Schaakpartij KAPPIE door tv-kijkers leJweekin PANDA Duitse Tatort met Nederlands karakter Ferdinands belevenissen A ..ar? Polle, Pelle en Pingo B 17 POLEN-NEDERLAND VRIJDAG 13 OKTOBER 19 72 RISKANTE REPORTAGE Hun TV VRIJDAG TV ZATERDAG TV VANAVOND RADIO ZATERDAG Arman en de wijde verten Shaffy-theater begroet 100.000ste bezoeker en Ilva zijn met vakantie OF JE NEUS BLOEDT EEN ONDERSCHATTE RUBRIEK KOMIEKEN EN DRAMA’S en de meester* NEE, MAAR JE MOET WEE VOOR MIJN BAND UIT- KIJKEN BRAAF HONDJEJIKBEN NIET BANG VOOR JE, v HOOR J JZ yoofö c f F ZEEROB WIL NOG STEEDS GEEN ONBEVOEGDEN OPZIJN TERREIN W£BBEN!j1feiz HIIERIBIII HILVERSUM II 3» HILVERSUM III .01 ■1 (S) Ned. chansons. 23.10 in doorsnee. 23.55 Nws. 20.00 20.20 21.10 23.10 23.15 18.45 18.55 19.05 leioeker de machinekamer uit en wandelde met hem op naar de loop plank. „Ik zou er niet aan beginnen. Siep,” sprak de vreemdeling. „Die stoommachine werkt nog maar op een kwart van z’n vermogen. Daar krijg je nooit meer uit, wat je ook nog wilt gaan sleutelen." 18.45 18.55 19.05 19.10 19.20 20.00 20.21 21.45 22.15 22.50 18.45 18.55 19.05 20.00 20.20 20.30 21.45 22.35 22.45 23.10 Nederland 2 Het familiespel Waar of niet waar?, Hier en nu, Met liedjes het land in, Hendrik de Zevende en Glory Hallelu ja 2000. Ziedaar het NCRV-programma voor deze vrijdagavond. Resteert tenslotte nog de NOS-rubriek Uit de kunst. De deelnemers aan het familiespel Waar of niet waar?, dat tussen zeven en acht uur wordt uitgezonden, krijgen met merkwaardige situaties en zaken te ma ken. Een team van min of meer deskun digen wil de kijker echter wel een eindje op weg helpen. Eer valt een vliegreis te winnen. Na de actualiteiten in Hier en nu gaan we voor de eerste maal in het wintersei zoen Met liedjes het land in. Reisleider is opnieuw Ted de Braak. Nieuwe de quiz Het getal van de maand. Met het derde van vier programma’s over de nieuwe klankbijbel Glory Halleluja 2000 komt aan de NCRV-uitzending een einde. De door de meerderheid van de kijkers aangeduide zet zal telkens op het televi siescherm verschijnen en naar Polen wor den overgeseind. Eveneens zal dan de door de Poolse kijkers in meerderheid gekozen zet op het scherm worden ge toond. De bedoeling is, dat per week beide partijen een zet doen. Indien de partij na dertig zetten, dat wil zeggen bij het begin van de zomervakantie van 1973 niet ten einde is, zal arbitrage plaatsvinden. De KRO zal voor deze wedstrijd wekelijks op de maandagavond vijf minuten zendtijd inruimen steeds voor het laatste journaal. 16.00 16.02 16.25-17.30 18.45 18.55 19.05 20.00 20.21 22.00 22.50 Nederland I NOS (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. TROS (K) Calimero. (K) De mens en de zee. (K) Wereld op wielen. NOS (K) Journaal. TROS (K) Tatort. (K) Close up. (K) TROS Sport. NOS (K) Journaal. Nederland II NOS (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. NCRV (K) Waar of niet waar. (K) Journaal. NCRV: Hier en Nu. (K) Met liedjes het land in. (K) Hendrik VII (4). (K) Glory Halleluja 2000. NOS (K) Uit de Kunst. (K) Journaal. AMSTERDAM. Het Shaffy-theater aan de Amsterdamse Keizersgracht hoopt dit weekeinde de 100.000e bezoeker te verwelkomen. Ter gelegenheid van dit feit ■worden van vrijdag tot en met zondag oude en nieuwe vrienden, van het theater, waaronder alle houders van het Cultu reel Jongeren Paspoort uitgenodigd aan de festiviteiten deel te nemen. De feestelijk heden vallen tevens samen met de opening van het CJP-seizoen. Artistieke