Professor Schroempff
Rotterdams Toneel ziet af
van Nederlands stuk
KAPPIE
Lynsey de Paul is de fiets
waarop het liedje rijdt
rRRRRr
PANDA
au
i*i
w
ZANGERESJE VAN „SUGAR ME” VOELT ZICH NIET SEXY
Bouwperikelen en
Toons eerste
PoHe, Pelle
Pingo
en
ARMAN
EN
ILVA
en de
wijde verten
RADIO EN TELEVISIE
„De oudejaarsavond” gaat niet door
kusje voor Betsy
en de meester*
II T
MM.
DINSDAG
9
OKTOBER
3 1
1972
(Van onze medewerker)
Laatbloeier
TV VANAVOND
TV DINSDAG
Eenzaam-
Cartoons
RADIO WOENSDAG
TV WOENSDAG
WAAREENSPRÊ' yo. ZEEROB, LATEN WE MAAR OPHOUDEN
rr"K: metonszelf voor desektehouden^
LONDEN Het Britse muziekge-
beuren heeft 21 juli 1972 als een
historisch moment in de annalen
van de toch al rijke historie ge
noteerd. Op die datum lag na
melijk het eerste plaatje van
Lynsey de Paul in de winkel. Het
heette „Sugar me”. Niet lang
daarna stond het zangeresje op
eenzame hoogte in de hitparade.
In Nederland brak ze enkele we
ken geleden door. Ze is nu ook in»
de lage landen aan de top van
elke hitlijst te vinden.
...EN TOEN KWAM DE KOK DE KAJUIT BINNEN YaLS JEDENKT DAT/A’Xl
HET EEN M00( VERHAAL) KENDE PÓP KAM
122-1171
i-n
JE KUNT
8ETER0P-
houden!
1
P)
HAAL UITZOEKEN!
gesmolten
HILVERSUM II.
zei Kappie broedend. Maar voordat
hij over de schok heen was kwam
Maaike met een spelletjes-doos aan
die ze bij hen neerzette. „Wat den
ken jullie van een partijtje Hal
ma?” stelde ze voor. „Dat verzet de
zinnen, zeg ik altijd maar. Intussen
ga ik het eten klaarmaken. Je lust
toch wel bruine bonen met spek?”
Dat lustte de gezagvoerder best. En
toen er na de maaltijd een fles
18.45
18.55
19.05
19.25
20.00
20.20
21.10
21.40
22.20
22.50
22.55
18.45
18.55
19.05
19.30
20.00
20.21
20.00
20.21
21.20
21.35
22.05
22.50
22.55
10.45
17.00
18.45
18.55
19.05
19.50
20.00
20.20
20.30
22.10
22.35
23.00
23.10
18.45
18.55
19.05
21.05
21.15
22.05
22.45
22.55
„Ik ben niet meer uitgeweest sinds ik bij
de platenmaatschappij ben. Eigenlijk
ben ik alleen maar bezig met het
schrijven van muziek en produceren
van platen. Ik heb er .geen spijt van.
Zo eens in de twee waren voel ik me
eenzaam, maar daar kom ik snel
overheen. Nu ik in de muziek zit,
ontmoet ik toch al veel meer mensen
dan vroeger. Scheppend werk doe je
27. Zodra Kappie het woord „va
ren” noemde, begon de maat wat
ongerust in zijn stoel te schuifelen.
„Ja, dat is een goed idee”, mompel
de hij vaag. „L-later misschien.
Maar voorlopig nog eventjes niet. Ik
dacht eigenlijk om ehom een
tijdje in de winkel te blijven hel
pen. Een betrekking aan de wal, zie
je? Z-zou je geen andere stuurman
kunnen vinden, denk je?” „Zo.....”
Nederland I
NOS: (K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
VARA: (K) De Stratemakeropzee-
show (5)
Daar komen de schutters (serie).
NOS (K) Journaal.
VARA (K) De Onedin lijn (dl.
6).
(K) Koning Klant.
