Jasperina als Amelie porno-plaatje uit 1900 Ann Burton: zangeres om van te houden 52®^ '^S) PANDA KAPPIE I Toon Hermans in het duister I FEYDEAU BIJ ROTTERDAMS TONEEL Seriewerk en een bloeiende heide Pingo Arman en en Ilva „Spotprijs” voor Karei Prior 6 Polle, Pelle RADIO EN TELEVISIE J v v -■'V I M MAANDAG 9 OKTOBER 1972 TV VANDAAG OPTREDEN IN KLEIN BELLEVUE Priester Tracy TV MAANDAG 1 RADIO DINSDAG TV DINSDAG T L erfgenaam en de „NOS-kiosk” weer uitgesteld Popsongs tri ee di gr sti de vc ve ril vi ra pi; Lc Fc nt K< Pr st; W hi en de meest Ronnie Scott - 1W u AMSTERDAM Er is onder onze jazzvocalistes sinds lang opmerkelijk weinig talent te bespeuren. We zitten al minstens vijftien jaar met de hege monie van Rita Reys, van wie overi gens niets kwaad gezegd zij. En in het buitenland is er dan nog Ann Bur ton, de „cool”-zangeres die het mid den kiezend tussen jazz en pop naar Londen ging. Af en toe komt ze naar) Nederland, hetgeen vrijdag- en zater dagavond het geval was. 1 'xC .4. Voorstelling ging door wijde verten op halve kracht gevaren..” Hij was zó in gedachten verdiept dat hij ROTTERDAM Je ziet op het to neel Jasperina de Jong in bruids japon half gebogen over haar bed. Ene prins Nicolaas in hansop maakt langzaam de haakjes los van de jurk. Wanneer hij Jasperina’s omhoog ge stoken derrière nadert, valt hij op de knikkende knieën om de laatste gre tige hand te leggen aan deze strip tease anno 1900, dat we kennen van pikante prentbriefkaarten uit het Pa rijs van de grote cocottes, aan wie Europa’s koningen en prinsen zich te goed deden. 8-l4l I HILVERSUM III. 11.03 Wws. visite. 12.00 BRUSSEL. J. HEIJER Nederland I Nederland II HILVERSUM 1. CEES STRAUS Nederland I 18.00 Kaner n: Nederland II 4O3I-C I ene Ann Burton zong op de manier die we van haar verwachtten: heel erg cool, maar met onder dat oppervlak veel raffinement, sensualiteit en een tikje spot. Het doet er weinig toe of ze een ballad ter hand neemt of een song van Lennon en McCartney. Ze weet zich uit de wereld van de popsongs precies dat toe te eigenen dat geschikt voor haar is: Fire and rain (James Taylor), For no one, Got to get in my life. Om te voorkomen dat deze recensie van het optreden van Ann Burton helemaal vol komt te staan met lyrische superlatie ven: wie inmiddels geïnteresseerd is ge raakt in deze vocaliste, kan haar horen zingen in de club van Ronnie Scott in Londen. Je hoeft er maar één dag voor vrij te nemen om met de boot over te wippen. fjëKUNT ME NIET WEG-] JAGEN ALS IK EEN BE LANGRIJKE BRIEF VOOR. \sZEEROB HEB! nisch bagno-eiland onder gebracht wor den, waar Spencer Tracy als vader Doon- an zich al jarenlang beijvert het lot van de dwangarbeiders te verbeteren. Hij zal nu vervangen worden door de jonge gees telijke, vader Perreau (Kerwin Mathews) die tegelijk met de drie veroordeelden arriveert Een aardbeving gevolgd door een vulkanische eruptie zijn de verrassin gen die de nieuw-aangekomenen tot on middellijke actie dwingen. Er moet als gevolg van de ramp een ziekenhuis van melaatsen geëvacueerd worden en uiter aard speelt Spencer Tracy een belangrijke rol bij de door hem op gang gebrachte reddingsactie. Dit alles onder geroutineer de leiding van regisseur Mervyn Leroy. CHARLES BOOST KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S> Badinerie 7.30 Nws. 7.41 Echo. 7.50 (S) Badinerie 8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.36 Gym voor de vrouw. 