JAN RUYTER
nog woorden te vinden zijn om
mensen adem te laten halen
Beverwijkse kapelaan op
zoek naar solidariteit
Kinderfonds
Vijf mille voor ideeën
Heliomare
bij Hoogovens
weer wat
aangevuld
WK
„Ik wil kijken hoe in deze tijd
en ruimte te geven”
VERENIGINGSNIEUWS
IN DE IJMOND
Ie en 2e MONTEURS
interieurs
terstal
Cursus
pottenbakken
V echtpartij
bij Oudendijk
Citroën
Hoogeveen b.v.
VRIJDAG 8 SEPTEMBER
1972
IJMUIDER COURANT
7
Nieuwe kerk
Velsen-lJ muiden
Velsen-Noord
Underdog
Zwakken
Spanning
Oplappen
Wijk aan Zee
(Van een onzer verslaggevers)
BEVERWIJK. Kapelaan Jan Ruyter, voorganger van de Kri
tische Gemeente IJmond en woordvoerder van „Septuagint”, de
groep kritische priesters, leken en predikanten, heeft onlangs zijn
huwelijk bekend gemaakt met de Beverwijkse Wies de Rond.
Op zaterdag 30 september zal de moderator van de studenten-
ecclesia in Amsterdam, Huub Oosterhuis, het huwelijk tijdens de
dienst van de Kritische Gemeente in de Vredevorstkerk aan de
Beverwijkse Laan der Nederlanden kerkelijk inzegenen.
Begin oktober komt er een najaarsvergadering van de K.G.U.,
tijdens welke de consequenties van het, gewilde, aanblijven van de
gehuwde priester nader wordt doorgepraat.
De bisschop van Haarlem, mgr. Zwartkruis, maakte enkele maan
den geleden reeds bekend, dat hij kapelaan Jan Ruyter onmogelijk
kan handhaven in zijn volledige priesterlijke functie in de Gemeente,
die onder de directe verantwoordelijkheid van de bisschop valt. De
Kritische Gemeente wees het bisschoppelijk voorstel van de hand
een andere, ongehuwde voorganger voor de Gemeente aan te trek
ken en Jan Ruyter in het overige pastorale werk te handhaven. Ook
Jan Ruyter zelf verklaarde nadrukkelijk na zijn huwelijk door te
willen gaan met zijn priesterlijke functie-uitoefening in de Kritische
Gemeente. Binnenskamers werd de stap van kapelaan Ruyter reeds
lang verwacht. Vanuit de kerkelijke wereld kwamen weinig reacties
naar aanleiding van het huwelijk van Ruyter naar buiten.
Vicaris Kuiper van het bisdom Haarlem: „Het is een trieste zaak.
Wij krijgen met een vergelijkbare situatie te maken als met de stu-
denten-ecclesia in Amsterdam”.
Pater dr. H. van Dijk, SCJ, een van de voormannen van de bewe
ging Confrontatie, een behoudende groep priesters:
„Als men bepaalde dingen als maar laat voortgaan, als men ex
perimenten sauveert, zoals van Ruyter en Oosterhuis, allemaal din
gen ,die in de richting van kleine schismas gaan, dan ondermijnt
men op den duur het organisme van de kerk”.
Professor Eijsink. hoogleraar aan de theologische hogeschool te
Nijmegen:
„Het huwelijk van Ruyter wordt ingezegend door Huub Ooster
huis, een gehuwd priester. Volgens de kerkelijke wetgeving is het
sluiten van een huwelijk door een gehuwde voorganger ongeldig.
Oosterhuis is door de bisschop buiten zijn bevoegdheden als priester
geplaatst, een nette formulering voor het in de ban stoppen. Wil er
in deze zaken verandering in Nederland komen, dan zal dit land
juist van deze voortrekkers afhankelijk zijn. Maar op het moment,
dat iemand zich als voortrekker opwerpt, treedt hij buiten de offi
ciële kerk. Dat is het trieste in deze zaak”.