(K) 2 voor 12 (quiz).
(K) De Volkstuin (doe.).
NOS: (K) Journaal.
TELEAC: (K) Nascholing huisart
sen (2).
Nederland I
NOS-NOT: Schooltelevisie.
AVRO: Kinderprogramma.
NOS(K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
(K) Van gewest tot gewest.
Socutera.
(K) Journaal.
Pol. Partijen: D’66.
NOS- (K) Film (14 jaar).
(K) Kijken naar kinderen (doe. af.
1).
Studio Sport.
Den Haag vandaag.
(K) Journaal.
Nederland II
NOS: (K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
AVRO: (K) De laatste der Mohika
nen (serie).
NOS. (K) Journaal.
AVROPapieren Rozen (film).
(K) Balletfilm.
Televizier Supplement.
IKOR: (K) Leerhuis (discussie).
NOS: (K) Journaal.
TELEAC: (K) Hoe word ik de
computer de baas? (les 7).
HILVERSUM III
AVRO: 7.00 Nws. 7.02 Steevast. 8.00
Nws. 8.02 Radiojourn. 9.00 Nws. 9.03
gen-uur show. 10.00 Nws. 10.03 Arbeidsvit.
11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.03 Radiojourn.
12.06 Zet ’m op. 13.00 Nws. 14.00 Nws.
14.03 De hitvisser. 15.00 Nws. 15.03 Cee»
van Zijtveld. 16.00 Nws. 17.00 Nws. 17.03
Radiojourn. 17.06 Verzoekplatenpr. NOS:
18.00 Nws. 18.02 Joost de Draayer Show.
19.00 Nws. 19.02 Paul Meier Show. 20.25
Nederland-Noorwegen. 21.15 en 22.15 Nws.
23.00 Nws. 24.00 Nws. 0.02 Metro’s Midnight
Music. 0.55 Nws.
Nederland 2. De NCRV moet het vana
vond vooral hebben van het seriewerk:
direct na het journaal de vierde afleve
ring van Het meisje met de blauwe hoed
en om kwart over negen het zevende deel
van de historische serie over Hendrik de
Zevende. Tussen deze twee programma’s
in praat ds. Okke Jager ter gelegenheid
van Hervormingsdag vandaaf en zingt het
Middelburgs Kamerkoor. De actualiteiten
Hier en Nu en Den Haag vandaag beslui
ten de uitzending op het tweede net.
De NCRV begint om zeven uur het
kwiswerk. In Tweekamp binden twee
groepen van middelbare scholieren met
elkaar de sportieve strijd aan. Ook voor
boerenjongens op tafel verscheen,
werd zijn humeur als maar beter
zodat het over twaalven was voor
hij het wist. Toen de maat bij het
afscheid-n&men nog wat bleef treu
zelen, ging hij op eigenhoutje naar
de Kraak terug. Maar hij was wat
onvast ter been - en bovendien liep
hij niet helemaal de goede richting
uit.....
BRUSSEL
12.30 Nws. 12.03 R.K.-uitz. 12.30 Muz.
12.40 Poëzie. 12.59 Gitaarmuz. 13.00 Nws.,
meded. weerber. Toneelagenda, SOS-ber.
13.20 Opera- en belcanto. 14.00 Nws. 15.00
Chansons en volkslied. 16.00 Liedjes z.
woorden. 17.00 Nws. 17.10 L. muz. 18.00
Nws. 18.05 L. muz. 18.15 Lekenmor. en
filosofie. 18.45 Showgirls-Internat 19.00
Nws. 19.30 Jazz. 20.00 Mus.-show. 22.00
Nws. 22.05 Muz. 22.30 De Boekenweek.
22.50 Muz. 23.00 Nws. 23.40 Nws.
De financiële moeilijkheden van het
Rotterdams Toneel zijn ontstaan door
het voortijdig beëindigen van de serie
voorstellingen „Een oogje op Amélie”.