8.45 Moeders wil is wet. 10.00 Schoolradio. 10.10 (S) Aubade 10.30 Nws. 11.00 Voor de zieken. 11.30 bejaardenprogr. 11.55 (S) Meded. 12.00 (S) Van twaalf tot twee 12.22 Wij van het land 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.41 Echo. 13.00 Raden maar 1400 Schoolradio 14.30 (S) In- terl. op dinsdag 15.30 Nws. 17.00 Over- Spencer Tracy in „Om vier uur breekt de hel los”. DAT-KAN NIET “HETIS EEN ï-expressebriefJ 18.45 18.55 19.05 19.30 20.00 20.21 21.10 22.05 22.55 18.45 18.55 19.05 19.25 20.00 20.20 21.10 21.15 21.45 22.30 23.15 18.45 18.55 19.05 19.30 20.00 20.20 21.15 22.05 22.40 22.50 NOS; (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. AVRO: (K) AVRO’s Toppop. (K) Wie van de drie? NOS. (K) Journaal AVRO: (K) Peyton Place. (K) Salto Mortale. (K) Televizier-Magazine. NOS - (K) Journaal. NOS; (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. KRO: (K) De familie Ashton. NOS. (K) Journaal. Spencer Tracy. (K) Natuurfilm. NOS: (K) Journaal. weerjE wat K zo 6RAA& HAD WILLEN PROEVEN? PE OP&ETUTTE taarten en KOEKEN, DIET MEISJE KREES TOEN ZE FLAT-ARREST HAD NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. NCRV: (K) De vrouw in hrt wit. (K) Achtergronden van de bijbel (2). NOS: (K) Journaal. NCRV: Mensen, mensen,mensen. (K) Hendrik VII (3). (K) Hier en Nu. Spirituals. NOS: (K) Journaal. vc or g« m bc is m or de Pi? 18.45 18.55 19.05 20.00 20.20 22.05 22.45 k s< z< g' fi r< a< e b 1< v Z b v I i 1 1 1 i 1 j l t r 1 t l I t 5 g< „1 h< g< d; fe bi ja sc L cc Ol w ha ov W ko Pi ge he tei tei an do r d d S I t F h a n n g N fl z’ d v Vi „Dat valt tegen prevelde Mi teleurgesteld. „Daar kan ik amper één droge boterham voor kopen. Ken tegenvaller! Maar dat horloge De arrangementen van de Beatlessongs tonen overigens wel de grote flexibiliteit aan van de wijze waarop deze Engelsen hun liedjes schreven. Ann maakte er een dankbaar, vaak schitterend gebruik van Ook Caroll King is haar op het muzikale lijf geschreven: No easy way down laat haar kwaliteiten prachtig uitkomen. Ze knoopte er nog een van haar „verhaaltjes” tan vast: Mad about the boy. heidsvoorl. de toeristische zorgen van Cu racao 17.10 Voor de kind. 17.30 Nws. 17.32 Echo. 18.00 (S> Licht ensemble 18.19 Uitz. VVD 18.30 Nws 18.41 Echo 18.50 KRO- Voorbesch. 19.00 Muz. plezier. 19.50 Den Haag vandaag. 20.00 (S) Kerkorgelconcert. 20.50 (S) Hoorspel. 22.15 <S) Klass, kamer- muz. 22.50 Overweging 23.00 Echo. 23.30 (S) Binnen kijken. 23-55 Nws. is van puur goud; wellicht kan ik bij de lommerd Doch toen zweeg hij, want intus sen had hij het uurwerkje geopend en vond daarin een, onwelkome ins- scriptie. „Hendrik Schraaplas hij, „ter gelegenheid HmmmSchraap is een bekende naam in deze omge ving - en men zou mij onbescheiden vragen kunnen stellen als ik dit klokje ten verkoop aanbiedt. Ewel, mij rest althans de droge boterham, en wie weet wat de rest van deze dag brengt." Met die woorden wandelde hij een klein