Dun ja Raj ter begon nieuw
leven met Les Humphrey
PIM EN POM
OP TELEVISIE
KAPPIE
PANDA
te
l 1
E?
Joegoslavische werkt nu minder aan haar carrière
Vluchtelingen
van Brecht
Arman
en
llva
Polle, Pelle en Pingo
EN TELEVISIE
RADIO
WOENSDAG 13 SEPTEMBER
1972
14
TV VANDAAG
RADIO DONDERDAG
TV WOENSDAG
TV DONDERDAG
en de
wierlozen
(Van onze correspondent)
HILVERSUM Een stralend
echtpaar: Les Humphry en Dunja
Raj ter. Een schoolvoorbeeld van de
ware liefde van twee showmensen.
Les als leider van de overbekende
Les Hümphrey Singers en Dun ja als
temperamentvol en romantisch zan
geresje uit Joegoslavië. Samen be
wonen ze een zevenkamerflat in
Hamburg. Het wordt nog wel eens
een landhuis, maar alleen als ze zich
meer rust gaan gunnen. Roken en
drinken hebben ze voorlopig uit hun
leven gebannen. Voor hen zijn an
dere dingen van belang. Dunja’s
hartewens is een kind en Les heeft
het haar beloofd.
Filippijnse
Fout
ZEEROB WAKKERMAAN
rHOE MOETEN WE ZEEROB)
NU WAKKER KRIJGEN?
HIJ MOET ONS HELPEN!
ER KOMTGEEN
WATER UIT!
wr»'
©MM
i Illl
ZO, NU ZULLEN WE
en de
verdorster
Street,
tussen
zeven
(Van onze correspondent)
May Hobijn aan het werk.
A
hij
'e bergen.zoekt
en acht uur, doet Elsie een poging een han
deltje in schoonheidsmiddelen op te zet
ten. Op het t.v.spel volgt de actualiteiten
rubriek Achter het nieuws en dat bete
kent dan meteen het eind van de VARA-
zendtijd.
IKOR/RKK neemt de uitzending over
met de informatierubriek Kenmerk over
kerk en samenleving. Als u uw computer
kennis wilt vergroten moet u na het late
journaal nog even aan het toestel blijven
wanneer les D van de TELEAC-cursus
Hoe word ik de computer de baas? wordt
uitgezonden.
KRO-op-drie: Van twaalf tot twee. 13.00
Nws. 13.03 Raden maar... 14.00 Nws. 14.03
Disc jockeyshow. 15.00, 16.00 en 17.00 Nws.
11.10
18.45
18.55
19.05
19.10
20.00
20.21
20.50
21.15
22.05
22.55
10.45
17.00
18.45
18.55
19.05
19.50
20.00
20.20
20.30
21.05
22.15
22.30
18.45
18.55
19.05
19.12
19.35
20.00
20.21
20.50
22.25
18.45
18.55
19.05
20.00
22.10
22.35
22.40
mannen een terechtwijzing had ge
geven stuurde hij ze weg - en tot
zijn verbazing liepen ze gehoorzaam
in de richting die hij hen wees -
recht door de muur van een huis
heen. „S-sakkers!” prevelde hij ver
bijsterd. „D-dat is niet gewoon! En
nu ik het goed na gadie jongs
waren niet normaal. Ze lieten zich
rustig stompen sloegen niet
terug. En.wacht eens even! Ze
hadden allebei zo’n wierplantje op
hun hoofd!” Dat was inderdaad de
reden dat de beide onbekenden ge
dachteloos zijn bevel hadden opge
volgd, en zonder moeilijkheden doff?
een muur heen liepen. Maar de
behanger, die in het huis aan het
werk was, wist dat natuurlijk niet.
Nederland II
NOS: (K) Brigadier Dog.
NOS: (K) Journaal.
VPRO: (K) Popeye.
De weduwe van Efeze.
Boekenlijst.
NOS: (K) Journaal.
VPRO: (K) Drie getuigen van de
oorlog.
(K) Dagboek van een kamermeisje.
NOS: (K) Journaal.
Nederland I
NOS-NOT: Schooltelevisie.
NOS: (K) Brigadier Dog.
NOS: (K) Journaal.
TROS: (K) Calimero.
(K) Op losse groeven.
NOS: (K) Journaal.
TROS: (K) The Protectors (3).
(K) Liefde op zijn Amerikaans.
(K) De dief van Washington.
(K) Concertina.
NOS: (K) Journaal.
Nederland II
NOS: (K JBrigadier Dog..
