KAPPIE moisejew qnoot eiqen symfomeoRkest 130 öinsERS en ö&nseRessen woo ooqvERBlinöenöe kostuums dez üvèr PANDA IV ft ’Mi Liesbeth List samen met Rod McKuen Ferdinands belevenissen Polle, Pelle en 15 Pingo sowjet Russisch academisch staatsensemeLe rai A VRIJDAG 20 OKTOBER 1972 STRAKS MEER BETALEN? HEEFT TELEVISIE MACHT? GEWOON ZIJN, NIET GELEERD TV VRIJDAG TV VANAVOND TV ZATERDAG Arman en Ilva en de 7777, 77777. 777777 7///////////7777. zijn met vakantie Dinsdag 31 okt. t/m zaterdag 4 nov. 20.15 uur. RADIO ZATERDAG rnnmmmmmffmwfnwmaHwmnmmmmmmMmmunmrrmummfwmmHunHnmwnmmmumnmwwfmfumwnw/muwmfUA 'G overnachtte eens opgeknapt worden.onkruid JE ONS DAN?/ WIEDEN, DE HEG KNIPPEN ENZ.DAAR- «LEKKERS NEERGELEGD TE LOKKEN.' wijde verten wnwMmmfwuuwmffmwmmnmwnwfmamA JWl era de meester* erfgenaam i i A'F- 1 F. M. BUYSMAN ADVERTENTIE AMSTERDAM Nws. Zelfde voorstelling in R’dam AHOY-Sportpaleis op 5 en 6 nov. NATUURLIJK! DE TUIN MOET NODIG» OM HE8 IK AL DAT; 5«- t 7////////, 7/////////, CHARLES AERTS THEATERPRODUKTIES en BOB PETERS Jr. presenteren, na 10 jaar weer in Nederland, de toekomst in de weg staat. Maar hij liet niets merken van die gedachten, en barstte inplaats daar van in schreien uit. „Welke ’n smar telijke ervaring was dit!” riep hij betraand uit. „Oud-nicht Treuzilde heeft het tijdelijke verwisseld met het eeuwige.en groot-tante Sa- manta.ach, zo menig familielid dat ik nooit zal mogen aanschou wen. hoe droef!” „Maar uw oud- weest van menige televisiegrootheid. Oude liefde roest niet. Van verklaarde vijanden worden radio en televisie lang zamerhand eikaars dikke vrindjes. nemen. Herinner u maar wat Phil Bloom losmaakte. En hoe veel bloot ziet u vandaag in de reclame? Het programma „Zo is het toevallig ook nog eens een keer”, riep stormen van veront- waardering op. In „Hadimassa” kon al veel meer. Op „Tot de dood ons scheidt” kwamen nauwelijks boze brieven. De mens went aan wat hij vaak ziet. Ik denk dat een heleboel daaraan opgehangen kan worden. De mens went aan wat hij vaak ziet! Op dat moment hoorde hij buiten voetstappen en hij opende vol ver wachting de deur. „Ah, ben jij het, Sliep?!” zei hij JE HAD MET ONS MEE MOETEN NEE HOOR! IK WILDE JULLIE 20.00 20.21 21.10 21.20 22.45 22.50 23.15 18.45 18.55 19.05 19.10 19.30 20.00 20.21 21.45 22.35 22.55 18.45 19.05 19.30 20.00 20.21 20.30 21.35 21.45 22.00 22.20 22.45 22.50 23.15 18.45 18.55 19.05 Toegangsprijzen (a.i.) 25,- 20,- 16,- 12,- 8,- Kaartverkoop m.i.v. woensdag 18 oktober aan de kassa van het RAI-gebouw (Wielingenstraat), dagelijks (ook zondag) van 10-16 uur na11 uur telefoon 020-79 6441 VOORVERKOOP reeds vanaf 9 oktober bij onderstaande adressen: Amsterdam-centrum Nieuwe Muziekhandel, Leidsestraat 50 Vernu reizen Utrechtsestraat 48 Haarlem V.V.V. Kantoor, Stationsplein 2 Zaandam Fa. B. Schellingerhoudt, Zuiddijk 93 en tevens agentschappen Reisbureau De Magneet ?en ea- •r- ler, im- «ld. or- akt er- edi va ran rop II I HUI Ongeduldig ziet ook Hilversum uit naar wat, volgende week, de hoorzitting over de kijk- en luistergelden gaat opleveren. Zoals u weet komt die kwestie pas na de verkiezingen in de Kamer. Er is echter een commissie van Kamerleden, die zich speciaal bezighoudt met omroepzaken. Die commissie wil van te voren goed zijn ingelicht. Vandaar dat ze de omroepen heeft uitgenodigd