stadje binnen. Bij de film van vanavond tekent onze filmmedewerker aan: Dat Spencer Tracy niet louter in meesterwerken heeft mee gespeeld en ook niet altijd, ondanks zijn status van Hollywoods beste acteur, zijn eigen rollen heeft kunnen uitkiezen, be wijst de film die de KRO vanavond als derde in een Tracy-cyclus uitzendt. Want men kan zich moeilijk indenken dat een speler van het formaat en de ambities van een Tracy in 1966 geheel vrijwillig meegedaan zou hebben aan een rommelige en onwaarschijnlijke avontu renfilm als „The devil at 4 o’clock” („Om 4 uur breekt de hel los”). Tenzij de pries- terrol hem zou hebben aangetrokken die hij in deze film speelt en die mogelijk sentimentele herinneringen bij hem heeft opgewekt aan zijn fameuze creatie in „Jongensstad” uit ’38. Hoe dan ook, we zitten vanavond met een film vol gebeurtenissen en verwikke lingen, waarbij het meer gaat om sterk wisselende dan om geprofileerde acteurs- prestaties. Niettemin zitten er in de cast van „The devil at 4 o’clock” bekende acteurs als Frank Sinatra en Jean-Pierre Aumont als twee van de drie misdadigers die als gevangenen op een klein vulka- FhÉ, PAPEGAAI! WAAR OM GEEF JE DIE BRIEF j NIET ALS ZEEROB WAKKER WORDT?./ Marcel met Amelie in één bed zijn aange troffen. Daarom moet Marcel tegen zijn zin in met Amelie trouwen. Elke relatie tussen de personages uit deze Feydeau is van een kleffe vlasheid. Amel.e's vader is tevens haar souteneur; haar broertje ge bruikt zij als huisknecht; haar vrienden bedonderen elkaar; de politiecommissaris is corrupt; en de paar „integere” figuren, die het stuk bevolken zijn onnozele halsen of hebben een bochel of een gezwel. Het geniale van Feydeau is dat hij alle klef heid voorstelt als een grap, een bikkelhar de grap. Het is daarom jammer dat de voorstel ling in Rotterdam zich voornamelijk met de kluchtigheid bezighoudt en vrijwel ner gens met de onderliggende valsheid. Al leen Jasperina de Jong doet er wat aan, en dan nog met mate. Maar haar voor naamste tegenspeler Wil van Seist bij voorbeeld put zich uit in olijkheden, die al bij de première lieten zien hoe hij na enkele opvoeringen zal staan te schmieren bij het leven. De klucht is niet overal ideaal bezet, V,-, u ..„.omoOtel le.. tie op hem af kwam rijden. Pat toen het voertuig naast hem stopte en de bestuurder druk gebarend uitstapte, keek hij op. „Caramba!" riep de automobilist. „Als dat el capitano Kappie niet is! Mijn oude amigo!" „Signor Rivaldi!" zei de gezagvoer der verrast. „Dat isDe ander gaf maar het kan ermee door. Een uitschieter is Ward de Ravet, een Vlaams acteur die Marcel’s peetoom speelt, die ene onnozele hals, die in de luren gelegd moet worden. Met zijn bolhoedje en zijn rode dikkop is hij een exact kluchtfiguurtje. En dat hij Vlaams spreekt werkt natuurlijk hele maal komiek. Het stuk werd geregisseerd door Karl Guttmann en Jacques Chantillon (voor de Franse slag, wellicht), die een alleraardig ste mise-en-scène hebben uitgedokterd. De zaal lag blauw van het lachen bij het spokende beddesprei en ook de mallotige scène ten stadhuize zat uitstekend in el kaar. Speciale vermelding verdient Corsti- aan de Vries, die de decors en costuums ontwierp. Hij zag af van het geijkte bordeelrood, maar hield al het decor in zwart, wit en goud en kleedde Jasperina in babyblauw en wit. Het zag er zo prachtig uit, dat men De Vries ongetwij feld de Cecil (May Fair Lady) Beaton van de lage landen kan noemen. AVRO: 7.00 Nws. 7.2. Gym 7.20 (S) Dag met een gaatje 8.00 Nws 8.11 Radiojourn. 