POOLSE LEIDERS WILLEN BETERE VERSTANDHOUDING MET KERK NAAR POLITIEK ASPECT IN HET GELOOF Ds. BUSKES EN DOROTHEE SÖLLE STREVEN NJC krijgt de een nieuwe voor voorzitter maar voor Pastorale motieven Weekend over Afrika In de greep van het milieu de wereld" „Christus kwam niet kerk NIEUWE UITGAVEN 14 REVEREND E. BALLS IN VELSEN ZATERDAG 2 SEPTEMBER 1972 Erbij (Van onze redacteur Geestelijk Leven) „Toen ik als jonge dominee in Amsterdam-Zuid naast dominee Geel kerken kwam te staan namen de mensen mij wel eens kwalijk dat ik er een eigen mening op na hield. Ik heb toen altijd gezegd dat ik liever Buskes de eerste dan Geelkerken de tweede was”. Aldus ds. Buskes in een van zijn markante uitspraken, gedaan in een NOS-televisieprogram- ma, waarin hij over zijn leven vertelde. In het boekje „Recht en slecht” is de tekst van dit televisieprogramma nader uitgewerkt. Een boekje, waarin men niet alleen nader kennismaakt met de boeiende mens Buskes, maar ook tal van boeiende bijzonderheden verneemt over belangrijke fi guren, die hij ontmoet heeft, zoals Kees en Betty Boeke, Henriëtte Ro land Holst, Karl Barth, Abraham Kuyper, Herman Bavinck. „Bavinck heeft mij bevrijd van de hypnose van de antithese van Kuyper”, schrijft Buskes ergens, en van Barth zegt hij, dat hij hem de bevrijding heeft gebracht, toen hij klem liep tussen fundamentalisme en vrijzinnigendom. In het kader van de vergadering van het centraal comité van de Wereldraad van Kerken in Utrecht hebben tal van deel nemers bezoeken aan plaatsen in Nederland gebracht om daar ken nis te nemen van het plaatselijke kerkelijke leven en ook om wat te vertellen van het werk van de Wereldraad van Kerken. In Vel- sen was de spreker reverend E. George Balls van de Church of Scotland. In een drukbezochte bijeenkomst in de gereformeerde Petrakerk in IJmuiden hield hij een toespraak, waaruit wij gaarne het volgende willen putten. Conservatieve Westduitse katholieken hebben zoals werd verwacht zuur gereageerd op de officiële Vaticaanse erkenning van de Oder- Neisse-grens. Het Vaticaan deed dit door de „apostolische bewindvoer ders” van vier Westpoolse bisdommen die tot het einde van de tweede wereldoorlog op Duits grondgebied lagen, te benoemen tot residentiële bisschoppen. Het Vaticaan nam deze stap na de ratificatie in het West duitse parlement van de verdragen tussen Bonn met Moskou en War schau. A Jiö J. N. STUIFBERGEN RONALD KRAAYEVELD REVEREND E. GEORGE BALLS ^WVVWVVVVVWWWVWWVWWWWWWVWVWWWVVVWVWVWVVVVWWWVVWWWWMVWVV op het terrein van de politiek, noch op het terrein van de maatschappij. Het boek is voortgekomen uit een lezing over Bultmanns hermeneutisch uitgangspunt en de politieke theologie die Dorothee Sölle enige tijd geleden hield voor de „Theologische Arbeits- kreis Alter Marburger” in Hofgeismar. Ook ia dit boek ontvouwt zij weer vele De affaire Geelkerken krijgt ruime aandacht. Naar aanleiding van deze „slang in het paradijs”-kwestie, die ook Buskes een schorsing opleverde, zegt hij: „Naar mijn overtuiging komen de ze dingen altijd van bovenaf, van de theologen, niet vanuit de gemeente. Ik heb vanaf die tijd dan ook een onbe paald wantrouwen gekoesterd jegens kerkelijke autoriteiten en daarom sta ik ook wat sceptisch tegenover het kerkelijke instituut. Ik zet eigenlijk alles op de ene kaart van de gemeente zelf”. Ds. Buskes kwam na de affaire van Texel naar Amsterdam. Het getal afge- zette dominees steeg, zodat er tenslotte Hoe ziet Buskes de kerk nu? Hij zou willen dat de kerk non-conformistisch was. Het evangeile mag nooit dienen tot handhaving van het