a
Witte Bioscoop doet ’t
Karin Kilian
agenda
zonder
expliquateur
Twee stukken in Schuur
uit
„Kwartet”
Tomsic bij
NPO
Prelaz
KOX WIL CONCERTPUBLIEK NAAR
ACTUELE MUZIEK LEREN
LUISTEREN
Tips
Toittoi
Keijzer
13
I
Flamenco
Mannenkoor
Ironisch epos
Franck^cyclus
Amsterdam
Muziek en toneel
God op aarde
Bioscopen
Alhambra (Weteringschans): Frangoise
Brevost in „La soignée”, toeg. 18 i. Ma
di„ wo., do. en vr. 19 en 21 30 n -ra'
14.15, 19 en 21.30 u„ zo. 13.30,’16, 19 en
ZI.ÖU u.
DONDERDAG 12 OKTOBER 1972
I
nog .op de Toneel-
KARIN KILIAN
i.
JAC HEYER.
Engelse
Liza Minnelli in
en middag
ge-
J. H.
vaar
■o
en
•V
I
HANSKOX
CEES STRAUS
Inez
van
s
c
1
van
op
5
de
en
Bollenstreek
oktober om
Wat vind je van theaterma
nen als groepswerk, zoals bij.
het Werktheater gebeurt?
Heeft het stuk niet het
dat typisch schouwburg -
zo
meege-
kunst-
'tische
dage-
r.E.M. is
k
n
e
i-
>1
4
overvoerd door meesterwerken,
maar ze zijn vergeten te luiste
ren. Ze herkennen slechts me
lodieën. Het publiek zou meer
durf moeten hebben, laten ze
het avontuur maar eens op
zoeken. En in de eerste plaats
laten ze leren luisteren”, aldus
Kox.
„Het is zo moeilijk te begrij
pen” luidt een veel gehoorde
klacht. Maar moet je het persé
begrijpen, vraagt de heer Kox
zich af. En hij voegt er aan:
„Je hoeft er beslist niet veel
vanaf te weten, het gaat er om
de klanken zo maar over je
heen te laten komen.” Kox zou
graag willen weten wat er on
der het (potentiële) concertpu
bliek leeft.” De mensen moes
ten wat van zich laten horen
Als programmasamensteller
werk je altijd enigszins in het
wilde weg. Alle koks hebben
een zekere resonans nodig, of
hun werk boeiend is of niet”.
De bezettingsraad van de he
dendaagse muziekconcerten
soorten korte films uit binnen-
en buitenland. Jazzmusicus Han
Kuiper treedt op tussen de be
drijven door.
ORGELKRING
sluit zaterdag 14
20.15 uur de serie orgelconcer
ten af met een programma van
vijf werken gespeeld door Arie
J. Keijzer in de St. Agathakerk
in Lisse. Van Van Noordt
brengt Keijzer Psalm 116 ten
gehore, terwijl hij voorts com
posites van Bach, Mendelssohn,
en Franck zal spelen, alsmede
een improvisatie over een opge
geven thema.
voordrachtskun -
Casarrubios
„Niet in de zin, dat ik als
Dolle Mina in actie zal komen.
Ik vind dat je niet als vrouwen
onder elkaar moet emancipe
ren, maar samen met de man
nen. Het rollenpatroon voor de
man, die uit werken moet om
geld te verdienen, Is een even
grote ellende als het patroon
voor de vrouw, die thuis moet
zitten en eten koken. Guy en ik
willen het werk en het huis
houden zoveel mogelijk combi
neren, zodat ieder evenveel
verantwoordelijkheid heeft”.
der”, toeg. 14 j.
De Uitkijk (Prinsengracht): Breno Mello
in „Orfeu negro”, toeg. 14 j. Dag. 14, 19
en 21.30 u„ zo. 13.15, 15.45, 19 en 21.30
u-
Dullemen heeft voor de groep
een collage geschreven van
ideeën, ontleend aan oude my
then en recente wereldlittera
tuur, met als grondthema: „de
mens die zijn leven geen vorm
kan geven zonder zich góden te
scheppen. Goden en geesten ko
men tot gestalte jnaar de mens
is onmachtig er de inspiratie en
de kracht aan te ontlenen die
hij nodig heeft”, aldus een in
formatie van de groep.
