Marowitz is Frankenstein en zijn monster heet Hamlet T.I.O.L.I. sociëteit met variatie The Francis Boys BEVERWIJK- Soosagenda VIETNAM Moulin Rouge op Joegoslavisch toneel Nederlandse jeugd de „live”-toer voor Kans voor Böll en Grass p Top de pop pop dertien ■W BOSKO BUHA UIT BELGRADO Kunstraad bepleit steun Geestelijk Orkest Recordprijzen voor romantische kunst panty short bij Mak van Waay de panty met het korte broekje en de lange benen (in de blauwe verpakking) 13 DONDERDAG 19 OKTOBER 1972 SHAKESPEARES DRAMA DRASTISCHBEWERKT Onder redactie van Ferry Tromp n. s. b.v. Nobelprijs-1972 voor letteren »le Is. „De Stoeterij Auberge van ouds „de Uilenboom” Brandstoffenhandel „De Spaarnestad UI 1 black-and-white-minstrel een J. HEIJER ADVERTENTIE «47 FE ADVERTENTIE ADVERTENTIE >0 Royal Flush, wijkcentrum Bernadot- telaan, zaterdag: disco Lion en Djengis Khan. Disco Dubois, Berlagelaan 45, zon dagmiddag: disco-dansen. HJC, Sanderzaal, Elisabeth Gasthuis-, vrijdag: Green River Jass Band; dins dag. concert van de Stichting Cat Jazz Haarlem met de Amerikaanse klarinet- ’ist/sopraan- en tenorsaxofonist Bobby ■Tones. Voom-Voom, Spaamwouderstraat 61 vrijdag, zaterdag en zondag: drive-in- show. Soos de Piek, Spaarndam, zaterdag: disco Flash Point 7. Santpoort Gezellig Frans getint eethuis waar ■jpecialité’s uit de Provence in open :euken worden bereid. Overschot bondsspaarbanken. In septem- ber is bij de bondsspaarbanken 934,5 mln ingelegd en 885,3 mln opgenomen, waarmee een spaaroverschot optrad van 49,2 MLN. In vergelijking met sep tember 1971 werd ruim 200 mln meer omgezet en werd 16,3 mln meer gesp aard. I Can-Can, Stoofsteeg 1, iedere avond: bar-dancing-disco. S! PEN-centrale, Kanaalstraat 257, IJ- muiden, zaterdag: de country-rock- groep Chestnut Mare; zondag „Tagrag” waarvan onlangs bij Ariola de single ..She’s on her way back home” uit kwam. Box Eighteen. Bintangs, Super Sister, Long Tall Ernie and the Shakers, John the Revelator, Relesion, Thower, Uni ted Kildom en de VARA drive-in-show zijn daar gratis maar duidelijk hoor baar aanwezig. Gratis voor Vietnam, maar niet voor jou uiteraard. Jij be taalt f 7,50 voor een hele dag (11.30-2 uur) „bewuste ontspanning”. Kaarten zijn nu al verkrijgbaar bij de PEN in TJmuiden, Donkey Shot in Heemskerk, boekhandel v.d. Velde en de „Slof” in Beverwijk. De voornaamste strijd, die Hamlet heeft te strijden, is echter die met zichzelf. Dat wil zeggen met zijn betere ik, hier ten tonele gevoerd in de persoon van Fortin bras (Sterke-arm). In het echte stuk komt deze figuur pas tegen het eind op; hij is de Noorse prins die het geheel uitgemoor de Deense koningshuis komt vervangen Bij Marowitz is hij echter voortdurend aanwezig, een stoere blonde bink in stra lend harnas, de enige speler die niet als karikatuur geschminkt is; (Ophelia is een Pippi Langkous-achtige Colombine en de hovelingen Rosenkrantz en Guildenstern worden tapdansend opgevoerd als komisch 1. Sugar me Lynsey de Paul; 2. Mexico Les Humphries Singers; 3. Ich hab’ die Liebe gesehen Vickey Leandros; 4. I’ll never drink again Alexander Curly; 5. Mouldy old dough Lnt. Pigeon; 6. Bottoms up Middle of the Road; 7. I put a spell on you Creedence Clearwater Revival; 8. Wig warn Bam Sweet; 9.1 think I love you Partridge Family; 10. Veronica 538 Vader Abra ham en de Goede Zonen, Jacques Herb en De Makkers; 11. I’m swimming into deep water Don Rosenbaum; 12. Oei, oei Jan Boezeroen; 13. Vaya con Dios Cats. Donderdag 2 november komt de Arnhemse groep Sympathy; 9 novem ber is het de beurt aan de Haarlemse formatie John the Revelator en de rij wordt op 16 