1
Buren vragen voor
dubbelstereo-radio
PANDA
KAPPIE
liver
;k
uml
Schat s To You
wordt herhaald
in ji
Ramses in de
Arman
Polle, Pelle
Pingo
en
en
Ilva
Opnieuw vragen
over speelfilm
„Joy-riding”
Verloedering
T
RADIO EN TELEVISIE
VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1972
17
16
DE SCHELLEN VAN DE OGEN
HET BESLUIT VAN DE NOS
ZENDTIJD ZONDER EINDE
GEWELD OP TELEVISIE
EUROPESE PRIMEUR AVRO-NGRV
inmnnmn)
TV VANDAAG
TV ZATERDAG
RADIO ZATERDAG
TV VRIJDAG
E
RU
en de
verdorster
99.-
54.-
1
7/////////7Z
7777,
era de
wierlozen
VOOR DE REPARATIE VAN JE MEUBELS,»,
wmmrmmmmmn
...DAN KUNNEN ZE ^ALSJEBCIEFT ZEEROB! ONZE BIJDRAGE
NADERHAND DÉ MEUBELS
..OOK REPAREREN!
rMIJN MEUBELS ZIJN WEL ERG WANKEL.,
IK ZAL AL MIJN VRIENDEN UITNODIGEN
-OM ER OP TE GAAN y
ZITTEN
//77Z
lËgËËI
58-Ból
7!\
Ni
HILVERSUM II.
4005-G
Overigens is de kwadrofonie, net als de
stereo aan het eind van de jaren vijftig,
niet in de eerste plaats bedoeld voor dit
soort effecten. Het grote voordeel van de
kwadrofonie is simpeltjes een nóg betere
presentatie van de muziek aan de luiste
raar.
HILVERSUM III.
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Popstation. 8.00
Nws. 9.00 Nws. 9.03 Persvers. NOS: 10.00
Nws. 10.03 Radiolympia. Hele uren nws.
PRECiETA'fr
BOEK VOOR i
Tg, ZEEROB!
20.00
20.20
20.00
20.21
21.10
22.25
16.0C
16.02
18.45
18.55
19.05
19.30
20.00
20.21
21.30
18.45
18.55
19.05
19.30
20.00
20.20
20.20
20.35
20.55
21.55
22.00
09.54
11.45
14.25
18.45
18.55
19.05
lig-
id en
ïgeld.
AWW.
HEBeevZEHMR
6EDCAVD? OF.
i
elfde
bo-
6
issions
VJ.
f 395;
atavus
165;
'phoon
s enz.
tijken,
n uit
D. en
129.50.
f 69,50;
109.50.
r ge
tierde-
>0 pet.
>op en
elders,
lefoon
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM. Het op de popmuziek
gebaseerd werk „To You” van Peter Schat
■al toch nog een keer worden uitgevoerd
en wel op maandag 25 september op 9
uur in Carré. „To You” werd voor het
eerst uitgevoerd tijdens het jongste Hol
land Festival. Het zag er om financiële
redenen niet naar uit dat het herhaald
kon warden, hoewel het een succes was.
38. Het is heel onprettig om in
brandend stro te zitten; daar kon de
heer Gurk van meepraten. Hij
draafde dan ook zo snel mogelijk
naar een fontein, waar hij in de
frisse limonade die daar spoelde,
zijn verhit zitvlak kon afkoelen.
«Alwéér mislukt...”, gromde hij.
zuiger, maar m’n broekNu
klonken er een groot aantal boze
klanken uit de hoorn, zodat het
'Jurk angstig te moede werd. „J-ja,
baas," zei hij kleintjes, toen het
wen stil werd. „Ik zal ze onschade-
■ijk maken, ja. Maar nu moet ik
ophangen - daar komen ze aan
DEZE KRONIEK uit Hilversum wilde ik niet besluiten
zonder een zaak aan te roeren, die ook met de Spelen en hun
brute verstoring te maken heeft. Dat is de vraag wat tele
visie bijdraagt aan omwentelingen en ontwikkelingen in deze
wereld. U hebt de afgelopen dagen mensen gezien. Mensen
in de sport. U kunt erover denken hoe u wilt. U kunt uw
twijfels hebben over hun prestaties. U kunt aan hormonen
injecties denken en preparaten. U kunt een voorstander zijn
van gezonde lichamelijke competitie of een tegenstander van
persoonlijke topverrichtingen. U zag die mensen in hun
Het is geschreven voor negen gitaristen,
zes piano’s en ander toetsinstrumenten,
zes bromtollen en zang van Lucia Ker
sten. Bij de première gin geen optreden
van het Werktheater vooraf. Dat zal nu
niet het geval zijn. Op het programma
van het Amsterdams Electric Circus staan
verder „Major Exploration” van William
Yorkf en Polo de Haas en verder de
groepscompositie Koenloen op tekst van
Mao Tse Toeng. Kaartverkoop begint op
16 september in Carré en bij Cisca (stads
schouwburg).
