Niet langer bang zijn voor Virginia Woolf T oneeladvies Lammers voor PANDA KAPPIF i B 1- A I; ft 12 rv w. r r sr go ^^4 3 w I ALBEE’S LANCET WORDT KEUKENMES De vijf zonen van Jan Zwart Favorieten van de Amsterdamse Kunstraad: Hans Croiset, Bob de Lange, L. de Boer, L. Frank Polle, Pelle en Pingo Arman en Ilva 1 i RADIO EN TELEVISIE '*r w- :k n(< 3 9 DONDERDAG i OKTOBER 1972 inininnnn TV VANDAAG 769 TV DONDERDAG van TV VRIJDAG RADIO VRIJDAG ,e. c o 7 4 ■Mi gag"] ^©KSBoJSRfiS en de ff verdorster fl - K3I 1 en de wijde verten F»» IJ DAAR HEB JE DE SCHI LDPAD OOK MET ZIJN luidspreker! NOUi DAT ZAL DAN EEN LUIDRUCHTIG FEEST j" WORDEN. ZEG !j-^ >1 :h 'CE 'CE )N Mg AMSTERDAM Ruim acht jaar geleden speelde de Nederlandse Co- medie „Wie is er bang voor Virginia Woolf?” van Edward Albee. Een schokkende voorstelling die lange tijd volle zalen heeft getrokken. Nu wordt het stuk opnieuw vertoond; in de Kleine Komedie ging het gisteren als „vrije produktie” in première. Schokkend als toen is het niet meer. In acht jaar tijd is veel veranderd op het toneel. Maar dat de voorstelling eerder een tragikomische dan een tragische ervaring is, komt vooral door de aard van de vertolkers. DAAROM 7AL NIEMAND ER IETS VAN MERKEN, ALS WfJ ER -vVAND00R 6AAN! V WAT EEN ENORM GROTE FAMILIE HEEFT DE ECHOMAN! (ZEGDATWEL’J in” JAC HEIJER. Neder- ga! van 23.15 Piet, een centrale 9 Qi x9 la 4028N', ,1] o j DAN MOET DIE PUT VOL ZtTTEN MET... MET... OH!! waar maken. Zij het dat Marja Lieuwen wat naar het karikaturale neigt. Al zal voor deze Virginia Woolf niemand meer bang worden, men ziet een avond zeld zaam toneelplezier. echtpaar kinderen 18.45 18.55 19.05 19.30 20.00 20.16 20.25 20.45 21.25 21.55 22.00 18.45 18.55 19.05 19.30 20.00 20.20 21.10 22.00 22.30 22.40 18.45 18.55 19.05 20.00 20.21 21.10 22.00 22.50 23.15 eert 'dis NOS-NOT: Schooltelevisie. NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. TROS: (K) Calimero. (K) Flipper. Zorro. NOS: (K) Journaal. TROS: (K) Op losse groeven. (K) De FBI. (K) The Goodies. NOS: (K) Journaal. /37/-/O LEE ON iren ©Pil ER ZIT IETS VREEMDS AAN DEZE HELE ZAAK. DE FLATBEWONERS GOOIEN HUN OVERTREDERS, DE,.MISDADIGERS’ /N DE RATTEN PUt MAAR DIE RAITEN J VLUCHTEN ALS JE EVEN LAWAAI .y MAAKT... l 1 •ZyOGP2*^ Wc' NWIWW al niet eens eerder van gehoord?” Er was geen tijd meer om hem uit te leggen, dat hij die naam zelf had verzonnen - en pas toen de trein weg reed en ze moe maar voldaan in hun coupé zaten, kon Panda hem op weg helpen. „U had die vocht- zuiger zelf gemaakt”, zei hij. „U trok er regen mee uit de wolken, weet u wel?” „Werkelijk?" riep de geleerde verrast uit. „Wat goed dat OH AJWANTOEN BENEDEN INDE PUT WAREN/ SLOEG JJ CM JE HEEN MET N STOK! JE ZB DAT DE GROND VOL LAG MET STOKKEN... ARMAN... DAN WAS DIE STOK VAN JOON... OH AESCHUWEbJJK! AMSTERDAM. Mies Bouwman en Willem Duys zullen vrijdagochtend in het Singermuseum te Laren de 12e herfstflora openen. Ruim een week lang zullen er naast herfstbloemen, bessen en fruit ook zeldzame orchideeën te zien zijn. Aan de herfstflora wordt opnieuw een uitgebreide kunsttentoonstelling verbonden met wandtapijten van Josje Smit, beelden van Cephas Stauthamer, edelstenen en mineralen-schilderijen uit de Dewitt-col- lectie, beeldhouwwerken van de beelden route Emmen en vreemde-lappenvogels van Joppa Weserman-Heuseveldt. Pop-Globe. Nederland II NOS; (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. NCRV(K) De vrouw in het wit. (K) Bejaardenfestival 1972. NOS: (K) Journaal. NCRV: (K) Hendrik VII. (K) Zorgen voor de mens van mor gen. (K) De zonen van Jan Zwart. NOS: Den Haag vandaag. (K) Journaal. 