..Dat hangt helemaal van het
stuk af. Ik zou in stukken wil
len spelen, waarmee iets gezegd
wordt, waar de mensen wat
aan hebben”.
ROCKY MOUNTAINS Suite
en Aufforderung zum Tanz zijn
twee programma-onderdelen
van het concert dat de Haar
lemse Accordeonvereniging Es
meralda zaterdag 14 oktober
geeft in gebouw De Linge, Lin-
gestraat 1. Het concert begint
om 8 uur en zal zowel het
jeugdorkest als het seniorenor
kest laten horen.
John Burrows en John Har
ding in „For Sylvia”
(Mickery-foto Maria Aus
tria).
HET TONEELDEBUUT van
Karin Kilian in „Kwartet" bij
de toneelgroep Centrum was
meteen een schot in de roos.
Levensecht geeft ze het beeld
van een van die twee meisjes,
die d'r leven vullen met haren
kammen, zich opmaken en dan
maar hopen dat ze de knul
zullen krijgen, die het leven
voor hen zal opknappen.
behoren
zelfs bijna uitverkocht),
Haarlemse publiek toont
uiterst matige voorkeur
De beide acteurs vegen de
vloer aan met de heroïsche ge
voelens, die de oudere Britten
koesteren wanneer de Battle of
Britain ter sprake komt. Het
aardige is dat ze hun relativer
ende werk verrichten op een
typische Engelse manier, dat
wil zeggen op de wijze van
superbeschaafde, onderkoelde
cricketspelers. Gekleed in wit
overhemd en witte wijde broe
ken bijeengehouden door strop
dassen, vertellen, Burrows en
Harding in een serie dialogen
het verhaal van de RAF-piloot
John en zijn verloofde (later
vrouw) Sylvia ten tijde van de
Battle. Ze zetten een groot aan
tal figuren, voornamelijk leger-
typen neer. Het gaat niet zozeer
om de strijd zelve, als om de
reacties van de deelnemers en
de slachtoffers. Op een onge
kend knappe en ironische ma-
flier wisselen de beide spelers
m hoog tempo telkens van rol.
Het effect is voor wie zijn
Engels goed beheerst en iets
van de Britse mentaliteit weet,
een hoogst vermakelijke erva
ring. Het stuk duurt nog geen
uur. Na afloop kan men terecht
bij de Witte Bioscoop.
Het valt intussen op hoezeer
het Engelse toneel zich aan
zienlijk vaker kritisch bezig
houdt met het oorlogsverleden
dan ons eigen toneel. „King
Kong” en „Dutch Comfort” van
W. F. Hermans zijn nog steeds
niet, dan wel halfbakken opge
voerd. terwijl „Mussert” van
Adriaan Venema nog niet klaar
Is.
„The sound of music”, toeg. a.l. Dag.
en 20 u.
Roxy (Kalverstr.)Barbra Streisand in
„What’s up doc?”, toeg. a.l. Dag. 13.30,
MANNENKWARTET Bradas
uit Suriname (Bradas is het
takki^takki woord voor broers),
zal samen het het Haarlems
Christelijk Mannenkoor onder
leiding van Nico Ringels een
optreden verzorgen. Dit concert
heeft plaats op donderdag 19
oktober om 20 uur in het Con
certgebouw. De vier broers
Gunning, die sinds 1965 het
kwartet vormen, zingen onder
meer Engelse en Surinaamse
liedjes. Het Mannenkoor zal
gospels, religieuse en meezing-
liedjes op zijn programma
plaatsen.
TEN BATE VAN het Marine
Sanatorium Fonds zal de Mari-
nierskapel onder leiding van J.
P. Laro op 17 oktober het tra
ditionele concert geven in het
Concertgebouw te Haarlem. De
avond staat in het teken van de
herdenking dat de kapel 25
jaar bestaat.
Wat voor soort vrouwen zou
je het liefst willen spelen.
ZATERDAGAVOND is in de
Toneelschuur een voorpremière
te zien van „God op aarde”, het
eerste werkstuk van de nieuwe
toneelgroep Appel die bestaat
uit regisseur Erik Vos, en speel
sters en spelers Carol Linssen,
Peter van der Linden, Christine
Ewert. Do van Stek en Hugo
Koolschijn.
