Taak van overheid inzake kunstbevordering belicht KAPPIE Hefo Rozebottel confiture PANDA R WC J Nixon in filmpamflet ARMAN EN ILVA en de wijd© verten RADIO EN TELEVISIE VPRO gaat op de Amerikaanse toer Tijdelijk van L72 voor 1,55 „DISCUSSIENOTA KUNSTBELEID” VAN MINISTERIE Polle, Pelle en Pingo 15 DONDERDAG NOVEMBER 1972 2 TV VANAVOND (Van onze Haagse redactie) Functie vrije kunstenaar TV DONDERDAG Subsidieregelingen Vier functies RADIO VRIJDAG TV VRIJDAG Hefo. DEN HAAG Het overheidsbe leid zal erop gericht moeten zijn gunstige voorwaarden te scheppen voor de maatschappelijke werking van kunst. Het stimuleren van die maatschappelijke werking, tegelijk met het bevorderen van de partici patie van de bevolking aan kunst zijn de centrale doelstellingen, die zijn neergelegd in de vandaag open baar gemaakte „Discussienota kunstbeleid” van de minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappe lijk Werk, de heer P. J. Engels. w en de meester* erfgenaam GEBRUIKEN. <22 IWBWWWWWWWWWWWWI 17.03 woonstijl, ons samenlevingsge- Nixon 23.00 - ADVERTENTIE gol, een collega van filmfragmenten van stomme films en een avontuur met Pop eye the Sailorman. Na een overzicht van de historische ontwikkeling en de vaststelling dat i n kunst een „maatschappij-kritische func tie is ingebouwd”, wordt in de nota gekozen voor een viertal functies, die de huidige kunst zou moeten hebben: een vormgevende, een educatieve, een recre atieve en een sociale. Manzienlijk deel van de verantwoorde lijkheid zal bij de lagere overheden (provincie en gemeente) moeten komen te liggen. Vanavond het tweede deel van „AU in the family” in het VPRO-programma op Nederland II. Op de foto een paar van de hoofdrolvertolkers Jean .Stapleton en Carroll O’Connor. BRUSSEL 12.00 Nws, meded. SOS-ber., 12.08 In termezzo., 12.15 Kleinkunstkroniek., 12.50 21.10 22.00 23.30 18.45 18.55 19.05 19.30 20.00 20.20 21.20 21.50 22.10 22.40 23.15 18.45 18.55 19.05 19.10 19.30 20.00 20.21 21.25 22.15 22.40 22.50 23.15 23.25 10.45 18.45 18.55 19.05 20.00 20.20 18.45 18.55 19.05 19.20 20.35 21.00 21.45 19.45 20.00 20.21 klik- en daarop zwaaide het paneel open. „Eh..umps!” mompelde Joris onder de indruk, toen hij de .inhoud van de brandkast zag. „Dus oud-oompje is een eenvoudig verzamelaar! Dat is de liefhebberij die glans geeft aan zijn levensavond, en in een erflater mag men dit geen ondeugd noemen!” Volgens de nota zal dan alleen een ontwikkeling naar identificatie van kunst en leven mogelijk zjjn, als ons con- ling.” „Dat is wat anders”, zei Kap- pie opgelucht. „Wanneer kan de Kraak beginnen? Wat voor karwei tje hebt u?” „Hm... eh...” antwoordde Rivaldi aarzelend. „Uwe Kraaknavi- re is een beetje eh... oudgetakeld voor mijn mastodont-tankers. Maar ik wil wel een mooi contract sluit- maken voor de levenslang. Met het geld mag u doen wat u wil. Prima- bello?” fraai leefmilieu met enig sierlijk comfort te creëren? Hij zal mijn aanstaande fondsen toch niet aan geheime ondeugden verdoen? Als enig erfgenaam maak ik mij daar enkele zorgen over.Intussen had Hebbes Schraap zich naar een grote kluisdeur begeven, en draaide daar nu aan het cijferslot. Er volgde een Nederland I NOS-NOT: Schooltelevisie. NOS- (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. KRO. (K) Piste. NOS: (K) Journaal. KRO: (K) Citroentje met suiker (dl. 2). Brandpunt. (K) Messa da Requiem Verdi. NOS' (K) Journaal. Nederland II NOS (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. VPRO (K) Beertje Colargol. (K) Collages stomme filmfragmen ten. (K) Popeye (tekenfilm). NOS (K) Journaal. VPRO (K) Berichten uit de sa menleving. (K) All in the family (serie). (K) ZIP Code (doe.). Satirische doe. pol. loopbaan