medewer king wordt onder meer verwacht van het Amsterdams Toneel, duo Otten, Syntagma Musicum, popgroep Solution, Boy Edgar, Funhouse en Perspekt. Er is ze wel eens voor de voeten gegooid, dat ze zich veel te veel buiten de informatie omtrent hun kerken begaven. Ze verdiepen zich net zo graag in de rassendiscriminatie van Zuid-Afrika als in een voorstelling van de Noorder Com pagnie. Maar u moet ze toegeven dat ze gelijk hebben. De kerken in Zuid-Afrika kunnen niet langs die discriminatie heen. Een optreden van de Noorder Compagnie met een spel, dat wordt uitgevoerd juist in een kerkgebouw, heeft ook allerlei raakpunten met het „leven der kerken”, zoals de taakomschrijving heet. Wie van de uitzendingen van „Ken merk” het idee heeft, dat het vroom gewauwel is, zou zich er maar eens aan moeten wagen. Hij komt al snel tot de ont dekking dat hij te maken heeft met een realistische kijk op de dingen, durf om te twijfelen, geloof in oprechte wil samen de wereld bewoonbaar te maken. Nee, het is geen zoethout, geen onsje drop. Dit seizoen voor het eerst kunnen de kijkers ook tijdens de uitzendingen opbellen. Al zie ik daar zelf niet erg veel heil in, omdat je moeilijk kunt achterhalen of die telefoontjes wezenlijke bijdragen worden, toch heeft men er bewust voor gekozen. „Kenmerk” wil dat de programma’s geen onder-onsje zijn, geen „alles lekker afwerken volgens plan”. Heel wat be kwame medewerkers hebben al in de redactie gezeten. Dat was de uitzendingen aan te zien. Het is een vooral jonge aan pak. Er worden soms harde noten gekraakt, maar dat maakt ze eerlijk en interessant. IIUUUII1IIU1III 19.30 (S) Brassband Magazine. 20.00 (S) Metropole Orkest. 20.30 Spitsbergen een oproep. 20.42 (S) Koloriet. 21.30 (S) Licht orkest. 22.00 Klankbeeld. 22.30 Nws. 22.40 De jaren vijftig DINSDAG GING IN HILVERSUM het gerucht, dat de ploeg van de KRO, die in Oeganda aan het werk was, het land had moeten verlaten en zelfs gevangen had gezeten. Hoe komen zulke geruchten de wereld in? Ik denk, dat daar eer dere mededelingen het nodige toe hebben bijgedragen. Schwittert en de zijnen hadden het moeilijk. De heer Amin stond niet bepaald om pottenkijkers te springen. Het feit dat de reporters eerder terugkwamen dan was gepland, bracht snel het verhaal op gang, dat ze gedwongen waren te ver trekken. Een beetje fantasie voegt daar dan wat daagjes in de gevangenis aan toe. Nou zal het niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt. Voor- klaarde op en klopte de gezagvoer der daverend op de schouder. „Maai natuurlijk!” riep hij uit. „Ha-ha! Mug van olifant. Ha! Dit is een olifant onder de sleepnavires, en hij gaat mijne mastodont-tankers trek ken!” Toen zwegen ze echter alle twee. Want de meester kwam met een Nederland I 11.00-11.30 TELEAC: (K) Hoe word ik de computer de baas? (4). NOS (K) Journaal. AVRO Rikkie en Slingertje. (K) Voor lezen een 10 NOS (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. AVRO (K) Sportpanorama NOS (K) Journaal. AVRO: (K) Ster-Allures. (K) Cade’s County. NOS (K) Journaal. Nederland II NOS (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. KRO (KI Voor een briefkaart op de eerste rang. NOS (K) Journaal. KROBrandpunt. (K) Speelfilmserie met Anna Mag- nani. Epiloog. NOS: (K) Journaal. al met Spanje hebben Nederlandse cameramensen onplezie rige ervaringen. Ik herinner mij tenminste dat Hans Keiler er nog een aantal uren heeft vastgezeten. Hij was toen in gezelschap van Daan de Lange, de huidige voorzitter van