De schrijfster
Ben je een Dolle Mina ge
worden door het stuk?
Wat voor reacties heb je
het publiek gekregen
„Kwartet”?
(Marnixtr.): Robert
west”, toeg. 14
De Witte Bioscoop is een be
sloten club, moet dat zijn om
niet in botsing te komen met
de bioscoopbond, die een flinke
vinger in de pap heeft bij de
verhuurkantoren waarvan the
aters en clubs hun films be
trekken. Zou de Witte Bioscoop,
wat zij graag wil, geen besloten
club zijn, dan mocht zij recla
me maken en haar voorstellin
gen aankondigen. De commer
ciële theaters beschermende
voorschriften zijn niet van
ALS VRIJDAGAVOND 13
oktober in de toneel/filmzaal
van het Schuurtheater in het
Bavogebouw de Witte Bioscoop
de eerste film draait, wordt een
traditie uit het begin van deze
eeuw in ere hersteld. Rond 1910
was in het Bavogebouw het
eerste Haarlemse filmtheater -
met expliquateur- gevestigd,
dat dezelfde naam droeg als die
Henk Maurits, journalist, Gerrit
van Dijk, beeldend kunstenaar
en Peter Brouwer, student psy
chologie, gegeven hebben aan
hun filmclub ”De Witte Bio
scoop”.
Het cinefiele drietal meent
dat zij niet alleen staan In hun
ergernis over het filmleven
hier, dat beheerst wordt door
vijf commerciële bioscoopthea
ters. ’’Eindeloze kilometers on
interessant celluloid worden
door de Haarlemse bioscoop-
projectoren gejaagd, waarbij de
exploitanten alleen maar den
ken aan een zo goed mogelijke
kilometerprijs. Voor hen is de
film slechts een produkt. Een
manier om de portemonnee te
spekken”, zegt Henk Maurits
Consequentie van dit com
merciële beleid is dat films
waarvan niet verwacht wordt
dat zij een groot publiek trek
ken niet in Haarlem vertoond
worden. Liefhebbers van ’’alter
natieve” films komen niet aan
hun trekken in Haarlem, we!
in Amsterdam
In deze situatie proberen
Henk. Gerrit en Peter verran-
dering te brengen door de op
richting van de Witte Bioscoop,
die al eerder gedraald zou heb
ben - begin dit jaar was de
bedoeling - als niet op het
laatste moment de brandweer
de zaal afgekeurd had voor het
vertonen van mms. Inmiddels
zijn de nodige voorzieningen
aangebracht en is de vergun
ning er wel.
De Witte Bioscoop, die iedere
vrijdagavond om half twealf
de projectorr start viert haar
opening op 13 oktober met een
filmmarathon: de Witte Film-
nacht. Tot het ochtendgloren
zullen gedraaid worden: Eddie
Constantine, in Eddie slaat er
op los. Buster Keaton in The
Navigator uit 1924. Coup pour
coup, een gedramatiseerde do
cumentaire over de vrouwen
staking in een Renaultfabriek
en daartussen door allerlei
Gerrit von Dijk. Henk Mau
rits en Peter Brouwer in
een situatie die hen hope
lijk niet te vaak zal over
komen in de Witte Bioscoop,
zoals hier op het dak van
de parkeergarage aan de
Raaks.
publiek alleen maar naar die
Kwartet-jongelui komt kijken
als naar de dame met de
baard?
16, 19 en 21.30 u.
Studio K (boven Kriterion): Paul America
in „Ciao! Manhattan”, toeg. 18 j. Dag.
14.15, 19.30 en 21.45 u., zo. 14. 16.15,
19.30 en 21.45 u.
The Movies (Haarlemmerdijk): dag.
FLOOR KOEN, viool, Rob
Brandon accordeon en Adri
Berkhout gitaar vormen samen
het ensemble Prelaz dat zater
dag 14 oktober om 8 u. Balkan
en zigeunermuziek zal verzorgen
in folkclub De Waag en het
Haarlemse Spaarne. Gastheer
Erbé blijft in Zuid Europese
sfeer door enkele Balkan getin
te hapjes, zoals raznizi en sjas-
lik, te serveren. Vrijdag 13 ok
tober: open podium.
