Jasperina moet eerst nog praten met toneelbazen KAPPIK ui PANDA Ter Braaks enige toneelstuk Ferdinands belevenissen PoHe, Pelle en x KORT GEDING OM „AMÉLIE” De Pantserkrant, Pingo RADIO EN TELEVISIE DO 14 DONDERDAG 19 OKTOBER 1972 TV VANAVOND RADIO VRIJDAG TV DONDERDAG TV VRIJDAG Arman en Ilva en de wijde verten zijn met vakantie Een kwart van ons volk draagt al spijkerwerk - de achteloze jeans, de jacks, de broeken waarin een plooi een misdaad is. Kaas uit ’t vuistje hóórt bij het spijkervolk: geen stijf gedoe, hup, als je trek hebt, een brok uit de losse pols. Dat geel doet ’ttoch lekker bij denimblauw? P.S. Voor de fanatieke spijkerfans hebben we nagelkaas! WAT KRIJGEN WE NOG MEER BUIKPIJN, AIS WE ZO DOORGAAN' y 'l*. (Van onze correspondent) ROTTERDAM Het verzoek van Jasperina de Jong, haar hoofdrol in Feydeau’s „Een oogje op Amélie” neer te leggen, moet naar het oordeel van haar raadsman mr. J. M. van Veggel zo snel mogelijk ingewilligd worden. „Het is een kwestie van theater-milieu-hygiëne. Alarmfase drie is al lang ingegaan. Het is onver antwoordelijk ten opzichte van het publiek Jasperina langer in zo’n hopeloze produktie te laten optreden. Voor de kunstenares zou het ook een materiële schade kunnen betekenen”, aldus mr. Van Veggel. Jonge violiste met Concertgebouworkest MMM! en de meester* erfgenaam 17-141 I- JE KOMT TEGENWOORDIG NIET VEEL VAN DER6EUJKÊ WEGEN MEER TEGEN! HILVERSUM I. ADVERTENTIE ot gis dis ve m< so< on ter mt van de Maat aan en ging hem v naar het achterkamertje. thuis t ik be 18.45 18.55 19.05 19.20 19.45 20.00 20.21 19.45 20.00 20.20 21.10 22.00 22.50 23.00 18.45 18.55 19.05 19.10 19.30 20.00 20.21 21.45 22.35 22.55 18.45 18.55 19.05 20.35 21.35 22.00 22.30 23.00 23.15 18.45 18.55 19.05 20.00 20.21 21.10 21.20 22.45 22.50 23.15 Nederland 2: Nadat afgelopen dinsdag sheriff McCloud zich opnieuw heeft aan gediend bij het Nederlandse kijkersvolk, laat vanavond speurder Joe Mannix weer van zich horen. Na het journaal neemt hij de strijd tegen de misdaad weer op. Daar voor, tussen zeven en acht, zendt de VARA de finale uit van de schoolradiose- ries Kinderen en hun ’•'efmilieu. De radio uitzendingen hadden zoveel respons van de jeugd, dat besloten werd er een wed strijd Kinderen bouwen hun droomwijk aan te verbinden. De winnende openbare lagere school uit Hendrik Ido Ambacht mocht met de VARA televisie twee dagen op stap. Van de bezoeken die zij aflegden aan het Safari-park te Arnhem en enkele woningprojecten werd een filmpje ver vaardigd, dat om zeven uur te zien is. Voor acht uur is er ook nog een Pools tekenfilmpje. ustig bekijken en thee.” Met die woorden dribbelde ze be- irijvig naar achteren, en de Maat liet zich in een gemakkeliike stoel zakken. „Dat is toch aardig van Maaike,” prevelde hij. „Ik zal straks m’n klokken van de Kraak halen. Ja dat zal ik doen.” Cox Habbema en Ton Lutz in „De Pantserkrant”. Nederland I NOS (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. VPRO (K) Beertje Colargol. (K) Zwijgen is goud. (K) Popeye. NOS (K) Journaal. VPRO- (K) Ber. uit de samenle ving (K) De Pantserkrant. (K) Van wie is dit huis? E.O. Kerk en Theologie. Horen en