Alternatief voor opgeschorte LPR - r KARDINAAL ALFRINK BIJ TERUGKEER UIT ROME: Financiële steun voor werk dr. Naudé I 14 door ds. J. Borghardt ga Veel jongeren uit gereformeerde kerk ZATERDAG 28 OKTOBER 1972 Erbij UITGANGSPUNT WERKGROEPEN VERSCHILLEN NIET ALLEEN it Vaak denkt men nog: oecumene, dat is eenheid van kerken. Er komt niet zoveel van terecht, maar het wordt geprobeerd door een aantal en thousiastelingen. „Mijn kerk is de ware”, dat klinkt niet zo geloofwaar dig meer. Sommigen denken zelfs: Eén kerk of geen kerk. Misschien is dat wel waar. Hoewel: verscheidenheid mag er toch zijn. Als we elkaar maar erkennen, ons huis voor elkaar openzetten en elkaar bij onze taak helpen. We hebben immers één Heer en één roeping. Toch noem ik dat liever „interkerkelijk” dan oecumenisch. Oecumenisch wil namelijk zeg gen: op de wereld gericht zijn. Het gevaar is niet denkbeeldig, dat de kerk zozeer met zichzelf bezig is, samen of apart, dat zij vergeet, dat ze er niet is terwille van zichzelf, maar terwille van de wereld. Eind januari zullen de Neder landse bisschoppen een bijeen komst beleggen van priesters en r.-k. gelovigen. Dit zei kardinaal Alfrink dinsdagavond op Schiphol bij zijn terugkeer uit Rome. Deze bijeenkomst, waarvoor nog geen naam gevonden is, moet een alter natief vormen voor de onder druk van Rome door de bisschoppen op geschorte Landelijke Pastorale Raad. Hoewel de kardinaal ont kende dat er in Rome expliciet ge sproken zou zijn over een der gelijke bijeenkomst, staat het voor ingewijden vast; dat de kardinaal de Vaticaanse curie-instanties op de hoogte heeft gebracht van de plannen voor de bijeenkomst van eind januari. K I Met oecumene op weg naar een „bewoonbare” wereld Ook de Godsvraag kwam aan de orde. Moet dit, nu hier, dan daar, doorgaan? de maand in gere- Het Algemeen Diakonaal Bureau ziet bijdragen voor haar hulpverlening te gemoet op giro 2211 van het Bureau in Utrecht. Kardinaal Alfrink was niet de enige Nederlandse R.K. kerkleider in Rome. Vart alle kanten wordt verzekerd dat Dat God leven geeft en tot leven roept, is geen vrijblijvende kreet. Zo moet u ook de avondmaals- of eucharistievie ring zien, die steeds de diensten beslui ten, ven U heeft gelijk: het lijkt er nog niet op. Daarom: geloven en hopen en je inzetten. Daarvoor is er kerk op aarde, daarin willen onze werkgroepen (we weten waarachtig: in alle onzekerheid en gebrekkigheid) mee-functionneren. Wat Haarlem en Heemstede betreft ten slotte: Uitgangspunt bij beide het zelfde: een kerkdienst is geen in zich zelf besloten kerkelijk of interkerke lijk religieus gebeuren. Het is vlucht om in het algemeen te spreken over „boze machten”, „zonde”, verzoening. De bijbel is konkreet en de machten zijn konkreet, ten goede of ten kwade. mene door, d.w.z. de gehele bewoonde wereld opdat zij bewoonbaar zal wor den. De vijandschap overwonnen. Zo gaat het de kerk en de christenen niet om eigen zieleheil of zaligheid in het hiernamaals, maar ook een nieuwe aar de waar gerechtigheid woont. Helaas, in haar verdere geschiedenis heeft de kerk zich maar al te vaak verbonden met de gevestigde machten van de wereld, tot onheil voor de ontelbare zwakken. Maar de liefdadig heid die de kerk bedreven heeft? Kwam zij daarmee niet op voor de zwakken? Het antwoord is: nee. Lief dadigheid is helaas zelfs nu nog nodig, maar lost niet op, bevestigt de machten veeleer. Veel rijke mensen en rijke landen zijn tot liefdadigheid altijd wel bereid, als je de grondvormen, waar door rijk en arm ontstaan, maar in stand houdt Als je daaraan komt dan ben je een revolutionair (accoord) of een dromer. Rome geweest. Hij was er heerr gegaan om de jaarlijkse vergadering van de beleidsraad van het Vatikaanse missie- departement bij