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Gymn. 7.20 (S)
Z.O. 7.25 Van de voorpagina. 7.54 VPRO:
Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Actualiteiten. 9.35
Waterstanden. 10.05 Voor nu en later:
gesprek. 10.30 (S) Zaterdag inform. 11.00
Nws. 13.00 Nws. 13.11 Actualiteiten. 13.23
(S) Dit is het begin.... 14.33 VARA-
Varia. HIRO: 14.35 Het PLUS HIRO Ma
gazine. NOS: 15.05 Komende week in Ned.
muz.leven. 15.30 De barbaren van Bur-
kunk (verh.). 16.00 Nws. 16.03 (S) NOS-
Jazz. 16.45 Inzet. 17.15 België, ontwikke
lingen, probl. disc. VARA: 17.55 Meded.
18.00 Nws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uitz.
D’66. 18.30 Lieve Tante Truus. 19.00 (S)
Promenade orkest. 20.00 Nws. 20.05 (S)
Orkest mod. muz. NOS: 20.15 O.S. VARA:
22.00 Promenade orkest. 22.55 Meded. 23.00
Nws. 23.10 (S) Lui luisteren. 23.35 (NOS)
Olympisch Journ. 23.55 Nws.
eens zijn. Niet het nieuws, maar de mens in en met het
nieuws is het criterium. De taak van een radio-of-televisie-
verslaggever ligt nog wel iets anders dan die van de schrij
vende pers. De man brengt namelijk directe emoties over
als hij weergeeft wat hij ziet. Die kan je niet negeren. Die
moet je ook hebben, anders ben je ongeschikt voor je func
tie. Verslaggevers zijn geen computers. Als ze weerzin voelen
tegen wat ze verslaan, zullen ze die uiten. Het is tegelijk hun
goed recht. Daarom kan je het die verslaggevers niet kwa
lijk nemen als ze bedanken voor de eer. Daarmee zijn de
anderen niet in een kwaad daglicht gezet. Misschien zijn zij,
die blijven, wel in staat het een los te koppelen van het
ander. Misschien zien zij hun functie anders en kunnen zij
zich baseren op een feitelijk relaas. Hilversum weet wat
emoties zijn. Het weet ook waar die van invloed mogen zijn,
ja net soms moeten en waar niet. Straks, als we meer af
stand kunnen nemen, zal de balans van deze dagen worden
opgemaakt. Ik vind het een goed ding, dat de weergave der
Spelen in ieder geval tot proporties is teruggebracht, die
uitdrukken wat we er eigenlijk van vinden. Althans wat ik
vind. Dat die Spelen niet hadden mogen doorgaan.
doen prevelde hij zorgelijk. „We
komen nieuws brengen dat Westen-
de niet meer bestaat: en bovendien
wacht daar onze opdrachtgever op
z’n aak die we op sleeptouw had
den „Ach," zei de maat opge
ruimd. „Je moet maar zó denken
dat we beter zo ver mogelijk uit de
buurt van dat enge wier en die
12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nws. TROS: 12.41 (S) Op Sleeptros.
NOS: 14.00 (S) Muz. uit München. TROS:
15.30 Nws. 15.33 Revue 3.33. 16.45 (S)
Poster. 17.30 Nws. 17.32 Aktualiteiten.
17.52 (S) Kort-Binnenkort. 18.00 (S) Thé-
concert. 18.30 Nws. 18.41 (S) Voor de
kleuters. 19.00 (S) Concert a la carte. 21.00
Apollo XXI (17). 21.20 (S) Puntjes naast
de I.... 22.20 (S) En passant: gesprek.