november voorlopig geslo ten met de Bintangs. Voorlopig, want als het experiment een succes blijkt zal de donderdagavond in de Moulin Rouge een vaste „live”-avond worden. Prachtig koetshuis waar op klassieke wijze diners - recepties en feesten van uiteenlopende aard verzorgd worden. Toneelspelen voor jonge kinderen in een taal, die zij niet verstaan, moet een bijzonder moeilijke taak zijn, maar deze Joegoslaven slagen er uitstekend in, zij het dan met de hulp van de radio-actrice Christel Adelaar, die min of meer als tolk fungeert door handeling en dialoog tijdens de voorstelling van minuut tot minuut in eenvoudig Nederlands te verklaren. Maar dit hulpmiddel, dat Christel Adelaar sober en kundig hanteerde, zou waarschijnlijk toch niet zo goed hebben gewerkt als er op het toneel niet zulke serieus-werkende Voor wie van goede popmuziek houdt en tevens daadwerkelijk steun wil verlenen aan de oorlogsslachtoffers in Vietnam, herinneren we nog even aan het popgebeuren dat het comité ..Beverwijk voor Vietnam” zaterdag 4 november in de Beverwijkse „Slof”, Raamveld 2, houdt. AMSTERDAM. Bij Mak van Waay in Amsterdam is woensdag een aantal schilderijen van bekende meesters voor recordprijzen geveild. Zo bracht een werk van Weissenbruch „Figuren op de markt te Woudrichem” 96.000 gulden op. Het werd gekocht door een Nederlandse parti culier. Een Leickert, voorstellend schaat senrijders op een rivier, ging naar Enge land voor 58.000 gulden. Een werk van B.C. Koekkoek „figuren op een landweg in het Kleefse land” kocht een Neder landse kunsthandelaar voor 52.000 gulden lm Nederland bleef eveneens een werk van Klinkenberg „Gezicht op de Aster- damse Oude Zijds Achterburgwal” Het bracht 33.000 gulden op. Voor twee hele kleine Leickerts van 14 bij 12 cm werd 7400 en 6200 betaald. „Koeien in een weide” van Willem Maris bracht 26.000 gulden op, twee landschappen van Manve resp. 10.000 en 10.500 gulden. „Figuren op een bevroren rivier” van Van de Sande Bakhuyzen 29.500 gulden, „Schaatsen rijders op een bevroren rivier” van Schelfhout 23.000 gulden, „Figuren in een vlet op een rivier” van H. Koekkoek 17.500 en „Figuren op een bosweg” van M. A. Koekkoek 22.500 gulden. Waar zijn ze gebleven? Die gouwe ouwe sociëteiten uit de zestiger jaren waar je iedere zaterdagavond of min stens eens in de veertien dagen je vrienden en vriendinnen zag, waar je behalve aan „hangen” ook nog aan praten deed, waar midden op de avond de dominee of „jeugdkapelaan” kwam binnenvallen, waar de eerste ouders om 11 uur al achter het matglas ver- «■chenen en stiekum om de hoek gluur den, waar het woord discotheek een vloek was en waar soms alleen de band pils mocht drinken. Er waren ei tientallen in het Haarlem van zo’n zes jaar geleden, maar ze zijn allemaal verdwenen. Riverside, Spaarne 91, woensdag, vrijdag en zaterdag: bar en soos. STOCKHOLM (AP) Er is een kans, dat de vooraanstaande Duitse na-oorlogse schrijvers Heinrich Böll en Günther Grass de Nobelprijs-1972 voor letterkunde zullen delen. Welingelichte woordvoerders hebben dit verklaard aan de vooravond van de bekendmaking van de prijswin naars. Indien de 55 jaar oude Böll, voorzitter van de Internationale Penclub, of zijn tien jaar jongere en politiek sterk geënga geerde collega Grass geëerd worden - of indien de Zweedse Akademie er de voor keur aan geeft de prijs van 480.000 kro nen tussen hen te delen - zal de letter kundeprijs voor de eerste maal sinds de oorlog naar Duitsland gaan. De laatste schrijver, die zich van de Duitse taal bediende en die met de Nobel prijs voor de letterkunde werd onder scheiden, was Hermann Hesse