zeker 25 jaar te laat
American Folk Festival
met veel Chicago-blues
PANDA
KAPP1E
„Visioenen van Simone
Bemand moet de J wat zou roue toch
5T0EL TOCH DRAGEND TONDER ONS MOETEN
BEGINNEN
STUK VAN BRECHT ALS VOLKSTONEEL
B
Verkiezingen in
VS: oogjes dicht
en snaveltjes toe
Ferdinands belevenissen
Polle, Pelle
en
Pingo
ml ..wW
0
RADIO EN TELEVISIE
6
MAANDAG 23 OKTOBER 1972
NL
TV VANAVOND
TV MAANDAG
GEZELLIG SFEERTJE IN MATIG
BEZET HAAGS CONGRES
En
RADIO DINSDAG
TV DINSDAG
Arman
en Hva
en de meester*
erfgenaam
en de
wijde verten
Jazzgroep Output eerste
op Davenport Festival
zijn met
vakantie
DAT (SEEN
<50ei> IDEE
orh
var
gro
in c
lam
ticc
H0U EVEN
’EN VAST. POLLE.
AMSTERDAM Je moet de
naïviteit van een meisje van 13 jaar
hebben om met succes een corrupte
wereld te bestrijden. Eenmaal ouder
word je op z’n best nog een lafaard,
die zich maar bij de toestand neer-
legd. Bertolt Brecht geeft in „De vi
sioenen van Simone Machard” weinig
hoop. Z’n 13-jarige hoofdfiguur, Si
mone, wordt door twee zusters Ursu-
iinen meegesleept naar een krankzin
nigengesticht.
AIS JULLIE 10 STERK ZIJN. KUN
NEN JULLIE ME FIJN HELPEN
ÓMZEÊROB'S MEU8ELSTE
VERHUIZEN!
„Jongensstad”
1
i
L
Jcri
T
I
1 n
i
19.00
J.HEIJER.
BRUSSEL
CHARLES BOOST.
21.50
22.40
HILVERSUM I.
NOS-NOT: Schooltelevj-
HILVERSUM II
21.10
CEES STRAUS
DOETINCHEM. Op het internatio
naal Davenport Jazz Festival in Doetin-
chem is zondag de groep Output uit
Arnhem eerste geworden in de afdeling
modem Jazz. In de afdeling oude stijl
behaalde groep Ramanosj uit Nijmegen de
eerste plaats. In de afdeling big bznds
legde het Utrechts Jazz orkest onder lei
ding van Hans Struik beslag op de eerste
plaats.
18.45
18.55
19.05
19.30
20.00
20.21
21.10
22.10
23.00
23.05
18.45
18.55
19.05
19.30
20.00
20.21
22.50
23.00
20.00
20.20
22.00
22.40
22.45
22.50
18.45
18.55
19.05
18.45
18.55
19.05
19.25
20.00
20.20
21.10
21.40
22.20
He
eertj
Maai
noga
Dat
ring
func
emir
allee
mees
rust,
heef
waai
vers,
eenh
deed
De
door
meei
medi
geen
teer'
bezii
hoor
gels,
disp
kent
waai
wor<
voor
zijn
en i
klan
Di
drac
gesc
dat
Coni
gelb
insb
Ams
1900
spee
derd
het
door
ven,
Cé
gel 1
„Mo:
Frar
ten
een
druk
Nocl
kara
met
cone
zou
ten.
van
erge’
schudde hij misnoegd het hoofd.
„Klopte", gromde hij. Waarom moest
het dan zo lang duren? Hij kon de
huur imemrs betalen? „Maar dit is
mijn verjaardag!" riep de schulde
naar jammerend. „En d-dat waren
de centjes voor een feesttaart!” De
rijkaard, luisterde echter niet naar
hem.