maar eens te vertellen waarom de verhoging nodig is. Al eerder heb ik u verteld, dat die verhoging, gezien de stij gende kosten, niet kan uitblijven. Ze is in de afgelopen jaren achterwege gebleven. Maar hoe hoog zijn de huren geworden en de prijzen, die u voor uw levensmiddelen betaalt? En daar zit hem nu de kneep. Televisie en radio beschouwen we eigenlijk als amusement. Dat mag niet te veel kosten. Stel u eens voor dat u iedere avond naar de bioscoop ging. Op hoeveel komt dat per jaar? Hoeveel kost een abonnement op de thuis wedstrijden van uw favoriete voetbalclub? Is dat geen amuse ment? Natuurlijk, vooral de NOS is een meester in het achter houden van informatie over begrotingscijfers. Wat dat betreft, lijkt dat bedrijf net een besloten n.v. Er mag heus wel opening van zaken verlangd worden. U heeft het recht te weten wat men met uw geld doet. Op voorhand echter die verhoging als krankzinnig en onredelijk bestempelen, komt ondergetekende, die ook het volle pond moet betalen, toch niet redelijk en bil lijk voor. Daar spint alleen „De Telegraaf”, steeds tuk op het verdoezelen van eigen greep naar de macht over de Neder landse dagbladpers èn de vrijheid van meningsuiting maar zijde bij. IN HILVERSUM is de discussie weer opgevat over de macht van de televisie. Dat zal u niet verbazen. De grote vraag is steeds: wat brengen onze programma’s te weeg? Als er naar wordt gekeken, doen ze de mensen dan wat en wie? Allerlei onderzoekingen hebben al aangetoond, dat het veelal de men sen zijn met de lage opleidingen, die de trouwste kijkers zijn. Ze komen overwegend van het platteland. Dat lijkt aanneme lijk. Die mensen leven er meer geïsoleerd. De uitgaansgelegen heden zijn er minder. En de zogenaamde intellectuelen dan? Wel, die zult u heus niet altijd aan het toestel vinden voor de „moeilijke” programma’s. Die laten zich graag onderuit zakken bij de lichte kost van onder andere de TROS. Die zijn niet zo kritisch als u denkt. Nu zitten al die programmamakers in Hilversum steeds met de vraag: op welk publiek moeten we mikken? Beïnvloeden we mensen? Blijft er wat van hangen? Kijk en daar zijn de meningen over verdeeld. De televisie-aandacht aan de „Drie van Breda” bracht een enorme agitatie op gang. Die ligt ons nog vers in het geheugen. Uit peilingen was vastgesteld, dat de Nederlanders nogal mild stonden tegenover vrijlating. Daar om durfde het kabinet de kwestie aan te snijden. Men kan vaststellen dat na de losgeweekte agitatie meer mensen tegen vrijlating waren dan ervoor. „Zie je wel”, zegt men dan, „je kunt de invloed van de televisie niet onderschatten. Ze brengt wel degelijk wat bij de kijkers teweeg”. Er zijn echter an deren, die beweren, dat het nooit zo’n vaart was gelopen, als niet de krant zich met grote intensiteit op de zaak had gewor pen. Pas als het zwart-wit in de krant staat, komen de reacties los. Toch kan je wel degelijk veranderingen in houding waar- Nederland 1: Hoogblonde Willy Dobbe is geen NOS-omroepster meer, zij heeft het bij de TROS gezocht in het presente ren van een programma. Dat programma is Zevensprong, zodat de kijkers haar vanavond samen met Jan Theys deze quiz kunnen zien leiden. Opnieuw moet Zeven sprong de deelnemers hieraan weer bren gen naar een of ander vakantieland. Wat de deelnemers moeten doen is het