Haagse comedie
heeft zich SPANNENDE „INBREKER
als geëngageerd
verkleed
Verrassend
goed spel
van Rijk
DRUK POPSEIZOEN VERWACHT
ZESDE ZOMERCONCERT
donderdag 14 september 1972, 20.15 uur
dirigent
solist
Leak
Thorens
Ortofoon
Alphenaar
Alphenaar
1575.-
HETHOGEOUIN
PIANO’S:
Parttime strijkers
Brabants Orkest
Ontcijfering
hiërogliefen
herdacht
15
14
VRIJDAG 8 SEPTEMBER 19 72
Gefantaseerd
Kunst uit de kolonie
3 topmerken
Rob Clous in Alkmaar
I
4
Gezellige
zalenakkommodatie
DEN HAAG Vier jaar geleden
stak de Praagse filosofiestudent Jan
Palach zich in brand om de Tsjechen
te inspireren tot verzet, toen de Rus
sen en andere „broedervolken” hun
land waren binnengetrokken. Wie
daar nog wakker van ligt, mag het
zeggen. Over deze onverschilligheid
brengt de Haagse Comedie een stuk,
dat „Jan Palach” heet en dat gisteren
in première ging in het HOT. Het is
mij onduidelijk waarom dit gedaan
is.
KRUISWEG 47-49 HAARLEM
TEL. 023-320244
KRUISWEG 47-49 HAARLEM
TEL. 023-320244
1
Noordhollands Philharmonisch Orkest
IN DE RACE om wie de eerste
zal zijn die in dit seizoen van
vaderlandse produkties zijn film
op het doek brengt heeft Parkfilm
met „De inbreker” royaal gewon
nen. Dinsdagavond is de door
Frans Weisz geregisseerde film
voor genodigden gedraaid, donder
dag is hij in tien bioscopen, waar
onder het Amsterdamse City in
première gegaan. En naar het zich
laat aanzien start daarmee een
succesvolle reeks voorstellingen,
een veronderstelling die niet al
leen gebaseerd is op de opgewekte
stemming waarin de bezoekers van
de besloten voorstelling bij het
zien van „De inbreker” kwamen te
verkeren, maar ook op het pakket
van goed gedoseerde attracties,
waarmee de film van Frans Weisz
een groot publiek zal weten te
boeien.
Opgestaan
N achtvoorstellingen
in een aanbieding
CN vraag folder
ygjfrnet menusuggesties!
iL
in Amsterdam
J. HEIJER
van
de
ge-
Ra-
(Van onze correspondent)
Rijk de Gooyer als Glimmie
Jennifer Willems als Slofje in „De
inbreker" van Frans Weisz.
steedi
elopp»
le ad-
brie!
De gevleugelde woorden: „Je tiens l’af-
faire ik heb het onder de knie!”, welke
Champollion op die septembermiddag van
1822 uitriep, staan aan het eind van een
eeuwenlange speurtocht en aan het begin
van de hedendaagse Egyptologie. „Je tiens
l’affaire” is de titel van een kleine exposi
tie in het Rijksmuseum van Oudheden te
Leiden. Dit museum, waar de Nederlandse
Egyptologie is geboren, onderhield nauwe
contacten met Champollion en de Franse
school. Behalve een handschrift van de
grote ontcijferaar zelf, wordt op deze
tentoonstelling een afgietsel van de Steen
van Rosette getoond, de beroemde inscrip
tie met behulp waarvan de hiërogliefen
zijn ontcijferd. Documenten en gravures
Lou van Rees: „Als je geen contract
hebt ben je nergens zeker van. Ik liet me
eert paar maanden geleden voor de tv
ontvallen dat ik met The Who bezig was.
De concurrentie zat dezelfde dag in Lon
den om 1.000 dollar meer te bieden. En ik
was The Who kwijt."
Lou van Rees organiseerde het afgelo-
zijn
het
sinistere meneer van Borsen (Bob
Lange), later door de politie voor
Prijs
3095,—
3160,—
3310,—
3325,—
3260,—
3290,—
3220,—
3205,—
3730,—
4125,—
4365.—
piano’s
Een complete stereo-
installatie
losse componenten
samen 1875,
Als complete set
Weer zo’n aanbieding van:
NACHTvoorstelllngen
waar
„The
voor huwelijksdiners, recepties, enz.
GÉÉNZAALHUUR!
PORT SHERRY-VERMOUTH nog steeds 1.-
DE GEHELE WEEK GEOPEND!