Van de 75 voorgenomen voorstellingen
zjjn er slechts 18 gespeeld. Het Rotter
dams Toneel acht het in verband hier
mee niet verantwoord extra-investerin-
gen te maken voor „De Oudejaarsa
vond”.
In telegrammen aan B. en W. van
Rotterdam en het bestuur van de stich
ting Het Rotterdams Toneel hebben
maandag Daniël de Lange, voorzitter
van de Vereniging van Letterkundigen,
Manuel van Loggern, bestuurslid Van de
Vereniging voor Nederlandse toneel-, r-.
radio- en televisieschrijvers, mr. Hans
Keuls en Wim Bary, directeur van de
ROTTERDAM Het Rotterdams To
neel moet in verband met financiële
moeilijkheden afzien van het op de
planken brengen van „De Oudejaars-
wens” van de Nederlandse schrijfster
Merijn Trip. Het stuk zou, onder regie
van Fred Sterneberg, onder andere op 9
december in de schouwburg in Maas
tricht worden gebracht in het kader van
het zesde colloquium voor Nederlandsta
lige toneel-, radio- en tv-schrijvers.
„Zou dat betekenen, dat meneer
Schraap gelooft dat ze familie van
elkaar zijn? Dan gaat Joris op een
keer alles van hem erven. Zijn geld
«n «ijn huizen «n zijn huurders...
Nederland II
NOS: (K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
NCRV: (K) Tweekamp.
(K) Achtergronden v.d. bijbel (5).
NOS: (K) Journaal.
NCRV (K) Het meisje met de
blauwe hoed (dl. 4).
(K) Hervormingsdag.
(K) Hendrik VII (dl. 7).
(K) Hier en Nu.
NOS Den Haag vandaag.
(K) Journaal.
Nederland 1. Het VARA-programma is
opgebouwd volgens het bekende stramien.
Boos zijn is het thema van de Stratenma-
keropzeeshow, die om zeven uur op het
scherm komt. In een guerrilla-instrcutie-
weekend speelt de hierna volgende afleve
ring van Daar komen de schutters.
Na het journaal wordt de kroniek
voortgezet van De Onedin Lijn. James
Onedin moet vele beproevingen doorstaan.
Nu weer breekt op de thuisreis van Lissa
bon brand uit op de schoener de Charlot
te Rhodes.
In de woningsfeer speelt vanavond de
rubriek Koning Klant. Centraal in dit
programma staan de berichten over het
Noordhollandse Midwoud, waar een aan
tal in gezetenen korte tijd na het be
trekken van hun koopwoning geconfron
teerd werden met allerlei ernstige gebre
ken aan hun huis.
In de quiz Twee voor twaalf gaat het
er dit keer erg om spannen. Want de twee
broers, die de twee voorafgaande aflever
ingen met succes doorkwamen, krijgen nu
de kans een aanmerkelijk geldbedrag mee
naar huis te nemen. De enige opgave is,
dat ze hun twee nieuwe rivalen de baas
blijven.
Een documentaire over de volkstuin
besluit het programma. Het betreft het
volkstuincomplex Rust en Vrede in Am
sterdam, dat, tenzij er een wonder ge
beurt, zal moeten verdwijnen binnen kor
te tijd, omdat op de grond een weg moet
komen ten behoeve van de auto.
Als opvolger van de t.v.-serie Kort en
klein gaat Nico Knapper een nieuwe
maandelijkse serie voor de VARA-t.v.
brengen onder de titel Lach maar raak.
De theaterproduktie van Kort en klein
wordt volgende maand afgelost met het
nieuwe cabaret Professor Schroempff en
zijn reizende frivoliteitentheater. Óp de
foto Nico Knapper temidden van Do
nald Jones en Marianne Delgorge links
en Corrie van Gorp en Jaap Stobbe links
met wie hij beide produkties uitvoert.
klinkt gek hè, als je een plaat maakt
en dar» niet aan optreden denkt.”