DEN HAAG. Blues van opperbeste
kwaliteit en een gezellig sfeertje, wat wil
je nog meer als het circus dat American
Folk Blues Festival heet, voor de tweede
keer binnen een jaar naar Nederland
komt. Zaterdagnacht kon een matig bezet
Congresgebouw in Den Haag getuige sijn
van een concert met sterke nadruk op de
Chicagoblues.
Canci Geraedts als Jeanne d’Arc/
Machard; op de achtergrond: Caro
van Eyck als koningin-moeder.
Nederland 1: Uitsmijter op deze AVRO-
avond is als gebruikelijk Televizier-maga-
zine, met harde actualiteiten en lichte
kost. Hieraan vooraf gaat een aflevering
van de in de circussfeer spelende serie
Salto mortale. Opnieuw staan de Doria’s
in het middelpunt van de belangstelling.
In Peyton Place blijkt iedereen er opeens
behoefte aan te hebben zijn hart te luch
ten. Voorts komen de papieren die de
echtscheiding tussen Betty en Steven Cord
moeten bekrachtigen, op tafel. Al met al
een serie interessante ontwikelingen.
Tussen zeven en acht uur zitten als van
ouds AVRO’s Toppop en het raadselspel-
letje Wie van de drie? TELEAC begint
om elf uur met les 1 van een nieuwe
cursus Engels.
20. Toen de maat zijn klokke,
van de Kraak weghaalde, kreet
Kappie het onrustige gevoel dat zijn
bemanning hem uit de hand dreigde
‘e lopen. En omdat hij zich zorgen
begon te maken, zocht hij een tele
fooncel op en vroeg Senor Ricardo
Rivaldi te spreken.
De telefoniste haastte zich met
het toestel naar haar werkgever, die
bevattelijk en emotioneel volkstoneel te
brengen. Dat is natuurlijk te prijzen in
dit seizoen waarin tot dusver voorname
lijk onnutte en/of slordige voorstellingen
zijn gegeven. Maar deze opvoering wijst
niet met volle kracht op de algemene les,
die Brecht zijn publiek met deze even
simpele als knap geschreven gelijkenis
heeft willen lezen. Als’t Amsterdams To
neel zich met ons eigen oorlogsverleden
had willen bezighouden, waarom had het
dan niet „King Kong” van W. F. Her
mans kunnen kiezen. Het is weliswaar niet
zo knap als Brecht, maar de functie voor
Nederlands publiek is toch aanzienlijk dui
delijker voor de hand liggend dan „De
visioenen van Simone Machard”.
Nederland II
NOS (K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
NCRV: (K) Tweekamp.
(K) Achtergronden v.d. Bijbel (4).
NOS. (K) Journaal.
NCRV: (K) Populaire liedjes van
vóór 1950.
(K) Hendrik VII - De schaduw van
de Tower. (6).
(K) Hier en Nu.
Chr. Gem. Koor „Scheppingsgave”
Emmeloord.
NOS: Den Haag vandaag.
(K) Journaal.
Nederland II
NOS’ (K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
KRO: (K) De familie Ashton (se
rie).
NOS: (K) Journaal.
KRO’ Spencer Tracy: Jongensstad
(1938).
(K) Amerika kiest met de ogen
dicht.
NOS: (K) Journaal.
De noodzaak om het nu op te voeren
ontgaat me een beetje. Zeker, mocht er
weer een oorlog hier uitbreken dan zullen
er weer collaborateurs en lafaards te over
zijn, en de bezitters zullen alles, ook 13-
jarige ónschuldigen, opofferen om hun
bezit te redden. Ook al verwijzen de
laatste dia’s, het achterdoek worden ge
projecteerd, naar de 13-jarigen in Viet
nam, ik krijg toch sterk de indruk dat het
publiek zich bij deze voorstelling veilig
kan verschuilen achter het idee dat het
toch maar over Fransen gaat in 1940.
Spelers en regisseur spannen zich in
Nederland i
NOS’ (K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
AVRO: (K) AVRO’s Toppop.
