NA 17-JARIGE BURGEROORLOG: Wederopbouw Z.-Soedan gehinderd door grote transportproblemen Ook dit najaar weer „Velsen ZONDAGSSCHOLEN WEER OP GANG in gesprek” NIEUWE UITGAVEN Ds. Naudé eredoctor om Badense synode over Zuid-Afrika ZATERDAG 23 SEPTEMBER 1972 I (Van onze speciale verslaggever) /WW'A/WWWWWWUVWUWWWWWWWWWWWWWWW'WW'^^ - Beperkt - Vruchtbaar - Oogst 14 Erbij vaak 140 van UVVWVWVVVWVWAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA* I AAAAAAA/VtAAAAAAAAAAAA/WV\AA/V>AAAA/W\AAAAAAA/\AAAA/VW\AAAAAA/VSAAAAAAA/^^ Af fifBPWMWWO* Al naar gelang het aantal kinderen zijn ze in meerdere groepen onderver deeld. Zo zijn er groepen voor vier tot zevenjarigen, acht tot twaalfja rigen en in sommige plaatsen ook de Behalve de hulpgoederen moet ook het vee van terugkerende vluchte lingen vervoerd worden met deze primitieve veerpont. De opvang van deze vluchtelingen en de wederopbouw in een land, dat behalve het grootste ook een van de minst ontwikkelde staten van Afrika is, vergt veel geld. Onze speciale verslaggever H. J. Gerritsen, die Soedan eind augustus bezocht als enige Nederlandse dagbladjournalist, schreef hierover onderstaande repor tage. lijke liederen en verwerkingsmogelijk- heden. Bovendien geeft de NZV nog vele kursussen. Jaarlijks worden twaelf lan delijke conferenties gehouden, waar de leden worden bekend gemaakt met nieuwe methodes op het terrein van het zondagsschoolwerk. Ook geeft de vereniging allerlei werkmaterieel uit, dat tijdens het zon- dagsschooluur of thuis en ook op de scholen kan worden gebruikt. De NZV. die ook enkele kinderbladen uitgeeft, is nu een actie begonnen onder de oproep „Neem een aandeel in ons werk”. Na dere inlichtingen verstrekt de NZV, Bloemgracht 65, Amsterdam-C, tel 020- 244020, postgiro 8521. De distributie van voedsel en goe deren wordt bemoeilijkt door ka potte wegen, die niet gerepareerd kunnen worden, omdat ook de wegenbouwmachines stuk zijn. het kleine aantal vliegtuigen zijn er niet. Vrachtauto’s, die het voedsel moe ten vervoeren, zijn er in geringe aan tallen en dan nog meestal kapot. Ne derlandse officieren zijn naar de Zuid- soedanese hoofdstad Juba gevlogen om op verzoek van de regering de moge lijkheid van een pontonbrug over de Witte Nijl na te gaan. Nauw met de oplossing van deze in Baden zal, aldus eveneens het voor stel, door de synode dringend moeten worden aangeraden, niet als vakman maar zuidelijk Afrika te gaan, opdat zij niet betrekkingen voor niet-blanken zouden gaan vervullen Naast middelen voor de eigen me ningsvorming der kerkleden inzake het rassenvraagstuk zou de synode voorts 50.000 mark ter beschikking moeten stellen van het speciale programma ter bestrijding van racisme van de Wereld raad van Karken. De kerkelijk-theologische conferentie in Baden met thans 80 leden heeft een bepaald gezg, mede gezien haar ont staan. Het is een vereniging die voort gekomen is uit oppositie tegen het nationaalsocialisme, die in contact met de universitaire theologische oplei ding actuele vraagstukken voor de kerk behandelt. Het voorstel valt in een klimaat in West-Duitsland met meer belangstelling (ten gevolge van grote aantallen gastarbeiders, enz.) en meer geld (o.a beschikbaar vanui’ de „Kirchensteuer”) voor ontwikkelingssa menwerking en anti-racisme dan in ve le landen. De synode van de evangelische deel- staatkerk in Baden, West-Duitsland, zou bij alle Badense firma’s, die in Zuid-Afrika dochterondernemingen ex ploiteren, moeten aandringen op gelij ke lonen voor gelijk werk, ontwikke lingshulp voor niet-blanken en het in stellen van werknemersvertegenwoor