8.50 Morgenwijding. 9.00 (S) Nwe gram mofoonplaten. 9.35 Waterstanden. 10.00 (S) Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws 11.03 Radiojourn. 11.30 (S) Rond om twaalf 11.55 Beursber. 12.30 Over- heidsvoorl. Uitz. voor de landbouw. 12.40 (S) Knipperlicht 13.00 Nws. 13.11 Radio journ. 13.21 (S) Intern. Orgeldagen Rijn streek te Arnhem. EO: 14.00 Het woord der waarheid. 14.15 Oude muz. 14.25 Voor de vrouw 14.45 Voor het voetlicht 15.05 Voor de zieken en bejaarden. 16.00 Nws. 16.03 Klankbord 16.10 Voor de kleuters. 16.30 Voor de jeugd. AVRO: 17.00 (S) Mobiel. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.21 Van Eur. strijdperk tot Eur. tüdperk. 18.40 (S) De Kon. Lucht- machtkapel. 19.05 (S) Jeugd en ritme. 19.30 Vanavond 22.30 Nws. 22.40 Radio journ. 22.50 (S) Vanavond laat 23.55 Nws. HILVERSUM II. 12.00 Nws. meded. SOS-berichten. 12.08 Muzikaal intermezzo. 12.15 Kleinkunstkro niek. 12.50 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws. weerber. toneelagenda. 13.20 Lichte muz. 13.55 Beursber. 14.00 Nws. 14.03 Schoolra dio. 15.00 Nws. 16.00 Nws beursber. 16.10 Casino muz. 17.00 Nws meded. 17.10 Voor oudere luisteraars. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.05 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportber. 18.30 Wegwijs wezen. 18.45 Sportmagazine. 18.55 Taalwenken. 18.57 Amusementsmuziek 19.00 Nws. aktu- aliteiten. 19.30 Lichte muziek 19.45 Vak- bondskroniek. 19.55 Intermezzo. 20.00 Platenprogr. 22.00 Nws. De zeven kunsten. 22.15 Jazzprogr. 23.00 Nws. 23.10 Muz. voor strijkinstrumenten. 23.40 Nws. Klein Béllevue bood haar in het intieme zaaltje onderdak voor een helaas zeer klein gezelschap dat „Blue” Burton op haar juiste waarde weet te schatten. Zo’n kleine groep van liefhebbers geeft je toch te denken over het klimaat dat hier in Nederland bestaat (liever gezegd niet be staat) voor artiesten op het jazz en aan verwante vlak. Er is een kringetje rond good old Pim Jacobs, rond Louis van Dijk (maar daarmee kom je al gauw in grens gebieden van de jazz), een paar minnaars van onze boogie woogie-pianisten en een publiek dat de jazzconcerten afloopt (die wonderwel vaak goed bezet zijn), maar dan ben je ook wel uitgepraat. Enfin, Ann moest het doen voor een handjevol aandachtigen en ze deed het goed, ondanks de vele zenuwen. Gehuld in zwart glanzende, wijduitlopende pants en een citroengeel, veelknopig vestje begon ze zonder aankondiging met twee songs. Ze werd daarbij begeleid door Henk Ha- verhoek, bas, Pierre Courbois, drums en, uit Engeland meegekomen, C. McCarthy aan de piano. Ik miste eigenlijk bij dit trio Ann’s „tweede stem”: de gitaar van Wim Overgauw. De jongens waren echter best op dreef, zodat er niet geklaagd hoeft te worden. Nederland 1: Het geijkte televisieaanbod bij de AVRO op het eerste net. In Peyton Place, dat