DRS. GEERINK BAKKER
ontplooiing van de omroep
Guus Hermus
Koning Lear
Gebrek aan geld belemmert
Topfunctionarissen van
NOS vaak overbelast
PANDA
i
Adamo wil er
weer in komen
opgeheven
Arman
Bunuel’s „Engel
des verderfs”
Meisjeskoor
„Sweet Sixteen”
Po 11e, Pelle en Pmgo
RADIO EN TELEVISIE
u
DONDERDAG 31 AUGUSTUS 197 2
8
hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii»'
■T
OP ZOEK NAAR ANDERE STRUCTUUR
Honoraria
TV VANAVOND
TV DONDERDAG
Botsende meningen
TV VRIJDAG
RADIO VRIJDAG
I
Zeventien punten
rara
Enorme kunstdiefstal
uit Italiaanse kerk
Westduitse taalprijs
voor H. J Leloux
'9
ig
O
32-TO
3M16I
wier lozen
WAAR KOMT-IE VANDAAN?"1
.BIJ WIE OF WATHOORT-IE?
WE ZULLEN HET TOCH NIET KUNNEN
VANGEN, DAT LUKT NOOIT’ --r.
RATTEN
KIJK
EENS. HIJ
VLUCHTJ/
WE
KUNNEN HET
TOCH ZEKER
PROBEREN?!
rHIJ VERDWEEN, TOEN HET BEGON TE REG^
NENJ DAAR IS-IE MISSCHIEN BANG VAN!
i
&-
U W
iiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiH
HILVERSUM II.
(Van onze rtv-redactie)
HILVERSUM III.
riem
BRUSSEL.
tigd worden
Nederland I
NOS:
München
(K)
O.S.
ar
Washington
I
22.40
Nederland II
1
(Van onze RTV-redactie)
NOS:
O.S.
(K)
München
HILVERSUM I.
Nederland II
München
22.55
19.29
20.00
20.21
20.35
21.00
22.00
22.25
22.45
ht
10.45
18.45
18.55
19.05
18.55
19.05
19.10
19.35
20.00
20.21
20.50
21.50
In een nota over de topstructuur bij de
NOS moest de Raad van beheer een aan
tal factoren, die geleid hebben tot de over
belasting van de funcionarissen en orga
nen. Een van de oorzaken moet volgens
het dagelijks bestuur gezocht worden in
het feit, dat een groot aantal bestuurs
leden niet volledig ingewijd is in de om-
roepzaken en derhalve bepaalde kwesties
niet juist kan beoordelen.
HILVERSUM De Nederlandse omroep is geen vetpot, al beweren
sommigen iets heel anders. „Al jaren”, zo vindt drs. R. Geerink Bakker,
radiodirecteur van de NCRV, „zijn wij bij de radio zeer zuinig aan het
werken. Er circuleren sinds jaar en dag in ons bedrijf lijsten met vrome,
maar niet te verwezenlijken wensen”.
Een kleine staalkaart van die verlangens: speciale fondsen ten behoeve
van aparte culturele en journalistieke taken van de omroep, zoals het
stichten van een omroepdocumentatiecentrum. West-Duitsland en de BBC
bezitten op dat gebied kolossale instituten.
mei, waarnemend hoofd NCRV-TV. „Iede
re omroep zou toch eens in het jaar een
grote serie als De kleine waarheid moeten
kunnen maken. Maar na zo krachtproef
moet er eerst een poos worden gespaard
om het volgende project mogelijk te ma
ken.
Ook de televisie is nauwelijks meer tot
HAMBURG. De Hamburgse stichting
F,V.S. heeft de Conrad Borchlingprijs 1972
toegekend aan de Arnhemse taalgeleerde
H. J. Leloux.
Deze prijs van 5.000 D.M-, die sinds 1962
om de drie jaar wordt toegekend, is de
heer Leloux toegewezen wegens zijn
baanbrekend wetenschappelijk werk op
het gebied van de Nederduitse filologie.
De prijs zal de heer Leloux op 28
november in Göttingen worden overhan
digd d oor de rector van de universiteit
aldaar, prof. H. Poppe.
18.45
18.55
19.05
19.30
19.37
19.44
20.00
20.21
21.40-00.30 NOS: (K)
1972.
21.55 (K) Journaal.
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Zing, zing, zing!
8.00 Nws. NOS: 9.00 Nws. 9.03 Joost de
Draayer Show. 10.00 Nws. 10.03 Radiolym-
pia: O.S. Hele uren: Nws.
09.54-18.45
1972.
NOS-NOT: Schooltelevisie.
