Dracula9s dochters
Gastheer
troubadour
leed
Lief
schouwburg
agenda
iï
in
I
SUNA KORAT MET HJO
Kees Rosenhart en het
fenomeen chromatiek
Herman Erbé:
Eurythmie
Kleine hut
Waartoe
Open huis
Twijfe
FILMS IN HAARLEM
Senegal
Kromolicky
Mijko
r
13
VRIJDAG 6 OKTOBER 1972
Kwartet
Ronnie Bierman
2^
lem
FRANS HALS
I
l
tn
r
Bep Nooy
Amsterdam
/I
r
b
A
Herman en Hanneke Erbé.
J. H.
de
In
.De
„Mac-
hierbij te kunnen constateren
„De
CEES STRAUS.
Breno
Suna Korat
UIT
9 9
wijzer
behoorlijke carrière achter de
rug. Het moest 13 jaar en tour-
nées in vrijwel ieder wereld
deel duren totdat Suna Korat
begin van dit jaar in contact
kwam met een Haagse impre
sario die haar overhaalde in
Nederland te komen zingen.
nieuwste
Waartoe
met
deze
maar
.Azen zijn
1 en 21.30
H.
is
OP DINSDAG 10 oktober kan
men in de schouwburg vreselijk
lachen om Ronnie Bierman, die
een aangeschoten heilssoldate
speelt in „De babysitter” van de
Franse schrijver René de Obal-
dia. Die heilssoldate komt met
bijbelcitaten en al te gast bij
een echtpaar dat op punt staat
WAT MOET ER nog meer gezegd wor
den van een ontspannende, leuke en ko
mische film als What’s up doc, voor de
zoveelste week in Luxor? Langer dan de
meeste steden is Haarlem in staat dit
slapstickverhaal met Barbra Streisand en
Ryan O’Neal te aanschouwen.
valdi
Burghardt,
kunst van
kunstenaar
gesproken woord
over te brengen.
OP DE CONCERTEN, die or
ganist Kees Rosenhart op het
Friedrichs-orgel van de Waalse
Kerk wil geven, zal hij tele-
kens aandacht vragen voor een
of ander aspect van de muziek
als klankfenomeen in combina
tie met de artistieke, expressie
ve en functionele intentie.
G.
de
De
en
beelden
HOEWEL IN ONS land vol
strekt onbekend, heeft de
Turkse coloratuursopraan Suna
Korat op haar 38e jaar al een
in hoeverre de toegepaste stem
ming van het orgel met deze
chromatiek werkelijk in over
eenstemming is.
P. ZWAANSWIJK.
films. Dit keer is het „Dochters van
Dracula” met graaf Karnstein (Damien
Thomas) die zijn slagtandjes zet in de
Weense Frieda (Madeleine Collinson).
Frieda wordt prompt ook vampier. Oom
Gustav (Peter Cushing) zorgt voor oprui
ming. Op zondagmorgen de natuurdocu-
mentaire Het oerwoud roept, met prachti
ge opnamen over de Afrikaanse wildernis.
ONDER AUSPICIËN van de
Heemsteedse Kunstkring (tel.
284251) geeft het Nationaal En
semble van Senegal maandag 9
oktober om 20.15 uur een op
treden in de Stadsschouwburg
te Haarlem. Deze folkloristische
groep brengt een programma
van dans, muziek en zang,
waarmee een indruk wordt ge
geven van wat er op gebied van
volkskunst in deze Westafri-
kaanse staat leeft.
Theater Tingel-Tangel (N.Z. Voorburg
wal): te.m. woensdag 11 oktober, dag.
(beh. maandag) 20.30 uur: Kabaret Ivo
de Wils: „De wortels van het kwaad”.
ART GARFUNKEL, muzikale weder
helft van Paul Simon, maakte een uit
stapje naar de filmstudio’s. Met zoveel
succes dat bioscoop Studio nog steeds
Carnal Knowledge kan handhaven. Een
verhaal over twee mannen, die gevolgd
worden in hun liefdesleven vanaf hun
middelbare schooltijd tot op middelbare
leeftijd. Met een prachtige sfeertekening
van het Amerikaanse milieu „waar alles
bereikt is”. Voor de kinderen het overbe
kende recept: Pippi langkous en De zotte
wereld van Laurel en Hardy.