zien. (K) Kunstkroniek. NOS (K) Journaal. Nederland II NOS (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. VARA: (K) Kinderen bouwen hun droomwijk. (K) Tekenfilmpje. NOS: (K) Journaal. VARA: (K) Mannix. (K) .is getekend. (K) Achter het Nieuws. NOS - Den Haag vandaag. (K) Journaal. Nederland I NOS- (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. TROS: (K) Calimero. (K) Flipper. Zorro. NOS’ (K) Journaal. TROS: (K) Zevensprong. (K) De FBI. (K) Én public. NOS- (K) Journaal. Nederland II NOS (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. AVRO' (K) De laatste der Mohika nen. NOS: (K) Journaal. AVRO: (K) Mountiesshow. Bijpraten met Biesheuvel. (K) Voor de vuist weg. (K) Ontdek je plekje. NOS: (K) Uit de Kunst. (K) Journaal. hel maar eens dan zet ik intus- ris halfluid. „Hmrnrn.naar het buitenland. En sindsdien heeft hij nooit weer van zich laten horen?” „Nooit meer”, beaamde de onderne mer. Ik wist niet eens dat hij nako melingen had. Ach dat zal me neer Hebbes plezier doen. Hij zoekt nu al jaren naar een erfgenaam” Joris knikte tevreden. Hij wist nu genoeg. - n gezelligheid. „Het is goed om weer ijn,” mompelde hij, „eh oei: om weer hier te zijn „Kijk,” vervolgde zijn gastvrouw terwijl ze op een lege plek op de muur wees, „ik heb dat grote schil derij daar weggehaald. Je wilde hier toch wat klokken ophangen? Daar zullen ze wdt mooi staan. uit de Middeleeuwen en Renaissance. 14.35 Spiegel van België. 15.00 (S) Zoeklicht op Ned. 16.00 N. VPRO: 17 00 VPRO-Vrijdag. 18.20 Uitz. van DS’70. KRO: 19.00 (S) Springplank. 19.30 En toch kerk. 19.45 De zingende kerk. 20.00 In antwoord op uw schrijven. 22.00 (S) Kursief. 22.30 N. 22.40 (S) Goal 23.55 N. 12. Toen de begrafenis-onderne mer Dofferd hoorde dat Joris van de rijke familie Schraap afstamde veranderde zijn houding. „Wat een eer!" riep hij uit. „De Schrapen zijn altijd goede klanten van mij ge weest. Een uitgebreide familie ja ja. Van welke tak bent u?” „Hen drik Schraap, antwoordde Joris een voudig. Die woorden ontroerden de heer Dofferd zeer. „Is het werke- ’Kaasuit’tvuistje’ enjouwspijkerbroek kon zijn, en Echantillon zouden ernstige meningsverschillen ontstaan zijn. De stemming onder de spelers werd er niet beter door. Jasperina had zó weinig ver trouwen in de produktie - er werd veel te weinig gerepeteerd -dat ze voor de pre mière die verschoven was naar 7 oktober, naar Guttmann toestapte en hem verzqcht niet mee te hoeven spelen. Guttmann wist haar aan het lijntje te houden door te zeggen dat de première een groot succes zou worden en dat ze echt niet bang moest zijn. „Na die première,” zei Jasperina’s advo caat mr. Van Veggel, „werd op een pijn lijke manier duidelijk dat wat Jasperina en ook Wil van Seist verwacht hadden. Jasperina voelde zich beet genomen”. De slechte kritieken, die na de première over het spel van Jasperina in de kranten verschenen, zijn voor haar niet mede aanleiding geweest ermee te stoppen. De raadsman van het Rotterdams Toneel, mr. A. F. de Savomin Lohman, vergeleek Jasperina met Ralph Nader, de man die voor de Amerikaanse consumenten op komt. „Nader koopt een aandeeltje Gene ral Motors en gaat dan naar de jaarver gadering om herrie te trappen. Jasperina wil op deze wijze in de toneelwereld gaan stoken” „In de toneelwereld moeten regels zijn HILVERSUM III. EO: 7.00 N. 7.02 Gospelsound. 