(K) Wie van de drie.
NOS (K) Journaal.
AVRO: (K) Peyton Place.
(K) Salto Mortale (serie).
(K) Televizier-Magazine.
NOS’ (K) Journaal.
TELEAC: (K) Engels (les 1).
Nederland 1
10.45 en 14.00
sie.
NOS: (K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
VARA: (K) Spektakelprogramma.
Daar komen de schutters (serie)
NOS: (K) Journaal.
VARA: (K) De Onedin Lijn (5).
(K) De Ombudsman.
(K) Nonsens Treurniet Show.
(K) ....en een zoen van de juf
frouw.
NOS: (K) Journaal.
TELEAC: (K) Nascholing huisart
sen (les 1).
bouw een fenomeen van aanvechtbare
soort op dit festival aanschouwen: Roose
velt Sykes. Plaatsnemend aan de piano,
deelde hij zijn luisteraars al dadelijk mee:
Change your mind! De stemming die door
de elektriserende mandolinegrepen van
Young aardig op temperatuur was geko
men, kreeg een flinke domper. Sykes
kwam aan met een serie evergreens die in
de verte wat met blues te maken had.
Nog van voor de tweede wereldoorlog
klonk een Tom Erich-achtige bewerking
van Blue Moon en High time is the right
time. Een weinig hartig afzakkertje om de
pauze in te gaan, maar het publiek slikte
het zonder meer.
Kwaliteit was er ook in het tweede deel
bij Jimmy Rogers die incidentele steun
kreeg van Whispering Smith en de Blues
band. „I love that town” en het uit 1956
stammende „Walking by myself”. De toe
gift liet een verschrikt rondkijkende
Smith zien die wanhopig zijn zakken
keerde op zoek naar het juiste instru
ment, zonder het te vinden. Onrustig ge-
frutsel aan zijn microfoon en de leadguitar
van Rogers maskeerden enigszins dit
manco.
Bukka White, die voor enige jaren nog
dood werd gewaand hij zou zijn over
leden in de Parchmangevangenis in Mis
sissippi bracht vervolgens onder meer
Bad blues. Zijn gitaarspel, nog immer
beïnvloed door Hawai-effecten, was als
altijd superieur.
Dawkins mocht de nacht besluiten met
onder meer „Got my mojo working”. Een
festival dat meer dan de vorige keren een
hechte eenheid bood, dat gelijkmatig van
kwaliteit was en nu eens niet versnipperd
werd in talloze stijlen en genres.
uist belangstellend naar de werk
aamheden van de meester stond t<
kijken.
„Eigenlijk zijn er niet genoeg cir
cuits", verklaarde deze. „De compu
ter is mechanisch overbelast. Als je
't mij vraagt, zou er een type 340
aangekoppeld moeten worden.
Zijn uitleg werd onderbroken
door het telefoontje van Kappie.
Nederland 2: De speelfilm Boys town
die de KRO na het journaal op het
scherm brengt, laat de vermaarde acteur
Spencer Tracy zien. Voor acht uur bele
ven we de verdere lotgevallen van De
familie Ashton. De KRO besluit de avond
met een programma, dat vooruitblikt op
de komende presidentsverkiezingen in
Amerika. Van de familie Ashton is te
vertellen, dat David Ashton plotseling
voor 48 uur met verlof thuiskomt. Aan de
Idem. 14.30 (S) Interlokaal: 15.30 Nws.
17.00 Overheidsvoorl: Het culturele leven
op Curacao. 17.10 Voor kleuters. 17.30
Nws. 17.32 Echo. 18.00 (S) Licht orkest.
18.19 Uitz. V.V.D. 18.30 Nws. 18.41 Actua
liteiten. 18.50 KRO-voorbeschouwing. 19.00
(S) Zin in muziek. NOS: 195.0 Den Haag
vandaag. KRO: 20.00 Nws. 20.05 (K) Klass,
en moder, kamermuz. 21.30 Supermensen
in Paranoia. 22.30 (S) 23.30 (S) Lit. progr.
