Briljant „Opus Lemaitre op muziek van Joh. S. Bach ELLY KOOIMAN BEHAALDE ORGELPRIJS MET RECHT R Bobby Jones imponeerde voortreffelijke jazz Succesvol begin van Volgens VARA-voorzitter Kloos HILVERSUM BOOS OP KRANTEN Hoe u op drukwerk de kosten kunt drukken. in Hayd n-Ba rtokcyclus O Citizen. Voor hetzelfde geld beter bij de tijd. bartel/ bontcouture NIEUW SUCCES VAN HANS VAN MANEN MET NEDERLANDS DANSTHEATER Virtuoos spel van leerlinge van Piet Kee en Heiller in Indonesisch uitgegeven CONCERT IN HJC MAAND” NIET GESLAAGD Dwaallicht van Elsschot spoedig verfilmd Sybil Thorndike werd 90 jaar „BOEK VAN DE „Max Have laar’ 11 10 AMATIKWARTET MET PRACHTIG SPEL WOENSDAG 25 OKTOBER 1972 9? STAPELSTEIGERS Bij publiek niet bekend geworden E 5E WAGENWEG 146 HAARLEM TEL. 316529 I. E A.ARLEM Dinsdagavond heeft in de Grote of St. Bavokerk de open bare presentatie voor de Prijs van Uitnemendheid van de organiste Elly Kooiman plaats gehad. Dit is een zeer uitzonderlijke gebeurtenis in de mu ziekwereld, temeer omdat Elly Kooi man een van de eerste vrouwen is die deze eer te beurt valt. WASSENAAR In de radio- en televisiewereld heerst ontstemming over de manier, waarop de kranten geschreven hebben over de verhoging van de omroepbijdragen en de publi- katie van omroepprogramma’s. Dit heeft de voorzitter van de VARA, de heer A. H. Kloos, dinsdag verklaard in de jaarvergadering van de NOTU (Nederlandse Organisatie van Tijd schrift Uitgevers) DEN HAAG Opnieuw heeft Hans van Manen een briljant werk aan zijn oeuvre toegevoegd. Voor het Nederlands Danstheater maakte hij een heldere architectonische compo sitie op de Toccata en Fuga in d van J. S. Bach, die hij opdroeg aan Ge rard Lemaitre. Deze opdracht was er dan niet een in de louter eervolle be tekenis van het woord, maar be tekende tevens een niet geringe taak die deze danser op zijn schouders kreeg. Hij kreeg een solo te dansen die niet minder dan negen minuten duurt. HAARLEM. Plotseling, althans voor Nederland, is tenorsaxofonist Bobby Jones met een reuzenstap uit de schaduw gekomen. Een reeks van moeilijkheden die de samenwerking met Charles Mingus na vier toch wel vruchtbare jaren af rondde, leidde ertoe dat hij in het vervolg zelf zijn boontjes ging doppen. Gisteravond bleek tijdens een concert dat Jones gaf in de Haarlemse Jazz Club, hoe hij van plan is zijn toekomst zelf ter hand te nemen. Hoe bestaat’t dat zo’n klein, elegant dameshorloge ’n elektronies breintje kan bevatten? U zict’t. *t Tikt per uur maar liefst 43.200 keer (en hoe meer, hoe preciezer). j Is waterdichten gevat in ’n edelstalen kastje. U hebt er geen omkijken naar, anderen wel. Japanse precisie. 279* ADVERTENTIE ch wij I. en. ADVERTENTIE in- S .iet m Importeur J.Hart b.T., Ltidsepkia, Aounejdua CEES STRAUS aak. herkenning P. ZWAANSWIJK jaar. oek- taan het JAN HARING3TRAAT 60 HAARLEM Telefoon 0 28 - 25 34 58 b.g.g. 32 67 92 een het uit Haarlem oproepen om >ter- dijk. NERTSHOEDEN vanaf 150, Grote kollektie BONTMANTELS X e een jven am- ran- rom wij door Slo- zan- oni eken om- eem, ;heid i en apa- LONDEN (AP). De vermaarde Britse actrice Dame Sybil Thorndike is dinsdag 90 jaar oud geworden. Uit de hele wereld kwamen gelukwen sen binnen en erg veel bloemen. De actrice verscheen voor het eerst op de planken in 1904 en vestigde haar naam 20 jaar later door haar opvoering van de hoofdrol in Shaw’s „Saint Joan”. Aanstaande zondag zal de „grande da me” van het Britse toneel worden gehul digd op een toneelavond waar haar eer zal worden betuigd met de opvoering van „Sybil”. Sterren als Lord (Laurence) Oli vier, Sir Ralph Richardson, Sir Alec Guinness, Paul Scofield, Peter Ustinov en Dame Edith Evans, een grote vriendin van Dame Sybil, nemen er aan deel. Het kwartet musiceerde in de intieme sfeer van de Tuinzaal van het Concertge bouw, waar vrijwel alle beschikbare