te wonen, waarvan hij lid is. De kardinaal knoopte enkele dagen aan zijn verblijf in Rome vast om over een aantal wrijfpunten, zoals de Brabantse katechesecursus voor middelbare scholieren en de LPR, te praten met de diverse leiders van de Vatikaanse departementen. zoekt geen polarisatie, laat staan schis ma in beide werkgroepen, eerder tole rantie. Toch is het niet te voorkomen, maar juist de bedoeling, dat positie kiezen en dóórstaten tot de kern van persoonlijk leven en samenleving, tot keuze dwingt, tot afweei- of instem ming en aktie. In Heemstede waren thema’s o.a. drugs (m.m.v. predikant en spec, arts), de vraag van oorlog en vrede, met pater Jelsma als predikant. Kardinaal Alfrink bij het verlaten van zijn hotel op weg naar de paus. het toeval was, dat tijdens het verblijf in Rome van kardinaal Alfrink ook de bisschoppen Möller en Simonis van Groningen en Rotterdam aanwezig wa ren. Ook de secretaris-gerreraal van de Nederlandse kerkprovincie, dr. P. Vriens was in Rome. Bisschop Möller was in Rome om besprekingen bij te wonen voor een Europese bisschoppen conferentie, bisschop Simonis was in Rome voor vanwege al lang van tevoren gemaakte afspraken en dr. Vriens, nog maar kort in functie, werd door kardi naal Alfrink aan diverse Vatikaanse autoriteiten voorgesteld. Geen religieuze vluchtheuvel bo de werkelijkheid uit. Wel eenheid met Christus, waarborg van de nieuwe aardse werkelijkheid. Breken en delen van brood en wijn, vruchten der aarde voor allen, teken van Gods overvloed: gemeenschap. Avondmaal: een politiek gebeuren, oordeel van God over ons hebzuchtige heden, over ons vieren van het recht van de sterkste. Tegelijk Ook met paus Paulus zou de kardi naal over deze plannen gesproken heb ben tijdens het drie kwartier durende gesprek, dat hij vorige week zaterdag met hem gehad heeft. Maar konkrete vragen naar de inhoud van dat gesprek weerde de kardinaal dinsdagavond af met de mededeling, dat „dat gesprek niet voor de publiciteit bestemd was”. Daarom willen we de dingen bij de naam noemen, zó dat we de grond- strukturen die onze samenleving drei gen te vernietigen, proberen te ontdek ken. Dan niet vluchten in religieuze geborgenheid, ook niet in vals vertrou wen op Gods autonoom reddend han delen. God werkt altijd door mensen, tof die nu Mozes heten. Martin L. King of een ongenoemde in Haarlem. Wij warden geroepen om te kiezen en te strijden tegen «vergiftiging van verhou dingen, van aarde, lucht en water, tegen uitbuiting van mensen en volken. De vroegste Christelijke kerk zag dat visioen bij monde van Paulus in het leven en sterven van Jezus Messias al waar en werkelijk geworden. Hij ont maskerde de machten die schepping en samenleving bedreigen en in zijn liefde schiep hij een nieuwe gerechtigheid om zich heen. In Hem hebben vrede en verzoening gestalte gekregen, door zijn offer geeft hij een nieuw’ perspectief. En als Paulus hoort van de Opstanding ziet hij in de levende Heer de gehele wereld al herboren, schoon, goed om in te wonen, de verderfelijke machten overwonnen, om met z’n allen vrede te hebben, blank en bruin, zwart en geel, geen onderdrukkers en uitbuiters meer. Eh met dit Bericht gaat hij de oecu- Toch zijn er ook errkele opmerkelij ke verschillen tussen het Vlaamse mo del en de aangekondigde opzet van het beraad van eind januari. Zo blijken de Nederlandse bisschoppen vastgehouden te hebben aart hun verlangen om de afgevaardigden naar het beraad te la ten kiezen en ze niet zoals in het Vlaamse model zelf uit te nodigen. Op de bijeenkomst van eind januari komen dart ook dezelfde mensen, die eerder voor de LPR gekozen waren- Verder zal het document „Rechtvaar digheid in de wereld” ook op de nieu we bijeenkomst worden besproken, na dat dit