5. Zodra Kap pi,e zag dat de maai het anker liet vallen, zette hij de telegraaf op „volle kracht achter uit”, zodat de Kraak sidderend stil kwam te liggen. „Hoe haal je het in je bolle hoofd!” riep hij kwaad „Wie heeft jou gezegd om voor anker te gaan? Haal dat ding op! Als de sakker! We hebben al genoeg tijd verklungeld. Hoe kan ik m’n Ik voel daar niets voor. Belangrijker is, dat er een prachtige voorstelling staat van een ijzersterk stuk, waarin met een ge weldige inzet geloofwaardige mensen wor den neergezet. Het aandeel van het jonge echtpaartje in deze voorstelling is veel groter dan ik me uit de vorige herinner. De regisseur geeft Frederik de Groot en Marja Lieuwen in de mise-en-scene een veel opvallender plaats, die ze uitstekend Nederland I 10.45-12.00 18.45 18.55 19.05 19.10 19.30 20.00 20.21 21.25 22.15 22.40 Het plan voor het intieme theater dat Bob de Lange voor ogen staat wordt door de Kunstraad toegejuicht. Men heeft het volle vertrouwen dat De Lange die ac teurs om zich heen zal verzamelen die garant staan voor toneel van hoog niveau. Nederland 1: Als gevolg van de nieuwe zendtijd verdeling zitten de VPRO en de Evangelische omroep vanavond gebroeder lijk op het eerste net. Wat de uitzending op het eerste net betreft: de Evangelische Omroep staat voor de eerste maal voor de taak een avondvullend programma te brengen. Ter gelegenheid van de uitbrei ding van zijn zendtijd houdt E.O.-voor zitter ds. W. Glashouwer na het journaal een toespraak. Het programma tussen ze ven en acht is voor de jongere kijkers bestemd. In De kinderkrant, een nieuw item, staan een bijbelverhaal en samen zang. Voor acht uur is er ook een optre den van de Arnhemse groep The New Generation. De hoofdmoot van het E.O.- programma bestaat uit de TV-film van eigen bodem „Het geluid der stilte”. J. D. P. Spiering vertolkt de rol van de zaken man, die in overspannen toestand een autoritje maakt, een vogel overrijdt, zich realiseert dat de vogel net zo goed een mens had kunnen zijn en vervolgens weer tot bezinning komt. Nederland II NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. KRO: (K) Piste. NOS: (K) Journaal. KRO: (K) Citroentje met suiker. Brandpunt. (K) Alias Smith en Jones. NOS: (K) Uit de kunst. (K) Journaal. ER IS DAARVOOR MAAR ÉÉN VERKLARING. DE MENSEN DE N DE PUT WORDEN GEGOOID WEREN ZICH NIET TEGEN Die RATTEN. ZJ ZJN VEROORDEELD EN ZV) AANVAARDEN^/ DE GTRAF-'TlSN DEEL VAN HUN LEJENSOfNATVNQ val 1972. Twintig kandidaten hebben de voorronden overlegd en zij maken nu onderling uit wie zich winnaar zal mogen noemen. Aan de hand van de NCRV verplaatsen we ons na het journaal naar de tijd der Middeleeuwen om getuige te zijn van de verdere lotgevallen van ko- ning Hendrik VII. In het tweede deel van deze dramatische kroniek overleeft Hen drik een aanslag op zijn leven. Televisiemaker Henk Mochel, wiens programma’s over euthanasie bij veel kij kers grote indruk hebben gemaakt heeft zich op een nieuwe serie geworpen, waar in ook weer de mens centraal staat. De titel: Zorgen om de mens van morgen. In het eerste van de drie programma’s wordt aandacht geschonken aan de erfelijke af wijkingen. Een van de vragen waarop ingegaan zal worden is of een dat erfelijke afwijkingen heeft, mag krijgen. Jaap, Willem-Hendrik, langgekoesterde wens van theaterdienst. Het plan van Guus Osters Nederlands Theater Centrum, dat uitgaat van de be hoefte onder het publiek is afgewezen, omdat de Kunstraad meent dat de raad vooral op artistieke visie moet letten en die spreekt niet uit het NTC-plan, al geeft de Kunstraad toe, dat het plan aantrekke lijke kanten heeft. De sollicitatie van toneelgroep Globe is afgewezen omdat die geen gebruik zal maken van de technische dienst en overgebleven spelers van het Amsterdams Toneel. Wel vindt de Kunst raad dat de