(K) Brigadier Dog.
NOS: (K) Journaal.
NCRV(K) De Flaxton Boys (se
rie).
(K) De vrouw in het wit (feuill.).
NOS: (K) Journaal.
NCRV: (K) Met PIT op pad.
Saskia en Serge.
Mensen, Mensen, Mensen.
(K) Verhuizen (film).
(K) Ander nieuws.
NOS: (K) Journaal.
18.45
19.20
19.30
20.00
20.20-00 3(1
1972.
(K) Journaal.
Om tot een efficiënter beleid te komen
zal een aantal bevoegdheden aan de Raad
van beheer moeten worden gedelegeerd.
In de nota worden zeventien punten ge
noemd, waarover het bestuur echter zelf
de eindbeslissing wil en (krachtens de
omroepwet) moet behouden.
Daartoe behoren bijvoorbeeld de vast
stelling van begrotingen, jaarrekeningen
en leningen, de goedkeuring van benoe
mingen, schorsingen en ontslagen, van
diensthoofden, de vaststelling van zomer
en winterprogramma’s en zendtijdindelin
gen e.d.
De Raad van beheer zal echter gernach-
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.07 (S) Badinerie. 7.30 Nws. 7.41 Echo.
8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.41 Moeders
wil is wet. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S)
Aubade. 10.30 Nws. 11.00 Voor de zieken.
11.55 Meded. 12.00 (S) Van twaalf tot
twee. 12.22 Wij van het land. 12.26 Meded.
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41
Echo 13.00 Raden maar.14.00 School
radio. 14.30 (S) Interlokaal op vrijdag.
15.30 Nws. 16.00 Vraaggesprek. 17.00 Zon
der grenzen. 17.10 (S) Metropole Orkest.
17.25 Voor de kinderen. 17.30 Nws. 17.32
Echo. 18.00 Vakantietoeslag. 18.30 Nws.
18.41 Echo. 18.50 Verkenning. 18.58 Markt-
ber. 19.00 (S) Vrijdagavondstereococktail.
19.55 Kanjer Koning Kompetitie. 20.00 In
antwoord op uw schrijven. 22.00 (S) Voet
licht op.... 22.25 Overweging. 22.30 Nws.
22.40 Den Haag vandaag. 22.50 (S) Re-
LEX-ez-vous. 23.55 Nws.
Nederland 1. Tussen twee buitenlandse
produkties van de TROS: „The Protec
tors” en „De dief van Washington”, zit het
programma „Studio Zomer” in. De zo’n
acht jaar geleden populaire Belgische zan
ger Adamo komt hierin een poging doen
opnieuw in de gunst van het Nederlandse
publiek te komen. Voorts in „Studio Zo
mer” o.m. De Milestrones, Heidi en Mo
retti en de Helen Leclerq Dancers. Tussen
zeven en acht drie programma’s: „Calime-
ro”, „Wat een familie”, met ëen Cindy die
bang is in het donker, en de documentaire
„Het rijk der ijsberen” van een van Rus-
lands beste filmers Alexander Zgoeridy.
NOS: (K)BrigadierDog.
NOS: (K) Journaal.
NOS: (K) Mensenkinderen.
VPRO: Betty Boop (tekenfilm).
(K) Popeye (tekenfilm).
Jazz-orkest.
NOS: (K) Journaal.
VPROFilm van Luis Bunuel.
O.S- München
ROME. Tijdens e en zwaar onweer
hebben dieven in een kerk in de buurt
van Rome woensdagavond hun slag gesla
gen. Zij gingen er van door met kunst
werken ter waarde van 5,5 miljoen gul
den.
Onder de gestolen kunstwerken was o.a.
een houten madonnabeeld; dat alleen
reeds een waarde vertegenwoordigt van
een 1 miljoen gulden.
NOS: (K) O.S. München 1972.
NOS: (K) Journaal.
VARA: Jeugd en Muziek.
NOS: (K) Journaal.
NOS: (K) O.S.
experimenteren in staat. Er kunnen alleen
maar uitzendbare programma’s worden
gemaakt. De regisseurs krijgen geen kan
sen meer om zich te ontwikkelen. De
honoraria van acteurs en musici zijn in
de vier jaar, dat de omroepbijdrage op
hetzelfde peil is gebleven verdubbeld. Het
budget van een programma als Farce
Majeure is tussen 1968 en 1972 ook twee
maal zo hoog geworden. Op elke Farce-
uitzending van 25 minuten moet er 8000
gulden boven het uurbedrag worden be
steed!