digingen. Aldus een voorstel vanuit de kerke lijk-theologische conferentie voor de Badense synode, die van 22 tot 28 oktober gehouden gaat worden. De leden van de evangelische kerk KHARTOEM De vrede is teruggekeerd in „Belad es-Soe- da’an”, het Land der Zwarten, zo als de Arabische veroveraars die Mohammeds woord te vuur en te zwaard verbreidden, het huidige Soedan in de zevende eeuw doop ten. De bloedige burgeroorlog tus sen het overwegend Arabische en islamitische noorden van Afrika’s grootste staat en de deels christe lijke en in meerderheid animisti sche negerbevolking in de drie zuidelijke provincies werd in maart, na zeventien jaar strijd, be ëindigd. De „vergeten oorlog” leverde overwinnaars noch ver liezers op. Nu staat het land voor een nieuwe, reusachtige opgave: de vrede te winnen. aanleiding van de open brief van Be- drjjfsapostolaat en Evangelie en Indu strie zal worden getracht te spreken over werksituaties, waarbij de nadruk zal vallen op de menselijke sfeer in de bedrijven, leidingsproblemen, vorming en dergelijke. 2. In verband met de plaatselijke bijbelweek in oktober wil men een gesprek voeren over vormen van com municatie, welke op velerlei wijzen de gezinnen binnenkomt, over lectuur in het algemeen en in het bijzonder over een der oudste boeken ter wereld, de bijbel. 3. Wat kan, mag en niet mag. Aan de orde zullen komen vragen over seksua liteit, abortus, euthanasie en dergelijke, welke steeds sterker de aandacht vra gen, mede ook omdat dergelijke vragen vorig jaar uit de gespreksgroepen op kwamen. Mede in verband met de subtiliteit van deze onderwerpen zal als afsluiting van deze gesprekkency clus in januari 1973 een gezamenlijke avond voor alle deelnemers worden belegd, waarop een deskundige (een medicus en- of een hoogleraar in de ethiek) zal worden gevraagd zijn visie met betrekking tot deze vragen te geven. De gespreksgroepen beginnen aan het einde van september. Indien men mee wil doen kan men zich wenden tot het contactadres voor „Velsen in gesprek 1972”: W. Wessels, Overbildt- weg 24 te Santpoort (tel 023-376306). De senaat van de Vrije Universiteit te Amsterdam heeft besloten een doc toraat honoris causa in de theologie te verlenen aan ds. F. C. Beyers Naudé, directeur van Die Christelijke Instituut van Suider-Afrika te Braam- fontein, Zuid-Afrika. Ds Beyers Naudé heeft laten weten dat hij dit eredocto raat van de VU gaarne wil accepteren. De overwegingen die tot het senaats besluit hebben geleid, zijn kort samen gevat deze: ds Beyers Naudé heeft door de oprichting van het Christelijk Instituut en door de wijze waarop hij daaraan leiding geeft in een voor kerk en wereld moeilijke situatie laten zien welk een antwoord vanuit het evange lie op de uitdaging van die situatie kan worden gegeven. Dit mag worden ge zien als een uitzonderlijke verdienste voor de ontwikkeling van de theologi sche wetenschap. Ds Naudé heeft, zo overwoog ook de senaat, bijgedragen tot een wijze van theologiseren, waarin de politieke en maatschappelijke implicaties van de christelijke boodschap met name voor de realisatie van interraciale gerechtig heid en verzoening duidelijk gemaakt worden. Voor het najaar 1972 staat voorop dat men wil proberen na te denken over veranderingen die bij ons samen- levingspatroon optreden. Een drietal onderwerpen wordt daartoe voorbereid in een brochuretje, dat elke deelnemer ter hand zal worden gesteld. Zij lui den: 1. Ons dagelijks werk. Mede naar In de uitgestrekte savannen van het binnenland van Zuid-Soedan, een ge bied groter dan Frankrijk, zochten 750.000 mensen een schuilplaats voor het oorlogsgeweld. 