NOS. (K) Journaal.
VARA: (K) Coronation Street.
NOS: (K) Journaal.
20.20 VARA: (K) Vluchtelingengesprek
ken.
21.30 (K) Achter het nieuws.
IKOR-RKK: Kenmerk.
NOS: (K) Journaal.
TELE AC: (K) Hoe word ik de
computer de baas (D).
het vochtzuig-apparaat bij me. Is
dat niet knap?" De camera gaf geen
antwoord, maar bewoog zich op een
uitvouwbare arm langs de auto, als
of hij alles onderzocht. „Op de
laadbak staat hij, baas,” riep de die)
behulpzaam. „Hierachter. Ik heb
hem heel handig en vlug wegge
haald. Niemand kon me tegenhou-
Nederland I
NOS-NOT: Schooltelevisie.
VARA: (K) Kinderprogr.
NOS: (K) Brigadier Dog.
NOS: (K) Journaal.
NOS: Van gewest tot gewest.
Nat. Bureau voor Toerisme.
OS: (K) Journaal.
Pol. Partijen: A.R.P.
NOS: (K) Mensenkinderen.
(K) Spel zonder grenzen.
(K) Stichting Socutera.
NOS: (K) Journaal.
AARDENBURG. Pim en Pom, de
vrij stoute katten uit het gelijknamige
stripverhaal van Mies Bouhuys, worden
televisiegeniek gemaakt. Onder de twee
actieve handen van Mey Hobijn komen ze
geleidelijk aan tot leven. Deze Amster
damse kunstenares, die veel in Aarden
burg vertoeft, wil de twee avontuurlijk
aangelegde poezebeesten in september
klaar hebben.
Les: „In Engeland en Amerika willen ze
om de een of andere reden Europese
groepen niet accepteren. Ze zijn daar erg
„snobbish” over. Dat kan ik gerust zeggen,
want ik ben zelf een Engelsman. Ik hoop
dat Mouth en McNeal en Ekseption daar
inderdaad doorheen breken. Dat kan ons
ook helpen. Aan de overkant denken ze
dat de enige goede muziek ter wereld in
hun land gemaakt wordt. Daarom richten
we onze aandacht voorlopig op Japan. Ik
denk dat het ons daar wel zal lukken”.
op zijn vrachtwagen was gespron
gen en mee was gereden. Maar het
zag er naar uit, dat die nu ontdekt
ging worden. Hij probeerde zich nog
wel zo klein mogelijk te maken,
maar de camera keek overal rond -
en staarde hem daarop strak en
onbewogen aan
Over enkele maanden zullen zwarte
Pim en rood-wit gestreepte Pom. in een
televisieproduktie van Geeris en Verbeek
b.v. te Nieuwkoop op het scherm verschij
nen. De stemmetjes van de twee stripkat-
ten worden gemaakt door de acteurs Leen
Jongewaard en Hans Dagelet. Poppenspe
lers Henk Abbing en Berg Plagman zor
gen voor de bewegingen. Zowel de NOS
als de TROS hebben al blijk van belang
stelling gegeven voor deze nieuwe, op
kinderen afgestemde serie.
De TROS denkt erover om Pim en Pom
als opvolgserie van het kuiken Calimero
te Programmeren. Ook de NOS ziet er
brood in. Onderhandelingen zijn nog
gaande. In, elk geval genieten Pim en Pom
op papier al een grote populariteit.
Intussen groeien Pim en Pom op het
atelier van Mey Hobijn naar hun aan
staande televisiecarrière toe. De stripkat-
ten leveren haar wel veel hoofdbrekens
en slapeloze nachten op, omdat Mey Ho
bijn met twee originele, karikaturale
beesten voor de dag wil komen. De televi
sie Pim en Pom zullen dan ook geen
enkele gelijkenis vertonen met de gete
kende stripfiguren van Fiep Westendorp.
May Hobijn legt uit waarom: „Het ver
haal blijft hetzelfde, alleen de poezen
worden anders. Ik heb het wel geprobeerd
om Pim en Pom van die grote koppen te
geven, maar dan worden ze gewoon grie
zelig om te zien. Het lukt gewoon niet om
deze karikatuurkoppen in stof te verwer
ken”. May Hobijn heeft er kijk op, omdat
zij geen beginnelinge'is in het maken van
poppen. Al jarenlang boetseert zij poppen
en maakt zij beesten van textiel. In het
verleden maakte zij regelmatig figuren,
zoals blue-bellgirls, de hondjes Lady en
Tramp, voor de shows van Tom Manders.