plaatsen waren ingenomen door vrienden van de kamermuziek. In de beslotenheid van deze uitvoeringsruimte luisterden zij naar de vertolking van twee kwartetten van Joseph Haydn namelijk het Kwartet opus 54, No 2 en het Kwartet opus 76 No 1 en voorts werd hun aandacht gevraagd voor het Kwartet opus 7 in a, het eerste strijkkwartet, dat de Hongaarse componist Béla Bartók schreef. Varhuw' Montage Demontage Vraag onje conc. offerte WETERING’S STAPELSTRIGERBOUW HAARLEM. Het Amati-kwartet, ge vormd door de violisten Jacques Holtman en Richard Kilmer, de alt-violist Ton Wilmes en de violoncellist Ben de Ligt, heeft dinsdagavond het eerste concert ge geven van de Bartok-Haydn-cyclus, die de stichting „Stadsschouwburg en Concertge- bouw-Haarlem” voor het nieuwe muziek- seizoen heeft georganiseerd. zij ook in „Praeludium en Fuga in e kl. t. van Bach in het koraal „Allein Gott in der Höh’ sei Ehr”. Men kan niet ontkennen, dat het volgen van de stemmen hierdoor bemoeilijkt wordt en daarbij moet men zijn gevoel voor streng ingedeelde ritmiek uitschake len. Als men daarin slaagt wordt men meegenomen in een vrije vlucht van klankcombinaties, die een eigen leven lei den en boven de materie van de noten uitgaan. Na de pauze speelde Elly Kooiman de „Deuxième Fantaisie” van Jehan Alain (1911-1940) en de Fantasie und Fuge in d kl. t van Max Reger. Vooral in h et laatste werk spreidde zij een virtuositeit ten toon die verbluffend was. Haar pres taties werden met een langdurig applaus beloond. Tot slot van het concert had de over handiging van het diploma plaats. De voorzitter van de jury, Everard van Roy- en, had zich daartoe opgesteld bij een soort cadeau-tafel die voor de preekstoel storrd. Hij sprak Elly Kooiman in vriende lijke bewoordingen toe en gaf een kort overzicht van de gebeurtenissen tijdens haar ontwikkeling van „leerling tot colle ga”. Hij stelde haar een prachtige boeket rozen ter hand en twee waardevolle boe ken. IJ. H. MOOLENIJZER De heer Kloos, van mening dat de steun aan de dagbladpers in enigerlei vorm voorlopig moet worden voortgezet, zei dat de animo om die steun uit omroepinkom- sten te betalen bijzonder gering is in Hilversum. Dit komt door de wat de heer Kloos noemde weinig collegiale en weinig kieskeurige houding, die veel kranten ten aanzien van Hilversum in de afgelopen maanden aan de dag hebben gelegd met betrekking tot de verhoging van de om roepbijdragen en de publicaties van de omroepprogramma’s. Afgunst en ondeskundigheid, aldus de heer Kloos, kwamen in de plaats van gefundeerde kritiek en hebben aldus een zo noodzakelijke goede relatie tussen pers De Toccata en Fuga van Bach wordt twee keer gespeeld. De eerste keer door het Nederlands Balletorkest onder leiding van Jan Stulen, de tweede keer op orgel via een band. De eerste keer dansen er vijf paren in witte academiques terwijl Gerard Lemaitre stil in het midden blijft staan. De Toccata is dan een meesterlijke expositie, waarbij iedere danser om de beurt thematisch materiaal komt aarrdra- gen en bij de fuga splitst de zich zodoen de gevormde groep steeds weer op een andere manier in elkaar beantwoordende stemmen en wel zodanig dat de fuga, zoals die gedanst wordt, het volgen van de muziek aanmerkelijk vergemakkelijkt. Daarbij mag men in verband met de bij de muziek gevonden bewegingsvormen vaak werkelijk van vondsten spreken. Een orkest bevat veel musici, maar een orgel wordt meestal door één muzikant bespeeld. De orgelversie van Bach's mu ziek wordt dan ook vrijwel alleen door Gerard Lemaitre uitgevoerd en wel met het door de anderen in de eerste versie aangedragen thematische materiaal. Al leen bij het tweede deel van de furga komen er ook andere dansers aan te pas en dat is dart ook het allermooiste frag ment van het werk waarin Gerard Le maitre in parallelle bewegingen bij ieder