Lynsey woont in de Londense wijk
Hampstead. In een wat zij noemt
afschuwelijke flat. „Van binnen is het
gezellig, maar aan de buitenkant ziet
het er erg naargeestig uit. Het is
boven een restaurant, niet erg roman
tisch, maar ik stoor niemand, behalve
de mensen boven mij. Als ik hard
muziek speel, beginnen ze te kloppen.
Ze kloppen alleen niet in de maat.
Ik wil graag verhuizen, maar dat is
me voorlopig afgeraden. Dus heb ik
mijn flat maar weer laten schilderen.
Door een paar idioten die mijn badka-
merramen volschilderden en niet de
kozijnen. Dat kwam omdat er een van
zijn ladder viel.
krijgen, voor het verrichten van
tel-werkzaamheden. Als klassikus
en professioneel incasseur zal ik
wellicht enige assistentie kunnen
gebruiken.” Zo sprekende stapte hij
in; Panda klom naast de koetsier
Karei Kleindienst op de bok, en
even later reden ze weg, een groep
je berooide, jammerende huurders
achterlatend.
Al» we haar in Londen opzoeken
nieuwsgierig gemaakt door de massale
verliefdheid blijkt het allemaal
waar te zijn. Een klein, fragiel meisje,
met gouden lokken en prachtige ogen.
Beweeglijk, de lach bepaald niet schu
wend en gemakkelijk pratend.
„Ik ben net terug uit Zweden. Daar heb
ik voor het eerst van mijn leven
opgetreden voor het publiek. Ik dacht
dat ik achter de piano zou flauwval
len, maar het was heerlijk. Ik heb
genoten. Het vorige weekeinde was ik
in Hamburg en Parijs. Je wordt er
ontzettend moe van. Je geest zegt van
niet, maar je lichaam zegt: een ogen
blikje. Ik heb het er graag voor over
hoor! Het enige nare is dat je 's mor
gen» opstaat in de wetenschap dat je
eruit moet omdat er een heel pro
gramma af te werken is. Nee, in
elkaar klappen zal ik nooit. Daarvoor
ben ik te gelukkig.”
Lynsey zat op haar vierde al achter de
piano en speelde vol overgave tot haar
zestiende. Op die leeftijd meende ze
nimmer haar brood te kunnen verdie
nen in de muziek. Ze nam les aan een
kunstacademie en maakte cartoons en
posters. Lynsey werd als ontwerpster
geprezen. Bij het tekenen van illustra
ties op platenhoezen werd ze zich
haar muzikale verleden weer bewust
en begon liedjes te schrijven. Een
ervan kwam bij de Fortunes terecht
en werd een hit. Dat was „Storm in a
teacup.”
lij produceerde een elpee vol eigen
nummers en bood zich vervolgens aan
bij een platenmaatschappij. „Sugar
me” was het verrassende debuut en
haar eigen elpee staat nu op stapel.
„Die elpee is erg gevarieerd. De mu
ziek is niet dezelfde als Sugar me. Ik
heb een klassieke opleiding gehad. Dat
wil ik ook min of meer uitstralen,
maar dat lukt niet op een single. Op
een elpee heb je de kans te tonen wat
je werkelijk waard bent en waar je van
houdt. De hoes ervan heb ik zelf
ontworpen. Daar staan allemaal car
toons op.”
Lynsey lardeert de informatie met klei
ne anekdotes, die ze steeds met aan
stekelijke lachjes beëindigt. Maar haar
gezicht betrekt een beetje als ik vraag
of ze van izchzelf vindt dat ze een
sexy Image heeft. „O, daar denk ik
nooit aan. Nee, ik denk het niet. Nee.
Die indruk krijg je misschien door het
geraffineerde camerawerk op de tele
visie. Mijn ui terlijk doet er niet toe.