bestaande, noch op het terrein van de kerk, noch „Het evangelie is een wereldaangele- genheid. Het gaat om de gehele wereld, om alle mensen. Want Christus is voor de hele wereld en voor alle mensen gekomen. Niet alleen voor de kerkelij ke mensen, maar voor alle mensen. Wij hebben daar dienstbaar aan te zijn”. Er is een manifeste kerk, zegt Bus kes, en dan voelt hij het meest voor de gewone gemeente en het minst voor het kerkelijk instituut. Maar er is ook een latente kerk en dan denk ik aan iemand als Dorothee Sölle. Met haar theologie ben ik het niet eens, maar zij heeft een pastorale bewogenheid waar ik jaloers op ben en waarvan ik zou willen dat die in de kerk meer gevonden werd. Dan krijgt ons geloof ook een politiek en sociaal aspect.” Van de zojuist genoemde Dorothee Sölle is de Nederlandse vertaling van haar boek „Politieke theologie” verschenen, een discussie met Rudolf Bultmann. Dorothee Sölle ontwik kelt hier de theologisch grondslagen voor een christelijke maatschappij kritiek. Oude begrippen als „zonde”, „heil” en „waarheid” krijgen de po- litiek-maatschappelijke betekenis die ze oorspronkelijk al volgens dr. Sölle in de verkondiging van de historische Jezus bezaten”. - een door Moskou „vereiste” hou ding - door de Poolse regering heeft in Moskou nooit zoveel indruk ge maakt, zolang de kerk daar rustig bleef voortbestaan en zelfs haar in vloed kon uitbreiden. Pogingen om de kerk een totaal faillissement op te dringen door het opleggen van astronomisch hoge belas tingen op kerkelijke gebouwen werden „grapjes”. Er is nooit één zloty betaald. En als de Poolse regering geen bouw vergunning voor een nieuwe kerk wil de geven, werd die kerk veelal toch gebouwd - zonder vergunning. Ter il lustratie de volgende cijfers. Het aan tal kerkgebouwen steeg van 7000 in 1939 tot 13000 in 1970. Het aantal priesters is sinds 1939 verdubbeld, er zijn nu zeventig bisschoppen en twee kardinalen tegen 45 bisschoppen en een kardinaal voor de oorlog. Tot de schaamteloze schijnprocessen tegen kerkelijke leiders, zoals tegen kardinaal Myndzentsi in Boedapest, in de meeste Oosteuropese landen is het in Polen niet gekomen. Zelfs in de grimmigste tijden van Gomulka dorst deze geen hand naar kardinaal Wyn- sinski uit te steken. Want ook tiomul- ka wist, wat Gierek nu openlijk zegt, dat het roomse christendom een essen tieel onderdeel vormt van het Poolse nationale bewustzijn. erkenning van de Poolse souvereiniteit, dan uit de woorden van mgr. Woeste blijkt. Het was in Rome allang bekend, dat de Poolse regering in een Vatikaanse erkenning van de nieuwe status van de vier Westpoolse bisdommen een aanzet zou zien in de verbetering van de relaties tussen Kerk en staat in Polen. Zolang deze erkenning geen feit was, kon van normalisering geen sprake zijn. Vandaar ook de druk, die kardi naal Wynsinski de laatste jaren op Rome heeft uitgeoefend. Ook de R.K. Kerk in Polen heeft belang bij een normalisering van de betrekkingen. Er liggen al jaren een aantal kwesties, die De gesprekken hierover liepen de laatste jaren steeds stroever. De ge noemde Vatikaanse stap wordt in Po len algemeen opgevat als een teken van goede wil, dat leidt tot een sfeer- verbetering in Polen, die perspectieven sou kunnen bieden voor een spoedige oplossing van de problemen. onoplosbaar blijken, zoals de (officiële) afschaffing van het staatstoezicht op het godsdienstonderwijs en steun aan de kerkebouw. Op 21 en 22 oktober wordt in het conferentieoord van het Zendingscen- trum te Baarn een Afrika jongeren weekend gehouden. De sprekers zijn drs H. Baas, secretaris