Anne Haenen zingt in MAGICA LATERNA agenda Hitchcock Franse kameropera met „39 steps” b Syntagma Musicum in Velsen Films in Haarlem Eenakters in Toneelschuur Ursula Martinu Cabaret Muizenval Neerlands hoop Astley I Tips Vondel Kunst Dorthy Ayla Jazzfriends 4 11 ONDERDAG NOVEMBER 19 72 2 Amsterdam Muziek en toneel T entoonstellingen Redactie Cees Straus 319053 toestel 225 o wijzer I i Bioscopen ANNEHAENEN Je stemsoort? stem op drager De nachtschel van Doni zetti. CEES STRAUS URSULA BENZ „Mac- 'n P.ZWAANSWIJK. 4 UIT- woordig vaak absurd. Ze zijn niet zo makkelijk meer te her kennen”. CABARETIER Peter de Jong komt zaterdag 4 november om 21 uur naar de jongerensocië teit De Ark in Velsen-Zuid. in 14 zo. Jeugdbios Barbra bijgestaan door lantemist Cor nells H. van der Poll, maakt gebruik van een zogenaamde Dissolving view-projector die in 1870 in Londen werd vervaar digd. Met dit apparaat is onder meer „echte sneeuwval moge lijk, dat tot uiting zal komen tijdens het eerste programma onderdeel, dat de titel draagt Kasteel De Nevelhorst. HET MANNION mysterie is een thriller in drie bedrijven van Philip Weathers die toneel vereniging Vondel dinsdag 7 november opvoert in gebouw De Linge, Lingestr. 1 te Haarlem- Noord. Aanvang 20 uur. Regis seur is Piet Wijting. de Orto, Agricola, Brumel, Oc- keghem, Ghiselin, de la Rue, Compère, Isaac, Obrecht en des Préz. De liederen en instrumentale stukken werden in 1501 te Venetië uitgegeven door de be faamde drukker Ottavio Pe trucci da Fossombrone. Zij wa ren opgenomen in een bundel, „Harmonice Musices Odheca- ton” genaamd. Voor de muziek beoefening in het algemeen is het jaar 1501 van een eigen historische betekenis geworden door Petrucci’s uitvinding om de muzieknoten met losse me talen typen te drukken. Je hebt veel modern werk op je repertoire staan. KLEINKUNSTTHEATER Haarloheim verwelkomt zater dag 4 en 11 november het Cri siscabaret uit Amsterdam, be staande uit Lars Boom, Rose Thesing, Ellis van der Meulen, Jan Willem Ruyter en pianist Paul Blommaert. De titel van het programma luidt „Nu en andere grappen”. De teksten zijn van Rose Thesing en Lars Boom, terwijl auteur Jan Staal adviezen gaf. Rondtrekkende Luikerwaal met een „magische lan taren” anno 1800. De Lui kerwaal is het symbool van Laterna Magica uit Amster dam. OMDAT IJMUIDER toneel vereniging Advendo haar 35- jarige bestaan herdenkt, speelt dit ensemble vrijdag 3 novem ber in de Velser Stadsschouw burg het blijspel „Ik zie, ik zie wat jij niet ziet” van Noel Coward. Lub Bakker voert de regie. Anne Haenen: „Een lyrische sopraan die nogal donker is gekleurd. Bij liederen kan ik daarom nog wel eens mezzo zingen”. Ad Frigge en Greet Knol- Vreugde in „Een beetje pijn”. uur Duitse graficus Karl met linoleumsneden Zaandammer Martin met keramiek. De tentoonstel ling duurt tot 27 november. Deze galerie is ’s zondags en ’s maandags gesloten. LETTERLIEVENDE Vereni ging J. J. Cremer speelt dins dag 7 november om 20.15 uur in de Haarlemse Stadsschouw burg de thriller De muizenval van Agatha Christie. Ed Blans- jaar voert de regie. DRIE STRIJKERS uit het Kernensemble, te weten Ronald Masin (viool), Maria Masin-Ke- lemen (altviool) en Rob Reu- ling (cello) zullen maandag 6 november concerteren in de burgerzaal van het gemeente huis in Overveen. Het trio voert dan onder meer werken uit