Ongetwijfeld zullen bij velen vragen opwellen. Vragen, die Jan
Ruyter zich kan voorstellen. Hij was bereid de achtergronden, die
tot zijn voorgenomen stap hebben geleid, te verduidelijken en waar
zijn plaats als priester „in deze naar adem snakkende maatschappij’’
behoort te zijn. Hieronder de letterlijke notities van dit gesprek.
JAN PIET STOKMAN
Evangelie
Emoties
Op papier
Beverwijk
Heemskerk
Seksualiteit
Beklemd
Z ..MM
f
Velsen,
Plein
g
n
een
Het gaat om het geluid van de groep en
U
tekent
HAARLEM - HEEMSTEDE
ii
ADVERTENTIE
(Van een onzer verslaggever»)
(Van een onzer verslaggeefsters)
international
WIJK AAN ZEE. Met opspelden van
de Heliomare-medaille heeft zuster Bavo,
hoofd van de kinderafdeling van Helio-
mare de dank zichtbaar gemaakt van zeer
veel patiënten aan Siem van Son en Frits
Brouer.
n
Het is écht de moeite waard eens te komen
kijken en zitten in deze bijzonder comfortabele
3-zits bank. Elementen naar keuze te combineren.
Leverbaar in elke gewenste bekleding!
HEEMSKERK. Op de Rijksstraatweg
bij de Oudendijk raakten in de nacht van
donderdag op vrijdag twee mannen uit
Uitgeest en Castricum slaags. De Castri-
cummer moest met een hoofdwond naar
het St. Jozefziekenhuis worden gebracht.
De Heemskerkse politie haalde de man uit
Uitgeest later van huis voor een verhoor.
ontvangst nemen van achtentwintighon-
derd gulden.
ir
le
>r
VRIJDAG 8 SEPTEMBER
Openbare bibliotheek Velsen, Plein 1945,
IJmuiden, 19-21.30 u; filiaal Wijkerstraat-
weg 177, Velsen-Noord, 19-21.30 u’. filiaal
Wüstelaan 79. Santpoort-Noord, 19-21.30
uur.
ZATERDAG 9 SEPTEMBER
Openbare bibliotheek. Filiaal Wijker-
straatweg; geopend 10-12.30 u.
VRIJDAG 8 SEPTEMBER
Openbare bibliotheek. Filiaal Wijker-
straatweg; geopend 19-21.30 u.
t
e
it
o
e
n
vraagt
Mr. Cornelisstraat 50 Haarlem
Telefoon 258041
e
k
n
If
:e
k
iv
>e
s,
Sd
;n
>r
n
ij
ït
C,
le
d
il
m
LID GOED WONEN
Wagenweg 1, 3 en 15, Tel. 31 21 72,
Wagenweg-Houtplein,
parkeergelegenheid voor de deurl
It
r.
n
Is dit het begin van een nieuw soort
kerk? Is dit in feite geen schisma, vraagt
men mij heel vaak. Men dient goed te
bedenken, dat deze tijd toch wei radicaal
verschilt met die van de Middeleeuwen»
toen de ene splitsing de andere opvolgde.
Het bijzondere van onze Kritische Ge
meen ten-groepen is, dat zij appelleren aan
de mensen met velerlei verworvenheden
en uit elk milieu.
Beide heren die respectievelijk werk
zaam zijn als chef en medewerker van
het walsenbureau van de werktuigkundige
dienst koudwalserijen hadden voorgesteld
om walsen niet meer aan te kopen met
een zuiver geslepen oppervlak maar met
een ruwheid volgens handelskwaliteit. De
walsen die nu met een iets grotere diame
ter worden geleverd, hebben een langere
levensduur en een lagere kostprijs.
De heer De Jonge overhandigde beide
inzenders elk een bedrag van elfhonderd
gulden en speldde hun tevens de zilveren
ID-onderscheiding op. Eveneens een dra
ger van dit insigne kreeg de heer J. N. M.