Pim en Pom zullen zich in een mensen
wereld ophouden en bewegen. May Ho
bijn: „Het decor zal uit niet meer dan
bijvoorbeeld een stoel- of tafelpoot of een
paar benen of handen bestaan. Alles
wordt vanuit de kattenwereld bekeken”.
HILVERSUM II.
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Gymn. 7.20 (S)
Dag met een gaatje. 8.00 Nws. 8.11 Radv
journ. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Toppers
van toen. 9.35 Waterstanden. 9.40 Scb
radio. 10.00 (S) Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.30 (S)
Rondom twaalf. 11.55 Beursber. 12.30 Mod.
platteland. 12.35 (S) Sportrevue. 13.00
Nws. 13.11 Radiojourn. 13.30 (S) Z. Ned.
Trio. 14.00 (S) Tombola. 15.00 (S) Palet.
16.00 Nws. 16 03 (S) Aspecten. 17.00 (S)
Mobiel. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11
Radiojourn. 18.20 Uitz. PvdA. 19.00 (S)
Harmonie-orkest. 19.25 Gesprokén brief.
IKOR: 19.30 Kleur. AVRO: 20.00 Nws.
20.05 (S) Residentie Orkest. 21.15 (S) Syn
these. 22.00 Partners in Europa. 22.55 Me
ded. 23.00 Nws. 23.10 Radiojourn. 23.20 (S)
Essay. 23.55 Nws.
Hij zag slechts dat hij benaderd
werd door twee star kijkende
krachtfiguren, en dat bracht hem
niet weinig uit het evenwicht. Hij
verloor zijn greep op de rol papier
die hij juist opplakte, en stootte
bovendien zijn lijmpot om, zodat de
indringers het kleverige goedje over
zich heen kregen
HILVERSUM III.
TROS: 7.00 Nws. 7.02 De Hugo van
Gelderen Show. 8.00 Nws. 9.00 Nws. 9.03
Take nine. 10.00 Nws. 10.03 Robbie Dale
on Radio. EO: 11.00 Nws. 11.03 De muzi
kale fruitmand. KRO: 12.00 Nws. 12.03
BRUSSEL.
12.00 Nws, meded., SOS-ber. 12.08 Muz.
12.50 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws, weer-
ber., toneelagenda. 13.20 Muz. 13.55 Beurs
ber. 14.00 Nws. 14.03 Amusementsmuz.
15.00 Nws. 15.03 Vokale muz. 16.00 Nws,
beursber. 16.10 Promenademuz. 17.00 Nws,
meded. 17.10 Voor oudere luisteraars. 17.55
Weegschaal. 18.00 Nws. 18.05 Voor de
soldaten. 18.28 Paardesportber. 18.30 Weg
wijs wezen. 18.45 Sportmagazine. 18.55
Taalwenken. 18.57 Amusementsmuz. 19
Nws, actualiteiten. 19.30 Lichte muz. 20.00
Oratorium van Mendelssohn. 21.30 Israë
lisch godsdienstige uitz. 22.00 Nws, De
zeven kunsten .23.00 Blues en Soul. 23.40
Nws.
De knappe donkerharige Joegoslavische
is in februari gescheiden van de Neder
landse cameraman Gerard van de Berg.
Ze vertelt er over: „Ik ben zes jaar met
Gerard samengeweest. De laatste twee
daarvan waren we getrouwd”. Het echt
paar woonde in Duitsland, omdat Gerard
daar ook het meeste werk had.
Op 16 juni van dit jaar is ze met Les
getrouwd. Ze ontmoette hem tijdens een
televisieshow in Baden-Baden. „Ik voelde
onmiddellijk iets heel sterks voor Les. Het
was zo sterk dat ik met alles wat ik tot
dan bereikt of beleefd had, wilde breken.
Ik wilde een nieuw leven beginnen. Een
volkomen nieuw leven, dat me zeer ge
lukkig heeft gemaakt”.
„Twee jaar geleden heb ik een ongeluk
gehad. Toen zag ik hoe snel alles kapot
kan gaan. Als ik toen niet zo veel geluk
had gehad, zat ik nu in een rolstoel of
was ik er niet meer. Het zou dom zijn als
ik uit dat ongeluk niet had geleerd dat je
het geluk moet grijpen zodra je de kans
daarvoor krijgt. Wat ik gedaan heb was
goed. Gerard is nu ook erg gelukkig. Hij
begon ook een nieuw leven. Hij heeft me
erg eerlijk gevonden en daarom deed het
hem maar een korte tijd verdriet”.