van Ravel, Martinu en W. A. Mozart. Dit optreden, dat onder auspiciën staat van het Muzen Forum en Stichting Openluchttheater Bloemendaal begint om 20 uur. HAARLEM OP EEN ENKELE uit zondering na, leveren de bioscopen deze week een programma dat uitpuilt van de gewelddadige scènes. En jammer ge noeg is daarbij weinig artisticiteit (zo dat al zou kunnen) te verwachten. Een gelukkige uitzondering vormt de Witte Bioscoop in de Toneelschuur die op de late vrijdagavond met een uitstekende klassieker van de „master of suspense" Alfred Hitchcock komt. Cinema Palace DE PEETVADER (The Godfather) blijkt ook in de provincie een groot succes te worden. In Cinema Palace nu voor de zesde week die kijkje op de Amerikaanse Mafia. Met Marlon Brando in de hoofdrol. Al hoor je de laatste tijd niet zoveel meer van hem, het Franse popidool Johnny Hallyday is springlevend. Hij heeft zich ooit tot het medium van de cinematografie bekeerd, getuige het wes- ternproduktie dat Cinema Palace in de nacht draait. Het werd zelfs een zoge naamde Django-film: In het voetspoor van Django. In de matinees een Teken filmfestival. Frans Hals EEN OUDE BEKENDE keert terug naar Haarlem. Op basis van authentieke gegevens -een aantal Britse krijgsgevan genen ontsnapten uit een concentratie kamp in de Tweede Wereldoorlog- werd met veel gevoel voor spanning „De grote ontsnapping” gemaakt. Met Steve Mc Queen en Richard Attenborough. De wraak van een eenzame killer komt ten tonele in „Stad van geweld” (Violent city). Beroepsmoordenaar Jeff (Charles Bronson) krijgt in dit verhaal onder meer tegenspel van Telly Savalas en Michel Constantin. Lido „DE VIER VUISTEN van de duivel” (de tweede Trinity-film) is nog steeds een drukbezochte film in Lido. Daarom ook deze week weer de bonkende knuis- jes met overigens veel humor. Op zon dagmorgen de boeiende natuurfilm De Haaienvangers van Moana. Luxor OOK HIER GEEN nieuw programma. „Zeg maar ja tegen ’t leger”, de enige alle-leeftijden-film deze week, laat de lotgevallen van het Franse komiekenstel Les Chariots zien. Roxy IN DEZE BIOSCOOP wèl een veran derd repertoire te weten, „Men noemt mij....ho” en „Sexuele afwijkingen”. Laatstgenoemde film draait in het week einde in de nacht en tijdens de tweede helft van de speelweek in de matinees en avondvoorstellingen. Studio DISKJOCKEY DAVE GARVER wordt regelmatig door een onbekende stem op gebeld om het plaatje Misty te draaien. De stem blijkt bij een vrouw te horen die spoedig werk van de charmante platendraaier begint te maken. Maar Dave heeft reeds een liefje en is weinig gesteld op de avances van Evelyn. Het draait op een bloedbad uit. De Engelse titel Play Misty for me, kreeg hier de weinig zeggende vertaling Geen genade voor rivalen. Met Clint Eastwood, die ook de regie voerde en Jessica Walter. Voor de kinderen, maar ook voor alle stripliefhebbers draait Studio „Asterix en de helden”. Witte Bioscopen ER ZIJN NOG altijd generaties van filmliefhebbers die „The thirty-nine steps” van Alfred Hitchcock niet gezien hebben of er slechts vage herinneringen aan hebben. Daarom is het initiatief van de Witte Bioscoop toe te juichen om de film uit 1936 waarmee Hitchcock we reldnaam kreeg, nog eens te vertonen. Hitchcock, toen 37 jaar oud had al een zeventiental films van uiteenlopende kwa liteit achter de rug toen hij met zijn filmbewerking