Haar modejournaal Disney’s sprookjes Makkelijke fleurige wintermode en van als vermaakcircus Barbara Farber kinderschaar voor onze in Nederland Franse decors in toneelmuseum 3 EINDELIJK THEATERJAARBOEK hoe heet uw baby? au zesde zomerconcert w. DE BLIJE BEESTENFAMILIE de panty voor iedere vrouw voor iedere maat BI 42 A-jlE MOais 11 I DINSDAG 12 SEPTEMBER 1972 kinderkleding EIGENTIJDSE hiervan sters en mende seizoen haar nieuwste crea- eveneens wassen kan vele keren worden herhaald. NOG e n DAGEN MODEHUIS J andere. Hoe dan ook, evenals bij de kleding van de volwassenen blijft de zaak in beweging. Een van de eersten, die voor het ko- ontwerpers trachten er steeds nieuwe vormen aan te geven en zöals begrijpelijk lukt dat de ene keer beter dan de kleren, die er bovendien erg leuk uitzien, vinden overal gretig af trek. Onze geliefde pupillen en de daarbij behorende moederschare zijn er bijzonder mee in hun sas. Geen gezeur meer over Jantjes gevlekte broek of Ma- rietjes vuile jak. Hup, uittrekken, in de wasmachine en door de cen- ^an erp. •gen. ang diep we eer ;ch. F Noordhollands Philharmonisch Orkest (in de rode verpakking) (Van onze correspondent) ROTTERDAM Disney, dat is amusement voor de jeugd van 8 tot 80 jaar. Tenminste als we de goede oude Donald Duck mogen geloven. Heeft deze vogel dat er niet jarenlang van jongs af aan bij ons ingehamerd? En nu Walt Disney’s gigantische ver maakcircus, Disney on Parade, naar Nederland komt, weten we het zeker. Zes weken uitverkocht huis in Lon den (dat wil zeggen: 200.000 bezoe kers) voor de Europese versie van een •prookj esparade, die Nederland als tweede land aandoet. Van 13 tot en met 24 september is men in Rotter dam (Ahpy) en van 26 september tot en met 1 oktober in Groningen (Martinihal). ties prijsgaf was Barbara Farber. Haar ster blijft stijgen en niet al leen in ons land, maar ook in Frankrijk, Duitsland, België en Zwitserland. De oersterke kinder- trifuge en de procedure van aan trekken, vuilmaken en wederom blijft gelukkig de aandacht van velen gevangen houden. Ontwerp- AMSTERDAM Met enige feeste lijkheid is in het Toneelmuseum het verschijnen van het twintigste Theater-Jaarboek gevierd. Voor die feestelijkheid was wel een goe de reden, want het komt in Neder land zelden voor dat periodieke uitgaven op toneelgebied het twin tig jaar volhouden. Alleen aan de vasthoudendheid van de uitgeefster en voornaamste redactrice, Luisa Treves, is het te danken dat er nu twintig edities van het Theater- Jaarboek zijn verschenen, die bij elkaar een hoogst belangrijk stuk documentatie van de Nederlandse toneelgeschiedenis vormen. Kamerlid tegen subsidie „anti-christelijke” film E 1'7 Al - MMW MfMMk lis- ADVERTENTIE Bé TER MAAT ADVERTENTIE SIMON KOSTER Programma Geen zorgen dus voor de komende winter. Onze meisjes en jongens kun nen fleurig gekleed en goed beschut alle ijzigheden van him drukke school leven tegemoet treden. ZEER SPECIAAL in Barbara’s col lectie is de twee-in-één-jas voor meis jes, waarvan het boven- en onderpand af ritsbaar zijn. Het bovenstuk ontpopt zich dan als een blouson, die heel goed op een broek kan worden gedragen en met het rokgedeelte kunnen onze klei ne vrouwtjes ook weer alle kanten op. onder te brengen om op die manier de continuïteit van het Jaarboek te verze keren. Een kostuum van André Acquart voor „Marat/De Sade” van Peter Weiss. Warm, water- en winddicht zijn deze modellen van gematelasseerd cotton- nylon met garnering van borg (rechts). Parijs), dat zowel aan de Bastille als aan een middeleeuwse mensenkooi doet denken. Ook zijn Shakespeare-decor» vertonen, nasat een frappante originali teit, een sterk gevoel voor dramatisch effect door middel van de constructie. Het tentoongestelde kostuum voor Sar- tre’s „De duivel en God” (Théatre Natio nal Populaire, Parijs) is een kunstwerk je op zichzelf door de enorme variatie van de toegepaste materialen en kleu ren. OSTADESTR 2-6 - HAARLEM TELEF. 