nieuw thema door steeds andere dansers begeleid wordt. Bij de slotakkoorden ver schijnen alle elf dansers tegelijkertijd en eindigen hun gemeenschappelijke bewe gingen, zich parallel kerend en wendend AMSTERDAM. —In de oude binnen stad van Antwerpen zijn dinsdag de eer ste opnamen gemaakt voor een nieuwe film naar de novelle „Het Dwaallicht” van Willem Elschot. Regisseur van deze Belgisch-Nederlandse co produktie is de Belg Frans Buyens. De hoofdrollen in de film, waarvoor de opnamen 45 dagen zullen vergen, worden vertolkt door de Belgen Eva Kant en Romain Deconinck. Er zullen in minder belangrijke rollen ook enkele Nederlan ders meedoen, onder meer Tim Beekman. Het is de bedoeling de film, die in maart gereed moet zijn, ook in Nederland uit te brengen. Bobby Jones heeft zich op de meest glorieuze wijze aan het helaas schaars opgekomen Haarlemse publiek gepresen teerd. Begeleid door een i nderhaast bij- eerrgehaalde ritmegroep de Duitse bas sist Peter Trunk liet verstek gaan en werd vervangen door Arend Ni jenhuis op basgitaar, terwijl Tony Inzalaco na moei- Eenvoudig. Gewoon de juiste druktechniek kiezen. O, die weet U niet? Begrijpelijk, maar daar zijn wij ook voor. Wij vertellen U of het boekdruk, offset, klein-offset of een kombinitie daarvan moet zijn om tot de gunstigste prijs te komen. Uiteraard kunnen wij het ook voor u uitvoeren in deze technieken. Erg goed ook, want er staat meer dan 40 jaar ervaring achter. De vormgeving? Graag gedaan. Geen enkel probleem. DRUKKERIJ HAERLEM Delistraat 18 Haarlem - tel. 023 - 25 71 29 Op dit eerste concert van de cyclus heeft men reeds kunnen waarnemen hoe gepro nonceerd het eigen karakter van de klan kentaai. die Haydn en Bartók in hun werk spreken, zich laat gelden. Ik bedoel hiermede niet in de eerste plaats de muzi kale middelen, waarmede hun muziek werd gevormd, hun rrfelodieën, harmonie ën en het benutten van de klankmogelijk heden van de bespeelde instrumenten. Want sinds de tijd, waarin Haydn zijn meesterkwartetten schreef en die, waarin Bartqk werkte, heeft de ontwikkeling der toonkunst niet stil gestaan en de gevolgen van die ontwikkeling kunnen duidelijk in Bartoks muziek worden gehoord. De nieuwe artistieke verworvenheden zijn als objectieve elementen ook voor Bartók van betekenis geweest. Het wezenlijke verschil tussen Haydns muziek en die van Bartók ligt dieper. Het betreft het karakter van beide kuaate- naars en daarmede de mededeelzaamheid van hun muziek. Haydn zoekt het contact met zijn toehoorders door zijn spontani teit in het schenken van schoonheid met alle openhartigheid van de mens, die dankbaar is voor het leven. Bartók blijft introvert, onderhoudt zich met zichzelf en komt zelden los van de spanningen, die nu eens door heftigheid, dan weer door ver zonken dromertoestanden merkbaar wor den. DEN HAAG. Prof. dr. A. Teeuw, hoogleraar in het Indonesisch, heeft mi nister Engels (CRM) dinsdag de Max Ha- velaar van Multatuli (pseudoniem voor Eduard Douwes Dekker) in het Indone sisch aangeboden In karbouwlederen band. De vertaler, de heer II. B. Jassin, vertelde dat het boek in een oplage van 5000 exemplaren is uitgegeven waarvan er in twee maanden al 3000 waren verkocht. bladen en tijdschriften in een exploitatief moeilijke situatie verkeren, in sterke mate ligt in de monopolistische ontwikkeling op de advertentiemarkt, zowel regionaal als landelijk. Zoals in vele andere Westeuro- pese landen wordt daarbij gevraagd om overheids-interventie. Volgens de heer Van Norden ligt hier inderdaad voor de overheid een taak. Maar een fundamen teel ingrijpen betekent een beïnvloeden van de vrije concurrentieverhoudingen, omdat met zogenaamde generieke maatre gelen alleen geen wezenlijke verandering wordt bereikt. Er zal, aldus de heer Van Norden, een systeem moeten worden ontworpen dat de vrije