van een beroemde „thril ler” van John Buchan midden in de roos schoot. De complete Hitchcock met zijn demonisch vermogen spanning op te roepen, met zijn gevoel voor macabere humor en zijn hang naar complexe mis- daad-situaties is hier in aanvang al aan wezig en daarom mag niemand die al leen het latere werk van „Hitch” kent deze sterke inzet van een onvergelijkelijke carrière missen. „The thirty-nine steps” betekende destijds ook het begin van een opleving in de Engelse film die in de komende drie jaar, vóór Hitchcock naar Hollywood verhuisde, meeprofiteer de van diens verdere successen als „The secret agent”, „Sabotage” en „The lady vanishes”. Er zitten in de film onvergetelijke rollen. Robert Donat is de onschuldige verdachte die tegen zijn zin in een spionagecomplot betrokken raakt en op zoek naar de daders van een moord in Schotland belandt en daar Madeleine Carroll ontmoet aan wie hij vooral te gen haar zin op een gegeven ogenblik vastgeboeid raakt. En niet te vergeten is daar het optreden van Wylie Watson als „Mr Memory”, met wiens geheugen- nummer in een echte Londense music- hal de milm begint en eindigt. In het voorprogramma „La fee San- guinaire” van de Belg Ronald Lethem. CHARLES BOOST Anne Haenen: „Ik vind het fijn aan iets mee te werken dat nog in een groeiend stadium zit. Als je daar niet aan mee werkt, rem je de ontwikkeling af. Ik ben het er wel mee eens dat er grote verschillen zijn tussen de avant gardisten en de ouderen, vooral waar het be treft de uitdrukking van emo ties. Die emoties lijken tegen- Anne Haenen: „Zuiver muzi kaal gezien is het geen goed voorbeeld. Het is namelijk zeer fragmentarische muziek en wijkt in grote mate af van de liederen. Als totaal indruk zou ik willen zeggen, dat het zeer gevoelsmatige muziek is. Ty pisch Frans in behandeling van de tekst en in de subtiliteit van gevoelens. Het trekt me ontzet tend aan. Net zo als met Pelle- as en Melissande waarin ook de karakters niet zo zwaar worden FOLKCAFÉ DE WAAG ver welkomt zaterdag 4 november het folkduo Alexander en Ast ley die voor een hopelijk gezel lig stukje community singing lullen zorgen. De zangeres studeerde aan het Conservatorium in Amster dam waar ze in 1971 het solis tendiploma met onderscheiding behaalde. Ze is nu bezig met de voorbereidingen voor de Prix d’Excellence waarvoor ze waar schijnlijk eind 1973 examen zal doen. Haar lerares is Corry Bijster. Technisch gezien is de ze zangpedagoge van zeer grote invloed op haar geweest. „De vorming van je emotionele be nadering ligt grotendeels aan je zelf en aan de dirigent met wie je werkt. Ik zou niet kunnen zeggen dat ik ooit onder in vloed van één bepaalde persoon heb gestaan. Anne Haenen is getrouwd met bariton Tom Haenen. „We treden vaak op verschillende plaaten op. We zien elkaar zo doende niet veel.” Zondagmor gen zal dat anders zijn, want Tom zingt dan de rol van Don Hannibal in een andere opera die voorafgaat aan Anne’s bij- overleed in 1539. betreft de muziek- Voorts worden „Sproken en Geschiedenissen” van de ge broeders Grimm en Wilhelm Busch getoond, alsmede „Ver slag ener brand” uit 1880 en „De Rattenvanger van Hame ien” in een oorspronkelijke versie. Telefonisch bespreken - het theatertje kan slechts enke le tientallen bezoekers herber gen - wordt dringend aanbevo len (023-265115). Anne Haenen: „Poulenc is met deze kameropera helemaal niet gedateerd. Dat geldt even min voor zijn muziek. Het is natuurlijk geen avant garde, maar zeker niet uit de tijd. Dit soort dingen gebeurt herhaalde lijk. Iedereen kent wel het ge voel dat je kan hebben als je iemand kwijt raakt”. Geeft het een indruk van Poulenc’s manier van compone ren? stand en de verbreiding van werken kon Rechts langzaam gebeuren. Petrucci heeft met zijn gevonden procédé veel mu ziek gedrukt, eerst met privile ge van de overheid te Venetië, later in zijn geboorteplaats Tossombrone, waarnaar hij in 1513 weer was teruggekeerd. Paus Leo X verleende hem het voorrecht orgelmuziek en voca le werken te drukken. Naar het zich laat aanzien heeft Petrucci na 1523 geen muziek meer gedrukt, maar zich uitsluitend beziggehouden met het drukken van boeken. Petrucci Voor wat drukkunst is hij ongetwijfeld van even grote betekenis ge weest als de uitvinder van de boekdrukkunst. Voorheen werden composities in houten planken gesneden, hetgeen een kostbare en ook een tijdrovende onderneming was. De vermenigvuldiging van muziek kwam moeilijk tot Fritz th» -2 uur, zo. Heston in en IN DE STADSSCHOUWBURG te Haarlem is vanaf vandaag vier avonden lang Neêrlands Hoop in Panama te zien, het jongste programma van het komi sche duo Bram Vermeulen en Freekde Jonge. Hun cabaret wordt gekenmerkt door een absurde vormgeving en een manier van spotten die in niets lijkt op wat andere cabaretiers doen. Ze maken geen grapjes over iets, maar verbeelden zelf het onderwerp van hun spot uitgediept. Melissande zou ik graag willen spelen, maar dat zie ik als einddoel”. hun (tijdelijke) partners”, f 11.30, 13 13.30 ir Remh” KEES SPERMON en Age Klink exposeren werken van nieuw-figuratieve aard in Gale- rie-t aan de Bakenessergracht in Haarlem. De expositie duurt van 4 november tot en met 9 december. AFGELOPEN ZOMER wer den ze winnaar van het Loos- drecht Jazz Concours. Vrijdag avond 3 november spelen ze in de Haarlemse Jazz club in het voormalige EG-ziekenhuis in Haarlem: Herman Dijkstra’s Friends of Jazz. Hun muziek doet denken aan de stijl van de grotere groepen van een Gerry Mulligan of Miles Davis rond de jaren vijftig. Aanvang 21.30 uur. DE DUITSE operette-zange- res Ursula Benz zingt vrijdag 3 november met het Promenade- orkest in het Haarlemse Con certgebouw. De opbrengsten van dit concert komen ten goe de aan het Marine Sanatorium Fonds. Het orkest, dat onder leiding staat van Gijsbert Nieuwland, zal na de pauze een programma van walsen brengen tezamen met de Koninklijke Marinierskapel van J. P. Laro. HET HAARLEMS Blaas- kwintet zal tijdens het derde koffieconcert op het landgoed Groenendaal te Heemstede werken uitvoeren van Taffanel, Joseph Haydn en Hindemith. Het kwintet, dat aanstaande zondagmorgen om 11 uur zal concerteren bestaat uit Renée Hesmerg, fluit, Frans Robert Berkhout, fagot, Ben van Cra- nenburgh, klarinet, Jeroen Ver meulen, hoorn en Corry Kerk- hoff, hobo. DE HAARLEMSE kunstenaar Harry Balm is vanaf zaterdag aanstaande met surrealistische schilderijen en grafiek te zien in kunstzalen Heerkens-Thijssen, Houtplein te Haarlem. DE SURREALISTISCH-eso- terische schilder Johfra, die begin van dit jaar bijzonder v~el succes had in galerie Eijl- d°rs is vanaf 4 november met w-rk vertegenwoordigd in gale rie Lieve Hemel stoot je hoofd