WIJK AAN ZEE
Rijkert Aertszweg 50-tel.02517;322of 341
40 meter boven zee!
van het Dirk van den Broek-concern
als „Jan Palach” kunnen ook Nederlan
ders bij elkaar improviseren. Maar daar
komt de Haagse Comedie niet op, dan wel
gunt zich er de tijd niet voor, dan wel is
geestelijk lui. Ik betwijfel echter of de
Comedie wel zo’n verontwaardigde, woe
dende club kan zijn. Laat zij zich bij haar
stiel houden en zich niet vermommen
voor een gelegenheidsengagement. Dat is
travestie. De Haagse Comedie als Pip
Simmons verkleed. Om je rot te lachen.
pen seizoen concerten met ongeveer 30
groten uit de lichte- en popmuziekwereld.
Artistiek en financieel was Shirley Bassey
een hoogtepunt voor hem maar recente
lijk trok Andy Williams ook volle huizen.
Miskleunen heeft Van Rees nauwelijks
gemaakt. Eigenlijk maar één grote: T-
Rex. Voor het komende jaar belooft hij
minstens 30 attracties. Zijn eerste popa-
vond is zondag 24 september in het con
certgebouw: Curved Air met zangeres
Sonja Kristina. In het voorprogramma de
Nederlandse formatie Tag Rag.
Eind september toert Theodorakis weer
door het land en 15 oktober zit Strawbs
voor Van Rees in het concertgebouw. Een
maand later Fleetwood Mac. In 1973 komt
er ook weer een Gale en een Concert of
the Year want die hebben er het vorige
seizoen mede voor gezorgd dat de Amster
dammer spreekt van een seizoen waarin
hij „verschrikkelijk goed” heeft gedraaid.
Hij voelt er niet veel voor om in het
kader van de Fifty’s Revival rocksterren
Type
Hyaku
105
Akademik
Romantik 110
Harmonie
114 K
Gavotte
Chidori
Mikado
104 E
108/5
gebruikte
HANS VONK
JAN WIJN - piano
PROGRAMMA: Beethoven Ouverture Egmont; Beethoven Pianoconcert
no. 5; MozartPosthoorn Serenade.
Entree f 3.50 (a.i.). Kindeern tot 12 jaar 1.C.J.P. geldig.
Kaartverkoop en plaatsbespreken bij het Concertgebouw, Lange Begijnestr. 13,
van 103 uur, telefonisch 320994 van 123 uur.
verloedering van de Swieps” van Eric
Terpstra, „Het compromis" van Philo
Bregstein en „Monsieur Hawarden”
van Harry Kümel, misschien ook om
dat te hoog gegrepen werd in een
periode dat de Nederlandse speelfilm
verre van populair was. Met „De in
breker” is in ieder geval die „fout” niet
herhaald, hoewel ook weer niet door
allerlei concessies aan het publiek naar
?en goedkoop of gemakkelijk succes is
gestreefd.
Er is een allerplezierigste ontspan-
aingsfilm ontstaan vol verrassingen,
sensatie, humor en met een dankbaar
gebruik van het rosse Amsterdamse
wereldje, waarin Defresne zijn roman
gesitueerd heeft. Veel van het slagen
van deze luchtige thriller moet gezocht
worden in het sluitende script dat
producent Du Mée samen met Chiem
van Houweninge uit het boek distil
leerde. Maar uiteindelijk komt de
meeste eer toch Frans Weisz toe die op
een uiterst pittige manier en in hoog
tempo de ingewikkelde intrige verfilm
de en vooral een voortreffelijk spel-
regisseur is blijken te zijn die van de
meeste van zijn acteurs opvallend ster
ke creaties heeft weten af te dwin
gen. Dat geldt vooral voor Rijk de
Gooyer die met een verbazingwekken
de routine, souplesse en plastiek. Glim
mie speelt, de „Prosper” (uit het liedje
van Chevalier) van de Zeedijk, de
handige jongen en notoire inbreker die
gevreesd en geliefd is in het milieu en
zich bekwaam weet te manoeuvreren
uit een tweetal valstrikken, eerst door
uit Champollions tijd brengen de grote
Egyptoloog en zijn werk weer tot leven.
De uitvoerige, begeleidende teksten
samengevat in een gids, welke in
museum verkrijgbaar is.
Het Rijksmuseum van Oudheden,
penbrug 28 in Leiden (tel. 01710-46246) is
dagelijks geopend van 10-17 uur, op zon
en feestdagen van 13-17 uur.