Bij de televisie is eerder armoe dan
verspilling troef, zo vindt Dick van Bom-
De honoraria van losse omroepmede
werkers is al jarenlang ver onder de
maat. „We nodigen een man als Herman
'Krebbers maar niet meer uit, omdat we
bang zijn om uitgelachen te worden”, zegt
de heer Geerink Bakker. „Gelukkig zijn
forse verhogingen van deze honoraria per
1 januari a.s. toegestaan. De beloning van
studiowerk zal dan geen noemenswaardige
achterstand meer hebben en buiten de
studio zullen de losse medewerkers de
voor ons land normale bedragen worden
betaald.” j
Workshops en experimenten zijn voor
de radio onmogelijkheden geworden, ook
al omdat de technische faciliteiten goed,
maar zeer beperkt zijn. Een ingewikkeld
radioprogramma moet naar Stockholm
worden opgestuurd om daar technisch af
gewerkt te worden.
land opnieuw naar Mexico vertrokken.
In „De engel” ontwikkelt Bunuel een
even wonderlijke als komische situatie
die vol sterk symbolische elementen
zit. Een gezelschap dames en heren uit
de hoogste kringen komt na een souper
bij een van hen tot de ontdekking dat
men door een geheimzinnige macht het
huis niet meer kan (of wil) verlaten,
wat tot verregaande consequenties
leidt. Onder de uitzonderlijke omstan
digheden, waarbij honger en gedwon
gen samenzijn een belangrijke rol spe
len, verdwijnt bij het chique gezel
schap het vernisje beschaving. Men
vervalt tot wreedheid, kannibalisme en
mystieke handelingen om de angst te
bezweren.
Iedere kijker kan vrijelijk zijn inter
pretatie geven van wat er ten huize
van de edelman Nchili en daarna, als
ontsnapping mogelijk 1», allemaal ge
beurt. De film is een surrealistisch
schouwspel vol raadsels en van een
onverklaarbare dreiging die een gevoel
van onbehagen nalaat, een effect dat
Bunuel ongetwijfeld met zorg heeft
nagestreefd.
tigd worden om ten aanzien van alle
overige zaken zelf te beslissen, of zij al of
niet aan het bestuur moeten worden
voorgelegd.
In de zesde en laatste aflevering van
„Studio Zomer” van de TROS, van
avond op Nederland I, treedt de be
kende Oostenrijkse popgroep The
Milestones op.
Ook vindt de Raad van beheer, dat vele
bestuursbesluiten een te compromissoir
karakter hebben als gevolg van het feit,
dat de meningen in bestuur en Raad van
beheer nogal eens botsen. De omroepza-
ken zijn naar de mening van de Raad van
beheer vaak ook erg ingewikkeld, hebben
dikwijls een gevoelige kant iri verband
met politieke, maatschappelijke en geeste
lijke aspecten, en „raken niet zelden be
langen en gevoeligheden van artistiek en
journalistiek personeel, dat niet tot de
gemakkelijkste werknemersgroepen be
hoort.”
De raad komt op grond van deze over
wegingen dan ook tot de conclusie, dat
het bestuur „vergaande zelfbeperking zal
moeten betrachten ten aanzien van de
incentele zaken” en „veel tijd kan be
steden aan discussies over de belangrijkste
algemene beleidspunten.”
„Maar wij hier in Hilversum hebben
niets”, verzucht drs. Geerink Bakker, „wij
zitten al jaren te ploeteren op een histo
risch archief en een soortgelijk instituut
voor de muziek, maar het resultaat is tot
nu toe lachwekkend. Er is wel een histo
risch archief, maar daar werkt anderhalve
man aan. We hebben gewoon niet de
middelen om zo iets op te bouwen. Jaren
terug probeerde iemand een historisch
muziekarchief te maken: na een jaar van
hard werken zat hij (alfabetisch gezien)
pas bij de componist Hendrik Andries-
sen.Toen is hij er maar mee opgehou
den.”
Het risico van deze programmaver-
schrabng”, zegt Dick van Bommel, „is, dat
de Nederlandse tv de belangstelling van
de kijker verliest. En dat met de kabelte
levisie, waarmee men voortreffelijke bui
tenlandse programma’s in huis kan halen,
voor de deur.”
12.00 Nws. meded., SOS-ber. 12.09 Inter
mezzo. 12.15 Kleinkunstkroniek. 12.50 Bui-
tenl, persoverz. 13.00 Nws, weerber.,
Olymp. journ., toneelagenda. 13.30 Lichte
muz. 13.55 Beursber. 14.00 Nws. 14.03
Lichte muz. 15.00 Nws. 15.03 Liedjes. 16.00
Nws, beursber. 16.10 Operette- en musi-
calmuz. O.S. 17.00 Nws. 17.10 Lichte muz.