WEINIG NIEUWS onder de zon. Dat
parool zou kunnen worden meegegeven
aan het programma dat de Haarlemse
bioscopen voor de komende speelweek
hebben afgeleverd. De films waarvan suc
ces werd verwacht, zijn inderdaad gepro
longeerd en wat er aan premières over
bluft mag feltelyk geen al te grote naam
hebben.
De eerste maatregelen zijn
erop gericht het de gasten fi
nancieel niet moeilijk te ma
ken. De toegangsprijs op de za
terdagavonden als er betaalde
artiesten optreden is verlaagd
tot twee gulden en een pilsje
kost nog maar 95 cent. Op
maandag en dinsdagavonden is
de Waag dicht, maar voor de
rest van de week wil Herman
er een gezellig café van maken,
„waar alles mogelijk is, waar
iedereen kan komen spelen of
toespraken houden”.
Op vrijdagavond 8 oktober
gaat de Waag weer open; er
wordt geen entree geheven en
Herman heeft al zijn vrienden
uit de folkwereld uitgenodigd
DE HAMMER-STUDIO’S in Londen
produceren aan de lopende band Dracula-
dachten wiselde. Ze debu
teerde in 1959 in de Opera van
Ankara met een glansrol in
Lucia di Lammermoor waar
mee haar naam, althans in
Turkije op één slag gemaakt
was.
In dat zelfde jaar kwam ze
onder contract te staan bij de
Londense impresario Gorlinsky
die ook zangeressen als Callas
en Tebaldi onder zijn hoede
had. Het was vooral de invloed
van Maria Callas, waarschijn
lijk met Onassis op de achter
grond, die ervoor zorgde dat
Suna Korat in Italië geen voet
aan vaste wal kreeg.
Éénmaal los van Gorlinsky
maakte de Turkse opnieuw een
fout: ze koos Duitsland als
springplank voor haar carrière.
Geld en critici zorgden ervoor
dat Suna Korat werd wegge
schreven. Voor de derde keer
doet ze nu een poging meer
naam te maken in de theaters
van de grote West-Europese
steden. Want Ankara of Addis
Abeba, Suna Korat kent die
steden nu zo langzamerhand
wel. Muziekinsiders zijn het er
over eens dat zij een groot
talent bezit. Wellicht is Haar
lem het begin van de (Turkse)
victorie.
VOLGENDE WEEK donderdag
begint de toneelgroep Centrum
in Haarlem weer aan een serie
voorstellingen van „Kwartet”
van E. A. Whitehead. Men kent
het verhaal? Twee jongens pro
beren twee meisjes te versieren
in de duinen. Eerst willen die
grietjes niet en daarna willen
de jongens niet. Kortom het
lukt maar half en met een
nare smaak in de mond maken
de jongens dat ze wegkomen.
De jongens hangen voortdurend
de stoere bink uit. omdat ze
menen dat de meisjes dat van
hen verwachten. En de meisjes
zitten zich voortdurend op te
tutten en semi-maagdeliik te
doen, omdat ze menen dat
meisjes nu eenmaal moeten af
wachten. Ieder speelt zijn rol,
maar niemand heeft er lol in.
Jules Hamel, Theo Pont, Mar-
greet Heemskerk en Karin Ki
lian maken op knappe wijze en
met veel plezier dat rollenspel
levensecht. Je kunt met de si
tuatie begaan zijn, maar er te
vens erg om lachen.
HET AMSTERDAMS Volksto
neel speelt zaterdag en zondag
avond in de Haarlemse stads
schouwburg „Op hoop van ze
gen” van Herman Heijermans,
het beroemde stuk over de Ne
derlandse vissers die door de
reders de zee werden opge
stuurd op hoogverzekerde sche
pen, die onherroepelijk zouden
vergaan. Die uitbuiting van de
bemanningen wordt vooral ge
schilderd aan de hand van de
ervaringen van de vissersvrou
wen en weduwen. De oude
Kniertje heeft man en twee
zoons al verloren voor het stuk
begint. Ook haar twee overge
bleven zoons vergaan met het
rotte schip „Op hoop van ze
gen”. Toch komt zij niet in
opstand. Stomgeslagen van el
lende laat zij zich toch nog een
pannetje eten in handen stop
pen uit de keuken van de re
der. De opstand wordt aan het
publiek overgelaten.