HAARLEM. De Haarlemse kunste
naar Rob Clous exposeert tot en met 5
oktober kleuretsen en polyester paneeltjes
in galerie Bon-Ap’art, Nieuwlandersingel
48 in Alkmaar. Tegelijkertijd worden
plastieken van Han Faken getoond.
Concertgebouw Haarlem
Het Eindhovense ensemble (in 1968 op
gericht) heeft muzikaal een goede naam,
maar zit in geldnood. Het Brabants Orkest
heeft vier vakatures bij de strijkers, die
het niet gaat opvullen door vier volledige
krachten aan te trekken, maar door 13
leden van het Barokerrsemble te engage
ren. De 13 nemen de verplichting op zich
een aantal concerten met bijbehorende
repetities in het Brabants Orkest mee te
spelen. De betrokkenen menen dat de
homogeniteit van het Brabants Orkest
door deze maatregel niet geschaad zal
worden.
Tot die attracties zal misschien niet
direct het feit gerekend kunnen wor
den dat „De inbreker” zijn stof ont
leent aan een roman van August De
fresne die meer bekend is bij het to-
neelminnend publiek als dramaturg en
leider, maar, naar blijkt, veel te weinig
aandacht gekregen heeft als auteur
van populaire romans. Het is de ver
dienste van Rob Du Mée geweest de
levendige en boeiende verteller van
o.m. detective-verhalen die Defresne
was, herontdekt te hebben door zijn
keuze van onderwerp voor een nieuwe
speelfilm van zijn onderneming Park
film te hebben laten vallen op „De
inbreker”, een in 1961 verschenen ro
man over het rosse leven van Amster
dam, waarin misdaad een grote rol
speelt.
Parkfilm heeft in het verleden, naar
publiek succes gemeten, niet zo geluk
kig geopereerd met speelfilms als „De
de
de
hem uitgezet.
Van Borsen, een schatrijke bankier
met een duister oorlogsverleden en een
nog duisterder heden, geeft Glimmie de
opdracht zijn stiefdochter Fanny (Wil-
leke van Ammelrooy) die van huis
weggelopen is, voor hem op te sporen.
Glimmie, altijd vergezeld van zijn
trouwe lijfwacht De Bonk (Jon Blu-
ming), ruikt onraad en komt er al
gauw achter, dat Van Borsen het ver
dwenen meisje wil vermoorden omdat
ze teveel weet van zijn troebele poli
tieke activiteiten. De moord kan dan
gemakkelijk in Glimmies schoenen ge
schoven worden als deze vaak met
Fanny gezien wordt.
Later, als Fanny inderdaad vermoord
is, gaat de recherche van de „inbreker”
gebruik maken om achter het geheime
leven van de onaantastbare Van Bor
sen te komen en daarzelf bij buiten
schot te blijven. Tot tweemaal toe
dreigt Glimmie dus de dupe te worden
van instanties die hem maatschappelijk
veroordelen, maar wel van zijn han
digheid en bekendheid met het milieu
willen profiteren.
Maar tot tweemaal toe is Glimmie
hen te slim af en hij eindigt met veel
geld en een aardig vriendinnetje in een
luxe-zeiljacht. Dat vriendinnetje is
Slofje, een minderjarig hulpje dat bij
Glimmie in dienst komt als hij met
zijn gabberd De Bonk gebroken heeft.
Hoe zij van een slordig en onaanzien
lijk meisje onder leiding van Glimmie
als een tweede Pygmalion tot aantrek
kelijke jonge vrouw evolueert, is een
allervermakelijkst intermezzo dat de
actrice Jennifer Willems die ontwape
nend en met veel improviserende de
tails Slofje speelt, bijna de avond deed
stelen.
Het opvallende van De inbreker” is
nl. dat scenaristen Du Mée en Chiem
van Houweninge plus regisseur Frans
Weisz voortdurend als de gang van
zaken dreigt te verslappen of als een
hoogtepunt bereikt schijnt te zijn nieu
we injecties toedienen, waardoor de
intrige van richting verandert, en voor
onverwachte verrassingen zorgt. Weisz
heeft samen met cameraman Ferenc
Kalman-Gall aan dit snel wisselen van
stemmingen en kansen zijn regie aan
gepast en de film is daardoor bijzonder
levendig en van een meeslepend tempo
geworden die gemakkelijk enige ondui
delijkheden, inzinkingen en minder lo
gische verwikkelingen doet vergeten.
