Strijd tegen aartsvijand Amerika en Poging van Traverse tot vreemde overheersers centraal motief historisch oordeel CHINESE FILM RUKT OP NAAR WESTEN Britse tv filmt in Amsterdam Weinigzeggend vrouwencabaret film u L REGENMANTELS zeer luxe afwerking. NATASCHA EMANUELS OVER VROUWENEMANCIPATIE Koninklijk paar Tartuffe” Opera van Haydn opnieuw op toneel zag „HITLER DANCES” IN MICKERY-THEATER 17 VRIJDAG 6 OKTOBER 1972 Opera-ballet N eder lands Filmmuseum Kinderen N achtvoorstellingen Oriëntering Succes met Roussins „De kleine hut” als vrije produktie Bij eeuwfeest van Banque de Paris T hema’s TWEE KARAKTERS BRIXON WOL in Amsterdam Emancipatie zelf een oordeel te vormen. de voor die om Bartson’s SPECIAALHUIS REGENKLEDING (Van onze Amsterdamse redactie) CEES STRAUS legt er stijl zuiver scheerwo Parijs. KRUISWEG 72 HAARLEM GEN. CRONJESTRAAT 38-44 HAARLEM TEL 25 46 79 prestaties uit recente jaren vrij on verwacht en van verschillende kan ten geschapen is. Bijna gelijkvallend met de reeks van zeven films uit het Nieuwe China die The Movies twee weken geleden startte, is het Neder lands Filmmuseum woensdag jl. zijn seizoen (nog steeds in de aula van het Amsterdams Stedelijk Museum!) be gonnen met een China-serie die over vijf vertoningsavonden verdeeld is. BRIXON cduvevc HERENKLEDING Ik hoop dat ik het tenminste zo goed begrepen heb, want niet overal is „Hitler Voor deze aflevering, die de titel „Wan ted” (Gezocht) draagt, zijn voorts onder anderen gecontracteerd: Conny van Ma nen, Dolf de Vries en Els Ingeborg Smits. Voor de entourage zijn hippies en wat slapers in de slaapboot in de Raamgracht nodig. Binnenhuisopnamen zullen worden gemaakt in het politieposthuis aan het Hoofddorpplein. De Amsterdamse politie kon niet goedvinden dat de Britse filmers twee dagen, zoals zij wensten, dag en nacht in een van de grote Amsterdamse bureaus zouden filmen. Verder is alles bij het oude gebleven, wat betekent dat de Nederlandse film Het verschil tussen beide reeksen is dat de films in het Filmmuseum van vóór de Culturele Revolutie dateren, terwijl The Movies zich gespecialiseerd had op filmui- tingen die óf na 1966 (toen de Culturele Revolutie op gang kwam) gemaakt zijn, óf die schokkende en ingrijpende omwen teling overleefd hebben. Merkwaardig in dit verband zijn de twee films die het Filmmusem op woensdag, en donderdaga vond vertoonde en die beide „Het rode vrouwenleger” heetten, maar waarvan de eerste uit 1960, dus van vóór de Revolutie dateerde, terwijl de tweede het jaartal 1970 draagt en geen regisseursnaam noemt, maar gemaakt door een collectief filmers van de filmstudio’s in Peking. Hoewel de films inhoudelijk weinig uiit- enlopen valt uit het verschil in produk- tiemethodes de verandering in het denken sinds de omwenteling in de jaren ’66'69 af te lezen. „FAMILY LIFE”, de opmerkelijke familiefilm van Kenneth Loath gaat behalve overdag en ’s avonds nu ook in de nachtvoorstellingen van Kriteri- De zaal lacht dan ook zelden. Nu geeft dat misschien ook niet zo veel, maar als ik naga wat Zeg ’t met vrouwen me werkelijk te vertellen had, dan houd ik bijzonder weinig over. Het thema van baas in eigen buik en alle abortusproble matiek daaromheen is in de loop der geschiedenis te zeer afgekloven om nog opnieuw ten tonele te worden gebracht. Ook de kerk, in dit geval onze nonnetjes, is een te vaak gebruikt onderwerp. Het is allemaal te goedhartig, te flauw en te week om leuk te zijn. Terwijl er zoveel in kan zitten. Natascha moest eens naar betere tekstschrijvers zoeken (en naar een betere choreografe om van de houterige danspasjes af te komen). En Brixon en karakter in. zin althans dat de mogelijkheid kennis te nemen van Chinese film- ER VALT