n’°t. Vijzelgracht 6 en 8 in Amsterdam. •ur, a Parkins 14 j. Dag. IN DE TONEELSCHUUR, Smedestraat 23 Haarlem, zijn zaterdagavond twee bijzondere stukken te zien: „Een beetje pijn” van Harold Pinter en „De les” van Ionesco. Ze worden gespeeld door „Vrij Spél”, een Amsterdamse amateur toneel groep, opgericht in 1956, die zich losgemaakt heeft van het dona- teurssysteem en speelt wat zij zelf wil. „Een beetje pijn” gaat over een echtpaar dat bezoek krijgt van een zwijgende luciferver- koper. Bestaat hij echt of is hij alleen maar in de fantasie van het echtpaar aanwezig. In ieder geval heeft hij voor de man zo wel als voor de vrouw een an dere betekenis. „De les’ van Ionesco is een bekender stuk. Het gaat over een professor die met woorden een jonge leerlinge in zijn ban brengt tot zij zich door hem laat doodsteken. Het is duidelijk dat de stukken niet om bovenvermelde verhaaltjes gaan, maar om dieper liggende betekenissen. Beide stukken zijn geregis seerd door Gelijn Molier, sinds vijf jaar de vaste regisseur van de groep en provinciaal toneel- adviseur voor het Ned. Centrum voor Amateurtoneel in Noord Holland. „IK BEN HET niet helemaal eens met de veel gehoorde uitspraak dat er geen opera-kli- maat in Nederland zou bestaan. Er is hier geen vast ensemble voor opera en er worden zo doende ook buitenlanders aan getrokken. Maar dat zie je toch ook in Duitsland, dat wel een operaklimaat heeft. Met de nieuwe intendanten gaat het, voor zover ik het kan volgen, echt de goede kant uit: Er is een plan om met meer voor stellingen te komen. Daar zijn dus meer zangers voor nodig en dat noem ik een hoopvolle toe komst”. Anne Haenen, zondag 5 no vember te zien en te horen in de kameropera „De menselijke stem” van Poulenc tijdens het koffieconcert in de Haarlemse Concertzaal, heeft een optimis tische kijk op de operatoe- komst. Het drietal jaar erva ring, dat ze tot nu toe hoofdza kelijk opdeed in een reeks van internationale concertzalen en schouwburgen, heeft haar doen inzien dat opera allang geen landelijk bedrijfje meer is „Het is enorm belangrijk inter nationale ervaring op te doen” stelt ze en ze is dan ook beslist van plan die ervaring uit te bouwen. Zo lang er voldoende werk in ons land blijft, ziet Anne Haenen het echter hier wel „zitten”. De nu 27-jarige zangeres treedt sinds 1968 als zangeres in concert- liederen- en opera- programma’s op. Drie maanden geleden heeft de Nederlandse Opera Studio en -Stichting haar voor dit seizoen geënga geerd. „Het is me allemaal uit stekend bevallen. Ik heb erg geboft dat er de laatste tijd zoveel werk is. Wat dat aan gaat mag ik wel van geluk spreken”. De menselijke stem van Francis Poulenc heeft slechts één rol in bezetting, „la fem me”. „Ze is een vrouw die door haar man in de steek wordt gelaten. Ze voert door de tele foon het laatste gesprek met hem, voordat ze zelfmoord zal plegen. Wat me trof in deze opera is het feit dat de vrouw in het geheel niet agressief handelt. In de praktijk hoor je vaak van ruzies en veel narig heden in dit soort situaties. Maar deze vrouw geeft zichzelf de schuld van alle (huwelijks-) problemen en ze doet moeite met hem in contact te blijven. Ze hoopt dat hij ondanks alles lief voor haar wil blijven. Haar laatste woorde zijn: „Ik heb de draad om m’n hals, ik heb je stem om m’n hals.” Vind je deze opera