de vereniging van letterkundigen. Ook „Achter het nieuws” kan er van meepraten. Enfin, dat risico loop je altijd waar landen dictatoriaal worden geregeerd of rassendiscriminatie wordt uitgeoefend. Zelfs in ons eigen dierbare vaderland verwijlen soms filmers in de cel, wanneer ze, naar het oordeel der po litie, te driftig bezig waren gebeurtenissen vast te leggen, waarin Hermandad niet altijd de sympathiekste rol speelt. De KRO-ploeg wist evenwel Oeganda heelhuids te verlaten, al gebeurde dat inderdaad op een vroeger tijdstip dan in de bedoeling lag. Het kan zijn, dat de zaken wat uit de hand liepen, waardoor werken onmogelijk werd. Het kan ook zijn dat voorzichtigheid gebood om maar geen al te grote risico’s te nemen. Het officiële verhaal naar buiten luidt: er is niets schokkends gebeurt. Wat ik hoorde, wijkt daar in zoverre van af, dat bij het filmen in een ziekenhuis de ploeg werd gevraagd waarom zij daar filmde. Om zich te vrijwaren voor represailles want de heren waren niet uitgenodigd suggereerde men toen zich in te spannen voor het heil van de wetenschap. Dat wekte argwaan. De Oegandese veiligheidspolitie eiste het filmmateriaal op. Cineast Braamhorst leverde alleen het on schuldigste materiaal in. De rest wist hij in veiligheid te bren gen en dat zal verwerkt worden in de reportage, die Brand punt morgenavond uitzendt. Daar komt een Indiase familie in voor, die intussen in Engeland is gearriveerd. Om het ver haal van die familie compleet te maken, is Aad van de Heuvel naar Londen gereisd en heeft daar die Indiase familie opge vangen en haar gevolgd naar het verblijf, dat haar in Enge land wacht. Een droevige affaire van menselijk leed, een „cover-story”, die ons wel zal aanspreken. Overigens begrijp ik niet waarom geen der actualiteiten rubrieken eens een Surinaamse familie heeft gevolgd op haar weg naar Nederland. Zo’n familie, die nu woont in een der buurten van Rotterdam, waar men ze ook liever vandaag dan morgen naar Suriname ziet repatriëren. De NCRV is nog het meest actief geweest met het probleem Suriname. Er is daar dan ook een ijverige protestantse zending. Die heeft overigens men van o.a. Bojoura, Martin Brozius, Unit Gloria, Gerard Cox en Lenny Kuhr. Dan zijn we al weer toe aan het laatste onderdeel van de TROS-avond, te weten de sportrubriek, de voortaan om de veer tien dagen op de buis zal komen. In de vooravond drie programma’s: al lereerst voor de kleintjes Calimero, vervol gens een documentaire van Bruni Vailati over de parel-, schelpen- en kreeftenvis sers aan de oevers van de Rode Zee en tenslotte Wereld op wielen. Het Haarlemse zangeresje Debbie ver schijnt evenals Gerard Kox vanavond in Job Pannekoeks show „Close up”. drukken. In de eerste plaats berust de regie van De platas van het misdrijf, zoals de titel van deze aflevering is, bij de cineast Pirn de la Parra, bekend van zijn sexfilm Bue Movie, ten tweede werd de rolprent voor een belangrijk deel in ons land gemaakt en in de derde plaats spelen Nederlandse acteurs als Kees, Jeroen Krabbé en Guus Oster er in mee. De echtgenote van Ekseption-leider Rick van der Linden, Penny Jager, danst de liedjes aan elkaar die gezongen worden in het na dit misdaadverhaal uit te zenden programma Close up. De liedjes zelf ko- Nederland 1: Over de aflevering uit de Duitse serie Tatort, die de TROS vanavond na het journaal op de buis brengt, zou niet zoveel te vertellen zijn, ware het niet dat er enige landgenoten hun stempel op DE HILVERSUMSE OMROEPDOKTOREN