Naast de genoemde acteurs komen
we nog bekende namen tegen als Han
Bentz van den Berg, Annie de Lange
(als een mooie, volkse moeder van
Glimmie), Sylvia de Leur, Henk Rig-
ters en Ronnie Bierman, maar de top
prestaties blijven in handen van Rijk
de Gooyer en Jennifer Willems, terwijl
ook Frits Lambrechts die een onortho
doxe inspecteur van politie met de
nodige achteloosheid speelt, opvalt. Als
vlotte misdaadcomedie heeft „De in
breker” alles mee om een „long run”
te halen: een boeiend verhaal, goede
acteursprestaties, schilderachtig milieu
en een vakmatig gemak van filmen dat
maar een enkele keer in de Nederland
se speelfilm bereikt werd.
DE BESTE
zijn te vinden in De Uitkijk,
Buster Keaton’s onvergefelijke
cameraman”, 44 jaar oud, maar nog
springlevend vertoond wordt; in Studio
K. waar Costa Gravas’ „Z” met Yves
Montand en Jean-Louis Trintignant
zijn vierde week ingaat en in The
Movies die Fellini’s „Giulietta van de
geesten” heeft geprolongeerd. Prolon
gatie ook in Kriterion dat voor de
vijfde week Godard’s „Le weekend” op
het nachtelijke programma houdt.
In de Steven McQueen-serie in Ca
lypso is „Heil is for the heroes” van
Don Siegel aan de beurt, terwijl Ciné-
tol een van de favoriete westerns van
Wim Verstappen laat zien, n.l. „Hour
of the gun” van John Sturges. Voor
Bunuel-vereerders geeft Cineac, kort
voor vertoning van de film op de
VPRO-televisie (op a.s. donderdag)
„Het dagboek van een kamermeisje” en
voor de liefhebbers van griezelen staat
Cine D klaar met „The Corgon”, een
Hammer-productie met Peter Cushing
en Christopher Lee.
en wij
en op
onder
op dat
meld.'
orzen-
maakt
komt, beslist geen acteurs en actrices van
de Haagse Comedie, of van welk ander
gevestigd gezelschap dan ook.
Als de Haagse Comedie zich sociaal
kwaad wil maken, waarom dan niet aan
de hand van specifiek Nederlandse wan
toestanden. Er zijn er genoeg. En een stuk
DE NIEUWE NEDERLANDSE FILM
„De inbreker” van Frans Weisz die in
City (City Film Produktie Maatschap-
py N.V. is een van de mede-producen-
ten) in premire is gegaan en waarover
hierboven meer informatie, heeft dez
week hoogstens concurrentie van de
Franse gangsterfilm „De onderwereld
rekent altijd af” („L’Ardoise”) van
Claude Bernard-Aubert die in het
Rembrandtplein Theater is ingezet.
Men mag echter aannemen dat het
publiek bij een dergelijke keuze het
eigen milieu van Zeedijk en Amster
damse misdaad in „De inbreker” ver
kiest boven de gefantaseerde en naar
Amerikaans model getekende Parijse
gangsterwereld.
UTRECHT. Met het concert van
Frank Zappa en zijn 26 Hot Rats op
zondag 17 september in de Haagse Hout-
rusthallen is het hek van de „pop”dam
want de drie belangrijkste organisatoren
Paul Acket, Lou van Rees en Berry
Visser hebben tientallen topgroepen en
solosterren gecontracteerd. Het worde11
drukke maanden voor de popfanaat. Hier
onder geven de organisatoren vast wat
namen prijs. Maar niet alles, want met
loslippigheid hebben ze elk nare ervarin
gen.
van weleer naar Nederland te halen om
de eenvoudige reden dat hij niet zo gek is
op die muziekstijl.
Mojo, het bureau van Berry Visser en
Leon Ramakers denkt er anders over.
Half oktober komen de Everly Brothers
weer naar ons land voor twee optredens:
de 14e in Alkmaar en een dag later in
Sittard. Voors wordt verklapt dat Neil
Young begin volgend jaar verwacht en
ervoor het duo David Crosby en Graham
Nash. Nog dit jaar zal het schitterende
soul-koppel Ike and Tina Turner komen
en 30 september is er in Amsterdam een
nachtconcert van Jeff Beck’s nieuwe
band. Eind volgende maand toert Red
Wing door de lage landen.