OP het ogenblik een op merkelijke belangstelling Chinese film te constateren. In Dat komt niet, naar ik aanneem, omdat Natascha Emanuels dat bewust zo wil. Waarschijnlijk is ze fel bewogen met het nederige lot van de vrouw, maar de vaak zeer korte liedjes en sketches van dit „cabareteske showprogramma” tonen een merkwaardige dualiteit. In aanvang laten ze namelijk best een aardige opzet zien die met enige spitsheid snel tot nadenken zou stemmen. Zover komt het echter niet. Tekstschrijfster (onder wie Marijke Phi lips, Marjolein Heijermans en Marijke Morley) en artieste vervallen dan al gauw in een plat en flauw soort grappenmake rij. Verwacht- vooral geen „doordenker- tjes”, zoals onze politek getinte cabaretiers die nog wel eens laten ontstaan. Ook geen geraffineerde clous, maar een wat smake loze, vooral flauw spot. Mej Emanuels mist wat ze bij voetbal noemen een killer, een afmaker, iemand die uit een prachtige voorzet een doelpunt kan scoren. geschiedenis over de motieven en moraal van de generatie uit de oorlog. Hoe dat oordeel volgens de Traverse precies luidt, weet ik niet, maar het kan ook wel zijn dat de groep de toeschouwer wil dwingen J. HEIJER De Nederlandse Operastichting zal deze uit 1780 daterende opera negen keer uit voeren. Barlow is in de nieuwe serie niet meer de rechercheur aan een bureau in een stadsdistrict. Hij werkt nu in een groter verband, dat hem ook naar het buitenland voert. In Amsterdam komt hij een vermist 14-jarig Brits meisje zoeken. Barlow, wiens rol (nog steeds) wordt gespeeld door Stratford Johns, wordt in Amsterdam bij gestaan door rechercheur Appie Hoorn, gespeeld door Hans Dagelet. met de vereiste be- Wol zorgt charme en De voornaam Appie is overgenomen van de Warmoesstraat-rechercheur Baan- tjer, bij wie Dagelet zijn licht omtrent de politie heeft opgestoken. Hoorn is een verkorting van Bob Hoornstra’s naam, een van de voorlichtingsfunctionarissen van de Amsterdamse politie die heeft geholpen bij het bijschaven van het filmscript. AMSTERDAM Een deel van de Am sterdamse binnenstad en een slaapboot in de Raamgracht vormen voor een belang rijk deel het decor in een aflevering van de Britse televisieserie „Barlow at large”. De serie is de opvolger van de reeks TV- detectives die onder de titel „Softly, soft ly” werd gemaakt en ook in Nederland veel populariteit had. exclusief merk en onnavolgbaar materiaal. Twee Grand Seigneurs onder de Jasmakers. Zij bepalen het gezicht van onze kollektie: BRIXON WOL. k Korte coats wegings vrij heid. Zuiver voor de natuurlijke warmtebewaking. Gisteravond beleefde Amsterdam in theater Desmet de première van de tweede uitgave van deze cabaretgroep, nu met de titel „Zeg ’t met vrouwen" en met Rosita Bloom. Wendela Vos en Marijke Philips als aanvulling tot het kwartet. Dat neemt niet weg, dat de Traverse zoals gebruikelijk op een heel intelligente, precieze manier theater maakt, dat altijd de moeite van het zien waard is. „Hitler dances” wordt in filmische beelden ver teld, die de vorm aannemen van een droom, een soms boze, soms vrolijke droom. Uit zijn graf, waarop kinderen oorlogje spelen, staat een Duitse soldaat op, die één van de kinderen het verhaal vertelt van de verzetsheldin. Dit verhaal krijgt men ook weer in korte spelmomen ten te zien. Verder ziet men nogal uitge breid een schets van dat ene kind, dat ook nog door de soldaat gedood wordt. Het verband met het voorgaande is mij ont gaan. AMSTERDAM. Op 13 oktober zal in de Stadsschouwburg in Amsterdam opnieuw een reeks voorstellingen beginnen van de opera La Fedelta Premiata. Deze opera beleefde tijdens het Holland Festival 1970 zijn wereldpremière en werd toen, net als nu door de Nederlandse