23.55 Nws.
15. Hebbes Schraap wachtte on
geduldig op de huur die zijn lijf
wacht was gaan innen; en toen de
krachtfiguur na twee minuten nog
niet op kwam dagen, stak hij het
hoofd uit het raampje. „Komt er
nog wat van?” riep hij met krassen
de stem. „Waar blijft m’n geld? Nog
een halve minuut en dan ver
wacht ik maatregelen, Poesjer.
En dat terwijl het kind het allemaal zo
goed bedoeld had. Had haar baas, de
patroon van een Franse dorpsherberg, niet
zelf gezegd dat z’n klandestiene benzine
niet in hande van de invallende Duitsers
mocht vallen; en had zijn moeder niet
«elf toegestaan dat de vluchtelingen de
hamstervoorraad voedsel konden krijgen.
Maar nee, de collaborateur en z’n ouwe
moer bedoelden allbei wat anders dan ze
zeiden. Het voedsel en de benzine waren
voor henzelf, desnoods te koop voor be-
•cherming van de Duitsers.
Nu had Simone zich er misschien bij
neergelegd, als niet haar oudere broer, die
in het leger zat, haar er van overtuigd
had het goede te blijven doen. Hij ver
scheen haar als een engel in visioenen,
waarin de dorpsnotabelen als koning
Charles VII en zijn hof optraden en de
kleine Simone als een nieuwe Jeanne
d’Arc.
Dat is ongeveer de inhoud van het stuk,
det Brecht ruim dertig jaar geleden
12.00 Nws., meded. SOS-ber. 12.08 Inter
mezzo. 12.15 Kleinkunstkroniek. 12.50 Bul-
tenl. persoverz. 13.00 Nws, weerber. to
neelagenda. 13.20 Lichte orkestmuz. 14.00
Nws. 14.03 Schoolradio. 15.00 Nws. 16.00
Nws 16.10 Casinomuz. 17.00 Nws. 17.10
Voor oudere luisteraars. 17.55 Weegschaal.
18.00 Nws. 18.05 Voor soldaten. 18.28
Paardesportuitsl. 20.00 Platen. 22.00 Nws.
De zeven kunsten. 22.15 Jazz. 23.00 Nws.
23.10 Muz. voor strijkinstrumenten. 23.40.
Nws.
Representanten van deze stijl waren
vooral Johnny Dawkins die een uitsteken
de begeleiding kreeg van de Chicago Blues
band en de imposante persoonlijkheid
van een Jimmy Joung. Daartussendoor de
broze en veel subtielere countryblues van
Bukka White en de op Muddy Waters
geïnspireerde Chicagoblues van Jimmy
Rogers met lichte soul-invloeden.
Aan Lightning Slim en Whispering
Smith viel de eer te beurt het AFBF '72
te openen. Smith, schuw het podium oplo
pend terwijl hij de eerste schelle klanken
op zijn mondharmonika verkocht, had
samen met Slim de meeste zin in deze
avond. Zijn met recht fluisterend ge
noemde stem kwam aanvankelijk niet aan
bod, zodat het publiek ’t moest doen met
vocals van Slim, niet altijd even impone
rend, maar door zijn technische gave
gitaarspel toch een aantrekkelijk optre
den.
Dit broederlijke stel dat bijzonder en
thousiast werd ontvangen, kreeg als op
volger Jimmy Young op mandoline die
het programma een fikse scheut swing
bezorgde. Ook Young had er duidelijk zin
in maar kreeg de zaal nauwelijks mee.
Vooral in de eerste nummer» kwam de
tweemans begeleiding, gerecruteerd uit de
Chicago Bluesband, met een versneld en
opgepept ritme geheel tot zijn recht.