goed oplossen van een reeks vragen die met recreatie en toerisme te maken hebben. Vragen en opdrachten worden afgewisseld met een flinke portie show. Voor de eerste, ruim vijf kwartier durende, uitzen ding heeft de TROS beslag weten te leggen op Les Humphries Singers, Freddy Quinn, Rika Zarai en een Franse variété- groep. Voor het programma tussen zeven en acht uur is met name aan de jeugd gedacht. Na vijf minuten bij Calimero verwijld te hebben, kunnen ze terecht bij de dolfijn Flipper en als die zijn kunstjes heeft getoond, kunnen ze ook nog de verdere lotgevallen van Zorro volgen. Na de Zevensprong eisen de mannen van de F.B.I. onze aandacht weer op. Er wordt een meisje vermoord. wat zal hij blij zijn om u te zien; hij zoekt al heel lang naar een erfgenaam. Wat een voorrecht voor mij dat ik u tweeën bijeen mag brengen als hij morgen de huur komt innen; misschien strijkt hij dan zelfs eens met de hand over het hart.Ik hoop dat u goed slaapt, edele heer. Nederland I 10.30 TELE AC: (K) Engels (1). 11.00-11.30 Hoe word ik de computer de baas? (5). NOS - (K) Journaal. VARA: (K) Kinderprogr. NOS: (K) Ti-ta-tovënaar. (K) Journaal. VARA. (K) Coronation Street. NOS: (K) Achter het Nieuws. (K) Loosdrecht Jazz Festival. NOS: (K) Journaal. Nederland II NOS (K) Ti-ta-tovenaar. NCRV: (K) De vrouw in het wit. Beter samen. NOS: (K) Journaal. NCRV- (K) Sport. (K) Francois Gaillard en het leven van anderen. (K) Sport. (K) Country and Western. (K) Een kar vol verhalen. Farce Majeure. (K) Sport. (K) Ander Nieuws. NOS- (K) Journaal. 18. Kappie had zich in zijn hut teruggetrokken en zat daar nu zijn logboek bij te werken. „Om 10.12 uur in Lutjewier bij paal 3 ge meerd,” schreef hij. „Bemanning zonder permissie de wal op. Pomp loos. Windkracht 3, Zuid-zuid-west Nederland I NOS (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. TROS: (K) Calimero. (K) Flipper. Zorro NOS’ (K) Journaal. TROS: (K) Zevensprong. (K) De FBI. (K) En public. NOS (K) Journaal. Nederland II NOS' (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. AVRO (K) De laatste der Mohika nen. NOS: (K) Journaal. AVRO: (K) Mountiesshow. Bijpraten met Biesheuvel. (K) Voor de vuist weg. (K) Ontdek je plekje. NOS: (K) Uit de Kunst. (K) Journaal. 16.00 16.02-17.30 18.45 18.55 19.05 20.00 23.00 23.0 glanzende, nietingewerkte spul dat hij daar heeft liggen.” Met die woorden liep hij door - maar Kappie kwam hem met groei ende verontwaardiging achterna. „Rivaldi moet geen misbruik van ons maken,” riep hij. „Het is. dat we een mooie opdracht van hem kunnen verwachten - anders zou ik je niet laten gaan. Ik verwacht je uiterlijk morgen terug, Siep!” LIESBETH LIST vanavond in En Public Nederland 2: Deze vrijdagavond bete kent het weerzien met Piet Bambergen en René van Vooren, ofwel de Mounties. Het komische duo heeft de zaterdagavond moeten prijsgeven, omdat daarop dit sei zoen het programma Ster-allures zit. HILVERSUM I. VARA: 7.00 Nws. 7.11 Gym. 7.20 (S) Z.0. 7.25 Van de voorpagina. 7.54 VPRO. 8.00 Nws. 8.11 Dingen van de dag. 9.35 Water standen. 10.05 Voor nu en later. 10.30 (S) Zaterdag inform. 11.00 Nws. 1300 Nws. 13.11 Dingen van de dag. 13.23 (S) Dit is het begin. 14.43 VARA-Varia. NOS: 14.45 Frans-Duits-Engels. 