vandaag nog aanspreken? SYNTAGMA MUSICUM zal op de kamermuziekavond, die het in opdracht van de Velser Kunstkring „Voor Allen” vrijdag 3 november om 20 uur in het Noordelijke koetshuis van het landgoed Beeckestijn zal geven, een pro gramma ten gehore brengen, dat samengesteld is met liede ren en instrumentale composi ties van in hun tijd beroemde 15e-eeuwse Nederlandse com ponisten. De werken, die worden ge zongen en worden gespeeld op oude in de Middeleeuwen en in de eerste tijden van de renais sance gebruikelijke instrumen ten, zoals de vedel, kromhoorn, gamba, blokfluit, bornhardt, dulcian, zink, een zogenaamde worstfagot en een klein, draag baar orgeltje, portatief ge naamd, zijn van de hand van EEN DRUK WEEKEINDE voor galerie-bezoekers, want ook Galerie El Lotus in de Pieter Kiesstraat in Haarlem opent zaterdagmiddag om vier een expositie. Deze keer de Cohnen en de Klaver Alhambra (Weteringschans): Donald Pleasenca in „De sadisten”, toeg. 18J. Ma. di., wo., do., en vr. 19 en 21.30 uur. za. 14.15, 19 en 21.30 uur, zo. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur. Bellevue Cinerama (Marnlxstr.): Alec Guin ness In „The Bridge over the River Kwai”, toeg. 14J. Dag. 14 en 20 uur. Calypso (Marnixstr.): Liza Minnelli in „Caba ret”, toeg. 18,1. Dag. 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur. Ceintuur (Ceintuurbaan): Terence Hill in „De rechter- en linkerhand van de duivel”, toeg. 14). Dag. 14 (beh. za., zo., wo. midd.) 19.15 en 21.30 uur. Centraal (Nieuwendijk): „Ik wil het overal met je doen”, toeg. 18j. Doorl. voorst. 13, 14.45, 16.30, 18.15, 20 en 21.45 uur. Cineac (Damrak): „Met de Franse slag”, toeg. a.l. Dag. 9.30, 11.30, 13.30, 15.30, 17.30. 19.30 en 21.30 uur, za. 11.30 uur enz. Cineac (Reg. Breestr.): Ochtend en middag „Pippi Langkous”, toeg. a.l. 9.30, 11.30, 13.30, 15.30, zo. 11.30 uur enz. Elke avond 17.30, 19.30 en 21.30 uur „Hoe vang ik een man?”, toeg. 18j. City (Leidseplein): Rijk de Gooyer in „De inbreker”, toeg. 14j. Dag. 14.15, 19 en 21.30 uur, zo. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur. Corso (Kalverstr.): Bud Spencer in „Azen zijn troef”, toeg. 14j. Dag. 13.30, 15.45, 19 en 21.30 uur. D“ (Apollolaan): Jon Finch in beth toeg. 18 j. Dag. 14 en 20 uur. Flora (Amstelstr.) „De apen grijpen de macht” toeg. 14 j. Dag. 14.30 uur, 19.30 uur en 21.45 uur, zo. 13.30, 15.45, 19.30 en 21.45 uur. Kriterlon (Roetersstr.): Sandv Retcliff in „Fa mily life”, toeg. 18j. Dag. 14.15, 19.45 en 22 uur, zo. 13.30, 15.45, 19.45 en 22 uur. Leidseplein Theater (Leidseplein): „F cat”, toeg. 18j. Dar '4.45, 19.45 en 22 13.45, 16.15, 19.45 er uur. Luxor (Nieuwen dij Charlton „Ben Hur” toeg a i. Dag. 13.30 wo.midd.) en 19.30 uur. Parisien (Nieuwendijk): „Vroer paiuicis 15.30, 17.30, 19.30 ein Theater man in „The 14j. Dag. 14’’ 16. 19.15 en intuurbaan) on a chain zo. wo.) 19.15 en 21.30 uur. Za. >ur Jeugdbios „Pippi Langkous”, in Concertgebouw (Van Baerlestr.): Donderdag I november, gr. zaal 21.00 uur: The Jackson 5. Vrijdag 3 november, gr. zaal 20.15 uur: Kon. Christ. Oratoriumver. „Excelsior”. Am sterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Mein dert Boekel, m.m.v. Annette de la Bije, sopraan, Aafje Heynis, alt, Anton Tromme len, tenor, Robert Holl, bas en Thijs Kramer, orgel. Werken van Bruckner, kl. zaal 20.15 uur: Melos