Nog voor de pauze kon het Congresge-
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 (S) Dag m«t een gaatje 8.00 Nws. 8.11
Radiojoum. 8.50 Morgenwijding. 9.00 (S)
Nws. 9.35 Waterstanden. 10.00 (S) Voor
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00
Nws. 11.30 (S) Rondom twaalf, De Groen
tenman, Paris vous parle, 11.55 Beursber.
12.30 Overheidsvoorl. Voor de landbouw.
12.40 (S) Knipperlicht 13.00 Nws. 13.11
Radiojourn. 13.21 (S) Kerkor gelconcert:
EO: 14.00 Het woord der waarheid, 14.15
(S) Pianorecital. 14.25 Onder elkaar. 14.45
Eeuwenlang geslacht Seidel. 15.05 Voor
zieken en bejaarden. 16.00 Nws. 16.03
Klankbord. 16.10 Voor kleuters. 16.30 Voor
de jeugd. AVRO: 17.00 (S) Mobiel: 17.55
Meded. 18.00 Nws. 18.40 (S) Marinierska-
pel der Kon. Marine. 19.05 (S) Amateurs
musiceren. 10.30 Vanavond: muz. en ver
strooiing. 22.30 Nws. 22.40 Radiojourn.
22.50 (S) Vanavond laat. 23.55 Nws.
slechte relatie tussen hem en zijn vrouw
Sheila verandert echter niets. Er is ook
een nieuw gezicht in huize Ashton: een
zekere Doris, vriendin van Sheila.
„Amerika kiest met de ogen dicht” is
een programma van Willibrord Nieuwen
huis, waarin, naar aanleiding van de ko
mende presidentsverkiezingen, Amerika
nen hun mening geven over de regerings
periode van Nixon. Nieuwenhuis praatte
met politiek commentator James Reston,
Spiro Agnew en Sargent Shriver.
Bi de film van vanavond tekent onze
filmmedewerker aan: In de Spencer Tra-
cy-cyclus van de KRO komt de film aan
de beurt, die de acteur zijn grote naam
heeft bezorgd: „Boys Town” oftewel „Jon
gensstad”. Een film van een haast legen
darische faam, al zal hij nu door zijn
sentimentele kanten en bedachte con
structie hier en daar misschien wel wat
tegenvallen.
„Jongensstad” baseert zich op de histo
rische activiteiten van Father Flanagan
die in de jaren twintig iets wil doen aan
de verwaarloosde jeugd van de grote
Amerikaanse steden. De stijgende jeugd
misdadigheid in de armoewijken van New
York, Chicago en andere metropolen
noopten de idealistische pater eerst in
wijktehuizen. later door het inrichten van
een jongensstad met eigen bestuur en
ordediensten in de staat Nebraska op
groeiende kinderen tijdig op te vangen in
een begrijpende en liefderijke omgeving.
Bij dit werk dat in die tijd, kort na de
eerste wereldoorlog voor een gevaarlijk
experiment doorging, ondervond Flanagan
natuurlijk de nodige tegenwerking, maar
tenslotte ook steun, zij het onder bepaalde
voorwaarden. We krijgen in de film van
vanavond een min of meer authentieke
weergave van Flanagan’s werkzaamheden
die volledig schijnen te slagen in het
grote project „Jongensstad” tot een moei
lijk hanteerbare jongen, broertje boven
dien van een gangster, onrust brengt en
terreur tracht uit te oefenen in de goed
functionerend» gemeenschap van enkele
honderden j orrgens. Deze Whitey Marsh,
gespeeld door de toen 16-jarige Mickey
Rooney (de Andy Hardy in een destijds
pas begonnen filmserie) zorgt voor de
spanning in het tweede deel doordat hij
Jongensstad ontvlucht en schijnbaar be
trokken raakt bij een bankoverval en
Flanagan’s levenswerk zodoende in discre-
diet dreigt te brengen. Spencer Tracy,
tegelijk onverzettelijk en menselijk is na
tuurlijk de ideale vertolker van pater
Flanagan, een prestatie waarvoor hij i n
’39 een Óscar kreeg.