Schaper uit Bergen, werkzaam als machi
nebankwerker bij de firma Wescon. De
heer Schaper had voorgesteld de rails van
de dwarstransportwagen onder de conver
ters van oxystaalfabriek 1 niet meer te
bevestigen met direct in het beton ingego
ten bouten, maar met demontabele bou
ten. Deze minder stugge constructie
maakt het mogelijk om reparaties sneller
te laten geschieden,hetgeen betekent dat
aanzienlijk veel manuren en materieel-
Ik bezit de vaste overtuiging, dat veel
vernieuwingen in feite niet veel meer zijn
geweest dan aanpassing aan die maat
schappij. Nu pas komen veel groepen toe
aan de vraag: wie zijn wij en wat roepen
wij op. Of wij effectief hebben gewerkt
laat ik aan het oordeel over van anderen,
die er kennis van hebben genomen.
De uitgangspunten van de meer dan 100
Kritische Gemeenten in Nederland wor
den steeds meer verlegd naar de mensen,
die aan alles tekort komen, steeds maar
weer de underdog zijn, steeds maar weer
tot de minderheid behoren. Ik hoop, dat
de verkondiging en de solidariteit, die wij
prediken er toe leiden, dat mensen zicji
een
denkwijze, vanuit een nog iigerende ker
korde en het zal wel eens kunnen zijn,
zoals professor Haarsma onlangs in onze
dienst in Beverwijk zei, dat je met een
handvol groeperingen dan maar bepaalde
kerkordelijke grenzen moet overschrijden,
in de hoop, dat op de duur, wanneer het
experiment inhoud blijkt te hebben, de
kerkorde zich aan jouw aanpast, zoals in
de maatschappij en ook wel de kerk al
eeuwen lang wetten veranderen.
kosten worden bespaard en dat de pro-
duktie op dit punt niet meer wordt ge
stagneerd.
Verheugend noemde de heer De Jonge
het dat ook personeel van buitenfirma’s
van de mogelijkheid gebruik maakt goede
vondsten bij de ideeënbus aan te melden.
De heer Schaper mocht een beloning In
IJMUIDEN. Tijdens een informele
bijeenkomst op het hoofdbedrijfskantoor
van Hoogovens is aan drie personeelsleden
een totaalbedrag van vijfduizend gulden
uitgereikt als waardering voor hun inge
zonden ideeën. „Het is soms verrassend te
constateren hoe een bepaalde situatie of
werkwijze door een ogenschijnlijk simpele
oplossing een aanzienlijke besparing van
het bedrijf kan opleveren”, aldus de be
drijfsdirecteur van Hoogovens, jhr. Ir. B.
de Jonge, die hiermee vooral wilde wijzen
De verbroedering met de zwakken uit
deze wereld moet echt niet verstaan wor
den als een humanisering. Het is een
concrete invulmethode van het verander
de theologisch denken: God is alleen
maar te vinden in de zwakken, in de
verdrukten en dat is duidelijk geworden
in de solidariteit van Jezus van Nazareth
met de verdrukten van zijn tijd. Om dat
waar te maken, vertaald in onze tijd, daar
zijn wij mee bezig.
De Godsdiscussie sticht verwarring bij
de mensen, want wij zijn groot gebracht
met een onterechte visie op God en dat
loopt nu vast door een veranderde maat
schappij, waarin mensen heel wat blijken
te presteren. Honderd jaar is niet vol
doende om in te vullen wat God allemaal
niet is. Om hem te krijgen op een plaats,
zuiverder, waar Hij wel thuis hoort.
Dat verklaart ook de enorme belang
stelling voor het boek van Huub Ooster-
huis „Zien, soms even-fragmenten over
God”, dat in een week was uitverkocht.
Onze en mijn weg is geen zekere weg, het
is een risicovol op weggaan.
Ik geloof niet in een verdwijnen, een
oplossen van marginale groepen. De Duit
se theoloog Moltman onlangs bij de
Wereldraad van Kerken in Utrecht
heeft eens gezegd, dat die spanning tus
sen de institutionele kerk en de marginale
groeperingen vanaf de eerste dagen van
Het verwachtingspatroon van de demo-
Vaticaanse Concilie bij de mensen is
cratie in de kerk, zoals dat na het Tweede
overgekomen, is niet bewaarheid. De laat-
Ik beleef het priesterschap op mijn eigen
manier. De visie van vroeger had alles te
maken met die sociologisch te bepalen,
afgeschermde kaste, die priesters waren.