Concertgebouw (Van Baerlestr.l: Donderdag U
oktober, gr. zaal, 20.15: Melanie, kl.zaal 20.15
uur: Zoltén Kocsis. plano. Werken van
Bartók e.a. Vrijdag 13 oktober, gr. zaal 20
uur: Diverse koren o.l.v. o.a. Meindert Boe-
kel. Nat. Brassbank. Sol. Martine Bijl, Henk
v.d. Molen, Dik Fisser Marljn Ros, Bernhard
Steinvoort. Werken van Beethoven e.a. kl.
zaal 20.15 uur: Duo Abreu, gitaar. Werken
van Scarlatti e.a. Zaterdag 14 oktober, gr,
zaal 15 uur: Matinee op de vrije zaterdag.
Het Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Hai
tink. werken van Bruckner e.a grote zaal 20
uur: „Kunst en Broederschap” o.l.v. Henk
van Wielink m.m.v. 3 andere mannenkoren
en Amsterdamse Politiekapel m.m.v. Rosita
Kamara, sopraan en Wim v.d. Engh, bas.
Werken van Mozart e.a. gr. zaal. 24 uur: B.B.
King. kl. zaal 20.15 uur: Zina Schift, viool, en
Barbara Korn, piano. Werken van Beethoven
e.a. Zondag 15 oktober, gr. zaal. 20.15 uur:
Procol Harum. Maandag 16 oktober, gr. zaal
20.30 uur: The Strawbs. kl. zaal 20.15 uur:
Gabriel Chodos, piano. Werken van Mozart
e.a. Dinsdag 17 oktober, gr. zaal 20.15 uur:
Amsterdams Philharmonisch Orkest o.l.v.
Anton Kersjes, m.m.v. Zoltn Kocsis, piano.
Werken van Mozart e.a.
Stadsschouwburg (Leidseplein): Donderdag 12.
zaterdag 14 en zondag 15 oktober 20.15 uur:
Amsterdamse Toneel: „Tocht naar het duis
ter” van Eugene O’Neill. Vrijdag 13 oktober
20 uur. zondag 15 oktober. 13.30 uur: Ned.
Operastichting: Joseph Haydn „La Fedelti
Premiata”, m.m.v. het Nederlands Kameror
kest o.l.v. Alberto Erede/Hans Vonk. Maan
dag 16 oktober, gesloten. Dinsdag 17 en
woensdag 18 oktober: besloten voorstellingen.
Carré (Amstel): T.e.m. 2 december, dagelijks
(beh. maandags) 20 uur: Musical „Promotie,
promotie” met Gerard Cox, e.a.
De Kleine Komedie (Amstel): T.e.m. 4 novem
ber. dagelijks (beh. maandags) 20.15 uur»
„Wie is bang voor Virginia Woolf” met Kitty
Jansen e.a.
Nieuwe De la Mar Theater (Mamlxstr.) T.e.m.
29 oktober, dagelijks 20.15 uur: ,U spreekt
met uw moordenaar” van Frederic Knott
met Yoka Beretty e.a.
Theater De Brakke Grond (Nes)Tot en met 14
oktober, dagelijks 20.30 uur: Amsterdams
toneel: „Thuiswerk” en „Alleen voor man
nen” van Franz Kroetz met Mart Gevers,
Jules Crolset e.a. Vanaf 16 oktober, dagelijks
20.30 uur: Nieuwe Komedie: Rashomon” van
Akutagawa-Kanin.
Shaffy-Theater (Keizersgracht): T.e.m. 31 okto
ber, dagelijks (beh. zondag en maandag) 20.30
uur: Shaffyzaal: „Funhouse Revue". Donder
dag 12 t.e.m. dinsdag 31 oktober, dagelijks
beh. zondag en maandag) 20.30 uur, zuilen
zaal: Technische Theatergroep Perspekt-
..Paganini Syndroom”. Vrijdag 13 en zaterdag
14 oktober, koepelzaal. 24 uur: try-out Kaba-
ret Robert Kreis.