Kwartet. Werken van Schubert. Zaterdag 4 november, gr. zaal 15 uur: Matinee op de vrije zaterdag. Philhar monics Hungarica, o.l.v. Jacques Delacote. Werken van Haydn e.a. gr.zaal 20.15 uur: Amsterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Anton Kersjes, m.m.v. Yehudi Menuhin, viool Paul Godwin Altviool, werken van Handel, Bach e.a. gr. zaal 24.00 uur: Oscar Peterson. Jazz at the Philharmonic. Zondag 5 november, gr. zaal 14.15 uur: Abonne mentsconcert. gr. zaal 20.15 Yehudi Menu hin, viool en Louis Kentner, piano. Werken van Bach e.a. Maandag 6 november, gr.zaal 13.30 en 15.15 uur: Jeugdconcerten. kl.zaal 20 uur: Debora en Boukje Land, plano. Wer ken van Schubert. Dinsdag 7 november, kl.zaal 20.15 uur: Liedercyclus. Alexander Young Tenor en Harold Lester, piano. Werken van Schuman. Woensdag 8 novem ber, gr.zaal, 20.15 uur: Ravi Shankar, sitar. kl.zaal 20.15 uur: besloten voorstelling. Stadsschouwburg (Leidseplein): Donderdag 2 november, 20.15 uur: Rotterdams Toneel „Een oogje op Amélie, vrijdag 3 t.e.m. zo. 12 november, 20.15 uur zondag ook 13.30 uur’ Amsterdams Toneel: „De Visioenen van Simone Machard” Carré (Amstel): T.e.m. 2 december, dagelijks (beh.maandags) 20 uur: Musical .Promotie! promotie- met Gerard Cox.. De Kleine Komedie (Amstel): T.e.m. 4 novem ber, dagelijks (beh. maandags) 20.15 uur: „Wie is bang voor Virginia Woolf” met Kitty Janssen, e.a. Nieuwe de la Mar Theater (Marnixstr.): Van 1 november af, iedere dinsdag, woensdag en donderdag 20.15 uur: Fons Jansen, iedere vrijdag, zaterdag en zondag 20.15 uur: Wim Kan. Theater „De Brakke Grond” (Nes): T.e.m. 11 november, dagelijks (beh. zondags) 20.30 uur: Toneelgroep „De Appel", „God op aarde” van Inez van Dullemen. Shaffy-Theater (Keizersgracht): Woensdag 1 nov., donderdag 2, vrijdag 3, zat. 4, novem ber, Shaffy-zaal 20.30 uur: Funhouse Revue. Zuilenzaal: 20.30 uur: Paganini Syn droom. Vrijdag 3 november, Shaffyzaal 24 uur: Solotoneel 'n strop” van F.Düren- matt. zat. 4 nov. Shaffyzaal 24.00 uur: Solotoneel 'n strop” van F.Dürenmatt. Zuilenzaal 14.30 uur: Kindervoorstelling Perspekt. Zondag 5 nov. konsertzaal 12.00 uur: Studio Laren. Maandag 6 november, konsertzaal 20.30 uur: Popkonsert groep „Sail”. Dinsdag 7 november, Shaffyzaal, 20.30 uur Funhouse Revue; Zuilenzaal 20.30 uur: Paganini Syndroom. Woensdag 8 nov. Shaffyzaal: 20.30 uur: Funhouse Revue, Zui lenzaal 20.30 uur: Paganini Syndroom. Zui lenzaal: 14.30 uur: Kindervoorstelling Per spekt. Kleine Bellevue (Leldsekade)T.e.m. 5 no vember, dagelijks (beh. maandags) 21 uur: De Sissies; en presentatie van de modecol- lectie Fred Feijen. Mlckery Theater (Rozengracht): T.e.m. 13 no vember, 20.30 uur „Low Moan Spectacular met „Bullshot crummond”. Satirisch detec- dlve-verhaal. Theater Tingel-Tangel (N.Z. Voorburgwal)! T.e.m. 19 november, dagelijks (beh. maan dags) 20.30 uur: Kabaret Honoloeloe met Rob v.d.Meeberg en Hessel van der Wai. IN RESTAURANT Treslong wordt dit weekeinde weer een Antiekbeurs gehouden. Aange boden worden onder meer meubelen, oude munten, wa pens, schilderijen en kristal. De Antiekbeurs is zaterdag geo pend van 12 uur tot 22 uur en zondag van 11 uur tot 18 uur. GALERIE EIJLDERS in Zand voort exposeert van 4 tot en met 26 november schilderijen, tekeningen en etsen van Wim Steijn. VRIJDAGAVOND 3 novem ber belooft een bijzondere avond te worden in het pop pentheater van Marijke Kots in de Peuzelaarsteeg in Haarlem. Dan komt namelijk om 20.30 uur explicateur Gerard A. P. van den Akker van de stichting Laterna Magica uit Amsterdam met een toverlantaamvoorstel- ling in de romantische stijl van rond de eeuwwisseling. Van den Akker, die wordt WO. toeg. a.l Roxy (Kalverstraat)Barbra Streisand „What’s up doc?”, toeg. a.l. Dag. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur. Royal (Nieuwendijk): Charles Bronson In „Fluitende kogels”, toeg. 14j. Dag. 13.30, 15 45, 19 en 21.30 uur. ■tudlo K (Boven Kriterlon): Duetln HoZfaxn Rljksmuseum (Stadhouderskade): T.e.m. 7 ja nuari 1973 „Vermeer’s Brief hersteld”. T.e.m. 10 december „Nederlandse kunstenaar in de Oost”, schilderijen en tekeningen die Nederlandse en in Nederland opgeleide kunstenaars van de 17e tot in de 20e eeuw in het voormalige Nederlands-Indlë hebben gemaakt. Van 3 november t.e.m. 7 januari „Japanse prenten uit de 19e eeuw". Perma nente expositie: Oude schilderijen, beeld houwkunst, kunstnijverheid, vaderlandse geschiedenis, Aziatische kunst en Rijks- prentenkabinet. Geopend dagelijks van 10-17 uur, zon- en feestdagen 13-17 uur. Stedelijk Museum (Paulus Potterstr.) T.e.m. 5 november „Atelier 10”, werk van 13 Neder landse kunstenaars. T.e.m. 19 november tekeningen van Pieter Engels. Schilderijen van Pyke Koch. Objecten van Reinier Ruthenbeck. T.e.m. 12 november werken van leden van de kunstenaarsverenigingen „Hollandse Aquarellisten Kring” en ,,D» onafhankelljken”. T.e.m 10 december ten toonstelling van Fins Glas. T.e.m. 7 decem ber foto’s, tekeningen, decorontwerpen etc. van de cineast Eisenstein. Permanente ex positie: Vijf generaties (beeldende kunst uit de laatste honderd jaar) en Vincent van Gogh, grote verzameling schilderijen, en tekeningen uit alle perioden. Geopend maandag t.e.m. vrijdag 9.30-17.30 uur en 19- 22.30 uur, zaterdagen 9.30-17 uur, zon- en feestdagen 13-17 uur. Tropenmuseum (Llnnaeusstr): Tot eind de cember „In het land van Ghor”, seml- nomaden in Afghanistan. Tot 6 november tentoonstelling over bodemprofielen: „Bo dems van de wereld - wereld van bodems”. Geopend dagelijks 10-17 uur, zon- en feest dagen 12-17 uur. Expositiegebouw (N.Z. Voorburgwal 345) Ten toonstelling „Van Czaar tot Timmerman”, Geopend op winkeltijden. DE BRABANTSE organist* Dorthy de Rooij zal ter gele genheid van het feit dat zij dinsdagavond 4 november de Prix d’Excellence ontvangt, een openbaar concert geven op het orgel in de Grote of St. Bavo- kerk. Op het programma staan werken van Purcell, Cabanilles, Joh. Seb. Bach, Franck, Alain en Messiaen. Dorthy de Rooy, die een leerlinge is van stadsorga nist Albert de Klerk, is reeds sedert haar studietijd aan het Amsterdamsche Conservatori um als vast organiste verbon den aan een kerk in. Eindhoven. Aanvang 20 uur. HET VIOOLCONCERT van Brahms zal dinsdag 7 november ten gehore worden gebracht door de Turkse violiste Ayla Erduran die op die avond wordt begeleid door het Noord- hollands Philharmonisch Orkest onder leiding van Yves Prin. Dit tweede concert in de A- serie heeft plaats in het Con certgebouw in Haarlem en be gint om 20.15 uur. Het NPO speelt op deze avond voorts de ouverture Ro- samunde van Schubert en de Symphonic Fantastique van Berlioz.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 11