direct na het journaal te zien is, blijft het modderen. Wie van de Drie? wordt weer de voora vond uitgezonden, evenals het tienerpro- gramma AVRO’ Toppop. Met Televiziermagazine gaat de AVRO de ether uit, maar voor het team van Jaap van Meekren onze aandacht vraagt, kunnen we eerst nog in circussfeer verke ren bij een aflevering uit de serie Salto Mortale. In het AVRO-programma „Toppop” zal vanavond onder anderen ook Alexander Curly te zien en te horen zijn. rGOED, ALS HIJ DAN GEWEKT .ui .eiiuscnappehjke klap op de schouder, zodat hem de adem voor verdere woorden ontschoot. „Dat is ene toevalstref!" riep Rival di uit. „Ik zoek juist-net een sleep- navire voor mijne mastodont-tan- kervloot die naar mijn prachtige raffinaderijen getrokken moeten worden. Ene levenslange contract is mijn aanbied!” Nederland 2: Hoofdmoot in het KRO-programma blijft, zolang deze cyclus voortduurt, de speelfilm met Spencer Tracy. De voora vond is gereserveerd voor de zestiende aflevering van de Familie Ashton. In de natuur speelt het programma waarmee de KRO zijn uitzending beëin digt, namelijk Laat de heide bloeien. De opnamen werden voor deze film over het dieren- en plantenleven op de heide gro tendeels in Limburg gemaakt. De beelden worden omlijst met muziek van Jean Lambrechts. 3. Joris Goedbloed opende nieuwsgierig het beursje dat nog kortelings aan de ondernemer Dof fer d had toebehoord. VARA: 7.00 Nws. 7.02 Dag dinsdag. 8.00 Nws. 8.02 Onderweg. 9.00 Nws. 9.03 Plaat jes voor de pep. 10.00 Nws. 11.00 Nws. 11.03 Een vrolijke visite. 12.00 Wws. 13.00 Nws. 13.03 De Eddy Becker Show. 14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nws. 16.03 Mix. 17.00 Nws. NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost de Draayer Show. VARA: 19.00 Nws. 19.02 Popsmuk. 20.00 Nws. 20.02 Poprekonstruktle. 21.00 Nws. 21.02 Jazz en blues. 22.00 Nws. 22.02 De Eddy Becker Show. 22.55 Meded. 23.00 Nws. 23.02 Wachten op middernacht. 24.00 Nws. 00.02 Tom Blom. 00.55 Nws. HILVERSUM. Het NOS-zondagmid- dagprogramma „NOS-Kiosk”, dat vanaf 1 oktober wekelijks zou worden uitgezon den, zal niet eerder dan begin volgend jaar op het scherm komen. Nadat de eerste aflevering van het pro gramma door de NOS-leiding was afge keurd, heeft Joop Geesink, die het pro gramma samen met Karei Prior maakt, de NOS laten weten, „dat de beschikbare tijd te kort is geweest om reeds aan het begin van het winterseizoen een verant woorde bijdrage te leveren”. Karei Prior, die lang tevoren al had aangekondigd, dat dit een zeer bijzondere produktie zou worden („Wijs mij in Hil versum maar eens een regisseur, die we kelijks zo’n programma de lucht in kan sturen”, verklaarde hij onlangs in een interview), is voor onder meer zijn „gro te zelfkennis” door de redactie van het omroepblad „Spreekbuis” inmiddels on derscheiden met „De gouden bandenwip per”. HILVERSUM. Toon Hermans heeft zaterdagavond bijna een half uur lang in volslagen duisternis grappen staan verko pen theater Gooiland. Om precies half elf begaf een hoofdschakelaar het, waardoor hotel en tehater zonder stroom kwamen te zitten. Slechts verstaanbaar voor de eerste tien rijen heeft Hermans moppen verteld en een