1 KAPPIE 1 PANDA I Eerste aflevering Citroentje met suiker en Pohe, Pelle en Pingo VRIJDAG 6 OKTOBER 1972 19 WIM KAN NIET FILMEN IN OEGANDA TV VRIJDAG TV VANDAAG TV ZATERDAG en de wijde verten CURSUS VOOR POLITICI wunmwwawfnHW/mmtmfmnmmmfHfifHHunmummunmfmrmn DANK JE WEL BBC ANTI-PROPAGANDA wmnfmfmmmn RADIO ZATERDAG Ik GA EEN DUTJE DOEN ÊN IKWIL H668ENJyU/e HET 00K8EGREPEN? ER MAG VANDAAG GEEN ^LAWAAI /WEER W/OR- >^■=1 DEN GEMAAKT.' VOORUIT, DAN TUD LEN WE ONZE VOOR RAAD LAWAAI IN JONKEER OPMAKEN KOMT VOOR ELKAAR,,-* ZEEROB,/" A EfejL.. A NIET GESTOORD b; WORDEN! 6-1411 En door: r moment i. er' en SOMS EVENWEL kan er een heleboel. Zo zal er binnenkort een programma worden vervaardigd, dat aan de jubilerende BBC wordt aangeboden als een soort van huldebetoon. Het is een programma, waarin een aantal Europese landen van hun erkentelijkheid doet blijken. Het Nederlandse aandeel ligt in handen van de NOS. Trouwens, het hele idee van deze tele- visie-aubade is een vaderlands initiatief. Jan van Hillo van de NCRV heeft niemand minder dan Peter Ustinov voor zijn kar retje weten te spannen. Als ik het goed heb begrepen, praat Ustinov de Europese hommage aan elkaar. Enfin, er zal nog wel gelegenheid zijn wat meer over dat programma te ver tellen. Op zichzelf is het bepaald geen onaardige gedachte om de Britten eens „dank je wel” te zeggen. In de loop der jaren hebben wij al zoveel produkten uit de BBC-studio’s mogen aanschouwen, zoveel perfecte drama’s en documentaires ge noten, zoveel humor ook aan ons voorgetafeld gekregen, dat een hartelijke geste best op zijn plaats is. Toen de Nederlandse televisie startte, was de Britse al lang bezig. Herinnert u zich maar de kroning van koningin Elisabeth. Die gaf indertijd de stoot tot de enorme groei van de vaderlandse televisie. De toe stellen vlogen de winkels uit. Aan de wieg van baby NTS stond Veel zakelijker, korter, flitsender gaan de Britten te werk. Zij zullen in bijvoorbeeld hun nieuwsrubrieken geen contro verses uit de weg gaan. Ze stellen een vakbondsfunctionaris lijnrecht tegenover een minister en al hun vragen zijn erop gericht dat die twee het achterste van hun tong laten zien, al was het alleen maar omdat de heren zichzelf en elkaar kwaad maken. Kneuterigheid is daar een onbekend begrip. „Maar ja”, bekende die correspondent in Londen eerlijk, „ik zou toch lie ver niet willen dat ze hier in Nederland hun aard verlooche nen. Je aardt bij die televisie, waarin je jezelf herkent”. Mis me 18.45 18.55 19.05 - tel. an 15 ticu- :egen cties, zeese t|jen. Voor huis. 18.45 18.55 19.05 20.00 20.21 21.10 22.00 22.50 23.15 TELEAC: Voorlichtingsprogr. gels NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. NCRV: (K) Zwerven met Swiebert- je. 18.45 18.55 19.05 19.10 19.30 20.00 20.21 21.25 22.15 22.40 SOMS IS HET NIET BEPAALD een pretje om voor de tele visie in den vreemde aan het werk te zijn. Dat geldt dan vooral de zogenaamde ontwikkelingslanden. Zo hoorde ik dat de tele visieploeg, die op het ogenblik voor de KRO in Oeganda rond waart, daar de grootste moeilijkheden heeft ondervonden. De heer Amin schijnt erin geslaagd te zijn om niet alleen een haat campagne in het leven te roepen tegen de Aziaten in zijn land, maar ook anti-blanke gevoelens op te wekken. Gevolg: Overal waar de cameramensen