Operastichting opgevoerd. Onder de solisten bevinden zich onder meer Ans Philippo, Eugenia Ratti en Sophia van Santé. De muzikale leiding heeft Alberto Erede. AMSTERDAM. Koningin Juliana en prins Bernhard hebben donderdagavond ter gelegenheid van het eeuwfeest van de Banque de Paris en des Pays-Bas in de stadsschouwburg in Amsterdam een voor stelling bijgewoond van de Comedie Fran- Caise. Voor de aanvang van de voorstelling overhandigde de algemeen directeur van de bank, drs. W. Werner, de prins een cheque ten bedrage van 100.000, bestemd voor het „World Wild Life Fund”, waar van de prins president is. Dit bedrag vormt de netto-aanmuntingswinst van 29.000 gouden dukaten, die de Banque de Parijs ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan bij de Rijksmunt in Utrecht heeft laten slaan. De dukaat is het enige door de Munt wet van 1948 in ons muntstelsel gehand haafde goudstuk. Dukaten zijn sedert de dertiende eeuw in omloop, doch de Neder landse dukaat werd eerst in 1586 in het muntstelsel van ons land opgenomen. De Banque de Paris et des Pays-Bas kwam honderd jaar geleden tot stand door een fusie van de Nederlandse Crediet- en Depositobank, opgericht door dr. Sar- phati in 1863 en de Banque de Paris in APELDOORN. Het publiek heeft Bob de Lange, Hetty Verhoogt en Paul Cam- mans donderdagavond in de schouwburg Orpheus in Apeldoorn. een staande ovatie gebracht voor hun vertolking van „De kleine hut” van Roussin. Het Franse blij spel stamt uit 1953 en werd door Bob de Lange vertaald. Deze produktie van Bureau Concerto en NV Nederlands theaterbureau Karei Wun- nink zal voorlopig alleen in de provincie worden opgevoerd zo vertelde een tevre den Bob de Lange na de voorstelling. Pas in februari gaat men de Randstad opzoe ken. De Inbreker van Franz Weisz (City) evenals in 11 andere steden van osn land geprolongeerd is en dat ook „De peetvader” stand gehouden heeft in TuschinSki en Nöggerath. Filmliefheb bers worden erop gewezen dat „Jere miah Johnson” met Robert Redford en onder regie van Syndey Pollack nog altijd te zien is in Cineac Damrak, dat Studio K „Le genou de Claire” van Eric Rohmer teruggebracht heeft, Po- lanski’s „Macbeth” in Du Midi is geble ven en de ongewone tekenfilm „Felix the cat” zijn vijfde week in het Leid- seplein Theater is ingegaan. In The Movies: Bunuel’s „La voie lactée”. brengen. Deze vorm van filmverspreiding is uiteraard gehandhaafd en verder ont wikkeld, maar of de eliminatie door de Culturele Revolutie van de traditionele, echter ook technische en artistiek bekwame filmers de al in 1965 geconstateerde te ruggang in belangstelling voqr de film bij de plattelandsbevolking niet zal bevorde ren, blijft voorlopig een open vraag. De althans in onze ogen wat naieve manier waarop in de Chinese film van nu propaganda wordt gemaakt en herinnerin gen aan een glorieus revolutie- en oor logsverleden worden opgehaald, zou mis schien op den duur kunnen leiden tot verveling en tot een getemperd verlangen naar ontspanning en ongeëngageerd amu sement. In ieder geval is langs verschil lende wegen een eerste belangstelling in ons land voor de Chinese film op gang gebracht. Misschien dat we ook van die verdere ontwikkelingen op de hoogte zul len worden gehouden. DE STRIJD TEGEN de Japanse agressie is het onderwerp van „De kleine soldaat” die op donderdag 19 oktober in het Film museum vertoond wordt, tegelijk met het sprookje „De wonderbloem”. Beide films zijn voor kinderen bestemd, „De kleine soldaat” omdat de held van het verhaal het jongetje Tsjang Ka-tse is die zich bij het leger aansluit om de moord op zijn grootmoeder te wreken en zijn gevangen oom te bevrijden. Maar dit soort particuliere drama’s en ook sprookjes