22.30 Nws. 22.40 (S) T..S..T.23.55
Nws.
griezel-prof kunnen zijn. Elke zee
mijl verder is meegenomen." De
gezagvoerder gromde iets over klon-
ten-praat, en keek bedrukt naar de
kade waar ze aanlegden. Daar stond
inderdaad de eigenaar van de aak
„Gerritje”. „Waar is m’n schuit met
de lading drukknopen?” vroeg deze,
zodra Kappie voet aan wal zette
19.05 AVRO: (K) ’s-Werelds Dierentui
nen.
NOS: (K) Journaal.
NOS: Verloedering van de Swieps;
speelfilm.
21.40 NOS: (K) Samenvatting O.S.
München 1972.
23.00 (K) Journaal.
Nederland II
NOS: (K) Brigadier Dog.
NOS: (K) Journaal.
KRO: (K) Voor een briefkaart op
de eerste rang.
NOS: (K) Journaal.
KRO; Brandpunt.
Gefilmd tv-spel.
NOS: (K) Journaal.
•f
Nederland I
18.20 Samenvatting hoogtepunten.
18.45 (K) Brigadier Dog.
18.55 NOS: (K) Journaal.
39. Kappie had besloten om West-
ende te laten voor wat het was.
Tenslotte was het stadje door de
zeewieren geheel verteerd; en bo
vendien stonden de inwoners onder
de macht van professor Weetveel.
Hij liet zijn schip dan ook naar de
hoofdstad varen. „We hebben daar
een paar nare boodschappen te
onderlinge strijd en u hebt misschien de motieven achter
hun uitzending naar München vergeten.
Pas als ze op het ereplatform stonden en de vlaggen gingen
in de mast, werd u er aan herinnerd, dat ze uit verschillende
naties kwamen. Op dat ogenblik registreerde die televisie de
onbarmhartige tegenstelling tussen die mensen. Tussen Rus
sen en Amerikanen, Oost- en Westduitsers, Afrikanen en
Europeanen, enfin, te veel om op te noemen. Die mensen
concurreerden eerst met elkaar in de sport. Daarbij kwam
warmte vrij, warmte uit bewondering, uit meeleven. De win
naar of winnares was ons net zo lief als de mens, die helemaal
achteraan kwam. In elk geval zagen wij hem in zijn bezig
zijn op zijn best. In zijn bedoelingen. Zijn beste bedoelingen.
Stonden de drie voor goud, zilver en brons eenmaal op het
erepodium, dan kon je nog wel geïnteresseerd zijn in hun
reacties op hun volkslied, maar de kilte van het onderscheid
tussen die vlaggen waaide naar je over. Je zag ze hijsen op
het scherm. Ze werden als op een altaar geheven. Dat liet
televisie ook zien. Hoe komt zoiets nou aan in de huiskamers?
Verscherpt het tegenstellingen? Maakt het sentimenten los,
die er niet waren zolang het om een wedstrijd ging?
Ik ben geneigd de invloed van televisie in deze niet te
onderschatten. Directe reportages hebben een ongemeten
kracht. Ze stellen feiten vast. De mens, die ze eerst lieten
zien in zijn sportieve prestatie, wordt vervangen door de
vlag van een land en dat kan wel eens een land zijn, dat je
niet goed ligt. Vergeet u niet, dat wij in Nederland niet de
enigen zjjn, die zo’n uitzending ontvangen. Die ging over heel
de aardbol. Ik denk, dat op het ogenblik dat een vlag om
hoog gaat, het mechanisme in werking wordt gesteld, dat
Palestijnen ertoe drijft Israëliërs te vermoorden, Amerikanen
dijken doet bombarderen, Ieren drijft tot acties tegen Britse
soldaten.
Televisie is vaak de registratie van geweld. Dat werkt door.
Avond aan avond worden we geconfronteerd met geweld.
Omdat we het zo vaak zien, lijkt het of we er niet meer
ontvankelijk voor zijn, maar bij zo’n superkrachtmeting,
plotseling uitgedrukt in vlaggen, tollen die beelden ongemerkt
voorbij, haken zich vast in de geest, beginnen hun onver
moede werking, zetten het sein op onveilig en de wereld
heeft er weer een gewelddaad bij.