2519 37 n een uur. npol- vanai links Concertgebouw Haarlem lodige >or E. komst ir uw i-3039) waar 1 van Ikking of 48 .thari- hoven De m e.o. alle Voor arvice. Tel. :ht be- De kinderen zijn hierdoor in staat in de hun favoriete kleuren en combina ties hiervan hun eigen garderobe sa men te stellen. Zelfs de truien en de pulls doen mee in de verschillende verf baden, zodat er altijd wel iets bij passends is te vinden. 19 oktober te zien zal zijn. Het is een deel van de, door de Franse staat ver zorgde, inzending die op de vierjaarlijk se internationale expositie van decors en theater-architectuur in Praag twee gouden medailles heeft gewonnen. DE BEFAAMDE spijkerkleding van Barbara Farber is nu ook voor de winter in stelling gebracht. De uit- knoopbare voering zorgt ervoor dat een stevige vrieskou kan worden getrot seerd. De allerkleinsten kunnen thans eveneens in spij kerkleren rondhuppe len. Voor hen zijn er (van maat 98 af) evenals voor de grotere zusjes of broertjes blousons met rok of broek en anoraks met '■apuchon. SUÈDINE (100 “/o katoen), nagenoeg niet te onderscheiden van suède ver werkt Barbara in stoere meisjes en jongenskleren. En wat dacht u onder meer van zuiver wollen duffel? Wel licht herinnert u het zich nog wel; de meesten van ons kregen zo’n jas vrijwel onverslijtbaar naar school aan. Geen zuchtje wind kwam daar toch door! Eveneens lekker warm is borg, zowel in gladde als gekrulde kwaliteit. Het is er in leuke kleuren en tegenwoordig kom je het zelfs tegen in ruiten. Bijdetijdse meiskes in een eigentijdse twee-in-één-jas van behaaglijk borg naar een ontwerp van Barbara Farber. De contrasterende kleuren in mouwen en borstzakken maken het model nog aantrekkelijker (links). Het hier geëxposeerde werk is van An dré Acquart en Michel Raffaelli, twee van de modernste Franse decorontwer pers, die allebei een internationale re putatie hebben. Raffaelli is een sterk politiek-denkend ontwerper, die ervan uitgaat dat de vorm van een ontwerp betekenisvol moet zijn, „waarbij men vanuit een marxistische analyse moet kiezen voor de inhoud van die beteke nis”, zoals hij het zelf heeft geformu leerd. Uit zijn hier tentoongestelde ont werpen, o.m. voor „Hamlet” (in Frank fort), Schonbergs „Mozes en Aaron” (Duitse opera, Berlijn) en Goethe’s „Tri umph der Empfindsamkeit” (Festival Avignon) valt niet op te maken wat die marxistische analyse aan winst heeft opgeleverd voor de vormgeving van zijn ontwerpen. v. KLEVERPARK )ok voor het overige zijn Raffeelli’s ontwerpen minder boeiend dan die van André Acquart, wiens werk hier verte genwoordigd is door een knap, sugges tief decor voor „Marat-Sade” van Pe ter Weiss (Thédtre Sarah Bernhardt, Het twintigste Jaarboek bevat weer een schat aan foto’s en gegevens, waarbij, evenals verleden jaar, ook die van de dramatische televisieprodukties zijn op genomen. Het boek bevat bovendien een lijst van alle dramatische televisie-pro- ducties, uitgezonden in de twintig voor afgaande jaren, maar die is nogal slor dig in elkaar gezet; de namen van de schrijvers zijn in vele gevallen onvolle dig en hier en daar ook foutief afge drukt; „De Roverssymfonie” b.v. wordt toegeschreven aan een zekere „Véher”, waarmee Friedrich Feher is bedoeld „De Tante van Charley" is geschreven door Brandon Thomas en niet door A. van Sprinkhuysen, die het stuk alleen heeft bewerkt; en sommige schrijvers zijn twee keer vermeld, één keer met hun voornaam en een keer erzonder Ook is het jammer dat de betrokken omroeporganisaties er niet bij worden genoemd. De lezers van het negentiende Jaarboek (1969/70) hebben als acteur en actrice van dat jaar gekozen: Fons Rademakers (voor zijn George in „Vrijdag”) en Jo sephine