Ri chard Nixon. NOS Den Haag vandaag. (K) Journaal. Pauze 21.41 23.30 Voor het uitbrengen van een dergelij ke kunstnota ten behoeve van een duide lijkere koersbepaling voor het kunstbe leid op kortere en langere termijn is in 1970 reeds door minister Klompé de eerste aanzet gegeven. In het eerste deel van de onderhavige discussienota wordt „volle aandacht” gegeven aan de veran deringen in het denken over kunst en over de plaats van de kunst in de samenleving”. In het tweede deel wordt met name aandacht besteed aan de „the orie van het beleid ten aanzien van de kunst”. Nederland II NOS (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. TROS: (K) Calimero (tekenfilm). (K) Flipper (serie). Zorro (serie). NOS' (K) Journaal. TROS: (K) Ned. Top 5. (K) De FBI (detectiveserie). (K) Rita Reys zingt Michel Le grand. NOS: (K) Uit de kunst. (K) Eigentijds.... (muziektheater- 24. Poesjer, de lijfwacht van de heer Schraap opende met in spanning van al zijn krachten de zware voordeur van het woonhuis „Ik had meer gerief verwacht," pre velde Joris, die achter de gefortu neerde huisheer aan naar binnen stapte. „Tenslotte moet zijn inko men toch voldoende zijn om een konsert., 21.00 Klass, muz., Voordracht., 22.35 De Staalkaart., Pianorecital., 23.55 Nws. sprak hij beslist. „Siep is niet te koop. Trouwens - hij moet zelf over z'n baantje beslissen”. Die woorden brachten tranen in de ogen van de miljonair. „Aaah - hoe prachtvol gezegd!” riep hij ontroerd uit. „Uw rondeborst doet mij wenen. Natuur lijk is de maestro niet te koop, maar uwe diensten wel. Neem dit geld alsnogdan als ene vooruitbeta- Nederland 2: Evenals de E.O. op het eerste net mag de VPRO op de tweede zender vier uur zendtijd vullen. Ander half uur daarvan wordt besteed aan het programma waarmee de VPRO de lucht uitgaat, te weten Millhouse, een witte comedie. Het is een kritisch-ironisch por tret van de huidige Amerikaanse presi dent Nixon. Het is overigens een typisch Ameri kaans avondje bij de VPRO. Na het journaal het programma All in the fami ly, dat wij in Nederland kennen als Tot de dood ons scheidt. In deze aflevering krijgt Archie Bunker het aan de stok met een wasserette-eigenaar. Ook het programma Zip Code komt uit Amerika. In de aflevering die nu uit deze serie op het scherm komt, wordt een portret getekend van een Amerikaans ge zin dat van een aangename alledaagsheid terecht komt in een uiterst rumoerig leef klimaat .Berichten uit de samenleving zijn direct na het journaal te verwachten. In het uur daarvóór valt van het volgende amusement te genieten: het beertje Colar- Nederland 1: Een hele avond, wat neer komt op vier uur zendtijd, staat de Evan gelische Omroep op het eerste net ter beschikking. Alle programma’s, met uit zondering van een documentaire over een Engelse privéschool, zijn van betrekkelijk korte duur. Het vooravondgerecht bestaat uit de Kinderkrant, waarin een tekenfilm, en een half uurtje met de Engelse zanger Peter Conlan, die met zijn gitaar door de wereld trekt. De BBC-documentaire Van school ge stuurd, verhaalt over het hoofd van een Engelse privéschool die in het geweer komt na de ontdekking, dat een aantal leerlingen zich aan de verdovende midde len verslingerd heeft. Marianne Glashouwer presenteert het programma „En nu mijn verzoek”, waar in ditmaal de trompetist' Harry Seven stern en de organist Hendrik Zwart te zien zijn en te horen uiteraard. Na 20 minuten actualiteiten in Nader bekeken volgt in Israël ’72 een ontmoeting met drie leiders van het huidige Israël. Een van de drie is de oud-premier Ben Goerion, een van de grondleggers van de staat Israël. Tot slot van de E.O.