Nee, ik wil hier niet aantonen dat de uitzendingen uit
München een actie van Palestijnen heeft uitgelokt. Die was
al lang voorbereid. Die hoort als een schakel in de keten.
Toch roept het zien van die enorme landenontmoeting beel
den achter de beelden op. Wat we ooit zagen, springt in het
netvlies. Uit het massaal gebeuren maken zich de individuele
emoties los. De mens wordt massa en held. De helden willen
zich waar maken voor de massa. Zelfs als het om ontmense
lijking gaat, slaan zij toe, opdat wij zien. Wij zagen al zoveel.
En wij vergeten zo gauw wat wij zagen.
Vietnam, Ierland, Israël.
Alles uit de wereld op uw scherm. Alle grenzen over
schreden. Door televisie. Ook die van het geweld?
F. M. BUYSMAN
NADAT HET NEDERLANDS Olympisch Comité had be
sloten, toch aan de voortzetting der Spelen deel te nemen,
heeft de NOS het enige gedaan wat redelijk was. De uitzen
dingen uit München beperken. Het is hier niet de plaats om
te discussiëren of het goed was met de Spelen door te gaan.
Het was in Hilversum wel het onderwerp van gesprek, want
nauw daarmee samen hing de vraag hoeveel aandacht je er
nog aan moest besteden. Wel, de reportages zullen dus nage
noeg worden stopgezet. We zijn weer met beide benen op de
grond.
Er helemaal geen aandacht aan schenken, zoals nogal eens
werd gesuggereerd, zou indruisen tegen de taak van een
nieuwsmedium, dat dient te berichten. Natuurlijk kan je je
reporters niet verplichten hun werk in München voort te zet
ten als zij het er, op respectable gronden, volstrekt mee on-
ER IS OVERIGENS de afgelopen week wel het een en
ander aan kritiek losgekomen over de hoeveelheid uren, die
aan het Olympisch evenement vooral op televisie is
besteed. Misschien is het een tikje sentimenteel, maar ik
moet dan toch altijd aan die mensen denken, die men met
de uitzendingen veel plezier heeft gedaan: de bejaarden.
Tegelijk echter schiet mij dan te binnen welke vergeefse
pogingen er zijn aangewend om juist voor die categorie
en voor de huisvrouwen een extra door de weeks uurtje
vrij te maken. Dat kon nooit. Als het echter om sport gaat,
kan alles. Nu wil ik niet graag de brave borst uithangen. Ik
NEDERLAND 2: Rijk de Gooijer is
vanavond de gast in de filmquiz Voor een
briefkaart op de eerste rang, die de KRO
om zeven uur op het scherm brengt. Na
het journaal gaat de KRO verder met
actualiteiten in de rubriek Brandpunt.
Vijftig minuten lang.
Op het tweede net hebben we dan
alleen nog maar te goed de aflevering uit
de serie KRO Zomertheater. Het is dit
keer een Duits werkstuk, dat de titel Ik
heet Erwin en ik ben 17 jaar, draagt.
LATER ZAL WEL BLIJKEN in hoeverre onze opwinding
over München resultaat is geweest van ons eigen falen om
het valse van het ware te onderscheiden. Nu al kan gezegd
worden, dat de Olympische Spelen ’72 hun sporen na zullen
laten. Radio en televisie zaten bovenop de gebeurtenissen.
Enfin, dat weet u. Tot het moment, dat de actie der „Zwarte
September-groep” losbarstte, kon je spreken van technisch
verbluffende prestaties.
Daarna kreeg dat gebruik maken van de techniek een dui
delijk ander gezicht. Het diende nu tot dramatische, niet
speelbare informatie. Ik weet niet of u alles wat er de laat
ste dagen i» gebeurd van nabij hebt kunnen volgen, maar
duidelijk werd, dat zelfs de meest geperfectioneerde vormen
van berichtgeving falen, wanneer er in die gecompliceerde
machine, die samenleving heet, iets ernstig mis gaat. De on
macht om zich te weer te stellen tegen onmenselijk ter
rorisme, bracht een andere onmacht aan het licht, namelijk
van het beheersen der gevolgen onzer informatiemiddelen.