eerder door de afgevaardigden op de agenda van de LPR was ge plaatst.' Kardinaal Alfrink is negen dagen in „Erbij" wordt komende verkiezingen. Een panel van kamerleden uit 6 verschillende partijen zal aanwezig zijn om na de dienst met de aanwezigen te discussiëren. Deze werkgroep heeft geen officieel kerkelijk karakter. Wel hebben zowel de Bisschop van Haarlem als de Cen trale Kerkeraad van de Hervormde Gemeente ruimte aan deze diensten willen geven, of ze nu geleid worden door een priester of door een predi kant. Zo werd meermalen in de Grote Kerk een dienst door een priester ge leid en in de Paterskerk door een predikant. Maar de verantwoordelijk heid, evenals de gehele voorbereiding berust bij de werkgroep. Er is vaak kontakt met aktiegroepen zoals Am nesty International, wereldwinkel, med. comité Nederland-Vietnam. In Heemstede ligt vooral het-kerke lijk aspect wat anders. De experimen tele diensten, zoals-ze daar worden genoemd, gaan uit van de kerkeraad van de Hervormde Gemeente en wor den maandelijks in de Vredenhofkapel gehouden,. Overigens nemen ook gere formeerden en r,' katholieken aan de werkgroep deel en levert b.v. pater Paul Chapel regelmatig zijn bijdrage aan de diensten. Men mikt vooral -in Haarlem is dat ook het geval- op de z.g. latente leden van de kerk, die zich in de gewone diensten minder thuis voelen, niet om hen te „vangen”, maar om hun iets’ te bieden, waarin zij naar huh eigen gevoel kunnen meefunktion- neren. Men wil ook aan de gemeente leden informatie geven, inzicht b.v. in de nieuwe theologische gedachten. Men Het woord „oecumene” komt in de bjjbel een paar keer voor en betekent dan „de gehele bewoonde wereld”. Daarop is bet Woord van God gericht. HU heeft haar geschapen, hij schept haar „ter bewoning", opdat hij be woonbaar wordt. Hij blijft scheppend bezig tot zij voltooid is. in zijn Rijk. Hij wil dat doen door middel van mensen. In grote spanning waren de profeten van Israël er vol van. Wan neer zal er vrede, verzoening en ge rechtigheid zjjn onder de mensen? Als de Messias komt wordt het waar. Dan kan een kind spelen in het hol van een adder. Maar er zijn nog zoveel ad ders..... Er zijn nog zoveel dodelijke machten werkzaam. Zij beperkten dat visioen niet tot Israël, maar de hele wereld zal delen in die vrede. testantse kerkgenootschappen, roomskatholieke kerk, het leger heils, de jehovagetuigen e.d. Bij vertrek van de ruim 1600 leden r>EZE PAGINA, die één keer per maand verschijnt in plaats van de wekelijkse pagina Geestelijk Leven, wordt door de redactie afgestaan aan de kerken in onze regio. Met name het r -k. dekenaat Haarlem en de Regionale Raad van Kerken te Haarlem en omstreken hebben op deze plaats de gelegenheid opiniëren de artikelen over actuele ontwikkelingen in hun gebied te publiceren. Maar ook bijdragen van andere reli gieuze stromingen zijn welkom. De redactie beperkt zich er toe het materiaal te verzamelen en opmaak-tech- nisch te verwerken. Kopij voor deze paqina, die op de laatste zaterdag van In totaal zijn vorig jaar 3613 perso nen vanuit andere kerken tot de gere formeerde kerken toegelaten, terwijl er 5412 aan werden onttrokken. Het aan tal belijdende leden daalde van 461.487 tot 457.298 en het aantal doopleden van 400.424 tot 396.503. Van degenen die vertrokken gingen er 1925 naar de hervormde kerk, 1607 (onder wie 1028 doopleden) naar -geen kerk- en de overigen naar andere pro- de des het die niet naar een andere kerk zijn overge gaan tekent de informatiedienst van de Gereformeerde kerken aan, dat het hier alleen gaat om mensen die zich lieten registreren. Niet bekend is, hoe veel mensen -geruisloos- zijn verdwe nen doordat ze bijvoorbeeld bij verhui zing geen attestatie hebben opgevraagd of ingeleverd. De