paar liedjes gezongen. Het was de eerste keer in zijn carrière dat hem dit overkwam. De zaal reageerde heel spontaan. Aan vankelijk werd gedacht dat bij de nieuwe show hoorde (Hermans is nog op de uitprobeertoer), maar na vijf minuten werd het duidelijk dat er werkelijk iets mis was. Er werden aanstekers aange knipt en men begon luidkeels te zingen. Later viel ook het orkest in met liedjes als „Hand in hand kameraden” en „Vie rentwintig rozen.” Na 25 minuten slaagde het GEB er i.. 1 vervangen. - - - iK x" - - - - - i vLv u v en^ stapte aan wal. „Mijn bemannin is niet wat ’ie wasmompelde hij, terwijl hij de weg naar het haven kantoor insloeg. „De maat zit te dromen, en de meester sakkert meer dan dat hij reparaties uit- voert. We hebben de halve thuisreis 10.45-12.00 en 14.00-14.50 NOS-NCT: Schooltelevisie. NOS: Samenvatting 2de over Rijksbegroting. (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. VARA: (K) De Stratemakeropees- show (2). Daai komen de schutters. NOS: (K) Journaal. VARA: (K) De Onedin Lijn (3). (K) Voordracht. (K) De Ombudsman. (K) Showprogramma. Doc. film. NOS: (K) Journaal. 23.20-0.05 Samenvatting 2de Kanvr over de Rijksbegroting. De striptease is een van de vele brokjes fin-de-siècle-porno, die herleven in de produktie van ,,’n Oogje op Amelie” van Georges Feydeau door het Rotterdams Toneel. Jasperina brengt precies het sil houetje en het profieltje mee om die verrukkeli j ke prentbrief kaartenstand j es waar te maken. Maar ze heeft veel meer in huis. Van haar cabaretwerk weten we dat uit dat lieftallige snatert je van haar snibbigheden kunnen komen, die haar glimlachje een dubbele bodem van kille krengigheid geven. Ze is daarom een ideale actrice voor een stuk van Feydeau. Want Feydeau laat in zijn kluchtige comedies méér zien dan alleen lollige situaties. Er zit het venijn in van een man, die de samenleving zo doortrapt vals en slecht vindt, dat hij er alleen maar om kan lachen. En laten lachen. Neem dit stuk „Occupé toi d’Amelie”. Het zit vol mensen die alleen maar aardig voor elkaar zijn, omdat ze van elkaar hopen te profiteren. Van oprechte liefde, vriendschap, trouw is geen sprake. Elke met de mond beleden deugd is vals. Iedereen is erop uit beter te worden ten koste van de ander. Feydeau’s personages hebben geen enkele moraal. Ziet bovenomschreven scene. Die prins is helemaal niet de bruidegom van Ame lie. Hij is haar klant. Amelie zelf meent dat ze niet getrouwd is, hoewel ze juist van de huwelijksvoltrekking ten stadhuize is teruggekeerd. Ze meent dat wat daar gebeurd is een goede grap is van haar vaste vriend Etienne, in scene gezet om een andere vriend Marcel een hoop geld verschaffen, dat deze van zijn peetoom zal krijgen als Marcel trouwt. Maar de ceremonie is echt. Etienne heeft het „paar” een poets willen bakken, omdat in de hoofdschakelaar te Hermans zette zijn show toen gewoon voort. Kort daarvoor had hij over wogen om de voorstelling af te breken. De storing viel juist in het laatste couplet van zijn liedje ,Jk was een vrije vogel”. Sinds zaterdag heet die song nu bij zijn personeel „Ik was een blinde vink”. ■>117

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 6