De Duitse televisie staakte op een gegeven ogenblik zijn uit
zendingen uit het Olympisch dorp. De terroristen werden er
te veel gegevens mee verschaft. Immers, zij keken ook. Daar
door moesten we het verder hebben van de radio, die niets
kon laten zien, niets concreets, waar je met je neus bovenop
zat. Er moest gekozen worden. De Duitsers kozen gelukkig
voor het „niets”.
Dat stond wel in schrille tegenstelling tot de oneindige hoe
veelheid beeldmateriaal, die ons, alle dagen van de Spelen
lang, ten deel was gevallen. Nu was het sprookje ineens uit.
De werkelijkheid kwam om de hoek kijken. Al die vroegere
beelden vertegenwoordigden een overwaardering. De dingen
werden uit hun verband gerukt. In de werkelijkheid is er een
Palestijnse zaak, wordt er gevochten in Vietnam, zijn er te
genstellingen tussen Oost eh West. Die wis je niet uit. Zo
kregen we de rekening gepresenteerd en vielen de schellen
van de ogen.
Nederland I
NOS: (K) Journaal.
NCRV: (K) Kinderprogr.
NOS: (K) Brigadier Dog.
NOS: (K) Journaal.
NCRV(K) De Flaxton Boys (se
rie).
Interview zendelinge Betty Smit.
NOS: (K) Journaal.
NOS: (K) O.S. München 1972.
Informaties.
Samenvatting met hoogtepunten.
Boksen.
(K) Journaal.
Samenvatting O.S.
Nederland II
NOS: (K) O.S. München 1972.
Samenvatting.
Informaties.
(K) Brigadier Dog.
NOS: (K) Journaal.
E.O.: (K) Operatie Ónmogelijk.
(jeugd).
(K) Olympiade Alternatief.
NOS: (K) Journaal.
VARA: (K) Met de muziek mee.
(K) Een groot uur: U.
22.50 NOS: (K) Journaal.
DEN HAAG. De KVP-kamerleden
Van der Sanden, Hermes, en Van der Gun
hebben minister Engels (CRM) gevraagd
om in de subsidie-voorwaarden voor Ne
derlandse speelfilms de bepaling op te
nemen, dat de subsidie alsnog kan worden
ingetrokken indien van een scenario
wordt afgeweken.
De kamerleden hebben vragen gesteld
over de film „Joy-riding” en willen weten
of deze film is tot stand gekomen met een
subsidie van het CRM-departement. Ook
vragen zij of de toekenning van de subsi
die is geschied op advies van de afdeling
film van de Raad voor de kunst, dan wel
na kennisneming door de minister van het
scenario.
beken u, dat ik ook uren aan de beeldbuis heb doorgebracht
en, als het meeliep, een graantje hardlopen en zwemmen heb
meegepikt. Al die criticasters, die zo nodig tegen de over
daad aan zenduren moeten protesteren, hebben slechts dan
gelijk, wanneer zij er die groepen van kijkers bij betrekken,
die van programma’s juist in hun categorie verstoken blijven.
Daar zit inderdaad veel onbillijks in. Hoe komt dat nou?
Zoals met alles: een kwestie van geld. Ik rekende u al voor
dat de overname van het Olympisch gebeuren via het Neder
landse zenderpark aanzienlijk minder heeft gekost dan de
aanmaak van eigen programma’s. Ik herhaal nog eens, dat
zulks des te gemakkelijker ging omdat je de deelnemers niet
betaalt. De atleten liepen, zwommen, reden, worstelden voor
niets. Nou ja, voor de eer, maar dat is een andere aan
vechtbare zaak. Zendtijd extra komt alleen beschikbaar
als het om grote evenementen gaat. Of om speciale gelegen
heden en daar rekent de minister, die zijn fiat aan zulke ex
traatjes moet geven, blijkbaar nog steeds niet de huisvrou
wen en bejaarden toe. Trouwens, zijn raadgevers, de om
roepen en de NOS, zien er blijkbaar te weinig in om eens
goed druk op hem uit te oefenen. „Een mens kan niet alles
hebben”, zeggen zij dan. Maar van sport, ach van sport krij
gen we nooit genoeg. Of soms wel?