K!eine Bellevue (Leidsekade): T.e.m. 5 novem
ber dagelijks (beh. maandags) 21 uur: De
Sissies; en presentatie van de modecollectie
van Fred Feijen.
Mickery Theater (Rozengracht): Vanaf 12 t.e.m.
29 oktober, dagelijks (beh. r-.*"ü
uur: Japanse groep Tenjo Sajikl:
senso” (toneel,muziek, dans).
Theater Tingel-Tangel (N-Z
T.e.m. 11 otwiSa,
ret Ivo de Wijs: ~De'
HET CONCERTPUBLIEK
moet gewoon eens op muzikale
ontdekkingsreis durven te gaan.
Laat je je maar verleiden an
dere kost te eten.” Deze raad
geeft Hans Kox, artistiek advi
seur bij het Noordhollands
Philharmonisch Oorkest en me
desamensteller van de C-serie.
Dat is een serie van 6 concer
ten op de vrijdagavond, die een
doorsnee wil geven van wat er
leeft aan hedendaagse muziek,
gekoppeld aan een barok getint
werkje. Lopen de A-serie
(meesterwerken) en B-serie
(populaire landen) geheel naar
(laatstgenoemde serie
het
een
voor
wat in de volksmond „de mo
dernen” heet, oftewel muziek
van nog levende componisten.
Er mag geraden worden naai
de oorzaak van dit verschijnsel,
duidelijk is wel, dat het pu
bliek lui is geworden in het
luisteren. „De mensen zijn
HET NOORDHOLLANDS
Philharmonisch Orkest zal vrij
dag 13 oktober het eerste con
cert in de „populaire landense-
rie” openen met een uitvoering
van de ouverture Die Verkauf-
te Braut van Smetana. De Joe
goslavische pianiste Dubravka
Tomsic soleert vervolgens in
het Eerste pianoconcert van
Liszt terwijl het programma
wordt besloten met de Negende
symfonie van Dvorak: Uit de
Nieuwe wereld. Zoals het u
duidelij wordt; twee landen
staan centraal in dit program
ma: Tsjecho-Slowakije en Hon
garije. En wie kan er dan beter
voor het orkest staan dan de
Tsjech Libor Pesek?
pend 19.45 en 22 u„ za„ alleen 22
19.45 u. T
toeg. 18 j. en
„Cul de sac”.
Tuschinski (P
in „De peetv
20.15 u.
Nöggerath (Reg. Breestr.): dag. 13.30. 16.45
en 20 u. Marlon Brando in „De peetva-
vorig jaar rond de 30 percent.
Wanneer wordt nagegaan dat
de bevolking van Haarlem en
omstreken ongeveer 2 procent
muziekliefhebbers telt, kom je
op nog triestere cijfers uit:
minder dan een half procent
zou gesteld zijn op muziek van
deze tijd.
De C-serie wordt volgende
week vrijdagavond geopend
met een concert voor fluit en
viool van Telemann en compo
sities van Klusak, Ketting en
Francaix. Ook in de volgende
concerten zal steeds minstens
één werk van een Nederlandse
componist worden gespeeld.
Hans Kox zal dan in de gele
genheid zijn weer te kunnen
luisteren naar het door hem zelf
geschreven violoncellconcert
Dit werk werd voor het eerst
in 1969 gespeeld in opdracht
van een kunstkring uit Epe, dir
daarmee de actuele muziek
dienen.
kracht voor over onze lands
grenzen gehuurde films. Die
probeert de Witte Bioscoop dan
ook te pakken te krijgen.
Het lidmaatschap van de
Witte Bioscoop kost twee gul
den. Wie ingeschreven is, moet
daarna voor iedere voorstelling
drie gulden entree betalen.
MILOU HOPMANS
VOOR DE TWEEDE achter
eenvolgende keer komt caba
ret In den Twijfelaar zaterdag
14 oktober naar Haarloheim.
Het programma, dat een flink
brokje kritiek op de milieuver
ontreiniging bevat, luidt In
voorarrest.
10 DECEMBER VAN dit jaar
is het 150 jaar geleden dat
César Franck werd geboren.