250.000 Zuidsoeda- nezen vluchtten over de grens: naar Ethiopië, Zaire, Oeganda en de Cen- traal-Afrikaanse Republiek. Sinds het vredesakkoord tussen de centrale rege ring in Khartoem en de Zuidsoedanese Bevrijdingsbeweging (SSLF) in maart in de Ethiopische hoofdstad Addis Ab eba, waarbij Zuid-Soedan regionale au tonomie werd verleend en het daarop een maand later gevolgde staakt-het- vuren, komen de vluchtelingen terug, in steeds hoger tempo. veer twee maanden worden binnenge haald. Deze oogst is in de regel vol doende om een familie tot de volgende oogst van een bestaan te voorzien. Alle hulpverleningsexperts in Soedan zijn het erover eens dat het van het groot ste belang is dat de vluchtelingen het geduld kunnen opbrengen eerst hun oogst binnen te halen, alvorens de terugtocht naar hun geboortegrond te aanvaarden. Een massale terugkomst, uit de binnenlanden zowel als uit de buurlanden van Soedan, zou het land voor onoplosbare problemen stellen. De repatriëringsplannen van de zui delijke regering voorzien eerst in de terugkomst van de vluchtelingen uit eigen land, gevolgd door die uit het buitenland. De nood onder de eerste groep is het grootst. De vluchtelingen in het buitenland zijn merendeels op gevangen in kampen van het Hoge Commissariaat voor de Vluchtelingen van de Verenigde Naties, waar ze ge wend zijn geraakt aan medische ver zorging, onderwijs en een redelijk ver zekerd bestaan. zogenoemde jeugdkerk voor de jonge lui boven de twaalf jaar. Het werk van de leiders en- sters wordt door de NZV begeleid. Deze geeft voorlichting aan maar liefst 3300 zondagsscholen, die nog steeds worden bezocht door zo’n 400.000 kinderen. Het aantal leiders(sters) dat lid is bedraagt 12.000. Elk lid ontvangt maandelijks het blad „Kind en Zondag”, waarin voor ideere zondag theolgische, archeo logische, pedagogische en didaeotische voorlichting bij het bijbelverhaal zijn opgenomen. Verder kunnen zij gebruik maken van drie verschillende uitwerkingen van dit verhaal, aangepast aan de leef tijdsgroepen, aangevuld met toepasse- problemen is het tempo gekoppeld, waarin de wederopbouw kan plaatsvin den. Maar nu al kan gezegd worden, dat dit nog wel een tijdje zal duren. „Mogen de eilanden zich verheugen” is een herdenkingsboek naar aanleiding van het 200-jarig bestaan van de Fort- kerk van de Verenigde Protestantse Gemeente van Curacao. Het boek be handelt niet alleen de geschiedenis van Fortkerk en gemeente, maar geeft een overzicht van de geschiedenis van het protestantisme op de Nederlandse An tillen. Men kan het boek bestellen door overschrijving van 15 op rekening van 669216208 ten name van de heer C. van Dalen, voorzitter kerkvoogdij VPG, si®**» „Youthwork in the Netherlands” is het eerste Engelstalige boekje, waarin de structuur van het jeugdwerk in Nederland wordt beschreven. Het boekje bevat een algemeen overzicht van de omstandigheden waarin de Ne derlandse jeugd leeft, studeert en werkt, beschrijft globaal alle soorten jongerenorganisaties die er zijn, geeft een indruk van het Nederlandse subsi diesysteem, beschrijft de samen wer- kings- en koepelorganen, gaat in op de internationale contacten en bevat een adressenlijst van alle jongerenorganisa ties. Bert Tiddens, perschef van de Jederlandse Jeugd Gemeenschap, schreef het boekje, dat hij onmisbaar acht voor Nederlandse deelnemers aan buitenlandse conferenties, allen die wel eens buitenlanders in Nederland ont vangen en organisaties en personen, die hun buitenlandse relaties schriftelijk op de hoogte willen stellen van de