Weiffenbach: „Noem het een uitbreiding
van de klantenservice van de omroep. Wij
vinden dat door middel van de kwadrofo
nie de akoestiek van de concertzaal zo
goed mogelijk in de huiskamer kan wor
den overgebracht”. Die klantenkring,
waarop de omroep met deze experimente
le uitzending mikt, wordt niet groot ge
acht, maar is met zijn 1 percent toch nog
goed voor 100.000 paar oren.
Een jaar geleden waren AVRO en
NCRV, die beide indertijd ook de eerste
stereo-uitzending in Nederland voor hun
rekening namen, al van plan geweest een
kwadrofonische uitzending te geven. Dat
zou Stockhausens Carré door het Residen
tie Oskest moeten worden. Het kostte de
NOS echter toen te veel manuren, zodat
het experiment moest worden uitgesteld.
Duitsland (de Keulse radio) zal in oktober
het tweede Europese land zijn, dat in
dubbel-stereo uitzendt>
HILVERSUM I. V
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt zo’s.
7.30 Nws. 7.41 Aktualiteiten. 8.30 Nws.
10.00 (S) Luister uit.... én thuis. 10.30
Nws. 11.55 Meded. 12.00 Aktualiteiten.
O verheids voorl. 12.16 Werk en welzijn.
NEDERLAND 1: Het enige uur dat de
AVRO beschikbaar heeft wordt besteed
aan een aflevering van de natuurserie ’s
Werelds dierentuinen. Deze documentaire
houdt zich bezig met de ongeveer 500
dierentuinen en aquaria in de wereld. In
kleur wordt de kijker een bonte verzame
ling van dieren - van groot tot klein -
voorgeschoteld. Om 10.21 uur geeft de
NOS de film „De verloedering van de
Swieps”. een Nederlandse film waarin
Ramses Shaffy als een vrijbuiter een
keurig nette familie tot verloedering
brengt. Hierna een Olympische Spelen
samenvatting.
Waarom die twee zenders? De samen
steller van het programma, de heer A.
Weiffenbach, van de afdeling serieuze
muziek AVRO-radio: „We zijn technisch
nog niet zo ver, dat we met één zender
kunnen volstaan. We zijn bezig net als
indertijd met stereo ook voor de kwa
drofonie een decoder te ontwikkelen, zo
dat de geïnteresseerde luisteraar in de
toekomst niet telkens de buren hoeft in te
schakelen”.
Overigens is er al kwadrofonische af
speelapparatuur in de handel verkrijg
baar, maar er zijn nog te veel verschillen
de systemen om deze apparatuur tot een
commercieel succes te maken.
De stukken, die dp 21 september zullen
weerklinken, zijn bij uitstek voor vier
„Dat zal de baas niet leuk vinden.
Bah! Maar ik had beloofd dat ik
hem zou bellen Hij stapte sop
pend en met tegenzin naar een
telefooncel en draaide een nummer.
„Gurk hier,” sprak hij. „Eh... n-
nee, baas De boel vloog een beet
je in brand.,, Nee - niet de vocht-
(Van onze correspondent)
HILVERSUM. Nederland is na Ame
rika het tweede land in de wereld, dat
kwadrofonische (dubbel-stereo) radiouit-
zending gaat verzorgen. Amerika presteer
de dat nieuwste snufje van de radiotech
niek al in 1970. Nu, twee jaar later,
kunnen de luisteraars In Nederland op
donderdag 21 september (20.05 uur tot
21.15 uur op Hilversum 1 en 2) naar
kwadrofonische muziek luisteren. Men
moet er wel een tweede stereo-radio-in-
stallatie met uiteraard de daarbij beho
rende luidsprekers (in totaal dus vier
boxen) voor in huis halen. Dus adviseren
AVRO en NCRV, die de uitzending in een
co-produktie brengen: „Haal een familie
lid. kennis of buurman, die ook over
•tereo beschikt in huis!”
luidsprekers-met-apart-signaal geschikt.
Dat zijn de titels spreken eigenlijk
voor zichzelf Allegro voor vier strijk
kwartetten van Van Bree, polymetrische
muziek voor vier strijkkwintetten van
Zei jenka, Notturno voor vier orkesten van
Mozart en Spatial Music IV van Ton de
Leeuw. In het laatste werk schrijft de
componist voor dat de musici zich bewe
gen en dat gebeurt ook: van luidspreker
naar luidspreker!
r OWNEE
l NFEl
lll-IQ
.It