Leon Ramakers, de 24-jarige rechter
hand van Berry Visser, noemt het concert
van Randy Newman artistiek (zeker niet
financieel) een hoogtepunt in het afgelo
pen seizoen. Frank Zappa, die met zijn
Mothers in november in de Ahoy-hal
Verder gaat er in Calypso een
klucht, waarvan men.de ouderdom kan
uitrekenen aan de hand van het feit
dat Sharon Tate, de in ’69 vermoorde
echtgenote van Roman Polanski er de
vrouwelijke hoofdrol in speelt. „Opge
staan. plaats vergaan” heet de interna
tionale klucht die eerder „12 plus 1 is
3” werd genoemd en de bekende intri
ge weer eens verteld van een erfenis,
die verstopt is in een van dertien
identieke stoelen. Heinz Rühmann
heeft er ooit al eens triomfen in ge
vierd en nu tracht Vittorio Gassman
dit succes te herhalen in een comedi-
antenstijl die nog veel ouder is dan de
film-zelf. De bekende „schnabbelaars”
van naam in de Europese filmindustrie.
Vittorio de Sica en Orson Welles, die
geen rol schuwen, zijn ook aanwezig,
maar kunnen het wrakke bouwwerk
van regisseur Nicolas Gessner niet van
totale ineenstorting redden.
Het stuk is ontstaan uit improvisaties
door acteurs van het Open Space Theatre
in Londen, die vastgelegd zijn door de
schrijvers Alan Burns en Charles Maro-
witz. Deze tekst is vertaald en in een
Nederlandse situatie gezet door Peter
Hoeksema, (toegegeven dat heeft hij erg
leuk gedaan). Men laat een toneelspeler
zien, die zich oprecht bezighoudt met
Palach’s daad. Hij is wat men noemt
geëngageerd. Hij ziet die betrokkenheid
kapotlopen op onverschilligheid van de
omgeving: andere spelers en het publiek.
Die onverschilligheid wordt gesymbolieerd
met een stroom van reclamekreten en
andere cliché-uitdrukkingen.
Het stuk lijkt de schuld van onze
onverschilligheid vooral op de televisie en
reclame te willen schuiven (het sterft in
deze voorstelling van de tv-toestellen).
Wat een onzin. Na verloop van tijd zijn
we nagenoeg alle rampen vergeten, die
ons niet persoonlijk en op traumatische
wijze hebben getroffen. Het Leven Gaat
Door. Maar dat schijnen het Open Space
Theatre, Marowitz, Burns, Hoeksema, re
gisseur Cees Coolen, zijn spelers, de Haag
se Comedie ons te willen verwijten. De
gotspé! En wat een druk gedoe om iets
aan te tonen, wat we al lang weten.
Persoonlijk komt mij het commentaar
van aanvoerder Nico Spits van ons natio
nale hockeyteam op de moordpartij in
München voor als een veel indringender
en dramaturgisch verantwoord voorbeeld
van onverschilligheid: „Het enige wat ik
constateer is dat het rustig moet worden
in het Olympisch dorp, zodat ik lekker in
de zon kan liggen”, heeft hij gezegd
(Algemeen Dagblad; 6 sept.).
Ik vermoed dat iemand van de Haagse
Comedie het stuk in het Open Space
Theatre heeft gezien en er enthousiast
over was. Hij kan ontdaan zijn geweest
over ’s werelds onverschilligheid, wellicht
verrukt van de aanpak van Burns en
Marowitz. Maar het (boze) vermoeden
maakt zich van mij meester, dat men het
vooral heeft gekozen omdat het HOT zich
er zo goed voor leent. Op vier speelvlak
ken verbonden door grillig lopende paden
speelt het stuk zich af; het publiek zit op
de grond middenin; begeleidende geluiden
komen overal vandaan en de spelers kun
nen lopen dat het een aard heeft en ook
nog tussen het publiek komen.
Wat doen ze hun best. Hans Culeman
moet in priesterpak met daaroverheen een
zalmkleurig damescorset zelfs stuiptrek
kend over de vloer rollen aan de voet van
een altaar, waarop een televisietoestel als
tabernakel en een goudvissenkom als mis
saal staan. Ook aan de andere spelers is
duidelijk te merken dat het instuderen
van de destijds ooit geïmproviseerde tek
sten veel moeite heeft gekost. En Jaap
Wieringa staat zich hevig in te leven in
de rol van oprecht geëngageerd acteur. En
waarachtig het lukt hem nog ook (als hij
de brief voorleest die Palach heeft nage
laten om zijn daad te verklaren) om de
zaal iets van ontroering over te brengen,
zij het helaas geen geëngageerdheid.