De actualiteit (het stuk ging
in 1900 in première) is wat ver
sleten, maar de karakters zijn
menselijk en contrastrijk gete
kend. De zaal leeft hardop mee
Beppie Nooy heeft het gere
gisseerd en haar moeder Bep
Nooy speelt Kniertje bij wijze
van afscheid. Verder zijn onder
anderen te zien Johan te Slaa,
Nelly Frijda, Andrea Domburg
en Hetty Blok.
Hij vindt het leuk om nu in
Haarlem te werken. Hij zou er
best willen wonen. „Een beetje
rustiger dan Amsterdam; geen
gepiel in files en je zit toch in
tien minuten in Amsterdam”.
Wat vindt Herman leuk aan
een folkclub?
„Je denkt dan: o, daar zit een
of andere jongen met een gi-
taartje te zingen van „He’s got
the whole world in his hand”.
Als ik dat idee ervan had,
hoefde ik ook niet. Maar dat is
het niet; folkclub is een om
schrijving van een geheel
waarvan alles kan. Er kan hier
net zo goed cabaret gebracht
worden als een Amerikaanse
neger die blues komt zingen of
als iemand komt spelen die de
wereld gaat vernieuwen. Vol
gende week zaterdag speelt een
balkanorkest en zijn er Joego
slavische hapjes.
Jazz zie ik ook wel zitten en
klassieke avonden gaan we ook
doen. Maar we willen eerst
even kalm aan draaien met za
terdagavond een betaalde ar
tiest en vrijdagavond een open
podium, waar iedereen kan ko
men spelen. Dan kunnen we
meteen bekijken of er mensen
bij zitten die we voor de zater
dag kunnen contracteren”.
Herman zelf is ook geen type
voor alleen maar het gitaartje
Hij bespeelt van alles: naast
gitaar en gewone luit ook de 13
snarige knikhalsluit, een psal
ter, de dwarsfluit. Hoe komt
hij zo muzikaal? „Ik weet het
niet. Als kind al kon ik nooit
langs een muziekwinkel komen
zonder te kijken. Nu nog: als
ik geld heb moet ik iets kopen.
Net als iemand die postzegels
verzamelt. Alleen ik vind mu
ziek leuk. Dat zegt me iets
meer dan een suikerzakje”.
JAC. HEYER
Uruguay
DE MISSTANDEN in Ameri
ka zullen zaterdag 7 oktober
om 20.30 uur aan de kaak wor
den gesteld in de toneelvoor
stelling „The New Uruguayan
Theatre sings to America,” dat
door dit Zuidamerikaanse thea
ter in de Toneelschuur in de
Smedestraat te Haarlem wordt
gebracht. Regisseur en schrijver
van het stuk is Juan Carlos
Tajez die zelf een belangrijke
rol speelt, bijgestaan door Mabel
Gonzalez, Ana Camacho en Be-
atriz Defeo. „Sings to America,”
collage van tekst en zang, geïn
spireerd door de actuele toe
standen in Zuid-Amerika (in
veel gevallen veroorzaakt door
de „grote broer” uit Noord-
Ameria), is het derde program
ma van dit theater na Tupac
Amaru en Genesis the Paradise.
Credo van de groep in deze
voorstelling: The New Uru
guayan Theatre sings tot Ame
rica because America is The
New Man’s Land.
ZOALS VIEL te voorzien, is The God
father, in Nederlandse vertaling beter ge
zegd De peetvader, in Cinema Palace zijn
tweede week ingegaan. Marlon Brando
speelt de titelrol in deze film waarmee
een inzicht wordt gegeven in de gangster-
praktijken van Amerika’s „nationale” mis
daadsyndicaat de Mafia. In de nacht blijft
The wild angels met Peter Fonda en veel
ronkende motoren. Voor kinderen en ie
dereen die jong van hart is, komt Heintje
in de kindermatinees. Werner Jacobs re
gisseerde Hurra, die Schule brent, ofte
wel Het zal je kind maar wezen. Een
pretentieloze film waarin niet alleen
Heintje, het muzikale wonderkind uit
(Belgisch) Limburg zingt, maar ook Peter
Alexander.
om te musiceren. Een druk
programma belooft hij. Zater
dagavond treedt hij zelf met
zijn makker Luc de Bruyn op
zoals ze al vaker in het afgelo
pen seizoen in De Waag hebben
gedaan.