15.30 Intern, spec- Na de misdaad de muziek en die komt van Liesbeth List en Rod McKuen in het programma En Public. Rod McKuen maakte een reeks nieuwe liedjes die nu gezongen worden door Liesbeth List en hemzelf, terwijl zij, muzikaal begeleid door het trio van Louis van Dijk, ook samen optreden. dat hun werk niveau heeft. Want o, ze zijn zo ijdel. Ze moeten zo schitteren met al die geleerdheid. Pas als ze de taal spreken van de gewone man, van de gewone mens, bereiken ze de kij ker wezenlijk. Dat verklaart het succes van Marcel van Dam. Dat ligt ten grondslag aan VARA-programma’s als „Van on deren” en de serie „Een zoen van de juffrouw”. Dat vind je in .Berichten uit de samenleving” van de VPRO. Helaas hangt de VPRO ook graag de puber uit zoals in „Het gat van Nederland” als er zo nodig vertoond moet worden ho« een merrie wordt gedekt. Ik heb me laten vertellen dat op de hengst, die deze handeling verrichtte, aan het slot van het filmpje een naakte jongedame zat. Die heeft men toch maar weggelaten. De fout van de VPRO is, dat ze taboes wil door breken alsof het stomkoppen zijn, die met die taboes ooit heb ben moeten leren leven. Op die manier overtuigt men net niet de mensen, die men wil bereiken. Heel wat mensen leden onder die taboes. Ze zijn heus niet allemaal gefrustreerd in een zenuwinrichting terecht gekomen. Een schip, dat te hard van stapel loopt, kapseist. Bij de VPRO zijn te vaak regisseurs on geduldig. BETEKENT DAT TEGELIJK, dat de mens er genoegen mee neemt? Betekent het, dat hij in slaap wordt gesust en lang zaamaan gewoon gaat vinden wat hij eigenlijk verwerpt? Is televisie niet een pil, die we elke dag slikken tot we niks meer proeven? Dat zou waar zijn, als diezelfde televisie ook niet tegelijk een alarmdienst was. Vaak signaleert de televisie wan toestanden. Vaak duikt ze in maatschappelijk onrecht. Vaak onthult ze de kwade kanten van de menselijke natuur. Daarom zullen we er niet bij in slaap vallen. Daarom kunnen we wel gewennen, maar geen genoegen nemen. Het ligt evenwel aan de televisiemakers of ze ons weten te pakken. Zo’n programma als bijvoorbeeld deze week te zien was over de vogelvangst in Italië. Daar kwamen staaltjes van wreed heid in voor, die je vloekend overeind deden komen. Ze werden afgedaan met de verklaring, dat vogelvangst in Italië en Frankrijk een traditie is van eeuwen. Kijk en daar ver zuimde de maker in te gaan op het ontstaan van die traditie. Waarom zien de mensen er daar geen kwaad in en waarom winden wij er ons zo over op? Zoals het nu werd gepresen teerd, was dat programma vlees noch vis. We werden er niets wijzer van. Zelfs al praatten er professoren tegen ons aan. Ik vind dat een gemiste kans. Maar al te duidelijk blijkt, dat de Nederlandse televisiemakers gewoonweg geen feeling heb ben voor wat het publiek van een uitzending verlangt. Als ze er maar een paar geleerde heren tegenaan gooien, denken ze Maar ook op deze avond zullen zij en hun publiek het wel kunnen vinden. De gein wordt afgewisseld met muziek en dans en daar tekenen Martine Bijl, Los Indianos, Lionel Blair en de Mounties zelf voor. Even bijkomen van de Mounties-show is er niet bij, want meteen hierop wordt in het AVRO-programma bijgepraat met mi nister-president Biesheuvel. Willem Duys presenteert hierna weer zijn Voor de vuist weg, waarna er een punt achter gezet wordt met een vijf minuten durend filmpje over