hebben de vin ger aan de pols van hun patiënten gelegd en ze zijn niet on tevreden. Als die patiënten nou een beetje willen meewer ken zal het waarachtig wel gaan. Niet dat er geen zorgen zijn. Zo doet de VARA alles om de interne spanningen te verdoezelen, die er heus wel bestaan. Het is al net als met het partijcongres in Den Haag. Het valt voorzitter Kloos niet mee op te tomen tegen de radicale stromingen binnen zijn omroep, waarvan het plan voor omroepverkiezingen er één van is. Dat lust voorzitter Kloos niet, omdat hij er geen heil in ziet. Daarmee strijkt hij dwars tegen de haren in van zo’n forse doorzetter als zijn eigen Jan Nagel, die ervan verdacht wordt te zitten achter de PvdA-uitzending, waarin een „ar beider” vooral Hans Wiegel de pan uitveegde. Van zulke poli tieke streken houdt voorzitter Kloos niet, maar voorlopig blijft hij schipperen. Lang heeft voorzitter Van Doorn dat met zijn „jongens” ge daan. De democratisering binnen de KRO is er gekomen door het volhouden van het personeel. Dwars tegen de gevestigde orde in. Dat personeel kwam met het voorstel het bestuur van de KRO uit te breiden. Niet langer vijftien heren van katho lieke organisaties, die het alleen voor het zeggen hadden, maar een soort drieluik, waarin ook begunstigers en de mede werkers zelf zijn vertegenwoordigd. Nou, dat is me nogal wat, vooral als je dat bekijkt tegen de hiërarchische opzet van menige katholieke organisatievorm. Ik wil niet beweren, dat hier nou iedereen over die ont wikkelingen praat. Toch duiden ze erop dat er wat aan de hand is. De mensen raken zich bewust van hun mondigheid. Ook u, kijker en luisteraar, hebt rechten. De omroepmede werkers zijn ook verstandig genoeg om mee te kunnen pra ten over de programma’s, die ze voor u maken. Natuurlijk is er een groot verschil tussen de radicale stromingen bij de VARA en de gematigde bij de KRO. Je kunt het er makkelijk of moeilijk mee hebben, net doen of je neus bloedt gaat tegen woordig niet meer. Laten we daar blij om zijn. EEN RUBRIEK, waarover ik in deze kolommen eigenlijk nog nooit heb geschreven is „Kenmerk”. Tja, hoe gaat dat. Je zoekt de dingen, waarvan je denkt, dat een groot publiek erin is geïnteresseerd. Dan blijkt ineens dat je zo’n „Kenmerk” vreselijk onderschat. Vroeger zat het altijd op de maandag tussen zeven uur en half acht. Met ingang van dit seizoen kunt u het aantreffen op de woensdagavond, eens in de veer tien dagen. Het is een soort actualiteitenrubriek van de ker ken. Protestanten en katholieken werken er in samen. Ook de redacteuren zijn öf protestant óf katholiek. Als u nou dacht, dat daardoor een scheidslijn door de redactie loopt, hebt u het mis. In Hilversum merk je aan de mensen, die bij radio en tele visie werken, nooit uitgesproken geloofstegenstellingen. Ze zoeken liever naar wat ze gemeen hebben. Dat is: hun journa listieke impuls. Dat is: achter alles aangaan wat nieuws is en waard te uwer kennis gebracht te worden. De mensen van „Kenmerk” doen dat met grote openheid en met talent. 7. Joris wierp een laatste hongeri ge blik op de etende Panda, en slofte toen misnoegd weg. „Waar blijft de gerechtigheid?” vroeg hij 2ich af. „Het baaske doet zich te goed aan weelderig voedsel in warmte en gezelligheid, en ik mag slechts toekijken in de gure kilte waar het geluid van mijn maag- rammelingen wegdrijft op de Vind.Toen staakte hij zijn gepre- kwam? Ei, ei; ik zie een nieuwe toekomst voor meMet die ge dachte keerde hij op zijn schreden terug en stapte de herberg binnen. „Welkom, vreemdeling!” riep de waard hartelijk. „Het is ons een eer! Maak het u gemakkelijk!” „Dat is Joris!” mompelde Panda verrast. „Ik denk niet dat hij nog welkom zal zijn als hij de rekening niet kan betalen....” HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. 