Afrika-Zending, die veertien jaar als sociaal-econoom in Indonesië heeft gewerkt en vier jaar in Rwanda als godsdienstleraar aan een middelbare school en internaatslei- der en Tom Draisma, die zes jaar leraar in Zambia was en daarna twee jaar politiek vormingsleider in de be weging „Afrika 2000” in Zambia. Het thema „Afrika” komt aan de orde in een gesprek, op gang gebracht door een korte inleiding; stellingen worden in discussiegroepen besproken; audio-visueel materiaal is aanwezig. Inlichtingen: zendingscentrum Baarn, tel. 02154-4051. De Westduitse bisschoppen hebben zich nog niet over de erkenning - die met name moeilijk ligt bij uit het voormalige gebied afkomstige katholie ke vluchtelingen - officieel uitgelaten. Maar de perschef van de zeer behou dende kardinaal Döpfner, voorzitter van de Westduitse bisschoppenconfe rentie, liet geprikkeld weten, dat het Vatikaan noch met de bisschoppencon ferentie, noch met haar voorzitter overleg heeft gevoerd over deze erken ning. Wel werden de Westduitse bis schoppen kort voor de bekendmaking van de erkenning hiervan op de hoogte gesteld. Ook de commissaris van de West duitse bisschoppenconferentie bij de regering in Bonn, mgr. Wilhelm Woes te, had het moeilijk met deze Vati kaanse stap. Hij haastte zich te verkla ren, dat het Vatikaan zich bij haar beslissing uitsluitend heeft laten leiden door „pastorale motieven en door de druk, die het Poolse episcopaat jaren lang op Rome heeft uitgeoefend om deze stap te nemen. Maar er zit bedui dend meer vast aan de Vatikaanse een groep kerken ontstond met 27 dominees en een zendeling. Dat werd het Hersteld Verband, „Het Hellend Vlak noemden de gereformeerden dat of ook wel Villa Ruimzicht, en, zoals de geuzen het scheldwoord geus altijd als eretitel hebben opgevat, zo hebben wij die naam Villa Ruimzicht ook als een eretitel beschouwd, omdat wij bin nen het Hersteld Verband het gevoel hadden dat we inderdaad op een nieu we wijze kerk konden zijn”. Het boekje bevat tal van documen ten, die een helder licht werpen op vele activiteiten van ds. Buskes. Een van de treffendste is wel een stuk uit „De Misthoorn” uit december 1940. Dit mij eenvoudig niet toegestaan om, het Woord Gods sprekende, van de ortho doxie uit niet te komen tot de ortho- praxie en dus de preek in dienst te stellen van de bestrijding van het nati- onaal-socialisme en het anti-semitis- me.” zou worden vernieuwd en herschapen tot een meer gevoelig, gehoorzaam in strument in Zijn handen om zorg te dragen voor Zijn bedoelingen met deze wereld. Want Christus kwam niet voor de Kerk, hij stierf en verrees niet voor haar, maar voor de wereld, opdat die gered zou worden. Niet voor ons alleen liet Hij zijn licht schijnen in ons hart en riep Hij ons tot zijn kerk, maar voor de wereld, opdat wij zijn ogen en oren zouden worden, zijn handen en voeten en hart, zijn lichaam dat Hem dient in onze wereld van vandaag. Christus zoekt dus geen eenheid om wille van de Kerken, maar omwille van de eenheid in de wereld, om alle slagbomen af te breken en alle ver deeldheid te helen, die men aantreft in de mens zelf, tussen de mensen onder ling en ook tussen de mensen en hun Vader in de hemel.” Rev. Balls riep zijn gehoor op nauw keurig de structuren van de Kerken te onderzoeken en vooral ook het ge- meenteleven, „de dingen in onze Ker ken waaraan we ons geld en onze tijd en onze energie geven en onszelf eer lijk en open de vraag stellen in hoe verre die inspanningen gericht zijn op dit grotere doel, of zij ons daadwerke lijk plaatsen naast de zieke de ver vreemde, de