-avond wordt de reportage Spel me,t het verleden uitgezonden. Het is het verslag van een dag van de oude ambachten, die in augus tus in het Friese Allingawier is gehouden. /CONFITURE EXTRA JAM i pOZEBOTTEL y HILVERSUM I 7.00 Nws., 7.11 Ochtendgymn., 7.20 Dag met een gaatje., 8.00 Nws.8.11 Radiojour naal.,8.30 De groenteman. 9.00 Pianoreci tal. 9.30 Pedagogische rubr. 9.35 Water standen., 9.40 Arbeidsliederen uit het ver leden (III), 10.00 Voor kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen., 11.00 Nws., 11.03 Radio- journ., 11.30 Fluit, viool en klavecimbel., 11.55 Beursber. 12.00 Blik op de wereld. Overheidsvoorl., 12.30 Voor de landbouw., 12.40 Licht orkest., 12.50 Recht en slecht., 13.00 Nws., 13.11 Dingen van de dag., 13.25 Toerismo., 13.50 Van Ta-ta tot totale taal., 14.00 Oude muziek., 14.35 Spiegel van België., 15.00 Zoeklicht op Nederland., 16.00 Nws. 17.44 VPRO-Vrijdag, pol. analy ses. 18.00 Nws. 18.20 Pol. partijen: DS’70. 19.00 Jacht op jong talent. 19.30. En tóch: kerk in onze tijd. 19.45 Zingende kerk. 20.00 Verzoekplaten., 22.00 Kabaret, show en musical. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.40 Goal. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws., 7.02 Het levende woord., 7.07 Badinerie., 7.30 Nws., 7.41 Echo., 7.50 Ba- dinerie., 8.24 Overweging., 8.30 Nws., 8.36 Gymn. voor de vrouw. 8.45 Moeders wil is wet., 9.40 Schoolradio., 10.00 Aubade., 11.00 Voor zieken., 11.55 Meded., 12.0 Van twaalf tot twee., 12.22 Wij van het land., 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws., 12.41 Echo, 13.00 Raden maar 14.00 Schoolradio. 14.30 Interlokaal op vrijdag. 15.30 Nws. 17.00 Zonder grenzen. 17.10 Metropole Ork. 17.30 Nws. 17.32 Echo. 18.00 Licht orkest., 18.30 Nws., 18.41 Echo, 18.50 Verkenning soc.-maatschapp. terrein. 18.58 Marktber., 19.00 VPRO-Vrijdag. Nederland I NOS. (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. E.O.: (K) EO-Kinderkrant. (K) Zanger Peter Conlan. NOS (K) Journaal. E.O. (K) Van school gestuurd (film). (K) Muzikaal verzoekprogramma. (K) Nader Bekeken. (K) Israel ’72 (gesprekken met gro te leiders). (K) Spel met het verleden. NOS- (K) Journaal. „Wil kunst werkzaam zijn”, aldus de nota, „dan zal zjj een maatschappe lijke verschijning moeten bezitten.” Er zal tussen kunst en samenleving een diepe relatie moeten bestaan, die als doelstelling voor elk kunstbeleid moet dienen. „Het moet als het ware meer gericht zijn op het te voorschijn roepen m de wisselwerking tussen kunst en nenleving op welk niveau dan ook dan op het oproepen van maximale prestaties.” De subsidieregelingen zullen meer ge richt moeten zijn op voorzieningen, acti viteiten en produkties dan op de in standhouding van instellingen of bedrij ven. De subsidieregelingen en -voor waarden zullen daartoe meer verfijnd moeten worden. Fundamenteel wordt in de nota de verdeling in sociale en economische as pecten van het kunstbeleid genoemd. Er is overheidsbemoeiing op het gebied van de arbeidsvoorziening, gericht op een evenwichtige ontwikkeling van vraag en aanbod op de markt van kunstproduk- ten. Er wordt in de nota vervolgens de wenselijkheid uitgesproken voor een wetfelijke basis voor subsidieregelingen. Men erkent dat in het huidige bestel te weinig garanties bestaan voor de conti nuïteit van bestaande voorzieningen. Men zal moeten komen tot duidelijke definities van culturele voorzieningen, opdat een stelsel van normen kan ont staan dat zowel voor de subsidiërenede overheid hanteerbaar is als een redelijke zekerheid biedt aan de gesubsidieerde De voorkeur spreekt de nota uit voor decentralisatie van het kunstbeleid. Een ts van -te»? 