van Gasteren (voor haar Berthe in „Theodoor” een Total Loss’); als stuk van het jaar: „En zelfs de bloemen werden geboeid" van Fernando Arrabal Hun voorkeur voor de beste vrouwelij ke bijrol ging uit naar Karin Haage als Mary in „Gered”, en voor de beste man nelijke bijrol naar Carl van der Plas al: Hank in „Jongens onder elkaar”. TERWIJL IN DE BENEDENZALET van het Toneelmuseum de verschijning van het Theater-Jaarboek werd gevierd, kon men in de bovenzalen al een kijkje nemen bij de tentoonstelling van Fran se decor-ontwerpen die daar tot en met De hulde die haar bij deze gelegenheid werd gebracht door een groot aantal toneelmensen, was dan ook wel ver diend, te meer omdat het niet alleen het vierde lustrum maar bovendien het afscheid van Luisa Treves van het The ater-Jaarboek gold. Na een twintigjari ge strijd, want telkens opnieuw moest de financiering van de uitgave bevoch ten worden heeft zij die taak nu over gedragen aan de voormalige toneelre censent Karei van Muyden (sinds kort assistent-dramaturg van de Haagse co- medie) die de laatste tien jaar redactie lid van het Jaarboek is geweest. Hoe zwaar die strijd op het materiële vlak nog altijd is, ondanks de algemene er kenning van de grote betekenis en on misbaarheid van het Jaarboek, blijkt uit het feit dat de verschijning van het twintigste deel „door welhaast onover komelijke financiële problemen” (zoals in de inleiding staat) meer dan een half jaar is vertraagd. Er wordt nu naar gestreefd, de uitgave in een stichting Spaar met Ardita voor baddoeken met ingeweven de naam van uw baby (broertje of zusje mag ook). Let op het pak met de kuikentjes. Ardita - kuikenzacht. Ardita Extra - nég zachter. De betere luier bij uw kruidenier, Lv/ LvtvCv unicura nv, amsterdam postbus 1384 van 18 bij 38 meter ,een totaal van 565 kostuums ter waarde van 2,5 miljoen gulden, een stoet vrachtwagens van ette lijke honderden meters lang, ga zo maar door. Kortom, een nieuwe categorie uit de showbizz komt naar ons land: het super- amusement. Met een hoofdletter „S” ge schreven. Bij het hele scala „trekkertjes” om de show aantrekkelijk voor Nederland te maken, komt dan natuurlijk ook het op treden van ettelijke Nederlandse mede spelenden in de cast. Cornel Wijker (toch nog verlegen, ondanks alle zekerheden die Disney haar biedt): „Ik was klaar op de Amsterdamse Dansacademie en dan opeens als Alice in een enorme produktie, duizenden mensen zitten elke avond in de zaal. Dat noem ik nog eens wat”. De 20- jarige Cornel (ze heet eigenlijk Jacoba) heeft precies dezelfde gevoelens als bij voorbeeld Ali Broekman, Renske Top, Jo hanna Drop en Bruce Eman. Ze zijn dolgelukkig met hun rolletjes in deze produktie, vlassen zich op het optreden in het goede vaderland, tonen allemaal hun tevredenheid. Wie in de troep wordt opgenomen is goed geselecteerd. Hij moet geloven in Disney en stipt navolgen wat in het contract staat. Dat betekent onder meer anonimiteit wanneer je in een kostuum rondloopt en ook: geen cafébezoek. De discipline houdt voor de buitenwereld de Disney-illusie hoog, de grote blije beesten familie, die altijd lacht of aan het lachen maakt. Cornel Wijker: „Mensen die naar de show komen, willen sprookjes zien en daar zorgen wij voor”. En dat is de kern van de zaak. Wie naar Donald en zijn vriendjes komt kijken ziet een schitteren de sprookjesshow. Een tweeëneenhalf uur durende wervelende maskerade met vele hoogtepunten. Wie achter de schermen zou kijken, treft daar een koele zakenwe reld aan. Een keihard financieel sprook je. Maar daar zal immers geen toeschou wer op komen i I DEN HAAG. Het G.P.V.