zich vertonen, wor den zij met de grootste argwaan bejegend. Speciaal soldaten en politie wensen niet gefilmd te worden. De Oegandezen zelf durven nu ook niet. Het telefonisch contact met Kampala, de 6. „Blijf van die loopplank af, klont!” riep Kappie uit de stuurhut. „Zie je niet, dat we nog niet eens gemeerd zijn?" De maat liet ver schrikt de plank vallen en haastte zich naar de meerkabel. „Trossen uit”, mompelde hij, terwijl hij de daad by het woord voegde. „Zo - we de goede fee BBC. De eerste Nederlandse regisseurs en camera mensen hebben het vak in Engeland geleerd. Lange tijd is er een druk éénrichtingverkeer geweest uit Hilversum naar Lon den. Nog, kan je stellen, is de BBC de televisietopper van Europa. Dat zich daarneven de ITV beweegt met ook al een keur aan goede programma’s (de ITV is de commerciële zender), bewijst alleen maar hoe televisie-maken de Britten in de vingers zit. Het lijkt door hen en voor hen te zijn uitgevonden. Zo’n Euro pese dankdemonstratie mag er dus wel één zijn op niveau, de Engelse televisie waardig. Nog maar kortgeleden vertelde mij de correspondent van een der omroepen in Londen, hoe hem het verschil opviel in aanpak van programma’s door de Engel- sen en de Nederlanders. woorden stapte hij afwezig de ver schansing op, daarbij vergetend dat hij de loopplank nog niet had uitge legd. En voordat Kappie hem daar op had kunnen wijzen plonsde hij tussen de wal en het schip in de haven. zijn aangekomen. Eindelijk. De on rust is voorbij. Zal ik een bosje bloe men kopen voor Maaike? Ach, ja - dat zal ze best leuk vinden. En een vaasje er bij, misschien. Er is nog een lege plek op de schoorsteen mantel, tussen de stenen hondjes en de schelp uit ZeehuizenMet die Nederland I NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. TROS: (K) Calimero. (K) Flipper. Zorro. NOS: (K) Journaal. TROS: (K) Op losse groeven (K) De FBI. (K) The Goodies. NOS: (K) Journaal. Nederland II NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. KRO: (K) Piste. NOS: (K) Journaal. KRO: (K) Citroentje met suiker. Brandpunt. (K) Alias Smith en Jones. NOS: (K) Uit de kunst. (K) Journaal. 16.00 16.02 NCRV: (K) Kijkkast. 16.35 (K) Orimoa. 17.10-17.35 (K) Follyfoot. 18.40- Nederland I NOS: (K) Journaal. Oegandese hoofdstad, waar de reporters hun werk doen, blijkt uitermate moeilijk tot stand te komen. Naar verluidt verspeel de cineast Ad Braamhorst al een camera, toen een boos ge worden Oegandees er met een stevige stok tegenaan ging. Dat verhaal kan verzonnen zijn, al is het een feit, dat ijlings een nieuwe camera naar Afrika is overgevlogen. Het filmmateriaal het land uitkrijgen moet minder moeilijk zijn. Dat gaat ge woon als vracht mee met de KLM. Het zou trouwens niet de eerste keer zijn, dat passagiers met geluidsbanden en celluloid op Schiphol belanden teneinde koeriersdiensten te verrichten voor de verslaggevers, die hun werkstukken liever niet door inheemse autoriteiten in beslag genomen zien Overigens moet het risico van het vak ongeveer gelijk ge steld worden met de activiteiten van fotografen bij een thuis wedstrijd van de FC Utrecht. Ik wil maar zeggen: Zulke lieve jongens vind je niet alleen in Oeganda. De filmende verslag gever is altijd een gemakkelijk doelwit. De camera is log en moeilijk hanteerbaar. Toch