Ik ben de fiets waar het liedje op
rijdt. Ik heb nooit kunnen vermoeden
dat ik ooit zelf zou optreden. Dat
stichting Cultureel Centrum Maastricht,
erop aangedrongen de voorstelling van
het Nederlandse stuk alsnog doorgang te
doen vinden. De ondertekenaars wijzen
erop dat het met een eervolle vermel
ding van de Van der Viesprijs 1971
bekroonde stuk is gecontracteerd en
voor dit seizoen al aangekondigd. Zij
zeggen het te betreuren dat door de
financiële moeilijkheden bij het Rotter
dams Toneel de Nederlandse schrijver
het kind van de rekening wordt of
althans als sluitpost mag fungeren.
Karl Guttman zal voor nog onbepaal
de tijd op nonactief gaan als directeur
van het Rotterdams Toneel. Hij is sinds
enige tijd opnieuw opgenomen in een
Italiaans ziekenhuis, waar hij verder zal
herstellen van zijn ziekte, die hem enige
maanden geleden overviel. Dit heeft de
directie van het Rotterdams Toneel
maandag medegedeeld.
Het Rotterdams Toneel zoekt een ver
vanger voor d e regie van Schnitzlers
„Liebelei”, die Guttman zou voeren. Het
is de bedoeling dat deze voorstelling op
16 december aanstaande in première
gaat in de Rotterdamse schouwburg.
Voor de regie zijn onderhandelingen
gaande met Heinrich Schnitzler, zoon
van de auteur.
acht uur wordt een nieuw deel van de
serie Achtergronden van de bijbel uitge
zonden. Het accent valt ditmaal op plaat
sen en gebieden die bekend zijn uit de
tijd van de penetratie en verovering van
Kanaan door de Israëlieten.
In Het meisje met de blauwe hoed
gebeuren voor Daan belangrijke dingen.
Voor de eerste maal kust hij Betsy. Dat
gebeurt nadat hij eerst met assistentie
van Toontje zichzelf In de gunst van
Betsy heeft gebracht.
In het Engeland van Koning Hendrik
de Zevende wordt in deze aflevering de
sfeer bepaald door de ontdekking van
Amerika door Columbus.
„Ik geloof niet dat ik romantisch ben.
Misschien komt dat nog, maar op het
ogenblik niet. Misschien ben ik een
laatbloeier. Voorlopig wil ik me niet
binden aan iemand. Ik ben nogal be
zitterig en ik werk lang zo hard niet
als ik betrokken ben bij een ander. En
dat kan ik op het ogenblik niet ge
bruiken. Dat wil niet zeggen dat ik
niet vriendelijk tegen iedereen kan
zijn.Gewoon wachten op de juiste
figuur en dan ook onmiddellijk.
„Waar ik nu naar streef, is het maken
van een tekenfilm met alleen maar
muzikale begeleiding. Dat lijkt me
geweldig. Maar ik geloof in wachten.
Als je ergens zeker van bent en je
wacht rustig af, dan zul je zien dat
zich op een gegeven moment de gele
genheid voordoet.
22. Nadat de heer Schraap het
huurgeld van de herbergier in ont
vangst had genomen, steeg hij in
zijn koetsje. „Zo te zien, gaat Joris
met hem mee,” mompelde Panda.
helemaal in je eentje, dan laat je het
zien aan iemand die er geen barst van
begrijpt. Nee, ik ben blij, dat ik daar
uit ben.”
„Als ontwerpster beloven ze je een
hoop geld, maar ze betalen het nooit.
Ik heb eens zes weken achter elkaar
van ’s morgens zeven tot ’s nachts
een gewerkt aan een serie posters
voor kinderen. Toen werd ik eenzaam.
Ik dacht: god, waar doe ik het voor.
Hier is geen lol aan.”
„Mijn inspiratie krijg ik overal vandaan.
Ik schrijf het liefst over zo gevarieerd
mogelijke onderwerpen. Over een
vriend die in het ziekenhuis ligt, of
muurtekeningen die duizenden jaren
oud zijn en waarop raketten zijn af-
gebeeld, of ik kijk gewoon in een
woordenboek of ik daar iets leuks kan
vinden. Of van een schilderij. Ik heb
eens een song gemaakt over een doek
van Pieter Brueghel.