in 1946. Hij woonde toen in ballingschap in Zwitser land en was een Zwitserse staatsburger Er zijn echter ook andere kandidaten voor de prijs, zoals de 57-jarige Patrick White (Australië), de Brits-Amerikaanse dichter W H. Auden, de Brit Graham Greene, de Amerikaan Norman Mailer en de Fransman Claude Simon. Voorlopig gaat de eigenaar een maand proefdraaien om de belangstel ling te testen. Volgende week donder dag kun je gratis naar binnen (en dat geldt ook voor de volgende avonden) om te genieten van de „Happy Fami ly”, een uiterst succesvol „poppakket” van het Haarlemse bureau Europop met Robert Long, Bonnie St. Claire Unit Gloria en Alexander Curly, nog altijd goed voor een Top-2 notering met zijn „1’11 never drink again”. Meer dan welk land ook heeft Italië in Nederland de naam op religieus ge bied uiterst conservatief te zijn. Aan deze foto te zien lijkt dat buiten het Vaticaan echter nogal mee te vallen. Deze onvervalste popgroep bestaat ge heel uit broeders en van verkleedpartijen is geen sprake. Het is de pijdragen- de heren Giovanni, Sergio, Appio, Maurizio, Bruno en Marino heilige ernst met de muziek. Via deze veelbeluisterde uitingsvorm hopen zij allereerst in Italië en misschien ook wel daarbuiten meer bekendheid te geven aan de liefdesboodschap van de Heilige Franciscüs van Assisi. beroepsacteurs hadden gestaan, die hun jeugdig publiek voortdurend wisten te boeien. Hoewel de gemiddelde leeftijd van de toeschouwertjes in Arnhem zeker niet bo ven de tien lag, reageerden zij precies naar wens en volgden ze het spel met een aandacht, die men als een compliment voor de spelers kan beschouwen. Een aardige attentie van de Joegoslaven was, dat zij hun voorstellingen in Neder land begonnen met een Nederlands stuk: „Twee emmertjes water halen” van Aad Greidanus, dat hier te lande in 1959 door de toneelgroep Arena is opgevoerd. In het Joegoslavisch heet het „Hodl de Bodl”, naar de komische hoofdfiguur, een rond trekkende voddenkoopman, die in een dorp komt en daar zo handig de nodige verwarring sticht, dat alle ontevreden mensen tevreden worden, alle onbeant woorde liefdes worden beantwoord en het stuk kan eindigen met twee gelukkige paren en een gelukkige veldwachter. Het stuk staat al sedert januari 1965 op het repertoire van het gezelschap Bosko Buha dat er intussen honderdvijftien voorstellingen van heeft gegeven. Het is een van de 102 produkties die het gezel schap in de 22 jaar van zijn bestaan heeft verzorgd en waarvan in die tijd bij elkaar vijfduizend voorstellingen zijn gegeven voor in totaal 1.700.000 toeschouwers. Het langdurige succes van het gezel schap is ongetwijfeld daaraan te danken dat het uit toegewijde acteurs en actrices bestaat die weten hoe zij met mimische, plastische en vocale middelen kinderen kunnen boeien zonder met afgezaagde, goedkope trucjes op de jeugdige lachspie ren te werken. De regisseur van „Hodl de Bodl”, Minja Dedic, is blijkbaar ook niet iemand die zulke trucjes zou toelaten. De hele opvoering was, binnen de grenzen van het blijspel voor kinderen, artistiek verantwoord. De Uilenspiegelachtige rol van de vod denman werd uitstekend gespeeld door de komiek Bozidar Pavicevic-Longa, de luie veldwachter Joris niet minder vermake lijk door Slobodan Kolakovic. Ook de rollen van de twee paren die elkaar pas na een vreemde metamorfose vinden, waren in goede handen. Het smaakvolle decor en de aardige kostuums van Dusan Ristic vertoonden zelfs enkele Hollandse toets jes. Het gezelschap blijft tot en met zater dag In Nederland en geeft nog voorstel lingen in Amsterdam. Scheveningen en Eindhoven. Behalve „Hodl de Bodl” staat ook een nieuwe Joegoslavische bewerking van „Assepoester”, onder de titel „Pepel- joga”, op het repertoire van de tournee. SIMON KOSTER DEN HAAG. Aaht jaar geladen ging de Amerikaans-Engelse toneelmaker Charles Marowitz Shakespeare* Hamlet te lijf met een chirurgenmes. Het resultaat is na vele voorstellingen in Engeland en elders thans tot 24 november te zien in ons land, waar WIKOR en Mickery een tournee organiseren, die vooral op scholie ren gericht is. Discodancing „Moulin Rouge” In de Haarlemse Kleine Houtstraat waar het vooral in het weekeind een eivolle bedoening is, gaat met ingang van donderdag 26 oktober op de live-toer. Een lofwaardig initiatief want met uit zondering van een enkel concert is Haarlem zelfs voor Nederlandse groe pen zo langzamerhand dood gebied. duo uit show). Door deze aanpak krijgt Shakespeares tekst een ironische dubbelzinnigheid, die soms erg nadrukkelijk gepresenteerd wordt. Als Fortinbras het beroemde „What a piece of work is man” (welk een meesterwerk is de mens) zegt over het hoofd van een armzalig hoopje Pierrot- Hamlet heen, wordt de sarcastische opvat ting van Marowitz zeer duidelijk. En als we die al konden missen, dan wordt er nog een schepje bovenop gedaan wanneer Hamlet „to be or not to be” zegt. De kring van circusfiguren begint dan heel hard en overdreven te lachen. Ik heb niets tegen ingrijpende bewer kingen van eeuwenoude stukken. Deze Hamlet van Marowitz is zeker de moeite van het zien waard, in ieder geval wan neer men tevoren de voor een tientje verkrijgbare, zeer uitvoerige documenta tiemap (al dan niet klassikaal) heeft door gewerkt. Er zit o.a. een vrijwel complete tekst in: op de rechtse pagina’s de Engelse en links een modernisering van de Bur- gersdijk vertaling door C. Buddingh; be- DEN HAAG. De Raad voor de Kunst heeft aan minister Engels (CR) gevraagd om rijkssteun te geven aan het Tn finan ciële moeilijkheden verkerende Geweste lijk Orkest voor Zuidholland. De minister heeft onlangs de functie van het orkest erkend en de Raad voor de Kunst stelt nu dat de minister financiële consequenties van deze erkenning moet aanvaarden. De raad noemt het ongewenst in een periode waarin het hele orkestenbestel ter discussie staat ingrijpende wijzigingen in de bestaande situatie aan te brengen. „Opheffing van het gewestelijk orkest zou wél een dergelijke inbreuk betekenen en een bestaand behoeftepatroon doorbre ken’aldus de raad. In afwachting van een binnen afzienba re tijd te verwachten advies over de relatie tussen de orkesten en de amateu ristische muziekbeoefening in het alge meen pleit de raad voor het verlenen van een garantie mede van de kant van de rijksoverheid, om het functioneren van het gewestelijk orkest in de overgangspe riode te verzekeren. Dancings, discotheken, café’s, tv en het vervroegde huwelijk hebben hun rol grotendeels overgenomen, maar ge lukkig is het fenomeen sociëteit nog niet helemaal verdwenen. Op de Zuid- Schalkwijkerweg 93 in Haarlem, aan de oevers van het Spaarne en op luttele meters van de Buitenrustbrug- gen, zetelt in het Njord-gebouwtje al daar „T.I.O.L.L” (Take it or leave it). De sociëteit is onderdeel van de Stich ting Protestants-Christelijk Jeugdwerk Schalkwijk, de dominee zal er ook wel eens binnenvallen, maar daarmee houdt de vergelijking met de zestiger- jaren-sociëteiten wel op. „T.I.O.L.L” is met zijn tijd meegegaan. Afwisseling is het parool van deze vriendenclub die nu bijna twee jaar oud is en waar iedereen welkom is. Variatie en actualiteit. Voorbeelden? Het seizoen werd geopend met de pop groep Have Mercy die aanstaande