Zij onderscheidden zich door taalgebruik,
klederdracht, een eigen gezelligheidsleven,
eetgewoonten en dit alles is, ook voor de
behoudende priester, drastisch weg geval
len.
Moderne priesterteams kunnen mogelijk
dit alles opvangen, maar dat is het meest
wezenlijke niet. Persoonlijk meen ik, dat
je je toekomst en samenwerkingsverban
den niet moet zoeken in het oplappen van
een ingekrompen aantal ambtsdragers van
de bestaande kerk, maar dat je daadwer
kelijk een weg moet zoeken bij mensen,
van welk milieu dan ook, die iets met het
evangelie willen doen en het tevens op
een bepaalde plaats in de maatschappij
willen waarmaken.
injiiLrMLinnnna~inn.~irr-nnr^rw~ ~n~
exacte gegevens dus. De emoties van
mensen tellen voor mij en ik probeer het
te verwoorden. Een mens is meer dan een
biologische optelsom van functies en pres
taties, promoties en bankbiljetten.
Wat kan een voorganger in hemelsnaam
zeggen over de automatisering in de in
dustrie. Wat voor problemen veroorzaakt
die ontwikkeling in het huwelijk van de
arbeider. In de K.G. denken mensen hier
over na en zetten dat denken voort in de
dienst. Misschien komen er wel theologi
sche aspecten bij. Maar...de theologie is
geen verzamelwetenschap. zoals in de
middeleeuwen, toen het uitgangspunt van
het leven door de theologie werd beheerst.
De theologie zal het zeer snel veranderde
maatschappijbeeld op de voet moeten vol
gen en proberen verhelderende woorden
daarover te zeggen. Dus geen theologie
vóór de feiten, maar theologie van na de
feiten.
De twee Wijk aan Zeeërs organiseerden
twee weken geleden een voetbalwedstrijd
tussen een elftal van de gemeente Bever
wijk, versterkt met journalisten, en ar
tiesten. De recette-opbrengst zou naar het
kinderfonds van Heliomare gaan. Dat is
donderdagavond in de recreatiezaal van
Heliomare gebeurd en de 1500. ,die Siem
van Son en Frits Brouer overhandigden
zal worden gebruikt om het Sinterklaas
feest voor de kinderen te bekostigen. Vol
gens Siem van Son wil men ieder jaar
een dergelijk voetbaltreffen in Wijk aan
Zee organiseren.
VRIJDAG 8 SEPTEMBER
Verenigde openbare bibliotheek.
Zwaanstraat 4a. Geopend 19-21 u.
ZATERDAG 9 SEPTEMBER
Verenigde openbare bibliotheek,
Zwaanstraat 4a. Geopend 10-12.30 u.
ZATERDAG 9 SEPTEMBER
Velserbad, Briniostraat,
mengd zwemmen: 6.30-8
10.30- 11.45 u. 12.15-13.10
19.30- 20.40 uur.
Openbare Bibliotheek
1945. IJmuiden en de filialen Wijker-
straatweg, Willemsbeekweg. Zeewijkplein
en Wüstelaan zijn geopend van tien uur
tot 12.30 uur.
Het is geen nieuwe kerk, maar een bewe
ging, waar alle kerken bezorgd en hoopvol
naar kijken. Waar die lijnen elkaar in de
toekomst kruisen kan ik niet voorspellen.
De nieuwe kerk, waarvan sommigen zeg
gen, dat wij die al aan het stichten zijn,
sticht zichzelf. Het wordt een afsplitsing
van de bestaande, maar zal toch in het
veranderde Nederlandse patroon en ook
op internationaal vlak, niet zo zijn, zoals
mensen zich de nieuwe kerk voorstellen.
wel twee keer bedenken alvorens
werknemer op straat te eztten.