De Erbé’s hebben drie maan
den de tijd om proef te draai
en. Maakt dat idee niet zenu
wachtig?
„Nee, hoor. Het is een uitda
ging. Als het niet lukt heb je
tegen de bierkaai gevochten en
als het lukt dan zitten we
goed”.
Erbé heeft in ’t Kloppertje
gewerkt en vervolgens in de
Folk Fair Port waar hij be
drijfsleider was. „Dat loopt nu
als een trein”. Ik heb er een
jaar gewerkt en het is goed
van de grond gekomen. Ik deed
er van alles. Ik trad er op
maar bracht ook drank rond en
stond in de keuken”.
MUZIEK EN TONEEL
Concertgebouw (Van Baerlestr.): donder
dag 5 oktober, gr. zaal 20.15 uur: abon
nementsconcert. Zaterdag 7 oktober, gr.
zaal 20.15 uur: Het Nederlands Kamer
orkest o.l.v. Szymon Goldberg, m.m.v.
Alfred Brendel, piano. Werken van Mo
zart e.a. Zondag 8 oktober, gr. zaal 14.15
uur: abonnementsconcert. KI. zaal 20.
uur: Fiësta Gitana. Maandag 9 oktober
gr. zaal 20.15 uur: Nederlands Theater
Centrum. Het Concertgebouworkest
o.l.v. Bernard Haitink, m.m.v. David
Oistrach, viool en damesleden van het
Ned. Kamerkoor en Collegium Musicum
Amstelodamense. Werken van Andries-
sen e.a. KI. zaal 20.15 uur: Zaidee
Parkinson, piano. Werken van Schubert
e.a. Dinsdag 10 oktober, gr. zaal 20.15
uur: Amsterdams Philharmonisch Or
kest o.l.v. Anton Kersjes, m.m.v. Theo
Olof, viool. Werken van Haydn. KI. zaal
20.15 uur: Liedercyclus. Elly Ameling,
sopraan, Daltin Baldwin, piano werken
van Hugo Wolf e.a. Woensdag 11 okto
ber, gr. zaal 20.15 uur: Alfred Brendel,
piano. Werken van Schubert.
TENTOONSTELLINGEN
Rijksmuseum (Stadhouderskade): t.e.m. 29
oktober „Vorstenportretten in houtsnede
uit de 16e eeuw” en „Thorbecke als
wetgever”, in de afdeling Ned. Geschie
denis wordt in de zaal van de 19e eeuw
extra aandacht geschonken aan de Ne
derlandse staatsman Thorbecke. T.e.m.
29 oktober „Jacob Ernst Marcus, gra
veur en tekenaar, 1774-1826”. Tot 7
januari „Vermeers Brief hersteld”. Per
manente expositie: Oude schilderijen,
beeldhouwkunst en Rijksprenterrkabi-
net. Geopend dagelijks 1017 uur, zon
en feestdagen 1317 uur.
WIE IN SMALFILM is geïn
teresseerd
vrijdag 6
Haarlemse Smalfilm Liga
komen in de clubzaal van het
Jeugdhuis, Donkerelaan te
Bloemendaal. De HSL houdt op
die avond vanaf 20 uur open
huis in de vorm van voorlich
ting over smalfilmen in het al
gemeen en wat de leden in het
bijzonder maken. De toegang is
gratis.