Want waar blijft achter al die moeite
de grote verontwaardiging, die achter elk
stuk politiek of sociaal theater moet
staan? Waar blijft de grote woede die
acteurs ertoe drijft om zich op het toneel
kwaad te maken over maatschappelijke
misstanden? Die woede heb ik dezer da
gen wèl gezien in het Mickerytheater bij
Pip Simmons in de „George Jackson
Black and White Minstrel Show” en bij
het Portable Theatre in „England’s Ire
land”. Maar wie je ook in Mickery tegen-
DEN BOSCH. Financiële moeilijkhe
den bij het Eindhovense Barokensemble
en bezettingsmoeilijkheden bij het Bra
bants Orkest zijn door de betrokkenen
opgelost op een wijze, die door ingewijden
wordt gezien als een test van de door
velen gewenste vernieuwing van het or-
kestbestel.
Jaap Wieringa en Nanni Vermeer in
„Jan Palach”.
AMSTERDAM. Van 19 oktober tot
10 december wordt in het Rijksmuseum
een tentoonstelling gehouden, getiteld
„Nederlandse kunstenaars in de Oost”. Er
worden schilderijen en tekeningen in op
genomen die door Nederlnadse en in Ne
derland opgeleide kunstenaars van
17de eeuw tot in de 20ste eeuw in het
voormalige Nederlands-Indië zijn
maakt.
Het is voor het eerst dat dit werk op
een dergelijke schaal wordt getoond.
LEIDEN. Op 14 september is het
honderdvijftig jaar geleden dat Champol
lion le Jeune (1790-1832) het oud-Egypti-
sche schrift, de hiërogliefen, ontcijferde.
De dramatische ontdekking van deze
Franse geleerde beroofde de „heilige te
kens” van de oude Egyptenaren van de
mystieke sluier waarmee zij vijftien eeu
wen lang waren bedekt. De fraai gegra
veerde figuurtjes bleken niet de geheim
zinnige, voor velerlei uitleg vatbare sym
bolen te zijn, waarvoor zij sedert de 5e
eeuw na Chr. waren gehouden. Die teke
ningen van góden, mensen en dieren, van
vogels, vissen en slangen, van gebouwen
en gebruiksvoorwerpen, vormen tezamen
woorden en zinnen, zijn de schrifttekens
van een taal, die meer dan dertig eeuwen
is gesproken en geschreven: het Egyptisch.
stond, was financieel en artistiek een hit.
Leon voegt ook nog Alice Cooper en
Grateful Dead bij de artistieke toppers.
Paul Ackets eerste concert is aanstaan
de zaterdagavond, Johnny Matthis in Am
sterdam. Later deze maand komt Rod
McKuert naar Utrecht (21), Rotterdam (22)
en Amsterdam (23) en vrijdagavond 29
september is in het concertgebouw het
afscheidsconcert van Steppenwolff en te
vens het eerste optreden van ex-Steppen-
wolff’s John Kay.
In Otober verwacht Paul Acket Manas
sas van en met Stephen Stills (een con
cert op dinsdagavond 3 oktober in Am
sterdam), B.B. King (vrijdag 13de in Rot
terdam en een dag later in Amsterdam),
Slade (20 oktober Rotterdam, 21 oktober
Amsterdam), en Ray Charles met zijn
Realettes en groot orkest (op zaterdag 21
oktober in De Doelen) en Curtis Mayfield
die waarschijnlijk donderdagavond 2 no
vember in Amsterdam speelt.
De piano is een goede vriend
voor uw gehele leven. Een goe
de piano is zo geconstrueerd
dat hij tenminste 50 tot 60
jaar meegaat. Dat is in deze
tijd van moderne produktie-
methoden een unicum.
De prijs voor een goede piano
met volledige klavieromvang
begint momenteel bij ca.
ƒ3000,-. Alleen de goede in
strumenten in deze prijsklasse
hebben een lange levensduur
en geven u langdurig onge
stoord muziekgenot. Wij geven
op deze instrumenten dan ook
vijf jaar garantie.
Wij noemen hieronder enige
instrumenten uit onze collectie:
Merk
Yamah
Zimmermann
Förster
Förster
Petrov
Petrov
Herrmann
Yamaha
Yamaha
Schimmel
Schimmel
Prijzen van
op aanvraag.
Enige andere merken uit onze
collectie:
Bechstein - Ibach - Bliithncr -
Bentley - Zeitter Winkelmann
>elan|l’