29. Senor Rivaldi ging Kappie voor naar zijn kantoor en opende zijn brandkast. „Uwe meester is ene primabello technicus”, sprak hij „Vol van vernuftverstand. Ik neem hem van u over, senor capitano.’ Met die woorden overhandigde hij Kappie een stapeltje bankbiljetten - maar die maakte een afwerend ge baar. „Dat kan ik niet aannemen” Over de postie van de afzonderlijke kunstenaar zegt de nota onder meer dat het kunstbeleid niet gericht zal zijn op de instandhouding van diens produkten en op zijn activiteiten in de samenle ving. Met grote stelligheid wordt ver worpen dat de overheid iedere kunste naar die zichzelf als zodanig presenteert, in de gelegenheid zou moeten stellen zijn creativiteit op de door hem gewilde manier te laten beleven en hem daartoe de bestaansmogelijkheid te verschaffen. „Voor de overheid is kunstenaarschap niet een wijze van zijn, maar een wijze van doen, van functioneren.” Van de 20.000 beroepsbeoefenaren in de kunst (scheppende en uitvoerende kunstenaars, docenten, zowel in gesubsi dieerde als* niet-gesubsidieerde sector) zijn er 1500 uitsluitend in het vrije beroep werkzaam. Ook voor de overheid roept het vraagstuk van loondienst t.o.v. vrije - beroepsuitoefening een spannings veld van belangen op. Er is volgens de beschikbare gegevens een ontwikkeling gaande in de richting van de gemengde vorm van beroepsuitoefening. „Hoe dan ook, op grond Van sociaal-economiche overwegingen kan een garantie van be roepsuitoefening n iet gelden voor het beperkte terrein van vrije-beroepsuitoe- fening, maar moet arbeid in loondienst als alternatief worden aanvaard (onder wijs, publiciteitsmedia). De beeldende kunstenaarsregeling (BKR), de eregelden en het voorzie- ningsfonds voor kunstenaars moeten voltens de nota worden gezien als tijde lijke noodmaatregelen. Structurele sto ringen in de arbeidsvoorzieningen vragen om andere oplossingen (verbetering werksituatie, omscholing). Kunste naars zullen zelf moeten meebeslissen oij het verstrekken van opdrachten; op drachtgevers zullen meer moeten wor den dan leveranciers van geld en goede bedoelingen. De nota beveelt verder de inrichting van werk- en experimenteer- plaatsen aan. Buitenl. persoverz., 13.00 N\frs., weerber., toneelagenda, meded. 13.20 Lichte muziek. 14.00 Nws. 14.03 Lichte muz. 15.00 Nws. 15.03 Lichte muz., 16.00 Nws., beursber., 16.10 Operette en musicalfragm. 17.00 Nws. 17.10 Evergreens., 17.55 Weegschaal., 18.00 Nws., 18.05 Voor soldaten., 18.28 Paardesportber., 18.30 Wegwijs wezen., 18.45 Sportmagazine., 18.55 Taalwenken.. 18.57 Lichte orkestmuz., 19.00 Nws., 19.30 Lichte muz. 19.40 Keurig Engels. 19.45 Litterair progr., 20.00 Klass, muz., 2.120 Kamermuz., 22.00 Nws. De Zeven Kun sten.,, 22.15 Harpmuz., "22.20 Science fiction stories. 22.30 De Boekenweek. Nws., 23.10 Casinomuz., 23.40 Nws. sumptiepatroon, onze woonstijl, ons taalgedrag, kortom onze samenlevingsge- woonten zich openstellen voor creatieve „veranderbaarheid”. De overheid, wier kunstbeleid in dienst moet staan van de samenleving als onderdeel van een algemeen wel zijnsbeleid, zal de „ontgrenzing” van kunst, die nauw s^menhangt met de intensiteit van het bereik van de kunst, moeten bevorderen. Er wordt op gewezen dat er nog altijd tegenstellingen bestaan tussen kunst als het „hoge” en het „alledaagse”, tussen professionalisme en amateurisme, tussen de grote K en de kleine k. Een belangrijk moddel daarbij zal zijn het zorgdragen voor de conti nuïteit en de ontwikkeling van kunst manifestaties. Op het verwijderen van belemmeringen van buitenaf kan een optimale participatie van de bevolking worden bwerkstelligd. Wat betreft de continuïteit van de kunst zal de overheid steeds geleid moe ten worden door de maatschappelijke betekenis ervan. Er wordt de nadruk