DE CHRISTELIJKE Oratori
um Vereniging Haarlem geeft
dinsdag 10 oktober om 20 uur
een kerkconcert in de Verlos-
serkerk, Generaal Spoorlaan in
Haarlem. Op het programma
staan werken van Gabrieli,
Buxtehude, Michael Haydn,
Mozart, Pergolesi, Kromolicki,
Müller Zürich, Hendrik An-
HERMAN EN HANNEKE
Erbé (23 en 22 jaar) zijn de
nieuwe gastheer en gastvrouw
in de Haarlemse folkclub De
Waag. De vereniging, die de
Waag exploiteert, heeft weer
enige problemen achter de rug
die deden vrezen dat de zaak
voorgoed gesloten zou worden
maar dankzij Herman Erbé, die
in Amsterdamse folkclubs er
varing opdeed, kan er vrijdag
avond met frisse moed opnieuw
begonnen worden.
NA EEN SUCei^oxtUK op
treden in haar eigen theatertje
in Rotterdam, volgend op de
première van 21 september
jongstleden, is thans klein-
kunsttheater Haarloheim aan
de beurt voor een tweemalig
optreden van cabaret In den
Twijfelaar. Dit grappenmakers-
trio brengt het nieuwe pro
gramma In voorarrest. Het ca
baret bestaat uit Louis Kockel-
mann, Loes Vos en pianist Bert
Nicodem, van wie ook de mu
ziek is. Cabaret In den Twijfe
laar treedt op in Haarloheim
op zaterdag 7 en 14 oktober.
DE TWEEDE PRIMIÈRE van deze
week grijpt plaats in Roxy. Tepepa, ko-
ning der revolutie, doet op bloederige
wijze de tijden der Mexicaanse revolutie
weerkeren. Met Orson Welles. In de nacht
geen geweld, maar sex in Zweedse ste
wardessen. Een titel die de liefhebbers
van dit genre waarschijnlijk wel genoeg
zal zeggen.
uit te gaan. Maar het tweetal
krijgt zo’n lol in de malle dia
loog met de heilssoldate, dat ze
thuis blijven en de gast een
borreltje inschenken. Daar
wordt ze al te vrij van en als
ze het huis uitgebonjourd is,
hebben man en vrouw in ieder
geval elkaar wat beter leren
kennen. Vooraf speelt hetzelfde
drietal (naast Ronnie Bierman
ook Luc Lutz en Lies Franken)
„Spook voor twee vrouwen”
van dezelfde schrijver. Echtge
note en maitresse spreken
daarin over hun beider man,
die op datzelfde ogenblik op de
weg verongelukt en als spook
nog even terug komt om com
mentaar te leveren op het ge
sprek en zichzelf. De zich te
Parijs afspelende stukken zijn
geregiseerd door Arnold Gelder-
man.
- Een knusse foto van vrijwel
alle spelers in „Op hoop van
zegen" door het Amster
dams Volkstoneel. Vierde
van rechts Bep Nooy als
Kniertje.
Marlon
toeg. 14 1. Dag. 14 en 20.15
HET ROBIJNEN BOOMPJE
is de titel van een nieuwe
voorstelling die zaterdagmiddag
7 oktober in poppentheater
Mijko Peuzelaarsteeg 4 in
Haarlem door het gelijknamige
theatertje wordt gegeven. In dit
verhaal heeft de oude eikeboom
een zoontje gekregen dat een
erg bijzonder boompje blijkt te
zijn. Dat weet ook de baron die
vader en zoon scheidt. Een
aardmannetje zorgt ervoor dat
de oude boom geholpen wordt.
Woensdag 11 oktober het
programma De Zilveren uil.
Beide voorstellingen vangen
aan om 14.30 uur.
VERPAK (ZACHTE) PORNO in een
licht doorschijnend papiertje en presen
teer het als kunst. Noem het snoepje
Blue Movie en je hebt een trekkertje dat
het vele weken in de bioscopen kan
uithouden. Zo ook met Frans Hals waar
vele Haarlemmers nog steeds in groten
getale aanschuiven voor fysieke aantrek
kelijkheden als Carry Tefsen, of zo u
wilt, Hugo Metsers.
Alfred Hitchcock tekende voor een
boeiende regie in De man die verdwijnen
moest, die Frans Hals in de nacht ver
toont. Met Cary Grant.
De Kleine Komedie (Amstel): t.e.m. zater
dag 4 november, dagelijks (beh. maan
dags) 20.15 uur: „Wie is er bang voor
Virginia Woolf” van Edward Albee met
Kitty Janssen err André van den Heu
vel.