heb ik uit de mond van een cameraman ooit opgetekend, dat hij bij relletjes diezelfde ca mera als slagwapen gebruikt om zich de mensen van het lijf te houden. Omdat het een kostbaar instrument is in de tien duizenden guldens zal dat het laatste zijn wat hij doet. De cineast van vandaag filmt vooral uit de hand hij zet zijn camera dan niet op een statief, maar schroeft hem op een soort schouderbeugel om op die manier meer bewegings vrijheid te genieten. Overigens zou hij dat statief, een krach tige driepoot, best als zwaard kunnen gebruiken. Intussen roept deze kennis toch wel mijn bewondering voor de man op, want terwijl hij de last van die camera letterlijk op de schou der neemt, kijkt hij door de zoeker en houdt ook nog de scherpte bij. Ik geef het u te doen. Filmen-op-reportage moet dan ook wel een bijzonder arbeidsintensieve bezigheid zijn. En een ondankbare ook, want u en ik zien het er *s avonds op het scherm niet aan af. Eerder zijn wij nog een tikkeltje jaloers: „Die jongens zien nog eens wat van de wereld”. Jawel! Met één oog door de zoeker en het andere veil voor al die boos aards, die het met graagte voor hun geliefde leider dicht willen slaan. Zorro weer zijn avonturen. De F.B.I.- aflevering die de TROS ons voorzet, han delt over een misdadigerstrio, dat een andere groep mala fide figuren overvalt en hen van hun geld afhelpt. Amusement van de bovenste plank kunnen we ten slotte verwachten met The Goodies. Nederland 2: Gein van het zuiverste soort is er vanavond te verwachten op het tweede net. De namen van Piet Römer en Leen Jongewaard, acteurs in, en Eli Asser, schrijver van de serie „Citroentje met suiker” staan daar borg voor. Centrum van handeling is een Amsterdams buurt café, dat de naam De Kip met de Gouden Eieren draagt. Mees Goedkoop (Piet Römer) is degene die het café drijft. Bij afwezigheid van zijn vrouw en dochter staat zijn schoonvader Akkie (Lex Gouds- mit) achter de tap. Akkie roept zijn zoon Manie (Leen Jongewaard) te hulp als hij vreest dat hij zijn plaats zal moeten afstaan aan de bioscoopouvreuse Linda met wie Mees het aanlegt. Na alle vrolijkheid vraagt de ernst van de actualiteit de aandacht. Die actualitei ten komen van Brandpunt. De KRO, van wie de kijker het deze avond moet heb ben, besluit met een aflevering van Alias Smith en Jones, waarin de twee avontu riers een voorraad goud moeten opspeuren maar daarbij gehinderd worden door een groep Indianen. De rubriek Uit de kunst, vanavond voor het eerst weer op de buis, gaat vooraf aan het laatste nieuws. Tussen zeven en acht verblijven we in circussfeer bij Piste. Grondacrobatiek, tra- pezewerk en komische kronkels zorgen voor een klein uur ongecompliceerd kijk genot. MJ in om een onderkomen te vinden als men geen geld heeft. Daar kon een zekere Joris Goedbloed van meepra ten. Diens zwervend bestaan had hem op een late avond op een kerkhof doen belanden, en daar had hij de nacht doorgebracht. „Ach, het is niet iedereen gegeven om in een donzen bed te slapen”, prevelde hij, toen hij de volgende ochtend met verstijfde ledematen ZIEZO, OKTOBER IS WEER IN HET LAND. Alle omroepen rukken het scherm op met hun nieuwe programma’s, of de voortzetting van de oude. Dat geeft toch altijd een tikkeltje spanning in Hilversum. De week, waarover ik mij