totale inkomsten van de gerefor meerde kerken zijn vorig jaar met bijna 6,7 miljoen gestegen tot ruim 103 miljoen. De opbrengst per ziel nam toe van f 111,50 tot 121,85. In Bloemendaal heeft men een eigen z.g. dialogische vorm gevonden voor veertiendaagse diensten in de Her vormde Kerk met een duidelijke aktie- ve deelname van de kerkgangers. Ter wijl in de Hervormde Oosterkerk aan de Zomerkade elke zondagmorgen om half twaalf de z.g. Opperzaaldiensten plaats vinden met ook duidelijk een eigen karakter. Beide bespreek ik hier verder niet. Ze zijn een apart artikeltje waard. In 1971 hebben veel jongeren (doop leden) de Gereformeerde Kerken ver laten. Dat blijkt uit voorlopige statisti sche gegevens over dat jaar. Opvallend daarbij is. dat het aantal gemeentele den dat niet overgaaf naar een andere kerk maar dat buitenkerkelijk wordt, sterk stijgt. Dr. Naudé, voorstander van „nie- gewelddadige aksie” wil met het werk van het instituut een mentaliteitsver andering onder de blanken in Zuid- Afrika bewerkstelligen, om zo te ko men tot eerr verzoening tussen de ver schillende rassen. Het Christelijk Insti tuut geeft in Zuid-Afrika onder meer zijn medewerking aan Sprocas, onder welke naam een uitgebreide studie wordt ondernomen om tegenover de apartheidspolitiek van de Zuidafri- kaanse regering een alternatief te stel len Het arbeidsterrein van het- Christelijk Instituut gaat echter verder dan het samenstellen van een blauw druk voor een andere samenlevings vorm. Tot de andere activiteiten beho ren het sociale werk voor de Bantoege- zinnen en de opleidingen en cursussen voor vrouwen. Verder wordt hulp ge geven aan de onafhankelijke Bantoe- kerken, waarvan er in Zuid-Afrika Ook dit jaar wil het algemeen Diako naal Bureau van de Gereformeerde kerken in Nederland een bedrag van f 6000 beschikbaar stellen voor het werk van het Christelijk Instituut van dr. C. F. Beyers Naudé, eredoctor van de Vrije Universiteit. Voor de vorm van dit alternatieve overleg zou (officieel is nog weinig bekend) gekeken zijn naar het Interdi ocesaan Pastoraal Beraad van de Vlaamse bisdommen, dat sinds enige jarerr met goedkeuring van Rome functioneert. De statuten van dit be raad verschillen op één essentieel punt van die van de nu opgeschorte lande lijke Pastorale Raad: er wordt gespro ken over een „adviserend” orgaan, en niet zoals in de statuten van de LPR van een „mede beleid bepa lend orgaan”. Juist tegen dit laatste had het Vatikaan overwegende bezwa ren, omdat in deze omschrijving een aantasting van de machtspositie van de bisschoppen werd gezien. In het Vlaamse model wordt alleen de hoop uitgesproken, dat „goede” adviezen me de bepalend zijn voor het beleid. ruim 2500 zijn. Omdat het theologisch peil van deze kerken ver bene- ben wat minimaal aanvaardbaar ge acht kan worden, ligt, worden er bij- scholingscursussen voor de voorgangers van ruim driehonderd kerken georga niseerd. Het is uit deze motieven dat een aantal mensen in Haarlem en Heem stede bezig zijn diensten te organiseren met een sterke betrokkenheid op mens en samenleving. Zij maken deel uit van verschillende kerken, want hoe kunnen de kerken eenheid en verzoe ning verkondigen, als zij zelf tegeno ver elkaar staan? In Haarlem is het algemene thema: Oecumene-bewoonba- re wereld. Afzonderlijke thema’s voor de diensten waren b.v. Unctad-confe- rentie, solidariteit, opvoeden tot vrede, verslaving, wie is God, gemeenschap. Het volgende thema op 5 november is „Partij kiezen”, dit in verband met de heenwijzen naar nieuwe gemeenschap, de bewoonbare wereld, het Rijk van God. een en vieren van «'f ■V r opgenomen, dient uiterlijk een week vóór de verschijning ter redactie te zijn

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 14