op gelegd dat de kunsten moeten worden gezien binnen het terrein van recreatie, communicatie en vorming. Het kunstenbeleid staat daarom in samenhang met een ruimer beleid (sport, hobby’s buurt- en club- huiswerk), dan alleen de vevordering van kunsten. Onze filmmedewerker tekent bij de films van vanavond aan: De VPRO zorgt vanavond op Nederland 2 weer voor enige filmische verrassingen. Allereerst wordt om 19.20 een van de BBC overgenomen aflevering uit de serie „Zwijgen is goud” vertoond, waarin het tijdperk van de komische zwijgende film wordt behandeld en geherwaardeerd. Onder de titel „Je kunt niet alles over winnen”, wordt ditmaal in 25 minuten aan de ,hand van fragmenten uit diverse ko mische films gewezen op de meest type rende manieren waarop komieken als Chaplin, Buster Keaton, Harry Langdon en Harold Lloyd in hun films reageerden op dagelijkse moeilijkheden of dreigende gevaren. Daarna is de gebruikelijke Popeye aan de beurt, ditmaal in „Baby wants a batt le”, waarna om 21.45 een unieke filmsaty- re op Richard Milhaus Nixon volgt die „Millhouse” heet. „Een witte comedie”, noemde de maker Emile de Antonio zijn collage van authentiek journaal- materiaal, waaruit een volstrekt ridicule en incompetente Nixon tevoorschijn treedt. Uiteraard heeft de maker geen ogenblik ernaar gestreefd een objectief portret van de Amerikaanse president te maken. De Antonio manipuleert zijn filmfragmenten tot er een soort visueel politiek pamflet ontstaat dat bijzonder effectief is omdat de fotografische werkelijkheid van het gebruikte archiefmateriaal meespeelt. Pas in de montage, het op tijd bij elkaar brengen van tegenstrijdige uitspraken of het inlassen van een in de context humo ristisch werkende situatie, maakt De An tonio zijn opzet duidelijk en wordt zijn film een komisch, angstwekkend en ver nietigend commentaar op de machtigste man in de wereld. Dat resultaat is niet zo verwonderlijk bij een filmer die beroemde politieke documentaires gemaakt heeft als „point of order” (over de communisten jager Joseph McCarthey), „point to judgement” (over de moord op J. F. Kennedy) en „In the year of te Pig” (over de Amerikaanse Viet- nam-politiek). Waarbij al het vernuftig en satyrisch spelen met bestaand film materiaal opviel. HILVERSUM III 7.00 Nws.,7.02 Gospelsound., 8.00 Nws., 8.02 Tussen thee en koffie., 9.00 Nws., 10.00 Nws., 10.03 Verzoekplaten van en voor zieken., 11.00 Nws., 11.03 Popcorn., 12.00 Nws., 12.03 Barend Baréndse, 13.00 Nws.. 13.03 Internat, hitparade., 14.00 Nws., 14.03 Felix Meurders., 15.00 Nws., 15.03 Pop-Globe., 16.00 Nws., 17.00 Nws.. 17.03 Radiojournaal., 17.06 Verzoekpl., 18.00 Nws., 18.02 Joost de Draayer Show.. 19.00 Nws., 19.02 Verzoekplaten., 20.00 Nws. 20.02 Dr Wiener’s Meat-show. 21.00 Nws. 21.02 VPRO-Vrij dagavondshow. 22.00, 23.00 en 24.00 Nws., 22.55 Mededel., 21.30, 22.30, 23.30 en 00.30 Aktualiteiten., 0.55 Nws. k Vandaag. 20.00 Nws. 20.15 VPRO-Vrijdag. 23.20 (K) Journaal. M0GEM WE WAT VAN JULLIE MEST fcCQDfHV'CAl GA JEGANG! 29-141 ENDIEAWJ, 1 BIGGETJES"? OH SUFKOP! XORXQZ15 DIE VERBODEN PLANEET!! J r 'T IS ALLEEN WEL JAMMER PAT WE OP XORY.OZ NIET VAN .BOORD MOGEN WE ZIJN BEDROGEN MET DEZE BOOM - HIJ GROEIT HELE-7 MAAL NIET.' HA'. NU BEN JE WAKKER Hè? CWT TELE- 1 POONTJE ZONET WR5 VAN 'N MAN DIE 'N PILOOT ZOCHT VOOR Z'N FRNE RUIMTE. - .SCHIP OM NAAR XORKOZ 1 ^^TE GAAN ALS WE ER EENS WAT MEST OPDEDEN; JA, HJ wel. XORXOZl ACH JA NATUURLJKIEN GAAN WIJ DAAR NU HEEN maar hoe kan dat dan! WAAROM SAAN INE DAAR. ^NAARTOE? [ARMAN...N VERTEL MEÖ... WAT IS XORXOZ OOK WEER.PI PFFF! WAT ZWAAR! IK DENK DAT X/Wfri WIJ EERST WAT MOETEN HEB8EN

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 15