Als herdenking van dit feit zal
in een cyclus van 3 concerten
vrijwel het volledige orgeloeu-
vre van deze grote componist
ten gehore gebracht worden. De
concerten hebben plaats in de
kathedrale Basiliek St. Bavc
aan de Leidsevaart. Het Willi-
brord-orgel van de kathedraal
(afkomstig uit de vroegere Wil-
librorduskerk buiten de Veste
te Amsterdam) is door zijn dis
positie en intonatie een goed
instrument voor dit evenement.
De drie concerten zullen ge
geven worden door Jan Jonge-
pier (zondag 15 oktober 3 uur)
Bernard Bartelink (zondag 12
november) en Albert de Klerk
(zondag 10 december).
Het programma bevat voor
zondag de volgende werken
César Franck: Premier Choral,
Fantalsie op 16; Louis Vierne:
Cathédrales (uit Pièces de Fan-
taisie IV op. 55); Scherzetto (uit
24 Pièces en style libre op. 31);
Stéle pour un enfant défunt
(uit Triptique opus 58): Choral
en Final (uit 2e Symphonie
opus 20).
„Ik kan niet zeggen of
groepswerk goed of slecht is. Ik
heb het een tijdlang een hele
goede manier gevonden om
dingen, in jezelf te ontdekken
en met elkaar nieuwe gebieden
aan te boren. Voor mij is het
ontzettend goed geweest. Maar
ik heb wat dit betreft op de
toneelschool zoveel op deze
manier gewerkt, dat ik nu de
behoefte heb aan iets te wer
ken, dat in een bepaalde span
ne tijds klaar moet zijn. Maar
deze uitspraken zijn geen eeu
wigheden, hoor”.
Ze zat
school in Amsterdam, toen Ka
rin gevraagd werd voor de rol.
Dat gebeurde in de nieuwe op
zet dat de leerlingen van het
laatste jaar stage lopen bij een
gezelschap in plaats van met
een eindexamenprogramma te
komen. Ze werd meteen geën
gageerd en begint nu met
„Kwartet” (vanaf vanavond in
de Haarlemse schouwburg) aan
het tweede seizoen.
Karin Kilian is 26 jaar, maar
ziet er uit als 17. Ze woont met
haar man Guy in Amsterdam
in de schaduw van theater
Carré, maar ze is een geboren
en getogen Haarlemse. Karin is
een van de „ontdekkingen” van
wijlen Theo Ruygrok, de to-
neeldocent aan het Coomhert-
lyceum.
Als ik vraag waarom ze toen
op school aan toneel is gaan
doen, moet ze lachen. „Uit de
behoefte om de toneelprijs van
het Coornhert te winnen. Heel
kinderlijk. Ja, ik won. Maar ik
zakte voor het toelatingsexa
men van de Toneelschool en
ben toen drip jaar psychologie
gaan studeren. Toch wilde ik
het opnieuw proberen; inmid
dels was het systeem veran
derd, er was een oriënterings-
cursus gekomen vooraf”.
Karin keek wel op. toen To-
neelschoolleraar Jacques Com-”
mandeur. mederegisseur bij
„Kwartet”, haar vroeg voor de
rol. „Voor mijn gevoel lag die
rol heel ver van mij af. Ik ben
sinds „Kwartet” een paar keer
gevraagd voor andere rollen en
het blijkt dan dat ze toch wel
heel dicht bli.iyën bij wat ze
van me gezien hebben. Dat is
wel jammer. Ik zou méér din
gen willen doen”.
IN POPPENTHEATER Mij-
ko, Peuzelaarsteeg in Haarlem
is het zaterdagmiddag feest.
Omdat er in de Doopsgezinde
Kerk een bazar wordt gehou- 9
den, staat ook het theatertje in
het teken van deze jubileum J
bazar. Tot half vier het pop- J
penspel Glittergroentje, daarna 1
goochelaar Truco. Woensdag 18 S
oktober om half drie het pop- B
penspel de Maankabouter.
maandags) 20.30
„Ahen-
T. --- - Vooorburgwal):
oktober, dagelijks 20.30 uur: Kaba-
de W1ls: „De wortels
kwaad”. Vanaf 12 oktober t.e.m.
dagelijks (beh. maandags) 20.30
Szmulewicz: -
salade”.