arme, de verdrukte, de vertrapte en de vergeten mens. Laat er ook een nieuwe trouw, een nieuwe aandrang te merken zijn in onze gebe den, onze eredienst, in ons devotiele- ven, zodat we verstaan wat God de Heer ons te zeggen heeft, en gevoelige- worden voor de leiding van zij». Geest.” De sectie sociale vragen van de Raad van kerken in Nederland heeft gezorgd voor een veelzijdig informerende pu- blikatie over (kerk en) christen en milieuzorg. Deze pubiikatie, „In de greep van het milieu”, is verschenen in de vorm van een speciaal dubbel-num- mer van Kosmos en Oekumene rond dit thema, maandblad gewijd aan het samenleven In kerk en wereld en uit gave van de St. Willibrordvereniging en het Oekumenisch Aktie Centrum. „Het feit dat we hier bijeen zijn toont aan dat er een eenheid in Jezus Christus bestaat tussen ons en dat we die eenheid erkennen” zo zei rev. Balls. Maar hij vond deze eenheid niet ge noeg. „Het is een eenheid die niet altijd even duidelijk is voor de wereld als voor ons, met als gevolg dat het een stemmig getuigenis van de kerken over Jezus Christus door de wereld niet altijd even duidelijk wordt gehoord. Als burger van een land waar we de last dragen van het probleem Noord- lerland met al zijn meedogenloze sec- tarlsche verdeeldheid en verbittering moet ik ook zeggen dat onze eenheid in Christus niet altijd even duidelijk en vanzelfsprekend is voor alle leden van onze kerken als ze voor sommigen van ons wel is. Bovendien, deze een heid die onder ons bestaat, of liever dit blijvend gebrek aan eenheid, heeft op zoveel plaatsen een opeenhoping tot gevolg van kerkelijke gebouwen, per sonen en instanties en zodoende een beschamende verspilling van de be perkte en kostbare kerkelijke hulpmid delen aan geld, mankracht, denken en doen, die anders veel effectiever en efficiënter gebruikt hadden kunnen worden in dienst van Christus en de wereld waarvoor Hij stierf.” Rev. Balls noemde onze voortduren de verdeeldheid in kerkgenootschappen een hinderpaal voor de blijde bood schap, een zonde en een blijvende be lediging van de Christus die wij dienen en die niet verdeeld is. Maar de spreker bracht nog een andere gedachte naar voren: „Als dooi een plotseling wonder de verdeeldheid van de kerken morgen zou worden hersteld, zou dit voor de kerk toch weinig betekenen en in de hemel hele maal geen vreugde veroorzaken, tenzij de kerk tegelijkertijd door Gods Geest Opstand tegen God en opstand tegen maatschappelijk-politiek falen zijn nie. gescheiden zomin als in het denken van Israël handelen en ondergaan ge= scheiden worden. Voor ons - na het afsterven van de directe religieuze re latie met God - geldt vandaag; God kan alleen in mensen gehaat en bele digd worden”. Hier ziet men tegelijkertijd de band en de tegenstelling tot Buskes. In hun verbondenheid met de mens in deze wereld, in hun verzet tegen de apathie ten aanzien van de maatschappelijke problemen staan zij naast elkaar. Maar een tussenzin als „na het afsterven van de directe religieuze relatie met God” zou Buskes nooit kunnen schrijven. KEES MAAS rijke gedachten. Zo betoogt zij onder meer dat de moeilijkheid om vandaag in vergeving te geloven nog vergroot wordt door de structuur van het sa menleven in onze maatschappij. „Ver geving kan alleen de mens als geheel betreffen. God vergeeft niet sommige zonden wel en andere niet, maar hij vergeeft de zonde van de mensen. In een pluralistische rollenmaatschappij, waarin mensen altijd alleen in een bepaald opzicht optreden en gebruikt worden, heeft een dergelijk gebeuren dat de totale mens betreft geen