voorstellingen van Globe in de schouwburg een welkome aanvulling kunnen zijn op de 50 a 75 voorstellingen, die de uitverkoren Hans Croiset van plan is uit te bhengen. De Kunstraad meent dat Croisets artistieke visie een belofte voor de toekomst inhoudt. I In 1964 speelden Han Bentz van den Berg en Ank van der Moer het Ameri kaanse intellectuele echtpaar George en Martha, die elkaar in haat, liefde en dronkenschap tot op het merg uitbenen, ten overstaan van een veel jonger echt paartje dat als katalysator werkt in het ontledingsproces. Nu zijn het Kitty Janssen en André van den Heuvel; heel andere mensen. Het stuk komt dan ook anders over dan destijds. Als André van den Heuvel „monster” tegen Kitty Janssen zegt, dan is zij daar mee nog geen monster: Nee, lief is ze niet. Haar Martha blijft een mannenetende, schreeuwende, ordinaire haaibaai, maar ze is geen monster. Deze Martha is een fijn wijf, voor wie het verschrikkelijk is dat ze geen kinderen kon krijgen. Zoals Kitty Janssen in het laatste bedrijf, die verha len vertelt over het kind, dat George en Martha verzonnen hebben, om toch nog wat van hun huwelijksleven te maken, dan getuigt zij van een moederlijke kwetsbaarheid, die je op het eerste gezicht niet achter die Martha-rol zou zoeken. Kitty Janssen voegt daarmee iets nieuws toe. Ook André van den Heuvel laat een George zien, die in de eerste plaats een warmlevend, sympathiek mens is en niet zo zeer een verbitterde gevangene van een ongelukkig intellectualisme. Kortom, deze „Wie is er bang voor Virginia Woolf” staat veel dichter bij ons dan de versie van 1964. De strijdvraag kan zijn of deze voor stelling aan de bedoelingen van de schrij ver beantwoordt. De alerte dialoog is er een van academici onder elkaar en telt vele verbale spitsvondigheden. Bovendien zit het verschrikkelijk knap geconstrueer de stuk vol verwijzingen naar psychologi sche en filosofische achtergronden en maatschappelijke strijdvragen. Albee ge bruikt, met andere woorden, een fijn ontwikkelde chirurgische apparatuur om huwelijk en persoonlijkheid van George en Martha te ontleden. In deze voorstel ling, die geregisseerd werd door Lo van Hensbergen, is het lancet vervangen door een keukenmes. Het is nog wel scherp, maar door zijn grotere herkenbaarheid minder verbijsterend. De vivisectie die, George en Martha op elkaar en hun gasten toepassen, heeft niets meer van een universeel ritueel. Het is een serie gezel schapspelletjes geworden, zonder welke George en Martha niet kunnen leven. Daarmee worden ook de geestelijke ach tergronden, die Albee in het stuk legt tot een spelletje. Moet je dat zien als een ontwaarding van Albee? En moet je dat Van Hensbergen en zijn spelers dat kwa lijk nemen? Zijn Albee’s opvattingen dog ma’s? En kun je een keukenmes verwij ten dat het geen lancet is? Jan en Dirkjansz, dat zijn de namen van de vijf nakomelingen van de 35 jaar overleden nestor van de Nederlandse orgelrenaissan- ce Jan Zwart. De liefde die hij voor het orgel had, sloeg over op de vijf zonen. Met het programma dat Jaap van den Hurk over hen maakte, De zonen van Jan Zwart, neemt de NCRV afscheid van haar kijkers. Resteert nog Den Haag vandaag. oekoeksklokken of prentebrief- aarten aan z’n hoofdTrouwens de meester is ook niet meer wat 'i was; z’n reparaties houden ■’ietHij zweeg verbluft want nu •’iel zijn blik op de maat, die bezig was om de loopplank uit te leggen naar een wal die nog veel te ver van het schip verwijderd was..... leepboot gaande houden als er zo’v hopeloos stelletje trage broeken hie: aan boord rondschuifelt?!" Dc stuurman stelde beteuterd de winch in werking en Kappie volgde zijn gescharrel in doffe berusting. „Ik weet niet wat het tegenwoordig met hem