O.S. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.05
Voor soldaten 18.43 Paardesportuitsl. 18.45
Sport en Olymp journ. 19.00 Nws, actua
liteiten en taalwenken. 19.30 Lichte muz.
19.40 Keurig Engels. 19.45 Boekbespr. 20.00
Festivalorkest., O.S. 22.00 Nws. 22.10
Dansmuz. 23.40 Nws.
V
HILVERSUM. Sweet Sixteen is niet
meer. Het bevallige meisjeskoor van Lex
Karsemeijer, een der jeugdidolen uit de
jaren vijftig heeft na 20 jaar de strijd
tegen de popmuziek moeten staken. Indi
recte oorzaak van het verscheiden van dit
uit 35 Bussumse en Hilversumse zangeres
jes bestaande vocale ensemble is het feit,
dat de radio slechts 10 van de 24 voor dit
jaar geplande uitzendingen kon laten
doorgaan.
Dat betekende een gevoelige klap voor
de koorkas, en aangezien het echtpaar
Karsemeijer de gewoonte had van de bij
elkaar gezongen gelden de meisjes elk
jaar een week vakantie op het Lochemse
Ruigenrode aan te bieden en dat dit jaar
dus niet door kon gaan, besloot men maar
direct het koor op te doeken. Op 9 en 10
september zijn de leden en oud-leden van
Sweet Sixteen nog eenmaal in Lochem
bijeen.
Lex Karsemeijer is maandag 60 jaar
geworden en dat heeft ook een woordje in
de beslissing meegesproken. Hij heeft ook
nog een drukke baan als chef lichte
muziek bij de NCRV en voert de directie
over het Bussumse koor Pro Musica.
Sweet Sixteen heeft in die 20 jaar aan
vele TV-uitzendingen en aan zo’n 400
radioprogramma’s meegewerkt en daar
naast tientallen platen volgezongen.
09.54-18.45
1972.
NOS: (K) Journaal.
TROS: (K) Calimero (tekenfilm).
(K) Wat een familie! (serie).
(K) Het Rijk der ijsberen (doe.).
NOS: (K) Journaal.
TROS: (K) The Protectors (serie).
(K) Studiozomer.
(K) De dief van
(film).
NOS: (K) Journaals
Vanavond om 20.21 brengt de VPRO
op Nederland 2 de uitgestelde verto
ning van „El angel exterminador” van
Luis Bunuel. De film ia van 1962, maar
heeft in ons land ondanks de goede
critieken en de talrijke onderscheidin
gen op festivals geen openbare voor
stellingen weten te halen. De bioscoop
laat ditmaal dus de eer van een pre
mière over aan zijn concurrent, de
televisie, maar misschien dat na deze
eenmalige vertoning het bedrijf be
langstelling gaat vertonen en er alsnog
een theater te vinden is om dit unieke
filmwerk „in reprise” te nemen.
Bunuel maakte „De engel des ver
derfs” onmiddellijk na „Viridiana” en
hij was doordat de incidenten rond
deze laatste film hem weer minder
geliefd hadden gemaakt in zijn vader-
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM. Guus Hermus gaat bij
het Amsterdams Toneel Koning Lear van
Shakespeare spelen. Het stuk dat geregis
seerd wordt door Hans Croiset, gaat in
april volgend jaar in première.
Het Amsterdams Toneel speelt „Oidi-
pous Oidipous” van Harry Mulisch en
„Interieur” van Hugo Claus in september
door. Op 21 september volgt de première
van „Tocht naar het duister” van O’Neill,
in regie van Jan Retèl. Eind september
gaan in een kleine zaal in première twee
Duitse eenakters in regie van John van de
Rest. Zdenek Kraus regisseert „Simone
Machard” van Brecht en „Schuld en boe
te” van Dostojefski in een nieuwe Tsje
chische bewerking.
HILVERSUM De Raad van beheer
van de NOS is van mening, dat door
overbelasting van topfunctionarissen en
organen van de NOS een minder slag
vaardig beleid wordt gevoerd dan mogelijk
zou moeten en kunnen zijn. Een delegatie
van bevoegdheden van bestuur naar Raad
van beheer en binnen het dagelijks be
stuur naar de verschillende commissaris
sen zou volgens de NOS-leiding nodig zijn
om uit deze impasse te geraken.