Cor van Rijn als arbeider en Ton
Lensink als intellectueel in Brechts
gesprekken van vluchtelingen. Van
avond op de VARA-tv.
Nederland 1: Vanavond gaat het gebeu
ren: de Europacup-finale van het Interna
tionale Spel zonder grenzen. In het Zitser-
se Lausanne wordt uitgemaakt wie zich
winnaar mag noemen, na het gestoei met
water, gesjouw met dozen en gegooi met
ballen. Vooraf in dit stuk volksvermaak
zendt de NOS uit de serie „Mensenkinde
ren” de aflevering „In eigen hand” uit. De
nadruk valt hierin op de techniek, die
onder meer bij het gebruik van televisie
camera’s en video-recorders op de scholen
om de hoek komt kijken. De aflevering is
dus gewijd aan Amerika.
De Stichting Socutera zit dit keer keer
op het eind van de avond, met een
filmpje over ontwikkelingssamenwerking.
Tussen zeven en acht de welbekende ru
brieken: Van gewest tot gewest en Tips
van hét Nationaal Bureau voor Toerisme.
De jeugd moet het vanmiddag van de
VARA hebben.
Les Humphries en Dunja Rajter.
en liet heel Nederland er ver.iefd op
worden. Sindsdien volgden nog enkele
muzikale flirts met de gospel, maar nu
neemt Les Humphrey met zijn „Singers”
ook potpourri’s van de Engelse hitparade
op als achtergrondmuziek.
HILVERSUM I.
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.08 S) Te Deum laudamus. 7.30
Nws. 7.41 Hier en Nu. 7.55 (S) Preludium.
8.30 Nws. 8.41 (S) Podium v. de vrouw.
9.10 (S) Klass, grammofoonmuz. 10.00
Schoolradio. 10.30 Nws. 10.33 (S) Voor de
zieken. 11.05 (S) Inspraak. 11.30 Hier en
Nu. 11.55 Meded. 12.00 Los-Vast. 12.20
Kunst en vliegwerk. 12.26 Meded. t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Hier
en Nu. 13.00 De tafel van drie. 13.30
Zingen met Cecilia. 13.45 Con Amore (7).
14.05 Schoolradio. 14.25 (S) Pianorecital.
15.00 Evang.-luth. dienst. 15.30 Nws. 15.33
Lichte orgelklanken. 15.45 (S) Kinderkoor
met De Speelgroep. 16.00 (S) Poptater.
17.00 (S) Elpee Pop in stereo. 17.30 Nws.
17.32 Hier en Nu. 18.00 Country and
western rubr. 18.24 Op de man af, paartje.
18.30 Nws. 18.41 Wereldpanorama. 18.50
(S) Vrij voor muz. in vrije tijd. 19.20 (S)
Muz. Leger des Heils. 19.35 (S) Draaischijf.
21.20 (S) Het Metropole Orkest. 21.50 (S)
Kerkorgelconcert. 22.20 Avondoverdenking.
22.30 Nws. 22.40 Den Haag vandaag. 22.50
Lezing. 23.10 (S) Late Date. 23.55 Nws.
Iedereen die de Les Humphrey Singers
wel eens op het scherm zag, zal zich het
Filippijnse meisje herinneren, dat „To my
fathers house” zong. Zij heeft de groep
inmiddels verlaten en zingt nu met haar
zusje in het duo Big Secret. Ze vond dat
Les haar te slecht betaalde. Les: „Ik kan
gemakkelijk bewijzen dat het niet zo is.
Kijk de contracten maar na. Het gaat niet
om de Filippijnse, Enrey heet ze, maar
om haar man, die haar beïnvloedt. Haar
echtgenoot is haar manager. Bij de opna
me van „To my father’s house” is de
groep ermee akkoord gegaan dat ze 500
tot 1000 Mark voor de sessie kregen. Dat
is altijd nog zo’n 13.000 Mark in totaal.
We geloofden toen nog niet dat we er
succes mee zouden hebben. Aan een per
centage per verkochte plaat hebben we
niks, dachten we toen. Het geld uit Ne
derland is bovendien nog niet eens bin
nen. We hebben het nog niet kunnen
verdelen. Maar zij dacht dat het toch wel
niet zou komen en is hem gesmeerd”.