isprevelde hij. „Hij is er niet bij met z’n gedachten zeker Voor de VPRO-aanhangers wordt het vanavond een latertje, want deze omroep mag pas om tien uur gaan uitzenden en dat tot kwart over elf. De totale zendtijd gaat op aan het programma Het gat van Nederland. Korte onderwerpen geven hieraan inhoud. De makers staat voor ogen om zo actueel mogelijk te zijn. Een indrukwekkend aantal freelancers tekent voor Het gat van Nederland, zoals Kees van Kooten en Wim de Bie, Jan Vrijman, Cherry Duyns, Jan Blokker, Netty Rosen feld, Ed van der Elsken en Armando. Ook de stem van de in de Sterreclame was middelen aanprijzende Ed Lautenschlager zal te horen zijn in deze collage liedjes, sketches en filmpjes. „Het gat van Nederland” is een nieuwe serie programma’s van de VPRO, waarvan de eerste vanavond op Nederland I van 22 tot 23.15 uur wordt uitgezonden. Het programma wordt door de VPRO getypeerd als een zo flitsend en actueel mogelijk magazine, bestaande uit allerlei korte bijdragen. Medewerkenden zijn onder meer Kees van Kooten en Wim de Bie (links en rechts op de foto), Ed van der Elsken, Jan Vrijman, Gerben Hel- linga, Jan Blokker en vele anderen. Zij zullen zorgen voor schetsjes, mu ziek, actuele onderwerpen en mini- documentaires. De eindredactie is in handen van Hans Keiler. ie me dat vertelt, Panka. Wat zou je er van zeggen als ik je vast een voorschot gaf op je sala ris?” Met die woorden gaf hij Pan da een mooi bundeltje geld. En imdat Panda te moe was om te •jerklaren dat hij net helpertje was geweest, en omdat hij daarvoor nog helemaal geen loon had gekregen, nam hij het bedrag dankbaar aan. EINDE VAN DIT VERHAAL Kitty Janssen en André van den Heuvel in Albee’s stuk. Op de achter grond Frederik de Groot. De Lange wil 120 voorstellingen in het De la Martheater brengen. Een groot deel van het budget dat de Kunstraad beschikbaar acht (2,77 miljoen gulden) wil men bestemmen voor modern (liefst Nederlands) en experimenteel to neel. De raad is enthousiast over de plannen van Lodewijk de Boer met The Family, waaraan o.a. Hugo Claus mee werkt, en van Leonard Frank met zijn groep van tien spelers Beide groepen zou den 300 speeldagen kunnen verzorgen in Brakke Grond en Shaffytheater. Een ruim half miljoen zou de kunstraad willen bijdragen in de nadelige exploitatiekosten van Mickery-, Shaffytheater en de Thea ter Unie, waaronder de Brakke Grond. Het advies komt er op neer dat voor het plan Hans Croiset 8,6 ton is gedacht, 5,6 ton voor Bob de Lange en 8 ton voor de groepen van De Boer en Frank. De Kunstraad adviseer* 3,3 ton in reserve te houden voor incidentele produkties, zoals van Annemarie Prins (een moderne Faust), Jerome Reehuis, Jules Croiset (Van Gogh programma). Twee ton reserve zou er moeten zijn voor de ontwikkeling van het Jeugdtheater, dat in opkomst is. Nederland I NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. E.O.: (K) EO-Kinderkrant. (K) The New Generation. NOS: (K) Journaal. E.O.: (K) Openingstoespraak. (K) En wat nu? (K) Een man ontdekt Bolsward. (K) Film. (K) Tenslotte. VPRO: (K) Hel land NOS <K» JoumHHl r 61. De burgemeester bracht Panda en professor Kalker persoonlijk naar de trein. „Hier hebt u een vergoeding voor bewezen diensten,’ sprak hij, terwijl hij de geleerde een zak vol geld overhandigde. „Dank zij uw uitvinding, de vocht- zuiger, hebt u ons uit grote nood kunnen redden.” „Vochtzuiger?" herhaalde de professor. „Die naam komt me bekend voor. Heb ik daar 'MUl/ HILVERSUM 2. KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badinerie. 7.30 Nws. 7.41 Echo. 7.50 (S) Badinerie. 8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de vrouw. 8.45 Moeders wil is wet. 9.40 Schoolradio. 10 00 (S) Aubade. 