7.11 Gymn. 7.20 (S) Z.O. 7.25 Van de voorpagina; VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws; 8.11 Dingen van de dag; 9.35 Waterstanden. 10.30 (S) Zaterdag inform. 13.00 Nws. 13.11 Dingen van de dag. 13.23 (S) Dit is het begin. 14.43 VARA-Varia. NOS: 14.45 Frans-Duits-En- gels. 15.30 Gamma van alpha en bèta. 16.00 Nws. 16.03 (S) NOS-Jazz. 16.45 Inzet. 17.15 Hebt u geluisterd? 17.40 De Vrije Gedachte. VARA: 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Dingen van de dag. 18.30 (S) Varié. (S) Ontbijt zo’s 8.30 Nws. 8.36 UUUIUUUIIIHUUWIIIII1I11UM1IHI de economische crisis niet kunnen verhinderen noch de Suri namers kunnen beletten te emigreren naar „het land van be lofte”. In bepaalde opzichten vinden we wat in Oeganda ge beurt, in verkleinde schaal in ons eigen land terug. Bij ons. Midden onder ons. EN DAT IS NOU, GELOOF IK, waarvoor we ook televisie hebben. Om dat te signaleren. We hebben overal boodschap aan. Goed, soms proberen we het op de plezierige manier. Zo’n „Citroentje met suiker” bijvoorbeeld is ook een poging om op ons meegevoel te werken. De dolste sketches zijn er een poging toe. We vergroten de gebreken van de mensen, lachen ons de beroerte en gaan ze toch vergelijken met de gebreken, die we zelf ten toon spreiden. Dat lukt niet altijd. Soms zijn de situaties te gek. Dan moeten ze wel zo geestig worden opgediend dat we er nog om kunnen lachen. Zo’n Marty bijvoorbeeld, Marty Feldmann. Ik zag hem van de week weer in een programma dat de VARA ons aanbood. Herinnert u zich nog de eerste keer, dat hij op het scherm verscheen? Toen genoot ik van hem en waarom? Hij was het schlemielige mannetje, dat net altijd tussen de wal en het schip viel, vol goede bedoelingen, maar er steeds achteraan hollend, omdat hij te onhandig was om ze waar te maken. En wat is hij nu? Alleen nog een komiek. Hij moet zich alsmaar in de vreemdste kledij uitdossen, hij overdrijft tot in het on eindige. Het mannetje van toen herkennen we niet meer. En stel daar nu eens zo’n Engels koningsdrama tegenover, in dit geval „Hendrik de Zevende”. Dat is verleden tijd, historie, gebeurd. Daarin zie je mensen, die anders leefden dan wij, in totaal andere omstandigheden. Andere zeden, andere ge bruiken. En wat komt er in werkelijkheid van de buis naar ons toe? Karakters! Je ziet aan Hendik de schranderheid, je leest het aan hem af, je verbaast je over de manier waarop hij sluwheid met wantrouwen mengt, zijn bestaan en zijn kansen wikt en weegt, niet aarzelend, maar met de volle kracht van zijn verstand en gevoel. Zo zijn u en ik toch ook en anders Joop den Uyl wel en Drees en Hans Wiegel, ieder naar de situatie, waarin hij verkeert. Op zulke ogenblikken vind ik televisie een verrijking. Als er op een andere avond een voetbalwedstrijd tegenover staat, hoort u mij ook niet mopperen, maar we kunnen veel uit ons toestel halen, al zijn we het ons niet altijd bewust. Veel meer dan alleen maar de geijkte programma’s, de series, de be kende dijenkletsers. Anders heeft het echt zin om die tele visie lekker niet aan te doen en een boek te grijpen of naar de radio te luisteren, die waarachtig appetijtelijk genoeg is met een rijke variatie in