„Aaah, mijne amigo Wobke!” riep
livaldi in het apparaat.
„Uwe machinemeester doet won-
ierprachtige knutsels. U hebt
hem nodig? Ja, ja maar eerst
moet hij even een type 340 aanbou
wen. Ons sleepcontract? Daarover
zullen wij nog beraadpraten. La
ter..."
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.07 (S) Badinerie: 7.30 Nws. 7.41 Echo.
7.50 (S) Badineries. 8.24 Overweging. 8.30
Nws. 8.36 Gymn. voor de vrouw. 9.45
Moeders wil is wet. 10.00 Schoolradio.
10.10 (S) Aubade: 10.30 Nws. 11.00 Voor
zieken. 11.30 Bejaardenprogr. 11.55 Meded.
12.00 (S) Van twaal ftot twee: 12.22 Wij
van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Echo; 13.00
Raden maar 14.00 Schoolradio. 14.10
héél strenge!" „M-maar ik kan even
niet betalen!” riep de huurder wan
hopend uit. „H-het zit wat ongele
gen! Ik.Verder kwam hij niet
omdat de ferme Poesjer hem nu
optilde en met een geoefend gebaar
omkeerde, zodat de inhoud van zijn
zakken te voorschijn kwam. Daar
zaten enkele muntjes bij en toen
de heer Schraap die had geteld.
schreef. Het stuk, waarin het dagelijkse
leven op de binnenplaats van de dorps
herberg afgewisseld wordt met de kinder
lijke visioenen van het meisje, wordt
zelden gespeeld; in Nederland is het nog
nooit gebeurd. He Amsterdams Toneel
laat het thans zien; minstens vijfentwintig
jaar te laat.
De regisseur Zdenek Kraus schrijft in
zijn programmatoelichting dat hij de be
roemde theatertheorieën van Brecht aan
diens tijd (de jaren 30) gebonden acht en
dat „De visioenen” het beste gespeeld kan
worden als volkstoneel, omdat het publiek
recht heeft op emoties, die de vrije loop
krijgen. En dat gebeurt dan in deze voor
stelling.
Qanci Geraedts is een spierwit meisje
van 13, dat eruit ziet of ze de hongerwin
ter al achter de rug heeft. Haar tegenspe
lers zijn vuige schurken. Guus Hermus als
de doortrapte herbergier maakt met de
onvermijdelijke blauwe baret op het be
snorde hoofd een prachtig type: een krui
sing tussen Louis de Funès en Charles de
Gaulle. Caro van Eyck (terug van non-
actief als zijn vrekkige moeder) is ’n van
die zeer gemene oude serpenten die men
wel uit Maigret kent. Jan Retèl zit tussen
die twee polen als een aandoénlijk bang
en laf uitgevallen burgemeestertje.
HILVERSUM III
r
VARA: 7.00 Nws. 7.02 Dag Dinsdag. 8.00
Nws. 8.02 Onderweg. 9.00 Nws. 9.03 Plaat
jes voor de pep. 10.00 Nws. 11.00 Nws.
11.03 Vrolijke visite. 12.00 Nws. 13.00 Nws.
13.03 Eddy Becker Show. 14.00 Nws. 15.00
Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nws. 16.03
Mix. 17.00 Nws. NOS: 18.00 Nws. 18.02
Joost de Draayer Show. VARA:
Nws. 10.02 Popsmuk. 20.00 Nws. 20.02
Poprekonstruktie. 21.00 Nws. 21.02 Jazz en
blues. 22.00 Nws. 22.02 Eddy Becker
Show. 22.55 Meded. 23.00 Nws. 23.02
Wachten op middernacht. 24.00 Nws. 00.02
Tom Blom. 00.55 Nws.
l
yïy
fir'-' s&.A
l
U404U8