Nieuwe De la Mar Theater (Marnixstr.):
t.e.m. 9 oktober, dagelijks 20.15 uur:
„Zo’n meisje om in je binnenzak te
stoppen”, blijspel van Hugh Herbert.
Theater „De Brakke Grond” (Nes): t.e.m.
zaterdag 14 okober, dagelijks (beh. zon
dags) 20.30 uur: Amsterdams Toneel:
„Thuiswerk-Mannenzaken”, eenakters
van Frans Xaver Kroetz met Jules
Croiset en Mart Gevers.
Shaffy-Theater (Keizersgracht): donder
dag 5, vrijdag 6, zaterdag 7, dinsdag 10,
woensdag 11 oktober, 20.30 uur: Shaffy-
zaal: Funhouse Revue. Vrijdag en za
terdag 24 uur: Koepelzaal: try-out kab.
„Honoloeloe” met o.a. Hessel van der
Wal. Maandag: concertzaal 20.30 uur:
Popconcert Stampeders Canada. Dins
dag, zuilenzaal, 20.30 uur: Popconcert
Albrecht Roser.
Mickery Theater (Rozengracht): t.e.m. 8
oktober 20.30 uur: Hitler Dancers
Traverse. Donderdag 5, vrijdag 6 en
zaterdag 7 oktober, 's nachts: „For Syl
via”.
Klein Bellevue (Leidsekade): dag. ”7beh.
maandag en vrijdag 6 en en zaterdag 7
oktober) 21 uur: De Sissies. Vrijdag 6
en zaterdag 7 oktober, 21 uur: Ann
Burton met Jacgues Schols, bas. John
Engels, drums en Ken McCarthy, piano.
Stedelijk Museum (Paulus Potterstr.):
t.e.m. 29 oktober „Lappendekens”, 19e-
eeuwse lappendekens gemaakt door
vrouwen van de kolonisten in het oos-
teliik deel van de Verenigde Staten.
T.e.m. 5 november „Atelier 10”, werk
van 12 Nederlandse kunstenaars. T.e.m.
19 november tekeningen en foto’s van
Pieter Engels. Permanente expositie:
vijf generaties (beeldende kunst uit de
laatste honderd jaar) en Vincent van
Gogh, grote verzameling schilderijen en
tekeningen uit alle perioden. Geopend
maandag t.e.m. vrijdag 9.3018 uur en
1922.30 uur, zaterdagavond 9.3017
uur, zon- en feestdagen 1317 uur.
Tri. penmuseum (Linnaeusstr.): tot eind
december tentoonstelling „In het land
van Ghor”, semi-nc maden in Afghanis
tan. Geopend dagelijks 1017 uur, zon
en feestdagen 1217 uur.
SIETO HOVING’s
programma heet
Waarheen. Samen met zijn
vrouw Marijke en Rob de Nijs
als gast is Hoving met zijn ca
baret op zaterdag 7 oktober in
het Micro-theater in Beverwijk,
Sieto Hoving’s cabaret is van
ouds weer politiek getint.
I
Uitvoerenden zijn Maria Suchèl K
sopraan, Bernard Bartelink or- R
gel, het Noordhollands Koper- S
kwartet en de Christelijke Ora-
torium Vereniging. Dirigent is S*
Piet Kiel jr. S
VAN ANDRé ROUSSIN wordt
dinsdag 10 oktober in de Stads
schouwburg in Velsen diens
eerste toneelstuk opgevoerd: De
kleine hut. Het betreft hier een
vrije productie onder regie van
Bob de Lange die zelf ook
meespeelt met daarnaast Paul
Cammermans en Hetty Ver
hoogt.
Zo heeft hij voor het concert
op zondagmiddag 8 oktober
17.30 uur composities gekozen
waarin een ruime plaats is ge
geven aan het verschijnsel der
chromatiek. Rosenhart koos
daartoe werken van de 17e-
eeuwse componisten Scheide-
mann, Scheidt, Bruna, Fresco-
baldi, Francois Coupérin en Pa
chelbel.