situatie in Nederland. Het boekje is een gezamenlijke uit gave van NJG en NKIJ (Nederlands Komitee voor Internationaal Jongeren werk). Het is voor 2,50 te bestellen bij het NKIJ, N.Z. Voorburgwal 92, Amsterdam, tel. 020-245277, giro 2071400 en bij de NJG, Henri Polak- laan 14, Amsterdam, tel 020-948687, giro 55126. Tijdens de Vredesweek (24 september1 oktober) houden de gezamenlijke kerken in Nederland, verenigd in de Stichting Interkerkelijke Soedanactie (giro 2710300), een geldinzameling ten behoeve van circa een mil joen Zuidsoedanese vluchtelingen. Dit aantal omvat een kwart van de totale bevolking van Zuid-Soedan, een gebied dat groter is dan Frankrijk. Zij keren terug 50.000 uit de onherbergzame binnenlanden, een kwart miljoen uit vier buurstaten van Soedan sinds in maart van dit jaar een einde kwam aan een 17 jaar oude burgeroorlog. Overal in ons land zijn de zondags scholen weer begonnen. De Nederiand- sche Zondagsschool Vereniging schreef er ons wat over, omdat men meent dat vele mensen niet eens meer weten dat er nog zondagsscholen bestaan. Nog steeds zijn er in de meeste plaatsen zondagsscholen, aldus deze NZV, soms dragen ze de oude naam nog, soms worden ze nu kinderkerk of kinder- dienst genoemd. Het ziet er naar uit dat deze gefa seerde terugkeer, die bepaald wordt door de bruikbaarheid van olifanten gras, oogsttijd en de noodzaak in Zuid- Velsen in gesprek” wordt ook dit seizoen weer voortgezet. Eerst werden deze gesprekken onder de auspiciën van de Raad van Kerken alleen in Santpoort gevoerd, later ook elders in de gemeente Velsen. Wijken als Sant poort en IJmuiden kwamen daarbij tot activiteit en nieuwe initiatieven. Geble ken is dat de samensprekingen de mensen dichter bij elkaar brengen, de kans bieden om wat van elkaar te leren en dat soms ook wat eenzaam heid wordt doorbroken. Ze keren terug naar een groot leeg land, dat zijn vruchtbare bodem als enige troost en enige bestaansmogelijk heid kan bieden. Behalve een door de Russen gebouwde conservenfabriek in de stad Wau, die bij gebrek aan aan voer van fruit en groente maar de helft van het jaar in gebruik kan zijn, ontbreekt elke industrie. Tussen de weinige „steden” liggen enkele ongeas falteerde wegen, die in de regentijd grotendeels onbegaanbaar zijn. De Nijl, in Noord-Soedan een onmisbare levens ader, kan als waterweg nauwelijks benut worden, omdat ze deels onbe vaarbaar is vanwege voortwoekerende waterhyacinthen. Bovendien beschikt Soedan slechts over 32 Nijlboten met de vereiste geringe diepgang die bo vendien vermoedelijk stammen uit de tijd van Lord Kitchener en daarom, door ouderdom aangetast, vaker buiten dan in bedrijf zijn. Alleen de enkele steden in het zui den, met Juba aan de Witte Nijl als belangrijkste centrum, zijn betrekke lijk ongeschonden gebleven tijdens de oorlog: ze dienden als bases voor het (noordelijke) leger. De stenen gebou wen in het binnenland (scholen, hospi talen en zelfs kerken) zijn vrijwel alle verwoest, zoals een Soedanees televisie- team op een reis van 1500 mijl consta teerde. In heel Zuid-Soedan zijn vier airstrips, groot genoeg om de drie Fok ker Friendships waarover Soedan Air ways beschikt, te kunnen ontvangen. De vluchtelingen in de binnenlanden werden, nog meer dan de overige be woners van Zuid-Soedan, tijdens de oorlog teruggeworpen tot een uiterst primitief bestaan. Dat werd voorname lijk mogelijk door de vruchtbare grond, die jaarlijks gedurende een aan tal maanden doordrenkt wordt met de tropische regen. Mais, wortels, vruch ten en dura, het hoofdvoedsel, (ten onzent beter bekend als sorghum, dat