de avonduren. Ik vind die verdeling in drieën uitstekend werken. Je weet weliswaar niet meteen naar welke omroep je luistert, maar de programma’s komen veel meer uit de verf en dat werkt toch ten gunste van de omroep, die er de hand in heeft. Zelfs de EO past zich aan. Ik hoorde tenminste verleden week vrij dagmorgen op de radio een wat klassiek getint, maar zeer welluidende uitzending, die aan de uitgangsstelling van de EO niets afdeed en toch niets afschrikwekkends had. Mensen, we zijn er toch zelf bij, als we met al die Hilversummen in de weer willen wezen! F. M. BUYSMAN NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Zing, zing, zing. 8.00 Nws. 9.00 Nws. 9.03 Pers vers. 10.00 Nws. 10.03 Muz. bij de koffie. 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.30 Elpee Pop. 13.00 Nws. 13.03 Pop Station. 14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.03 Poptater. 16.00 Nws. 16.03 Sportshow. 17.00 Nws. NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost de Draayer Show. NCRV. 19.00 Nws. 19.02 Denk je nog aan die tijd. 19.30 That’s live! 20.00 Nws. 20.02 Drie van u. 21.00 Nws. 22.00 Nws. 22.02 Happy sound. 22.30 Jazz- time. 22.55 Meded. 23.00 Nws. 23.02 Late date. 24.00 Nws. 00.55 Nws. TROS: 7.00 Nws. 7.02 7.30 Nws, 7.41 Aktua. Gymn. voor de vrouw. 10.00 (S) Tien om. 10.30 Nws. 10.33 (S) Route A. 11.55 Meded. 12.00 Aktua. 12.16 Overheidsvoorl. Franco huis. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) Tross-Country. 13.30 (S) Steiger-B. 15.30 Nws. 15.33 (S) Als dat zou kunnen. 17.30 Nws. 17.32 Aktua. 17.45 (S) Café-chantant. 18.19 Uitz. van de P.S.P. 18.30 Nws. 18.41 (S) Kort- binnenkort. 19.00 (S) Concert a la carte. 20.00 Nws.20.05 Stotter ik, stotter jij. 20.30 (S) Pianisten van thans en toen. 20.55 Om de kunst. 21.15 (S) Klass, orkestmuz. EO: 22.30 Klankbord. 22.40 Weeksluiting. 23.00 (S) Postludium. 23.55 Nws. vel, want zijn aandacht werd ge trokken door een aanplakbiljet. „Erfgenaam gezocht”, stond daar op „Goede beloning voor inlichtingen die de heer Hebbes Schraap op het spoor kunnen brengen van enig fa milielid.” „Erfgenaam? Beloning??’ peinsde Joris, opvrolijkend. „En Schraap is dat niet dezelfde naam als op het uurwerkje dat mij vanochtend toevallig in handen Kappie sloot haastig de spreek buis met de machinekamer weer af „Daehdat was Siep, die u daar hoorde”, legde hij uit. „Die praat wel vaker in zichzelf. Wat hij zei van die metaalmoeheid stelt niets voor. Hij maakt altijd van een mug een olifant, als er een paar moeilijkheden zijn.” Senor Rivaldi BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Weekend-aktueel. 12.50 Buitenl. persoverz. 13.00 Wws., weerber. en toneelagenda. 13.20 Platenprogr. 14.00 15.00 ws. 16.00 Hoorspel. 16.34 Lichte muz. 17.00 Nws., meded. 17.10 Nieuwe platen. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.05 The Pentangle. 18.15 Jonge mensen van dez etijd. 18.45 Sportmagazine. 18.55 Taal- wenken. 18.57 Amusementsmuz. 19.00 Nws. 19.30 Aktualiteiten uit film en musi cal. 20.30 Sport. 22.400 Nws. 22.10 Dansmuz. 23.40 Nws. HILVERSUM. Vanaf' 6 november zal via de KRO-televisie een massale schaak- match tussen Nederland en Polen, worden gespeeld, waaraan alle televisiekijkers in de beide landen kunnen deelnemen. De match zal bestaan uit één partij, waavoor de zetten worden bepaald door middel van door de t.v.-kjjkers in te zenden briefkaar ten, met daarop de naar hun mening beste zet. «227

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 17