8.00 N. 8.02 Tussen thee en koffie. 8.00 N. 10.00 N. 10.03 De muzikale fruitmand. NCRV: 11.00 N. 11.03 Popcorn. 12.00 N. 12.03 Bij Ba rend. 13.00 N. 13.03 Hiep hiep hit hoera. NOS: 14.00 N. 14.03 Felix Meurders, AVRO: 15.00 N 15.03 Pop Globe. 16.00 N. 17.00 N 17.03 Radiojourn. 17.06 Postbus 700. NOS: 18.00 N. 18.02 De Joost de Draayer Show. 19.00 N. 19.02 Gevolmach tigd. 20.00 N. 20.02 Vincent van Engelen. VPRO: 21.00 N. 21.02 VPRO-Vrijdag. 22.00, 23.00 EN 24.00 N. 22.55 Meded. 21.30, 22.30, 23.30 en 00.30 Actualiteiten. 00.55 N. lijk?" riep hij uit. „Wat een toeval! Ik hebmeneer Hendrik goed gekend Hij gaf mij zelfs nog een horloge als afscheids-geschenk, toen hij naar het buitenland verhuisde Maar de iemand die mij vanochtend de hoed over de ogen sloeg, heeft het uurwerk gestolen. Een in-geme- ne streek. Als ik hem ooit te pak ken krijg.„Ja, ja”, prevelde Jo- De vice-president van de Rotterdamse rechtbank, mr. L. Erades, wilde woens dagmiddag nog geen uitspraak doen in het kort geding dat het Rotterdams Toneel had aangespannen tegen Jasperina. nadat zij te kennen had gegeven deze week voor bet laatst in Hilversum Amélie te spelen. Wanneer beide partijen niet alsnog tot overeenstemming komen (het contract van Jasperina loopt tot 1 december) zal de rechtbankpresident dinsdagmorgen 24 oktober uitspraak doen. Het is mogelijk dat het geschil voorgelegd zal worden aan een arbitrage-commissie die in de toneel wereld bestaat en dat hiermede van de rechtbank geen vonnis meer gevraagd wordt. Het kort geding was eigenlijk de climax van de vele moeilijkheden die zich bij de totstandkoming van Amélie hebben voorgedaan. Artistiek-directeur van het Rotterdams Toneel, Karl Guttmann, zou de regie op zich nemen, maar door zijn langdurige ziekte liepen de repetities een beetje in het honderd. Guttman verzekerde Jaspe rina de Jong - het zou haar eerste con frontatie met het gesubsidieerde toneel worden - dat hij haar niet voor schut zou laten staan. Inmiddels werd uit Frankrijk vanwege Guttmann’s ziekte de regisseur Jacques Echantillon aangetrokken, die met een tolk de repetities voortzette. Tussen Guttmann, die dan weer niet en dan weer wel bij de repetities aanwezig De VARA komt in de loop van dit seizoen met een serie shows van Rob Touber, getiteld, Is getekend: Rob Touber De man die steeds op de achtergrond heeft gestaan bij shows als van Adèle Bloemendaal en Liesbeth List treedt nu zelf eens op de voorgrond. Samen met de auteur van het vermaarde Duitse cabaret Das Kommödchen, Wolfgang Francke maakte Touber de muzikale satire Die Ballade von Uncle Sam, met liedjes en dialogen over de Verenigde Staten. Onder anderen de zangeres Madeline Bell werkt er aan mee. Voor de muziek is geput uit het werk van de Beatles, Donovan, Bob Dylan, Pete Seeger en Frank Zappa. Met actualiteiten (Achter het nieuws) neemt de VARA afscheid van haar kijkers, waarna Den Haag vandaag nog even bij het binnenlands gebeuren politiek gezien, blijft stilstaan. Jasperina de Jong, Eric