wordt gebruikt als veevoeder) konden er gemakkelijk worden verbouwd. Edmund Donovan (52), voormalig manager van een katoenplantage, die ervaring opdeed bij de hulpverlenings- acties in Biafra en in Juba verant woordelijk is voor coördinatie van de hulpverlening door de Wereldraad van Kerken zegt hierover: „Een echte nood- De strijd, die als inzet had of de Soedan „de Arabische speerpunt ge richt op het hart van zwart Afrika” ofwel „de brug tussen zwart Afrika en de Arabische wereld” zou moeten zijn (beide citaten zijn afkomstig van Soe- dans huidige president, Jaafar Moham med el-Nimeiry) vergde een hoge prijs: stilstand in ontwikkeling - Soedan be hoort tot de 25 armste landen ter wereld - en in het zuiden, het strijdto neel, achteruitgang, rond een half mil joen mensenlevens en een miljoen mensen - een kwart van de totale bevolking - die van huis en haard zijn verdreven. situatie, in de zin van gebrek aan voedsel, heeft hier nooit bestaan. Bo vendien zijn de mensen in het binnen land vaak goede jagers en is er een overvloed aan wild. Medische verzor ging was natuurlijk minimaal en ont brak vaak volledig, maar de mensen zijn hier gewend aan sterven. Malaria, slaapziekte, bilharsia (veroorzaakt door een slak die de lever aantast) en tu berculose heersen hier al eeuwen”. De Zuidsoedanese negers, verdeeld in honderd verschillende stammen - er zijn twaalf grote en ontelbare kleine taal- en dialectgebieden - leven in hutten die worden opgetrokken uit modder en stro, afgedekt met een dak van olifantengras. Dit laatste is een van de twee belangrijke factoren die het tempo waarin de vluchtelingen te rugkeren, bepalen. Minister van Infor matie Madeng de Garang van de voor lopige Zuidsoedanese regering: „Het re genseizoen eindigt in oktober. Dan kunnen de mensen het gras snijden. Eind november is dat dan droog ge noeg om als dakbedekking te kunnen dienen”. De tweede factor die het tempo de terugkeer bepaalt, is de oogst. Die kan, wat de dura aangaat, over onge- Soedan een minimum aan voorzienin gen op te bouwen, kans van slagen heeft. Overigens is er in Soedan geen toe stand ontstaan, zoals destijds in Bang ladesh, waar op een gegeven moment 140 hulporganisaties werkten, vaak naast, langs, over en door elkaar heen. In Soedan is het aantal hulporganisa ties - mede door toedoen van de rege ring - beperkt: naast het Hoge Com missariaat voor de Vluchtelingen van de Verenigde Naties en de Wereldraad van Kerken, die beide een algemeen hulpprogramma uitvoeren, zijn er spe cialistische organisaties zoals het Inter nationale Rode Kruis, het Engelse „Sa ve the Children Fund”, UNICEF en de „American Catholic Relief Service”, die behalve het volksvoedsel dura uit de Amerikaanse voedseloverschotten aan voerde, die volgens een insider „ge schikt waren voor de bereiding van ijsjes en feestgebak, maar niet nood zakelijkerwijs voor de mensen in Zuid- Soedan.” Het transport en de distributie van voedsel, bouwmateriaal en medicijnen wordt ernstig gehinderd. Motorolie en reserve-onderdelen bijvoorbeeld voor bij de Nederlandse Middenstandsbank te Rijswijk (Lindelaan 339). Ds. E. Pijlman schreef een brochure voor de Bijbel Kiosk Vereniging onder de naam „Voorrangsregels”. Hij licht daarin de tien geboden als „gebruiks aanwijzingen voor de vrijheid en vre de” toe. Schrijver en uitgeefster heb ben getracht een brochure te maken die eerder vragen opwekt dan ant woorden geeft. De uitgave is van vele kartoons voorzien. Bijbel Kiosk Vere niging, Hoofdstraat 55, Driebergen. 1,50. s

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 14