natuur schoon in Nederland. Van de NOS kan dan nog de rubriek Uit de kunst tegemoet gezien worden. In het vooravondprogram- ma schotelt de AVRO het derde deel van De laatste der Mohikanen voor. '^>1 HOEZO? V V IW"U» fe'V IVIIX i'iVLi HILVERSUM HAD DEZE WEEK niet zo bijster veel stof tot praten. Eerder tot overdenken. De AVRO haalde met „Ster- allures” een sof. Wat je dan als reactie onder de mensen die hier uw televisieprogramma’s verzorgen vaststelt, is dat ieder een er eigenlijk niks van begrijpt. Zo’n sof kun je toch voor komen, zegt de vakman. Waarom niet veel eerder een nieuw concept uitgeprobeerd? Sommige vingers gaan beschuldigend de richting uit van regisseur Verstraete. Andere wijzen naar Guus Oster. Vast staat dat hij met Sonja Bahrends niet het Ideale koppel vormt. Duidelijk is ook dat de formule niet deugt. Het duurt allemaal te lang, het trekt, zoals ze hier zeggen. De AVRO zit er maar mee. Wat een ster van allure moest worden, krijgt ineens een staartje van niet geringe omvang. Nu hebben wel meer regisseurs hier zich een buil aan een nieuw programma gevallen. Na „NOS-kiosk” is dit de tweede deceptie binnen korte tijd. Het kan dus nog steeds goed mis gaan. Doorgaans levert dat geschuif op met regisseurs. Er gaan er in de ban. Anderen moeten de positie overnemen. Nog niet zo lang geleden stapte Matthieu Rogmans, eerder opnameleider van de NOS, op bij de AVRO om in dienst te treden van de TROS, waar men blijkbaar meer in hem zag. Er zijn nogal eens wisselingen. Daar schijnt vooral de AVRO niet tegenop te zien. Ger Lugtenburg en Siebe van der Zee staan erom bekend, dat ze van straffe maatregelen weten. Zo hebben ze ook Wibo laten vallen, die men zaterdags een biertje kan zien drinken op het terras van „De jonge haan”, alsof er in Genève niets te doen is. Een vreemd wereldje, een bijzonder wereldje, dat van al die Gooise wonderjongens. Er wordt hard gewerkt, maar er is ook vaak gedonder in de glazen. Dat laatste lijkt in het radiowereldje te ontstaan. De nieuwe zenderindeling blijkt namelijk met zich mee te brengen, dat je met extra-nieuws geen kant uit kan. De hoogst verant woordelijke, in dit geval Kees Buurman van de NOS, ziet nau welijks kans zulk soort korte uitzendingen tussen de bestaande programma’s te schuiven. Daar komt bij, dat met de komst van de EO nu zoveel omroepen en omroepj es de drie netten be volken, dat je af en toe de indruk krijgt met het spoorboekje van de Nederlandse Spoorwegen te maken te hebben. Intern gist het. Denkt u evenwel niet dat er iets zal veranderen, want op ge nomen besluiten, komt niemand hier terug. Temeer niet, om dat ooit, in een lijvig rapport, de „mindere góden” een vurig pleidooi hebben gehouden voor de huidige situatie: cultureel, licht en pop. De ongemakken dient men dan voor lief te nemen. Wat overigens wel tot de verbeelding spreekt is de samen werking, die zich duidelijk gaat af tekenen tussen radio en televisie. Zowel VARA als TROS gaat programma”s uitzenden, die tegelijkertijd op de radio te beluisteren en op de televisie te zien zijn. Er is een heel duidelijke kentering waarneembaar in de Hilversumse waardering voor de radio. Vooral de jongere televisiemakers willen graag de radio betrekken bij hun onder nemingen. Vaak zijn ze zelf bij de radio begonnen. Zo’n jeugd- omroep als AVRO’s „Minjon”, waar je spelenderwijze uitzen dingen voor de radio leerde maken, is de kraamkamer ge- W///7/Z voor u opgebleven, edele heer” sprak de waard, die hem buigend opendeed. „Mijn andere gast vertel de me, dat u naar het kerkhof bent geweest om uw heengegane familie eer te bewijzen”. „Zo, zo”, peinsde Joris. Dus de kleine Panda geloofde me weer niet. Wat vreselijk toch dat het baaske zo’n wantrouwig ka raktertje heeft! Hopelijk vervalt hij Nws. Nws. Nws. Nws. Sportshow. 