FIëSTA GITANA. zondaga
vond 20.15 uur in het Concert
gebouw, legt dit jaar de nadruk
op de dramatische vormgeving
in de flamenco. De formule
bestaat deze keer uit ^arties
ten, waarbij de eerste danser
geassisteerd wordt door twee
danseressen. Sterdanser in dit
geval is de uit Sevilla afkom
stige Curro Velez. Voorts treedt
de beroemde
stenares Carmen
op.
„Erg leuke reacties. Een aan
tal keren hebben we nagepraat
met de mensen. Vaak Is het zo,
dat je een avond hebt gespeeld,
de mensen hebben geklapt. Ei
genlijk weet je dan nog niks.
Wat me getroffen heeft is dat
mensen, waarvan je denkt: die
staan het verst van het stuk af,
sneller zeiden: „Het gaat over
werkende jongeren, maar het
kan ook op mijn eigen situatie
slaan”. De reactie was anders
bijvoorbeeld in Eindhoven waar
we met werkende jongeren
hebben gepraat. Die hadden
veel minder identificatie met
de mensen in het stuk. „Zo erg
is het toch ook weer niet;
erg heb ik het niet
maakt, zeiden ze.
„We hebben veel te danken
aan Christiaan Nortier en Jac
ques Commandeur, die bewust
en principieel zo hebben ge
werkt, dat hèt geen prototypen
zijn geworden, maar mensen
die je kunt leren kennen. Je
wordt geconfronteerd met een
soort jeugd, die je - als je niet
wilt - nooit hoeft te leren ken
nen. Sommigen willen ze hele
maal niet leren kennen en die
zijn dan verontwaardigd als
een er een agressieve uitbar
sting in die hoek komt. Voor
een hoop mensen is het gesud-
der onderin, waar niemand zich
mee bemoeit. Het is goed om
dat in de schouwburg te leren
kennen. Ik speel het ontzettend
graag. Ik ben er zelf ook erg
veel wijzer van geworden. Ik
realiseerde dingen die ik verge
ten was. Ik heb ontzettend veel
jeugdherinneringen teruggekre
gen. Nog steeds heb ik bij
voorvallen, dat ik evqn denk:
Hee, dat is een Kwartet-situa-
tie”.
ber: „In het land v
Afghanistan. T.e.m. 6
over bodemprofielen
wereld r
uur. zon- en feestdagen 12-17
DE POLYESTER Polka,
blijspel van Dimitri Frenkel
Frank, wordt zaterdag 14 okto
ber om 20.15 uur opgevoerd
door jongerentoneelgroep Toi-
toi in het jeugdcentrum Dei
ning in de Ripperdastraat in
Haarlem.
In Appel zoeken de spelers,
op één na allen met een lange
staat van dienst, en naar een
gezamenlijke visie, daarbij ge
bruik makend van alelrlei the-
aterelementen, onder andere
improvisatie.
i van het
29 oktober,
-uur: Kabaret
„Oooooverheerlijke Szmulewiaa
1 en toonstellingen
Rljksmuseum (Stadh.kade)t.m. 29 okt Vors,
tenportretteri in houtsnede uit de 16e eeuw".
Te'U?’ 9o9 .91{!ober_"Thort>ecke als wetgever”’.
T.e.m 29 oktober Jacob Ernst Marrus, graveur
en tekenaar 1774-1826; T.e.m. 7 januari 1973
•Vermeer s Brief hersteld". Permanente exposi
tie. Oude schilderijen, beeldhouwkunst
nijverheid, vaderlandse geschieden
hunst,.e,1 Bijksprentenkabinét, Gé
njks 10-17 uur, zon- en feestdagen J
Stedelijk Museum (Paulus Potterstr J
oktober werken van leden van de kunstenaars-
111U™ ”stuw,ln8”- T.e.m. 29 oktober „Qi-
ults 19e eeuwse lappendekens uit het oostelltk
Atelier” 't Staten’ T e m’ 5 november
Tem to WerlS Van 13 Ned kunstenaars.