za terdagavond wegens doorslaand succes opnieuw zal optreden. Daarna was er een gespreksavond met de zusters Franciscanessen, een discotheekavond dramatische expressie en op 7 oktober een discussie in het kader van de Vre- desweek. Vorige week werden slapsticks ge draaid en was er discomuziek. Het maandblad „Whim” houdt alle leden op de hoogte en biedt ruimschoots gelegenheid voor kritiek en suggesties. T.I.O.L.L, take it or leave it. Take it, zou ik zeggen. Een scène uit Hamlet. De geest van Hamlets vader getuigt voor de „recht bank”, die Hamlet veroordeelt. nevens een Penguin-boekje met essays over moderne Shakespeare-opvattingen. Mijn persoonlijke bezwaar is echter, dat de Marowitz-Hamlet zo’n cerebraal be denksel blijft. Het is geen organisch ge groeid geheel, zoals bijvoorbeeld de Ham- let-bewerking, die Ateljé 212 enige maan den geleden in Mickery heeft laten zien. Misschien komt het mede, doordat de oorspronkelijke, 17de-eeuwse tekst is ge handhaafd. Deze Hamlet doet mij sterk denken aan een clownesk monster van Frankenstein. OLIESTOKERS PRIJZEN OKTOBER 1972 (vrijblijvend) HAARDOLIE 0,18% per liter bij kontante betaling H.B.O. I (c. verw.) 11,70 per °/o liter incl. b.t.w. partikulier H.B.O. I (c. verw.) v.a. 13,55 per liter excl b.t.w. niet partikulie: H.B.O. II (c. verw.) v.a. 13,25 per liter excl. b.t.w. niet partikulic ARNHEM. Het Joegoslavische kin- dertoneelgezelschap Bosko Buha uit Bel grado is door het Nederlands Centrum van het Internationale Theater Instituut uitgenodigd, in ons land een vijftal voor stellingen te komen geven, al* onderdeel van de culturele uitwisseling tussen beide landen. De eerste van die voorstellingen was woensdagmiddag in de Arnhemse stadsschouwburg te zien. Friese Varkenmarkt 2-10 HAARLEM 023-31 04 40* Arnoidushoeve, Hoofdweg 574. Hoofddorp, zaterdag: de Hoofddorpse nonsroep Peddock. Marowitz heeft uit het oorspronkelijke stuk zinnen en situaties gesneden, die hij opnieuw tot een geheel naaide om het beeld te scheppen van een moderne jon geman, die veel schreeuwt maar weinig doet om zijn wereld te veranderen. Zijn Hamlet is een lafaard op basketbalschoe- nen met het gezicht van een zielige Pier rot: wit geschminkt met een zwart gete kende traan onder het linkeroog. Het verhaal op zich doet niet meer ter zake. Marowitz doet nóg meer dan Shakespea re. Gebruikmakend van diens tekst, die soms heel andere personages in de mond gelegd wordt dan in het oorspronkelijke stuk, wil de bewerker met grote nadruk aantonen, waaróm Hamlet zo’n treurige zak is, die de mond vol heeft van actie maar niet verder dan tot schijngevechten komt. Die verklaring is ontleend aan Freuds opvattingen van het Oidipouscom- plex (de vader doden om de moeder te trouwen) en doet in zijn simpliciteit erg Amerikaans aan. Dat neemt niet weg dat Marowitz Ham lets psychologische strijd met het vader beeld, bijzonder ingenieus op het toneel heeft gebracht. De geest van de vermoor de vader en Hamlets stiefvader Claudius wisselen voortdurend van plaats, zowel tegenover de hoerige moeder als tegeno ver Hamlet. En als Hamlet dan toch tot de daad komt, doodt hij geen van beide vaderfiguren, maar de vader van zijn verloofde Ophelia. Deze Polonius is ook al een kletskous en een clown, maar dan een vrolijke. En de moord is eveneens ont leend aan het circus: hij wordt gepleegd met een bont geschilderd speelgoed- zwaardje. Eenzelfde spel van rolverwisse ling speelt Marowitz met de moederfiguur en Ophelia, tot wie Hamlet in een haat- liefde-verhouding staat, met de nadruk op haat. ft k r

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 13