uitingsmogelijkheden van redacties waarborgt maar dat tevens de monopoli serende werking van de advertentieposi- ties afdempt Daarbij zal de vraag naar een onderscheid tussen commercieel-ge- richte en ideëel-gerichte exploitaties een rol gaan spelen. Drs. Van Norden bedoelt hiermee dat het onbevredigend i s om overdracht van financiële middelen of andere faciliteiten ten goede te doen ko men van winstuitkeringen aan de eigena ren van kranten, terwijl dit bezwaar niet zou gelden in geval van op non-profit basis uitgegeven persorganen, die meer vergelijkbaar zijn met de omroeporganisa ties. als een school vissen tenslotte op één been in evenwicht wachtend om in de coulissen weg te hollen. Als iedereen dan al lang weg is, staat Gerard Lemaitre nog steeds in evenwicht, alsof hij het minst vermoeid is van allemaal. Ik weet niet wie ik meer moet prijzen, Gerard Lemaitre voor zijn geladen, prach tig volgehouden uitvoering of Hans van Manen voor de fascinerende compositie. Maar ook de andere tien dansers kweten zich dinsdagavond in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag uitmuntend van hun taak, terwijl het Nederlands Balletor kest Bach fraai vertolkte en zeker de eenvoudige aankleding van Jean-Paul Vroom aan de gaafheid van het geheel meewerkte. Tenslotte mag de vermelding van een enkel ingebouwd schrikeffectje en wat humoristische trekjes (zoals het imiteren van een trippelende ballerina door Gerard Lemaitre alsof hij ons erop wil wijzen hoe makkelijk een danseres in tegenstelling tot een danser een urenlange solo zou kunnen vullen zonder al te moe te worden) niet achterwege blijven. Opus Lemaitre is een genoegen om te zien en vormt een enorme aanwinst voor het Nedrlands Danstheater. CONRAD v.d. WEETERING In april 1970 begon de Commissie Col lectieve Propaganda voor het Nederlandse Boek (CCPNB, tegenwoordig met één C minder gespeld) met regelmatig boektitels aan te wijzen als Boek van de Maand. De bedoeling was dat op die boeken extra de aandacht gevestigd zou worden om daar door te bereiken dat het grote publiek eindelijk boeken zou gaan kopen. Sindsdien zijn elf titels als „Boek van de Maand” op de markt gebracht. Maar met name de laatste twee („Olympisch Logboek” en „Kijken naar Kinderen”) zijn slecht gegaan. De boekhandel vraagt zich dan ook af of men wel „wijzer” wordt van het Boek van de Maand. De mogelijke conclusie, dat de actie haar doel voorbijschiet, omdat alleen mensen bereikt worden die toch al boeken kopen, vindt het Nieuwsblad nog te boud. Opgemerkt wordt dat de actie bedoeld is als een poging om op de langere termijn een verandering te bewerken in de hou ding van het publiek, dat voor 33 percent nooit een boek koopt. Het is nu nog te vroeg om dat doel al bereikt te hebben. Dat de boekhandelaar in deze situatie grote moeite heeft om juist te schatten hoeveel exemplaren hij van een „Boek van de Maand” nodig heeft, is begrijpe lijk. In het Nieuwsblad staan wekelijks oproepen van handelaren die zich vergist hebben: ze bieden hun overschot aan col lega’s aan, die wellicht met een tekort zit ten. Het Olympisch Logboek werd in de afgelopen zeven weken ook zevenmaal aangeboden en Kijken naar Kinderen liefst dertien maat Minister Engels kreeg het boek als te ken van dankbaarheid. De Nederlandse regering subsidieerde in het kader van het cultureel akkoord tussen Nederland en Indonesië de vertaling en de uitgave er van. Het werk wordt uitgegeven door Djambatan in Djakarta. Van de Max Havelaar was nimmer tevoren ook maar een fragment in het Indonesisch vertaald. Orgel spelen is altijd mannenwerk ge weest - een vrouwelijke organist is voor velen even onmogelijk als een mannelijke vroedvrouw - ze zijn er wel, maar er zijn er niet veel die de „Prix” halen. Toch bestaat er onder de mannelijke collega’s niet de minste rancune tegen deze jonge vrouw, dat