Ook muziek van Johann Se
bastian Bach, namelijk de fan
tasie over het koraal
„Schmücke dich, o liebe Seele”
en de koraalbewerking „Jesus
Christus, unser Heiland” wordt
ten gehore gebracht.
In zijn „Dictionnaire de Musi-
gue,” uitgegeven in 1703,
schrijft Sebastien de Brossard
dat de chromatiek een van de
drie genres is van de muziek
der Antieken. Van het oude
Griekenland dus. Weliswaar
ging het hier om de wijziging
van de toonhoogte met een hal
ve toon, maar zij bracht tege
lijk een andere toonsysteem,
zelfstandig en aan vastgestelde
toonsopvolgingen gebonden.
Brossard vereenzelvigde de
Griekse chromatiek met die
van de muziek van zijn tijd,
maar hield er geen rekening
mee, dat er eigenlijk alleen
maar sprake was van eer» ver
rijking van de diatonische
toonladder met tussengevoegde
Dat gaat onder meer twee
keer in Haarlem gebeuren en
wel op vrijdag 6 en zaterdag 7
oktober in het Concertgebouw.
Aanvang 20.15 uur. Suna Korat
wordt tijdens deze twee con
certen begeleid door het Haar
lems Jeugd Orkest onder lei
ding van André Kaart, dat zich
met de voortreffelijk zingende
„stand-in” Renée van Haarlem
gedurende vele weken op het
programma van opera-aria’s
heeft geworpen.
Suna Korat studeerde aan
vankelijk piano, maar haar
stem werd door de Italiaanse
zangpedagoge Elvira de Hidalgo
zo gewaardeerd, dat zij van ge-
halve toonsafstanden door alte
raties van de stamtonen.
Een verrijking was dit zeker.
Vooral betekende de chroma
tiek een uitbreiding van de ex
pressieve mogelijkheden en een
verdieping van de harmonische
werkingen.
In de 17e eeuw was
verdieping nog beperkt,
zij kreeg een indrukwekkende
intensivering in de 19e eeuw
met zijn geladen romantiek.
Hoe het effect van de chro
matiek was voor de oude orgel
muziek zal Kees Rosenhart la
ten horen bij de uitvoering van
werken, waarin zij een functie
als uitdrukkingselement, mede
ter wille van de vergroting van
de muzikale spanning en van
de klankschoonheid, heeft ver
kregen. Interessant zal het zijn
DE NEDERLANDSE Vereni
ging voor Eurythmie geeft
woensdag 11 oktober een uit
voering in de Haarlemse Stads
schouwburg. Gebruikt worden
teksten van de dichters Gerrit
Achterberg en Adriaan Roland
Holst en muziekdelen van Vi-
Sjostakovitsj en
Eurythmie
de beweging,
tracht "iziek
BIOSCOPEN
Alhambra (Weteringschans): John Finch in
„Frenzy” toeg. 18 j. ma. dl. wo. do. en vr.
19 en 21.30 uui, za. 14.15, 19 en 21.30 uur, zo.
13.30, 16, 19 en 21.30 uur
Bellevue Cinerama (Marnixstr.): Keir Dullea in
„2001, a space Odyssey”, toeg. 14 j. Dag. 14
en 20 uur.
Calypso (Marnixstr.): Jean Yonne in „Laisse-
aller, c’est une valse”, toeg. 18 j. dag. 13.45,
16, 19.30 en 21.45 uur.
Ceintuur (Ceintuurbaan): Peter Fonda in .Easy
Rider", toeg. 18 j. dag. 14 (beh. za. zo. wo.
rnldd) 19.15, 21.30 uur
Centraal (Nieuwendijk): Seksuele afwijkingen",
toeg. 18 j. Doorl.voorst. 13. 14.45, 16.30, 18.15. 20
en 21-45 uur.
Cineac (Damrak): Robert Fedford in „Jeremiah
Johnson”, toeg. 14 j. Dag. 9.30, 11.30, 13.30,
15.30, 17.30, 19.30 en 21.30 uur, zo. 13.30 uur
enz.