„Ze heeft trouwens nooit bij ons gezon
gen, alleen maar haar mond bewogen op
de tekst. Het meisje dat het nummer echt
zong moest uitvallen door een ernstig
ongeluk. Enry kan zelfs niet eens Engels
spreken. Ze hebben als Big Secret een
plaat gemaakt, maar ook daar hebben ze
niet zelf op gezongen. Dat was een meisje
van de Duitse groep Window. Enry en
haar zusje kunnen namelijk helemaal niet
zingen.Als het allemaal werkelijk waar
is wat ze van me zeggen, dan hadden ze
me al lang voor het gerecht gesleept. Ze
kregen van mij voor elk concert ieder 500
Mark. Ieder van hen! Ik moet dan ook
nog een roadmanager, het agentschap, de
apparatuur, de promotie betalen. Ik werk
elke dag van negen tot vijf. Ik vind het
heel droevig dat ze dergelijke dingen
gezegd zou hebben”.
Het succes van de groep Les Humphrey
Singers is verrassend en toevallig. Het is
immers nog niet zo lang geleden dat Les
een studiokoortje samenstelde. Hij hoorde
de Edwin Hawkins Singers en bedacht dat
de enige band van dit internationale
koortje de bijbel was. Hij arrangeerde de
gospel „To my father’s house”. Veronica’s
Tineke nam de plaat mee de grens over
eind het bergpad op dat Panda eer
der die dag beklommen had. Maar
plotseling stopte het voertuig bij
een tunnel en Gurk boog zich uit
het raampje. Hij floot even - en
daarop kwam een soort camera uit
de struiken tevoorschijn. „Ik ben
„Eigenlijk moet ik er niet meer over
praten, want het is achter de rug. Ik moet
me bepalen tot het leven wat ik nu leid.
Dat is namelijk zoals ik het me had
voorgesteld. Les en ik werken samen,
hoewel ik veel minder doe dan vroeger.
Want die fout maakte ik in mijn eerste
huwelijk. Ik vloog van het ene optreden
naar het andere en had geen tijd voor een
goed huwelijksleven. Ik doe nu minder
aan mijn carrière maar ik ben er veel
gelukkiger door. Nu kan ik altijd met Les
mee. We zijn nooit meer gescheiden, want
als ik optreed gaat hij met mij mee”.
Les heeft lang genoeg gezwegen. Ook
hij haakt in op hun relatie. „Toen Dunja
het laatste jaar bij Gerard was, heeft ze
alleen maar gewerkt. Elke dag. Ik heb
hem persoonlijk nooit ontmoet, maar tele
fonisch kreeg ik van hem de indruk dat
hij een fijne vent is. Zij stonden door hun
werk te veel van elkaar af en ik wil niet
dat ons hetzelfde overkomt. Daarom doen
we ons best zoveel mogelijk bij elkaar te
zijn. Maar begrijp me niet verkeerd. Dunja
gaat heus wel door met het maken van
platen, met televisieshows en optredens.
Ze maakt er alleen geen dagtaak meer
van. Ik heb tegen haar gezegd dat ze het
kalmer aan moest doen. Het leven is
immers zo kort”.
Dun ja nam de vorige week nog een
plaatje op. Het heet „My Yugoslavia”.
Zelf schreef ze de tekst en Les arrangeer
de het nummer. De Les Humphrey Sin
gers brachten zeer recent een elpee plus
een single op de platenmarkt onder de
titel „Mexico”. Volgens Les is het ’t aller
beste! dat er tot nu oe van de populaire
zanggroep is Verschenen. Groot succes is
hun al beschoten op het Europese conti
nent, maar in Engeland wil het nog niet
best lukken.
Nederland 2. Na het journaal vertoont
de VARA het t.v. spel Vluchtelingenge
sprekken naar een gegeven van Bertolt
Brecht. Ton Lensink en Cor van Rijn
geven gestalten aan de twee figuren in dit
spel, een natuurkundige en een arbeider,
die tegenover elkaar hun ervaringen als
politiek vluchteling uitwisselen. Brecht
wist waarover hij schreef, want om de
communistische overtuiging die hij in zijn
toneelstukken en pamfletten schreef,
heeft hij meermalen de vlucht moeten
nemen. De Nazi’s hebben zijn boeken
verbrand en in Amerika wilde hij even
min blijven. In Oostduitsland is hij ten
slotte gestorven.
In Coronation
43-1401—
DAAR ZUN ZE
DE RATTEN...
«3
AWN OGEN MOETEN'
nog wennen ik zie
NIETS... A
l/ZSHO