Nederland 2. De VPRO zendt, na het
journaal, de speelfilm „De engel des ver
derfs” van Louis Bunuel uit, die twee
weken geleden moest wijken voor de
Kamerdebatten over Biesheuvels verkla
ring. De tijd tussen half acht en acht uur
gebruikt de VPRO voor afleveringen van
Vincent Lopez en zijn orkest.
De NOS zendt om zeven uur in de serie
„Mensenkinderen” de Franse bijdrage uit,
een programma over een klas schoolkin
deren, die tekenend en rekenend een
droomreis maken.
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Gymn. 7.20 (S)
Dag met een gaatje. 8.00 Nws. 8.11 Radio-
joum. 8.30 De groenteman. 9.00 (S) Klass,
orkestmuz! 9.35 Waterstanden. 9.40 (S)
Speelmuz. uit het klass. tijdperk. 10.00
Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen.
11.00 Nws. 11.30 (S) Horlepiep. 11.55
Beursber. NOS: 12.00 Blik op de wereld.
12.30 Overheidsvoorl.: Uitz. voor de land
bouw. 12.40 (S) Lichte muz. 12.50 Recht en
slecht. 13.00 Nws. VARA: 13.11 Actualitei
ten. NOS: 13.25 Toerismo. 13.55 (S) Pro
menade Matinee. 14.25 Spiegel van Duits
land. EO: 14.55 Ruimte. VPRO: 16.00
VPRO-Vrijdag. 16.00 Nws. 17.55 Meded.
18.00 en 20.00 Nws. NOS: 20.30 (S) Muz.
uit de Barok. VARA: 21.00 (S) Schwetzin-
ger Festspiele 1972: Viool en piano-klass.
muz. 22.30 (S) NAR: 22.55 Meded. 23.00
Nws. 23.10 Actualiteiten. 23.20 (S) Mod.
Franse koormuz. en kamermuz. 23.35
Olymp. journ. 23.55 Niys.
3998-B
X-/TOONDCR STUOQY
ZE 1ATÊAWE GEEN MOMENT
LOS. NET ALSOF IK IN DEZE
/VWSSA WEG KAN LOPEN
nigte verzameld en het gedreun van
hun voetstappen weerklonk tot bij
de haven waar Kappie en de maat
stonden.
„Pak ze!”, kreet de geleerde, toen
hij hen in het oog kreeg. „Laat ze
niet ontsnappen!”
De stuurman verbleekte bij hel
horen van die woorden en begon
verzenuwd de sloep in het water te
duwen.
WE... we
&WWMAR...
DE...DE... I
cm
„Niks!”, riep de maat benauwd.
..Dat is juist zo akelig! Het zijn
dooie dienders en ze doen wat
die prof zegt. W-we moeten weg
voor die stille engerds ons te pakken
krijgen. K-kom, Kappie!”
OH,ARMAN.
ARMAN,
WAAR BEN
•JE'? ij
zoals men in de wandeling wel
zegtToen drong het plotseling
tot hem door dat hij in groot ge
vaar was - en hij gooide de kogel
haastig weg. Net op tijd. Want juist
toen de bom in de struiken terecht
kwam, ontplofte hij met een ver
schrikkelijke knal
31. „Pas op!" riep Panda. „Daar
ligt een bom!” „Een bom?” herhaal
de professor Kdlker bevreemd. „Wat
eigenaardig! Wat bedoel je precies
thPampa?” „Daar - naast de
vochtzuiger!” riep Panda ongerust
terwijl hij naar de geleerde toe
holde. „Hij staat op ontploffen!”
IK...IK...KR^&N
MISSEINIK -4
GEVOEL IN
MN MAAG
l-i
32. Toen professor Weetveel zich
eenmaal herinnerde dat de maat
geen plantje op z’n hoofd had
groeien, aarzelde hij niet langer. Hij
draafde de resten van het stadje
door en gaf de willoze inwoners op
dracht om hem te volgen.
„Kom met me mee!”, riep hij on
der het gaan. „Achter me aan!
Schiet op!”
Al spoedig had hij een kleine me-
„Ik lust ze rauw!”, gromde Kap
pie, terwijl hij zijn mouwen oprol
de. „Wat denken die zoetwatergar-
nalen wel?”
r DAT..DAT IS DE KELDER
MET PE RATTEN-PUT, WAAR
ZE HUN ETENSRESTEN
l^JN GOOIEN...
oPè
De geleerde boog zich naar zijn
uitvinding en raapte het gevaarlijke
voorwerp op. „Vreemd”, prevelde
hij. „Ik kan me niet herinneren dat
ik dit heb gemaakt. Het lijkt me
een kogelvormige houder voor ex-
plosieven toe, met een aangebouwde
vuurgeleider. Een eh een bom
(r J A