-kamerlld Jongeling heeft minister Engels (CRM) gevraagd het subsidie-besluit voor de film „Hiphiphip voor de antichrist” ongedaan te maken. Naar zijn mening mag de regering de vertoning van deze film niet financieel mogelijk maken. In schriftelijke vragen stelt de heer Jongeling, dat de voor deze film gekozen titel spotternij betekent met de oordelen van God en noemt hij de titel kwetsend voor al die Nederlanders, die daarvoor eerbied hebben. In de vragen wijst het Kamerlid er op, dat de makets van de film ernaar streven de film omstreeks Kerstmis in première te brengen „met het oogmerk daardoor deining te veroorza ken”. Een leuke trui of een suèdine jak en prompt hebben ze een andere combina tie tot hun beschikking. Verveling is bij de kleren van Barbara vrijwel uitgesloten, vooral ook omdat de kleu ren allemaal op elkaar zijn afgestemd. Stoere, stevige pakken met contrasterende stiksels en voorzien van veel zak ken werden vervaardigd van suèdine (100 percent katoen). ---nnnnnnnnjuuuil Welk kind draagt geen goed hart toe aan een van de volgende lukraak gekozen figuren: Donald Duck, Goofy, Mickey Mouse, Assepoester, Alice in Wonderland, De drie biggetjes en De grote boze wolf? Welk ouder kind heeft niet een warm plekje voor alle getekende helden uit het machtige Disney-imperium? Daar heeft men dan ook volledig op gegokt bij het in elkaar zetten van deze show. Europa krijgt een andere versie van Disney on Parade dan er in de Verenigde Staten al jarenlang rondtrekt. Alleen maar omdat verschillende van de stripfiguren hier grotere waardering hebben dan aan de andere kant van de wereld. Mickey Mouse bijvoorbeeld is naar de achtergrond ver huisd, Donald Duck naar voren gekaald. Wat moet men zich nou eigenlijk voor stellen van deze vergaarbak van strips die in een show van tweeëneenhalf uur zicht baar worden gemaakt en van twee dimen sionale opeens drie dimensionale afmetin gen krijgen? Een kruising tussen het Chi nese staatscircus en Holiday on Ice be nadert het redelijk. De perfectie van het een, de glittering van het ander. De span ning van een circus en de pracht en praal van de kostuums van de ijsshow. Zegt hoofdrolspeelster Alice in Wonderland, de 20-jarige Nederlandse Cornel Wijker uit IJmuiden: „Dat trok mij van het eerste ogenblik af aan, deze sprookj esachtigheid van de show, ik houd daarvan”. In de hele show is geen mens te zien. Het zijn en het blijven de Disney-beesten. Een verkleedpartij die tot in de puntjes is doorgevoerd. Producer Bob Jani: „Een aangrijpende opwinding voor heel het huisgezin. Vooral voor al diegenen die niet in staat zijn Disneyland in de Vere nigde Staten te bezoeken”. Jani spreekt als cliché-mannetje Wim de Bie. Salesmanager Phil Rivers: „Wij maken mensen gelukkig en dat is belangrijk in deze soms gruwelijke wereld”. Rivers spreekt als cliché-mannetje Kees van Kooten. Beide mannen zijn bezeten van Disney’s scheppingen, al is het maar uit zakelijk oogpunt .Ze roepen de ene kreet na de andere. Alles wat zij zeggen heeft uitroeptekens. De woorden „grootste”, „beste”, schitterendste” zijn ternauwer nood toereikend genoeg voor hen. In dienst van het sprookjesland, waar alleen super-wctorden worden gebruikt. Wie Peter Pan, de beer Baloe, de orang oetang King, de tinnen soldaatjes over het toneel wil zien dansen en stappen, over- tuige zich bij Disney on Parade. Neder lands produktiebaasje Jan Juffermans, overigens een pion in het hele parade spel, roept ook al enthousiast: „Een show zó groot dat maar twee zalen in Neder land hem kunnen herbergen”. Hij somt op: 150 medespelenden, een reizend toneel donderdag 14 september 1972 20.15 uur dirigent: HANS VONK solist: JAN WIJN - piano Beethoven - Ouverture Egmont; Beethoven Pianoconcert no 5: Mozart - Posthoorn Serenade. Entrée f 3,50 (a.i.). Kinderen tot 12 jaar f 1,C.J.P. geldig. Kaartverkoop en plaatsbespreken bij het Concertgebouw Lange Begijnestraat 13. van 103 uur, telefonisch 32 09 94 van 123 uur. 'T -a:.- B»- f -■ j

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 11