ï-^óTio 19 november, tekeningen van Pieter
Engels en schilderijen van Pyke Koch Vanaf 14
oktober objecten van Reiner Ruthenbeck PeJ
kun^t"wtW^i X!Jf gbneratie:n(be«dende
van Goeh ernte v honderd jaar) en Vincent
*.n grote verzameling schilderijen en
tekeningen uit alle perioden. Geopend maande
zatadaXrI?n‘1?7g 9'30-17’30 uur en 19-22^0 uur®
uur. g 3 I7 uur’ 2on' en feestdagen 13-17
be??eT^1hJ<U'in (Linnaeusstr.): Tot eind decem-
Afghanistan1 T"dmVa" GhOT”’ semi-nomaden in
november tentoonstelling
.Bodems van de wereld -
$2?lI?-S” _G.®oPend dagelijks 10-17
._.ouur>
Bellevue Cinerama
Shaw in „Custer of the
j. Dag. 14 en 20 u.
Calypso Mamixstr.
„Cabaret”. Dag. 14 en 20.15 u-
Flora (Amstelstr.): zie Calypso.
Cineac (Damrak): George Hiltin in „Sar-
tana regelt je begrafenis”, toeg. 14 j
Dag~, ?n°’ 11-30’ 13’30’ 15-30- 17.30, 19.30
en 21.30 u., zo. 13.30 u, enz
n™c.(Reg breestr.): ochtend en middag
30, 11.30, 15.30, zo. 11.30 u. enz., „Pippl
^o~gkous a l’ Elke avond 17.30,
19.30 en 21.30 u „Hoe vang ik een
man?”, toeg. 18 j. g 1
City (Leidseplein): Rijk de Gooyer in „De
‘"b,rneker”’ toe8’ 14 i- Dag. 14.15, 19 en
21.30 u„ zo. 13.30, 16, 19 en 21.30 u.
Corso (Kalverstr.): Bud Spencer in „Azen
zijn troef”, toeg. 14 j. Dag. 13.30. 15.45,
19 en 21.30 u.
Du Midi (Apollolaan): Jon Finch in „Mac
beth’;, toeg. 18 j. Dag. 14 en 20 u.
Kriterion (Roeterstr.Sandy Retcliff in
„Family life”, toeg. 18 j. Dag. 14.15
19.45 en 22 u„ zo. 13.30. 15.45. 19.45 en
22 u.
Leidseplein Theater (Leidseplein): Fritz
the cat", toeg. 18 j. Dag. 14.45. 19.45
22 u., zo. 13.45, 16.15, 19.45 en 22 u.
Luxor (Nieuwendijk): Brad Harris in „Go
liath tegen de reuzen”, toeg. 14 j. Dag.
13.30 (beh. za„ zo., ma., di., wo.mid.)
15.30, 19.15 en 21.30 u.
Rembrandtpleintheater (Rembrandtplein)
Lee Marvin in „Prime cut”, toeg 18 i.
Dag. 14.15, 19.15 en 21.45 u., zo. 13.30 16
19.15 en 21.45 u.
Rialto (Ceintuurbaan): Julie Andrews in
„The sound of music”, toeg. a.l. Dag. 14
geo-
- -! u.
Roman Polanski’s „Repulsion”,
j .1 ?o u. Roman Polanski’s
18 j.
r.Marlon Brando
toeg. 14 j. Dag. 14 en
OPERETTEVERENIGING
Hulsbergen zal zondag 15 en
maandag 16 oktober om 20.15
uur een uitvoering geven de
operette Paganini van Franz
Léhar in de Stadsschouwburg
in Haarlem. Solist is Nico Boer
tehor.
Churchill draait zich in zijn
graf om, als hij kennis zou
nemen van „For Sylvia", een
erg leuk brok kamertoneel, dat
twee jonge Engelse spelers
John Burrows en John Harding
vrijdagavond in de Toneel
schuur, Smedestraat 23 te
Haarlem zullen opvoeren. Het
is een voorstelling in het Mic-
kery-circuit. Het onderwerp is
de Battle of Britain, de held
haftige strijd van de Britten
ten de invasiepogingen van de
Nazilegers van Hitler in 1940; u
weet wel de episode tegen de
achtergrond, waarvan de recen
te televisieserie „De familie
Ashton” speelt.