Fenomenologisch onderscheidt een Kri
tische Gemeente zich niet zo vreselijk van
bijvoorbeel een wereldwinkel, een tegen
de milieuverontreiniging strijdende groep.
De KG komt activistisch over. Maar het
evangelie is onze basis en levert onze
motivatie op. Wij bezitten evenwel geen
surplus. Wij kunnen elkaar alleen maar
vinden als je samen kiest voor een paar
prioriteiten, die je samen opstelt en dus
altijd ten dienste behoren te komen aan
mensen. Dat is de enige manier om men
sen met een verschillende geladenheid bij
elkaar te brengen en elkaar te laten
vinden. Een huwelijksviering bijvoorbeeld,
is in de KG geen obligaat nummer, of
omdat oma het zo aardig vindt, of omdat
het aardige plaatjes oplevert voor het
foto-album. De viering staat centraal.
Voor veel echtparen is die huwelijksvie
ring nu belangrijker dan de bruiloft die
erna komt.
Hoofdvragen van de groepen binnen de
Kritische Gemeenten zijn drieledig: moe
ten wij ons binnen of buiten de kerk
opstellen, wat is de verhouding tussen
bezinning en actie en tenslotte een vraag,
die heel vaak zomaar op tafel wordt
gesmeten, maar heel snel een vraag voor
iedereen kan worden, hoe moeten wij ons
opstellen tegenover kapitalisme of socia
lisme. Welk stelsel komt op voor de
belangen van mensen, waarvoor onze
groepen zich willen inzetten. Met het
evangelie als uitgangspunt laten wij alle
wetten en formalisme in godsnaam maar
varen, in de geschiedkundige overtuiging,
dat wij er nu al lang genoeg over bezig
zijn geweest.
Ik wil in deze tijd naar woorden zoeken
om mensen adem te laten halen en ruim
te te geven, een nieuwe taal te ontwikke
len, naast die technische taal van hoe
laat vertrekt de trein, hoeveel kost het,
op het gezamenlijk voorstel van de heren
A. Bregonje uit IJmuiden en G. Reyngoud
uit Heemskerk.
Zo’n huwelijk is geen stap, die dateert
van vorige maand of vorig jaar en is niet
genomen buiten het gebeuren in de Kriti
sche Gemeente om of buiten die van de
Nederlandse Kerkprovincie om of buiten
de internationale verhouding Rome-Ne-
derland om. Het is een logisch sluitstuk
van een langdurig proces.
Vier jaar geleden trad ik als woord
voerder op van de groep van 70 kritische
priesters, die zich later als Septuagint zijn
gaan presenteren. De groep stelt nu 700
priesters en 1000 leken en 300 predikan
ten.
Het doorgaan op het vraagstuk van het
celibaat is er nu de oorzaak van, dat
velen menen, dat ik voor eigen straatje
pleit. Het is dit punt, dat het beste het
andere denken van de behoudingsgezinde
groeperingen duidelijk maakt. Glashelder,
tot op de dag van vandaag, gebeuren er
naar Romeinse maatstaven gemeten tal
van ongerechtigdheden: met de intercom
munie, de kleding van de priesters, de
biecht, veelal ook het denken van pries
ters. De kerk kan heel elastisch zijn in de
vormgeving van de liturgie, niet goedge
keurde contacten met marxisten en oecu
menische contacten, maar wat de kerk
juist niet w’il hebben is de rechtzinnigheid
van haar ambtsdragers in leven en den
ken, vooral in dat laatste.
De kerk ,die wij kennen is een massa-
kerk geworden en groot gebracht en ge
bleven door invloed van derden: politieke
partij, rooms-katholoeke pers. Dit soort
herkenbaarheid valt in verhevigde mate
weg, maar is wel de oorzaak van de sterk
gemaakte kerk. Het gelinieerde tijdperk is
gelukkig voorbij.