Ik hou niet van didactische liedjes, want
het is mijn taak niet mensen te ver
manen. Sentimenteel ben ik niet. Dat
is in elk geval niet in de liedjes te
merken. Misschien heel privé wel,
maar dan zo dat niemand het in de
gaten heeft.”
tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Echo. 13.00
Raden maar 14.00 Huisbezoek. NOS;
14.10 Ned. volksverhalen en gebruiken.
14.30 (S) Asp. kamerm. 15.30 Nws. 15.33
Meer over minder. 17.00 Jazz uit archief.
17.20. Overheidsvoorl., Mens en samenle
ving. 17.30 Nws. NCRV: 17.32 Hier en nu.
NOS: 18.00 Spiegel van Duitsland. 18.30
Nws. 18.41 Voor blinden en slechtzienden.
18.50 (S) L. muz. 19.00 Openbaar Kunstbe
zit. 19.10 R.V.U.: Ontwikkelingssamenw.
Bangla Desh (I). 19.50 Den Haag vandaag.
20.00 Nws. 20.05 (S) Muz. mag. 23.55 Nws.
En misschien laat hij ze dan wat
minder betalen, als ik een goed
woordje voor ze doe. Ja dat ga ik
proberen.” Met die gedachte stapte
hij naar Joris toe en vroeg of hij
mee mocht rijden. „Maar gewis
manneke,” sprak de kandidaat-ach-
terneef van de oude Schraap. „En
als ge braaf zijt, kunt ge straks een
nette betrekking met bescheiden
loon en goede behandeling bij me
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 (S) Dag woensdag! 7.25 Van de voor
pagina. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00
Nws. 8.11 Dingen van de dag. 8.23 (S) Dag
woensdag. 8.35 Van alle markten thuis.
9.00 (S) Radioweekblad; 9.15 Koning
Klant; 9.35 Waterstanden; 9.40 Schoolradi-
o; 10.45 Voor kleuters; 11.00 Nws. 12.00
Terneuzen-Centraal: 13.00 Nws. 13.11 Din
gen van de dag. 13.25 Muz. van gisteren.
13.45 Gesproken portret. 14.00 (S) Speel
ruimte: 16.00 Nws. 17.00 (S) R.Ph.O. serni-
klass. muz. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11
Dingen van de dag. Pol. Part.: 18.20
C.H.U. VARA: 18.30 (S) Dansorkest. E.O.:
19.00 Klankbord. 19.15 Gram. muz. CVK:
19.30 Dankdienst voor gewas en arb. E.O.
20.30 Kerkorgelconc. 20.45 Ref.-herden-
king. TROS: 21.30 (S) Verzoekplatenpr.
22.20 Aktua. 22.30 Nws. 22.40 Hoorspel.
23.30 (S) In Pim Jacobs’ Notenbar. 23.55
Nws.
Dat het muzikaal een attractief plaatje
is, staat wel buiten kijf. Maar er is
meer. Lynsey de Paul is een hartvero-
verend wezentje van 22 jaar. Spon
taan, blij, creatief en aantrekkelijk.
Begrijpelijk dat ze tijdens haar korte
verblijf in ons land voor televisie-^
opnamen een spoor van
mannenharten achterliet.
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt zo’s.
7.30 Nws. 7.41 Aktua; 8.30 Nws. 8.36
Gymn. voor de vrouw. 10.00 (S) Voor
kleuters. 10.30 Nws. 10.83 (S) Voor de
vrouw. 11.30 Aktua. KRO: 11.45 Bejaar
den. 11.55 Meded. 12.00 (S> Van twaalf
tot twee. 12.26 Meded. t.b.v. land- en
<4050-8
JA... 1
HALLO...
WIE BELT ER
NU CM DEZE
TJID 12
F WAT.'! XOfiXOZ’i
WANNEER? NU?
k METEEN?
XQWOZ?
OOKW6ER?
‘•F