Herfst en de advocaat mr. J. M. van Veggel. die nageleefd dienen te worden, anders werkt het toneel aan zijn ondergang.” Mr. De Savornin Lohman zag geen reden het stuk uit de roulatie te nemen. Een invalster voor Jasperina zag de raadsman ook niet zitten .omdat het RT overweegt om met het hele stuk op 1 december, wan neer het contract voor Jasperina afloopt, te stoppen. Jasperina verklaarde desnoods nog wel tot 27 oktober te willen spelen, wanneer er een invalster zou komen. „Wie vind je nog bereid om maar voor één maand in te vallen. We moeten doorgaan met het stuk. Voor het gordijn ook maar eenmaal open ging, kostte de produktie al 250.000 gul den. Het RT zou bij stopzetting een half miljoen schade lijden”, aldus de raadsman van het RT. „De hele toneelwereld zou een slag krijgen”, vervolgde De Savornin Lohman, „wanneer het argument van Jasperina de Jong ingewilligd zou worden. Ze is bang dat er een deukje in haar reputatie komt. Zolang er nog niet met tomaten gegooid wordt, valt het allemaal nog wel mee. De zalen zijn ook goed gevuld”. De vice-president van de rechtbank mr. Erades hoorde alles met de hand onder de kin aan. Hij liet iedereen met iedereen praten. Jasperina’s man Eric Herfst kon ook zijn woordje doen. „Het is een schan de”, riep hij, nadat de advocaat van het RT zei dat Jasperina zich maar moest aanpassen en dat zij niet moest denken als superstar de dienst uit te kunnen maken. De vice-president vertelde het liefst geen vonnis uit te spreken. „Er bestaat, zoals u >egt, een arbitrage-com missie in de toneelwereld. Die mensen weten er ongetwijfeld veel meer van dan wij hier bij de rechtbank”. Jasperina wilde na afloop van het lang durende kort geding wel even kwijt dat ze het schandalig vond wat de raadsman van het Rotterdams Toneel allemaal ver teld had. Woensdagavond stond ze in Hil versum weer op de planken. Inmiddels heeft het merendeel van de acteurs en actrices die in Amélie spelen in een verklaring gezegd dat „Een oogje op Amélie” nooit vertoond had mogen wor den. „Deze voorstelling schaadt het Ne derlandse toneel”. AMSTERDAM. De 12-jarige Ameri kaanse violiste Lilit Gampel zal als soliste optreden met het Concertgebouworkest op 26 en 27 november in Amsterdam en op 1 december in Den Haag. Haar optreden komt in de plaats van de violoncellist Mstislav Rostropovitsj, die voor genoemde concerten was uitgenodigd, maar met wie de orrderhandelingen op niets zijn uitgelopen. Lilit Gampel trad deze zomer voor het eerst in ons land op met het Amsterdams Philharmonisch Orkest. Zij zal nu Men delssohns vioolconcert uitvoeren onder leiding van Kirill Kondrasjin. AVRO: 7.00 N. 7.11 Gym. 7.20 (S) Dag met een gaatje 8.00 N, 8.11 Radiojourn. 8.30 De groenteman. 9.00 (S) Pianorecital. NOS: 9.20 Wat heeft dat kind. AVRO: 9.35 Waterstanden. 9.40 (S) Arbeidsliederen uit het verleden(II). 10.00 (S) Voor de kleu ters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 N. 11.03 Radiojourn. 11.30 (S) Instr, ensemble 11.55 Beursber. NOS: 12.00 Blik op de we reld. 12.30 Overheidsvoorl. Uitz. voor de landbouw. 12.40 (S) Licht orkest. 12.50 Recht en slecht,. 13.00 N. VARA: 13.11 Dingen van de dag. NOS: 13.25 Toerismo. 