10.30 Nws. 11.00 Voor de zieken. 11.55 Meded. 12.00 (S) Van twaalf tot twee. 12.22 Wij van het land. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Echo. 13.00 Raden maar... 14.00 Schoolradio. 14.30 (S) Interlokaal op vrij dag. 15.30 Nws. 17.00 Zonder grenzen. 17.10 (S) Metropole Orkest. 17.30 Nws. 17.32 Echo. 18.00 (S) Licht orkest met zangsolisten 18.30 Nws. 18.41 Echo. 18.50 Verkenning. 18.58 Marktber. VPRO: 19.00 VPRO-vrijdag. 19.50 Den Haag vandaag. 20.00 Nws. 20.05 Aktualiteiten en kom- mentaren. 20.15 Zangkoren. VARA: 21.00 (S) Radiophilharmonisch Orkest. 22.00 Ge sprek over letterkunde. 22.55 (S) De Staal kaart. 23.35 (S) Muz. van Nederlanders. 23.55 Nws. Nederland 2: Op het rijtje af: zet de NCRV ons de (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. De Amsterdamse Kunstraad heeft wethouder Lammers een veelvoudig advies gegeven voor de subsi diëring van toneel in het seizoen 1973- 1974. Dat komt neer op honorering van de sollicitaties van Hans Croiset voor de stadsschouwburg, Bob de Lange voor het Nieuwe de la Martheater, Lodewijk de Boer en Leonard Frank voor Brakke Grond en Shaffytheater, Ook enkele an dere sollicitaties zijn welwillend begroet door de Kunstraad, die echter nadrukke lijk de poging van de publieksorganisatie Nederlands Theater Centrum (directeur Guus Oster) op artistieke gronden afwijst. Het komend seizoen is voor de Amster damse toneelsituatie een overgangstijd. Pas volgend jaar wil men in Amsterdam een wat definitievere opzet uitdenken. In het advies van de Kunstraad wordt reke ning gehouden met het behoud van de technische dienst van het huidige Amster damse Toneel, dat eind van dit seizoen opgeheven wordt. De sollicitanten hebben toeegzegd gebruik van de technische dienst te maken, wat een begin inhoudt van de Meded. 18.00 Nws. Pol. Partijen: 18.20 DS’70. KRO; 19.00 (S) Springplank. 19.30 En toch kerk. 19.45 De zingende kerk. 20.00 In antwoord op uw schrijven. 22.00 (S) Hinken op twee benen. 22.25 Overwe ging. 22.30 Nws. 22.40 (S) Goal...! 23.55 Nws. HILVERSUM 1 AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Gymn. 7.20 (S) Dag met een gaatje. 8.00 Nws. 8.11 Radio- journ. 8.30 De Groenteman. 9 00 (S) Mod. pianomuz. NOS: 9.20 Wat heeft dat kind? 9.35 Waterstanden. AVRO: 9.40 Muzikale causerie. 10-00 (S) Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.03 Radio- journ. 11.30 (S) Sp., Z-Am, Ned. gitaar- muz. 11.55 Beursber. NOS: 12.00 Blik op de wereld. Overheidsvoorl. 12.30 Uitz. voor de landbouw. NOS: 12.40 (S) Grammo foonplaten. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nws. VARA: 13.11 Actualiteiten. NOS: 13.25 Toerismo. 13.50 Van ta-ta tot totale taal. 14.00 Muz. uit! de Middeleeu wen en de Renaissance. 14.35 Spiegel van België. 15.00 (S) Zoeklicht op Ned. Om zeven uur zet de NCRV ons de 10e aflevering voor de De vrouw in het wit. Speciaal de ouderen onder de kijkers zullen rechtop gaan zitten voor het hierna volgende programma, het Bejaardenfesti- HILVERSUM 3. EO: 7.00 Nws. 7.02 Gospelsound. 8.00 Nws. 8.02 Tussen thee en koffie. 9.00 Nws. 10.00 Nws. 10.03 De muzikale fruitmand. NCRV: 11.00 Nws. 11.03 Popcorn. 12.00 Nws. 12.03 Bij Barend. 13.00 Nws. 13.03 Hiep hiep hit hoera. NOS: 14.00 Nws. 14.03 Eur. Popparlement. AVRO: 15.00 Nws. 15.03 Pop-Globe. 16.00 Nws. 17.00 Nws. 17.03 Radiojourn. 17.06 Postbus 700. NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost de Draayer Show. 19.00 Nws. 20.02 De Vincent van EngeJen Show. VPRO: 21.00 Nws. 21.00 VPRO- vrijdag. 22.00, 23.00, 24.00 en 0.55 Nws. 22.55 Meded. 21.30, 22.30, 23.30 en 0.30 Actualiteiten. België. 15.00 (S) Zoeklicht op Ned. 16.00 Nws. VPRO: 17.00 VPRO-vrijdag. 17.55

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 9