ditmaal ont ferm, zal altijd wel gekentekend worden door de teleurstelling over nou net een programma, dat niet doorgaat. Bij nader in zien heeft Wim Kan zich niet aan een oudj aarsconference op de televisie gewaagd. Logisch eigenlijk. Wat moet Wim Kan zonder een zittend kabinet? De vader des vaderlands koos dus eieren voor zijn geld en liet het afweten. Alleen een beetje dom dat het allemaal verteld moest worde' op de wijze waarop het is geschied. Toch zijn er achterdocht! mensen in Hilversum, die geloven dat er wel wat waars schui in de reden, die ervoor is opgegeven. De wetenschap zo lang tevoren dat Kan straks op de buis zou komen, kon wel eens een groot publiek ervan weerhouden Kans cabaretvoorstel lingen te bezoeken. Hoe het zij, velen voelden zich blij gemaakt met een dooie mus. Tegelijk merkwaardig dat één man zo’n fenomeen voor ons kan worden. Wie zit reikhalzend uit te zien naar Johnny en Rijk? Wie wenst de Mounties geen avond te missen? Wie zou juichend opspringen als „der Rudi” bekendmaakt dat hij toch weer in Nederland gaat optreden? Ons land zit zo dun in de wezenlijke aan-het-lachen_makers, dat de Nederlandse televisie elk jaar de zenuwen krijgt als het om amusementsprogramma’s gaat. Vandaar die hoop op die grote uitsmijter aan het eind van het jaar. We kennen Johnny en Rijk en de Mounties en „der Rudi” van binnen en van buiten. Helaas, de kans om de grote Kan in de huiskamer te krijgen, is grondig en voor weer een tijdje versjteerd. Maar een mens kan niet alles hebben. ER ZULLEN NOG WEL HEEL wat politici in Hilversum geschoold worden vóór je deze vorm van dwingelandij van het scherm krijgt. Hoe verkeerd je overigens je eigen program ma’s kunt aanprijzen bewijst de NCRV. Misschien hebt u ook gekeken naar de eerste aflevering van „Het meisje met de blauwe hoed”? Daaraan was het vertoon van verscheidene fragmenten voorafgegaan. Dat mag. Maak je publiek maar nieuwsgierig. Edoch, die eerste aflevering zelf werd geopend met foto’s van spelsituaties. Je gaat ervoor zitten en dan blijkt dat die net een half uur in beslag nemen. Een aardig half uur, maar om nou te zeggen, dat er echt iets schokkends in gebeurt, nee. Prompt daarop gooit de NCRV er een voorafblik tegenaan van deel nummer twee. Je kijkt naar drie fragmenten en je denkt: nou, deel twee hoef ik dus niet meer te zien. Wanneer aflevering nummer één al zo weinig voorstelde, zal dat met nummer twee ook wel zo zijn. Zo richt, wat men laat zien, zich tegen wat men gaat zien. En dat is toch niet de bedoeling. F. M. BUYSMAN WAAR ZE HIER IN HILVERSUM over zwijgen want zulke dingen hang je niet aan de grote klok zijn de activi teiten, die er worden ontplooid om heren politici televisie- ervaring bij te brengen. Nee, we noemen geen namen, maar dat sommige omroepen zich beijveren om sommige lijsttrekkers geschikt te maken voor de beeldbuis, is een nieuwtje, waar over hier nogal geheimzinnig wordt gedaan. Vanzelf ga je dan een beetje gokken. Wie van bijvoorbeeld de VARA zou een onbedreven heer van de PvdA een eind op weg kunnen hel pen? Nou, denk je dan, Koos Postema komt vier maanden niet op het scherm. Hij zit in een team, dat een nieuw pro gramma gaat voorbereiden. Zou Koos niet tussen de bedrijven door linkse politici kunnen vertellen hoe je je het beste voor de camera’s