17.00 Nws. NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost de Draaier Show. NCRV: 19.00 Nws. 19.02 Denk je nog aan die tijd. 19.30 That’s live! 20.00 Nws. 20.02 Drie van u. 21.00 Nws. 22.00 Nws. 22.02 Happy sound. 22.30 Jazztime. 22.55 Meded. 23.00 Nws. 23.02 Late date. 24.00 Nws. 00.55 Nws. 14.00 Nws. 15.00 16.00 Nws. 16.03 BRUSSEL 12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.50 Bui- tenl. persoverz. 13.00 Nws., weerber., to neelagenda. 13.20 Made in Belgium. 14.00 Nws. 14.03 Made in Belgium. 15.00 Nws. 16.00 Hoorspel. 16.34 Lichte muz. 17.00 Nws., meded. 17.10 Nieuwe platen. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.05 Fair Wea ther. 18.15 Jonge mensen van deze tijd. 18.45 Sportmagazine. 18.55 Taalwenken. 18.57 Gitaarmuz. 19.00 Nws. 19.30 Film- en musicalmuz. 20.30 Sport. 22.00 Nws. 22.10 Dansmuz. 23.00 Nws. 23.40 Nws. HILVERSUM III NRCV: 7.00 Nws. 7.002 Zing, zing, zing. 8.00 Nws. 9.00 Nws. 9.03 Pers vers. 10.00 10.03 Muziek bij de koffie. 11.00 12.00 Nws. 12.03 Elpee Pop. 13.00 13.03 Pop Station 15.03 Poptater. trum. 16.00 Nws. 16.03 (S) NOS-Jazz. 16-45 Inzet. 17.15 Tweeënvijftig Vredesweken. 17.40 Christian Science. VARA: 17.55 Me ded. 18.00 Nws. 18.11 Dingen van de dag. 18.20 Uitz. van D ’66. 18.30 (S) Varié: (S) Promenade Orkest. 20.40 (S) hoorspel. 21.35 (S) VARA-dansorkest. 22.00 Hal lo!.... is daar iemand!? 22.30 Nws. 22.40 (S) Hoe later op de avond. 23.10 De jaren vijftig in doorsnee. 23.55 Nws. HILVERSUM II TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt zo’s. 7.30 Nws. 7.41 Aktua. 8.30 Nws. 8.36 Gym voor de vrouw. 10.00 (S) Tien om. 10.30 Nws. 10.33 (S) Route A. 11.55 Meded. 12.00 Aktua. 12.16 Overheidsvoorl.Expor- tiviteiten. 12.26 Meded. t.b.v. land en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.42 (S) Tros-Country. 13.30 (S) Steiger B. 15.30 Nws. 15.33 (S) luister uit.én thuis.17.30 Nws. 17.32 Aktua. 17.45 (S) café-chantant. 18.15 Uit de pers. 18.30 Nws. 18.41 (S) Kort-binnen- kort. 19.00 (S) Concert a la carte. 20.00 Nws. 20.05 (S) Goed bekeken. 20.30 Piano recital. 20.55 Om de kunst. 21.15 (S) Klas sieke orkestmuz. EO: 22.30 Klankbord. 22.40 Weeksluiting. 23.00 (S) Postludium. 23.55 Nws. verrast. „Alweer terug? Heb je de boel bij Rivaldi geklaard? Dan als de donder naar de machinekamer voor de reparaties! Eliwat doe je met die kist?” „Daarin zit m’n gereedschap,’ antwoordde de Meester. „Die com puter van Rivaldi gaat nogal wat tijd nemen, ben ik bang. Dat ding is technisch onverantwoord geïnstal leerd; en ik werk liever met m’n eigen schroevedraaiers dan met dat M 18-141) wPT GEK - HET SPOOR EINDIGT BIJ POLlE'S TUIN' Oi ,o! oom Hebbes Schraap is er nog”, KOMEN bbk® 7 f «i I LA'bdö 13. Het was laat toen Joris terug- niet tot gedrag dat mijn schitteren-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 15