Cineac (Heg. Breestr.): Ochtend en middag 9.30
11.30, 13.30, 15.30, zo. 11.30 enz. „Woody Wood
pecker tekenfilm-festival”, toeg. a.l. Elke
avond 17.30, 19.30 en 21.30 uur „Hoe vang ik
een man?”, toeg. 18 j.
City (Leidseplein): Rijk de Gooyer in „De
Inbreker”, toeg. 14 j. Dag 14.15, 19 en 21.30
uur, zo. 13.30, 16. 19 en 21.30 uur.
Corso (Kalverstr.): Bud Spencer in ,A
troef’, toeg. 14 j. Dag. 13.30, 15.45, 19
uur.
Du Midi (Apollolaan)John Finch in
beth”, toeg. 18 j. Dag. 14 en 20 uur.
Flora (Amstelstr.): Bud Spencer in „De vier
vuisten van de duivel”, toeg. 18 j. Dag. 14.30,
19.30 en 21.45 uur, zo. 13.30, 15.45, 19.30 en 21.45
uur.
■Criterion (Roeterstr.)Bill Dean in „Family
Life”, toeg. 18 j Dag. 14.15, 19.45, en 22 uur.,
zo 13.30, 15.45, 19.45 en 22 uur.
Leidseplein Theater (Leidseplein): „Fritz the
Cat”, toeg. 18 j. Dag. 14.45, 19.45 en 22 uur,
zo. 13.45, 16.15. 19.45 en 22 uur.
Luxor (Nieuwendijk): Fernando Sancho in „De
pistolero van Ave Maria” toeg. 14 j. Dag. 19.30
(beh. zo. wo.midd) 15.30, 19 15 en 21.30 uur.
Parisien (Nieuwendijk): Bernard de Vries in
.Erica”, toeg. 18 j Dag. 11.30. 13.30, 17.30, 19.30
en 21.30 uur, zo. 13.30 uur enz.
Rembrandtplein Theater (Rembrandtpleln): Lee
Marvin in „Primecut”, toeg. 18 j. Dag. 14.15,
19.15 en 21 45 uur, zo 13.30, 16, 19.15 en 21.45
uur.
Rialto (Ceintuurbaan): Jane Fonda in „Klute”,
toeg 18 j. Dag. (beh. za. zo. wo.middag) 19
en 21.30 uur.
Roxy (Kalverstr.): Barbra Streisand In „What'i
up doc?” toeg. a.l. Dag. 13.30, 16. 19 en 21.30
uur.
Royal (Nieuwendijk): George Segal in „De brug
bij Remagen”, toeg. 14 j. Dag. 13.30, 15.45, 19
en 21.30 uur.
Studio K (Boven Krlterion): Jean-Claude Brialy
in ,,Le genou de claire”, toeg. 14 j. Dag.
14.15. 19.30 en 21.45 uur, zo. 14, 16.15, 19.30 en
21.45 uur.
The Movies (Haarlemmerdijk) .La vole lac-
tee”. toeg 18 Dag. 19.45 en 22 uur zaterdag
alleen 22 uur.
Tuschinski (Reg. Breestr.) Marlon Brando In
„De Peetvader”
uur.
De Uitkijk (Prinsengracht) Breno Mello in
„Orfeu Negro' toeg. 14 j. Dag. 14, 19 en 21.30
uur, zo. 13.15, 15.45, 19 en 21.30 uur.
Stadsschouwburg (Leidseplein): donderdag
5 oktober, besloten voorstelling. Vrijdag
6 oktober, 20.15 uur: Com. Francaise
„Tartuffe”. Zaterdag 7 oktober, 19 uur:
Ned. Operastichting: Richard Wagner
„Lohengrin”. Zondag 8 oktober, 13.30 en
20.15 uur: „Tocht naar het duister” van
Eugene O’Neill. Maandag 9 oktober,
20.15 uur: Nat. Ballet, o .a. Première
Sobald fünf Jahre vergehen-Tomas
zewski, eerste reprise Suite en Blanc-
Lifar”. Dinsdag 10 en woensdag 11 ok
tober gesloten.
S Carré (Amstel): t.e.m. 2 december, dage-
lijks (beh. maandags) 20 uur: musical
„Promotie! Promotie!” met Gerard Cox
S e.a.
wordt uitgenodigd
oktober naar de
te