kunt gedragen? De NCRV zou Gerard van den Berg los kunnen laten op politieke kopstukken. Bij de KRO heb je Ed van Westerloo en Richard Schoonhoven, die zelf niet meer op het scherm komen. Wat let ze om aan de image van de KVP te werken? De TROS doet niet aan politiek. Die laat alleen maar Landré zien, nota bene vlak voor Ajax toch op televisie komt en dan Landré vrolijk verklaren hoe hij vol begrip zijn zendtijd aan de NOS heeft afgestaan. Terwijl het net aan de NOS te danken is, dat die wedstrijd toch is uitgezonden. Een beetje komisch om dan ook nog te horen dat heel wat Ajax-spelers lid zijn van de TROS. Zouden ze daarom van NAC hebben verloren?, vragen zich nu de Hilversumse grappenmakers af. Een kwalijk soort politiek, die meester Landré ten toon spreidt, net zo kwalijk als alle propaganda, die de omroepen maken voor hun bladen. Een collega heeft in „Het Parool” nog eens de afspraak op gehaald, die indertijd met minister Klompé werd gemaakt. Niet meer dan twintig seconden. Tel uit je winst! En de kijkers zich maar ergeren en de buis ermee bol staan. Nederland 1: Als de TROS zich vana vond wat onwennig voelt, dan is dat begrijpelijk. Na jarenlang op de donder dagavond uitgezonden te hebben, moest deze verhuizen naar de vrijdagavond, als gevolg van de nieuwe zendtijdindeling. Opvallend is evenwel, dat met uitzonde ring van de uitzendavond, alles bij het oude gebleven is: Calimero, de van de NOS overgenomen Flipper, Zorro, Op los se groeven, de F.B.I. en The Goodies. Enig nieuws ligt in het feit dat het door Chiel Montagne te presenteren programma met muziek van eigen bodem voortaan ruim een uur zal duren en niet meer vóór maar na het journaal zit. In Op losse groeven maakt een raadselachtige gast zijn op wachting. Na Calimero om zeven uur, kan na een afwezigheid van vijf jaar de dolfijn Flipper weer op het scherm be groet worden. Flipper is de grote vriend van de twee kinderen Sandy en Bud, die in deze eerste aflevering bij het duiken in zee op een wrak stuiten. Voor acht uur beleeft ook de gemaskerde zonderling graaf-onderneming,” mompelde hij. „Iedereen is tegenwoordig beden kelijk gezond en wordt maar ouder en ouder. Op die manier valt voor mij, erkend kistenbouwer aanzegger, geen droog brood te ver dienen Op dat moment struikelde hij over een rottinkje dat tussen zijn voeten werd gestoken schrijnend dat ik als gestudeerde met een stenen sponde genoegen moet nemen. Zoiets komt niet te pas; ik zal vandaag verbeterende maatregelen moeten nemen, schien kan gindse wandelaar behulpzaam zijn Dat was echter de vraag, want de wandelaar, ene heer Dofferd, zag er uit alsof ook hij met slapeloosheid sukkelde. Intern, spectrum. 16.00 Nws. 16.03 (S) N.O.S. - Jazz. 16.45 Inzet. 17.15 Disc, minderheidsgroepen. VARA: 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Actualiteiten. Pol. Partij en: 18.20 D’66. VARA: 18.30 (S) Varié. 19.30 Klass operamuz. 20.00 (S) Amuse- mentsmuz. 20.50 Lezen, een parabelachtig hoorspel. 21.30 (S) Licht orkest. 22.00 Hal lo... Is daar iemand!? 22.30 Nws. 22.40 (S) Instrumentaal trio. 23.10 De jaren vijftig in doorsnee. 23.55 Nws. HILVERSUM 2. TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt zo’s. 7.30 Nws. 7.41 Aktua. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de vrouw. 