plaats en geen zin”. In haar opvatting is de zondaar de vanuit het perspectief van de natuur lijke mens onschuldig lijkende collabo rateur met het structurele, meestal anonieme onrecht. In overeenstemming daarmee is zonde dan - theologisch- politiek gedacht -collaboratie en apa thie. In antwoord op Bultmann schrijft Dorothee Sölle dat de politieke inter pretatie van de bijbel erin is geïnteres seerd dat zondebesef niet wordt ver vangen door gevoel van machteloos heid. „De ons religieus opgedrongen machteloosheid versluiert onze zonde, onze winst en onze apathie. Politieke theologie, v.l.n.r. ds. Vis ser, prof. Van Niftrik, ds. Buskes, Dorothee Sölle, prof. Groot en pastoor Keet. Want de huidige Poolse leider Ed ward Gierek is vastbesloten om tot een goede verstandhouding met de kerk te komen. In Polen circuleren al enige tijd verhalen, als zou de Poolse regering uit zijn op een soort concordaat met de Heilige Stoel en al zouden hierover al onderhandelingen gevoerd worden. In dit kader past misschien ook het vorig jaar verspreide bericht - dat overigens nimmer bevestigd werd - dat de paus een bezoek aan Polen voorbereidde. Duidelijk is in ieder geval, dat Gierek de kerk en met name het rooms- katholicisme in zijn eigen land erkent. De vraag waarom Gierek nu juist zo gebrand is op goede betrekkingen met de kerk in eigen land, is moeilijker te beantwoorden. Gierek wil rust in het land - zeker na de periode van econo misch wanbeleid van zijn voorganger Gomulka - en is reëel genoeg om te erkennen, dat hij daarbij niet om de kerk heenkan. Toch kan Gierek niet te ver gaan - ook al zou hij dat willen. Het officieel naar buiten belijden van een principieel atheïstische houding nationaal-socialistische blad doet een felle aanval op ds. Buskes, voorzitter van Kerk en Vrede, „een halfjood, die op sluwe wijze deze belangrijke positie heeft verworven”. Buskes waagt het internationaal, Jid disch te denkeh, zegt het blad. „Hij zegt dat het Nederlandse recht geen onderscheid maakt tussen Jood en niet-Jood. Deze onderscheiding is voor een humanist niet aanvaardbaar, zegt hij. Maar ons Volk gaat, ondanks Bus kes, inzien dat dit Nederlandse recht geen recht is, juist omdat dit onder scheid ontbreekt. Deze fout van het verleden zal worden hersteld”. Buskes bleef in de oorlog tegen het nationaal- socialisme preken, de NSB noemde hem de „preektijger”. Iedere zondag morgen- was de Muiderkerk in Amster- dam-oost vol, veelal met mensen, die helemaal niet kerkelijk waren, maar daar de enige plaats vonden waar nop tegen het nationaal-socialisme werd geprotesteerd en gebeden voor joden en communisten in de concentratie kampen. „Als men mij nu vraagt”, schrijft Buskes, „Heb je dat heldhaftig gedaan? - dan zeg ik: nee, ik heb soms staan trillen op de preekstoel. Maar het werd „Recht en slecht’ door ds J. J. Buskes (Uitgeverij Semper Aeendo NV, Apeldoorn). „Poilitieke theologie” door Doro thee Sölle (Bosch en Keuning N.V serie Oekumene) De heer J. N. Stuifbergen wordt dinsdag voorzitter van de Nederlandse Jeugd Gemeenschap, overkoepelend or gaan van vijftig jongerenorganisaties. De heer Stuifbergen volgt prof. dr. J. H. Christiaanse op, die op diezelfde datum, tijdens de vergadering van de raad van afgevaardigden van de NJG, zal aftreden. De heer Stuifbergen is burgemeester van Bovenkarspel en Grootebroék. Hij is geboren in 1929 in Heiloo, kreeg een middelbare schoolopleiding in Alk maar, volgde een gemeentelijke juri- disch-administratieve studie en stu deerde m.o. economie. Voordat hij bur gemeester van Bovenkorspel en Groo- tebroek