bleek wel uit het grote aantal organisten, die bij deze „plechtigheid” te genwoordig waren. Trouwens de gehele jury bestond uit mannen, onder wie en kele zeer beroemde, zoals: Anton Heiller, Bernard Bartelink, Piet Kee en Albert de Klerk. Elly Kooiman is een leerlinge van Piet Kee; zij deed in 1969 haar eindexamen aan de Conservatorium-afdeling van het „Muzieklyceum” in Amsterdam. Zij kreeg toestemming om door te gaan voor de Prijs van Uitnemendheid en studeerde verder onder leiding van Anton Heiller. Gisteravond mochten wij ons van haar bijzondere kwaliteiten overtuigen. Zij be gon haar programma met „Pange Lingua” van Nicolas de Grigny (1671-1703), die een tijdgenoot was van Francois Couperin (le Grand) en bekend stond om zijn zangrijke thema’s en zijn lange, „bloemrijke” melo dieën. Hij had met reden veel bezwaar tegen de organisten van zijn tijd, die in hun hart meer clavecinist dan organist waren. Zijn orgelcomposities hebben een grote invloed gehad in den vreemde, vele buitenlandse organisten kwamen naar de kathedraal in Reims om hem te horen spelen. „Pange Lingua” is een Gregoriaan se hymne, die op Witte Donderdag gezon gen werd en waar Grigny variaties op gemaakt heeft. Elly Kooiman speelde dit werk volgens een zeer moderne opvatting, waarin vrije ritmiek en een eenvoudige registratie sa mengaan. Deze speelwijze demonstreerde lijkheden in Doetinchem tijdens dit week einde plaats maakte voor John Engels op drums liet de tenorist voor alleen maar één credo ruimte open: muzikaliteit van de hoogste kwaliteit. Hij kreeg daarin steun van de eveneens op tenor spelende Gijs Hendriks, die he laas in de eerste ronde niet gespeend was van een zekere matheid. Waarschijnlijk heeft hier zijn lichamelijke gesteldheid ten grondslag aan gelegen. Hendriks wist er echter wel een fijne serie ballads (Body and Soul onder andere) uit te draaien die meer de moeite waard bleek. Jones’ introductie was een nog ongeti teld werk dat van een fijnmazige gestruc- tueerdheid was en waarin hij de zaken doeltreffend en zeker op een rijtje hield. Hendriks hield zich aan de eerder ge noemde introverte kant en beperkte zich tot enkele aanvullende partijen. Een nummer ook waarin John Engels zich met veel ruisende bekkens kon uitleven, maar met weinig ruimte voor de bassist Na de ballads was Bobby Jones op clarinet te horen: zeldzaam donker van kleuring met enkele vage bopspoortjes. Een heel eigen stijl zonder al te veel invloed van de grote meesters in dit métier. Tesamen met Nijenhuis bood Jo nes een compositie die hij l’improviste uitwerkte. Muzikaal klikte het uitstekend tussen deze twee musici, wat een wonder mag heten voor het incidentele karakter dat dit concert droeg. De finale liet een stroom van hoogte punten zien die het wezen van Jones, maar ook dat van Gijs Hendriks tot op het merg openscheurde. De stijl van de Amerikaan, hoe nerveus en gespannen ook, kwam in de middendelen volledig tot bezinning. Elementen van free-jazz, van rock-jazz, maar vooral de Jones-stijl en het zinderende spel van Engels stuwden de temperatuur ni*r een benauwend hoogtepunt. Je moest wel van het koud bloedige soort zijn om hier niet door te worden gegrepen. Om nog enigszins enke le zinnige woorden op papier te krijgen, besloot i k nog voor het einde op te stappen, alweer reikhalzend uitkijkend naar de volgende affichering van Bobby Jones. en omroep zeer geschaad. De heer Kloos zei graag te zien, dat de huidige sfeer van concurrentie en afgunst in de wereld van de massacommunicatiemedia plaats zou maken voor de wil om het te overleven en ieder een plaatsje in de zon te gunnen. De media zouden met elkaar moeten sa menwerken. Er zijn mogelijkheden. De heer Kloos meent ook, dat tussen orkesten, toneelgezelschappen en omroe pen vormen van samenwerking mogelijk zouden zijn, die tot meer variatie