13.50 Van ta-ta tot totale taal. 14.00 Muz. HILVERSUM II. KRO: 7.00 N. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badinerie. 7.30 N. 7.41 Echo. 7.50 (S) Badinerie. 8.24 Overweging. 8.30 N. 8.36 Gymn. voor de vrouw. 8.45 Moeders wil is wet 9 40 Schoolradio 10.00 (S) Aubade. 10.30 N. 11.00 Voor de zieken. 11.55 Meded. 12.00 (S) Van twaalf tot twee. 12.22 Wij van het land. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 N 12.41 Echo. 13.00 Raden maar 14.00 Schoolra dio. 14.15 Idem. 14.30 (S) Interlokaal op vrijdag. 15.30 N. 17.00 Zonder grenzen 17.10(S) Metropole Orkest. 17.30 N. 17.32 Echo. 18.00 (S) Licht orkest. 18.30 N 18.41 Echo. 18.50 Verkenning 18.58 Marktber. VPRO: 19.00 VPRO-Vrijdag. 19.50 NOS: Den Haag vandaag. 20.00 N. 20.15 VPRO- Vrijdag konsert VARA' 21.00 (S) Salzbur ger Festspiele 1972. 22.55 tsn «taal kaart. 23.55 N. Nederland 1: Een van de weinige TV selen die deze week op de buis komen, is De Pantserkrant, vanavond om vijf over half negen bij de VPRO. „De pantser krant” is Menno ter Braak’s enige toneel stuk en dateert uit 1936. In de uitvoering van vanavond ziet men de acteurs Sacco v.d. Made, Hans Bentz van den Berg, Siem Vroom, Cox Habbema en Ton Lutz. De regie is in handen van Krijn ter Braak, een neef van ”?"no ter Braak.On- derwerp van De pantserkrant is de wa penhandel. Het verhaal situeerde hij in een krantenbedrijf, dat door een interna tionale staaltrust gecontroleerd wordt. Tussen de corrupte hoofdredactie en een gewetensvol redacteur ontstaat een con flict. De laatste wil niet meewerken aan de oorlogshetze van de krant. Na dit spel zendt de VPRO voor de tweede maal een aflevering uit de serie Van wie is dat huis?uit. Hierin reacties op de eerste uitzending, waarin het woning bouwbeleid werd gehekeld. Ook de voora vond is voor de VPRO, een uurtje dat mede voor de jeugd bestemd is. Eerst een verhaal van het Beertje Colargol, vervolgens in Zwijgen is goud weer een collage van fragmenten uit stomme films en tenslotte een tekenfilm met Popeye. Na het journaal Berichten uit de samenleving. Voor de Evangelische Omroep wordt het een latertje want die mag pas om tien uur beginnen. Eerst kan kennis worden genomen van de nieuwe rubriek Kerk en theologie. In deze eerste aflevering bespreekt een forum het rap port over homofilie, dat in opdracht van de Synode der gereformeerde kerken is vervaardigd. Na dit half uur wordt in Horen en zien gestart met een serie klassieke muziek programma’s. Daniel Wayenberg opent de rij in het Tweede pianoconcert van Sergei Rachmaninov, opus 18, begeleid door het Radio Philharmonisch Orkest onder lei ding van Hans Vonk. De acteurvoor- drachtskunstenaar Nigel Goodwin, die verbonden is aan de Arts Centre Group in Londen besluit de E.O.-uitzending met het een kwartier durend programma „De wind blaast waarheen hij wil”. „Kom toch binnen,” zei ze har, lijk, „dan zal ik de ketel opzettei voor een kopje thee. Twee klontje: en een wolkje - ja, ja, ik weet het nog best. En kijk eens wat ik heb gedaan?” 1X0 stuurman stapte de woonka- i 17. Maaike nam de bos bloei. Ga binnen met een warm

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 14