werd was hij gemeentesecreta ris in Uitgeest. Via de verkennerij is de heer Stuif bergen in de Katholieke Jeugdbewe ging, Noord-Holland, terecht gekomen, waarvan hij nu voorzitter is. Hij is ook voorzitter van de Provinciale Raad voor Jeugd en Jongeren Noord-Holland en daarom lid van de vaste commissie voor onderwijs, sport en jeugdzaken van provinciale staten. Hij overwer na zijn benoeming tot voorzitter van de NJG het voorzitterschap van c provinciale jeugdraad op te geven. Prof. Christiaanse is vijf jaar vo- zitter van de NJG geweest. Hij is hoogleraar belastingrecht aan de Ne derlandse Economische Hogeschool in Rotterdam, is sinds kort decaan van de juridische faculteit en lid van de ge meenteraad (AR) van Rotterdam. Ook het voorzitterschap van de Nederlandse Christelijke Sport Unie heeft hij opge geven. Hier moeten we aanknopen bij de oudtestamentische inhoud van het woord zonde die in zijn verschillende betekenissen niet primair op de indi viduele gezindheid maar op het ver band tussen de daad, die de door God gewilde verbondsgemeensch^p ver stoort, en de straf die erop volgt, betrokken is. In hun inleiding op „In de greep van het milieu” namens de sectie voor sociale vragen van de landelijke raad van kerken merken voorzitter dr. H. M. de Lange en secretaris drs. J. E. van Veen op dat bijna alle afgedrukte bijdragen gemeen hebben: een oproep tot heroriëntatie van de mens, tot ver sobering, een hartstochtelijk vragen om visie en politieke wil tot centrale in ternationale aanpak, relatie met de ontwikkelingssamenwerking, een appèl op bewustwording, meedenken, verant woord handelen, politieke pressie en actie van de bevolking terwille van overlevingskansen voor de wereld. „In de greep van het milieu” bevat een samenvatting en bewerking door ds. L. H. Ruitenberg van een nota van „Atomium”, werkgroep betreffende vragen van geloof en natuurweten schappen, van de hand van dr. H. W. de Knijff, drs. P. van Dijk e.a.. In deze bijdrage, „Anders over de schepping denken”, worden theologische opmer kingen gemaakt (o.a. over „de mens als heer en beheerder”) en ethische vragen behandeld. Daarna volgen een nota van de afdeling kerk en samenleving van de Wereldraad van kerken (ter voorbe reiding op de V.N.-wereldconferentie over het menselijk leefmilieu, in juni 1972 te Stockholm), waarin het crisis karakter van het huidige menselijke leefmilieu wordt onderstreept, en een passage uit het document „De recht vaardigheid in de wereld” van de r.k. bisschoppensynode (herfst 1971 te Ro me). Voorts worden „Tien wenken voor een dienst -over het „alles omvattend diakonaat” door ds. J. O. C. (Hans) Bouma, geref. predikant doorgegeven. In een tweede gedeelte zijn bijdra gen vanuit verschillende studiegebieden opgenomen (van drs. E. D. Nijenhuis. bioloog; drs. J. B. Opschoor, econoom; mevr. ir. N. C. de Ruiter, technisch planologe en jhr. drs. P. Beelaerts van Blokland, sociaal planoloog). Een derde gedeelte geeft zich op hoe de nationa le overheid en het internationale be drijfsleven (o.a.: „het rapport van Ro me”) het milieuvraagstuk benaderen. En tenslotte volgt een vierde, pragma tisch en actioneel gedeelte met aanbe velingen en modellen voor actie, adres senmateriaal en literatuur. „In de greep van het milieu” is los verkrijgbaar en kost f 2,50 (bij aantal len korting). Besteladres: adm. Kosmos en Oekumene, de Horst 1, Driebergen; tel. 03438-2206. Postgiro 801919 t.n.v. St. Willibrordver., met vermelding van; voor „In de greep van het milieu”. SN» w" - j

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 14