Ik was onlangs op een afscheidsreceptie
van het Pastoraal Instituut van de Neder
landse Kerkprovincie, waar de top van de
kerk bijeen was. Dan wordt daar belang
stellend gevraagd: hoe gaat het nu, jullie
gaan toch door. Allemaal vragen van
topmensen, die het op papier althans
moeten en behoren af te wijzen. Zij
zouden de dood in de pot vinden als onze
groeperingen wegvielen.
VRIJDAG 8 SEPTEMBER
Sportfondsenbad, Kuikensweg. Geopend
20.15-21.30 u.
Sociëteit Alpha. Moensplein. Geopend
vanaf 20 u.
Verenigde openbare bibliotheek, Hen
drik Burgerstraat 70, Arendsweg 61 en
Amstelstraat 44: volwassenen 19-21 u;
Parmentierstraat 2: jeugd 18.30-20.30 u.
ZATERDAG 9 SEPTEMBER
Sportfondsenbad, Kuikensweg. Geopend
10-15.30 u.
Sociëteit Alpha. Moensplein. Geopend
vanaf 20 u.
Easy, Populierenlaan 41. Geopend voor
hulpverlening van 10 tot 14 uur.
Verenigde openbare bibliotheek. Hen
drik Burgerstraat 70 en Amstelstraat 44:
volwassenen 10-12.30 u: Stumphiusstraat
46: jeugd 10-12.30 u.
VRIJDAG 8 SEPTEMBER
Progress-sociëteit, Const. Huijgensstraat,
20 u. disco.
Donkey Shot, A. Verherentstraat. 20 u.
disco.
Verenigde openbare bibliotheek, Kerk-
weg 45: volwassenen 19-21 u.
ZATERDAG 9 SEPTEMBER
Progress-sociëteit Const. Huijgensstraat.
Geopend van 20 tot 2 uur.
Verenigde openbare bibliotheek, Kerk-
weg 45: volwassenen 10-12.30 u.; Ruijs-
daelstraat 7: jeugd 10-12.30 i.
Het aangaan van een verbond met een
ander mens is geen strategische daad. Het
is een privé zaak van twee mensen onder
ling. Dat ons huwelijk als een strategische
daad over komt, komt omdat men het van
mij wel verwacht had na mijn nationale
en internationale activiteiten
Als je een stap effectueert gaat de
tegenstap in, dus ik zal wel worden ont
slagen als kapelaan en als moderator van
de Kritische Gemeente IJmond. De bis
schoppen kunnen natuurlijk niet anders.
Juist in de ongelooflijke situatie, waarin
zij nu verkeren, beklemd tussen behou
dend gezinde groepen in, spelen zij hun
spel met Rome.
Dit buiten verantwoordelijkheid van de
bisschop en de kerkprovincie stellen is
benaderd vanuit een bepaalde theologische
IJmuiden, ge-
u. 9-10.15 u,
u. 14-15.30 u.
V.l.n.r. de heren Schaper, Bregonje
en Reyngoud. die van de heer De
Jonge een totaalbedrag van vijfdui
zend gulden in ontvangst mochten
nemen.
het christendom er al ingezeten heeft. Tot
eigenlijk de reformatie aan toe, toen de
kloosterorden de hulptroepen werden van
een bestaande kerk en niet meer zozeer
hun eigen marginale inbreng konden
waarmaken, die altijd injecterend en cor
rigerend kan werken en enthousiasme op
kan wekken. Binnen die geweldige massa-
kerk. die wij kennen, is er, dacht ik, een
grote behoefte aan dit soort kleine groe
pen, die impulsen geven. Daarom is het
niet van belang of deze groep of
Kritische Gemeente nu 800 of 50 leden
bezit.
(Van een onzer verslaggeefsters)
HEEMSKERK. De Stichting Hef
Groene Huis, Raamveld 1, gaat cursussen
pottenbakken voor beginners en gevorder
den organiseren, tijdens welke de twee
basistechnieken, het vormen uit de hand
en het draaien op de schopschijf, alsmede
de techniek van het glazuren worden
behandeld. Inlichtingen en opgaven via
telefoonnummer 24676 van Het Groene
Huis.
ste maanden zien en voelen wij de gevol
gen van een slechte prediking door
ambtsdragers, die niet predikten, wat op
het concilie is gezegd en besloten. Emotio
neel zijn die besluiten door deze priesters
nog niet verwerkt.