10.00 (S) Tien om. 10.30 Nws. 10.33 (S) Route-A. 11.55 Meded. 12 00 Aktua. 12.16 Overheidsvoorl. Werk en welzijn 12.26 Meded. t.b.v land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) Tross- Country. 13.30 (S) Luister uit... en thuis. 15.30 Nws. 15.33 Revue 3.33. 16.45 (S) South Gate City Band. 17.30 Nws. 17.32 Aktua. 17.45 (S) Café-chantant. 18.15 Uit de pers. 18.30 Nws. 18.41 (S) Kort-Binnen- kort. 19.00 (S) Concert a la carte. 20.00 Nws. 20.05 (S) Kort bekeken. 20.30 Pianis ten van thans en toen. 20.55 Om de kunst. 21.15 (S) Klass, orkestmuz. EO: 22.30 Klankbord. 22.40 Weeksluiting. 23.00 Post- ludium. 23.55 Nws. HILVERSUM E. NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Zing, zing, zing. 8.00 Nws. 9.00 Nws. 9.03 Pers vers. 10.00 Nws. 10.03 Muz. bij de koffie. 11.00 Nws. 12.00 Nws 12.03 Elpee Pop. 13.00 Nws. 13.03 Popstation. 14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.03 Poptater. 16.00 Nws. 16.03 Sportshow. 17.00 Nws. NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost de Draayer SShow. NCRV: 19.00 Nws. 19.02 Denk je nog aan die tijd... 19.30 That’s live. 20.00 Nws. 20.02 Drie van U. 21.00 2302 4029 A (cïWWelTcrWK TOONDEN STUDIO S 'ZCU.GNWE MNWWK SAAM? ZE/MOETT N HIER. BUITEN WELÊR& VRESELIJK GEVONDEN HEBBEN-A 0 0 NCRV(K) Zeskamp Sport. (K) Er zit muziek in. Farce Majeure. (K) Ander Nieuws. NOS: (K) Journaal. DE GROTE N OPEN RUIMTE GREEP HAAR NAARDE KEEL- HG BENAUWDE HAAR, (K) Journaal. VARA: (K) Coronation Street. NOS: (K) Journaal. VARA: Commissaris Maigret. (K) Cornells Vreeswijk. (K) Achter het Nieuws. NOS: (K) Journaal. HILVERSUM 1. VARA: 7.00 Nws. 7.11 Gymn. 7.20 (S) Z.O. 7.25 Van de voorpagina. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11 Actuali teiten. 9.35 Waterstanden. 10.05 Voor nu en later. 10.30 (S) Zaterdag inform. 11.00 Nws. 13.00 Nws. 13.11 Actualiteiten. 13.23 (S) Dit is het begin... 14.43 VARA-Varia. NOS: 14.45 Frans - Duits - Engels. 15.30 ■r HEEFT GEEN ZIN. WE LOPEN At- UREN TE ZOEKEN EN TE ROEPEN. ZE fö WEG. ZE IS NU IN DE FLAT OF IN DE GANG^y Jazztime. 22.55 Meded. 23.00 Nws. Late Date. 24.00 Nws. 0.55 Nws. BRUSSEL. 13.30 Klankbeeld. 14.00 Nws. 14.03 progr. 15.00 Nws. 16.00 Hoorspel. land II met haar nieuwe serie „Ci troentje met suiker”, een potentiële opvolger van het succesrijke „Schaep met de vijf poten”, want Eli Asser heeft het weer geschreven en ook Leen Jongewaard en Piet Römer zijn van de partij. De gebeurtenissen spe len zich af in het Amsterdamse buurt café „De kip met de gouden eieren”, waar Mees Goedkoop, gespeeld door Piet Römer, de scepter zwaait. Op de foto Leen Jongewaard en Lex Goud- smit als vader en zoon. 20.20 21.35 22.00 22.25 22.50 Nederland II 18.55 19.05 20.00 20.20 21.35 22.00 22.50 Muz. 16.50 Lichte muz. 17.00 Nws, meded. 17.10 Nwe grammofoonplaten. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.05 Licht progr. 18.15 Voor de jeugd. 18.45 Sportmagazine. 18.55 Taal- wenken. 18.57 Amusementsmuz. 19.00 Nws. 19.30 Film- en musicalnws. 20.30 Sport. 22.00 Nws. 22.10 Dansmuz. 23.00 Nws. 23.40 Nws. IK GELOOF DAT ZE GEWOON Niet tegen frisse lucht KON! EN DAT ZE NIET AAN ALLE KANTEN OMRINGD WAS DOOR MUREN, MAAKTE HAAR, IN DE WAR. ZE VIEL TOCH ALSMAAR OM? ZE \HAD NERGENS HOUVAST MEER... -S

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 19