallen bij het sterfbed van de
man die haar verlaten heeft, en vooral
hoe zij tenslotte haar jarenlang terugge
drongen liefde voor die man uitschreeuw
de in een kreet van eindelijke bevrijding.
Een vertolking van zo intense, adembe
klemmende tragiek als men op het toneel
maar zelden te zien krijgt.
daar zag, was professor Kalker, die
op een terrasje een glas Limo zat te
drinken. De geleerde had zijn
vochtzuiger bij zich; en Panda zag
tot zijn grote schrik, dat er
bom met een brandende lont naast
lag.
MADRID De Spaanse regering heeft
maandag bekendgemaakt dat filmregis
seur Luis Bunuel de Spaanse staat meer
dan 15.000 dollar schuldig is wegens ach
terstallige inkomstenbelasting.
Het ministerie van Financiën in Madrid
heeft verklaard dat de maker van films
als „Belle de jour”, „Viridiana” en „Trista-
na” in 1969 meer dan 140.000 dollar in het
buitenland had verdiend en hiervoor voor
25 september van dit jaar belasting zal
moeten betalen.
Bunuel heeft al zijn grote films in het
buitenland gemaakt. Momenteel werkt hij
aan een film in Parijs.
Ml!
©PIB
,<re—
oh.
L WAARZOO
ARMANTOCH
ZITTEN?
„ZE HEBBEN
TWEE DAGEN GEEN
ETEN GEHAD...
7 z
sul