De parochies van deze ambtsdragers
zijn precies aan te wijzen. Waar informa
tie op papier is doorgegeven maak je
althans de kans een flinke groep mensen
mee te nemen, niet naar een vaste zeker
heid opnieuw, niet naar een vaste struc
tuur opnieuw, maar wel naar een kerk,
die poogt het evangelie gaande te houden
en in deze vastgedraaide maatschappij ligt
vlammetje van de hoop poogt vast te
houden.
Die rechtzinnigheid krijgt gestalte in de
eigen weg van de priester. Daarom ook
kan het celibaat, geformuleerd in deze
tijd, niet meer gestaafd worden noch met
bijbelse, noch met theologische, noch met
traditionele beweegredenen.
Het tweede punt, waarom het celibaat
voor Rome zo uitzonderlijk belangrijk is,
dacht ik, is de veranderde visie op de
sexualiteit. Een logisch gevolg hiervan is
een heel andere visie op God, want de
sexualiteit is het meest intens menselijke
wat er bestaat en bij een fundamentele
verandering van de Godsvisie krijgen wij
ook een andere mensvisie.
In Rome zetelen uiterst slimme en op
bepaalde gebieden geleerde personen, die
goed in de gaten hebben wat er achter
het punt van de sexualiteit loskomt. Als
dat een andere visie op de sexualiteit en
het Gods- en mensbeeld is, zijn zij er
daar als de dood voor. Wij van onze kant
willen niet meer komen met rapporten,
waarin een andere gedachte dan die van
Rome staat vermeld. Met onze theoreti
sche rapporten wordt je in Rome op z’n
gunstigst versleten voor een of andere
NVSH-groep en niet meer als mondige
ambtsdragers, staande binnen de kerk.
De komende stap van de bisschop vloeit
voort vanuit een bestaande verhouding in
een juridische kerk. Want wie heeft nu in
feite de macht om te zeggen, jij hoort er
niet meer bij. Iedereen, die Jezus Christus
probeert na te volgen behoort door de
daad zelf bij de kerk. Er bestaat echter
een groot verschil tussen buiten de kerk
orde vallen en buiten de kerk staan.
Ik benader dit allemaal niet zo wet
tisch, zo formalistisch, maar vanuit de
ervaringen van mensen, die iets van zich
zelf herkennen en die de activiteiten en
de woorden van een groep (gemeente)
bemoedigend vinden
Dat is het criterium, dat je je zelf moet
stellen en niet het criterium van de
kerkinstituties op je laten rusten. Wij
zullen er de bisschop in de alsmaar moei-
lijker wordende kerkelijke situatie in Ne
derland, niet mee lastig vallen. Wij willen
nog steeds in contact met de wereld en de
bisschop blijven staan. Dat gaan wij niet
ontzenuwen.
de manier waarop wordt gewerkt en ge
loofd. Op een of andere wijze zijn deze
zekerheden wel van invloed op het kerke
lijke gebeuren. De vragen uit de oude
denkwijze gesteld, bijvoorbeeld of de sa
cramenten nog wel geldig zijn als een
gehuwd priester deze toedient, zijn niet
meer van belang. Mijn overtuiging is, dat
elke kerk dan haar doodvonnis
op het moment, dat men begint met te
discussiëren over wat allemaal legitiem is.
Het interesseert de mensen niets. Wij
blijven ver boven de discussie waar men
zich afvraagt of je formeel wel of niet bij
de kerk hoort en of je het nu een biecht
noemt of een gesprek of therapie.. Ik
vind, dat de kritische priester alleen maar
het formalisme en de wettische tijdgeest
te lijf is gegaan en dat hij daar ook het
slachtoffer van geworden is.
j
w». a
D»