in het aanbod en wellicht tevens tot besparing zouden kunnen leiden. In ieder geval zou daarmee bereikt kunnen worden, dat hoge subsidies, bij voorbeeld aan toneelgezelschappen en or kesten, niet slechts aan de happy few maar aan een veel breder publiek ten goede komen. Bij de bouw en verbouw van theaters, concertzalen, filmstudio’s enz. zou men voors moeten streven naar een meervoudig gebruik, waardoor wel licht radio en tv in de toekomst zeer kost bare investeringen kunnen vermijden. Over de steunmaatregelen ten behoeve van noodlijdende takken van de massa- communicatie-bedrijfstak zei de heer Kloos sterke twijfel te hebben of de zo gewenste herstucturering voldoende over- heidsbegeleiding krijgt met kredietfacili teiten. Nog los van de kapitaalvemieti- Doodgeschoten. Een Britse soldaat is doodgeschoten in de rooms-katholieke Falls Road-buurt in Belfast, de Noord- ierse hoofdstad. 72/73 te is verder die wél ooit mensen zijn boekwinkel Nieuwsblad voor de Boekhandel is dat voldoende reden om in het laatste num mer te spreken van „een betrekkelijke Hop”. ging, die veelal bij herstructurering on vermijdelijk is, staan uitgevers van kran ten en tijdschriften voor gigantische ver plichtingen aan schadeloosstellingen bij ontslagen, die een sanerend bedrijf vaak van zijn laatste financiële reserves bero ven en de tocht naar de afgrond versnel len. De bedrijfstak heeft niet de solidariteit kunnen opbrengen het afvloeiingsrisico als bedrijfstakrisico te beschouwen en laat de afzonderlijke ondernemingen met hun sa- neringsproblemen in de kou staan. Dat ontslaat overigens de overheid niet van de plicht een gedifferentieerde dagbladpers in stand te houden. Dat zou volgens de heer Kloos In plaats van met kredieten ook met bedragen a fonds perdu moeten gebeuren. De heer Kloos zei het onzin te vinden, dat de dagbladpers een claim zou hebben op de reclame-inkomsten van de omroep. Hij vond het niettemin juist dat er gerui me tijd steun aan de pers verstrekt is. Niet vanwege de morele claim op schade vergoeding door de omroep maar wel vanwege het gevaar dat een groot goed als de pluriforme pers in gevaar zal komen. Drs. W. van Norden, directeur van de Perscombinatie, zei dat de hoofdoorzaak van de huidige situatie, waarin vele dag- (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. De actie „Boek van de maand” is, tweeëneenhalf jaar na de start, nog steeds volslagen onbekend bij 66 per cent van alle Nederlanders. Uit een enquê- gebleken dat de 34 percent, van de actie gehoord heeft, die toch al regelmatig binnenstappen. Voor Bartók is de eenzame mens, geniaal als componist en begaafd met een zeldzaam vermogen om hetgeen zijn fantasie op roept vorm, gestalte en inhoud te geven. Zo heeft het uitgevoerde kwartet van Bartók in al zijn psychische apartheid toch indruk kunnen maken door de factoren, die geen belemmering waren voor contact, begrip en herkenning van muzikale schoonheid. BV','v,as mede te danken aan het voor treffelijke, indrukwekkende spel van het Amatikwartet. De vier kunstenaars heb ben ook met de vertolking van de kwar tetten van Haydn een verrukkende pres tatie geleverd. Jacques Holtman, de eerste violist, kreeg ruime gelegenheid zijn verfijnde virtuositeit te tonen, maar ook zijn zin voor melodieuze uitdrukkingskracht. Ik noem hier bijvoorbeeld het prachtige Adagio uit het Kwartet opus 54, dat met het fraaie tegenspel van Richard Kilmer. Ton Wilmes en Ben de Ligt tot een juweel van kwartet-muziek werd. Voorts noem ik het slot-deel van het Kwartet uit opus 76, waarin ook deze drie instrumen talisten een indrukwekkende technische bedrevenheid toonden. De kamermuziekvrienden en omgeving wil ik gaarne op het tweede concert van de^ cyclus, dat op 14 november gegeven wordt, beslist aanwezig te zijn.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 11