en verhalen uit de feodale tijd met keizers generaals en andere kleuri ge figuren zijn door de Culturele Revolu tie als schadelijk veroordeeld. De fouten die aan de Chinese filmindustrie, moei zaam herrezen na 1947, kleefden, zijn volgens Joris Ivens in het programmablad van het Ned. Filmmuseum voornamelijk veroorzaakt door een oriëntatie in eerste instantie op de Sovjet-Unie, op dat ogen blik het enige voor de hand liggend mo del, Het gevolg daarvan waren verstarring en vasthouden aan verouderde vormen, zoals aan filmstijlen uit de dertiger jaren en balletvormen uit de Tsaristische tijd. Het verschuiven van „heden” en verle den en van plaats van handeling, gebeurt erg knap. Er is geen tijd meer en de ruimte is Europa. En eigenlijk zijn niet die specifieke verhalen van soldaat en vrouw aan de orde, maar de Geschiedenis in het algemeen, het oordeel van de met BORG gevoerde In diverse modellen. on. „WR: Mysteries van het organisme” is ’s nachts te vinden in het Leidse- plein Theater, Losey’s „Accident” in Studio K err „Een haar in mijn soep” met Peter Sellers en Goldie Hawn in Cineac. Reg. Breestraat. The Movies houdt van donderdag tot en met zon dagnacht een „Erotic Filmfestival”, een selectie uit het programma van eroti sche films dat Maurice Girodias (van de Parijse Olympia Press) op de Frankfurter Buchmesse liet vertonen. WAAR BALLET EN film zo nauw verbonden zijn in de Chinese film werkte die oriëntering dus. althans in de ogen AMSTERDAM Hitler danst nog steeds op het graf van zowel de Duitse soldaat als van de Engels-Franse verzets heldin, de twee hoofdfiguren uit het ver beeldingrijke stuk theater „Hitler dances”, dat de Traverse Workshop Company uit Edinburgh deze week in Mickery brengt. De les die we uit de geschiedenis mogen trekken, zo lijkt de groep te zeggen, is dat het er weinig toe deed wat je was, die onbekende soldaat of die verzetsvrouw. Beiden hebben zich laten gebruiken in een weinig fris systeem, de eerste om zijn jongensheldenverering uit te leven, de tweede om haar haat te koelen jegens de moffen, door wie haar man sneuvelde bij El Alamein. Natascha Emanuels heeft het op uiterst goedmoedige wijze gezocht in de emanci patie van de vrouw. Het vorige program ma was een eerste stap daartoe, met het tweede volgt een voortzetting. Het moet gezegd worden dat zij niet altijd even goed laat overkomen of er nu een persi flage achter de „Women’s Lib” steekt of dat naar engagement met deze feministi sche beweging moet worden gezocht. van de Culturele Revolutionairen, dubbel belemmerend op een eigen ontplooiing. Het proletariaat moest de macht grijpen binnen het gebied van kunst en literatuur, zodat een echte proletarische kunst zou kunnen ontstaan d ie volledig brak met alle bourgeois-tradities en elitaire cultuur. Hoe die veranderde opvattingen zich verder zullen ontwikkelen valt moeilijk na te gaan en is uit het thans beschikbare materiaal niet af te leiden. Er had zich na de oorlog die in 1949 leidde tot de oprich ting van de Chinese Volksrepubliek, al een geweldige ontwikkeling in de filmpro- duktie afgespeeld die vanuit drie centra, Tsjangtsjun in het noordoosten, Peking en Sjanghai, opereerde. Het aantal films was van zes in 1949 gestegen tot 53 in 1958, maar de grootste moeilijkheden waren de vertoningsbeperkingen die zowel door de diverse taalgebieden als door de uitge strektheid van het land met zijn boeren bevolking van ongeveer 600 miljoen, ver spreid over miljoenen kleine gehuchten, veroorzaakt werden. Projectieteams pro beerden buiten de 400 bioscopen in de grote steden de films met volledige appa ratuur op het platteland aan de man te dances” even duidelijk; wat overigens voor een goed deel te wijten is aan mijn gebrekkige kennis van een bepaald soort plat-Engels dat soms gebruikt wordt. Toch moet ik zeggen dat ik van de Traverse wel eens duidelijker werk heb gezien. vorm van filmverbeelding in China om er heroïse onderwerpen in te verpakken. Zoals in „Taking Tiger Mountain” die een episode uit de Koreaanse oorlog behan delt. Een dergelijke confrontatie met de voormalige aartsvijand Amerika is een van de thema’s die met grote regelmaat terugkeren in de Chinese film, evenals het vooroorlogs verzet tegen de landeigenaren, aangeduid als de tweede Revolutionaire Burgeroorlog die van 1927 tot 1937 duurde en waarvan „Het Rode vrouwenleger” een typerend voorbeeld is. Het arme boeren meisje Jsjiong-houa dat als slavin door de grootgrondbezitter Nan Pa-tien behandeld wordt, weet zich uit haar gevangenschap te bevrijden, voegt zich bij het Rode Vrouwenleger en probeert zich particulier op haar vroegere heer en meester te wreken. In de loop van de handeling wordt haar duidelijk gemaakt dat zij niet voor zichzelf maar voor de bevrijding van het gehele proletariaat moet vechten. GEEN INGRIJPENDE verande ringen op de Amsterdamse bioscoop agenda van deze week. Calypso heeft een nieuwe film geprogrammeerd, Ge orge Lautner’s misdaadfilm „Wals voor 13 lijken” („Laisse-aller, c’est une valse”), de Uitkijk geeft een repri se van Albert Camus’ meer dan 10 jaar oude en inmiddels bijna klassiek ge worden „Orfeu Négro” en Cinérol heeft zijn tweede Bergman-week inge zet met „Wilde aardbeien”, waarna „Het gezicht” en „Het oog van de duivel” zullen volgen. Een eerste stimulans tot een belangstel ling voor de Chinese film is uitgegaan van de VPRO en met name van Rudolf Kiers, die tot tweemaal toe China bezocht en er materiaal en kennis van de huidige situatie van terugbracht. De VPRO ver toonde „Taking Tiger Mountain by strate gy”, een opera-ballet geliefkoosde AMSTERDAM Het uiterst ge varieerde assortiment dat zo kenmer kend is voor de Nederlandse klein kunstwereld, heeft sommige ca baretiers er toe gebracht te speciali seren in hun bezetting en of program ma. Een sterk sprekend voorbeeld daarvan is Natascha Emanuels die vorig jaar in de cabaret- en show business „officieel” debuteerde met haar groep „Vrouwen, vrouwen, vrouwen”. NOG ALTIJD IN DE, inmiddels enigszins gerestaureerde aula van het Stedelijk Museum (het Vondelpark Pa viljoen blijft voorlopig bezet door de Gemeente die er de trouwpartijen laat plaatsvinden) is het Nederlands Film museum zijn 26ste seizoen met een Chinees programma begonnen (zie hierboven). Het zal echter op woensdag en donderdag aanstaande worden on derbroken door twee bijzondere voor stellingen, respectievelijk door een Luis Bunuel retrospectief, waarin voor één avond „Un chien Andalou” uit 1929, „Lage d’or” uit 1930 en „La Hurdes” uit 1932 zijn opgenomen; en door een Frans Zwartjes-soirée, waarin de ont wikkeling van deze ongrijpbare Neder landse filmer, met meer waardering buiten de grenzen dan in eigen land, in acht films wordt belicht. Begonnen wordt met „Anamnesis” uit 1969 en via „Toilet” uit 1970 en „Living” uit 1971 eindigt het program ma met „Moving stills” uit ’72. De voorstellingen zullen voortaan om 20.00 uur beginnen en geen pauze meer heb ben. De bezoekers kunnen voor en na de vertoningen terecht in het restau rant van het Stedelijk dat nu ook ’s avonds laat geopend blijft. Een andere verandering in de pre sentatie zal zijn het ontbreken van voorprogramma’s. De korte film zal voortaan verzameld in een totaal pro gramma (zie Zwartjes) aan de orde komen. Sociaal realisme in „Combat dans iune vieille cité” uit 1962 die op 26 oktober in het Nederlands

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 17